Jump to content

Kampkniv for bruk i Norge


gyrojet

Recommended Posts

Det ser jo i grunn ut som ein bajonett, som er bygd om holker og skaft på... Men hvis du veit at denne kjem frå ei eller anna avdeling i forsvaret, så skal eg ikkje nekte for det.. Men den er vel neppe brukende til anna enn som ein stikk kniv, hvis det er samme type stål og den er uslipt, som bajonetten er..

Håpar ein eller annan som har vært borti denne typen her, kan forklare både produsent, bruksområde og kva avdelinger som brukte denne i tilfelle..

Link to comment
Share on other sites

Slira og forma på kniven er den samme som på bajonetten til UsM1 carbine. Brukt ww2. Men denne ble også laget som kniv, da med betegnelsen M8. Produsert av forskjellige fabrikker. Camillus er den mest berømte, men traktorfabrikken Case leverte også. Om jeg ikke tar feil.

 

Selger du, er jeg interessert

Link to comment
Share on other sites

kniven heter M3, den plast slira heter M8 (eller M8A1)

 

M3 er en kampkniv som har samme blad og slire og samme type håndtak som US karabin bajonetten (som heter M4). de kom også med plastskaft etterhvert. (etter krigen)

 

på 60-70 tallet ble visstnok mange M4 (og M3) ombygd i norge til AG3 bajonetter.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen M-3 men en feltkniv produsert for luftforsvaret etter mal av en M-3 modell i nyere tid.

Sliren er en kopi av en amerikansk M8 slire med knivfestet flyttet opp,uten noen form for mærkinger.

Den ble produsert på bestilling fra Luftforsvaret i det store utland.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen M-3 men en feltkniv produsert for luftforsvaret etter mal av en M-3 modell i nyere tid.

Sliren er en kopi av en amerikansk M8 slire med knivfestet flyttet opp,uten noen form for mærkinger.

 

Syntes å huske noe sånt ja, slira er vel typisk norsk også?

 

Hva er disse knivene merket med?

 

Selv om det er en kopi, kan den vel være noe for samlere "over there"?

På sitt vis er det jo "ekte vare"?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen M-3 men en feltkniv produsert for luftforsvaret etter mal av en M-3 modell i nyere tid.

Sliren er en kopi av en amerikansk M8 slire med knivfestet flyttet opp,uten noen form for mærkinger.

intressant. syns den så ut som en M3 sånn i første øyenkast.

men hva erforskjellen på den slira og M8 slira(bortsett fra fargen på plasten og mangel på merking) KUN at "festet" er fløtta 1 cm lengre opp??

 

mener de slirene der var på endel av AG bajonettene da jeg var i hæren.....

Link to comment
Share on other sites

knivene har orginalt ingen mærkinger overhode.

 

Slira har farge og tekstur som de slirene som ble levert med G-3 rifler produsert på Kongsberg, for tyskerne.

Men det er ikke samme slire, selv om den er veldig lik.

AG-3 bajonetter med treimitasjon florerer i norge også så de som bestilte disse lå nok litt i forkant av bestillingene på G-3 fra tyskland.

 

Ser at den blir markedsført både i norge og i utlandet som en kniv produsert for spesielle avdelinger, om du får solgt inn denne historien er den nok salgbar over there.

 

Du får selv avgjøre om det er måten du ønsker og bedrive salg.

Link to comment
Share on other sites

Slira er ikke av plast men et tremateriale. Kniven er ikke merket med noe som helst. Blåneringen er av mye bedre finish enn hva som er vanlig, spesielt i forhold til Kongsberg Våpenfabrikk. Metallet i bladet er ganske likt ag-bajonett, men stålet virker mye hardere og av en annen kvalitet. Finishen er også mye bedre enn på en bajonett. Skaftet er av lær, og holken er av stål. Kniven har en veldig fin balanse i hånden. Har hørt rykter om at dette stammer fra det utstyret Vilhelm Evang skaffet til sine karer på 50-60 tallet fra usa. Skulle gjerne visst mer om den. Kniven er forøvrig ikke til salgs.

Link to comment
Share on other sites

De bajonettbalgene med treimitasjon i systemet har metallbeslag nederst på balgen og sikkringstroppen er som du sier flyttet opp.

Det kan muligens for noen se ut som Tre men de er produsert i et plastmateriale.

 

Igjen selgere sier mye rart for og selge men de faktiske forhold er at det er en feltkniv produsert for luftforsvaret og ingen tilg annet.

Men er enig at det er er morsom og fin kniv, men det er ingen stor skjeldenhet. Etter hvert som flere og flere lekker ut fra luftforsvaret vil de jo bli mere og mere vanlige.

Link to comment
Share on other sites

Det du har er en AG-3 bajonett produsert av Eickhorn med en "Norsk" balg, feil balg til denne bajonetten.

Denne AG-3 bajonetten har forøvrig en tykkere klinge kontra de norskproduserte bajonettene.

De Norske AG-3 bajonettene er bedre kopier av den orginale M-3 / M-4 klingen.

Link to comment
Share on other sites

NM 149 har helt rett i det han skriver om dette.

Denne kampkniven var skjelden ute på det åpne markedet for 10 år siden.

I dag selges det en del av disse rundt omkring. blandt annet på museet på rygge for en rimelig penge.

Faktisk skjeldnere å finne en slitt en . da disse stort sett har ligget på lager.

Link to comment
Share on other sites

I dag selges det en del av disse rundt omkring. blandt annet på museet på rygge for en rimelig penge.

Faktisk skjeldnere å finne en slitt en . da disse stort sett har ligget på lager.

 

Museet på Rygge? Kan ikke finne noe opplysninger om museet noe sted, hverken på nett, ved henvendelse til opplysningen, eller ved telefon til vakta på flystasjonen på Rygge. Noen som kan gi noe info om dette museet, og hvor jeg kan finne det? Fikk nemlig veldig lyst til å innlemme en slik kniv i samlingen min.

 

mvh

Ulken

 

Edit: Fant det :D

http://www.rygge-museum.no/default.htm

 

Edit 2: Etter en kjapp søndagstur til Rygge, er jeg nå den lykkelige eier av et eksemplar av kniven. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Er dere sikre på den informasjonen dere har om denne kniven?

Jeg kom over en idag på pentagon i Oslo, jeg bare måtte kjøpe den selv om de skulle ha 950 for den. en spennende kniv.

De påsto at en som hadde den største kampknivsamlingen i Norge hadde sagt at denne var produsert for Stay Behind.

 

NM149 sier den er produsert som en feltkniv til luftforsvaret, men det henger ikke helt på greip, siden denne kniven ikke har fason som en feltkniv i det hele tatt. Dette er tydlig en kniv som er ment som et stikkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen skriftlige kilder for denne informasjonen.

Men om du kontakter forhendværende våpenteknisk befal på Kjeller, vil du få værifisert historien.

Du kan også høre med våpenteknisk personell på en av våre mer eller mindre opprative flystasjoner, de vil også kunne verifisere historien.

 

MVH.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Vil du stole på selgeren på Pentagon (Som jeg nok forøvrig kjenner...) som tik 450 spenn mer for kniven.

Eller på folk som jeg i det minste tror har saklig peiling.

Jeg har forøvrig aldri hørt om at det har blitt produsert noe utstyr spesifikt for Stay Behind. Virker litt søkt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen skriftlige kilder for denne informasjonen.

Men om du kontakter forhendværende våpenteknisk befal på Kjeller, vil du få værifisert historien.

Du kan også høre med våpenteknisk personell på en av våre mer eller mindre opprative flystasjoner, de vil også kunne verifisere historien.

 

MVH.

NM149

 

Den er grei, da skal jeg gjøre det. Det høres bare litt merkelig ut at den er laget som en felt kniv, når den har den fasongen.

 

 

Vil du stole på selgeren på Pentagon (Som jeg nok forøvrig kjenner...) som tik 450 spenn mer for kniven.

Eller på folk som jeg i det minste tror har saklig peiling.

Jeg har forøvrig aldri hørt om at det har blitt produsert noe utstyr spesifikt for Stay Behind. Virker litt søkt...

 

Sant, skal ikke stole på selgere, men historien hørtes troverdig ut. Det var sjefen på pentagon som fortalte det.

 

 

 

Noen som vet noe om antallet som var produsert?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det er ikke en gammel jagerpilot her som eventuellt kan bekrefte/avkrefte min påstand om at det er en av de knivene som ble oppbevart i cockpit på bl.a. F-104 for å hugge gjennom plexyglasset om ikke canopy løste ut ved nødlanding...

 

Faderen kom med en sånn bemerkning da han så et bilde av en amerikansk sak med "sagtakker" på ryggen og lignende formål, hans ord var: "Ligner litt, men.."

Link to comment
Share on other sites

NM149 sier den er produsert som en feltkniv til luftforsvaret, men det henger ikke helt på greip, siden denne kniven ikke har fason som en feltkniv i det hele tatt. Dette er tydlig en kniv som er ment som et stikkvåpen.

 

Siden når begynte alle forsvarets utstyrsvalg å henge på greip? :mrgreen:

 

Hørt på våpenteknisk for en ti års tid siden:

 

"Hvorfor skal jeg ha bajonett? Den passer jo ikke på MP5en?"

 

"Det er en feltkniv nå..."

Link to comment
Share on other sites

fasongen/modellen er etter kampkniv US M3 som ble laget fra ca 1943. bajonetten til US karabin het M4 og var ganske lik men hadde feste for våpenet. glassfiberslira het M8.

bladet på AG3 bajonett er lik disse 2. det samme er slira. altså kan man bruke den til omtrent det samme som bajonetten til AG3 bortsett fra å feste den til våpenet.

US styrker delte ut den kniven til soldater som ikke hadde våpen med bajonett.

 

ja den er velegnet som stikkvåpen.

men i norge har det vel tidligere ikke vært politisk korrekt å kalle noe "kampkniv" så "feltkniv" er vel mer spiselig for mange.

 

at vi lærte bruke kniv til andreting enn å spikke pølsepinner da jeg var i forsvaret er en helt anna sak ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har kommet over denne kampkniven. Den har vistnok ligget på et eller annet lager tilhørende en eller annen tjeneste. Hvor og når er den produsert? Er det noen som kjenner bakgrunnen og historien til kniven, og hvor dukket disse opp?

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-7943

kampkniv.JPG

 

Det ble nylig solgt en slik en som "stay behind" kniv, og da vrenger jo folk lommeboka :)

Link to comment
Share on other sites

Den skal være laget for Stay behind, tiltenkt offiserer. Fikk tilbud om en slik på Elverum i år av en kjent våpensamler. (Han har jo kommet med noen skrøner tidligere, men ikke sikkert det var det i dette tilfellet.)

 

Den jeg så kom rett fra mob-lager og i svært god stand. Mulig til salgs enda, om den ikke er solgt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...