Jump to content

CZ Varmint som går i hytt og pine første skudda.


jerognal

Recommended Posts

Nå er jeg drittlei. Kan ikke bruke den til annet enn konkurranse.

Problemet er at hver gang jeg skal ta ei skjor bommer jeg. Tester på skive og hver gang den har stått så går de første skudda i hytt og pine. Etter 3-4 skudd går den som en stråle.

Har vel gått et par tusen skudd, og det blir ikke BEDRE iallefall.

Noen som har løst problemet?

Hvis ikke selger jeg den som rein papp-dødar... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke det samme problemet på Cz 452 American. Går helt likt fra start. Virker litt som dette problemet er noe som oftest er å se på Varmint utgavene av Cz 452 eller???

 

En del mener jo det har å gjøre med kulefettet,- og noen av disse mener jeg sverger til bruk av Eley Target (den gule pakken),- og problemet minimeres.

 

Selv har jeg skutt mest med CCI standard og Eley Club - relativt mye fett på disse som etter hvert kommer tytende ut løpet.

 

Til opplysning: Har ikke demper på våpenet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

1.ste skuddet går alltid "ut" på min heldempede cz 452 varmint. Tror ikke det eksisterer .22lr børser som står med demper påmontert som ikke har dette "problemet". Skudd nr 2 går alltid så bra at det ikke er problem å treffe en skjære på 60 meter (sef forutsatt at skytter gjør jobben sin).

 

At en må til med mange skudd før en er skutt inn er unormalt. Pussing nevnes - og kan være en faktor. Mener selv at om jeg pusser med de nye såpe baserte pussemiddlene så er ikke dette et stort problem. Du kan jo teste dette produktet: http://www.hoppes.com/products/elite_foaming_gun_cleaner.html

 

Løsningen for min del er at jeg tar et skudd i en solid avisbunke i kjelleren før jeg skyter på dyr.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt og har samme problemet med to forskjellige våpen som er i huset for øyeblikket.

Det er en CZ Varmint og en TC Contender (siluett pistol) pistol med langt løp.

CZ har gått utallige tusen skudd, blir brukt til BR50 (se Webcup) og innendørs skyting gjennom vinteren i BJF.

Problemet på CZ har avtatt med bruken, men er våpenet kaldt er avviket størst.

Har prøvd enn rekke forskjellige kuler for å finne ut om noen produsenter er bedre enn andre. Klokere er jeg ikke blitt.

TC har og dette problemet men ikke i så stor grad som CZ har.

Nå har jeg tuklet med en rekke cal 22 våpen i mitt våpen liv og kan si at problemet er tilstede hos de fleste. Men CZ er en versting i det å levere et perfekt første skudd. Nå har og CZ løpene en utrolig presisjon i serie skyting.

Tror at CZ trange løp er årsaken til at avviket blir så stort. Hadde en gang en TOZ som var rom som en Løpsk bakgårskatte, den leverte første skuddet på samme sted som alle andre skudd. Men klarte ikke samlinger på under 5cm i diameter på 50m

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, har du demper på børsa? I såfall, tar du den av hvergang du setter børsa i skapet?

Hviss ikke kan jeg love at første skuddet i dempede 22lr børser som står med demper montert, sliter med treffpunktet. Dette grunnet kruttslammet som ramler ned i pipa når en setter børsa i skapet.

Forøvrig er dette problemet verre i min 17hmr, for der klarer en til slutt ikke å kamre patronen grunnet slammet som faller ned, så demper av er første øvelse ved bortsetting.

 

Skjefteskruer:

Her kan en laborere til dommedag, og finne den beste kombinasjoen av moment for at rifla skal gå best med en gitt amo (fremste skjefteskru sitt moment påvirker normalt mye på løpssvingningene).

 

Min anbefaling vedrørende CZ salonger som alltid må ha "sette" skudd, er å åpne løpskanalen til man er helt sikker på at løpet er fritt. Og så søylebedde/bedde rifla (søylebedding holder fint for American kassene med to skjefteskruer i kassa). De andre bør beddes litt inn på løpet, og etter mitt syn med muligheten for å fjerne kontakten mot fremste skjefteskru (søylebedde fremste skru, med en tykk skive mellom søylen og løpsfestet, slik at man kan eksperimentere med helt frilagt om man så ønsker). Jeg garanterer ikke presisjon, men den skal i det minste gå likt fra gang til gang (forutsatt at demperen ikke står montert under lagring).

 

 

Kjapp fiks på førsteskudd problemet for jakt:

Kjøp en boresnake, før bruk, dra ett drag igjennom, og etter bruk, drar man ett drag igjennom (etter at eventuell demper er avmontert). Jeg garanterer ikke likt treffpunkt på førsteskudd, men det bør da gå på samme sted hvergang (forutsatt at det ikke er stokken som er problemet), og det kan man venne seg med.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Da var demper gjort rein. Fyttirakkern hvor mye møkk som raste ut. Allerede ved demontering var nevene full av koks. Ikke umulig at dette kan hjelpe....¨

I kveld blir det løpspuss. Ser at kroningen er kokset helt ned....

 

Nb! Etter et pusseskudd i kjelleren datt en kråke og en skjor i dag. Endelig

Link to comment
Share on other sites

I kveld er demper rengjort, (møkkajobb), løp pusset, hulet ut forskjefte så løpet er helt frittliggende. (Hadde Raudnakke sett meg maltraktere treværket hadde eg fått klubba i nakken.... :mrgreen: ).

 

I morgen prøves uten framste skjefteskrue montert. Så får vi se.

Det sies at man skal prøve en ting av gangen for å finne feilen, men eg er no litt utålmodig å få dette til så eg trådde til med alle variabler samtidig..... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest loudenboomer

Er en sikker på at dette ikke skjer med Sako eller Browning da?

 

Har hatt anzchutz - samme greia der. Jeg har riktignok alltid latt dem stå med demper på. Og ansett pusseskudd som et nødvendig onde. Har ikke forsket noe videre på om lagring uten demper medfører at børsa går "rett på" med første skudd.

 

Kunne være veldig interessant å vite folk sine erfaringer med dette. Altså senariotet. Børse lagres uten demper, går første skuddet rett på? Har sett erfaringer på dette i andre tråder.

 

Børser/ammo som går dårligere en 20mm på 50 meter kan ikke brukes som grunnlag.

 

Gjerne erfaringer med kaldt vær, lite eller mye pussing o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det ofte skrives at rifler ikke skal stå med demperen påskrudd for å unngå at kruttslam, møkk og kondens faller ned i mekanismen, særlig fra 22lr våpen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor våpnene står med pipa vendt opp i våpenskapet!

Jeg har bestandig lagret mine hagler, rifler m. påskrudd demper og de uten med pipa ned slik at evt kondens, kruttslam o.l renner ut av løpet og ikke inn i låskassa. Har aldri registrert problemer i min cz22 eller saztava 22mag som begge alltid har påskrudd demper. Går sikkert 1000 skudd mellom hver gang jeg tørker rent kammeret på 22`n.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Det jeg ikke forstår er hvorfor våpnene står med pipa vendt opp i våpenskapet!

 

Har du laget deg til med noe spesial anordninger for å få våpnene satt nedover i skapet - antar at rifler og slikt ikke bør settes på munningen/kroningen i skapet.

 

(ser ikke på dette som OT siden det omhandler trådstarters problem).

Link to comment
Share on other sites

ikke annen grunn til at jeg spør enn at en børsemaker spurte om jeg hadde prøvd min delbare kina-browning halvauto (kinaløp, browning mekanisme) uten demper da jeg fikk samme tendens som du nevner. 1. og 2. skuddet går i hytt og pine. det første treffer ikke 100m skiva engang. det andre blir ca en 7er. de resterende skudd sitter innenfor 9ern vanligvis.

 

prøvde uten demper, 1. og 2. skuddet gikk fortsatt i hytt og pine med min børse, men ikke like langt ut (det hjalp altså ikke no særlig, bare litt)

 

men siden børsemakeren ba meg sjekke det kan det jo være noe i det på noen våpen. derfor ville jeg sjekka dette.

(jada, det er et langskudd, men kan jo være noe i det?)

Link to comment
Share on other sites

Loudenboomer:

Har du laget deg til med noe spesial anordninger for å få våpnene satt nedover i skapet - antar at rifler og slikt ikke bør settes på munningen/kroningen i skapet.

 

(ser ikke på dette som OT siden det omhandler trådstarters problem).

 

Ligger en teppebit på gulvet i skapet. Er jo greit at det ikke står metall mot metall selv om de fleste rifler har en forsenket kroning nettopp for å beskytte mot skader.

Har i tillegg en avfukter fra biltema inni der for å unngå rustdannelser.

Link to comment
Share on other sites

Pusser du børsa? Isåfall-slutt med det!

 

 

Lenge siden siste puss!

Kanskje på tide med en Mantel-fjerning.. Det gjorde underverker på min. Skutt over 1000 skudd og rifla begynte å bli upresis. Leverte rifla til børsemaker og han tok hele jobben med mantelfjerning. Rifla er som ny igjen.

Kaldskuddet vil alltid ha en litt annet treffpunkt enn resten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest loudenboomer

Det ser ut som for min del forsvant mye av problemet ved å lagre våpenet oppned. Har ikke nok grunnlag enda til å si at problemet ble helt elliminert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "forska" litt på dette i Jula. Varminten min gikk ca 15cm ned til venstre på første skudd, resten satt midt i.

Så dro jeg gjennom løpet med tørr lapp før børsa ble satt bort. Neste gang ho blei prøvd satt første skudd bare vel 10mm fra senter! Ser ut som teorien om størkna/herda kulefett stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Det er skevet et lang tråd om tilsvarende tidligere:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=27414&st=0&sk=t&sd=a

 

Jeg lurer litt på dette med fett på .22 kuler.

Var å kjøpte de typene subsonic hulspiss som fantes her i området for å prøve. Jeg så etterhvert at SK subsonic (Lapua) ser "fuktige" og rene ut mens RWS subsonic var innkapslet i fett. Hulspissen var også helt full av fett. Jeg reagerte veldig på mengden fett på RWS.

Er dette vanlig og vil dette bidra negativt til "førsteskuddsyndromet"?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har lagt merke til at det er ujavn kroning på cz.. uten at jeg kan påklage presisjon:) Men et aspekt som kanskje ikke er så relevant her er presisjon med og uten demper.. jeg får dårligere presisjon med demper montert, plukker jeg den av går skuddene hull i hull.

Link to comment
Share on other sites

Merkeleg det med demperen, sjølv har eg ikkje demper, men skuddene går ikkje hull i hull, mistenkjer feilsikting pga paralaksefeil. skal prøve med ein annan kikkert. prøvde i dag å justere skruen på forskjeftet, det hjalp betraktelig, men samlar kun bra med winchester ammo. vurderar sterkt å bedde cz en snart, hvis ikkje det hjelper, blir det ny kroning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...