Jump to content

spesialrevolver/pistol


Geir Småvik

Recommended Posts

Hei alle sammen.Jeg synes at det er mye snakk om å få kappet diverse rev, og pistoler sånn at de går i kassa, f.eks mod 17 og hammerli x-esse.burde reglene forby kapping av våpen og si at det må være orginalvåpen? Var det ikke det som var meningen da spesialfelt kom på banen?

Hva synes dere? burde dagens regler bli innskjerpet?

 

Mvh Geir :)

Link to comment
Share on other sites

For min del er det knekkende likegyldig.

 

Ser ikke hvordan det skulle bety noe, om noen vil blåse pengene på å lage noe de kunne kjøpt ferdig så gjerne for meg.

Og likeså, om de vil blåse pengene på å lage noe helt unikt så er jo det også stas.

 

Valgmulighetene blir jo kraftig innskrenket om man skal forby det. Er en god del våpen som går i boksen, men

er vel ikke sååå ufattelig mange?

 

 

I say; run with it, have fun! :D

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet? Man har en målekasse, en vekt, og en avtrekksvekt å forholde seg til. Resten er da knekkende likegyldigt for konkurransens del. Konkurranse grenene er normalt ikke der for å "ta vare på" orginal våpen.

 

Enhver som måtte ønske det, må jo få lov til å bygge seg/bygge om ett våpen så det passer til kravene. Og seriøst så har vi vel nok begrensninger her i verden, om man ikke skal finne på nye.

 

Det neste er vel at noen ønsker forbudt mot tuning av avtrekk, bytte av siktemiddler etc, da dette ikke var slik våpenet var da det var originalt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen jeg ser, for å beholde våpnet som originalt, er fra samler perspektiv. Enkelte uvanlige våpen riskikerer å bli ødelagt, men for en konkurranseskytter, som vil gi seg selv de beste forutsettninger, er jeg ikke i tvil om at ombygning er veien å gå. Jo man kan bestille et tilnærmet "custom" våpen fra fabrikk (semi custom), men det blir enda mer personlig, om man får en børsemaker til å lage etter dine egne spesifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet?

 

Akkuratt denne klassen burde være ren for alle som på død og liv skal vinne alle pokkers pokaler, plaketter og medaljer.

 

Poenget med spesialpistolklassen (om jeg ikke tar fryktelig feil nå) er å få alle små pistoler, ofte kallt lommepistoler, ut av skuffer og skap. Pistoler som det faktisk er en god del av og ikke kan brukes i andre klasser. Klassen gir slike våpen en hederlig sjanse til å vise seg fram. Da er det litt synd om også denne klassen heller ikke har plass til Walther ppk, og Jennings J25 fordi en eller annen premiejeger har presset en Hammerli X-esse ned i kassen.

 

Hvor grensen på ombygging skal gå vet jeg ikke men fabrikk-original burde være en overkommelighet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere plages så mye av dette så send inn forslag til fagkomite om å endre de gjeldene reglene. Men tenk også på hvor vanskelig dere gjør det for de som skal arrangere stevner. Hvordan kan en som sitter i en våpenkontroll vite at dette våpenet er ett "fabrikk" bygget våpen som ikke er modifisert ?

 

Nei, jeg mener at vi har helt greie regler ang våpen slik det er pr i dag....og de som syter å klager, for heller vurdere å trene litt mer ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Synes klassene spesialpistol og spesialrevolvar fungerer utmerket. Sidan dei vart innført som offisielle greiner i NSF for få år sidan har populæriteten auka år for år. Og det ser ut som folk trivst utmerket i løypene, enten dei går med ein blodtrimma Smith, kappa Hammerli eller noko lite, gamalt og søtt.. Likar også godt at alle skyt i same klasse! Likar ikkje at vi skal plagast med all denne klassesettinga på opne stemner.. Men sjå det, det er nok ein annan diskusjon!

Link to comment
Share on other sites

Hei Geir,

Jeg legger mest vekt på det temaet som Bromark nevner. Jeg kan i så fall ikke sitte i "bua" og ta imot påmeldinger om ditt forslag innføres. Jeg har ikke nok våpenteknisk og våpenhistorisk kompetanse til å skille lovlige fra ulovlige våpen. "Kassa", vekta og avtrekksvekta er det som er innen mitt kompetansenivå.

 

Hva med forlengede skjefteplater på en Manhurin :-) ?

Link to comment
Share on other sites

Hei nhd.Tror nok manhurinen din går bra ja.Det er ikke mitt forslag å gjøre forandringer,jeg fikk i oppdrag å spørre fra en kompis som ikke har tilgang på nett.jeg skyter selv med en th&wesson mod 17,og har et kappeprosjekt på gang på pistolsiden.Da jeg nevnte dette for

kompisen min ble han irritert på meg og ba meg høre med andre skyttere på kammeret om hva de mente.noen likte ikke denne tråden noe særlig men nå har jeg iallefall spurt.

Har du fått justert sikte på manhurinen da?regner med at du skal på vintercupen hos støren og skyte fullt hus med den snart? :)

Link to comment
Share on other sites

Den går utrolig bra. Må bare teste ut et regnestykke. Siktelinje 12,5 cm. Det er 1/200 av 25 m. Den går ca 20 cm (200 mm) for høyt på 25 m (når jeg skyter). 200 mm/200 skulle bli 1 mm som skuret må files ned. Må få gjort det før neste omgang på Støren. Det bør bli en merkbar fremgang fra Walther P22.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere plages så mye av dette så send inn forslag til fagkomite om å endre de gjeldene reglene. Men tenk også på hvor vanskelig dere gjør det for de som skal arrangere stevner. Hvordan kan en som sitter i en våpenkontroll vite at dette våpenet er ett "fabrikk" bygget våpen som ikke er modifisert ?

 

Nei, jeg mener at vi har helt greie regler ang våpen slik det er pr i dag....og de som syter å klager, for heller vurdere å trene litt mer ;-)

 

K.

 

Dette innlegget bør du lese GEIR og legge deg det på sinnet :!:

 

Å si at du skriver på vegne av andre er det ingen som tror på, , ,

 

At du beskylder andre for å ha stått opp med feil bein osv faller på plass med dine kommentarer om "homogrep på pardini`er" :roll:

 

Fjerna kommentar, Mauser68

Link to comment
Share on other sites

Alltid noen som ikke gidder å diskutere problemet eller saken i seg selv. Det er jo slik at pr i dag så har vi regler som veldig mange er fornøyd med, de er kanskje ikke perfekte men da har vi mulighet til å påvirke. Enten ved å sende brev til klubb/krets eller sende direkte til fagkomite. Og gjør man det kan man også få slike saker opp på agendaen for konferansen som blir arrangert hvert år. Den går faktisk nå til helgen ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

man trenger ikke kappe i filler noe som helst for å hevde seg. M686 med original kort pipe har hevdet seg, diverse pistoler som P22/PP/M71 har hevdet seg.

 

personlig sikler jeg etter en 3" m10 round butt, den burde være ganske optimal, uten å gjøre noe annet enn å polere avtrekksdelene forsiktig og lette LITT på fjærene.

 

før så man gamle m17 til salgs for 1500-2000 kr hele tiden- nå er mange av dem sagd ifiller. det er litt synd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Holdt på å havne på X-Esse kjøret selv, OlavM.

Heldigvis kom det en kombi og gjorde innhogg i budsjettet :D

Så fortsatt er det 9mm 1911 som gjelder i spesialpistol. Tenk bare på all kosen det er med lading til disse våpnene :mrgreen: .

Bra du kommer hjem til neste sesong så du kan være med å påvirke, har en nabo som har ramlet på "spesial22byggekjøret".

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Uten et regelverk, som setter grenser, vil nok desverre fler og fler gå for det som gir minst rekyl og størst mulighet til å fylle. Selv jeg er i ferd med å gå vegen til 105 grs og poff i 38 for revolver felt. Burde vært faktorkrav i mange flere klasser (100? i rev), (ellers kan man like godt godkjenne 32, som svenskene)

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å havne på X-Esse kjøret selv, OlavM.

Heldigvis kom det en kombi og gjorde innhogg i budsjettet :D

Så fortsatt er det 9mm 1911 som gjelder i spesialpistol. Tenk bare på all kosen det er med lading til disse våpnene :mrgreen: .

Bra du kommer hjem til neste sesong så du kan være med å påvirke, har en nabo som har ramlet på "spesial22byggekjøret".

 

Roar

Kombi?? Har du fått en litt tvilsom legning nå?

Det beste argumentet for å velge en .22 er at du slipper "koseladingen" Er dritt lei spesialdietter!

Min mod 14 krever en rett, min mod 14 spes.rev en annen. Og ikke for å snakke om mod.27 og 586...

Og i tillegg med 3 9mm som også krever rett kosthold så kan det bli litt mye kos!!

Naboen din er uansett fortapt, er vel ikke lenge før han begynner å tømme krutt ut av .22 hylsene.

Men morro med spes.pist i 9mm, hvertfall når de går godt 8) Men har jo selv et .22 prosjekt kjøpt av trådstarter( som han solgte i et svakt øyeblikk) som kan bli noe. Men med flytende kammer så blir jo aldri rekylen null da.

Appropos hjem, fikk i dag høre at kontrakten min i Qatar er ønsket forlenget med 6 mnd.. men skal mere til enn billig bensin(1.3 kr/l) for å holde meg lenger enn nødvendig her i denne pizzaovnen av et land(målt 54 grader her i sommer)

begynner å få skyteabstinens etter 6mnd uten våpen!

Link to comment
Share on other sites

Trodde du skulle pensjonere 1911 spesialen din etter at du kjøpte spesialpistol i 22 OlavM.

 

Jeg tror du ikke bare er plaget av skyteabstinenser men ladeabstinenser også Olav, men du har bare ikke innsett det enda :D

 

Kombi?? Har du fått en litt tvilsom legning nå?
:lol:
Link to comment
Share on other sites

Appropos hjem, fikk i dag høre at kontrakten min i Qatar er ønsket forlenget med 6 mnd.. men skal mere til enn billig bensin(1.3 kr/l) for å holde meg lenger enn nødvendig her i denne pizzaovnen av et land(målt 54 grader her i sommer)

begynner å få skyteabstinens etter 6mnd uten våpen!

Husk at du slipper komuneskatt om du jobber utenlandsw i et år!

Trenger de norske lærere i quatar?

Insh Allah og alt det der

Link to comment
Share on other sites

Kontrakten er på akkurat et årHassel, så skatten er i boks..

De har faktisk hatt problemer med å skaffe lærere til den norske skolen, da elevantallet har økt fra 13 elever til 143 på snaut et år. Så du får bare komme. Men legg i gjenn våpnene, prøvde på å få med meg en luftpistol, men ble overbevist om å la det være..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

skjønner problemstillinga. irriterende når alt skal bli så fryktelig seriøst.

Samme gjelder for eksempel i jeger-klassen på jaktfelt. Meninga med den denne klassen må være at jegerne skal komme å skyte med jeger utrutning. Ikke for medalje-jegere med letta sauere og skytter-jakke med et over-drevent konkuranse-instinkt. Dette ødelgger morroa litt. Lurer på å begynne med western skyting, må være den eneste grena hvor man bare kan skyte litt for å ha det morro å koble av litt. Hvis jeg må ha spesielle klær, briller og sko, og et spesial-tilpassa våpen for å kunne prestere et brukbart resultar, gidder jeg ikke å være med. Da er det trivligere å plinke blikk-bokser bak uthuset med lufgeværet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...