Jump to content

Svindlet av D&R-sports!


M17

Recommended Posts

Vel, jeg er nå temmelig forbanna over D&R-sports. Det begynte med at jeg bestilte en kikkert og betalte en sum for denne kikkerten. Tiden gikk, og en måned etter betaling fikk jeg greie på at de ikke hadde dette merket på lager. De foreslo å sende et annet merke i stedet. Vel, Zeiss Conquest i stedet for Meopta Meostar må da kunne gå an. Jeg spurte pent om jeg kunne få med en Tikka montasje grunnet lang ventetid, dette var greit. Vel, jeg hadde betalt 630 dollar for noe som opprinnelig var en Meopta og tenkte ikke mer over saken.

 

I dag fikk jeg regning fra Eurocard på 930 dollar. Uten å varsle eller noen ting har de belastet kortet med denne summen, jeg har aldri gjort noe annet enn å betale for 630 dollar for Meoptaen. Trodde selv jeg fikk det nye siktet som en kompensasjon for lang ventetid+at de ikke hadde Meopta inne.

Er dette i det hele tatt lov, kan jeg gjøre noe med saken?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er ikke dette lov, men det som kan tenkes skjedd er at de har oppfattet at du har foretatt en "ombestilling".

 

Altså - når du tror at du har fått et tilbud om en annen kikkert (og montasje) som et rent bytte / kompensasjon, så har de oppfattet at du har bestilt et annet produkt.

 

Avgjørende her vil være om du kan bevise at du skulle få dette til samme pris / som en kompensasjon. De har jo levert sine produkt, og vil vel påberope seg å få betalt ihht pris.

Link to comment
Share on other sites

I det systemet jeg jobber i til daglig er det slik at når kunden har foretatt en bestilling og betalt med kort, blir pengene først trukket fra konto i det jeg skriver ut en faktura. Frem til da står pengene reservert på konto. Jeg har ikke mulighet til å "overtrekke" det beløpet kunden har reservert, men har mulighet til å "nulle" varer vi ikke har - dvs kunden trekkes kun for det som han/hun får levert. De resterende varene blir da stående som en restordre. Hvis vi skal sende ut disse, har kunden allerede betalt for resten av bestillinga og frakten, og vi kan ikke fakturere ekstra for at det blir to forsendelser.

 

Virker ryddig for meg...

 

Synes det virker rart at D&R kan bestemme sjøl hvor mye som skal betales på en ordre sendt inn av kunde, men de har kanskje ikke like gode sikkerhetsrutiner på sånt over there...

Link to comment
Share on other sites

Mistenker at kunden står mye svakere i USA, enn her. Hva er forøvrig prisen på Zeissen og montasjen. Du må vel antagelig også beregne ca §100 i frakt avhengig av forsendelsesmåte + at det kan være tatt med forsikring i faktura beløpet. Generelt pleier større våpen firma å være til å stole på og D&R er en av de store. Vil tro at dette kan skyldes en missforståelse og at du får levere tilbake og refundert pengene, hvis ikke klag til kort selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd en heller laber service til nå, så ble litt paff da jeg fikk regningen i posten. Betalte 630 dollar for Meoptaen inkludert frakt, Zeiss'en kom på 930.

Sendte mail til D&R, og de beklagde veldig og lovte å samarbeide om en ordning på problemet. De spurte også vennlig om de kunne se regningen. Tok bilde av den og sendte mail, så får vi se hva som skjer. Kan det tenkes at Eurocard har surret, hvordan skulle i såfall dette være mulig?

 

Dersom dette er en feil det blir rettet opp i har jeg ikke så mye negativt å si om D&R. Litt rotete kanskje, men de virker i det minste ærlige.

Link to comment
Share on other sites

Fikk til svar i dag at prisen var 930 dollar for kikkertsikte og montasje, men dersom jeg ville kunne jeg returnere siktet og få pengene tilbake.

Hvordan er det å frakte til USA, og hva er fraktprisen? Hvordan er det med tollavgiften jeg betalte når jeg returnerer en vare slik, var dette penger ut vinduet?

Link to comment
Share on other sites

Dette er medaljens bakside ved billig-handel i statene, og noe en må ta med i beregningen ved et kjøp. Sjekket dette opp for en stund siden, men fant ut at det var mye enklere og heller selge kikkerten her hjemme, framfor å sende tilbake.

Har solgt flere kikkerter, da jeg kjøper litt forskjellig, for å teste. Går lett det, bare prisen er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ender opp på rundt 6-7000 kr for en Zeiss Conquest 3-10x50 om jeg beholder den, så noe knallbra kjøp ble det ikke nei. Tror nok jeg skal sende den i retur.

Men vet noen hvordan jeg skal gjøre når det kommer til refundering av tollutgifter?

Link to comment
Share on other sites

Mistenker at kunden står mye svakere i USA, enn her.
Tvert i mot. Det er ikke tall på hvor mange ganger jeg har returnert varer i åpnet stand bare "fordi" og fått refundert hele beløpet. Det er også veldig enkelt å tilbakeføre overføringer fra kredittkort.
Link to comment
Share on other sites

Totalt OT, men det må sies:

 

Har du plass til å liste jerna dine i signaturen imponerer du ingen uansett.

 

Best. Sig. Ever.

 

Beklager OT.

 

Jeg har til tider slitt med tolla (som da en hel haug Duracoat ble tollerklært som klær med ekstra tollgebyr),

men min opplevelse av tolletaten er at de er raske og profesjonelle til å hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg pakket siktet godt inn og teipet sammen pakken, noe spesielt jeg må ordne eller er det bare å ta med pakken opp til postkontoret og ordne ting der? Tenker da ikke på turen innom tollen.

Er det sikkert å sende siktet tilbake uten at jeg har garanti for at D&R tilbakebetaler penger? Ser for meg at jeg ender opp uten kikkertsikte og uten pengene...:)

Link to comment
Share on other sites

at mark eller hva han heter roter og tolker ting som han vil har jeg opplevd flere ganger.

men til saken.

 

er det slik å forstå at du opprinnelig ville ha en meopta meostar 3-10x50 som dnr tar 600 dollar for?

videre er er det slik at du har fått, etter "misforståelser", en zeiss conquest 3,5?-10x50 som dnr har til 675 dollar, så sant den ikke har noe spesial retikkel, i nettbutikken sin?

 

Videre er det jo litt interessant hvilke ringer som er med. men regner på kanskje 60 dollar for noen skikkelige (leupold-ish).

Sånn sett er det 735 dollar pluss frakt.

Frakt fra dnr har en tendens til å dobbles eller tredobbles om det er mer enn ett produkt i orderen, men at den plutselig ble over 65 dollar så sant den ikke er sendt med fedex har jeg vondt for å tro.

At summen før toll ble 130 dollar høyere enn dette får jeg da ikke til å rime? :?

 

Skal du returnere den koster postens tjenester noe sånn som 350 kroner btw...

Link to comment
Share on other sites

Jau, avtalte med han at jeg skulle få en Zeiss Conquest i stedet da jeg hadde ventet en måned på en Meopta jeg hadde betalt og som de tydelig vis ikke hadde på lager.

Ringer var Optilock mener jeg, men tror han tok over 700$ for kikkerten med standard 4 retikkel. Satser på at han betaler alt tilbake nå i alle fall.

 

Frakten skal jeg kunne stå i, og det virker som jeg kan få refundert tollutgifter. Er bare skeptisk med å sende kikkertsiktet til D&R uten garanti for at de faktisk returnerer penger... :?

Link to comment
Share on other sites

refundering av pengene ville jeg ikke blitt for bekjymra for. hvis en ser bort i fra evt svigninger i valutakurser.

setter han seg på bakbeina har du gode pressmiddel i form av diverse amerikanske forum. hinter duom å gjøre det public der så kan det få rimelig ugreie konsekvenser for omsettningen. og det vet han nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å få sendt siktet de nærmeste dagene, og er i tvil om jeg skal bytte det inn i et Meopta 3-10x50. Er jo selvfølgelig skeptisk, men har gitt opp å få brukt rifla nå i høst så kan likegodt bare prøve. Fyren virker ærlig, men ekstremt rotete. Sjelden jeg får svar på det jeg faktisk lurer på, svarene består som regel av en setning som til tider er vanskelig å tyde.

Så lenge jeg ikke må vente en måned nå også burde det vel gå greit. Noen som vet om det er veldig med styr å sende til USA, utfylling av skjema etc?

Spurte om de hadde meopta på lager og fikk til svar: "rthe zeiss is 10 times better its up to you". Så tar det som et ja :)

At zeiss'en er 10 ganger bedre har jeg svært liten tro på.

Link to comment
Share on other sites

Spurte om de hadde meopta på lager og fikk til svar: "rthe zeiss is 10 times better its up to you". Så tar det som et ja :)

At zeiss'en er 10 ganger bedre har jeg svært liten tro på.

 

Har nettopp kjøpt en slik Meostar 3-10x50 hos Alms på Moi.

Ble anbefalt denne fremfor en Zeiss Classic, faktisk!

Selgeren hadde nettopp sammenlignet sin Meostar med den dyreste Zeiss-serien

og Meoptaen slår denne i skumringen mener han!

Så derfor valgte jeg en Meopta framfor en Classic til samme pris.

Link to comment
Share on other sites

Ironi Modus På:

Sparte du mye penger på å handle i statene...?

 

Oh yeah, kikkertsiktet skulle jo bare koste meg 3800 i utgangspunktet :D Plutselig ble prisen nærmere 7000 :shock:

Så ja, får vel ta det som en lærepenge og bli mer skeptisk til utenlandshandel. Vil dog ikke si D&R har "svindlet" som jeg trodde i begynnelsen, mer en dum missforståelse.

Link to comment
Share on other sites

Selgeren hadde nettopp sammenlignet sin Meostar med den dyreste Zeiss-serien

og Meoptaen slår denne i skumringen mener han!

Så derfor valgte jeg en Meopta framfor en Classic til samme pris.

Dyktig selger :lol: , men dette er tydligvis selgerens egen vurdering, så ingen kan vel ta han for det. :P

Link to comment
Share on other sites

Oh yeah, kikkertsiktet skulle jo bare koste meg 3800 i utgangspunktet :D Plutselig ble prisen nærmere 7000 :shock:

Så ja, får vel ta det som en lærepenge og bli mer skeptisk til utenlandshandel. Vil dog ikke si D&R har "svindlet" som jeg trodde i begynnelsen, mer en dum missforståelse.

 

Du glemte med andre ord å tenke på frakt, moms og fortollingsgebyr?

Ja, da har du lært på den harde måten :)

Link to comment
Share on other sites

Selgeren hadde nettopp sammenlignet sin Meostar med den dyreste Zeiss-serien

og Meoptaen slår denne i skumringen mener han!

Så derfor valgte jeg en Meopta framfor en Classic til samme pris.

Dyktig selger :lol: , men dette er tydligvis selgerens egen vurdering, så ingen kan vel ta han for det. :P

 

Nei, her snakker vi om en ærlig mann, ivrig jeger og serviceinnstillt selger!

Hva hadde hanå tjene på å selge meg en annen kikkert til samme pris?

Kankje de tjener noen kroner mer på Meo enn Zeiss, men tviler meget sterkt på at det er motivet.

Da skulle de heller "dratt en el-kjøp" og forklart meg at jeg ikke burde kjøpe den til 6500,- men heller "denne til bare 1500,- mer" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har man en dokumentert klage kan man i statene rapportere en forretning til "Better Business Bureau".

 

I de fleste tilfeller vil en antydning om at man er i ferd med å gjøre dette sørge for at mindre saker blir løst forbausende raskt.

 

Jeg har hørt flere ganger at man prøver seg på mere triksing og fiksing med utlendinger enn man gjør med landsmenn, uten at jeg har fått det dokumentert. Det virker som en rimelig hypotese i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hva hadde hanå tjene på å selge meg en annen kikkert til samme pris?

Kankje de tjener noen kroner mer på Meo enn Zeiss, men tviler meget sterkt på at det er motivet.

 

Tja, det kan jo være at de har høyest avanse på den ene. Det produktet som er dyrest for kunden trenger jo ikke nødvendigvis være det selgeren tjener mest på å selge.

 

Da skulle de heller "dratt en el-kjøp" og forklart meg at jeg ikke burde kjøpe den til 6500,- men heller "denne til bare 1500,- mer"

 

Si det. Jeg har faktisk opplevd at selgere hos Elkjøp har forsøkt å selge med en DVD-spiller. til 3200 når jeg spesifikt sa jeg skulle se på en som kostet 6500. Hvorfor? Det var vel høyere inntjening på den spilleren til lavest pris, tenker jeg. Jeg dro derifra uten DVD-spiller. Makan til gjeng.

 

(beklager om det er på kanten til off-topic, men jeg mener det kunne være relevant)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være etterpå klok, men en god grunn til å kjøpe her hjemme dette. Har kjøpt litt fra USA jeg og, stort sett vært små ting, men når alt kjem til alt, dvs toll, frakt o.l, så er det ikke mye å tjene på det. I tillegg må vente 2-3 måneder på å få det i tillegg. Ser når jeg er i utlandet så er Norge er i grunnen et billig land å kjøpe ting. Det som er svine dyrt i Norge er tobakk, alkohol og mat på restaurant.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt litt fra USA jeg og, stort sett vært små ting, men når alt kjem til alt, dvs toll, frakt o.l, så er det ikke mye å tjene på det. I tillegg må vente 2-3 måneder på å få det i tillegg.

 

Har motsatt erfaringer av dine. Mye å tjene og kort leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste innlegg.

Kjøpte Meopta 3-12*50 med 4C (lys) for ca 3800 rett i postkassa. Kom på døra med posten etter 8 døgn. Lå en 3-9*42 i samme pakka for ca 2600 (Meopta det også)

Kommer ikke til å kjøpe en kikkert til i dette Kongeriket, risiko eller ei. Dette er jo det samme som vimå gi for VXI og VXII fra leupold. Ikke noe galt om leupold for jeg har flere stk, men Meopta er nok litt mer kikkert i gitte situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt litt fra USA jeg og, stort sett vært små ting, men når alt kjem til alt, dvs toll, frakt o.l, så er det ikke mye å tjene på det. I tillegg må vente 2-3 måneder på å få det i tillegg.

 

2-3 måneder i leveringstid? Ja da lurer jeg jammen på hvor du har bestillt ifra.

Har kjøpt flere ting av en selger i USA, tar akkurat 1uke fra jeg bestiller til jeg har varen. Og da ligger den 3 dager i tollen på Gardermoen. Billigere er det også!

Link to comment
Share on other sites

Oii!,da har ting forandret seg!!!!. Da tar det jo nesten lenger tid å kjøpe fra norge da!!!!!!. Jeg har bare kjøpt noen Fenix lykter fra fenix store, å ble skuffet når jeg hadde omtrendt betalt bitte litte gran mindre enn i norge, og ventet i et par måneder på å få dem i tillegg. Har akkurat kjøpt en Meopta Meostar 3-12x56 kikkert sjøl og, og betalt 6900 kr, hvor mye hadde jeg måttet betale for den i USA da?. Har ikke sett på større/dyrere ting da, mulig jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste innlegg.

Kjøpte Meopta 3-12*50 med 4C (lys) for ca 3800 rett i postkassa. Kom på døra med posten etter 8 døgn. Lå en 3-9*42 i samme pakka for ca 2600 (Meopta det også)

Kommer ikke til å kjøpe en kikkert til i dette Kongeriket, risiko eller ei. Dette er jo det samme som vimå gi for VXI og VXII fra leupold. Ikke noe galt om leupold for jeg har flere stk, men Meopta er nok litt mer kikkert i gitte situasjoner.

 

Hvor bestilte du den da?

Link to comment
Share on other sites

Oii!,da har ting forandret seg!!!!. Da tar det jo nesten lenger tid å kjøpe fra norge da!!!!!!. Jeg har bare kjøpt noen Fenix lykter fra fenix store, å ble skuffet når jeg hadde omtrendt betalt bitte litte gran mindre enn i norge, og ventet i et par måneder på å få dem i tillegg. Har akkurat kjøpt en Meopta Meostar 3-12x56 kikkert sjøl og, og betalt 6900 kr, hvor mye hadde jeg måttet betale for den i USA da?. Har ikke sett på større/dyrere ting da, mulig jeg tar feil.

 

 

Denne du har? $799 koster den her. Regner med du lett får slått av en del på prisen, det gjorde jeg da jeg handlet der sist. Han slo faktisk av $100 :D

http://www.eurooptic.com/Meopta/product~description~Meopta_Meostar_3-12x56_4_Matte_Black_Rifle_Scope.htm

 

Edit: $799 = 4509,32 NOK

Link to comment
Share on other sites

Eurooptic.com ved AlexRoy.

Suveren service til suverene priser.

Anbefales på det sterkeste. Tar ikke lengre tid derfra enn fra en leverandør i Norge.

 

Støtter siste innlegg.

Kjøpte Meopta 3-12*50 med 4C (lys) for ca 3800 rett i postkassa. Kom på døra med posten etter 8 døgn. Lå en 3-9*42 i samme pakka for ca 2600 (Meopta det også)

Kommer ikke til å kjøpe en kikkert til i dette Kongeriket, risiko eller ei. Dette er jo det samme som vimå gi for VXI og VXII fra leupold. Ikke noe galt om leupold for jeg har flere stk, men Meopta er nok litt mer kikkert i gitte situasjoner.

 

Hvor bestilte du den da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...