Jump to content

Våpensamlerforening.


Olesøn

Recommended Posts

Er ikke negativ til det jeg heller, faktisk interesert i å støtte arbeidet til en slik forening. Sikkert mulig å være medlem begge steder også. Ville bare reise spørsmålsstilling om hvorvidt det er grunnlag for to foreninger for dette, samlermiljøet er jo ikke så stort i et ellers glissent befolket land. Samler selv litt og er ikke uvillig til å hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest tråden ja. Ville bare trekke frem mine egene erfaringer med Norsk Våpenhistorisk Selskap, da jeg ikke kjenner meg igjen i alt som står skrevet. At selskapet ikke kan ha lokallag overalt må vi nok bare akseptere, det krever et minimum antall representanter på det enkelte sted og vi er vel ikke så mange samlere over det langstrakte land, er vi vel?. Selv har jeg oppfattet selskapet som åpent for den intereserte, men selvfølgelig selektivt nok til å holde elementer som ikke er ønsket i et våpenmiljø på avstand, dette er noe enhver ansvarlig forening må ha en rutine på. Som samler, historieinteressert og våpeneier ser jeg kun fordeler ved etablering av en ny forening til for å ivareta våpeninteressene, men spørsmålene som er reist i denne debatten er like betimelige okke som.

 

Nærmer seg vel i grunn tid for julemøte i NVS også, dette var et høydepunkt med nydelig julemat i loftetasjen til fanehallen på Akesrhus Festning i fjor. Vi har vel ulike erfaringer og nettopp derfor kan vi diskutere og drøfte her på forumet og det skal vi jo sette pris på

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Éit lite spurnad andsynes samling...

 

Er det slik at dei våpna ein eventuelt vil samle på må ha eit historisk verd ? Tenkte her på Krigsvåpen frå f.eks WW2, Vietnam etc, eller kan ein samle på ein bestemt "våpen type" f.eks haglar, riflar, revolverar utan historisk bakgrunn ?

 

Kor spesifisert må ein samlar vere ??

Link to comment
Share on other sites

Riktig !

 

For å kanskje spesifisere noko så bør det vellet halde med f.eks produsent namn/merke eller fabrikk i tillegg til våpenes art,- rifle, drilling, hagl eller liknande ?

 

Kunne godt tenkt meg å bli registrert samlar av Gebr.Merkel haglar frå produsenten sin nyeksistens til muren fall, men finn ingen plass at dette er mogleg !?

 

 

Edit:

 

Eg ynskjer svært gjerne ein ny Våpensamlerforening velkommen, men dei bør ha spesifiserte retningslinjer på kva som blir godkjent som samling. Som Hassel skriv til spurnaden mitt, det blir stride om kva for ramar ein kan kalle ein såkaldt samling. Sjølv meiner eg våpenprodusent, våpenart/type og tidsperiode bør halde !?

Link to comment
Share on other sites

@flanged: Det er ikke noe krav at samlingen skal bestå av våpen med historisk betydning. Det som må til er at samlingen må være tematisk avgrenset - dette skal beskrives i søknaden, og at du legger ved en referanseliste over de våpenmodeller som omfattes av samlerfeltet. Søknaden om samlergodkjenning forutsetter medlemsskap i godkjent samlerorganisasjon (pr. idag kun NVS) og leveres ditt politidistrikt som videresender den til POD. OBS! Referanselisten definerer omfanget av samlerfeltet, men samlergodkjenningen gis i første omgang for inntil 25 våpen innenfor rammene av referanselisten, kan siden utvides til 50 og deretter søkes ytterligere utvidet. Hvert våpen må søkes på med bruksfelt samling, og våpenkort blir påført teksten Kun til samling, ikke tillatt som bruksvåpen.

Våpen produsert av Gebrüder Merkel innenfor en gitt tidsramme er helt klart et legitimt samlerfelt og bør ikke være noe problem å få godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Edit:

 

Eg ynskjer svært gjerne ein ny Våpensamlerforening velkommen, men dei bør ha spesifiserte retningslinjer på kva som blir godkjent som samling.

 

Bare for å gjenta noe som helt sikkert er nevnt tidligere i tråden. En forening har ingen påvirkning what so ever på hva du kan samle på eller ikke. Dette er 100% opp til POD, eller din lokale politimyndighet.

 

Ellers en forsiktig forespørsel til flanged: Det kan være vanskelig å forstå hva du skriver når du skriver så dialekt som du velger å gjøre. (Med forbehold om at du ikke bare skriver svært godt nynorsk, som jo selvfølgelig er et lovlig skriftspråk.) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vil dette si at man ikke har lov til å bruke våpenene til sport og jakt eller innebærer dette også totalforbud for såkalt koseskyting?

 

Nesten totalforbud:

 

Fra våpenrundskrivet:

Etter § 16 femte ledd kan skytevåpen anskaffet for samling testskytes av godkjent tilvirker/børsemaker.

Politimesteren kan gi tillatelse til demonstrasjonsskyting på skytebane som er godkjent for den aktuelle våpentype. Slike tilfelle kan være der dette inngår i et historisk arrangement i samarbeid med et offentlig museum, offentlige etat, eller et større våpenhistorisk arrangement.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 7 months later...

Hei , har samlet hele livet hmm 46 år . Mest små håndvåpen unntatt fra lisens og patron foreløpig men ser på en Webly i percussjon .

Har bred erfaring fra styre i organisasjoner bland annet 25 år som tillitsvalgt i Porsgrunn Pistolklubb og derav æresmedlem .

Er utdannet organisasjons sekretær men det ønsker jeg jo ikke å være nå , har nok med de verv jeg har , ubetalt .

 

Skulle hatt mere frihet til å samle håndvåpen fra 1900 era spesielt Smith og Wesson og Webely samt Enfield .

 

Er pensjonist og stiller opp hvor som helst til møter og lignende .

 

Hilsen Olav Johan Heidenstrøm .

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har kun lest litt i slutten av denne tråden.

 

Det er ikke så enkelt å starte en forening med samme status som NVS.

I stavanger var det et motstykke til NVS, RVF.

 

RVF var samme agenda som NVS, og mye samme folkene. Men ikke samme juridisk status som nvs.

Og dermed ikke så vanskelig å komme i kontakt med likesinede.

 

En periode 1-2 år, ble jurist satt på saken for å søke om samme juridiske status som nvs.

Det ble vanskelig, nesten umulig.

 

Men da nvs fikk lokalavdlinger i de største byene, forsvant noe av grunnlaget med en egen samlerforening.

Da det varsamme folka. Og en sammenslåing ble løsningen.

 

Når dette er sakt, jeg er medlem i nvs og var også medlem i rvf.

For dere som ikke kjenner noen, er det nesten som en stor jungel å komme på godfot med medlemmer i nvs.

 

Som fadder til en gjest i nvs bør bekjentskapet være godt, og da er en gutteforening med forkus på militaria glimrende.

Dette for å snakke om militaria mm.

 

Jeg kjenner ikke bergen avdelingen, men dette kan ordnest litt. send en pm til meg. Jeg vil ha navn og mobilnr, så skal jeg ordne seriøs kontakt. Det er fadder som inviterer, og hvis fadder ikke synes personen er skikket. Da skal det respekterest.

 

Dette er ikke en hemmelig forening, men medlemmer har plettfri vandel. Er ikke noe problem i det ? :)

 

mvh Einar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg låner denne tråden litt.

Tidligere bodde jeg langt unna nærmeste lokallag (Steinkjer), og det ble for langt å reise for å delta på møtene når man skulle opp kl. 0600 på jobb dagen etter. Jeg deltok kun på et møte, som må sies var særdeles interesant og lærerikt.

Nå er jeg imidlertid for tiden bosatt i Oslo, og det ville vært svært interesant å få være med på noen møter.

Spørmålet mitt er da om noen av medlemene her inne kunne tenke seg å ta meg med på et møte?

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg selv har for liten interesse, tid eller penger til å drive med våpensamling, vil jeg gi all honnør til Einheijer og psg-1, som hjelper til med å åpne døren for andre. Jeg har alltid likt folk som hjelper til med å holde døra åpen for folk som kan ha plunder med å komme seg igjennom. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg låner denne tråden litt.

Tidligere bodde jeg langt unna nærmeste lokallag (Steinkjer), og det ble for langt å reise for å delta på møtene når man skulle opp kl. 0600 på jobb dagen etter. Jeg deltok kun på et møte, som må sies var særdeles interesant og lærerikt.

Nå er jeg imidlertid for tiden bosatt i Oslo, og det ville vært svært interesant å få være med på noen møter.

Spørmålet mitt er da om noen av medlemene her inne kunne tenke seg å ta meg med på et møte?

 

Ingen?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

I Norge har vi SARA, Hjemmelading, Brownells, de som selger gamle våpen har noen ganger hylser også.

 

Colt lightning er vel strengt tatt en pumperifle, men colt 1877 double action revolver i .38 colt ble vel kalt lightning av en distributør. Senere har navnet blitt hengene selv om Colt brukte navnet på sine tidlige pumperifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da vil jeg også prøve å låne denne tråden litt. Jeg kunne tenkt meg å vært med på møter i Trondheim, men jeg kjenner ingen som er medlem i NVS, er det noen her som kunne tenke seg å ta meg med? Driver litt med riflejakt og pistolskyting. Har begynt å pusse opp gamle trestokker, først i køen er en CG 1900 som har alt for mørk stokk etter min smak. Det jeg kunne tenke meg å samle på er klassiske jaktrifler (dvs trestokk og helst åpne sikter og hengsla magasin) fra norden og tysktalende land fra 1950-2000. Kan holde foredrag om sære ting som fysikken bak termiske nattkikkerter og hvordan skrive din egen ballistisk kalkulator i Python.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser det er mange år siden denne tråden ble tatt opp, og mye har skjedd på dette området i de senere årene. Det er korrekt som det er hevdet tidlig her, for rundt 14 år siden, at en må være medlem av en av POD godkjent samlerorganisasjon, for å bli godkjent våpensamler. Lenge var  kun NVS godkjent, men fra 2016 er Kongsberg Våpenhistoriske Forenig godkjent av POD, og er nå likestilt med NVS.

Gå inn på   www.kvf.no    så finner du det meste om foreningen, som i dag har medlemmer over store deler av Østlandet inkludert Telemark og Vestfold. Alle som kan identifisere seg med våre statutter, og som kan stille opp i våre møter/arrangementer, er hjertelig velkommen!

Svein Rudnå

IMG_20210328_151205MP.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...