Jump to content

Våpensamlerforening.


Olesøn

Recommended Posts

Det går helt klart frem av diskusjonen i denne tråden at mange ser frem til det de oppfatter nærmest som et frislipp for aktivitet som er i strid med hensikten dersom de kan skaffe seg medlemskort i en ny våpensamlerforening.

 

Eksempler?

 

 

Jeg tror du har for lite tro på folk, rett og slett.

Nå er det en gang slik at folk er folk, og mange av oss finner på mye rart iblant.

 

Men, jeg ser ikke at en ny forening, startet, framstilt og drevet på en skikkelig måte, automatisk skal bli slik du beskriver...

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart ikke noen vits i å prøve å starte en slags skyte-og-samle-forening, og det er vel heller ikke intensjonen slik jeg har oppfattet det.

 

2 ting jeg ønsker å nevne;

 

1-det er ikke stiftet noe som helst enda, dermed ingen grunn til å hisse seg opp over konkurenten

2-det skytes og jaktes med våpen ervervet til samling av medlemmer i NVS; gjør dette NVS til en organisasjon som driver med "svart aktivitet"? Ikke det nei :!:

Link to comment
Share on other sites

Er litt enig med Rottefar her, in short: En våpensamlerskyteforening med lav inngansterskel tror jeg blir veldig vanskelig (les umulig) å få godkjendt.

 

Når det er sagt så ønsker jeg men absolutt en forening (om det er NVS eller "Olesøn`s venner" er meg revenede likegyldig) som er LITT enklere å komme i kontakt med. Misforstå meg ikke, jeg kjenner etterhvert flere (ganske mange faktisk) medlemmer i NVS, noen av disse havner sågar i kategorien gode venner. Men nærmeste lokallag har jeg altså enda ikke lyktes å få kontakt med. Det kan selvsagt være at jeg ikke er pågående nok, men jeg har forsøkt - og det flere ganger. Kanskje ønsker de ikke medlemmer bosatt 6+ timers reise unna, eller kanskje er deres "pr-officer" bare ikke helt med. Jeg er derfor snart villig til å hoppe på nesten et hvert tog som gir meg tilgang til kunnskap (noe som er svært viktig for meg) og med tiden en evt samlerstatus om jeg skulle få behov for dette, og det vil være muligheten denne foreninga gir meg til å bli medlem til tross for min noe grisgrendte bosetting som er avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Der har vi vel det viktigste poenget.

Det er ikke nødvendigvis diskusjonen om hvordan man skal hindre banditter i å slippe inn i en ny forening som trenger mest oppmerksomhet her.

Kanskje det er muligheten en ny forening vil gi de som ikke bor i nærheten av et lokallag som er viktig.

Eneste grunnen til at jeg kom i kontakt med et NVS-medlem, er at jeg flyttet til Bergen over et år etter at jeg begynte med dette her.

Hadde jeg fremdeles bodd i min kjære hjembygd hadde jeg vært milevis ifra alle muligheter til å gå på faste møter 12 ganger i året...

Andre argumenter til side, det er vanskelig å bli medlem i NVS, om du så er den frommeste sjelen i kongeriket...

 

(Olesøns venner klinger godt forresten :mrgreen: , men jeg tviler på at jeg får mange med meg...)

Link to comment
Share on other sites

Enig med sisttalende her, dette må være en ny samlerforening, ikke en skytterforening.

 

En slik ny forening bør også dekke de som ikke bare utelukkende vil samle på skarpe våpen. Se litt fram i tid, det kan være slik at plomberte våpen ikke fritt kan omsettes, vi ser en trend i den retning i flere andre land i Europa.

 

Så selv om jeg jo ikke har hatt noen dialog med POD så tror jeg det er større sjanse for å bli tatt seriøse om ikke skyting står på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har nevnt ovenfor tror heller ikke jeg at POD tar en ny våpensamlerforening særlig alvorlig i utgangspunktet. POD er nok heller ikke så forbanna interessert i om våpnene skytes med eller ei, det er større samlinger av skarpe våpen som kan tiltrekke seg kriminelle elementer de ønsker å unngå, og det med å forby skyting med samlervåpen er nok bare et mer eller mindre vellykket forsøk på å bremse opp interessen for å bli våpensamlere eller for å bli kvitt folk som skal omgå våpengarderober etc.

 

Vi har allerede en våpensamlerforening i Norge, og det er ikke slik å forstå at POD har et særlig uanstrengt forhold til den. En ny våpensamlerorganisasjon vil uansett mål og innhold i utgangspunktet ha med et ekstremt motvillig POD å gjøre - de er nok adskillig mer interessert i å bli kvitt NVS og det eksisterende våpensamlermiljøet enn å opprette enda et! Man må nok ha i bakhodet at samlerlisenser for våpen høyst sannsynlig ikke hadde vært aktuelt i det hele tatt, dersom dette hadde dukket opp som et tema i 2010 - det er historiske årsaker til at det finnes, og det gjøres ALT man kan for å begrense det til et minimum. Om de lykkes er en annen sak - forbyr man denne hobbyen helt oppnår man antagelig ikke annet enn at all aktivitet foregår bak trukne gardiner i stedet for i all offentlighet og det ser det ut til at man har forstått.

 

Når det gjelder kritikken av NVS i denne tråden, dreier det seg tilsynelatende om at de er vanskelige å få tak i, eller at de ikke eksisterer der man bor og ikke svarer på henvendelser. Jeg tror de som ønsker å dra i gang "Olesøns venner" bør tenke seg nøye om før de setter i gang en slik forening, for de vil i likhet med NVS også måtte forholde seg til en del fellesnevnere for denne typen organisasjoner:

 

Det vil bli en interesseforening basert på frivillig innsats. De som driver den vil antagelig være adskillig mer interessert i å dyrke sin hobby enn å stå på pinne for mer eller mindre seriøse medlemskandidater. Det er ikke noen menneskerettighet å plage dem som påtar seg verv i frivillige organisasjoner så mye man vil, men basert på egen fartstid i våpenrelaterte foreninger kan det virke som det er mange der ute som tror det er det!

 

Våpen tiltrekker seg en del folk som aldri burde få labbene borti nettopp våpen, og disse vil man ikke ha inn i en forening basert på frivillig innsats. De kan lage mye trøbbel for dem som driver foreningen uten å være i direkte konflikt med loven slik at de kan kastes ut, og blir det tilstrekkelig mye støy og rot med useriøse medlemmer blir det vanskelig å få folk til å påta seg verv. Det er og blir en utakknemmelig jobb å drive en forening som tiltrekker seg "løse kanoner" og de fleste gidder ikke bruke fritiden sin på det særlig lenge. Uten stødige folk i sentrale posisjoner kan det fort bli problemer med kontinuitet i styr og stell, og med å ha oversikt over organisasjonen. Mister man oversikten over økonomi eller medlemskartoteket så er man ganske fort dødsdømt som våpenrelatert organisasjon i Norge - et av de ufravikelige kravene som stilles fra myndighetenes side er at man har stålkontroll på kassa og medlemsarkivet. Dette har minst en av de mindre skytterorganisasjonene våre smertelig fått erfare!

 

Det er også noen som mener NVS medlemmer her inne på Kammeret er redde for å få en konkurrent. Dette synes jeg er direkte lystig! Får man "Olesøns Venner" opp å gå, så vil denne foreningen helt klart tiltrekke seg det mer "lettvine segmentet" av den samlede potensielle medlemsmassen til disse foreningene, og det tror jeg ganske sikkert at NVS folkene vil komme til å synes er veldig behagelig!

 

Jeg synes det er litt vel lettvint av de som jobber med prosjektet "Olesøns Venner" å ikke forsøke å se de potensielle problemene som garantert oppstår fra en annen side enn den mest optimistiske, for jeg kan garantere at den optimistiske siden er den siste siden POD kommer til å kikke på saken fra. Dette mener jeg ikke fordi jeg mener at en forening eller foreningsform nødvendigvis er så forbanna bedre enn en annen, eller at det ikke burde være lov til å samle på våpen - nei konseptet Olesøns Venner oser lang vei av at man forsøker å forbigå hindre som bevisst er lagt ned i våpenloven av Småberget og vennene hans. Her har Olesøns Venner fra start en omvendt bevisbyrde ovenfor POD, og det blir nok ei tung bør å dra på. Hvis man virkelig har så mye energi at man mener seg i stand til å dra i gang Olesøns Venner burde man kanskje heller gå løs på de politiske partiene og hele våpenloven, og få tilbake den gamle ordningen med forbundsuavhengige samlerlisenser? Det er flere som har forsøkt seg på å lage en "gunlobby" før, jeg minner bare om Norsk Våpeneierforbund som tok tak i problematikken sist...

Link to comment
Share on other sites

Mine svar er i kursiv

 

Våpen tiltrekker seg en del folk som aldri burde få labbene borti nettopp våpen, og disse vil man ikke ha inn i en forening basert på frivillig innsats.

De aller mest kriminelle som vil ha våpen holder seg vel kanskje unna

registrerte foreninger med medlemsregister og hele pakka, det er ihvertfall min teori.

 

Det er og blir en utakknemmelig jobb å drive en forening som tiltrekker seg "løse kanoner" og de fleste gidder ikke bruke fritiden sin på det særlig lenge.

Det kan godt hende, men jeg vil bruke fritiden min på det.

Og jeg har allerede fått tilbakemeldinger fra folk som vil legge litt innsats i dette.

Det er ganske mange frivillige organisasjoner drevet av frivillige her i landet,

jeg ser ikke hvorfor en ny våpensamlerforening skal være annerledes.

 

Uten stødige folk i sentrale posisjoner kan det fort bli problemer med kontinuitet i styr og stell, og med å ha oversikt over organisasjonen.

Som sagt, det er vel litt tidlig å dømme dette nord og ned før det har begynt...

 

Mister man oversikten over økonomi eller medlemskartoteket så er man ganske fort dødsdømt som våpenrelatert organisasjon i Norge - et av de ufravikelige kravene som stilles fra myndighetenes side er at man har stålkontroll på kassa og medlemsarkivet.

Jeg sier det igjen, vent og se hva som skjer når dette kommer i gang.

Det kan hende det går til H11vete med billett på første klasse, men det kan jo hende at det blir en suksess.

Hvordan finner vi ut det? Jo, vi prøver...

 

Får man "Olesøns Venner" opp å gå, så vil denne foreningen helt klart tiltrekke seg det mer "lettvine segmentet" av den samlede potensielle medlemsmassen til disse foreningene, og det tror jeg ganske sikkert at NVS folkene vil komme til å synes er veldig behagelig!

Jaså, så det finnes bare en i hele landet som bor langt unna NVS' lokallag, og har problemer med å få kontakt?

Altså meg. Da kan jeg jo si at jeg har flyttet til Bergen, og fått kontakt med NVS.

(Og det er ikke pga mine forsøk på å komme i kontakt med dem, men pga denne tråden...)

Og siden det bare er jeg som er seriøs, og alle andre som vil være med er "lugubre skikkelser",

så er vel problemet løst da, og jeg kan gi opp hele prosjektet?

Nei forresten, sånn er det faktisk ikke.

Jeg vil nok tro det er en god del der ute som bor langt unna NVS' lokallag,

og/eller har hatt problemer med å få kontakt med NVS.

Og jeg håper og tror at det ganske flertall av disse er seriøse, oppegående mennesker med en genuin interesse for skytevåpen.

De som har noe å skjule vil vel neppe:

Sende inn navnet sitt til et medlemsregister i en våpenforening.

Vente, kanskje i noen år, på at denne foreningen skal bli godkjent på linje med NVS.

Sende inn en søknad om våpenlisens og vente på svar på denne.

Det finnes mange useriøse idioter der ute, og noen vil sikkert søke om medlemsskap både her og der.

Men at dette skal torpedere en ny forening høres litt drøyt ut for meg...

 

Jeg synes det er litt vel lettvint av de som jobber med prosjektet "Olesøns Venner" å ikke forsøke å se de potensielle problemene som garantert oppstår fra en annen side enn den mest optimistiske, for jeg kan garantere at den optimistiske siden er den siste siden POD kommer til å kikke på saken fra.

Hvor har du det fra at vi ikke tror dette blir vanskelig?

 

...nei konseptet Olesøns Venner oser lang vei av at man forsøker å forbigå hindre som bevisst er lagt ned i våpenloven av Småberget og vennene hans.

Her hadde jeg egentlig tenkt å ha et langt og velformulert svar...

Men siden dette utsagnet rett og slett er fullstendig virkelighetsfjernt og tydeligvis lite gjennomtenkt, så sier jeg bare:

Du tar feil.

 

Jeg forstår flere av argumentene dine, Rotta.

Men jeg er nok uenig i de fleste av dem, og for meg virker det som du har bestemt deg for at dette er et dødsdømt opplegg som jeg kaster bort tiden min på.

Men, som sagt, jeg prøver jeg. Så får vi se hvordan det går.

 

 

Vet ikke helt hva admins synes om slik sitering av innlegg, men jeg prøver :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det det å si at du på ingen måte overbeviser meg om Olesøns Venners eksistensberettigelse, og det til tross for at jeg er på de våpeninteressertes side vis å vis våre myndigheter. Jeg får litt assosiasjoner til Karius og Baktus' kamp mot tannlegen her. Du kan jo forsøke å bite POD i fingeren?

 

Hvordan du kan forvente at du skal klare å overbevise en arrogant og negativ maktforvalter som POD går over hodet på meg. Ja, jeg tror du kaster bort tiden din, særlig fordi du blir svar skyldig på de mest opplagte problemstillinger du kommer til å bli møtt av.

Link to comment
Share on other sites

Eksistensberettigelsen er begrunnet slik:

 

1: Monopolordninger fører i ikke noe godt med seg, uansett "område".

 

2: "Fadderordningen" i NVS er pr i dag "godkjenningsinstans" for våpensamlere.

Dvs at man må anbefales av to medlemmer i NVS for å bli medlem av NVS, ergo er det NVS som i første rekke godkjenner hvem som skal få æren av å søke om samlerlisens.

Dette blir feil, siden det er POD som skal stå for dette, ene og alene.

Hvorvidt POD er lette å ha med å gjøre eller ikke, kommer egentlig i annen rekke her.

 

3: Det tar 1 år å bli medlem av NVS.

Det er greit at man har mekanismer for å luke ut useriøse folk,

men denne praksisen rammer alle som bor for langt unna et lokallag eller ikke får svar.

 

(Disse tre punktene er mine tanker, og det er jeg som står for dem.

Så får folk si seg enig eller uenig selv, jeg skal ikke påstå at alle som har vært positive til en ny forening her inne eller andre steder står for det jeg har sagt her ordrett.)

 

 

 

Jeg har som tidligere nevnt kommet i kontakt med NVS her i Bergen.

Hvis jeg fortsatt hadde bodd i min lille fjellbygd på Østlandet hadde jeg ikke hatt den luksusen, jeg hadde fortsatt ventet (sannsynligvis forgjeves) på svar fra NVS...

Er det da rart at jeg har lyst til å skape noe som kan være litt mer åpent og inkluderende?

Jeg fatter ikke denne frykten for kjeltringer og banditter som enkelte har gitt uttrykk for i denne tråden...

Kriminelle er da vel kriminelle uansett? At de skal se en mulighet for å drive med faenskap gjennom en ny våpenforening er ihvertfall ikke for meg særlig logisk.

 

Og det er sikkert MANGE problemstillinger som jeg ikke kan fikse på stående fot.

Det er da vitterlig derfor jeg har startet denne tråden!

For å få med meg folk som kan komme med innspill om hvordan dette kan gjøres.

Jeg har da ikke tenkt å komme opp med en fiks ferdig løsning på alle de problemer en ny forening måtte møte.

Hadde jeg kunnet det så hadde jeg vel gjort det for lenge siden?

 

Noen av NVS' medlemmer har faktisk forbedret min oppfatning av NVS gjennom denne tråden, og via PM og møter her i Bergen.

Jeg har ikke tenkt å være en konkurrent i forhold til NVS heller, men et alternativ som kanskje er litt lettere å komme i kontakt med, og å bli medlem av.

 

Jeg har faktisk ingen ideer om at jeg skal utstede en eneste våpenlisens, eller forandre POD, eller skaffe absolutt alle i Norge en samlerlisens.

Jeg vil gjøre det enklere for oss med en interesse for våpen å dyrke vår hobby på en seriøs, ansvarsfull og lovlig måte.

Hvis det høres så forbanna tullete ut så får du forklare det da...

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 er en påstand fra din side. Staten opprettholder de monopol de finner opportunt uansett hva som er gjengs oppfatning.

 

Punkt 2 er ikke korrekt. Det er Politiet som utsteder tillatelser til enhverv av våpen. NVS har ikke monopol og har ikke laget reglene. Alle kan søke om å bli godkjente samlerorganisasjon og POD godkjenner sådanne.

 

Punkt 3 er strengt tatt ikke noe argument? Det er ingen rett man har utdelt med dåpsattesten at man skal kunne melde seg inn i en organisasjon over natta. Det er dessuten likt for alle.

 

Det som berettiger en ny samlerorganisasjons eksistensberettigelse er om POD synes den har det - ikke om du og jeg synes den har det. I dette spørsmålet vil jeg tro de har rom for bruk av skjønn, og i så fall er deres skjønn utslagsgivende. Hvis jeg ikke tar mye feil vil jeg tro de fører argumentasjon omtrent som jeg har forsøkt å antyde ovenfor og da må man enten ha svarene klare, eller pakke sammen.

 

Når man har med Staten og jus å gjøre skal man huske på at det er stor forskjell på å ha rett og å få rett. Makta rår som det heter...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sagt i punkt 2 at NVS utsteder en eneste lisens. Les punktet en gang til.

Her er en liten utdypning:

NVS er pr. i dag den eneste godkjente samlerorganisasjon i Norge.

Hvis du er så uheldig at du ikke får kontakt med NVS, eller ikke har mulighet til å dra på møter, så får du aldri samlerlisens.

NVS må se deg an i et år, så må to medlemmer anbefale deg, også kan du søke om lisens.

Ergo: NVS er de facto godkjenningsinstans for vordende våpensamlere i Norge i dag.

Og jeg sier ikke at dette er noe medlemmene av NVS ville selv, er stolte av, eller har lyst til å fortsette med.

Jeg observerer bare at "sånn er det", det er ikke noe å krangle om...

 

Punkt 3 er feil?

Så hvis du bor der jeg kommer fra,

midt i Oslo,

på ei øy utafor Lofoten,

eller på Svalbard, så er det akkurat samme mulighet for alle?

Link to comment
Share on other sites

Mulig du HAR rett i dine påstander og at jeg tar feil, men POD FÅR rett. Hvis det er noe de ikke har lyst til så stopper de det uansett hvilke skrøne du slår i dem.

 

De tre punktene ovenfor tilbakeviser jeg på samme måte som POD har anledning til. Ettersom de er kompetente på området spiller det ingen rolle hva andre mener. Og hva skal man gjøre da? Klage til justisdepartementet?

 

Tror nok jeg hadde svidd kruttet mitt på en annen front gitt...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du påstår at jeg har tenkt "å slå en skrøne i" POD, så synes jeg godt du kan brenne kruttet ditt et annet sted ja...

Jeg har svart saklig på alle dine innlegg, men slike utsagn kan jeg ikke ta alvorlig.

Med mindre du har noe konstruktivt å si, vil jeg heretter ikke svare deg.

 

God kveld.

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet med at folk bor langt unna et lokallag kan faktisk omgås ved å dokumentere dette. Akkurat nå er nettsiden til NVS nede, så jeg klarer ikke å finne frem til denne regelen, men jeg er 100% sikker på at jeg har lest det der inne en gang. Derfor forsvinner strengt tatt det "beste" argumentet for en ny forening slik jeg ser det.

 

En annen ting, når det kommer til hva staten anser som fullgod dekning på forskjellige områder, f.eks mobildekning, så er det ikke snakk om 100% av landets befolkning. Trond nevnte dette ved en tidligere anledning og jeg kan bare trekke det frem igjen. Vi kan normalt ikke forvente å ha akkurat de samme mulighetene om vi velger å bosette oss på Svelgen, som om vi skulle på på Majorstua. Det er fordeler og ulemper ved alle plasser. Jeg vil mene at hjortjakta er vesentlig bedre på Svelgen enn på Majorstua, på samme måte som det er lettere å komme seg på et NVS møte i Oslo om du bor på Majorstua.

 

Dagens opptakskrav på NVS er ikke umulige, noe som enkelt bevises ved at det er en jevn tilstrømming med nye medlemmer.

 

Ellers må jeg si meg enig med Rotta i at det å sitte i styr og stell på forskjellige frivillige lag innimellom er en utfordring pga alle apekattene som er medlem.....

 

Jeg synes faktisk det ville være en bedre ide og starte opp en forening for å fremme skyting med gamle norske militærvåpen, nettopp for at folk som har interessen av det kan få ha en M1894, M1914 eller en Mauser. Det er faktisk en del forskjellige våpen brukt opp igjennom som folk flest ikke får tilgang på i dag pga jaktvåpengarderoben og det pr dags dato ikke finnes noen skyteforening for disse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svart saklig på alle dine innlegg, men slike utsagn kan jeg ikke ta alvorlig.

Dette vil jeg protestere kraftig på!

 

I mine innlegg har jeg tatt opp klassiske og innlysende problemstillinger både for temaet våpensamling og foreningsliv generelt og jeg synes ikke jeg har fått særlig overbevisende svar. Hvis du hadde tatt til deg problemstillingene jeg nevner og forsøkt å besvare hvordan du tenker løse dem fremfor å hisse deg opp over enkeltelementer i teksten hadde dette kanskje ikke sett så galt ut, men når svarene på "showstopper" problemstillinger blir at jeg "tror for dårlig om folk" blir det lovlig naivt for en forening tar mål av seg å bli oppfattet som en seriøs våpensamlerforening. Dette er problemstillinger som er kritiske faktorer for en ny forening av denne karakters muligheter til å vinne frem, og man bør kunne forvente av initiativtaker at han har stålkontroll på dem før han går ut offentlig å roper om monopolisme, alternativer, konkuranse og rettferd for venneløse og dem som bor i utkantstrøk, i det minste at han tar problemstillingene alvorlig. Svarene jeg har fått tyder faktisk snarere på at initiativtakerne ikke helt har fortsått hva de har gitt seg i kast med, og at de ikke er særlig lydhøre for nyttig informasjon som krysser deres sti, noe jeg oppfatter som både dumt og arrongant. Hvis man ikke klarer å overbevise sine tilhengere her på Kammeret, hva slags sjanser har man da ute i den virkelige verden? Det er morsomt å diskutere med dem som er enige med en, men skal man lære noe og komme videre med en sak er man også nødt til å sette seg inn i hva motstanderne tenker. A diskutere våpenlovgivning på Kammeret er som å gå langrenn på idealtid - morsomt for dem som liker sånt, men det driver en ikke videre.

 

Det skal ærlig talt litt mer enn et skifte av nick og et selværklært ønske om å oppfattes som seriøs utad til for å få meg til lå ta denne foreningen alvorlig, et syn jeg har en vag anelse om at omgivelsene ute i verden utenfor Kammeret deler med meg; det som står både på og mellom linjene til dem som ønsker foreningen velkommen underbygger mine syn på foreningens reelle innhold så langt, men rett skal være rett: Fremtiden vil jo vise om foreningen har noe reellt innhold utover å være internettbasert skalkeskjul for dem som vil omgå kjedelige begrensninger i våpenlovgivningen. Jeg har mine tvil sa grisen han så slakteren.

 

Men det blir jo enkelt for oss å følge med på hvordan det går, for ettersom den nye foreningen skal være et åpent og tilgjengelig alternativ til det lukkede og utilgjengelige NVS regner jeg med at vi kan følge med i fremdriften på den nye foreningens informative og kontiuerlig oppdaterte nettside!

 

En fortsatt god dag til Dem også.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken forening er det du ikke klarer å ta alvorlig? Eller fikk du ikke med deg at det ikke er stiftet noe som helst enda, det er kun en løselig diskusjon om å stifte en forening?

Saklighetsnivået og dermed den intellektuelle kvaliteten på tråden faller drastisk med mengden svada.

 

Og jeg skjønner fremdeles ikke dette behovet for å svartmale muligheten for å få til dette; hva er hensikten???

Jeg ville snarere benytte ord som "realitetsorientering" og "vilje til å se kritisk på overlevelsesmulighetene" om mine innlegg. Jeg ser ingen grunn til å "svartmale" mulighetene for en ny våpensamlerforening - de er svarte nok som de er, og de blir ikke lysere av at man kun viser vilje til å diskutere dem med de som stryker en med hårene. Mine kritiske kommentarer er peanuts mot det man møter utenfor cyberworld.

 

Det er dessuten slik at initiativtager(ne) til den nye foreningen samt en del av debattantene mener mye om en forening de har svært varierende innsikt i, og det synes jeg slett ikke kan forbigås i stillhet. Det bør komme frem i diskusjonen at det er utrolig fort gjort for en ny forening å bli langt mindre brukervennlig og åpen enn det NVS anno 2010 er, og at man selv kan bli nødt til å innføre ordninger i den nye foreningen som gjør den til forveksling lik den foreningen man påstår ikke virker eller er "urettferdige". "Urettferdig" i anførselstegn fordi jeg synes ordets betydning i denne diskusjonen strekkes urimelig langt.

 

Edit: Sfrwtleif

Link to comment
Share on other sites

Det overrasker meg at ikke Olesøn og Chiefen.v-2 (en oppgradering?) tar problemstillingene som Rotta har brakt på banen på alvor?

 

Det er faktisk helt nødvendig å ha gode svar/løsninger på disse problemstillingene før man arbeider seg bort på noe til ingen nytte.

At de omtales som en realitetsorientering er helt rett, det er den virkelige verden vi må forholde oss til, ikke et interessefelleskap i cyberspace..

Link to comment
Share on other sites

Hvem har sagt at jeg ikke tar det på alvor? Poenget er at det ikke er annet en snakk om en ny forening, først må vel initiativtakerene og intereserte få en sjanse til å møtes og finne ut hva en vil prøve å få til, for så å ta en "realitetsorientering".

 

hvorfor medlemmer i NVS engasjerer seg så sterkt for å forklare hvor håpløst et slikt prosjet er skjønner jeg fremdeles ikke :?:

 

 

PS-min tilknyttning til dette er begrenset til at jeg er interesert i å se om det kan la seg gjøre å få til en ny samlerorganisasjon her på berget og i den forbindelse skal treffe slåssulven til en kaffe og en prat. Og for ordens skyld; jeg har invitasjon til å bli med på møter hos NVS men har ikke benyttet meg av det (fordi det tur-retur er det 7 timer reisetid enten jeg velger hurtigbåt eller bil, i praksis 2 halve arbeidsdager).

 

PS2-nye lokallag under NVS er selvfølgelig en mulighet, kanskje en bedre løsning til og med, og kanskje er det det de intereserte ender opp med?

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg medlem i NVS, men mener fortsatt at debattanten Rotta fortjener et skikkelig svar fra dere?

 

Det kan jeg ikke se at dere har gitt ham, for dere unngår (mer eller mindre) elegant de problemstillingene han bringer på banen som grunnleggende for at dere skal få til en slik forening?? :lol:

 

Før dere tar tak idet så er jo hele prosessen svada i seg selv?

 

Jeg har hittil i debatten sittet med potetgull og kald øl og strokost meg, for jeg har en gryende mistanke om at konklusjonen etter 6 siders tåkeprat er at en ny forening kommer til å bli en blåkopi av NVS! :lol:

 

Så får man heller strø om seg med begreper som "fri konkurranse", monopoler etc i beste nyliberalistiske ånd, hvor man ønsker markedskrefter for markedskreftenes skyld, men det fører ikke noe steds hen! Og ja, bare for å ha nevnt det, jeg er langfra rød... Høyere økonomisk utdannelse har jeg også, så jeg finner manges argument med dette "frie markedet" ganske latterlig i denne sammenhengen... Man har da med den siste sovjet stat å gjøre må vite, og da må man ha gode argumenter for å få til noe som helst. :roll:

 

Ta tak i problemstillingene, så kanskje dere klarer å lage en forening av dette, men jeg tillater meg å tvile veldig på det så lenge dere ikke tar de underliggende problemene på alvor, frem til dere gjør det er dette bare drømmerier (over litt for mye godt drikke i koppen).

Sånt lytter jeg til hver dag på jobben før jeg heller kaldt vann i blodet på de... og gir de en realitetsorientering.

 

Alle trenger det fra tid til annen.

Link to comment
Share on other sites

Rotta. Jeg hadde som sagt ikke tenkt å svare deg mer, men det er visse ting jeg ikke vil la bli ubesvart.

 

Du vil protestere kraftig på følgende:

Du påstår at jeg har tenkt å skrøne ovenfor POD, hvor du har det fra at jeg har planer om å finne på tull ovenfor POD vet jeg ikke.

Jeg sier at det er et utsagn jeg ikke kan ta alvorlig.

Du protesterer på det?

Hvis du slenger ut slike påstander om meg, så kan du protestere så mye du vil...

 

Jeg har også besvart dine argumenter i en lang post lenger opp på siden.

Jeg har også påpekt at jeg ikke har løsninger på alle problemer vi måtte møte.

Men jeg har forklart at det er derfor jeg startet denne tråden, fordi jeg vil ha innspill om hvordan dette kan gjøres.

 

Fremtiden vil jo vise om foreningen har noe reellt innhold utover å være internettbasert skalkeskjul for dem som vil omgå kjedelige begrensninger i våpenlovgivningen.

Skalkeskjul?

Omgå begrensinger?

Nok et utsagn som er fullstendig toskete, for å si det veldig pent.

At jeg tar opp ting i lovverket betyr ikke automatisk at jeg har tenkt å omgå noe som helst.

Jeg er ingen lovbryter, har ingen planer om å bli en lovbryter, og jeg vil ha meg frabedt hinting om begge deler.

 

Jeg har etter beste evne forsøkt å svare deg,

jeg har også innrømmet at jeg ikke har svaret på alt, og spør folk om hjelp til dette.

Det virker som du prøver å framstille meg som både løgnaktig og kriminell, noe jeg ikke finner meg i.

Vil du ha svar på konkrete spørsmål, så still dem, men slutt med drittslenginga. Den hører ingen steds hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Huffamei, nå var æ skræmt gitt!

 

Påstander om mistenkeliggjøring og drittkasting får stå for din egen regning Olesøn, jeg finner ikke denslags i mine innlegg, og innleggene mine står av seg selv der de står uten at jeg føler trang til å redigere bort noe. Jeg ser ingen grunn til å gjenta dem for folk som ikke tar innholdet til seg til det kjedsommelige.

 

At du tyr til slag under beltestedet i form av usaklige beskyldninger så snart du blir satt fast på sentrale spørsmål i forbindelse med den foreningen du har innledet diskusjon om, mer enn antyder at du egentlig ikke har særlig mye å fare med og at behovet for en slik forening kanskje ikke er så stort som påstått. Hvis behovet for et "alternativ" til NVS er så stort som hevdet, så burde dine meningsfeller stå i kø her inne for å slå meg i hue med gode svar på problemstillingene, men det eneste som har kommet opp siden mitt første kritiske innlegg er Chiefen's lettredigerte oppgulp.

 

Hvis det som kommer frem av fintenking i denne tråden er representativt for initiativtager(ne)s arbeid med en ny samlerforening tror jeg neppe det er stor fare for at den blir en realitet.

 

"I rest my case" som det heter på nynorsk.

Link to comment
Share on other sites

At du tyr til slag under beltestedet i form av usaklige beskyldninger så snart du blir satt fast...

Hehehe... Ja, det er jo åpenbart at det er jeg som driver med sånt i denne diskusjonen :mrgreen:

Makan til usaklig tull...

 

 

 

Sånn. Nå som vi er ferdig med dette pjattet, er det flere folk i Bergen som kunne tenkt seg en kaffekopp og litt våpenprat i finværet?

Link to comment
Share on other sites

Hveem, kan ikke du opplyse oss totalt uvitende om hvordan du ville organisere en forening som skulle oppnå en slik status som skulle kunne gi medlemmer samlerlisens på skarpe våpen?

 

Olesøn og Co. har nemlig ikke klart å overbevise særlig mange med sin fremgangsmåte, som har merkelig mye til felles med strutsens måte å gjemme seg på.

Link to comment
Share on other sites

Hele greia minner meg om en eller anna losje, eller klubb.

Det har du helt rett i - det er en klubb - ikke en Statsinstitusjon finansiert av skattebetalerne :)

 

Og denne klubben finner det som du tydligvis har observert hensiktsmessig å ha en form for utsiling av klientellet den slipper innenfor veggene.

 

Jeg har etterlyst tilsvarende mekanismer fra tilhengerskaren til den påtenkte foreningen "Olesøns Venner" men kan vel ikke akkurat si jeg blir overøst med gode ideer.

 

Grunnen til at jeg vil ha dette på bordet er at dersom man innfører en eller annen form for utsiling av klientellet man slipper inn i "Olesøns Venner" så er foreningen til forveksling lik NVS.

 

Spørsmålet er da om ikke det er ny norsk rekord i dobbeltmoral å på den ene side skjelle ut NVS samtidig som man på den annen side kopierer dem?

Link to comment
Share on other sites

Sell om en del av den fornuftige kritikken som blir presnetert er saklig og det nok må til en eller annen form for kriterie for medlemskap i en ny samlerforening, så bommer mange av kritikerene på utgangspunktet.

 

En av de viktige forskjellene, slik jeg har tenkt det hele og sett det for meg, er hvordan organisasjonen faktisk organiseres. Hvordan får man kontakt med medlemmene og hvordan foregår komuniukasjon mellom organisasjon og medlemmer osv.

Det er problemstillinger rundt det sistnevnte som er utgangspunktet for en tanke om å danne en ny organisasjon for samlere.

Så jeg oppfatter det som om noe av kritikken er misvisende da den i fokuserer på andre områder en det som er tenkt så langt. Dog, vil jeg absolutt si meg enig at mye av det som er satt frem av mulige utfordringer er betimelig, og noe vi bør tenke på i fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Sell om en del av den fornuftige kritikken som blir presnetert er saklig og det nok må til en eller annen form for kriterie for medlemskap i en ny samlerforening, så bommer mange av kritikerene på utgangspunktet.

Er ikke dette langt på vei en ufrobeholden innrømmelse mht. min påstand om at Olesens Venner kommer til å måtte ha en form for "filtrert" opptak av medlemmer da?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg traff en fyr på skytebanen her om dagen som spurte om jeg hadde skiftet navn fra gundergerson til Rotta.

Det stemmer nok ikke. Jeg er fremdeles gundergerson og Rotta er Rotta. Forøvrig syntes jeg det var et hyggelig spørsmål, for jeg er enig i det Rotta skriver.

 

Det er et år siden jeg deltok i debatten om ny våpensamlerforening, og problemet fra mitt ståsted er at den ikke er drevet en millimeter framover siden den tid. Jeg ser ingen nye og gode argumenter for en konkurrerende forening. Snarere tvert i mot.

 

I tillegg er interessen tydeligvis sterkt dalende, få engasjerer seg i debatten og enda færre er tilhenger av en ny organisering. Jeg antar at de fleste skjønner at:

- Det blir ikke lett å få foreningen godkjent.

- Det blir ikke lett å få tak i folk som kan/vil drive den.

- Det blir ikke lett å drive nødvendig utsiling av tvilsomme elementer.

 

Hovedargumentet til Olesøn (som han nå heter) har hele tiden vært, såvidt jeg kan forstå, hans motstand mot monopoler. Dette er en politisk begrunnelse og ikke en organisatorisk, og dermed vil mulighetene for godkjenning være veldig små. Hvis Olesøn ikke er i stand til å vise at eksisterende forening driver diskriminering, underslag, øvrige lovbrudd etc, kan han nok glemme hele prosjektet.

 

PS. Jeg husker Rotta og Knut Gribb...

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Hassel, jeg regner med at du tenker på problemet/utfordringen med vårt lange land og mange fjorder? Dette vil dere løse med en nettbasert gruppe? Du ser kanskje for deg å ikke benytte posten slik NVS gjør, men heller bruke e-post? Hvilken forskjell vil dette utgjøre? Slik jeg har forstått Olesøn så er det 2 store problemer han har med NVS.

 

Nr 1. det er vanskelig å bli medlem siden en må gå som gjest på møter.

Nr 2. NVS har monopol som våpensamlerforening i Norge.

 

For å ta nr 1 først. Dette er en utfordring, det er ikke til å komme bort fra. Nå er endelig sidene til NVS oppe igjen, og det var som jeg husket, det er mulig å omgå kravet til oppmøte på møter.

 

Utklipp fra NVS:

 

§ 2

Inntredelse i Selskapet skjer etter søknad. Søkeren bør forut for sin søknad ha vært regelmessig gjest ved Selskapets møter i minst ett år.Kandidaten for medlemskap må delta på minimum 6 møter i gjesteperioden.Normal gjesteperiode er 12 mnd.Under spesielle omstendigheter kangjesteperioden justerer til 8 møter i en 24 mnd periode. For søkere som bor slik til at de grunnet avstand eller andre forhold vanskelig kan følge Selskapets møter, kan Styret gi unntak fra disse bestemmelser.

 

Nr 2 er strengt tatt ikke noe argument slik jeg ser det. Her snakker vi om å samle på skarpe våpen, ikke kinesisk porselen, dette er faktisk ingen menneskerett!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette langt på vei en ufrobeholden innrømmelse mht. min påstand om at Olesens Venner kommer til å måtte ha en form for "filtrert" opptak av medlemmer da?

Kan godt leses sånn, jeg har vel hele tiden ment at man ha en form for "filtrering", om ikke på samme måte som den eksisterende forening. Dog har ikke jeg prosedert så me på dette punktet, men heller vært opptatt av at det til tider har vært vanskelig å komme i kontakt med foreningen og å bli mottatt (Basert på egen erfaringer tidligere)

Jeg har sett for meg andre organisasjon modeller som interessante og kanksje et litt annet fokus for foreningen.

Kanksje et mer fokus på våpen fra "nyere historie" (Slik som min interesse for Våpen fra Ruger) og lignende (Uten at jeg vil ha en blankofullmakt til å kjøpe moderen krigsvåpen!) en den eldre historie som NVS ivaretar.

 

Mine tanker rundt området retter seg altså mye mot en utfyllende forening, ikke en konkurent. I tilegg så ser jeg for meg en slags kunnskapsbase tilgjengleig for media og offentligheten, slik at de som trenger nøktren, nøytral fakta informasjon om våpen kan få det. (Nei det finnes ikke 38milimeter revolvere og AG3 er ikke et maskingevær osv...)

 

Jeg regner med å være gjest hos NVS i oslo neste tirsdag forøvrig :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi tilbake til starten føler jeg, der Olesøn skriver at NVS er for snevre. NVS bestemmer da vel overhodet ikke hva medlemmene skal samle på eller interessere seg for! Om du Hassel ønsker å samle på Ruger revolvere, så er det ingen som vil nekte deg det, jeg tror selv POD vil akseptere det. Om du finner særlig mange andre i NVS med samme interesse er kanskje heller tvilsomt, men det vil vel fort være gjellende for en eventuell ny forening også? Ruger revolvere er jo en forholdsvis ny afære, så det er derfor litt begrenset hvor mange her i landet som synes de er tilstrekkelig interessante til at de gidder bruke mye penger på det. Men igjen, du er da velkommen til å samle på det Hasel! Det er ingen tvil om at det er en håndfull samleområder som er store innenfor NVS og disse er typisk WW2, KV og Dansk/Norsk. At det er en bøtte med andre områder i tillegg er det ingen tvil om. Vet om en som samler på drillinger f.eks, så jeg ser ikke helt dette argumentet for en ny forening siden NVS tilsynelatende bare har medlemmer med interesse for det riktig gamle. Om så skulle være tilfellet ville det vel strengt tatt ikke være behov for noen samlerlisens da mye av dette er gamle regfrie svartkruttvåpen. Å inneha samlerlisens er jo uten tvil et argument for å være medlem av NVS i dag, siden alle står fritt til å samle på alt det gamle uten noen diskusjon med onkel blå.

 

Når det gjelder en kunskapsdatabase, så vil jeg tro de fleste journalister kan få svar på det meste de lurer på her inne på kammeret.no. Tror strengt tatt ikke en slik database vil være opperativ særlig lenge da denne vil kreve oppfølging for å være et levende dokument. Siden tilstrekkelig mange journalister går i detaljfella vedr. våpenteknikk i dag, med så mye tilgjengelig på nettet har jeg liten tro på at enda en ny nettside vil gjøre dette bedre.

 

Jeg skulle gjerne vært på møtet på tirsdag, men jeg har 2 andre møter den uka ang skytterlag og jaktfeltkarusell, så jeg må avstå denne tirsdagen. Jeg håper du blir tatt godt imot Hassel! :D

Link to comment
Share on other sites

Hassel har et godt poeng her. Hvis folk viser seg å være kriminelle/farlige/jubelidioter osv osv, så må det være mulighet for å frata dem medlemsskapet.

Men dagens ordning i NVS gjør jo at de som er seriøse og ordentlige sliter med å få kontakt. Jeg er jo ikke den eneste som har hatt problemer med å få svar...

Gjesteordningen hos NVS er sikkert i beste mening, men den er langt fra perfekt, for å si det diplomatisk.

Angående mekanismer for å holde unna uønskede elementer, se her:

(Sitat hentet fra NVS hjemmesider)

Søkeren vedlegger egenerklæring for at han/hun ikke er straffedømt eller under rettsforfølgelse.

Hvis det holder for POD, så er det vel greit da...

 

 

Jeg har også sagt at jeg har vært på møte hos NVS i Bergen.

Før dette møtet hadde jeg også justert min oppfatning av NVS, og innrømmet de feil jeg har gjort når jeg har skrevet om NVS.

 

 

Det er også mulig at "monopolargumentet" ikke blir godtatt hos enkelte, og det er greit det. Det er ingen som trenger å være enig med meg når det gjelder den siden av saken. Men jeg liker nå engang ikke monopoler, og det er en del av drivkraften min når det gjelder dette. Enkelt og greit :D

 

 

Og til dere som er utålmodige:

1: Jeg har vel påpekt ganske tidlig i tråden at dette vil ta lang tid.

2: Skal dette først gjøres ordentlig, så er det vel greit å ta det med ro?

3: Haster det virkelig når dere allerede synes det er en dårlig ide? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Svar fra POD! Ikke svar på spørsmålet riktignok, men et svar like fullt.

Behandlingstid på svar: 4-5 måneder.

Med andre ord, omtrent som forventet.

Desto bedre tid å gjøre forarbeidet på 8)

De gjør vel det de kan med de ressurser de har blitt tildelt, det må man i alle fall gå ut i fra.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 10 months later...

Jeg og broderen pusler videre med dette når vi har tid.

Har nok forlatt denne tråden, siden jeg er blitt beskyldt for både det ene og det andre i løpet av trådens gang... :roll:

Men det kan jo hende jeg vekker den til live en gang i framtiden 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jeg og en kamerat har fundert på å danne en forening for våpensamlere som et lite motstykke til NVHS.

Denne foreningen er etter vårt syn for snever og for vanskelig å bli medlem av.

Jeg har vært i kontakt med politidirektoratet, og har funnet ut at så lenge gjeldene lover og regler blir fulgt, er det i i teorien ikke noe problem å danne en slik forening.

Men dette må gjøres ordentlig. Sentralstyre, regnskap, møter og alle slike ting må være i orden.

Vi har ikke tenkt å lage en slik forening fordi vi har lyst på fullautovåpen eller andre "barnslige" unnskyldninger.

Vi vil være tvers i gjennom seriøse, og vi vil bruke den tiden det tar for å få alt på plass på en ryddig måte.

 

Men for å danne en slik forening trengs det mer enn bare to stykker. Vi trenger folk som synes dette høres ut som en god ide. Alder og interessefelt spiller ingen rolle.

Men, vi forventer en viss modenhet, en faglig interesse, og en annen tilnærming til våpen enn: "Fullauto er bare så kult"...

 

Det vil nok ta lang tid, men vi synes det er verdt det, siden vi mener at det bør være mer enn èn forening i Norge som er godkjent av Politidirektoratet når det gjelder våpensamlinger.

 

Synes du dette høres ut som en god idè?

Send meg en PM eller epost og fortell litt om hvorfor du vil hjelpe til med å starte opp enn slik forening, hva slags våpen du interesserer deg for, og gjerne om du har litt peilling på styre og stell av foreninger og lag.

 

MVh

Ola O. Brænd

 

 

Men er det noe galt med virksomheten til Norsk Våpenhistorisk selskap da? De tar opp aspiranter i følge med faddere. De arrangerer samlermesser, salgsmesser, utstillinger, utgir årbøker og holder spennende foredrag. Selv er jeg mest interessert i norsk militærhistorie fra 17 og 1800 tallet og har vært tilstede på flere foredrag i selskapet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...