Jump to content

Våpensamlerforening.


Olesøn

Recommended Posts

Jeg og en kamerat har fundert på å danne en forening for våpensamlere som et lite motstykke til NVHS.

Denne foreningen er etter vårt syn for snever og for vanskelig å bli medlem av.

Jeg har vært i kontakt med politidirektoratet, og har funnet ut at så lenge gjeldene lover og regler blir fulgt, er det i i teorien ikke noe problem å danne en slik forening.

Men dette må gjøres ordentlig. Sentralstyre, regnskap, møter og alle slike ting må være i orden.

Vi har ikke tenkt å lage en slik forening fordi vi har lyst på fullautovåpen eller andre "barnslige" unnskyldninger.

Vi vil være tvers i gjennom seriøse, og vi vil bruke den tiden det tar for å få alt på plass på en ryddig måte.

 

Men for å danne en slik forening trengs det mer enn bare to stykker. Vi trenger folk som synes dette høres ut som en god ide. Alder og interessefelt spiller ingen rolle.

Men, vi forventer en viss modenhet, en faglig interesse, og en annen tilnærming til våpen enn: "Fullauto er bare så kult"...

 

Det vil nok ta lang tid, men vi synes det er verdt det, siden vi mener at det bør være mer enn èn forening i Norge som er godkjent av Politidirektoratet når det gjelder våpensamlinger.

 

Synes du dette høres ut som en god idè?

Send meg en PM eller epost og fortell litt om hvorfor du vil hjelpe til med å starte opp enn slik forening, hva slags våpen du interesserer deg for, og gjerne om du har litt peilling på styre og stell av foreninger og lag.

 

MVh

Ola O. Brænd

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tips 1)

Fremstå med fullt navn når du gir inntrykk av å være seriøs.

tips 2)

Ikke ha et SS divison Wiking klingende Alias.

 

Hassel som gjerne skulle ha samlet på amerikanske armerifler opp til Koreakrigen og ting fra ruger.

 

 

 

 

Hehe, tar den.

Gamleprofilen min her har hengt seg, så jeg tok et gammelt nick som jeg brukte på pc-spill og lignende. Men jeg ser nå at det kanskje var litt uheldig ja...

Oppdatert profilen med navn nå.

Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Har selv, for en del år siden, vært i kontakt med POD og spurt hva de krever av en slik forening og om de statutter for godkjenning av en slik forening. Fikk ikke svar muntlig, annet enn at den måtte være landsomfattende... og har nå flere år etter ikke fått svar på den skriftlige forespørselen min.

 

JA, jeg kan være interessert i å være med i en slik forening.

 

Mitt interesseområde ligger egentlig mer mot eldre våpen, patronert svartkruttvåpen.. men strekker seg også inn mot jaktvåpen av førkrigsmodell.. og da mener jeg 1. VK.

Militærvåpen er av liten interesse, det er jaktvåpen som er mest interessant.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det må være måte på...

Selv er jeg utdannet våpenmekaniker, har hatt noen ti-år år i Forsvaret, samarbeidet mye med politiet når det gjelder både våpen, ammunisjon og sprengning. Har samlet på eldre ikke-registreringspliktige våpen i mange år.

Likevel kan ikke jeg bli registrert våpensamler.

ikke fordi jeg ikke er skikket. Juristen på politikammeret sa han gjerne ville godkjenne meg som våpensamler men kunne ikke på grunn av at jeg måtte være medlem i våpenhistorisk.. Han måtte avslå og henvise meg til å anke til POD.. dette gikk naturligvis ikke gjennom (som tidligere beskrevet i denne tråden).

 

Norsk Våpenhistorisk forening trenger kanskje å åpne seg opp noe.. eller vi trenger en "konkurent" til denne foreningen slik at det ikke blir en privat interesseorganisasjon/forening som har monopol på å bestemme skikkethet

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er en god idé. Ikke at jeg har noen horn i siden på NVS, men det virker som om nåløyet er en smule trangt der. Jeg ser ingen vettug grunn til at en enkelt forening skulle ha "monopol" på våpensamling, en forening til kan være med på å øke interessen og mangefoldet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg ser heller ingen grunn til at det skal være en monopil situasjon for medlemskap i ei godkjennt våpenhistorisk foerening.

Jeg føler ellers at de fleste overdriver vanskeligheten med å bli medlem.

Slik det er i dag, må man ha møtt ganske jevnlig i ca et år, før man kan søke medlemskap. I praksis vil det si at man har en dobbelt så lang tid, som for å kunne kjøpe håndvåpen, antall oppmøte ganger er nok færre, enn for sammenligningen. Man må ha to faddere for å kunne søke, mens for kjøp av håndvåpen, må faktisk klubben bekrefte, hender vel faktisk også at medlemmer ikke blir tatt opp før de er godkjennt av styret i enkelte klubber.

Link to comment
Share on other sites

Nå ska det vel sies at NVS har gjort det mulig for andre enn de som bor i nærheten av en forening å bli medlemmer.

Det finnes, såvidt meg bekjent, noen personer som bor litt utenfor sentrale strøk som har fått blitt medlemmer med den begrunnelse at de ikke ka komme på så veldig mange møter på grunn av avstand.

NVS er således ikke heelt av veie.

MEN... og det er et stort men. Om du ikke kjenner noen i miljøet OG de i tillegg liker deg.... ja da blir du ikke medlem.

Så enkelt er det.

OG denne praksisen er det som ligger til grunn for POD sin godkjennelse av våpensamlere.

 

Jeg er vel mer kritisk til myndighetenes praksis her enn til NVS sitt medlemsopptak, da NVS er en privat forening (og bestemmer selv hvem de vil ha med) mens myndighetene i utganspunktet skal sørge for likebehandling.

 

Nå var jo dette litt off-topic.

 

La oss ikke kjøre denne tråden til å bli en enten pro-contra NVS tråd.

La oss heller se på HVORDAN vi kan få muligheten til å starte en slik forening. og lage statutter som faktisk gjør at POD kan godkjenne foreningen som en våpensamler forening og slik at POD stoler på foreningens vurderinger.. på samme måte som de stoler på NVS.

Hvordan oppnår vi dette??

Link to comment
Share on other sites

Neida en trenger ikke bruke masse penger på fly/hotell.

 

Fra Statutter:

 

§ 2

Inntredelse i Selskapet skjer etter søknad. Søkeren bør forut for sin søknad ha vært regelmessig gjest ved Selskapets møter i minst ett år.Kandidaten for medlemskap må delta på minimum 6 møter i gjesteperioden.Normal gjesteperiode er 12 mnd.Under spesielle omstendigheter kangjesteperioden justerer til 8 møter i en 24 mnd periode. For søkere som bor slik til at de grunnet avstand eller andre forhold vanskelig kan følge Selskapets møter, kan Styret gi unntak fra disse bestemmelser. Søkeren må være anbefalt av to «faddere» som beggehar vært medlem i mer enn fem år. Disse avgir en faddererklæring i søknaden. Søkeren vedlegger egenerklæring for at han/hun ikke er straffedømt eller under rettsforfølgelse. Styret bør normalt behandle søknad om medlemskap kvartalsvis og senest innen tolv måneder etter mottak av søknaden. Styrets avgjørelse meddeles søkeren og «faddere». Styret kan ta opp utlendinger som korresponderende medlemmer (uten kontingent) når det mener at disse vil gagne Selskapet. Styret kan også invitere andre personer, som det vil være gagnlig for Selskapet å knytte til seg, som medlemmer. Styret kan utelukke medlemmer hvis forhold strider mot Selskapets interesser. Utelukkelsen kan være for 3 - tre år eller for alltid. Beslutning om utelukkelse skal meddeles Selskapets medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har - tro det eller la være - fått tilbud om å være med i Frimurerlosjen (på tross av at jeg er venstreradikal og hedning!), det er vel, mildt sagt, ikke min gate, så jeg sa meget høflig "nei takk".

 

Men hvordan jeg skal kunne finne fram til NVS - og deres eventuelle møteaktivitet - er for meg et mysterium jeg ikke ser noen løsning på (jeg får vel heller konsentrere meg om svarte hull i fjerne galakser). Men i forbindelse med høringen om våpenloven, la jeg inn i mitt høringssvar en passus om at det visstnok er organisasjonsfrihet i Norge, og at det ikke burde være offentlige myndigheters oppgave å gi fortrinnsrett til private, lukkede foreninger.

 

Jeg blir gjerne med i ei åpen, landsomfattende våpensamlerforening. Jeg vil nok i tilfelle konsentrere meg om Krag-Jørgensen-geværet, både de forskjellige modellene fra produsenter, og ikke minst forskjellige ombygninger for DFS og andre formål.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra innlegg her. Jeg hadde forventet en håndfull svar inn jul, og her er det mer enn jeg hadde trodd å håpe på så kjapt.

 

Jeg pusler med ideen om å opprette en hjemmeside e.l. for å holde orden på "planene" våre.

Men jeg håper på forståelse for at alt dette vil ta tid. Både i det store perspektivet, og rent praktisk framover. Det første pga. alt det formelle som må på plass, dette vil jo ta laaang tid. Og det andre pga stort arbeidspress privat.

Dette begynte som en vill ide på småviltjakt i Sverige tidlig i høst, og har allerede blitt noe jeg vil bruke energi på for å få til. NVHS trenger et motstykke, som det blir sagt flere steder her og i andre tråder, det blir feil at de skal ha monopol.

 

Jeg skriver mer her når jeg får samlet både meg sjøl og litt opplysninger.

 

Diskuter gjerne hva dere forenter av en slik forening, og hva en slik forening skal forvente av sine medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

En forening av denne typen bør ha et kunnskapssenter i form av en nettside med dokumentert og bekreftet våpenrelatert informasjon (Ikke Desert eagle er verden beste pistol fordi arnold schwarzenegger bruker den i ....osv). Informasjonen bør kanskje produserer av medlemmene, og samtisig bør det forventes at medlemmene skriver en artikkel om sitt interessefelt.

Jeg ønsker også at det kan være en ressurs for journalister og andre som skriver om våpen uten å ha nødvendig bakgrunnskunnskap. (Ag3 er faktisk ikke et maskin gevær...) Dette er i stedet for ha et medlemsblad. Dog kan det være interessant å produsere en årbok med artikkler fra medlemmene og andre generelle nyheter.

 

Foreningen bør ha en meget klar formålsparagraf (Ikke Hassel trenger flere skytere klubben) med fokus på interesse rundt våpen av historisk, utviklings og designmessig og bruksområde relatert.

Foreningen bør ikke ha noen agenda i forhold til skyting eller noen slik form for programmer utover uformel hygge skyting / testing av våpen omfattet av foreningens formåls paragraf. Foreningen bør være politisk nøytral og ikke ta standpunkt til debatter som angår annet en ren egeninteresse og informasjons sammenheng. (Nei, du blir ikke mere død av .44 magnum en .38 special)

 

Det bør kreves en del for å få medlemskap, og medlemskap bør ikke automatisk føre til samlerlisens. Minimum bør man produsere foredrag eller artikler av høy "vitenskaplig" kvalitet for andre medlemmer og også kunne dokumentere interesse innenfor sitt samlefelt. Videre tro jeg at det er viktig at man ikke legger opp til utstrakt bruk av de våpen som erverves til samling utover før nevnte arrangementer i foreningen / eller i forbindelse med arbeid med samleområdet... Eksemplevis test skyting av Krag Jørgensens gevær for å se hva som kan påvirke presisjonen osv.

 

Ellers bør foreningen ha et valgt styre, med minimum 2årlige valg og tett sammarbeid med myndighetene. Ideelt sett så tror jeg faktisk man bør gå i dialog med POD og sette opp stattuene for en forening i henhold til de instrukser man får da.

 

Det var det jg klarte å lire av meg i kveld...

Link to comment
Share on other sites

En utfordring med etablering av en slik forening er å få nok medlemmer til at det hele er verdt bryet (POD gidder kanskje ikke å ta en forening med 4 medlemmer helt seriøst). Ideelt bør man også ha en del etablerte samlere med på laget. Kammeret kan være en stor resurs både mtp rekruttering og kommunikasjon, om dere får ballen til å rulle ville jeg sent en henvendelse til styret i NOJS, de kan kanskje opprette en lukket undergruppe for en slik forening.

Link to comment
Share on other sites

Hassel er inne på mye bra her.

 

Hovedmeningen med å starte en slik forening er at det kreves medlemsskap i en godkjent samlerforening i Norge for å få samlerlisens.

NVHS er etter vårt syn for vanskelig å bli medlem av. (Ikke at det er umulig, men det er for vanskelig)

En annen ting er at ditt samleområde i NVHS er veldig snevert. Man må begrense seg til f.eks våpen brukt av tyskere under WW2.

Det burde i rimelighetens navn være lov å samle på alle våpen fra WW2 hvis man har en genuin interesse. Det er ingen saklige argumenter mot dette så sant hvert enkelt våpen har en dokumentert historisk bakgrunn.

 

Alle formelle ting som må være i orden, og utformelse av eventuelle statutter man kan legge fram for POD, må jeg se nærmere på, slik at jeg kan sy sammen et noenlunde seriøst opplegg.

 

Alle tips om ordlyd i statutter, krav til medlemmer og lignende mottas med takk.

Takk for alle innspill så langt også!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er en kjempegod ide. Monopolsituasjoner er ikke bra i det hele tatt og et alternativ er rett medisin.

 

Jeg har ikke behov for noe medlemskap for å kunne erverve våpen, ei heller kan jeg stille på møter, men trenger dere medlemmer for å starte opp så melder jeg meg gjerne inn.

Link to comment
Share on other sites

Mye enig med Hassel her, men med et viktig untak; en slik forening bør i sine statutter ha en helt klar presisering at medlemenes godkjenning som samler og kjøp av reg.pliktige våpen er en sak mellom politi/POD og medlemet. Foreningens rolle her bør ikke være noe utover å dokumentere medlemskap/aktivitet.

 

Tror jeg må vært uklar på et eller annet punkt, for jeg tror vi er helt enige på dette. Med mindre det er punktet hvor jeg skriver at medlemskap ikke automatisk bør gi samlerstatus. Men det er kanksje et kinkig punkt. Jeg tror at det mest gunstige for en slik forening er at medlemmer med samlestatus kan dolumentere en genuin interesse utover det normal som skal berettige samler status. Dog er jeg enig i at det rent formelt faktisk er politiet som skal innvilge erverv eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er en kjempegod ide. Monopolsituasjoner er ikke bra i det hele tatt og et alternativ er rett medisin.

 

Jeg har ikke behov for noe medlemskap for å kunne erverve våpen, ei heller kan jeg stille på møter, men trenger dere medlemmer for å starte opp så melder jeg meg gjerne inn.

 

Er veldig for, nok en samler organistasjon. Som Thor ikke fordi jeg trenger samle lisens og flere våpen (har vel ikke råd til så mange flere.. :-(

Men fordi jeg er veldig interesert i våpen historie.

 

Problemet mitt er vel at hvis jeg kunne få samler lisens så vet jeg ikke hva jeg ville ha det på....

10 mm (alt mulig), , Colt Revolvere, "Cowboy våpen", WWII særlig Halv og "full auto" (ja, lovelig ombygde er greit det!!!) rifler, Winchester våpen, britiske dobbelt rifler, moderne militær våpen osv.......

Og minst alle andre temaer og områder du kan tenke deg.... :-/

 

Jeg er også interesert i å være "medlems masse" hvis det hjelpe til å få en godkjenning.

Link to comment
Share on other sites

At Thor ikke trenger samlelisens har vel mer med at han bor i Texas å gjøre en at han ikke har behov for fler skytere...

 

Jeg skulle også gjeren ha samlet på "alt" men det er ikke noe jeg tror vil bli oppfattet som seriøst og noe en eventuell forening bør bevist styre unna. Tidligere hadde jeg den klassiske 2 vk syken og ville gjerne ha masse slike våpen. Men senere har jeg kommet frem til 2 hoved interesser. Den ene historiske i forhold til Amerikanske Arme Rifler frem til og med Korea krigen (jeg har studert amerikansk militærhistorie og vanlig historie) samt at jeg gjerne skulle samlet på våpen laget av ruger.

 

Det handler bare om å velge bort noe... og klarer man ikke det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke værre en at dere tar kontakt med styret i NVHS og dere kan få en av de til å være faddere om dere ikke kjenner noen eller bor for langt unna til å møte regelmessig.

 

Men det er et kjempe tiltak å sette i gang med og mye arbeid for å få hjulene til å svive. Det er ingen umulighet om POD finner foreningen seriøs nok til at dere kan ble en forening på høyde med NVHS eller rett under. Men det er sånn i dag at dette er eneste mulighet til å samle reg. pliktige våpen. Det å samle alt du vil kan dere bare glemme, det er det klare rettnings linjer som POD har satt, ikke en gang de mest garvede samlere får dette. Men en kan bytte sammler område etter et bestemt anntall våpen, men da et bestemt området. Men en lukket under forum er nok et lurt tiltak, det er ikke alle som vil frem i all offentlighet med sine samlinger.

 

Selv samler jeg Dansk / Norske og våpen laget på KV og Norske våpensmeder, se gjerne min net side. http://www.gammlevaapen.net

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill, Sammleren.

 

Vi har ikke tenkt å lage en "samle-alt-du-vil"-regel, for den vil nok aldri gå igjennom, som du sier. Men i våpenforskriften står det: "Godkjent samler kan av politimesteren gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til samling innenfor et definert og våpenhistorisk begrunnet samlerområde". Og da er det etter min mening et tolkningsspørsmål. Men såklart, eventuelle regler og statutter for en slik forening må være realistiske og fornuftige for å bli godkjent. Jeg sitter som sagt og pusler med skisser og utkast til regelforslag, men med det arbeidspresset jeg har om dagen rekker jeg knapt mer enn å skrive litt innpå her iblant... Noe konkret har jeg ikke tid til på en liten stund.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke værre en at dere tar kontakt med styret i NVHS og dere kan få en av de til å være faddere om dere ikke kjenner noen eller bor for langt unna til å møte regelmessig.

 

 

Jeg kontaktet flere ganger NVH i Oslo og fikk en årbok og litt bakgrunnsmatriale. Men aldri en forklaring på hvordan man kunnne bli medlem. Jeg hadde da allerede et års fartstid so gjest hos avdelingen i Trondheim. Men opplevde den kontakten med NVH som avisende.

Link to comment
Share on other sites

Om du tar statuttene til NVHS og bygger på disse tror jeg du vil komme langt med en egen samler forening. Men det vil nok ta lang tid før den eventuelt vil bli godkjent av POD. Og dere vil nok måtte avholde mange møter og års referater før det vil komme noe tilbake melding om dere vil få en egen forening som er godtkjent som polititet godkjenner som en samler oganisasjon som kan gi samler tilatelse. Det er en laaaaaang vei å gå og det vil anntagelig ikke gå, men den som ikke prøver får ikke til noe heller.

 

Når det gjelder kontakten med NVHS så tviler jeg på at den var avisendes. Men om du hadde et års farts tid i Trondheim så er jeg litt undrende på at du ikke har funnet ut på tiden hvordan søknads prosessen fore går. Det burde vært forklart for deg der mener nå jeg. Det er vel den avdelingen som skulle sende søknaden din vidre etter at du hadde fått underskrift av to faddere som du hadde blitt kjent med under dine besøk.

Link to comment
Share on other sites

Det var altså kontakten med avdelingen oslo som jeg har opplevd som avvisende. Sånn for ordens skyld. Jeg var ny innflyttet til oslo og kjente ingen i våpen miljøet. Fikk tilsendt litt info om NVH men ikke noen opplysninger om møter eller hvordan ellers man kunne bli medlem.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, kan du ikke kontakte folkene i Tr.heim å prøve å få to faddere derfra :roll:

 

Nå er det vel røffly 15 år siden den gang... (og 30 kilo :oops: )

Jeg syns dessuten det er interessant med et alternativ til NVH, om det fremstår seriøst og med en info profil slik jeg skisserte tidligere. Jeg har hatt såpass mye med forsvarsmusseet i oslo (Startet kongshirden 1308 blandt annet), samt kontakter med ordentlig NVH medlemmer at jeg ikke helt har funnet situasjone hvor jeg har blitt dristet til å søke igjen.

 

... det ble helt feil. Postiv kontakt med tidligere medlemmer altså. Det er forneigngen som ikke har fristet. Men nå har jeg en genuin interesse for amerikansk militærhistorie (Med studiepoeng) og for ruger våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dere ikke helt ser den "løperen" Fulmen holder under armen til dere! (Hvis jeg ikke har misforstått). Han antyder da en kjøkkenvei med en viss drahjelp via ansvarlig veggspill med Forum. Ellers må jeg si til SKY: Finland 1918-45 representerer noe av den mest interessante våpenhistorikk i Nord-Europa. Mvh Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd dere her er i ferd med å undergrave oss skytter, våpenintereserte mer enn vi strengt tatt trenger. Bare se hvor dårlig dialogen er mellom DFS og NSF og andre mindre gruperinger. Alle skal sitte på hver sin tue og drive med sitt. Det vi virkelig IKKE trenger er enda en grupering for samlere. Det er faktisk en grunn til at det er et trangt nåløye på NVS. Den grunnen er nevnt, og det er alle de klovnene som ønsker å få lett tilgang til våpen av en slik art at de kan brukes til noe vi ikke liker at de blir brukt til. (Les moderne halv auto våpen). At det tar deg litt tid å bli medlem i NVS er jo helt nødvendig for at de som allerede er medlemmer skal bli kjent med deg slik at de kan se at du er skikket til å bli medlem. Husk at styret i NVS er de som godkjenner medlemsskap. Om ikke disse gjør "jobben" sin å slipper inn uønskede elementer så går det ut over alle de som er seriøse. Med seriøse mener jeg ikke de som sitter på samlinger værdt millioner, men alle de som er genuint opptatt av denne delen av historien enten de samler på våpen eller kunskap. Det er fullstendig innlysende at en slik organisasjon som NVS må være 100% seriøse siden et medlemskap der fører til at du kan samle på det meste som finnes av skarpe våpen. Etter at jeg ble medlem for snart 1 år siden gikk det ikke lang til før jeg hadde fått innvilget samlerlisens på Kongsberg produserte våpen. Det ble satt en foreløpig begrensing på 64 våpen. Da jeg synes de gamle svartkruttdrevne våpnene fra KV er mest interesante så kommer jeg aldri opp i nærheten av 64 skarpe moderne våpen, så den grensen blir mer teoretisk.

 

Med alle de forskjellige internett sidene vi har i dag så er det ikke vanskelig å komme i kontakt med medlemmer, bare oppsøk de rette stedene. At det er flest aktive medlemmer på møtene i Oslo er ganske naturlig siden det der kommer folk fra store deler av Buskerud, Oppland, Hedmark, Vestfold, Østfold, Oslo og Akerhus.

Så vær så snill, ikke bruk kalorier på å lage et motstykke til en organisasjon som er velldrevet og vellfungerende, samt seriøs. Jeg vet ellers at det finnes lokalavdelinger av NVS rundt omkring. Et eksempel på en som er velfungerende og oppe er en i Krisiansand området.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren. Jeg gidder ikke skrive flere e-poster til en forening som ikke tar seg bryet med å svare meg.

Jeg har prøvd å ta kontakt et par ganger, men har aldri hørt noe.

NVS er for vanskelig og for snever med tanke på samleområde til at den kan kalles velfungerende.

Det er mulig dere ønsker å være det, men det er ikke slik dere fremstår.

 

Vil du gjøre noe for å rette opp dette inntrykket, værsågod. Mine erfaringer er ihvertfall hittil...hmm...ikkeeksisterende?

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren,

Jeg skulle ønske du hadde rett. Men som Stridsgråbein (skift alias....) er min erfaring at det ikke er så rosenrødt å bli medlem av NVS. Samtidig så ser jeg ikke noen grunn til at NVS og en ny forening skal bli fiender. Fokus hos de forskjellige foreningen kan jo også være litt forskjellig. Noe av det jeg kunne tenke meg å samle på er jo moderne greier som våpen fra ruger.

 

Det er forøvrig ikke en privat forenings oppgave å hindre fæle skumliser å kjøpe våpen! det er det faktisk myndighetene og den lokale politimesteren som skal gjøre. Dette er jo en av grunnen til at ganske mange seriløse våpenmennesker (med samlerstatus) oppfattes som "Gutte klubben grei"

Påstanden om skjerming av miljøet for farlige folk er også litt feilaktig, i all den tid medlemskap i NVS ikke har vært påkrevd for å bli samler, frem til 2004 (Eller når den ny regelen kom)

Link to comment
Share on other sites

 

En annen ting er at ditt samleområde i NVHS er veldig snevert. Man må begrense seg til f.eks våpen brukt av tyskere under WW2.

Det burde i rimelighetens navn være lov å samle på alle våpen fra WW2 hvis man har en genuin interesse. Det er ingen saklige argumenter mot dette så sant hvert enkelt våpen har en dokumentert historisk bakgrunn.

 

Nå er det ikke NVS som bestemmer samleområde, men POD. I tillegg så har det kommet store begrensinger de siste årene, blant annet håpløse krav som spesifikk liste over våpen som er planlagt å ha i samling. Har også hørt at det er helt slutt å få tillatelse på automatiske våpen, også halvauto. Dette kommer også fra POD.

 

Skjønner fustreringen til dere som ikke får kontakt med foreningen, har selv nå sendt mail 5 ganger og bedt om bruker og passord til NVS eget forum, men ingen svar. Mulig de har et altfor effektivt spamfilter??

 

Blir det noe med ny forening, så blir jeg gjerne medlem her også. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren. Jeg gidder ikke skrive flere e-poster til en forening som ikke tar seg bryet med å svare meg.

Jeg har prøvd å ta kontakt et par ganger, men har aldri hørt noe.

NVS er for vanskelig og for snever med tanke på samleområde til at den kan kalles velfungerende.

Det er mulig dere ønsker å være det, men det er ikke slik dere fremstår.

 

Vil du gjøre noe for å rette opp dette inntrykket, værsågod. Mine erfaringer er ihvertfall hittil...hmm...ikkeeksisterende?

 

 

jeg skjønner ikke at du skylder på NVHS på at de er snevre med tanke på samler området? Du vet jo ikke hva du snakker om her. Det er da ikke de som bestemmer hva du vil samle på, det er POD som avgjør om det området du har bestemt deg for å samle passer dem. Det her ingen ting med NVHS å gjøre.

 

Men om du tror at du kan samle hva du vil med å starte en egen forening, da tar du fryktelig feil, så lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor hverken Stridsgråbein eller Hassel holder til, men jeg ser ikke bort fra at det finnes en lokalforening ikke alt for langt unna. At dere er nødt til å kjøre noen timer for å delta på et møte ser jeg derimot ikke bort fra. Jeg har sendt en mail til NVS en god stund før jeg begyndte å delta på møter som gjest, jeg fikk svar i løpet av bare noen dager. Jeg vet ikke om det kan ha noe med hvordan du har ordlagt deg? (Jeg synes forøvrig at du fortjener svar nesten uansett hvordan du har ordlagt deg, men det er ikke alle som er like diplomatiske rund om). Som det også er nevnt så er det politiet som gir deg samlerlisensen, og som eventuelt avgrenser hva du kan samle på, dette har ikke NVS noe som helst med å gjøre. Jeg tror forresten det fremdeles blir gitt tillatelse til å inneha maskinpistoler som er varig bygd om til halvauto.

 

Jeg tror ellers dere missforstod meg når det gjelder NVS sitt ansvar i å sile medlemmer. Det er selvfølgelig ikke NVS sin oppgave å hindre kriminelle elementer i å få tak i våpen, men de har definnitivt et ansvar når det kommer til å kunne få samle lovlig på våpen. (Uansett er det krav til rent rulleblad for å bli medlem i NVS, noe som er BRA). Vi skal huske på at det å eie våpen ikke er noen menneskerett i Norge, du skal faktisk vite og oppføre deg og holde deg innenfor lovens regler.

 

Husk også at det er nettopp en frivillig privat forening, det er ingen som er fulltidsansatt til å lese mail. Det kan selvfølgelig føre til noe responstid, dersom den ansvarlige er borte en periode. Alikevel finner jeg det snodig at du ikke har fått noe svar, men jeg håper du ikke skrev med hilsen kampvarg eller andre Nazi tilnærminger....... Kan fort oppfattes som et uønsket element.

 

HAssel, det er medlemmer i NVS som samler på drillinger, sivile jaktvåpen fra Tyskland, og masse annet mer moderne saker. Det er ikke noe begrenset fokus i NVS som jeg ser det. Et våpen som ble lagd i 1998 er også en del av våpenhistorien, bare ikke like spennende i mine personlige øyne. At du også mener at de to foreningene ikke trenger å bli fiender høres jo fint ut, men det er jo nettopp uenighet som er grunnen til at vi nå skal starte opp en ny forening.

 

Jeg mener fremdeles at vi er bedre tjent med å få EN større forening som driver med denne delen av historien, slik at vi er sterkere rustet mot overgrep fra myndighetene. Flere små foreniniger kommer ingen vei, det har vi sett tidligere. Så ikke gi opp, send e-post, eller ring NVS og prøv å kom innenfor. Jeg har som sagt ikke opplevd det som noen stor sak, bare litt tidkrevende.

Link to comment
Share on other sites

Tja... jeg antar egentløig at å bli medlem i NVS uansett er en kjappere vei til å få samlelisens en å starte en ny forening.

 

Jeg har jobbet tett sammen med forsvarsmuseet i Oslo , vært medlem gjest i Trondheim og har opplevd avisende holdning fra NVS. Det er kanksje ikke representativt for foreningen, og jeg har muligens hatt uflaks. Greit nok. Men når NVS som privat forening pluttselig fikk den statusen de hadde i lovverket (Og her skurrer det for meg) Så burde de i alle fall blitt mer tilgjengelige.

 

Å si at NVS har en tradisjonell plikt i å : men de har definnitivt et ansvar når det kommer til å kunne få samle lovlig på våpen. (Uansett er det krav til rent rulleblad for å bli medlem i NVS, noe som er BRA) Er i mine øyne vås, og det som er det store ankepunktet i forhold til NVS. Foreningen har plutselig fått en dømmende rolle i forhold til loverket som jeg mener er særs uheldig. Foreningen må selvsagt selv få bestemme hvem så kan bli medlem (Så lenge der har to kvinnelige styremedlemmer???) men ikke når de da plutteslig kun utelukke potensielle medlemmer uten grunn. Det holder heller ikke da å være frivillig drevet, Er man en institusjon som forholder seg til lov bør man kunne kommunisere med folket.

 

Poenget mitt er at tidligere kuinne man bli våpensammler ved å vise genuin interesse til ens egen lokale politimester, og NVS var en forening av likesinnede entusiaster som hadde sine møter og klubgreier, men ikke var noe man måte være medlem av.

Link to comment
Share on other sites

NVS er vel ikke den første organisasjonen som har krav om rent rulleblad for medlemmene sine så vidt jeg vet. Det faktum at de fikk tredd nedover ørene at de ble eneste godkjente organisasjon hvor medlemskap kunne føre til samlerlisens tror jeg ikke er noe de ba om.

 

At du har blitt dårlig tatt imot i Oslo Hassel er jo synd, og jeg vet ikke hva grunnen kan ha vært til det.

 

Tidene forandrer seg, lovene blir strengere, Storberget vil vise muskler. Så de tider der du ikke trengte noen dyptgående dokumentasjon på interessen er long gone.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, hvis noen er i tvil.

Navnet "Kampvarg" er kanskje uheldig, men min gamle konto her inne ville plutselig ikke virke, så jeg valgte et gammelt kallenavn jeg hadde fra dataspill-tida mi. Det var kanskje ikke det heldigste valget her inne, jeg ser det nå. Men det har aldri vært min intensjon å ha et "nazi"-klingende navn, navnet "Kampvarg" har aldri vært noe mer enn et nick i forbindelse med dataspilling. Og det må vel være uskyldig nok, hvis noen skulle lure. Jeg vil overhodet ikke forbindes med slike tullinger, og jeg har ingen sympatier for slike meninger. (Husk, navnet skjemmer ingen :wink: )

 

Sammleren, jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen. Vi skal ikke prøve å lage en "samle-alt-du-vil-klubb".

Sitat fra §16: Erverv av våpen og ammunisjopn til samling:

"Godkjent samler kan av politimesteren gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til samling innenfor et definert og våpenhistorisk begrunnet samlerområde."

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20090625-0904.html&emne=v%c5pen*

Dette er etter min mening et definisjonsspørsmål, som jeg har påpekt før. Vi skal være strenge vi også, hvis ikke vil vi ikke få godkjent reglene, som jeg også har påpekt før. MEN, vi mener at de reglene vi har funnet eksempler på er for strenge, og vi vil se hva vi kan gjøre for å definere samleområder.

 

Jeg skjønner også at det er mye for og mot NVS her, og jeg skal innrømme at det var våre erfaringer med og inntrykk av NVS som gjorde at vi ville starte noe nytt. Men at det skal være bra med en stor forening er jeg uenig i, det må være bedre å ha to stykker, og så heller få til et samarbeid en gang i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd å stigmatisere deg kampvarg, håper du ikke tok det feil opp. :)

 

Kan du ikke skrive noen ord om hvilke punkter i NVS sine statutter du ønsker å bruke i din nye forening og hvilke du ønsker å endre? http://www.nvhs.com Her kan dere ta en titt på statuttene.

 

Jeg sitter nemlig med en oppfatning av at du tror NVS er for snevre i interessefeltene som er representert blandt medlemmene. Der tror jeg du tar feil. De aller fleste områdene er representert av medlemmer, selv om Kongsberg våpenfabrikk, dansk/norsk og 2VK er veldig store interesseområder. Dette tror jeg faktisk fort vil bli gjellende i en eventuell ny forening også, nettopp pga at de er veldig spennene områder. At Hassel ønsker å samle på Ruger våpen, ja vel, jeg tror ikke politiet vil ha noen innvendinger på det. Du vil kunne få en begrensing på antall, noe stort sett alle får.

 

Har du noen eksempler kampvarg, der 2 små foreninger innen våpen i Norge har fått til noe som helst? Bare se på DFS, de graver sin egen grav hver dag, nettopp ved at de ikke vil samarbeide med noen. Hva skjedde med Verg ditt land? Ja, verg ditt land, men ikke finn på å bruke håndvåpen!!

Link to comment
Share on other sites

Neida. "Kampvarg-tiraden" var for å fjerne siste rest av tvil hos alle som måtte ha misforstått.

 

Jeg tror nok de fleste interessefelt er representert hos NVS, men jeg har blitt fortalt at f.eks "Våpen fra WW2" ikke er et godkjent samlerfelt. "Tyskproduserte våpen i bruk hos Wehrmacht" er et godkjent felt, såvidt jeg har kunne forstå.

Og jeg, og flere med meg, synes det mangler argumenter for dette. Krav til oppbevaring, antall våpen osv. må selvfølgelig være strenge, og det må oppfølges og kontrolleres.

 

Eksempler... Der må jeg innrømme at jeg kommer til kort. Det er vel kanskje min personlige motvilje mot monopoler som gjør det til et litt "usaklig" argument. Han jeg pratet med hos Politidirektoratet sa til meg at det ikke skulle være vanskelig å bli medlem i NVS, og at det var litt derfor det bare er NVS som er godkjent. Jeg sa at det er vanskelig, og at jeg ikke har fått svar, og han "synes det hørtes litt dumt ut".

Så da virker det tydeligvis ikke etter sin hensikt, ihvertfall ikke sånn jeg (og til en viss grad vedkommende jeg snakket med) ser og tolker det.

Jeg ser ikke noen grunn til at det bare skal være en forening, sålenge denne foreningen ikke passer alle som har lyst til å samle på våpen. Det bør være en viss valgfrihet. Men dette er jo min personlige mening, og det er lov å være uenig.

 

Vi har forskjellige meninger om dette. Men jeg vil nå prøve.

Som jeg har sagt før, så snart jeg får tid vil jeg lage et utakst til struktur, krav og statutter, men jeg har såvidt tid til å skrive her inne om dagen.

 

(Hvordan vil dere definere utdraget fra våpenloven som jeg har lenger opp på lista over innlegg?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok de fleste interessefelt er representert hos NVS, men jeg har blitt fortalt at f.eks "Våpen fra WW2" ikke er et godkjent samlerfelt. "Tyskproduserte våpen i bruk hos Wehrmacht" er et godkjent felt, såvidt jeg har kunne forstå.

Og jeg, og flere med meg, synes det mangler argumenter for dette. Krav til oppbevaring, antall våpen osv. må selvfølgelig være strenge, og det må oppfølges og kontrolleres.

 

Oh... tynn is her. Det er nok ikke NVS som setter begrensningene i samler område, men myndighetene. så det er ikke noen grunn til å lage en alternativ forening.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo noe av dette jeg har prøvd å ta opp! Se på sitatet fra lovteksten lenger opp. Etter mitt syn er dette et definisjonsspørsmål! Hvorfor er samlerområdene så små? Hvis det er myndighetene og ikke NVS som bestemmer, er det da ikke myndighetene som trenger å komme med noen saklige argumenter? Og hvorfor har NVS gått med på dette? For meg blir det litt rart. Hvis det er seriøse folk som har et seriøst interessefelt og vil ha en seriøs tilnærming til det å samle på våpen hva sikkerhet og lignende angår, hvorfor har ingen hos NVS prøvd å forandre på det? Har noen prøvd? Hvordan gikk det? Hvilke svar og begrunnelse fikk han/hun/de?

 

Tankeeksperiment her nå, ingen fordommer eller hets eller lignende:

Er alle hos NVS fornøyd med så lite dekkende samleområder,

forutsatt at mine observasjoner om begrensinger er riktige?

Synes dere følgende høres fornuftig ut?

Hvis noen bare vil ha Krag, greit.

Hvis noen bare vil ha Mauser, greit.

Hvis noen vil ha våpen fra WW2, fra begge sider av krigen, ikke greit?

 

Jeg prøver å finne en grunn, og logikken bak grunnen.

 

Hjelp meg da, hvis mine argumenter faller på steingrunn. Hvis jeg tar fullstendig feil her, si ifra.

Jeg er ikke verre på det enn at jeg kan innrømme at det er ting jeg ikke har fått med meg.

Men jeg er allergisk mot ufornuftige lover og regler, og vil gjerne prøve å gjøre noe for å rette på dem, selv om det kan være fånyttes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...