Jump to content

Våpensamlerforening.


Olesøn

Recommended Posts

Er det virkelig noen som tror at terrororganisasjoner fra enten ene eller andre gruppering trenger ta seg bryet med å bli lovlig våpensamler for å skaffe seg våpen?? Var kanskje AG'ene fra nokas ranet også skaffet via lovlige kanaler? :lol: Dette blir for dumt, kriminelle som vil ha våpen til kriminelt bruk har enkel tilgang på AG'er og Ak'er++. Det er kun vi lovlydige som sliter med å få tak i "farlige" våpen! :roll:

 

En våpensamler forening vil aldri bli en møteplass for terrorister som tålmodig pugger historie for å skaffe seg våpen. Det er jo faktisk ikke så gunstig å ha maskinpistoler registrert på seg selv dersom du skal bruke dem til noe kriminelt heller for det blir jo en enkel oppgave for politiet å finne ut om det er en samler som har skutt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lage et eget skyteprogram for den nye foreningen?

 

Det tror jeg er en sikker måte å IKKE få godkjent en ny organisasjon på.

 

 

Noen av innleggene i denne tråden bidrar ikke akkurat til å fjerne inntrykket mange har av NVHS som en lukket og sneversynt organisasjon, det de derimot bidrar til er å delvis "forsøple" en tråd.....

 

 

Jeg tror heller ikke at et skyteprogram er det første vi skal drive med.

Både fordi det da kan virke som "pang-pang" er viktigere enn historikk,

og fordi vi har nok ting å styre med for å få ting på plass framover.

Et eventuelt skyteprogram er nok langt inn i framtiden.

 

Alle fora har en tendens til å skli ut, uansett tema. Jeg synes faktisk denne tråden har holdt et bra nivå. Men siden jeg faktisk startet med kritikken av NVHS bør jeg vel kanskje også prøve å avslutte det. Det var frustrasjonen over ikke å få kontakt med NVHS som gjorde at jeg begynte å pusle med tanken om en ny forening. Det var også fadder-ordningen hos NVHS som ga meg et inntrykk av en lukket og lite inkluderende forening.

 

Men ideen har utviklet seg siden den gang, blant annet ved hjelp fra folk her inne. Det har aldri vært snakk om å lage en forening bare på grunn av vårt inntrykk av NVHS. Vi tror det hadde vært sunt med noe annet enn en monopolordning. Og flere her inne er tydeligvis enige med oss. Det har vært konstruktiv kritikk og gode forslag. For eksempel forslaget om å lage en interesseforening der medlemmer kan bli anbefalt for samlelisens på et senere stadium er tatt til følge, og vil bli brukt for å lage en slags "nivåstruktur" i foreningen. Noe ala "fra medlem til seniormedlem til samlermedlem" eller noe lignende... Trikset blir å få til et system der alle medlemmer samtidig er likeverdige... Dette er på tankestadiet, så ikke vektlegg ordbruken min her.

 

 

Alle kan ikke like det samme her i verden, og ingen er enige om alt.

Men hvis dere synes en ny forening virker som en god ide, send meg en pm eller en mail.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det må da være bedre og enklere, å jobbe med den foreningen som allerede finnes. Feks danne flere lokal-lag. Da må det selvfølgelig være nok medlemmer i det aktuelle området, dette blir vel bare værre å få til jo flere foreninger som finnes. En evt ny forening vil uansett bli underlagt de samme lover og regler som den som allerede finnes. Jeg bor i Steinkjer, og må vel dra til trondheim for å finne nærmeste lag. Jeg skjønner at mange vil samle på våpen fra flere sjangere, jeg kunne godt tenkt meg både en Jarman, en Webley og en M14. Men jeg skjønner utmerket godt at det må være begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Detfinnest jo begrensniger på hva du kan samle på,og bra er der,jeg er nylig blitt medlem i våpen historisk,søkt da om å bli samler og blei det,fikk samle på to hånds og enhånds våpen av både repeter og halv auto fra Norge,Tyskland og England,samt våpen brukt avmotstands bevegelsen i norge, dette er jo forhånd vist ganske stort samle område og det er mye rart som man finner .Tar nok mange år til den samlinga blir komplett.

Tok mange år til jeg vart opptatt som prøve medlem,men er interessa riktig ogdu spiller korta rktig,så vil du før eller senere møte på folk som kjenner folk i samler miljøet og vips så er du prøvemedlem.Og da er ikke veien lang til du blir medlem og kan søke om status som samler.

Vi må bare ha litt tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
men er interessa riktig ogdu spiller korta rktig,så vil du før eller senere møte på folk som kjenner folk i samler miljøet og vips så er du prøvemedlem.Og da er ikke veien lang til du blir medlem og kan søke om status som samler. Vi må bare ha litt tålmodighet.

 

Dette er mye av grunnen til at jeg kunne vært interessert i en alternativ samlerforening.

"spille kortene riktig"? :roll:

"møte folk som kjenner folk"? :roll:

 

Det høres ut som rene gutteklubben. :lol:

 

Er enig i at man skal ha en grundig vurdering av personen før denne får status som samler, men at det skal ta år og dag og man må treffe de rette personene før man i det hele tatt blir vurdert tatt opp som "prøvemedlem" gjør at det hele virker litt uinteressant for meg.

 

Det er en vurdering av personen før denne får tillatelse å kjøpe enhåndsvåpen på skytebanen, er det ikke? Verre enn det burde det ikke være. Personer som ikke får kjøpt håndvåpen av politiet i utgangspunktet får vel ikke plutselig det dersom de blir våpensamler?

 

kampvarg: Hadde det blitt startet en alternativ forening skulle jeg blitt medlem jeg, så kunne de som styrer den vurdere om jeg er skikket til å samle på våpen.

 

Jeg ville da samlet på "kuriositeter" som har vært ombygget av far, farfar, oldefar og tippoldefar gjennom generasjoner. Hadde ikke behøvd å være skjeldne i utgangspunktet, men de eneste i sitt slag etter at farfar spikket ny kolbe da den originale knakk i fjæra eller lignende. Slike saker simpelthen elsker jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det altfor lenge siden denne tråden har blitt oppdatert.

 

 

Hele prosjektet har blitt satt til side mens andre ting har pågått, men nå tenkte jeg å pusle litt videre med dette.

 

Jeg har flyttet til Bergen siden sist, så det gjør det enda vanskeligere for oss to som startet opp med denne ideen...

(Han andre bor fortsatt så nærme svenskegrensa at det er skummelt...)

Men jeg skal prøve å få fatt i ham, og høre hva han tenker om å fortsette med dette.

Fortsett gjerne å komme med ideer.

 

Dere som synes det er en dårlig ide må selvfølgelig få lov til å si det, det er ytringsfrihet i dette landet:)

Men forrige runde (les: ifjor) om dette emnet ble en diskusjon om nødvendigheten av en slik forening.

Det ser jeg meg ferdig med, så jeg vil prioritere de positive innleggene.

Håper og tror folk forstår det.

 

Så, er det fremdeles folk der ute som kunne tenkt seg å være med?

Send på en melding!

 

Og til de av dere som bor i Bergen/omegn:

Jeg har kaffe og gode stoler på stua hvis dere vil treffe meg og diskutere litt rundt dette.

(Og jeg er jo uansett interessert i å komme i kontakt med folk som pusler med jakt og våpen i området)

 

Håper folk fortsatt er interessert!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nja... ser den jo

Men jeg sysn vel 850 medlemmer i et bittelite (Befolkningsmessig) land som norge egentlig er stort, når det er snakk om mennesker som har smale lisenser (I tileg finnes det jo ganske mange samlere som har lisens som ikke er medlememer)

Så jeg er vel ikke enig at det er et godt argument for en annen forening. Men jeg mener jo fortsatt det er en god ide med en slik da. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

850 medlemmer i den eneste godkjente samlerforeningen i Norge høres ikke ut som noe åpent og inkluderende...

Syns det er litt merkeleg at enkelte har så vanskeleg for å få kontakt med NVS. Eg sendte vel ein mail for to-tre år tilbake og fekk etter ei tid telefon frå leiaren av den nærmaste avdelinga og blei invitert som gjest. Eg måtte gå to år som gjest da jobbreiser gjorde at eg ikkje klarte å få nok oppmøte i løpet av eitt år. Greit nok det. Blei medlem ganske nyleg og syns eg blei godt mottatt. Men det er godt muleg det er forskjell mellom dei ulike avdelingane. Om det er ein god ting med ein organisasjon til? Er ærleg talt usikker. Fragmenteringa vi ser mellom ulike våpenorganisasjonar i landet er ikkje nødvendigvis av eit gode når ein skal stå mot POD i diverse saker? Men eg blir gjerne medlem av meir eg :lol: Men det største problemet vi uansett har er POD og deira infame reglar.

Link to comment
Share on other sites

850 er nok et gammelt tall, er over 1100 medlemmer nå.

 

Ser det er en del kritikk til NVS pga. et smalt nåløye for å komme gjennom.

Jeg er selv medlem i NVS i Stavanger, og synes rekrutteringen er god. Det er mange gjester (og nye gjester) på hvert eneste møte.

Nytt er også at et medlem kan ta med seg TO gjester om gangen.

 

Når politiet innvilger søknad som våpensamler så har de kun rene objektive faktaopplysninger på bordet.

"Fadder"-opplegget til NVS gjør jo at en får silt ut en del mennesker som ikke bør bli medlem, selv om de vandel-messig har alt i orden.

 

For de som ønsker å bli medlemmer, men ikke kjenner folk. Prøv å få kontakt med lokalforeningen eller spør deg litt rundt. Mange våpensamlere er gjerne også medlemmer i diverse skytterlag, pistolklubber osv. Spør dem, spør i den lokale våpensjappa osv, så finner dere nok noen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser også positivt på flere foreninger. Ikke fordi det nødvendigvis er noe feil med NVS (kjenner ikke til noen problemer sånn sett), men fordi det er prinsipielt uheldig at én forening skal ha monopol på å kvalifisere til samlerstatus. Å være samler er i utgangspunktet en sak mellom søker og Politiet, her får man i tillegg NVS som en defacto godkjenningsinstans. Når private foreninger får så stor makt burde man i det minste ha et valg på hvilken forening man føler seg mest hjemme i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble medlem i NVS for ikke lenge siden, og jeg vet med sikkerhet at medlemsmassen der kommer til å øke fortløpende de kommende årene pga våpenlovene som stadig blir strengere. Vi mennesker er ofte skrudd sammen slik at om det kommer dumme regler, ja da finner vi en vei utenom. Den nye jaktvåpengarderoben er en slik regel. Selvfølgelig skal en ikke bli medlem for å få flere jaktvåpen, men det er nok en del som gjør nettopp det. Det er INGEN kontroll på hvilken børse en jeger skyter opp med. Så lenge en holder seg på matta og jakter lovlig er derfor risikoen for at øvrigheta skal oppdage at du jakter med et samlervåpen forsvinnende liten. Sivile jaktvåpen er et helt gyldig samlerområde som jeg vet flere har.

Når det gjelder det å komme i kontakt med NVS, så er dette diskutert opp og i mente i denne tråden, så det er det ikke stort å si noe om, annet enn at jeg ikke hadde noen problemer med det. (Nå bor jeg på Østlandet, så det hjelper helt sikkert). Derimot dette med en ny forening er jeg som jeg har nevt tidligere imot. Som jeg også har skrevet tidligere, er det ikke bra med mange små foreninger. Det er faktisk antallet medlemer som kan bestemme om foreningen kan påvirke lover og regler eller ikke. At vi da skal sitte på hver vår tue har tidligere vist seg svært lite effektivt. Når vi så ser på alle de forskjellige skytterorganisasjonene vi har her i landet, så tenker de bare på sitt. Så lenge ingen rokker ved deres arbeidsvilkår, ja så kan de andre seile sin egen sjø. Som det nevnes tidligere i tråden, det finnes mange våpensamlere som ikke er medlem i NVS, dette er samlere med og uten samlerlisenser. De med lisens har hatt den fra før det kom krav om medlemsskap i NVS. Alle de andre samler kanskje på antikke våpen. Hva om vi klarte å få alle disse inn i NVS, slik at vi faktisk fikk litt tyngde? Jeg må si at jeg har møtt mange utrolig spennende mennesker på Akershus på møtene der. Dette er en forening med folk fra ALLE samfunslag, og det er utrolig spennende. Jeg klarer faktisk ikke å se en eneste fordel ved en ny forening.

 

Det som Fulmen skriver om at det er uheldig med en ekslusiv forening som har muligheten til å hindre enkelt individer i å få en samlerlisens ser jeg på som tull. Det kan umulig være mange som IKKE får lov til å bli medlem i NVS. Om du ikke klarer å få to eksisterende medlemmer til å gå god for deg, ja så er det kanskje like greit at du ikke få en samlerlisens? Det er ikke slik at det sitter en tyrann på toppen som diktere at han kan bli medlem, men ikke han, han hadde bart, det liker vi ikke.....Som det også nevnes tidligere, det dukker stadig opp nye gjester, så rekruteringen er det ingenting i veien med!

Link to comment
Share on other sites

Det som Fulmen skriver om at det er uheldig med en ekslusiv forening som har muligheten til å hindre enkelt individer i å få en samlerlisens ser jeg på som tull.

 

Jeg konstaterer bare fakta her. Faktum er at NVS har et monopol som gir de makt til å nekte enkeltpersoner samlerstatus. Jeg har aldri påstått at de misbruker det, men faktum er likevel at en enkelt privat forening kan diktere premissene for samlere. Dette er prinsipielt problematisk.

 

Men for å snu det på hodet, hva er problemet med to foreninger?

Link to comment
Share on other sites

Fulmen, la nå tvilen komme tiltalte til gode, ikke oppsøk potensielle problemer før de måtte dukke opp? Jeg kjenner ikke til et eneste eksempel på at noen er eksludert fra et medlemsskap i NVS. Husk en ting, alle som søker om medlemskap blir nevnt ved navn i medlemsbladet. Nye medlemmer blir senere listet opp i samme blad. På den måten er det full åpenhet rundt nye medlemmer. Jeg føler meg trygg på at om noen ble uretferdig behandlet i denne samenhengen, så ville det kommet frem.

 

Det du spør om på slutten har jeg allerede nevnt litt om. Jeg spør tilbake, har du gode eksempler på foreninger som ble bedre for medlemmene vet at det dukket opp en konkurent? Slik at medlemmer forsvant. Som jeg skriver tidligere, det er medlemsmassen som påvirker kraften til foreningen. Bare se hvordan det gikk med Norsk Våpeneier forbund, er de i live foresten? Der har du en forening som potensielt kunne blitt noe bra, men som ble styrt helt ut på viddene.....

Link to comment
Share on other sites

Fulmen har mye bra her:)

 

Dette hadde jeg egentlig ikke tenkt å begynne med igjen, men ok...

 

1: Monopol er i mine ører et fy-ord. Et veldig grovt et sådann.

 

2: Fulmen har et godt poeng når han sier at folk bør kunne velge hvor de hører hjemme.

Det finnes pr. i dag èn forening som kan godkjenne deg som samler.

Og det er noe forbanna tull, for å si det rett ut. Samlerlisens er en sak mellom meg og politiet.

 

3: Underlig at folk klarer å bli medlem i NVS, jeg har enda ikke fått svar, og det er to -2- år siden jeg sendte e-post...

Hvis jeg mot alle odds skulle få svar nå, så er det vel ikke interessant lenger.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen, la nå tvilen komme tiltalte til gode, ikke oppsøk potensielle problemer før de måtte dukke opp? Jeg kjenner ikke til et eneste eksempel på at noen er eksludert fra et medlemsskap i NVS. .

 

 

Eksludert?

er vel mer snakk om at de sier nei til en søknad om medlemskap enn at de eksluderer.

har NVS sagt: "nei sorry, du får ikke bli medlem" til noen?

 

Da er de, som Fulmen sier, en defacto godkjenninginstans for å bli samler.

Og hvilke kriterier bruker de for å nekte en å bli medlem? Er det ikke stort sett subjektive kriterier?

 

 

hvordan er ikke dette prinsipielt problematisk?

Link to comment
Share on other sites

Samlerlisens er en sak mellom meg og politiet.

 

Bingo! Jeg ser selvfølgelig fordelene med å kreve tilknytning til en samlerorganisasjon, og en slik tilknytning burde være et stort pluss på en søknad, men et krav? Personlig har jeg ting jeg gjerne kunne samlet på. Men å fly på møter i NVS interesserer meg ikke stort, vil jeg snakke med likesinnede så trives jeg mye bedre i stua over en kanne kaffe.

 

Tenk om det var slik for jegerne også da? At man måtte være medlem i en jegerorganisasjon for å få lov til å eie jaktvåpen. Og at NJFF var eneste godkjente organisasjon? Jeg tror ramaskriket kunne bli hørt på ISS.

Link to comment
Share on other sites

Samlerlisens er en sak mellom meg og politiet.

 

Tenk om det var slik for jegerne også da? At man måtte være medlem i en jegerorganisasjon for å få lov til å eie jaktvåpen. Og at NJFF var eneste godkjente organisasjon? Jeg tror ramaskriket kunne bli hørt på ISS.

 

 

og smiske med 2 andre jegere for å kanskje få lov å kjøpe seg ei hagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe imot at det er et krav om medlemsskap i godkjent organisasjon.

Det er en grunn til at det ikke er USA-tilstander i Norge, og det er et strengt regelverk.

Men at det skal være en monopolordning er jeg totalt uenig i.

 

Som jeg har nevnt før i tråden så ringte jeg POD for å spørre om muligheten for å få godkjent en

eventuell ny forening. Vedkommende sa at det ikke var noe prinsipielt i veien for det, men at det bare var NVS

som hittil var godkjent fordi det da var lett å holde oversikt med samlermiljøet. Jeg svarte da at de ikke engang svarte på mail,

og at opptaksmåtene deres ikke akkurat var lette. Han svarte da at det hørtes dumt ut, og at det ikke var hensikten med den

nåværende ordningen.

 

Ergo: Vann på mølla for meg...

Link to comment
Share on other sites

OT

Hvilke våpen er det man ikke lenger kan kjøpe i USA etter at Obama (takk og lov) fikk president embedet?

Eventuelt hvilke lover er det som har blitt strengere... Eksport / imort slitet vi har nå er fra BUSH sin tid.

 

Jeg deler defintivt Kampvargs oppfattning av NV som meget vannskelige å komem i kontatk med sentralt (øslandet) og eksluderende. Jeg er ikke en gang spesielt interessert i å samle på historiske våpen... som er eldre en ca 60 år.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke om det finnes våpen som ikke er lovlige lenger etter obama kom til makten. Og bare så det er sagt så mener jeg absolutt ikke at bush gjorde noen god jobb der borte! -Ville de ha en ape til president burde de tatt en med mer pels og vett.. :wink:

 

Men så et program på tv der de snakket om at det er et samleregister som man sjekkes opp i for å kjøpe våpen, der må psykologer rapportere inn folk som ikke bør ha våpen(Vet ikke kriteriene da) I norge er det ingen kobling mellom psykiatri og våpenhandel..

Link to comment
Share on other sites

men at det bare var NVS som hittil var godkjent fordi det da var lett å holde oversikt med samlermiljøet.

 

Joda, det er veldig praktisk for POD, men det de gjør er jo å skyve ansvaret sitt over på noen andre. Skal jeg kjøpe et moderne jaktvåpen ment for bruk trenger jeg bare å forholde meg til Politiet (*), skal jeg kjøpe noe gammelt "ræl" som kun skal lagres må jeg også melde meg inn i en egen forening. Jeg synes dette blir litt feil at man ikke kan dokumentere behov og vandel direkte til Politiet og få godkjenning basert på det. De må gjerne gjøre et slikt nåløye trangere, men å KREVE medlemskap i NVS synes jeg er litt drøyt.

 

* For konkurransevåpen stilles det krav til medlemskap i en skytterforening, dette er greit siden man må kunne bruke et våpen for å kunne ha et behov. Samlervåpen brukes normalt ikke, og reglene tillater heller ikke utstrakt bruk av disse. Da forsvinner også behovet for å kreve en liknende tilknytning siden man godt kan samle på våpen uten å fly på møter.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal, om det ikke kom godt nok frem av det jeg skrev om medlemsskap, så mente jeg å si at jeg ikke kjenner til eksempler på personer som er nektet adgang i NVS etter endt prøveperiode som gjest. I søknaden du fyller ut for medlemsskap i NVS er det enkelte kriterier som må oppfylles, bl.a plettfri vandel. Og ikke oppfylle dette vil selvfølgelig være en gyldig grunn til ikke å bli tatt opp som medlem. Mer subjektive grunner som f.eks bart, langt hår eller gud forby, hestehale, ja de eksemplene tror jeg ikke du finner. Det jeg mente med å la tvilen komme tiltalte til gode var derfor at så lenge styret i NVS ikke misbruker den makten de er tildelt, så ser jeg ingen problemer ved at de i praksis fungerer som et godkjenningsorgan.

 

Jeg etterlyser fremdeles et eller flere eksempler på foreninger som har dratt fordel av at det dukker opp en lik forening, slik at medlemsmassen kan bli passe broderlig delt....?

 

Jeg velger å forholde meg til gjellende regelverk, da slipper jeg å ergre meg masse over at ikke alt i verden er slik jeg vil ha det. Jeg er derimot 100% enig i at kravet om medlemsskap i NVS for å samle "moderne" våpen er ubegrunnet. All den tid en kriminell bare trenger 1 våpen for å gjøre ugang ser jeg ingen forskjell på om det er 3 eller 30 rifler i et hus. (Så lenge dette ikke er 30 fullauto rifler, da blir de brått veldig atraktive....).

 

Utover dette så tror jeg enkelte har et helt feil bilde av foreningen. Det er ikke slik at eksisterende medlemmer prøver å hindre nye, ukjente i å bli medlem. Jeg tror tvert i mot at styret og det store flertallet i foreningen ser fordelen av å bli flere, nettopp for å få tyngde.

Link to comment
Share on other sites

I Nederland er det en privat organisasjon som styrer all godkjenneing av skyting og også våpensamling. Sett med manges øyne, både mine og Nederlandske er dette veldig uheldig. Konsekvnesen er blant annet at D'herrer i toppen nektre å godkjenne CAS (Cowboy action shooting) som en skytter sport (EM i år hadde vel rundt 220 deltagere, hvorav flere tilhørere verdens eliten) , noe som gjør at nederlenderene sliter med å skaffe seg våpen til sin sport.

 

Man kan sikkert si at det er likt i norge, om vi tenker på f.eks praktisk hagle, mern det er enm vbesensforskjell i at man her forholder seg til mydigheten og ikke et brorskap som forvalter etter eget forgodtbefinnende.

For all del, jeg har blitt innvitert som gjest hos NV, og vil nok prøve å få tid til det når jeg endelig får re-etablert meg i kongeriket. Men jeg ønsker alikevel en annen godkjent samleorganissasjon velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg etterlyser fremdeles et eller flere eksempler på foreninger som har dratt fordel av at det dukker opp en lik forening, slik at medlemsmassen kan bli passe broderlig delt....?

 

Jeg driter vel i foreningene, det er menneskene som er viktig. Hvis du kan sannsynliggjøre at flere foreninger vil være negativt for Norske samlere som helhet så skal jeg høre på det du har å si, men å forsvare et monopol fordi det ser ut til å fungere greit nok er en tankegang som jeg ikke vil være med på.

Link to comment
Share on other sites

På det meste i NVS så har det vært 10 nye medlemer, bare i år og det er stadig nye medlemer som blir presentert, så jeg finner det rart at det skal være så vansklig å komme inn som medlem. Om du ikke kjenner noen eller bor sånn geografisk til at det er langt til nærmeste NVS, så send en mail og be om å komme som gjest, styret kan gi deg den muligheten. At de ikke svarer på mail synes jeg er rart, alltid når jeg sendte mail som gjest så fikk jeg svar. Men du må selv finne deg to faddere som kan skrive under på søknaden din, dette er ikke noe problem om en er litt om seg. Det gjelder å skape relasjoner, det gagner en selv med tanke på medlemskap og kontakter med tanke på det en eventuelt intreserer seg for.

 

Det er jo et bredt spekter av medlemer fra Jørgen hattemaker til kong salomon der inne, så alle som ønsker å komme inn og har reint rulleblad får medlemskap om de følger gjeldene regler for medlemmer og viser interesse.

 

Kammerherren og jeg har hatt mange hygglige stunder sammen der inne blandt annet, så jeg personlig mener at de ikke er eksluderendes. At samlere er litt spessielle mennesker, jada, det skal jeg ærlig innrømme, vi er muligens det :mrgreen: Men det er i alle fall enkelt å snakke med mennesker der inne, vi er alle i samme båt og samler et eller annet som vi finner intresant.

 

Når det gjelder denne samler lisensen så er det POD og ikke NVS som godkjenner denne.

 

Mvh.

Sammleren

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at det er POD, og ikke NVS som godkjenner lisenssøknader.

POD setter derimot som krav at man skal være medlem av godkjent samlerorganisasjon, og dette er pr dags dato kun NVS.

NVS sier så at jeg må ha to faddere som kan godkjenne meg.

Det er til syvende opp til medlemmene i NVS, og spesielt disse to fadderene, om jeg får medlemskap - ergo lisens.

 

Dette er i mine øyne feil. Hvis andre ikke ser noen problemer, bra for dem.

Jeg har ingen problemer med at andre synes NVS funker fint, såvidt jeg vet er det oppegående mennesker som er medlemmer der.

Og jeg betviler på ingen måte at NVS er en fantastisk forening for de som er medlemmer.

Men dette er ikke noe for meg. Det er mulig det ikke er ekskluderende, men det er pinadø ikke enkelt lagt opp heller.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen, da jeg begyndte å interessere meg for gamle børser for ca 6 år siden kjente jeg ikke en eneste våpensamler, heller ikke en eneste svartkruttskytter. Etter å ha funnet nettsiden svartkrutt.com og tatt del i chat siden der fikk jeg i løpet av et år eller to en mengde kontakter innen begge områder. Jeg vil virkelig anbefale de chat sidene for alle våpenhistorisk interesserte. Der inne fikk jeg f.eks tak i en kar som ville ta meg med som gjest på NVS møter, og derved var jeg innenfor. Jeg undres derfor over alle som syter om at det er fullstendig umulig å komme i kontakt med NVS. NVS er en forening bestående av medlemmer. Disse medlemmene er mennesker som det er mulig å kontakte. Jeg har i skrivende stund ikke fått en eneste forespørsel om noen kan bli med meg som gjest. Slik jeg ser det vitner det om at det enten ikke er viktig nok til at folk vil ta seg tid til prosessen det er å bli medlem, eller så er de redd for å kontakte fremmede. Dette gjelder selvfølgelig personer bosatt slik at de kan tenkes å ta turen inn til Oslo på møter der. Om det skulle dukke opp en ny forening, så vil jeg tro de vil være nødt til å ha til dels strenge opptaksrutiner de også, så lenge den nye foreningen vil være en godkjeningsinstans for våpensamling. Vi vil neppe komme utenom at enkelte bor slik til at det vil være upraktisk å komme på møter, dette gjelder i dag og det vil høyst sannsynlig også gjelde med en ny forening. Jeg kan nemlig ikke skjønne at en ny forening skal få så stor oppsluttning at det vil være lokallag i alle små bygder rundt omkring. På møtene i Oslo har jeg møtt folk fra Valdresområdet. Om vi tar utgangspunkt i at alle innenfor 2,5 timer fra Oslo sokner til møtene der, så er jammen en stor prosentandel av vår befolkning dekket. Når vi samtidig vet at det finnes veldrevne lokalforeninger i Trondheim og Kristiansand, så begynner det å hjelpe. Det finnes sikkert flere lag jeg ikke kjenner til også. Dette er ikke akkurat den første forening eller tilstelning som stigmatiserer de som bor grisgrendt til. Ganske enkelt siden det kreves mer enn en person til å drive et lokallag.

Link to comment
Share on other sites

NVS sier så at jeg må ha to faddere som kan godkjenne meg.

Det er til syvende opp til medlemmene i NVS, og spesielt disse to fadderene, om jeg får medlemskap - ergo lisens.

 

Dette er i mine øyne feil. Hvis andre ikke ser noen problemer, bra for dem.

Jeg har ingen problemer med at andre synes NVS funker fint, såvidt jeg vet er det oppegående mennesker som er medlemmer der.

Og jeg betviler på ingen måte at NVS er en fantastisk forening for de som er medlemmer.

Men dette er ikke noe for meg. Det er mulig det ikke er ekskluderende, men det er pinadø ikke enkelt lagt opp heller.

 

Du finner det nok ikke så vansklig om du hadde fortsøkt kampvarg, men siden du insisterer på at du ikke klarer å overbevise disse to fadderene på at du er seriøs og har en genuin intresse, så er dette muligens ikke noe for deg nei.....

 

Faddere er ikke vansklige om en viser en genuin intersse og at en har en god komunikasjon med disse. Da er det opp til NVS og de to fadderne til slutt ja det stemmer. Har ikke hørt om noen som oppfyller krava som ikke har blitt medlem pga faddere som ikke har funnet gjesten som troverdig. Så forsøk å bli medlem, i steden for å lage et stort problem ut av noe som ikke er. At du finner det urettferdig at det er kun en organisasjon som oppfyller krava til å få samler lisens er noe helt annet.

 

Store er vi sterke vet du, innflytelse på politikere er vel så viktig. Tenk deg hva en liten organisasjon har å si i forhold til en stor som har som har eksistert siden 7.November 1950, det er stor forskjell her.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren: Du misforstår poenget mitt. Ser du ikke de prinsipielle problemene ved at én forening har monopol på å kvalifisere til samlerstatus? Eller i det faktisk er et absolutt krav?

 

For en del (som feks meg) er det ikke et spørsmål om hvor lett det er å bli medlem av NVS, jeg er rett og slett ikke interessert i å bli det. Å fly på møter er ikke min greie, gjør DET meg uegnet som samler?

Link to comment
Share on other sites

Tja, ingen lokallag av NVS innen rimelig kjøretid her jeg bor. 3 t kjøring en vei.

I tillegg når en leser statutter/regler osv ang det å bli medlem, så minner hele foreninga om en eller annen

snodig sekt/losje.

 

Hva er det som gjør en person som er funnet skikket til å inneha 10 våpen fra før uskikket til å bli samler/medlemm uten

at det skal gå år og dag? Pluss en godkjenning fra ett par faddere som ikke har noen som helst annen bakgrunn til å bedømme min skikkethet som samler enn ett par møter i ny og ne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt å få kontakt med NVS. Sendt flere e-poster, intet svar.

 

Men nå sporer dette av igjen... Og det er forsåvidt min skyld også. :oops:

 

Dette er ikke lenger en debatt om hvorvidt jeg har en god ide, eller om det trengs en ny forening.

 

Dette er til sjuende og sist min (og Halvors, rett skal være rett) plan om å starte noe eget som kanskje passer for enkelte av oss der ute.

 

Hvis noen ikke liker at vi har tenkt å starte opp en forening, ok, fett nok, greit for meg. Vi har ikke spurt om lov. :mrgreen:

 

Hvis folk vil diskutere videre her, værsågod. :D

Link to comment
Share on other sites

Fulmen, jeg ser problemstillingen rundt monopoliseringen, men jeg velger å føye meg for en del lover og regler fremfor å ta opp en kamp jeg ikke kan vinne. Det ER faktisk krav om medlemsskap i NVS for å bli våpensamler i dag. Det er heller ikke noe krav om å aktivt møte opp på møter for å fungere som medlem.

 

G. Larson, som jeg har sagt tidligere, jeg er 100% enig i at det er et fett om en innehar 3 eller 30 våpen, så lenge en kriminell bare trenger 1 våpen for å gjøre ugang. At en del personer bor slik til at det ikke finnes noe lokallag innenfor ca 2,5-3 timer er ikke til å komme utenom, men vil dette bedre seg med en ny forening? Jeg tror ikke det. Jeg mener det er åpning i statuttene til NVS om at en kan gå utenom de ordinære kravene til å gå som gjest om en bor passe uegnet til. At det er noe losje preg over NVS vil jeg heller ikke si meg uenig i.

 

Kampvarg, jeg synes absolutt denne diskusjonen handler om det er behov for en ny forening eller ikke. Som du skjønner er jeg av den oppfatning at vi bør klare oss med en.

 

Det er faktisk tilsvarende krav til medlemsskap enkelte andre steder også, for å inneha en hagle MÅ du enten løse medlemsskap i NJFF eller et skytterlag som har leirdueskyting på programmet. Alternativt må du være registrert jeger å betale jegeravgiftskort. Igjen, det er et slit å måtte forholde seg til regler.......

Link to comment
Share on other sites

 

Det er faktisk tilsvarende krav til medlemsskap enkelte andre steder også, for å inneha en hagle MÅ du enten løse medlemsskap i NJFF eller et skytterlag som har leirdueskyting på programmet. Alternativt må du være registrert jeger å betale jegeravgiftskort. Igjen, det er et slit å måtte forholde seg til regler.......

 

 

Har venta på den men de er overhode ikke sammenlignbare.

Den store forskjellen er i måten man blir medlem på. NJFF er det bare å fylde ut ett webskjema så blir man medlem. Skyttterlag og pistolklubber er det også bare melde seg inn i og det er også mange å velge i i hele landet.

Hadde NVS hatt samme muligheten som NJFF, kunne jeg vært enig i sammenligningen men ikke slik det er i dag......

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk tilsvarende krav til medlemsskap enkelte andre steder også

 

Joda, men av litt andre grunner. Skal man skyte konkurranse, må man være tilknyttet et forbund som faktisk driver med den aktuelle grenen. Skal man jakte, må man ha bestått jegerprøven. Så i de tilfellene er det ganske praktiske kriterier som ligger bak. Et mer sammenliknbart eksempel ville vært om man som jeger MÅTTE være medlem av NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Så det store ankepunktet deres er faktisk at det krever litt egeninnsats å bli medlem av NVS, ok. Jeg tror faktisk dere skylder på feil gruppering i denne sammenhengen. Jeg tror POD er særdeles fornøyde med at det kreves medlemskap i NVS for å kunne bli våpensamler. Dette er pr dags dato en glimrende måte å ikke få for mange våpensamlere her i landet, nettopp fordi det kreves en del arbeid å bli medlem. Dette igjen fører til at det stort sett bare er de mest interesserte som tar seg bryet med å bli medlem. Igjen, jeg presiserer at jeg personlig ikke ser problemet i at det er 30 eller flere våpen i et hus, men tydeligvis er ikke POD enige med meg der. Derfor føler jeg dere skyter budbringeren når dere sier at NVS er problemet her, det er vel heller snakk om hva POD vil være med på og ikke?

Link to comment
Share on other sites

Dere sier at det å ikke møte opp på møter i samler kretsen ikke er noe for dere,så tror jeg dere har satsa på feil hest.For å vere skytter så må du jo vere aktiv medlem i skytterlag eller jakte,det er jo ein del av hobbyen,ellers så har dere ikke noe behov for å ha fungerende våpen. :?

Nei ta kontakt med nvs på mail elller ring og meld din interesse,det er oppegående folk som sitter der og er ivrige for å få med seg nye medlemmer,nvs handler jo ikke bare om våpen,men uniformer,krigs effekter,medaljer,blank våpen,for å nemne litt om hva som skjer inne i systemet.Vis skikkelig interesse,å snakk med folk så ordner det seg nok til slutt.

Dreiv i mange år jeg får jeg vart medlem og samler,men plutselig fikk jeg tilbudet etter å ha snakket med mange som var medlemer.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen.

Du mener at mange små foreninger, som alle skytter foreninger er organisert i dag fungerer greit sånn i forhold til på virkning på POD og våpenloværket?

Det er rart at når våpen loven har blitt revidert eks anntal ganger og er under ny revidering, at noen ikke forstår at det er bra å være stor. Se bare hvordan DFS sitter på sin egen tue og bryr seg lite om hvordan andre må lide, dette er noe som er diskutert i mente og du har deltatt i denne diskusjonen.

 

Jeg får si som Kammerherren sa, ingen har spurt meg om å få være med inn på NVS heller, det handler om interesse og litt tolmodighet. Det er ingen ting som kommer dettendes i posten.

At folk har problemer med at NVS har fått denne statusen av POD, synes jeg er litt rart, siden mange små ikke har noe makt mot de lovgivendes politikere. Og det har strengt omtrent ikke NVS heller, hva da med en liten forening av samlere? Blir det lettere da?

 

Det er ingen møte plikt etter man har blitt medlem....

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant at diskusjonen ser ut tilnaa vaere delt mellom de som er medlem, og de som ike er medlem...

De som er medlemer paapeker hvor lett det er aa bli medlem, vi som ikke er det paapkere at vi ikke syns det / har hatt problemer med aa faa respons fra foreningen, Og saa er det noen som stiller spoersmaal til dette..???)

 

NVS fungere nok glimmrende som forening pr i dag, og jeg har absolutt ingen problemer med moete virksomhet osv. Men jeg liker ikke, prinisipeielt at de har blitt eneste vei for aa faa samlestatus (Husk dette er rimelig nytt, man kunne bli samler uten tilknytting til NVS tidligere)

Link to comment
Share on other sites

Hassel, jeg ser det samme hva gjelder medlemmer/ikke medlemmer i diskusjonen. Når det gjelder mitt medlemsskap, så kom jeg inn via et annet medlem, jeg kontaktet aldri NVS sentralt. Jeg har derfor ingen egen erfaring med hvordan responstiden deres er. Prinsipielt er jeg heller ikke glad i monopoler, men som sagt, jeg har særdeles liten tro på at en ny forening, som tar inn alle som betaler medlemskontingenten noengang vil være i nærheten av å få den statusen NVS har fått, nemlig myndighet til å i praksis bestemme hvem som kan bli samlere og ikke. Igjen Hassel, du bor på Østlandet, du står også fritt til å kontakte eksisterende NVS medlemmer slik at du kan komme inn som gjest. Det er MANGE å velge i siden du bor der du bor. Jeg vil derfor si at det ikke er noen god unskyldning at dere ikke får noe godt svar fra NVS sentralt, jeg tror nemlig at de fleste nye medlemmer kommer inn gjennom eksisterende medlemmer slik jeg gjorde. Jeg forsvarer derimot ikke at NVS sentralt er dårlige til å svare på spørsmål fra omverden. Uansett vil jeg si at på generelt grunnlag er det litt for ofte at jeg hører folk si at faen heller, kan jeg ikke få det på min måte, ja da starter jeg min egen greie. Akkurat når det kommer til våpen og våpensamlig, så tror jeg det er en utrolig lang vei å gå all den tid vi har NVS i dag. Men lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Just when I thought I was out, they pull me back in...

 

For å si det veldig enkelt:

 

POD vil ha et ord med i laget når det gjelder min eventuelle lisens for samling av våpen.

Det er greit. Jeg ville vel strengt tatt ikke hatt det på noen annen måte.

 

POD vil at jeg skal være medlem av godkjent samlerforening.

Ikke helt greit for rent personlig, men jeg ser poenget.

 

Det finnes en godkjent forening i Norge.

For å samle på våpen, dvs. at JEG skal ha hobby der JEG samler på ting som interesserer MEG, jeg være medlem av denne foreningen, og blankt godta denne ene foreningens stattuter, regler og måte å gjøre ting på.

NEI, det er IKKE greit. Det kan godt hende at NVS' stattuter, regler og måte å gjøre ting på er midt i blinken for mange, kanskje til og med for meg. Men det strider imot alt jeg står for av politikk, av sunn fornuft, og av friheten til å gjøre et valg.

Jeg vil ha alternativer, og hvis de ikke finnes, så må jeg prøve å lage ett.

 

 

Jeg sa det i starten av denne tråden, og jeg gjentar det nå:

Ideen til en ny forening begynte fordi NVS ikke svarte på mail, og fordi det hele virket litt lukket.

Ideen til en ny forening utviklet seg uavhengig av hva NVS måtte ha for seg.

Den utviklet seg basert på prinsippet beskrevet over.

Prinsippet om valgmuligheter.

 

Kanskje jeg feiler, men jeg har ihvertfall prøvd, og kan dermed sove godt om natta. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kampvarg, kan du svare i klartekst på følgende spørsmål?

 

1. Hva skal være kravet/kravene for å bli tatt opp som medlem i en eventuel ny forening?

 

2. Hvilke statutter vil du ha i den nye foreningen?

 

3. Hvor skal den ha hovedsete? Jeg antar at det skal avholdes regelmessige medlemsmøter?

 

4. Hvordan vil du løse problematikken med at vi har et langt land med store avstander? Lokalforeninger?

 

Om du kommer med gode utdypende svar her så vil jeg ta dette langt mer seriøst enn jeg gjør nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...