jerognal Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Nå er jeg drittlei. Kan ikke bruke den til annet enn konkurranse. Problemet er at hver gang jeg skal ta ei skjor bommer jeg. Tester på skive og hver gang den har stått så går de første skudda i hytt og pine. Etter 3-4 skudd går den som en stråle. Har vel gått et par tusen skudd, og det blir ikke BEDRE iallefall. Noen som har løst problemet? Hvis ikke selger jeg den som rein papp-dødar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Har du sjekka skjefteskruene? Vet ikke om hvor mye det har å si i en 22 LR pga lite rekyl, men det virker som om at det er noe merkelig med kontakten mellom låsekasse og stokk. Kanskje en beding vil hjelpe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Ta ut fremre skjefteskrue å prøv uten...den kødda det til litt for meg en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 (edited) . Edited December 28, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OptiBond FL Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 (edited) Har ikke det samme problemet på Cz 452 American. Går helt likt fra start. Virker litt som dette problemet er noe som oftest er å se på Varmint utgavene av Cz 452 eller??? En del mener jo det har å gjøre med kulefettet,- og noen av disse mener jeg sverger til bruk av Eley Target (den gule pakken),- og problemet minimeres. Selv har jeg skutt mest med CCI standard og Eley Club - relativt mye fett på disse som etter hvert kommer tytende ut løpet. Til opplysning: Har ikke demper på våpenet. Edited September 21, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest loudenboomer Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 1.ste skuddet går alltid "ut" på min heldempede cz 452 varmint. Tror ikke det eksisterer .22lr børser som står med demper påmontert som ikke har dette "problemet". Skudd nr 2 går alltid så bra at det ikke er problem å treffe en skjære på 60 meter (sef forutsatt at skytter gjør jobben sin). At en må til med mange skudd før en er skutt inn er unormalt. Pussing nevnes - og kan være en faktor. Mener selv at om jeg pusser med de nye såpe baserte pussemiddlene så er ikke dette et stort problem. Du kan jo teste dette produktet: http://www.hoppes.com/products/elite_foaming_gun_cleaner.html Løsningen for min del er at jeg tar et skudd i en solid avisbunke i kjelleren før jeg skyter på dyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Nå har jeg hatt og har samme problemet med to forskjellige våpen som er i huset for øyeblikket. Det er en CZ Varmint og en TC Contender (siluett pistol) pistol med langt løp. CZ har gått utallige tusen skudd, blir brukt til BR50 (se Webcup) og innendørs skyting gjennom vinteren i BJF. Problemet på CZ har avtatt med bruken, men er våpenet kaldt er avviket størst. Har prøvd enn rekke forskjellige kuler for å finne ut om noen produsenter er bedre enn andre. Klokere er jeg ikke blitt. TC har og dette problemet men ikke i så stor grad som CZ har. Nå har jeg tuklet med en rekke cal 22 våpen i mitt våpen liv og kan si at problemet er tilstede hos de fleste. Men CZ er en versting i det å levere et perfekt første skudd. Nå har og CZ løpene en utrolig presisjon i serie skyting. Tror at CZ trange løp er årsaken til at avviket blir så stort. Hadde en gang en TOZ som var rom som en Løpsk bakgårskatte, den leverte første skuddet på samme sted som alle andre skudd. Men klarte ikke samlinger på under 5cm i diameter på 50m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Hvorfor skal avviket bli større i et trangt løp på de første skudda..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Det har med at fettet i løpet og kulens fett reduserer hastigheten på første skuddet , og derved og større avvik i føste skuddet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 Ta ut fremre skjefteskrue å prøv uten...den kødda det til litt for meg en stund. Skal prøve det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 Pusser du børsa? Isåfall-slutt med det! Lenge siden siste puss! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 Har en Browning Auto 22, som IKKE har dette problemet..... Den børsa har aldri skuffet meg, men har jo ikke den presisjonen som Varmint,en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Først og fremst, har du demper på børsa? I såfall, tar du den av hvergang du setter børsa i skapet? Hviss ikke kan jeg love at første skuddet i dempede 22lr børser som står med demper montert, sliter med treffpunktet. Dette grunnet kruttslammet som ramler ned i pipa når en setter børsa i skapet. Forøvrig er dette problemet verre i min 17hmr, for der klarer en til slutt ikke å kamre patronen grunnet slammet som faller ned, så demper av er første øvelse ved bortsetting. Skjefteskruer: Her kan en laborere til dommedag, og finne den beste kombinasjoen av moment for at rifla skal gå best med en gitt amo (fremste skjefteskru sitt moment påvirker normalt mye på løpssvingningene). Min anbefaling vedrørende CZ salonger som alltid må ha "sette" skudd, er å åpne løpskanalen til man er helt sikker på at løpet er fritt. Og så søylebedde/bedde rifla (søylebedding holder fint for American kassene med to skjefteskruer i kassa). De andre bør beddes litt inn på løpet, og etter mitt syn med muligheten for å fjerne kontakten mot fremste skjefteskru (søylebedde fremste skru, med en tykk skive mellom søylen og løpsfestet, slik at man kan eksperimentere med helt frilagt om man så ønsker). Jeg garanterer ikke presisjon, men den skal i det minste gå likt fra gang til gang (forutsatt at demperen ikke står montert under lagring). Kjapp fiks på førsteskudd problemet for jakt: Kjøp en boresnake, før bruk, dra ett drag igjennom, og etter bruk, drar man ett drag igjennom (etter at eventuell demper er avmontert). Jeg garanterer ikke likt treffpunkt på førsteskudd, men det bør da gå på samme sted hvergang (forutsatt at det ikke er stokken som er problemet), og det kan man venne seg med. Lykke til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 Må bare inrømme at eg er sløv og lar demperen stå på alltid.... Nye rutiner skal prøves. Da får eg like gjerne ta en puss både av demper og løp så starter eg ny frist og ser hva som skjer. Frese ut løpskanal kan vel heller ikke skade. Takker for innspill, folkens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted September 23, 2009 Author Share Posted September 23, 2009 Da var demper gjort rein. Fyttirakkern hvor mye møkk som raste ut. Allerede ved demontering var nevene full av koks. Ikke umulig at dette kan hjelpe....¨ I kveld blir det løpspuss. Ser at kroningen er kokset helt ned.... Nb! Etter et pusseskudd i kjelleren datt en kråke og en skjor i dag. Endelig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Artig, ser ut til at det kanskje ordner seg dette her då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted September 23, 2009 Author Share Posted September 23, 2009 Artig, ser ut til at det kanskje ordner seg dette her då. Ikke i det hele tatt. Dette viser bare at pusseskudd må til hver gang. Skjøt dem før demontering demper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted September 23, 2009 Author Share Posted September 23, 2009 I kveld er demper rengjort, (møkkajobb), løp pusset, hulet ut forskjefte så løpet er helt frittliggende. (Hadde Raudnakke sett meg maltraktere treværket hadde eg fått klubba i nakken.... ). I morgen prøves uten framste skjefteskrue montert. Så får vi se. Det sies at man skal prøve en ting av gangen for å finne feilen, men eg er no litt utålmodig å få dette til så eg trådde til med alle variabler samtidig..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Og da er en CZ Varmint tilsalgs!!1 Er jo en superpresis børse, men første skudd går framdeles ut... Og kråka ler seg ihjel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Det var då som pokker Jerognal, den blei ikkje betre altså.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Hva med skytepolering? Smøre sånn barrel break in guffe på kulene. Er det en mulig løsning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Mulig det men eg gidd ikkje. Sikler på den Browning T-bolt nå da.... http://www.gunhuntermag.com/Articles/ta ... TBolt.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Den Browningen er fin, med den kan du leke Bjørndalen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Ja fanken den Browningen såg snacksen ut.. Rettrekker og greier, hmm den der har eg aldri sett tidligere. Kor mykje må du ut med for ei sånn ei ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Villedende 9000,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Tror jeg heller hadde gått for en Sako Quad da, men 22 LR og 17 HMR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Tror jeg heller hadde gått for en Sako Quad da, men 22 LR og 17 HMR Akkurat det tenkte jeg og.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest loudenboomer Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Er en sikker på at dette ikke skjer med Sako eller Browning da? Har hatt anzchutz - samme greia der. Jeg har riktignok alltid latt dem stå med demper på. Og ansett pusseskudd som et nødvendig onde. Har ikke forsket noe videre på om lagring uten demper medfører at børsa går "rett på" med første skudd. Kunne være veldig interessant å vite folk sine erfaringer med dette. Altså senariotet. Børse lagres uten demper, går første skuddet rett på? Har sett erfaringer på dette i andre tråder. Børser/ammo som går dårligere en 20mm på 50 meter kan ikke brukes som grunnlag. Gjerne erfaringer med kaldt vær, lite eller mye pussing o.s.v. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gnu Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Ser at det ofte skrives at rifler ikke skal stå med demperen påskrudd for å unngå at kruttslam, møkk og kondens faller ned i mekanismen, særlig fra 22lr våpen. Det jeg ikke forstår er hvorfor våpnene står med pipa vendt opp i våpenskapet! Jeg har bestandig lagret mine hagler, rifler m. påskrudd demper og de uten med pipa ned slik at evt kondens, kruttslam o.l renner ut av løpet og ikke inn i låskassa. Har aldri registrert problemer i min cz22 eller saztava 22mag som begge alltid har påskrudd demper. Går sikkert 1000 skudd mellom hver gang jeg tørker rent kammeret på 22`n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest loudenboomer Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Det jeg ikke forstår er hvorfor våpnene står med pipa vendt opp i våpenskapet! Har du laget deg til med noe spesial anordninger for å få våpnene satt nedover i skapet - antar at rifler og slikt ikke bør settes på munningen/kroningen i skapet. (ser ikke på dette som OT siden det omhandler trådstarters problem). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 23, 2009 Author Share Posted October 23, 2009 Da lager jeg en ny tråd; Hvilken 22 kaster IKKE første skuddet med kald pipe..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Kaster den førsteskuddet Uten demper og? Er det prøvd ut? Hvis du ikke har prøvd det, kan jo feilen være i dempern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy-T Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 http://www.weihrauch-sport.de/bilder/b_ ... 66-ZFR.jpg Se litt på denna, kan virkelig annbefales.Er ei kostbar rifle,men oser av kvalitet.. Landrø er forhandler her på berget. Presisjon er upåklagelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 23, 2009 Author Share Posted October 23, 2009 http://www.weihrauch-sport.de/bilder/b_ ... 66-ZFR.jpg Se litt på denna, kan virkelig annbefales.Er ei kostbar rifle,men oser av kvalitet.. Landrø er forhandler her på berget. Presisjon er upåklagelig. Sikkert flott børse, men 12500,- er litt over budsjett.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 har du samme tendens uten demperen? eller med en annen demper? har du ikke prøvd uten demper kan du nemlig ikke avskrive at det kan være demperen som er synderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 23, 2009 Author Share Posted October 23, 2009 Har faktisk ikke prøvd uten demper, men har prøvd med forskjellige dempere med samme reultat. Skal prøve uten demper, men har ikke troen på det. Andre børser går jo rett med demper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 ikke annen grunn til at jeg spør enn at en børsemaker spurte om jeg hadde prøvd min delbare kina-browning halvauto (kinaløp, browning mekanisme) uten demper da jeg fikk samme tendens som du nevner. 1. og 2. skuddet går i hytt og pine. det første treffer ikke 100m skiva engang. det andre blir ca en 7er. de resterende skudd sitter innenfor 9ern vanligvis. prøvde uten demper, 1. og 2. skuddet gikk fortsatt i hytt og pine med min børse, men ikke like langt ut (det hjalp altså ikke no særlig, bare litt) men siden børsemakeren ba meg sjekke det kan det jo være noe i det på noen våpen. derfor ville jeg sjekka dette. (jada, det er et langskudd, men kan jo være noe i det?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gnu Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 Loudenboomer: Har du laget deg til med noe spesial anordninger for å få våpnene satt nedover i skapet - antar at rifler og slikt ikke bør settes på munningen/kroningen i skapet. (ser ikke på dette som OT siden det omhandler trådstarters problem). Ligger en teppebit på gulvet i skapet. Er jo greit at det ikke står metall mot metall selv om de fleste rifler har en forsenket kroning nettopp for å beskytte mot skader. Har i tillegg en avfukter fra biltema inni der for å unngå rustdannelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRG-22sksk Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Pusser du børsa? Isåfall-slutt med det! Lenge siden siste puss! Kanskje på tide med en Mantel-fjerning.. Det gjorde underverker på min. Skutt over 1000 skudd og rifla begynte å bli upresis. Leverte rifla til børsemaker og han tok hele jobben med mantelfjerning. Rifla er som ny igjen. Kaldskuddet vil alltid ha en litt annet treffpunkt enn resten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 mantelfjerning på kal 22 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest loudenboomer Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Det ser ut som for min del forsvant mye av problemet ved å lagre våpenet oppned. Har ikke nok grunnlag enda til å si at problemet ble helt elliminert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Jeg "forska" litt på dette i Jula. Varminten min gikk ca 15cm ned til venstre på første skudd, resten satt midt i. Så dro jeg gjennom løpet med tørr lapp før børsa ble satt bort. Neste gang ho blei prøvd satt første skudd bare vel 10mm fra senter! Ser ut som teorien om størkna/herda kulefett stemmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurd2verud Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Kan noen forklare meg hva bedding er for noe? Har pussa i løpskanalen på min cz452std, slik at løpet ligger fritt, er dette bedding? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rammstein85 Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Nei. bedding er sånn gugge du smører på inni stokken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Kan noen forklare meg hva bedding er for noe?Har pussa i løpskanalen på min cz452std, slik at løpet ligger fritt, er dette bedding? Etter et kjapt søk fant jeg disse to trådene. Bedding av Kongsberg 389/393. Noen spørsmål angående bedding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperZ Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Det er skevet et lang tråd om tilsvarende tidligere: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=27414&st=0&sk=t&sd=a Jeg lurer litt på dette med fett på .22 kuler. Var å kjøpte de typene subsonic hulspiss som fantes her i området for å prøve. Jeg så etterhvert at SK subsonic (Lapua) ser "fuktige" og rene ut mens RWS subsonic var innkapslet i fett. Hulspissen var også helt full av fett. Jeg reagerte veldig på mengden fett på RWS. Er dette vanlig og vil dette bidra negativt til "førsteskuddsyndromet"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperZ Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Jo takk for det tipset.... Gjentar spørsmålet: Vil problemet bli verre med kuler med "mye" fett på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted May 22, 2012 Share Posted May 22, 2012 Min 455 varmint kaster første skuddet, men skudd nr.2 osv. sit der det skal. Ser og at kroninga ikkje er heilt topp, fleire med enn meg som har ujamn kroning i cz? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rammstein85 Posted May 22, 2012 Share Posted May 22, 2012 Har lagt merke til at det er ujavn kroning på cz.. uten at jeg kan påklage presisjon:) Men et aspekt som kanskje ikke er så relevant her er presisjon med og uten demper.. jeg får dårligere presisjon med demper montert, plukker jeg den av går skuddene hull i hull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted May 22, 2012 Share Posted May 22, 2012 Merkeleg det med demperen, sjølv har eg ikkje demper, men skuddene går ikkje hull i hull, mistenkjer feilsikting pga paralaksefeil. skal prøve med ein annan kikkert. prøvde i dag å justere skruen på forskjeftet, det hjalp betraktelig, men samlar kun bra med winchester ammo. vurderar sterkt å bedde cz en snart, hvis ikkje det hjelper, blir det ny kroning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts