Jump to content

CZ Varmint som går i hytt og pine første skudda.


jerognal

Recommended Posts

Tja nå vet eg ikkje korfor du kaller det bullshit, men det får stå for din egen regning. Alle jeg kjenner som har Varminten har problemet. I foreningen har vi utallige CZ varianter og KUN Varminten som har det problemet.

 

Og har to Browning 22'er. Null problem. Rett i på første skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Tja nå vet eg ikkje korfor du kaller det bullshit, men det får stå for din egen regning. Alle jeg kjenner som har Varminten har problemet. I foreningen har vi utallige CZ varianter og KUN Varminten som har det problemet.

 

Vi blir nok aldri enige i denne saken jerognal, jmonsen m.fl. Det er ikke noe tallgrunnlag i "de du kjenner" jerognal.

Jeg kan konkludere med det motsatte siden ingen jeg kjenner har problemet med CZ'n. 10/22 derimot :mrgreen:

 

Hadde der vært en aksepterbar forklaring så skulle jeg gitt meg på dette, men til dags dato er det ingen på kammeret.no som kan forklare hvorfor dette skulle være spesielt for en pipe merket CZ men ikke en annen.

 

En må da for faen kunne være enige om at fettet fra ammunisjonen stivner på samme måte i en CZ pipe som i en Ruger eller Anchutz pipe.

Link to comment
Share on other sites

En må da for faen kunne være enige om at fettet fra ammunisjonen stivner på samme måte i en CZ pipe som i en Ruger eller Anchutz pipe.

 

Joa stivner nok på samme måte men det gir ikke svar på hvorfor dette er et problem i noen rifler og andre ikke.... Egentlig driter eg i KORFOR det skjer. Det SKJER, defor er ikke disse riflene brukendes som jaktvåpen....

Link to comment
Share on other sites

Jerognal; Jeg skriver ikke at du lyver. Benekter heller ikke at det skjer/har skjedd med CZ.

Saken er at det skjer også med Ruger, Remington, Erma, Anchutz m.fl Det betyr dermed ikke at en skal fraråde folk å kjøpe Varminten

på bakgrunn av et så svakt tallgrunnlag + at der ikke finnes noen som kan forklare hvorfor det skulle være spesielt for en pipe, men ikke en annen.

 

Det er flere 22'er som har slike problem, men i de aller fleste tilfeller så skyldes det at våpenet blir lagret stående med demper på.

De fleste med 22lr har vel sett hvordan det ser ut i løpet, kammeret, sluttstykket og magasinet etter litt tid i våpenskapet med påmontert demper...

 

Selv ikke Browningen din vil gå rett i på førsteskuddet om det ser ut som en sandkasse gjennom løpet ;)

Link to comment
Share on other sites

LongRange Du trekker sluttninger uten å vite.

Min CZ ble testskutt i alle mulige konfigurasjoner, den ble skutt med demper, uten demper . Lagret med demper og uten demper. pusset, upuset. Renset i løp og kammer.

I det hele testet jeg alt av variable. (og hadde det jævla gøy)

De første skuddene ved kalt løp gikk i hytt og gevær.

Jeg har sett dette problemet i en rekke våpenmerker, men det har vært mer fremtredene i 452 Varmint. At talmaterialet er tynt , ja. Men det dreier seg om noen 10tals våpen.

 

Har en TC Contender. Der er det ikke noe problem, med mindre jeg kjører amo som er dyppet i et ekstra fettlag. Den gang jeg skjøt mye NSF 50m var det med førsteskuddet et kjent forhold. Men vi brydde oss ikke. Hadde jo rikeligt med test skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har riktignok ikke lest alle innleggene.

Det er en .22LR ? da skal du ikke pusse løpet . Vokslaget må bygge seg opp etter noen skudd i såfall. Mantelbelegg får du ikke her selv med kobberbelagagte kuler fordi de er lett vokset.

Prøv først uten demper.Blir du fornøyd med samlingene ,monterer du på demperen. Det kan da bli treffpunktendring , litt ned kanskje men det skal ikke bli større skuddgrupper.

Blir det det må brystingen, demperens anleggsflate sjekkes for skjevhet. Det behøver ikke være dårilig gjenge/dreie arbeide, det kan være demperen som ikke er helt rett så sin brysting.

Kontakt kompetent person ved tvil

Link to comment
Share on other sites

Min Brno mod 2 kaster ikke første skuddet men hvis den står i skapet med lydemperen opp ser løp og låskasse ut som ei sandkasse som longrange sier.

Ta av lydemper eller sett med lydemper ned som jeg gjør med Burnoen min da går MIN bra.

Jeg pusser salongen kansje 1 gang pr 6 mnd men den trenger da noen skudd før den samler godt i gjenn.

Mistenker at fettet er grunnen til bommen på første,spesielt hvis den aldrig pusses,vil det bygge seg mye opp ettervært.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har til nå ikke sett at min cz 455 th i .17hmr kaster første skuddet..! Bank i bordet!

nå på lørdag satte jeg likegodt kaldskuddet i halsen på ei stokkand fra 150m. 8)

 

Får dog lyst til å lagre mine våpen opp-ned etter å ha lest i tråden her da.. Men liker ikke tanken på å la all vekta hvile på løpet.. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Dumt spm for noen sikkert, men det er bare i .22lr dette gjelder? ikke .17hmr?

Så langt har jeg ikke merket at min 17hmr Varmint (CZ452) har slike problemer, da den alltid har holdt "minute of kråke".

 

Lagring med demper har derimot ikke vert det helt store (grunnet dritt som ramler ned i løpet fra demperen), 17hmr krever rent løp. Egentlig krever 17hmr at man er pusser og fjerner mantel ganske så ofte, tror det har med at invendig løpsdiameter er så liten.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at 17HMR går rett på på første skuddet med pusset pipe er at det her er mantlet kule og der skal man pusse. Det skal man ikke med .22 LR og som jeg spurte om et par innlegg lenger opp , om det var det var .22LR dette dreier seg om? Den som åpnet denne debatten nevnte nemlig ikke noe om hvilken patron . Forskjellen på disse to patronene er så stor i denne sammenhengen at dette er avgjørende viktig for det denne debatten dreier seg om.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en varmint med "første-skuddssjuka". Har fulgt med i tråden, men "har mista tråden" :lol:

Det har vel blitt nevnt, men min teori er at løpet er litt trangere på varminten enn de fleste andre .22 rifler. Og av en eller annen grunn slår dette mer uheldig ut mht stivna fett/slam. Har andre noen formening om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en CZ455 Thumhole Varmint i .17HMR og hadde et par ubehagelige opplevelser på åta i helga. Bom på de to første skudda på noen kråker, men deretter hadde jeg ingen problemer. Heldigvis var det små mål (skjur og kråker) jeg sikta på, hadde det vært en rev hadde den sannsynligvis vært skadeskutt. Det er første gang jeg har gjort meg denne erfaringen, og jeg kan derfor ikke skrive under på at jeg ikke hadde to dårlige avtrekk. Har ikke hatt dette problemet på sommeren, så det kan gjerne ha noe med temperatur å gjøre.

 

Skal komme med tilbakemelding i løpet av vinteren om jeg gjør meg noen flere erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Jeg har CZ 455 varmint både i 22lr og 17hmr. Har aldri opplevd at første skudd kastes verken på 22 eller på 17. Når det gjelder pussing pleier jeg å dra igjennom 22 løpet med snok før jeg setter det vekk for en stund, ellers pusser jeg dette sjeldent. På 17 prøver jeg å ta en gjennomgang etter bruk, litt avhengig av hvor mye jeg har skyti. Har riktig nok ikke erfart at rusk i løpet på 17 er et problem når jeg ikke har pusset det, men jeg følger andres anbefaling om å pusse disse løpene ofte.

 

Det eneste jeg har å utsette på 22 løpet er spredning med CCI sub ammo. Dette sprer en del hos meg i forhold til annen ammo på samme hold. Har hørt folk prate godt om CCI sub ammo så mye mulig det skyldes andre faktorer, men jeg har av denne grunn valgt bort denne ammunisjonen.

 

Edit: Tar også av dempern på 17 før jeg setter den bort. Slår jeg dempern hardt i håndflata så kommer det ut en del rusk som jeg prøver å unngå å få inn i pipa :)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Så på et amerikansk forum at en del av disse match løpene var utsatt for at det laget seg en ring med bly i løpet rett etter kammeret. Etter noen runder med bronsebørsten forsvant problemet en stund for min del. Lagrer også børsa opp ned slik at den ikke drysser full av dritt fra demper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...