Jump to content

.308 vs .30-06 ???


HoKo

Hvilket kaliber ville du ha valgt som elg rifle?  

230 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber ville du ha valgt som elg rifle?

    • .308
      113
    • .30-06
      120


Recommended Posts

Hei Hei :wink:

 

Jeg sitter her litt usikker når jeg skal kjøpe meg nytt våpen. :)

Så jeg lurer litt på er, hvordan erfaringer fra folk som har hatt begge kalibre (.308 eller .30-06). ??

Tenker da på rekyl, pris på amo, og ellers andre erfaringer.

Ikke kom med annbefalinger på andre kalibre da det er disse jeg SKAL velge mellom, jeg har sett andre diskusjoner da de

alltid sporer langt utfor selve diskusjonen.

 

Bruksområde jeg skal bruke på den er kun elgjakt EN gang i året.

Grunnen til jeg ikke vil ha 6,5x55 er pga at jeg har en Tikka 223 som dekker alt av behov fra rådyr og nedover.

Så det jeg trenger er en god elgrifle.

 

Jeg lader ikke selv, så kjøper kun ammo.

Jeg kommer aldri til å montere demper på den.

 

Håper på gode og fine svar. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med min rifle i 308. Det er litt mer rekyl i en 30-06, men ikke verre enn at du sannsynligvis med litt trening ikke kommer til å skyte nevneverdig dårligere med en 30-06.

 

Du har vel muligheten til å benytte deg av noe tyngre kuler i ei 30-06 rifle enn i ei rifle i kal 308, men begge tar godt livet av elg.

 

Men jeg tror nok ikke du bør skyte rein med 223en din. Det er rådyr som er det største du har lov å skyte med den. Og når du kjøper ny rifle nå, enten du ender opp med 308 eller 30-06 så ville jeg brukt denne til jakt på rådyr, da det er mye bedre ammo å få kjøpt i et av disse kalibrene enn 223 når det gjelder fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv .308win, det samme har de fleste av mine kompisser. Det er flere grunner til dette.

1: NATO ammo er billig og rimelig lett å så tak i til trening.

2: Hvis en av oss skulle være så "uheldig" å glemme ammo, kan han låne hos kompissen.

 

Eneste fordelen med 30-06 er at du kan bruke en litt tyngere kule, men elgen går nu rett i bakken av en 180grs kule uannsett.

Jeg har aldrig brukt mer som en kule fannsett hva jeg har skutt på med min .308win.

 

Vet ikke hvilket våpen du har tenkt å kjøpe, men vil annbefale Howa 1500 da det gir mye våpen for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Han uttrykker seg vel litt uklart. Men for sikkerhets skyld, det er ikke tillatt å felle reinsdyr med .223

 

Ja stemmer det, var litt kjapp der.

Så da blir det rådyr og nedover da.

Bruker 223 til primært fugel, gås,rev osv..

 

Da vi værken desverre har villrein, rådyr, hjort her i Troms...

Link to comment
Share on other sites

Har bestandig hatt minst en rifle i 308.Har også hatt 30-06,og har flere andre kaliber så dekker alt!Synes 308 er hendig og fin,kort kasse,liten rekyl og stort kuleutvalg.Men til elg av de to ville jeg valgt 30-06!Hvorfor?Du bærer sikkert ikke så mye som til f.eks Reinsjakt,Hylsa er lengre og blir ikke så krampaktig med tyngre kuler.Synes 165gr er max i 308.I 3006 kan du godt bruke 180-220gr.Det er en fordel til såpass store dyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det det kommer fra at 3006 har mere rekyl enn 308?

Jakt ammo er ikke så intresant, for da merker man ofte ikke at man skyter engang. Da er det trening som gjenstår, har man to børser av samme type en med kort og en med lang kasse vil den med kort veie litt mindre, skyter man så med trenings ammo med samme utgangshastighet og kulevekt i begge. Da vil den lettest gi mere rekyl.

 

Har hatt 2 børser som spiste 308, men den ene var en AG3. 308s storhets tid var da det fløt av ammo fra forsvaret, billig trenig den gangen. Det er det for de flestes vedkommende slutt på. Nå syns jeg 308 passer best i korte kasser, som jo er perfekt for små mennsker med korte armer. Med god kolbe kappe blir ikke rekylen lei heller. Standard riflestigning 1:12

 

30-06 er gammel og har derfor blitt ladet ned i trykk pga gamle våpen, har man en ny og lader selv har man en skikkelig jaktrifle som klarer endel mere en 308W. Kuler opptil 220grs/14,2g stabiliserer den eller man kan gi god fart i en 168grs TTSX og skyte flatt med god anslagsenergi et stykke bort. Standard riflestigning 1:10

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Smakssak. Ta den du syns er finast :D

 

Neida, litt forskjell er der jo.

308 har kort kasse. Og ein kan ha litt kortare og lettare våpen. Men er ikkje snakk om mange gram.

308 er betre i korte løp, men i og med at du ikkje skal dempe, so har det vel liten betydning.

308 har vel etter sigende ørlite grann betre potensiale på presisjon enn langemann. Men forskjellen i praksis so liten at det heller ikkje har betydning.

30-06 har større potensiale for hastigheit. Men det gjelder i første rekke for heimeladarar, og du skal jo kjøpe ammo.

30-06 takler tyngre kuler, både 200, 220 og faktisk 240 grs. også her mest å hente for heimeladar. Utvalget er vel litt tynt på ferdigrulla, men du får vel i alle fall Lapua Mega 200grs frå fabrikk.

 

hmm... det koka nesten ned til at du kan ta den du syns er finast :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at 308W passer i kort kasse. Problemet er vel at mange rifleprdusenter ikke lager korte kasser lenger. Hvis kritereiet er kort kasse og 308W faller mange riflemerker bort, som sauer, tikka osv.

Tror det er vanskelig å måle presisjonsforskjeld på de to kalibrene i gode rifler og løp. (muligens i bench rest)

Link to comment
Share on other sites

Sendero har et veldig godt poeng. Dersom du velger rifle som kun kommer i standard lengde låskasse så faller hele fordelen med 308 bort i forhold til 3006. Det blir som å sette en mopedmotor i en motorsykkelramme, det eneste du får er mindre kraft.

 

Fordelen med 3006 er at du får skikkelig fart på 180 og 200 grs kuler, noe som passer seg godt til elgen.

Fordelen med 308 kommer dersom du også har en rifle med kort låskasse, da kan du få en mye lettere rifle. Men da blir jo rekylen også friskere selvsagt.

 

I en ren elgrifle ville jeg helt klart ha gått for 3006 (og gjerne 200 grs kule som Norma Oryx el.)

Link to comment
Share on other sites

Hvis hovedbruksområdet er elg, ville jeg valgt 30-06.

Grunnen er ganske enkelt at den fungerer litt bedre med tunge kuler (200 og 220 grn)

Og til elg ville jeg benyttet kuler fra 180 gr og oppover.

 

Forstår deg slik at du ikke er hjemmelader, men tror ikke ammoprisen i butikk er vesentlig forskjellig meloom 308 Win og 30-06.

 

Argumentet med billig / gratis Nato ammo holder ikke.

Noen har kanskje tilgang til slikt, men med den aktiviteten som er i HV for tida, samt at styrken er halvert tilsier ikke at 7,62 Nato er lett tilgjengelig.

 

Dessuten er 30-06 en klassiker med godt rykte verden over :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg i evigheder hør om den meget lettere korte låsekasse. Er der egentligt nogen der har vejet hvor meget 1,3cm låsekasse vejer. Mit umiddelbare gæt vil være under 50-100gram, eller lidt mere forståeligt 2-4 ekstra patroner.

 

Men det kan jeg da godt se at man tydeligt mærker den voldsomme forskel.

 

En anden misforståelse eller overfortolkning er at 308 er bedre med kort løb.

Uanset hvilken fabriksladning du vælger, vil 3006 altid være kraftigere en 308 (samme kuglevægt) det gælder uanset om du har 40 eller 70cm pibe. At forskellen så bliver mindre jo kortere piben er, er så en anden sag

Link to comment
Share on other sites

herregud... jag sitter med samma tanke som han som startade de hær.Blev inte klokare av alla svar jag læste. Vilket vapen ska jag køpa... 308 eller 30.06

Sett hittils att de ær 15 olika svar.... bættre med kort kassa før vikt och någon sæger de skilljer 10 gram. Någon sæger billig nato ammo.. håller inte sedan alla får ej tag i de....

Ljud dæmpare eller ikke... vilken kan man ha dæmpare på och ikke.

Kan man ha ljud dæmpare på kort løp eller lång eller bara30.06 eller bara på 308

de jag vill veta nær de gæller detta om 308 eller 30.06 ær

1 skjuta på långa avstånd

2 skjuta på korta avstånd

3 Mest presicion på skjutning ( kommer så klart ann på den som skjuter ochså)

4 Ljud dæmpare ( KORT ELLER LÅNGT LØP ELLER ENDAST 308 ELLER 30.06)

5 ØVNINGS AMMO SAMT JAKT AMMO, VEM ÆR BILLIGAST OCH HUR MYCKET SKILLJER DE

6 halv automat eller ikke.

7 modernast

8 Ska endast anvænda de på elg vilket lønar sig? 30.06 eller 308???

Link to comment
Share on other sites

En anden misforståelse eller overfortolkning er at 308 er bedre med kort løb.

Uanset hvilken fabriksladning du vælger, vil 3006 altid være kraftigere en 308 (samme kuglevægt) det gælder uanset om du har 40 eller 70cm pibe.

Tja.

30-06 bruker som regel meir saktebrennande krut enn i 308 pga større hylsevolum. Det betyr og at det trengs lenger løp for å få fullstendig forbrenning og for å omsette energien i krutet til hastigheit. Eg vil derfor tru at i eit so kort løp som feks 40 cm, vil farten vere minst like stor i 308 som i 30-06, då forbrenninga er nærmare fullstendig. Eller?

 

Uansett so vil 308 vere meir tilpassa korte løp enn 30-06, so lenge begge er lada med krut som høver til hylsevolumet, slik som eg tolkar det.

Link to comment
Share on other sites

På 40cm er forbrenningen over uansett kaliber da men det er ganske utrolig hvordan diskusjonene alltid havner helt utav det som trådstarterene spør om :roll:

 

Men til trening har jeg ikke sett prisforskjell på ammo og til jakt er det liten eller ingen forskjell men der spiller det også veldig liten rolle.

Noen påstår at 308 skal ha bedre presisjon noe jeg ikke tror på men uansett så spiller det ingen rolle på elgjakta om rifla er istand til å samle på 15 eller 25mm!

Til elg vil derfor 30-06 være hakket mer dødelig pga tyngre kuler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle gode svar!!! :)

 

Syns at dere alle har vært egentlig flink til å holde dere til tråden min! :D

Som det ser ut til nå og som jeg før hadde planlagt blir jeg å lande på en 30-06.

 

Det jeg så ut til var å havne på en Tikka T3 Lite, med et ok sikte.! :)

Howa 1500 er bare en tusenlapp billigere.

Har fått tilbud på en Marlin XC7 i kaliber 308 eller 30-06 i pakke montert med Bursnell 3-9x40 til ca 4990 men er desverre ikke kjent med det våpnet.

Vurdere heller en Tikka T3 Lite med Burris Fullfield II med 3-9x40 før 9900

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet en weatherby vanguard 30-06 tidligere i år og presisjonen er super til jakt iallefall. Det er ikke klaring mellom skjefte og løp originalt så hvis du skyter mer enn 2-3 raske skudd så begynner treffpunktet å flytte på seg. Men til jakt så betyr jo ikke dette noe i det hele tatt. Ga 4000 for riflen og 2000 for en nikon 3-9x50 kikkert som har nøyaktig justering som også er 1 klikk pr cm på 100meteren. <-praktisk. Veldig fornøyd med både rifle og kikkert! Nå har jeg pusset klaring mellom løp og skjefte også :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel sagt 308, rett og slett fordi det er lettere å lære å skyte bra med pga snillere rekyl (forutsatt selvfølgelig at vekt, stokkprofil osv er likt) - men forskjellen er så marginal at jeg ville gått etter en god handel uavhengig av kaliber.

 

Utvalget i bruktmarkedet blandt de børsene jeg selv ville vurdert er bedre i 30-06 for tiden ser det ut til.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt argumentet om at 30.06 takler tyngre kuler bedre. Greit nok hvis man lader selv, men det gjør ikke trådstarter. Man får omtrent ikke tygre jaktammo enn 180 grs, OK da, 200 grs Oryx, men det er jo ladet latterlig svakt fra fabrikk. Har sett noen tester og V0 bruker å ligge på rundt 740 m/s noe som er mindre enn jeg får i min 308 med 200 grs kuler uten å maxlade.. :wink: Faktisk har jeg sett flere av Jørund Lien sine tester (Elgammo) der 308 har hatt høyere V0 enn 30.06 fabrikkladd. Skal man utnytte potensialet til en 30.06 er man nødt til å lade selv :) Siden den forbrenner 10-15 grs mere krutt uten å få betalt for det gikk min stemme til 308 Winchester!

Link to comment
Share on other sites

T3 Lite i 30-06 er ei fin børse det, men få på en kikkert som har litt god øyeavstand. En kamerat av meg kjøpte seg maken for et par år siden. Satte på en Meopta 3-12x56 på toppen. Den har for kort øyeavstand. Usikker på hvor mye, men han fikk noen karameller av kikkerten! Er ganske sint rekyl på den synes jeg (prøvde den et par skudd, med blodig neserygg som resultat!). Har sjøl en gammel Sako .308 med trestokk. Den er atskillig snillere. Han satte på lyddemper, og vips, var problemet borte. Men før det ble han skuddredd! Måtte flytte kikkerten fremover, med det resultatet at han fikk litt "dorulleffekt". Ville kanskje vurdert en Leupold på toppen. Den har bra øyeavstand. Min lille Leupold European-30 i 1,25-4x20 har feks nærmere ti cm, mot hans Meopta med ikke mye over 5 cm (føles slik i hvertfall). Ingen sjans i havet til å få en blodig nese eller øyebryn der (men nå har jeg den på en kombi i .222 da... :lol: )

 

Skulle jeg valgt mellom .308 og 30-06 kun til elg, hadde jeg valgt sistnevnte sjøl, sjøl om jeg liker .308'en godt. Tenk om man i fremtiden får lyst å lade litt sjøl. Da har man bedre muligheter til å eksperimentere litt med 30-06 enn .308.

Link to comment
Share on other sites

Mange av problemene dere nevner om rekylen til 3006 forsvinner med riktig tilpasset kolbe. Bygg kolben opp så du har riktig kontakt og pass på kolbelengden. Hvis man ikke har skinnkontakt når skuddet avfyres blir ikke hode med bakover i rekylen dette problemet kan du også oppnå i en 308W. AWR`n min i 375H&H veier vel det samme som en T3 light og den er ikke upehaglig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd til deg er .30-06. Har t3lite i dette kaliberet og synes ikke smellen er så galen, men vet at dette er forskjellig fra person til person. Så lenge jeg fokuserer på andre ting (avtrekk, pust, puls), så "møter" jeg heller kolben og skuddet sitter der det skal.

Du sier selv at du ikke skal lade, greit, det gjør ikke jeg heller. Men kanskje du har, eller vil en gang i fremtiden få en kompis som lader. Og da har du mulighet for gode ladninger til tross for at du ikke lader selv.

:)

Link to comment
Share on other sites

Er litt artig å se at det er nesten 100 stk som har stemt. :D

Og det er bare 1 stemme forskjell på avsteminingen.

 

Ja jeg skal fylle ut søknaden ikveld så bestemmer meg vel i natt engang!

Har en hall mot 3006, men enda litt usikker. :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 30-06 fordi det er et av verdens mest brukte kaliber, og har et stort utvalg av fabrikkammo. Tikka er sikkert bra våpen, men jeg tror du får mer for pengene med en Remington 700 av et eller annet slag. Har skutt hare, rev og hjort med 30-06, det funket på samtlige :P

Har alltid hatt litt imot .308, uten grunn og ukjent årsak :roll: Gjett hva husnummeret mitt ble når de nummererte her uti "huttiheita".

308 :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 30-06 fordi det er et av verdens mest brukte kaliber, og har et stort utvalg av fabrikkammo. Tikka er sikkert bra våpen, men jeg tror du får mer for pengene med en Remington 700 av et eller annet slag. Har skutt hare, rev og hjort med 30-06, det funket på samtlige :P

Har alltid hatt litt imot .308, uten grunn og ukjent årsak :roll: Gjett hva husnummeret mitt ble når de nummererte her uti "huttiheita".

308 :evil:

 

trur jeg heller ville tatt en Wetaherby Vanguard eller Howa 1500 fremfor en Remington 700. jeje :lol:

Link to comment
Share on other sites

Smakssak. Ta den du syns er finast :D

 

Neida, litt forskjell er der jo.

308 har kort kasse. Og ein kan ha litt kortare og lettare våpen. Men er ikkje snakk om mange gram.

308 er betre i korte løp, men i og med at du ikkje skal dempe, so har det vel liten betydning.

308 har vel etter sigende ørlite grann betre potensiale på presisjon enn langemann. Men forskjellen i praksis so liten at det heller ikkje har betydning.

30-06 har større potensiale for hastigheit. Men det gjelder i første rekke for heimeladarar, og du skal jo kjøpe ammo.

30-06 takler tyngre kuler, både 200, 220 og faktisk 240 grs. også her mest å hente for heimeladar. Utvalget er vel litt tynt på ferdigrulla, men du får vel i alle fall Lapua Mega 200grs frå fabrikk.

 

hmm... det koka nesten ned til at du kan ta den du syns er finast :wink:

 

Enig! Støtter alt du skriver 100%.

Har 3006, men kunne tenkt med en 308 i tilegg.Dette pga lavere ladeutgifter samt litt bedre presisjon grunnet kortere hylse og jevnere forbrenning/trykkoppbygning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...