Jump to content

vurderer å starte med pistol/revolver skyting....


Ole_Netland

Recommended Posts

vel, som overskriften sier så vurderer jeg å begynne å skyte pistol/revolver skyting nå i vinter.

 

har egentlig aldri vært så stor fan av håndvåpen så har ikke vært bitt av basillen, skjøt en vinter for flere år siden med la det på hylla for var ikke noe særlig, men det tror jeg nå at var opplegget som ikke var så bra der. skutt litt på jobb og ( forsvaret).

 

men som sakt, vurderer å starte nå i høst/vinter. Men, ja der er jo alltid ett men, vil jo så klart med tiden kjøpe eget våpen, og da er jo spørsmålet om der finnes noe våpen ut fra de tanker jeg har, dersom det ikke gjør det gidder jeg jo ikke å begynne.

 

for jeg ser for meg å kjøpe våpen så er det ikke noe 22LR, det utgår, ser og for meg at det skal være revolver, dette fordi at der havner ikke hylsene alle veier ( ladenerd som er redd for hylsene) spesiet om/når jeg trener i skogkanten på min private skytebane. desuten varer skudda lengre da det ikke gå så mange i hver lading. men igjen, revolveren må være god å skyte med, da tenker jeg på slikt som avtrekk. jeg kommer ikke til å drive noe seriøs konkuranseskyting, dette blir mest på mosjonist nivå for sosialt og fordi jeg liker å skyte. det er jo og ønskelig med ett kaliber hvor både fabrikk ammo og hjemmelad ammo er til en grei pris. selve våpenet må og være rimelig, og det må være kurant å få deler til.

 

 

hva vil dere si her, er der noe greit våpen å gå for i ett passe kaliber ut fra mitt bruk her? jeg er ikke ute etter hva som er på tilbud og sånt nå, men sånt generelt, noe som ligger i en grei pris, enten nytt ( helst nytt da) men brukt er jo og noe å gå for,...

 

satser på noen gir meg litt info og mer lyst til å begynne... for gidder jo ikke begynne om ikke jeg kan få ett våpen jeg vil trives med uten å blakke meg helt.

Link to comment
Share on other sites

Siste taler kommer med et knall bra tips. Mitt første våpen var en Smith 586 6", kjøpte denne i 1990, kan lade både .38spl og .357mag til denne uten probl. Her kan du lade så svakt at kula sitter i pappen på 20m, og du kan lade deg kraftige .357mag ladinger ved behov.

Løp og kjøp...

Ps: 586 er blånert, 686 er stainless.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg komme med et tips litt uten om de vanlige, vil jeg foreslå denne:

Ruger New Model Blackhawk® Convertible Revolver

Kjøpte meg en slik brukt en hos Winge Våpen. Der er en del av disse brukte for salg rundt forbi.

Den har to tønner, en i .357Magnum og en i 9mm :D

Dermed har du til både morro og til litt mer punch!

Et litt spennende tips fra meg her, altså.

Selv om fornuften nok sier en S&W 586 eller 686... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha revolveren kun til "koseskyting" kan du like gjerne kjøpe en 4" Smith 586. Disse er gjerne billigere og lite skutt med, da de ikke er så populære pga de manglende tommene. De manglende tommene har svært lite å si for koseskyting, og mye triveligere å bære i hylster om man nå skulle finne på det.

Link to comment
Share on other sites

takker for tips folkens, ser ikke ut som valget skal bli så veldig vanskelig, 357 med mulighet for 38, ( dette med tønne til 9mm var jo ikke så dumt da, aldri hørt om det før). at ett 4" løp kan var aktuelt fremfor 6" skal jeg vel heller ikke se bort fra, men får se hva som er på markede når jeg kommer så langt.

 

nå må jeg bare få tatt kurset, har riktignok tatt det før, men kursbeviset vet jeg ikke helt hvor er etter x antall flyttinger etter den tid....

Link to comment
Share on other sites

Blir førstegangs søknader godkjent uten .22?

Noen lider under rester av gammel overtro ser jeg... Finns ikke noe som helst krav i lovverk, forskrift eller rundskriv om at førstegangskjøper skal ha .22 Og det har det hekker ikke gjort siden jeg kjøpte min første pistol 1994

Link to comment
Share on other sites

Nei, heldigvis er der ingenting som sier at man må starte med .22lr.

Ihvertfall ikke i lovverket!

Skal man f.eks kun skyte Praktisk er der heller ingen grunn til å kjøpe seg en .22lr en gang.

Jada, trening og Sivil Pistol er grunner gode nok.

Men du kan skyte Praktisk med kun en pistol i f.eks 9mm eller .40S&W...

Ingen som forlanger at du kjøper flere pistoler enn du trenger! :lol:

(Ihvertfall ikke i dette tilfellet. Ellers finnes der eksempler...)

Link to comment
Share on other sites

En 4 tommer er nok et lurt valg. Som flere har nevnt er ikke handicap'et såå stort på banen som man skulle tro. Kan også være fordeler med 4 tom. Raskere å finne igjen frontsiktet på skiva, og jo lenger siktelinje, jo mer slår små bevegelser ut.

 

Men kanskje viktigere for deg, 6" blir ganske mye mer jærn å drasse på for uformell blinkskjyting.

Link to comment
Share on other sites

Kan også være fordeler med 4 tom. Raskere å finne igjen frontsiktet på skiva, og jo lenger siktelinje, jo mer slår små bevegelser ut.

 

Hæ! Tør jeg si vås!

 

En 6" 686 er et meget godt og allsidig valg. Våpenet kan, og er godt egnet til en rekke grener og klasser. En 4" tommer vil nok komme til kort :P i en del av klassene.

Balansemessig kan en revolver med tung matchpipe være meget bra i 5" ...men da er vi over på noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på 4" jeg også.

Av det jeg eier av revolvere er en 4" 686 fra midten av 80 tallet det våpenet jeg skyter mest med.

 

Enklere å trekke, enklere å ha på seg, mindre fremtungt, bedre balanse.

Og ikke minst - mye penere enn en 6" x86.

 

Kortere siktelinje gjør meg ikke så veldig mye og vekten spiller liten rolle før vi kommer oppi riktig hissige W296 ladninger.

Link to comment
Share on other sites

takker for tips folkens...

 

ang dette med for og mot 4 og 6" så ser jeg ikke så store forskjellen, argument med lettere å dra med er fraværende, har uansett plass til våpenkoftert bak i bilen, og er jo ikke aktuelt å gå med våpent på meg, for det ikke lov og jeg har heller ingen behov for det. om jeg skyter på blink i skogskanten en gang i ny og ne fordi banen ikke er åpen når jeg har tid så spiller det heller ikke noen rolle om det er lettere eller tyngre våpen.

 

blir vel se hva som er å finne på markede når (hvis) jeg har vært aktiv en stund, ser om jeg trives i klubben og om jeg skal fortsette. det er langt frem i tid, måtte bare sjekke litt her på forhånd.

 

har som sakt aldri vært noe fan av håndvåpen skyting før, men tanken har kommet mer og meg sigende siste mnd.

Link to comment
Share on other sites

Gå for 6" løp.

Vil også på det varmeste anbefale å kjøpe et våpen i kal. 22 dersom du vil lære deg å skyte med handvåpen.

Joda, det fins sikkert de som blir riktig flinke av å bare skyte med grovt, men som regel finner man disse blant passive medlemmer eller som slutter i klubben.

Skyting med handvåpen er ikke enkelt, og en 22 (evt. luft) er et nødvendig redskap for å lære dette og vedlikeholde det man har lært.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...