Jump to content

Seljakt


375 H-H

Recommended Posts

Nå er det likefør jeg og 3 kompiser reiser på seljakt til Frøya! reiser onsdag 16.04

 

Det er ingen av oss som har prøvd dette før så er det noen som har noen gode tips vi kan plukke opp før vi drar ? vi skal jakte havert og steinkobbe mulig også ringsel ? men den var vist ikke så vanlig

 

Feks: Hva av selen er verdt å ta vare på utenom skinn og hode ?

 

Takker også for tips angående utstyr !

Link to comment
Share on other sites

Feks: Hva av selen er verdt å ta vare på utenom skinn og hode ?

Kjøtt og spekk.

Ypperlig hundemat og noen liker også selkjøtt.

Det kan forekomme trikiner på sel.

Her er en veldig grei side med hensyn til seljakt.

http://www.salarochfiske.se/download/18 ... thefte.pdf

Hansker under slakting bør brukes.

Folk som har slaktet og jaktet en del sel i sin tid kan sikkert beskrive hva en spekkfinger er for noe.

Link to comment
Share on other sites

1:Alle klær som kommer i kontakt med selspekk kan starte å lukte så vondt at du kaster de!

(min første tabbe)

 

2: Jeg spiser ytrefiletene av selen. Grillet selbiff er skikkelig god mat.

Smaker det ikke godt er det fordi du ikke var nøye nok med å skille spekket fra kjøttet.

Skiller du det skikkelig får en ikke transmak. Vi bruker 1 kniv på spekk og en egen kniv til kjøtt... Og er veldig pirkete når vi reinskjærer.

 

3: Pilk til å fiske opp sel som synker på grunt vann. De lokaliserer du ved å følge blodsport i vannet eller se etter fettperler på overflaten. (Ser omtrent ut som om en hat sluppet en dråpe med olje på vannet.

 

 

Da har jeg nevnt noen av de tingene jeg ikke greide første gang....

 

Forøvrig har jeg nå spekket og spent opp et selskinn i ramme så nå får jeg se om det tørker og blir brukandes til no.

Link to comment
Share on other sites

.... Hva av selen er verdt å ta vare på utenom skinn og hode ?

.....

 

Har ingen erfaring, men man skyter i hodet og da er det vel ingenting å ta vare på. Tror nok at skinn og kjøtt er det man bør ta vare på. Som det blir nevnt her skille klart på spekk og kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle sammen har hatt litt mye å henge fingrene i før avreise så har ikke fått svart før nå!

 

cervus: vi skal til gurvikdal havfiskesenter han som eier dette stedet stiller med båt og kjentman

så dette blir spenende er jo meldt bra vær resten av uka med lite vind og mye sol :D

er som sagt første gangen på seljakt for oss alle 4 ! blir vel ganske anerledes en den elgen vi pleier å

jakte på !

Link to comment
Share on other sites

Kjedeolje til motorsykkel(den seige typen )på sprayboks er genial. Men pass på å dekke til kikkertsiktet før du sprayer på.

Det så ikke ut som om stokken tok noen skade av det heller, men jeg bruker en gammel hv mauser når jeg jakter sel, så for meg var ikke det noen bekymring.. men verd å prøve

Link to comment
Share on other sites

Totalt sett blei det 4 sel i løpet av turen

1 fjor års dyr og 3 voksne ikke riktig så stor som 187 men største var vel på 180 ? mener jeg det var

så også noen vi ikke klarte å få has på så også 3 haverter men kom ikke innpå dem raskt nok

 

Hadde ellers noe vind så vi kom ikke langt nok ut mer enn et par ganger men fant sel når vi kom ut

Link to comment
Share on other sites

Nuvel. Vi dro ut i går morges og hadde en strålende fin dag på sjøen. Riktignok forsvant solen etterhvert og tåkedisen begynte å sige innpå - men er man godt kledd så går det fint!

 

Vi observerte 5-6 haverter - alle sammen var ute i sjøen og sirkla rundt oss. Ikke mulig å komme til skuddsjanse før jeg kom meg på land. Der fikk jeg syn på en havert som lå mellom to skjær og duppa. Avstanden var vel 50-60 m tipper jeg. Han dukka og kom opp et par ganger og så bestemte jeg meg for å skyte. Sjøen var nokså grov der ute og han forsvant i bølgene innimellom. Men et godt hodeskudd fikk han og dermed var det natta 8)

 

Sedvanen tro (dette skjedde også med min forrige havert) så var det umulig å komme innpå i brenningene - vi hadde en gummibåt og var redde for å slå den i stykker. Havet var rødt og selen var der - men akk så utilgjengelig. Den sank nokså fort ja så neste gang skal jeg ha på meg dykkerdrakt og harpun :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke

Du bør skyte Haverten på land. Dette gjelder spesielt de store hannene som alltid synker. Urter og Spannholmene ute ved Utsira er plasser der du finner Haverten på land. Jeg går i land på en holme i nærheten der skyteavstanden er sånn passe. Du kan eventuelt skyte på grunnt vann på vinteren da sjøen er klar nok til at du ser den. Bruk sjøkikkert og svenskepilk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det finnes en lov for slikt jaktlykke., og, jeg kan forsikre deg om at tilsvarende har hendt flere.

 

Kjapt fortalt - min jaktkamerat satt på hjortepost og ventet på den siste spissbukken vi hadde igjen på kvoten. Han hadde lenge forsøkt å fortrenge følelsen av å måtte "tre av på naturen vegne", men der kommer man liksom bare til et punkt, hvor det ganske enkelt ikke er noen vei utenom...

 

Da han omsider "måtte", fikk satt seg godt til rette, med buksa godt nede på hælene, børsa godt utenfor rekkevidde, ja så sto spissbukken 50 mtr. ovenfor, og betraktet det hele med et forundret utrykk ala "jøss - det der virket da tungvint".... :roll:

 

Men flotte bilder fikk du nå likevel da?

Link to comment
Share on other sites

Nuvel. Vi dro ut i går morges og hadde en strålende fin dag på sjøen. Riktignok forsvant solen etterhvert og tåkedisen begynte å sige innpå - men er man godt kledd så går det fint!

 

Vi observerte 5-6 haverter - alle sammen var ute i sjøen og sirkla rundt oss. Ikke mulig å komme til skuddsjanse før jeg kom meg på land. Der fikk jeg syn på en havert som lå mellom to skjær og duppa. Avstanden var vel 50-60 m tipper jeg. Han dukka og kom opp et par ganger og så bestemte jeg meg for å skyte. Sjøen var nokså grov der ute og han forsvant i bølgene innimellom. Men et godt hodeskudd fikk han og dermed var det natta 8)

 

Sedvanen tro (dette skjedde også med min forrige havert) så var det umulig å komme innpå i brenningene - vi hadde en gummibåt og var redde for å slå den i stykker. Havet var rødt og selen var der - men akk så utilgjengelig. Den sank nokså fort ja så neste gang skal jeg ha på meg dykkerdrakt og harpun :roll:

Ja den dere kjenner vi til :( Vi skøt 5 som sank..masse blod,så de var nok stein død,så aldrig mer seljakt uten dykkeutstyr med :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Gratulerer med fin fangst :P:P !!

 

Vet noen forresten hvor man kan få svar på om kvoten av havert er tatt (Lista til Stadt)? Har søkt rundt på Fiskeridirektoratet men jeg finner pinadø ikke ut av det :x

 

Du må nok ringe da det ikke eksisterer en web side med en slik løpende oversikt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nå er det likefør jeg og 3 kompiser reiser på seljakt til Frøya! reiser onsdag 16.04

 

Det er ingen av oss som har prøvd dette før så er det noen som har noen gode tips vi kan plukke opp før vi drar ? vi skal jakte havert og steinkobbe mulig også ringsel ? men den var vist ikke så vanlig

 

Feks: Hva av selen er verdt å ta vare på utenom skinn og hode ?

 

Takker også for tips angående utstyr !

 

Tips

 

Behandling av selkjøtt og selskinn

 

Slik behandler du selkjøtt

Storfekjøtt med maritim viltsmak er en god beskrivelse av selkjøtt. På grunn av det store blodinnholdet blir det helt mørkt når det kokes eller stekes. For å unngå parasitter er det meget viktig at du gjennomkoker eller gjennomsteker alt selkjøtt. Spis aldri selkjøtt som er rødt eller rosa inni.

Myten om spekksmak på selkjøtt skyldes feil behandling. Bruker du denne framgangsmåten unngår du det:

a. Så snart dyret er skutt, blodtappes det og flås. Blodtappingen er meget viktig. Det øker holdbarheten på kjøttet og gjør smaken bedre.

b. Biffene og fileene skjæres ut.

c. Avkjøl kjøttet, kjøttet skal ikke skylles. Det ødelegger smaken.

d. Vær nøye med å skjære vekk enhver antydning til spekk på kjøttet. Selspekk harskner raskt og ødelegger kjøttet. Dette er en møysommelig jobb, men er helt avgjørende for å unngå spekksmak og harskning.

e. Dersom du ikke disponerer vakumpakkemaskin, kan kjøttet blokkfryses eller glasseres. Hovedsaken er at det ikke kommer luft i kontakt med kjøttet. Selkjøtt tåler ikke lys, luft eller varmegrader, da surner det raskt. Derfor skal selkjøtt ikke modnes, men så snart det er avkjølt pakkes luftett og fryses.

f. Biffene pakkes single, mens indrefileeten pakkes i par.

g. Vil du trekke ut blod fra kjøttet og mildne den maritime viltsmaken, kan du legge kjøttet et par døgn i kefir, melk eller eddikkvann.

h. Kjøttet smaker fortreffelig i gryteretter, som finnbiff og som kjøttkaker. Solbærsirup setter en ekstra spiss på gryteretter med selkjøtt.

 

SLIK BEHANDLER DU SELSKINN

Selskinn må behandles helt annerledes enn skinn fra landpattedyr. Altfor ofte blir skinnene gule, surner, lukter stramt og slipper hårene. Følg denne oppskriften, så er sjansene større for et godt resultat.

a. Flå dyret så snart som mulig. Helst mens det ennå er varmt. La mesteparten av spekket sitte på skinnet.

b. Spekking Reis en lem eller palle i 45 graders vinkel slik at pallen når deg til brystbenet. Legg skinnet over lemmen slik at det henger stramt nedover lemmen med spekksiden ut. Med en skarp kniv flår du spekket av skinnet. Forsiktig så du ikke skjærer hull i skinnet. Det må ikke være mer enn et par, tre millimeter spekk igjen på skinnet. Vær særlig nøye med kantene. Der har skinnet lett for å surne. Spekking er en ordentlig grisejobb

c. Legg skinnet flatt på en lem og skjær vekk alle spekklumper på kanten av skinnet. Dette er meget viktig. Områder på skinnet som har spekktykkelse på mer enn to, tre millimeter vil bli ødelagt.

d. Vasking Vask skinnet grundig tre ganger med sterkt Zalo vaskemiddel og 30º varmt vann. Skyll grundig med 30º varmt og rent vann mellom hver vask.

e. Salting Salt kjøttsiden på skinnet med rikelige mengder grovt havsalt. Rull det sammen med skinnsiden ut.

f. Legg skinnet i en bøtte eller butt med så mye saltlake at det dekker skinnet. Butten / bøtta må ha helt helt tett lokk.

g. Saltlake lager du ved å blande salt og vann. Laken har riktig styrke når en potet flyter i laken

h. Legg en stein eller noe annet tungt oppå skinnet.

i. Deler av skinnet som stikker opp av laken vil bli ødelagt..

j. Pakking og forsendelse Kontroller at lokket er helt tett. Ellers kan det lekke saltlake under forsendelsen. I så fall kan du risikere å få erstatningskrav. Bruk tape og tau til å sikre lokket.

k. Etter minst en uke i saltlaken sender du butten med skinnene i saltlake til preparant.

 

Go jakt :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...