Jump to content

Våpensamlerforening.


Olesøn

Recommended Posts

Mitt forslag

1. Hva skal være kravet/kravene for å bli tatt opp som medlem i en eventuel ny forening?

Betalt medlemsavgift

2. Hvilke statutter vil du ha i den nye foreningen?

"normale" Det vil si vanlige regler som de fleste frivillige organisasjoner bruker. Årsmøte er høyeste organ, og det velges styremedlemmer der. Samt at budsjett og aktivitet regulerers av årsmøtet.

3. Hvor skal den ha hovedsete? Jeg antar at det skal avholdes regelmessige medlemsmøter?

Internett, en felles nettide som formidler informasjon om forneingen samt tilbyr kontkat og den informkasjon klubben sitter på. Ikke noe behov for regelmessige medlemsmøter.

4. Hvordan vil du løse problematikken med at vi har et langt land med store avstander? Lokalforeninger?

Se ovenfor.

 

Om du mener dette er useriøst, så kom gjerne med utdypning.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt denne motstanden fra NVS-medlemmer mot en ny organisasjon/forening??

 

Jeg har for min egen del ikke noe i mot at noen forsøker å få i stand en ny samler forening, som skal jobbe for å få status av POD som en godkjent forening der en kan få samler status av POD. Det er anntagelig en lang vei å gå, men jeg ønsker dere lykke til, det vil dere anntagelig trenge.

Vil tro dere kommer til å oppdage noe av det vi har skisert opp her og kansje ikke det var så dumt likvel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i hovedsak et argument som taler imot en ny våpenhistorisk forening og det er ganske enkelt at jeg er redd en slik forening vil kunne suge en del av kraften ut av den vi allerede har. Vi kan ikke stikke under en stol at NVS er en veldrevet organisasjon med en brukbar medlemsmasse. 2 små foreninger vil aldri kunne ha samme tyngde inn mot myndighetene som en stor.

 

Det du skriver Hassel om at den nye foreningen kan være en ren internettforening, da kunne jo dette strengt tatt bare vært en undergruppe av NOJS? En annen ting, jeg har liten tro på at en slik forening, hvor det bare er å melde seg inn vil kunne få den statusen NVS har, med tanke på at de er et "godkjenningsorgan" for potensielle våpensamlere. Det blir litt for enkelt rett og slett.

 

Ellers vil jeg bare gjenta en sak, en rekke av utfordringene til NVS tror jeg en ny forening også vil slite med.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ikke stikke under en stol at NVS er en veldrevet organisasjon med en brukbar medlemsmasse.

Den antaglesen er det vel, i allefall undertegnede og jeg antar Kampvarg ikke er enig i. Selvsagt er dette noesom endrewr seg over tid, mned nye styrer osv. Men enkelte perioder har NVS fremstått som Gutteklubben grei"", som ikke har utvist stort ønkske om å rekrutere nye medlemer.

Det du skriver Hassel om at den nye foreningen kan være en ren internettforening, da kunne jo dette strengt tatt bare vært en undergruppe av NOJS?

Ligger ikke i NOJS mandat eller interesse område. Men det vil være logisk å organisere enn ny forening på nye platformer.
2 små foreninger vil aldri kunne ha samme tyngde inn mot myndighetene som en stor.

??? Hvorfor ikke, medlemsmassen vil da samlet være større? Det er da på ingen måte sagt at det er snakk om konkurerende foreninger.

hvor det bare er å melde seg inn vil kunne få den statusen NVS har, med tanke på at de er et "godkjenningsorgan" for potensielle våpensamlere.

Stridens kjerne. Hva er det som i 1997 (eller når det var) plutselig gjorde at det ble NVS som skal godkjenne våpensamlere? Før den tid var det politets oppgave. Spiller det noen som helst rolle om, det står NVS eller "Våpensammler foreningen" på medlemskortet? Kanskje NVS burde ta inn over seg at denne de-facto "medlemstvangen" i egen forening også undergraver deres egne interesse for lov og regulering rundt samlerstatus og utfordringer.

Ellers vil jeg bare gjenta en sak, en rekke av utfordringene til NVS tror jeg en ny forening også vil slite med.

Selvsagt. Det er vel ingen som antar noe som helst annet. Derfor handler det nettop om å få igang et grunnlag for en dialog med myndigheten om hva som bør være krav, fra begge sider for å kunne godkjenne individer med interesse i feltet som samlere.

Link to comment
Share on other sites

Det at en håndfull personer sliter med å komme i kontakt med styret i NVS er neppe en god nok grunn til å konkludere med at de er gutteklubben grei og ikke vil ha nye medlemmer. Jeg vil anta at de fleste foreninger har medlemmer og ikke medlemmer som ikke er tilfreds med måten de blir behandlet på.

 

Uansett, jeg står ikke i veien for en ny forening, men jeg kan ikke si jeg kommer til å støtte den nevneverdig heller. Jeg tar inn over meg at det er enkelte medlemmer her inne som er veldig hissige på et alternativ, så da er det bare å samle signaturer! Lykke på reisen!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje NVS burde ta inn over seg at denne de-facto "medlemstvangen" i egen forening også undergraver deres egne interesse for lov og regulering rundt samlerstatus og utfordringer

 

Dette er et viktig poeng.

 

Tenk etter, hva skjer om (gud forby) en skytter går bananas med våpen? Spørsmålet da blir jo til syvende og sist om Politiet har gjort en god nok jobb, rait? Men hva om en samler gjør det? Da havner jo deler av ansvaret på NVS. Er det en heldig situasjon? Når ansvaret skyves over på de private blir det også lettere å straffe de, og vi vet vel hva den straffen blir?

 

Forøvrig er jeg enig med Kammerherren i at noen få misfornøyde ikke-medlemmer ikke er et godt grunnlag for en ny forening, men en ny forening bygd på litt andre prinsipper og tanker (feks som en ren nettbasert affære) vil nok kunne stå på egne ben.

Link to comment
Share on other sites

Dere sier at det å ikke møte opp på møter i samler kretsen ikke er noe for dere,så tror jeg dere har satsa på feil hest.

 

HVis dette skal forestille å stemme, så tror jeg at jeg har mitt på det tørre. :mrgreen:

 

Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil delta på møter, samlinger o.l.

Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke vil vise interesse, eller gjøre en egeninnsats.

 

Denne tråden burde vel være nok bevis for at jeg viser interesse for temaet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig en Våpensamler? Noen ville sikkert kalle meg en samler fordi jeg har mange skytevåpen. Jeg mener at jeg ikke er en samler. Men det er en ting jeg virkelig misunner samlerene. Nemlig det at disse er de eneste som åpenlyst kan innrømme at de er glad i skytevåpen uten å bli uglesett av resten av samfunnet.

 

Jeg har skytevåpen som strekker seg fra nesten 200 år gamle millitærvåpen til moderne halvauotmatiske jaktrifler. Dette kan ikke kalles en samlesjanger. Jeg har som mål å prøve å få skutt med alle løpet av året, da bruken av disse er mye av det som gir meg glede (sammen med produksjonen av ammo, og testing av denne). Dette er ikke typisk for en samler. Allmenheten har kun forståelse for at jeg innehar disse våpnene som bruksgjennstander for enten jakt eller skytesport eller det latterlige begrepet "rekreasjon". Det at jeg faktisk er glad i dem,og at de gir meg en viktig livskvalitet er ikke allment godtatt.

 

Det er kun samleren som kan regnes som "mentalt frisk", når han viser glede over å eie et skytevåpen, som det ikke foreligger noe praktisk bruksområde for. Jeg er ikke interessert i å samle for samlingens del, men jeg er interresert i en akksept for min lidenskap. Burde jeg søke om å bli godkjent samler? Jeg tror ikke jeg passer inn i noen samlersjanger?

Link to comment
Share on other sites

31-40 Win, om du vil kalle deg en samler eller ikke er opp til deg. Mange medlemmer i NVS samler ikke på våpen, de kan derimot samle på faner, litteratur eller ren kunnskap. (Det er heller ikke noe krav til å samle noen verdens ting for å være medlem der). Om du har våpen som er 200 år gamle, som du skyter med, så er du kanskje medlem i NVS? Eller skyter du bare på egen grunn bak utedassen? :D Jeg mener at uansett hvordan du bedriver din skyting med disse gamle, så er det en sak ingen skal legge seg opp i. Jeg tror også du tar feil når det gjelder det du sier om at bare en samler blir sett på som mentalt frisk. Vi har faktisk en befolkning som i hovedsak er veldig positiv til skytesport i Norge. Om du velger å skyte med en 200 år gammel flintlåsmuskett eller en Sauer 200 tror jeg folk bryr seg lite om. Men, at enkelte vil kunne kalle deg eksentrisk er en annen sak!! :lol:

 

Uansett, du kan om du vil helt lovlig kalle deg våpensamler, så lenge det du ønsker å samle på er untatt registreringsplikt. Det er klart mulig å ha noen gamle Krag rifler registrert på seg, uten å være registrert samler også, men dette vil måtte begrense seg for de fleste.

 

Det er derfor mange som samler på gamle våpen som aldri en gang har vurdert å melde seg inn i NVS, det kan være grunnet kostnad eller det faktum at de ikke føler de har noe utbytte av et medlemsskap.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren

Vi har faktisk en befolkning som i hovedsak er veldig positiv til skytesport i Norge
Ja så lenge det dreier seg om konkurranse eller en sportslig aktivitet så er det godkjent. Og det er også på det grunnlaget du får eie våpen, men jeg tenker mer på dette som kalles "rekreasjonsskyting". Dette begrepet brukes vel helst for håndvåpenskytterne, men jeg skyter med rifler (privat) der betegnelsen rekreasjon må brukes, da ordet gøy kan bli for sterk kost for noen.

 

så lenge det du ønsker å samle på er untatt registreringsplikt
Nettopp. Jeg kan kose meg med "hyttedasskyting" med gamle Rollig Blocker og Martinier, men hvis jeg vil ha en Lee Enfield eller Nagant eller en US Carabin til samme formålet, da må jeg være en godkjent samler. Selv om samleaspektet interreserer meg langt nede på ryggen. Hva med en godkjent søknad for "rekreasjonsskyting" på rifler fra WW2? Jeg liker å skyte med, og å eie våpen. Ikke nødvendigvis samle på eller konkurrere med dem.
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å skyte med, og å eie våpen. Ikke nødvendigvis samle på eller konkurrere med dem.

 

I dette tilfellet har du et problem, jeg ser den. Jeg vet ikke hvor mange våpen du har, men det er mulig å ha en Krag til skyting i stevner der bare Krag brukes. Om det finnes noe tilsvarende for Nagant og Lee Enfield tviler jeg vel på.

 

Nå er det også slik at våpen du erverver for samling normalt ikke skal brukes. Jeg sier normalt siden det er veldig liten fare for at noen skulle reager på at du kommer på en bane med en gammel Krag.... Kommer du derimot med en full sprut Tommy gun, så stiller vel saken seg litt annerledes.

 

Hele ideen bak våpensamling er faktisk ikke å bruke, men å bevare en historisk gjenstand. Jeg er også glad i å skyte med gamle børser, men da i hovedsak svartkruttvåpen, og siden det ikke er noen restriksjoner rundt disse så kan jeg både samle på dem og skyte med dem. Dette er brått værre om du er registrert våpensamler med tyske automatvåpen brukt under 2vk.....

 

 

Det du etterspør til slutt har ikke jeg noe svar på, men om du har en velvillig lensmann, så kan det jo hende du er heldig??

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å skyte med, og å eie våpen. Ikke nødvendigvis samle på eller konkurrere med dem.

 

 

Registrerte samlervåpen eller uregistrerte lisensfrie våpen skal ikke skytes med, iht. våpenforskriften. Den dagen du løsner skudd med en flintlås fra 1850 så er den per definisjon registreringspliktig.

 

Unntaket er organisert prøveskyting (etter søknad hos lensmannen) eller prøveskyting av godkjent børsemaker.

 

Som dere skjønner, så stappes det kjepper i hjulene våres så langt det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Registrerte samlervåpen eller uregistrerte lisensfrie våpen skal ikke skytes med, iht. våpenforskriften.

 

Det stemmer ikke, ikke-kontrollpliktige våpen er tillat brukt (mer korrekt er det ikke noe forbud mot bruk i hverken lov eller forskrift). For samlervåpen har du derimot nesten rett:

 

 

§ 16. Erverv av våpen og ammunisjon til samling

 

Skytevåpen anskaffet for samling kan kun testskytes av godkjent tilvirker eller børsemaker. Politimesteren kan gi tillatelse til demonstrasjonsskyting på skytebane som er godkjent for den aktuelle våpentype.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bodde i Oklahoma for en fem års tid siden så syslet vi litt med å skyte konkurranser med "Militærhistoriske Boltrifler". Reglene for våpen var temmelig strenge. Bolt action brukt i 1VK eller 2VK, ingen modifikasjoner, ingen optikk. De fleste skjøt med Springfield 03, jeg var sær og skjøt med en Lee-Enfield No4. Det var veldig morsomt å lufte slike gamle våpen fra benk på 100 meter NRA blinker i konkurransesetting.

 

Det som var et turnoff for min del var at det ikke var faktorkrav på ammo, slik at flinkisene (ikke meg) ladet med blykuler og ekstremt daffe ladninger for å holde rekylen på et minimum.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg personlig at den regelen om at samlervåpen "ikke skal skytes med" er som mange andre regler i dette samfunnet:

ulogisk og urealistisk. Men, den er iallefall noenlunde grei å følge. Arrangering av skyting med samlervåpen bør være grei å ordne, samt å få godkjenning til. Mulig jeg er naiv nå, men jeg vil helst følge de regler som er, selv om jeg er uenig. Så får man heller prøve å få gjennomslag for diverse regelendringer etterhvert. (Okey, det er naivt... Men lell...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også glad i å skyte, gjerne med gamle børser. (Bare de ikke er for sjeldne, med tanke på at uhell kan skje under bruk og det ville være tragisk å ødelegge en sjelden rifle). :cry:

Ang. stevner for gamle militære våpen, f.eks brukt under 1vk hadde vært et spennende opplegg som jeg ville støttet oppunder. Men, når det kommer til ervervelse for våpen til denne bruken så tror jeg det da måtte vært søkt brukt til nettopp skyting, ikke samling.

 

Her er hva som står på første siden til NVS:

 

Norsk Våpenhistorisk Selskap er en sammenslutning av personer og institusjoner som interesserer seg for våpen, uniformer og faner. Dets formål er å søke – gjennom sammenkomster, våpenhistorisk forskning, publikasjoner og lignende – å utbre kjennskapen til våpnenes, uniformenes fanenes og draktenes historie, særlig med henblikk på tingenes kunstneriske og kulturelle verdi. NVS tar vare på vår våpenhistoriske kulturarv.

 

Dette synes jeg er fine retningslinjker og et fint mål, med tanke på å skulle preservere historien vår. Dette er ikke 100% i overnsstemmelse med bruk av de samme våpnene. Jeg er kjent med at enkelte samlere ALDRI plukker ned børsene for å gi dem en puss, så resultatet er rust i løp, men pene på utsiden. En skytter vil normalt kunne holde HELE våpnet i god stand. Men, risikoen ved bruk er jo åpenlys, den kan falle ned fra støtten på standplass og dundre ned i betongen, du kan ha feil ladd ammunisjon som fører til kassespreng mm. Dette risikerer en ikke om børsa henger på veggen, med unntak av husbrann da....

 

Om en derimot fikk lov til å inneha Lee Enfield, Krag, Springfield mf til konkuranseskyting, så ville en jo løst det problemet. Dette tror jeg er en svært smal sak og løse da det bare er å starte opp en forening med denne skyteformen for øye. Da kunne en la samlere være samlere og skyttere være skyttere. Og noen, (som undertegnede) midt i mellom.

 

Lurer på om jeg ikke ser en trend her som viser noe slikt som at de fleste her inne som er skeptiske til NVS er MYE mer skytteremner enn samleremner. Det er faktisk veldig sentralt og være opptatt av histoien bak børsene og ikke bare synes det er tøft å ha en masse børser i hus slik at en kan koseskyte til en hver tid. Eller tar jeg helt feil der?

Link to comment
Share on other sites

Registrerte samlervåpen eller uregistrerte lisensfrie våpen skal ikke skytes med, iht. våpenforskriften.

 

Det stemmer ikke, ikke-kontrollpliktige våpen er tillat brukt (mer korrekt er det ikke noe forbud mot bruk i hverken lov eller forskrift). [...]

 

Med (mulig) unntak av eventuelle våpen som er av nyere konsturksjon, men registreringsfrie fordi ammunisjon ikke er å oppdrive (inkludert egenproduksjon). Da er man jo litt på kant med intensjonen* når man likevel lager/finner/kjøper ammunisjon og drar på skytebanen/bak låven/på jakt med våpenet.

 

(*slik jeg forststår den: er våpenet "umulig" å bruke som ett (skyte)våpen, er det heller ikke ett (registreringspliktig) (skyte)våpen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hau gett, for ei sutring... :mrgreen:

 

Neida, jeg har bare ikke gått over hele tråden og notert meg alle sammen enda.

Så da blir det alltid noen da, som unngår radaren. Dere, og et par til, har fått PM nå.

 

Bare mas på meg, dere som ikke har fått PM!

Jeg sender samme til alle som er interessert, også lager jeg en mail-liste når jeg har samlet dere sånn noenlunde:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Veldig få svar fra dere som har fått PM...

 

*sutre sutre*

 

Neida, det kommer vel sigende etterhvert :mrgreen:

 

 

Kan også opplyse om at jeg har sendt en kortfattet e-post til POD.

Der har jeg enkelt forklart hva jeg vil oppnå med en ny forening, og stilt det sentrale spørsmålet: Hvilke krav må oppfylles for å en ny forening godkjent?

Jeg understreket også at jeg ville ha et godt og konstruktivt samarbeid med POD, slik at ting kan gå så smertefritt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

De bruker vel tiden de vil tenker jeg...

 

En liten anekdote om offentlig "saksbehandling":

Faderen sendte en gang en regning til kommunen, etter fjorten dager sendte han purring.

Han fikk da til svar at de hadde gitt seg selv en måneds betalingsfrist...

 

Jeg har også begått høyforræderi. 8)

Hadde et hyggelig møte med en fra NVS i går.

(Nei, jeg har ikke skiftet mening om NVS' opptaksmetoder. :mrgreen:)

Han jeg møtte var enig i at NVS er vanskelige å forholde seg til til tider.

Men han prøver å overbevise meg om at lokallaget her i Bergen er inkluderende.

Så på tirsdag skal jeg være med på et av deres møter, så får vi se hvordan holdningene deres er når det gjelder en "konkurrerende" forening.

 

 

Medlemmet jeg pratet var også interessert i å være medlem i en ny forening i tillegg til NVS.

Jeg vil nok tro at det å ha NVS-medlemmer med oss det gir et plusspoeng eller to hos POD. (Det er ihvertfall lov å håpe)

 

Lørdag 16 okt skal jeg møte et par stykker her i Bergen over en kaffekopp og litt "foreningsstrukturdiskusjon".

Er det noen som har mulighet til å slenge seg med, si ifra.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det fryktelig stille...

Håper ingen tror jeg har gitt opp dette prosjektet(?) på grunn av det jeg skrev i den forrige posten.

 

Kanskje jeg er litt paranoid nå, siden det bare har vært stille i to dager,

men jeg ikke at noen skal misforstå det jeg skrev over.

Jeg vil simpelthen bruke de midler jeg kan for å fremstå så "seriøs" som mulig for POD.

Også er jeg jo allerede samler av diverse millitaria i påvente av en framtidig samlerlisens for våpen,

så jeg prøver å få kontakt med så mange samlere som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Da er nicket skiftet til Olesøn. Da er det vel ingen som kan misforstå noe 8)

 

Får vel tilføye at det faktisk er mellomnavnet mitt.

Valgte det som nick til ære for fatter'n, som lærte meg å skyte den høsten jeg fylte sju...

 

Dæven, tenkte akkurat på at til neste år kan jeg feire 20-års jubileum som skytter!

Link to comment
Share on other sites

Dette høres veldig bra ut! Har lenge ønsket meg ei forening som bl.a. har skyting med eldre militærvåpen på programmet. For eksempel Krag, Lee Enfield , Mauser o.l. Er veldig fasinert av disse. Men siden det ikke er organisert skyting med dem, er det vanskelig å få tillatelse uten å bruke opp "jaktvåpenkontoen". Er også veldig historisk interessert, spesielt våpen- og militærhistorisk. Så dette hadde vært midt i blinken! Og det begynner å haste, for når en nærmer seg halvthundre år, er det vel begrensa hvor lenge en ser skur og korn godt nok? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nei, men det er en naturlig del av det spør du meg.

Så etterhvert vil det jo være greit å diskutere diverse "oppvisningsskyting" o.l.

 

Det står nokså tydelig på de 5 foregående sidene at en agenda nr. 2 med en ny våpensamlerforening er å skaffe medlemmene flere og anneledes våpen enn det man får inn i våpengarderoben sin, samt at man ønsker å skyte med dem. Dette tror jeg nok øvrigheta skjønner, og den kommer nok ikke til å gjøre det lett for initiativtagerne å trekke dette i gang heller.

 

Det kan for meg, uavhenging av hvilke lag og foreninger jeg er medlem i eller min egen mening, se ut som dette blir en forening der det er forskjeller på liv og lære, om ikke hos initiativtagerne så hos en del av de medlemmene som tiltrekkes av denne foreningen. Basert på egen erfaring fra foreningslivet tør jeg våge påstanden om at en ny våpensamlerforening som skissert i denne tråden enten:

 

a) På grunn av manglende selvisiplin og muligheter for "svarte" aktiviteter trekker den nye foreningen garantert til seg en del uunngåelige "elementer" som man ikke ønsker men som man ikke kan utestenge uten grunn. Sånne tullinger finnes i ethvert skytterlag, og en våpensamlerforening blir enda værre. Foreningen blir i så fall en ordentlig "vill vest" forening med frynsete rykte som fort erklæres useriøs av øvrigheta. At den nye foreningen går på trynet uten nødvendig velvilje fra øvrigheta ligger i kortene. Hvor skade den klarer å utrette på det generelle ryktet til våpeninteresserte innen den går på trynet gjenstår å se.

 

b) Den nye foreningen erkjenner at man må ha en eller annen form for "siling" av medlemsmassen og dermed ender opp med et heller udemokratisk system i form av en komite, utvalg eller styre som peker ut hvem som skal få være medlem eller ei. Hmmm. Det likner da mistenkelig på noe annet jeg har hørt om?

 

Spørsmålet er: Hva er det man ønsker å oppnå med en ny våpensamlerforening? En seriøs våpensamlerforening uten "siling i døra" kommer aldri i verden til å funke etter hensikten, og en forening som funker har man allerede i form av NVS.

 

Det går da for svarte'n ikke an å lansere en ny våpensamlerforening over samme lest som NVS fordi man er misfornøyd med NVS?

Link to comment
Share on other sites

Du er optimistisk skjønner jeg...

 

Jeg har diskutert med flere når det gjelder "utsiling".

Det enkleste jeg har kommet fram til er rett og slett at alle medlemmer forplikter seg til å følge norsk lov.

Det er ikke mitt ansvar å passe på folk, men hvis folk bryter loven så har foreningen en grunn til å kaste dem ut...

 

I tillegg til det som står over, manglende selvdisiplin er det vel litt tidlig å beskylde noen for, siden det pr i dag ikke er startet opp en ny forening.

"Muligheter for svarte aktiviteter" er jeg ikke sikker på om jeg vil prøve å forstå, men som sagt, alle medlemmer må følge norsk lov.

Jeg har hørt om folk som har store samlinger med ulovlige våpen, og har hatt det i mange år uten å bli tatt for det.

Men det er ikke et alternativ for meg, jeg er kanskje anarkistisk i min politiske tankegang, men jeg er ingen lovbryter.

 

Hva man ønsker å oppnå?

1: En forening som et alternativ til NVS. Ikke en motvekt, ikke en konkurrent, et alternativ. Rett og slett fordi jeg ikke liker monopolordninger, enkelt og greit.

Det er lov å være uenig, men jeg har jo fått en del positiv respons på dette synet her inne, og andre steder for den saks skyld.

 

2: En forening der man det ikke tar et år å bli medlem, og der man ikke trenger å være med på tolv møter før man slipper inn.

 

3: En forening som kan snakke litt høyt om det å samle på våpen, være interessert i våpen og det å være interessert i skyting.

I Bergens Tidende her om dagen sto det om en en revolver kaliber 38 mm... Det kan man jo le av, men det viser hva ordet våpen har blitt.

Det er ikke så mange år siden "alle" i Norge visste hva et gevær eller en pistol var, og at det ikke er leketøy.

Dessverre blir det færre og færre av oss som har en viss peiling.

Jeg mener at det er denne "peilingen" som gjør at vi har klart å holde oss unna både amerikanske og britiske tilstander på våpenfronten.

Og det må noen opprettholde.

 

Jeg skjønner at folk ikke har troen på dette, det er helt greit.

En vet ikke hvordan det går før en har prøvd.

Men en må fremdeles prøve for å se om det kan gå.

 

 

In other news:

Var med på NVS-møte i går.

Veldig hyggelig opplegg med et par interessante foredrag om diverse.

Pratet litt med "møtelederen" etter møtet, han viste forståelse for mine synspunkter når det gjelder NVS.

Jeg skal ikke påstå at han var enig, ikke fordi jeg tror han var uenig, men fordi han ikke sa rett ut at han var enig :mrgreen: (Beste setningen i dag ihvertfall...)

 

Kunnskapen, samlingene, og opppsamlet historie- og referansemateriale hos NVS er nok uovertruffent her i landet.

Det som må til er å få resten av de våpeninteresserte her i landet med i en åpen, seriøs forening slik at:

1: Folk holder seg unna ulovlige samlinger.

2: Det er flere som kan ta vare på våpenhistorien her til lands, slik at den ikke går tapt hver gang et dødsbo ligger for langt unna folk som har peiling.

(den siste der var kanskje litt sleivete sagt, men de med litt mellom øra forstår vel hva jeg mener :wink: )

Link to comment
Share on other sites

"Muligheter for svarte aktiviteter" er jeg ikke sikker på om jeg vil prøve å forstå, men som sagt, alle medlemmer må følge norsk lov.

 

Det må kunne oppfattes som "svart aktivitet" å skyte med samlervåpen (idioti fra myndighetenes side, men slik er det), og det finnes også utallige andre mer eller mindre alvorlige våpenrelaterte aktiviteter i gråsonen (f. eks. av ren teknisk art) som må betegnes som svart og som til en viss grad kan foregå i skyggen av en våpensamlerforening. Fellesnevneren for det jeg omtaler som "svart" aktivitet er aktivitet som er i strid med eller motarbeider foreningens hensikter - altså å være et sted for seriøse SAMLERE - ikke skyttere.

 

En forening slik du skisserer er rett og slett ikke er en skytterforening og må forholde seg til myndighetene som en ren samlerforening uten behov for å skyte. Intet behov = ingen skyting tillates. Hvis medlemsmassen stort sett består av "samlerskyttere" blir det fort interne motsetninger mellom medlemsmassen og dem som skal administrere og forsvare foreningens rett til eksistens ovenfor myndighetene.

 

For seriøse "samlerskyttere" eller rekreasjonsskyttere med uforklarlige dragninger mot gammelt skrot finnes det såvidt jeg kan skjønne ingen annen særforening enn Norsk Svartkruttunion i dag, og de må også forholde seg til ett (replika) våpen til hver klasse pluss evt. reserve på samme måte som alle andre skytterforbund så det er ikke just noe frislepp vi snakker om i den gjengen heller. Og det er slett ikke slik at NSU er særlig populære i POD heller - de som de fleste andre "avvikende" våpenorganisasjoner i Norge lever på nåde og må bedrive relativt mye selvdisiplin og rydding i egne rekker for å holde alle gærningene (undertegnede inkludert 8) ) i øra.

 

Problemet for en våpensamlerforening er at den fra dag 1 tiltrekker seg en betydlig antall individer som envher seriøs våpensamlerforening av opplagte årsaker helst ikke vil ha som medlemmer. Det går helt klart frem av diskusjonen i denne tråden at mange ser frem til det de oppfatter nærmest som et frislipp for aktivitet som er i strid med hensikten dersom de kan skaffe seg medlemskort i en ny våpensamlerforening. (Fullt så enkelt er det ikke, men det viser motivasjonen potensielle medlemmer har). Pågangen avtar neppe når man ikke stiller noen krav til medlemmene på forhånd, og når man kan få ordnet medlemsskapet i løpet av noen minutter på nettbanken. Med litt flaks fikser man hele samlerlisensen på en ettermiddag? Dette vil nok ta et visst press av NVS og det blir de glade for der!

 

Man er slik det er skisseret nødt til å ta i mot alle som en av dem som har penger til medlemskontingent, og det er ikke noe skilt i panna som identifiserer dem som kommer til å lage krøll i foreningen: våpentullingene, foreningsplagerne og kvervelantene. Jeg våger å gjenta min påstand om at et nytt våpensamlerforbund vil bli enten totalt uregjerlig og falle pladask på magan av den grunn, eller så vil det ende opp omtrent identisk til NVS og da er behovet slik du beskriver det i innlegg nummer 1 i denne tråden borte - det er ikke noe alternativ kun en kopi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...