Jump to content

Enda en nybegynner - lavere budsjett.


Askeladd

Recommended Posts

Jeg er relativt fersk når det gjelder pistolskyting, og har så langt skutt mest med luftpistol – men har meldt meg inn i en pistolklubb, og går nå med planer om å kjøpe meg min første pistol.

 

I første omgang har jeg da sett for meg en Glock G19, men har også fått en anbefaling på en Smith & Wesson M&P9C.

I startfasen ser jeg for meg å benytte våpenet på en standard bane, med skyting på blink – med noen enkle feltkonkurranser som klubben arrangerer. Etter hvert ser jeg også for meg at jeg skal gå over til ”praktisk”.

 

Så kommer da spørsmålene mine, som jeg håper noen kan dele noen betraktninger eller erfaringer rundt.

 

Glock, vs S&M eller andre.

Utgangspunktet mitt for å tenke Glock er for så vidt enkelt. Glock fremstår som en lettstelt og selvgående pistol, som er enkel å vedlikeholde. Videre tiltaler det meg at man kan velge ulike størrelser (G17, G19, G26), med samme kuler, samme magasin – og eventuelt annet ”ekstrautstyr” – som gjør at om jeg etter hvert skulle velge å kjøpe meg enda en pistol, så vil ting henge sammen.

 

Det tiltaler meg også at det er mulig å kjøpe enkle konverteringskit, som gjør at man kan skyte kal .22 med disse pistolene.

Og, til slutt. Størrelse. Jeg ser i utgangspunktet for meg en G19 som mitt ”standardvåpen”, med eventuelt en G26 til spesialfelt etter hvert.

 

Men, det kan jo være jeg er helt på viddene – og at jeg tenker helt feil?

 

Jeg håper noen vil dele sine betraktninger med meg i forhold til disse spørsmålene.

 

(La meg for ordens skyld også legge til at jeg har en Walther CP88 luftpistol, som jeg skyter litt med daglig, for enkel trening. )

Link to comment
Share on other sites

Velkommen med innlegg Askeladd. Siden du har valgt Enda en nybegynner - som tittel går jeg ut fra at du har lest andre råd her? Hvis ikke så råder vel de aller fleste skyttere nybegynnere til å kjøpe en god pistol i .22...... Jeg råder deg iallefall til det.. (Glock er vel ikke akkurat egnet som nybegynnervåpen...) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Generelt anbefales det å kjøpe en 22lr som du kan trene mye med. Når først skyteteknikken begynner å bli god kan du gå over til 9mm. Jeg startet med 9mm for flere år siden, og føler i dag jeg kunne skutt bedre om jeg hadde fokusert mer på presisjonsskyting med 22lr.

 

Glocken er super den, men husk at det er et tjenestevåpen, ikke noe state-of-the-art konkurransevåpen. Alt er en vanesak, men det er ikke lett å skyte super presist med glocken. Den nyeste utgaven (4gen) har fått et litt tynnere forsikte som hjelper litt. Skal du skyte små blinker er ikke grove sikter noe ideelt.

Til felt kan du Bruke G19 til Grov, Militær og Spesial. For at den skal passe til spesial trenger du bare å file litt på magasinet. Eller så kan du jo kjøpe en egen Glock til spesialfelt som Glock 26. Morro pistol det. Har søknaden på en slik inne selv nå :)

 

De 22lr kittene er jeg skeptisk til. Har enda ikke sett noen som skryter av de. Med tanke på pris så kan du skyte 2500 skudd ektra med 9mm før det lønner seg å kjøpe det kittet. Da hadde jeg heller brukt penga på mer ammo, eller en grei 22lr pistol. Ruger Mark III er en utmerket treningspistol, og koster sikkert det samme som et 22lr kit. Du sparer også mye på å lete i bruktmarkedet, men skal du ha glock ville jeg absolutt kjøpt den nye med prikkete ramme (4gen).

Link to comment
Share on other sites

en g34 vil antagelig kunne bringe deg ganske langt opp på resultatlistene om du vil skyte felt med en glock, og er villig til å trene for å mestre glock-avtrekket. er nesten fristende å kjøpe en bare for å forsøke å bevise at glocken ikke er ubrukelig...

 

g19 er et ypperlig våpen for sivil2 innenfor IPSC, ellers er den ikke brukbar til stort her i norge, om du er ute etter å hvede deg i konkurranse.

 

vel, om jeg tenker etter kan den tjene et annet formål: rekreasjonsskyting, noe som faktisk er en meget aktverdig skyteform! hva var det Erik Bråthen skrev- plinking, den edleste av alle skyteformer!

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarene så langt.

 

Jeg har lest til øyet er stort og vått i gamle innlegg, og har fått med meg kommentarene knyttet til .22 kontra 9 mm for nybegynnere. For min egen del får jeg noe mengdetrening med luftpistol ute i hagen – og får for så vidt fanget opp noe av behovet en .22 ville dekket på denne måten. Videre har jeg også tilgang på .22 gjennom klubben jeg er medlem av. :)

 

Når det gjelder presisjon og Glock, så kan vel presisjon og presisjon være to forskjellige ting. Noen vil si at presisjon er å sette en serie i det svarte på skiven, andre vil si at presisjon er å sette en serie med bare 9’ere og 10’ere. Andre vil si at presisjon er å treffe en colaboks på 10 meter.

 

For min del er vel ”rekreasjonsskyting” (eller plinking) et begrep som er mer dekkende, enn hardcore presisjon / konkurranseskyting. Treffer jeg det svarte i skiven på 20 m, så er jeg lykkelig.

 

Jeg lurer på om det er noen som har kommentarer i forhold til ”driftssikkerhet” og behovet for ”vedlikehold” på en Glock kontra en S&M M&P som jeg nevnte i mitt første innledende innlegg? Er dette nå ”likeverdige” pistoler, eller stiller fremdeles Glock i en særklasse?

 

Jeg har heller ikke fått med meg at det er kommet en ny 4 generasjon Glock, er det noen som vet hva som er forbedret eller nytt i denne – rent bortsett fra et litt smalere sikte som ”Wadcutter” nevner?

 

Videre ser jeg at ”Woff” mener at Glock ikke er egnet som nybegynnervåpen. Mener du / dere at dette gjelder kaliberet (9 mm kontra .22), eller gjelder dette spesielt for Glocken – og i så fall, hva er det da som gjør at denne ikke er særlig egnet for nybegynnere?

 

Ellers merker jeg meg en viss skepsis til konverteringskit’ene – er det noen her inne som har gode erfaringer med slike kit, eller er det bare tull å kjøpe noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest at konverteringskit'ene er litt dårlig likt av børsemakere, fordi disse sliter pistolen din anderledes enn den originale 9mm satsen f.eks. (Vet ikke hva som er tilfelle her, men det er jo ett poeng).

 

En annen ting er at 9mm pistolene har "tyngre" mekanikk og gjerne krever at man bruker litt hardere ladede 22cal skudd(high power, stinger, ol..) som er noe dyrere enn 22cal standard (Og dermed er litt av poenget med 22cal kit borte - sant?).

 

Etter det jeg kan skjønne, så ville enten et storinnkjøp av 9mm ammo(få god pris) eller evt. lade selv være like greit som de 22cal kit'ene.

 

--

Jeg har en Umarex CP88 luftpistol som jeg brukte frem til jeg kontaktet en klubb og fikk låne 22cal++. Og hvis du skyter bra med denne, så kan du trygt kjøpe deg en Glock. Avtrekket er garantert bedre på Glocken enn på CP88/Luft ;).

Treningsvåpen 22cal får du som du korrekt påpeker låne i din lokale klubb :)

 

Personlig er jeg på vei mot en "rørtang" 22 cal som "eneste" våpen(eller kanskje kjøpe meg en 9mm senere). Men det er vel da fordi at jeg liker bedre hurtigskyting på skive bedre enn felt enn så lenge(Det har sikkert med treninga å gjøre ;) ).

Hvis interressen ligger mot felt eller siluett/fall-blinker, så kan jeg ikke skjønne annet enn at Glock er bra i den forstand at du kan bruke tiden din på å skyte -- ikke skru. Ellers så skal det vel mye til at man kjøper sitt perfekte våpen som første innkjøp.

 

(Jeg er også fersk for å ha det sagt)

Link to comment
Share on other sites

For min del er vel ”rekreasjonsskyting” (eller plinking) et begrep som er mer dekkende, enn hardcore presisjon / konkurranseskyting. Treffer jeg det svarte i skiven på 20 m, så er jeg lykkelig.

 

Dette er jo vel og bra, men bør ikke ett våpen gå slik at man treffer der man sikter HVER gang og ikke nå og da? Er jo litt kjedelig å skyte ett feltstevne hvor man har figurer som er 1/1 (dvs 20cm på 20m) og med ett våpen som har en egenspredning større enn dette blir det dårlig med treff på slike figurer....ikke like gøy da tenker jeg...eller at man i ditt eksempel, må man stå på 5m for å kunne greie å treffe en cola boks ;-)

 

Jeg sier ikke at våpenene er dårlige, men de krever MYE mer av en skytter. Velg derfor noen som ikke gjør det enda vanskeligere å treffe :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et konverteringskitt til min 9mm Walther P88 C, og våpenet ligner på din CP88 når jeg har det montert.

 

Dersom slitasjen er ulik med kittet kan jeg ikke svare på. Jeg kjøpte mitt gjennom Stenvaag og det ble ikke nevnt. Uten at det er noen garanti. Jeg har skutt snaue tusen 22 skudd og kan ikke se spor som ikke var der da jeg kjøpte våpenet.

 

Jeg bruker mitt 22 sett til to ting. Det ene er å trene med mindre rekyl og til en lavere pris samt å trene andre steder enn på banen. Avtrekket på min 22 pistol er 100 % likt min 9 mm, og jeg kan sette lyddemperen fra salongriflen på og skyte på hytta uten å plage naboer. Rekyl nær null og likt avtrekket mener jeg har gjort meg til en bedre skytter med mitt feltvåpen. Settet fungere også med alt av standard 22 ammo.

 

Det var noen som postet bilder av CZ Kadet settet sitt tidligere her inne. http://bilder.kammeret.no/albums/userpi ... il_145.jpg Uansett hva man sier ser man at dette ser gøy ut og er et yppelig plinking og rekreasjonsskytings verktøy. Jeg kom over en brukt P88 C for en billig penge. Hadde ikke den dukket opp ville jeg nok gått for en CZ eller en Sig kadet løsning pga reservedeler og børsemakere tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke Glocken som er upresis, men som oftest skytteren. Klarer fint å sette 5 skudds presisjonsserier med kun 9'ere og 10'ere på 25 meter presisjonsskive, men det er ikke lett med dårlig tid. Til det kreves det masse øvelse med avtrekket.

 

4 gen Glocken har ny ramme, eller mer korrekt ny satering på ramma. Den er prikkete. Grepet er faktisk så godt at du ikke lenger trenger å sette på grip-tape. Forsiktet er også ca 1mm tynnere, uten at jeg har sett det skrevet noe sted. Sammelignet en ny G17 med min 3gen G17 forrige uke, og da fant vi ut at siktet var ørlite tynnere, og det var mye bedre.

Har du lyst til å bytte siktene så finnes det jo masse sikter å velge til Glocken, samme gjelder avtrekk og diverse deler.

 

Med tanke på vedlikehold i forhold til SW-MP så er nok det hipp som happ. Skyter du en original Glock så holder det sikkert å pusse den et par ganger i året :) Selv pusser jeg lett over etter hver gang jeg har skutt, og en skikkelig julevask en gang i året hvor alle delene blir tatt ut, inspisert og rengjort. Nå tar det ca 15 min å demontere hele Glocken og pusse alt, så er ikke store jobben.

 

Edit: Slenger med et bilde.

g4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Videre ser jeg at ”Woff” mener at Glock ikke er egnet som nybegynnervåpen. Mener du / dere at dette gjelder kaliberet (9 mm kontra .22), eller gjelder dette spesielt for Glocken – og i så fall, hva er det da som gjør at denne ikke er særlig egnet for nybegynnere?

:) Jeg tenkte først og fremst på kaliberet ja. Altfor mange 'nybegynnere' vil ha en pistol med litt størrelse, og altfor mange som kjøper et kraftigere kaliber forsvinner fra skytemiljøet altfor fort. Grovere kaliber medfører adskillig høyere kostnader for trening og våpenet i seg selv krever mye mer av skytteren.

Jeg mener at du vil få langt mer glede av å kjøpe deg en god pistol i .22 til trening og konkuranse. Det er jo noe som heter både og.. Har du råd så kjøp gjerne flere våpen.

Du har vel også fått med deg her at når du søker om tillatelse så koster det like mye å søke for ett våpen som for fem.

Jeg er forøvrig lykkelig eier av en Glock 26, og kan varmt anbefale den! Tror kanskje den er mitt beste 'kosevåpen'.. Men har du en velfyllt lommebok så kan det lønne seg (resultatmessig..) å gå for noe som er produsert for presisjonsskyting. En Pardini GT9 / 45 med 6" løp treffer av seg selv.. :wink:

:P Puss og stell av Glock er (nesten) unødvendig.. Sjekk alle torturtestene som ligger på nett! (En av de:

)
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar og kommentarer så langt.

 

Jeg står da igjen med følgende, etter denne runden.

 

1. Glock eller SM – MP er på mange måter ”ett fett”, gode bruksvåpen, men ikke verdens beste til presisjon/konkurranse.

 

2. Presisjon handler mer om skytteren enn om pistolen, med unntak av Pardini GT9 – som treffer av seg selv. ;)

 

3. Glock’en er presis nok, bytt gjerne sikter og vurder også å justere avtrekk.

 

4. .22 anbefales foran 9 mm, grunnen til dette er at 9 mm krever mer av skytteren. For egen regning tolker jeg det også dit hen at man i skyttermiljøene er lei av ”cowboyer” som kommer innom i 6 måneder og forsvinner igjen så snart de har fylt opp kjøkkenskapet med ”tøffe filmpistoler”.

 

5. Har man anledning til å blåse et par tusen skudd i innledningsfasen med en 9 mm, så lærer man våpenet og kjenne. Da bortfaller kanskje noe av behovet for en .22?

 

6. Konverteringskit er det delte meninger om, men er bra om man vil skyte med pistolen sin på andre steder enn på bane. Det er ikke aktuelt for meg, og da bortfaller for så vidt også litt av poenget med konverteringskit. (Så ser jeg også at man kan få en .22 pistol billigere enn hva et konverteringskit koster.)

 

7. Etter å ha sett ”torturetesten” hvor Glocken ble grad ned i hagen i 2 år, vasket med en hageslange, for så å levere 500 skudd… Så tenker jeg at dette må da være en relativt driftsikker pistol. ;)

 

Til slutt er jo spørsmålet, har jeg blitt noe klokere av dette? Tja, jeg tenker fremdeles – og det må da være et godt tegn. :)

Link to comment
Share on other sites

1. Nesten, Glocken krever veldig mye av skytteren før presisjonen kommer frem.

 

2. Ja. :D

 

3. Ja, men se punkt 4 først.

 

4. Det er nok noe i det med "cowboyer". Saken er at de du treffer her inne er konkurranseskyttere, vi driver en sport som vi legger liv og sjel ned i, og vi ønsker at andre skal få samme gleden.

Med årene har vi sett utallige av de du beskriver, og vi vet hvorfor de slutter. For å si det enkelt, hvor lenge hadde du orket å spille ishockey med en tennisracket.

 

5. Det skal du ikke se bort i fra. ...men blir du først bitt av basillen kommer du uansett til å kjøpe en .22 ...og en .357... og en .44 ...og en 45. ... :mrgreen:

 

6. Min mening er at du skal se bort i fra konverteringsett.

 

7. Ja, men har du planer om å grave ned pistolen du eventuelt kjøper?

 

Da jeg beynte med skyting fikk jeg følgende råd fra en av "gammelkara" når det gjalt våpenkjøp. Han sa: "Forelsk deg ikke i den første".

Å du så rett han hadde. Hørte jeg på han, nei. Jeg har hatt noen Glocker jeg også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på noe av det også du tar opp i dette innlegget, og det er knyttet opp mot ambisjonsnivå.

 

I første omgang tenker jeg meg selv som en ”rekreasjonsskytter”, eller en som skyter litt for moro skyld. Selvsagt er det moro å treffe, men (i hvert fall foreløpig) evner jeg å glede meg over treff i den svarte delen av skiven – selv om de ikke ligger midt i blinken.

 

Så ambisjonsnivå er viktig, og så lenge man diskuterer med utgangspunkt i ulikt ambisjonsnivå – så blir det som å sammenligne epler og bananer (eller hockey med tennisracket).

 

Så har jeg for så vidt forståelse for frustrasjonen i forhold til ”cowboyer” og konkurrerende idrettsfolk, men jeg har også merket meg kommentaren om at den mest høyverdige skytingen er ”plinkingen”. ;)

 

Uavhengig av hvilken pistol jeg kjøper, så kommer jeg nok ikke til å grave den ned (i hvert fall ikke med det første), men det sier noe om behovet for ”vedlikehold” og hvor ”driftssikker” den er, som var noe av det jeg tok opp helt innledningsvis i denne tråden. :)

 

Også er det ting jeg lurer veldig på, i forhold til det at Glock krever mye av en skytter før presisjonen kommer frem. Hva er det som er spesielt med Glocken som gjør at denne krever så mye mer? Eller, er dette noe som gjelder alle ”militære” våpen?

 

Når det gjelder ”å bli bitt av basillen”, så er jeg nok allerede angrepet. Så gjenstår det å se hvor lenge angrepet varer. :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Også er det ting jeg lurer veldig på, i forhold til det at Glock krever mye av en skytter før presisjonen kommer frem. Hva er det som er spesielt med Glocken som gjør at denne krever så mye mer? Eller, er dette noe som gjelder alle ”militære” våpen?

 

:)

 

Det er stort sett avtrekkene som gjør at man må trene litt mere på typiske tjenestevåpen. Presisjonen i selve våpnet er ikke så mye dårligere enn andre våpen

Link to comment
Share on other sites

I første omgang tenker jeg meg selv som en ”rekreasjonsskytter”, eller en som skyter litt for moro skyld.

Jada, jada, jeg vet ikke hvor mange som har presentert seg slik i starten. Det varer i ca. 2 uker :D

95% av oss er "rekreasjonsskyttere", det blir bare litt mye rekreasjon :D

 

Så ambisjonsnivå er viktig, og så lenge man diskuterer med utgangspunkt i ulikt ambisjonsnivå – så blir det som å sammenligne epler og bananer (eller hockey med tennisracket).

Nei, det var ikke helt slik jeg mente. Det er heller slik at det er utrolig demoraliserende å stå på banen sammen med folk som putter inn tier etter tier, når man selv sliter med å få noe i svarten.

Man kan si hva man vil, men det å se egen framgang er et pluss. Et ambisjonsnivå har alle, om ikke å vinne så er det topp å slå kompisen slik at han kan mobbes i bilen på vei hjem fra et stevne.

Fra å bli sist til nest sist er også framgang. Slike småting gjør at gleden ved skytingen vedvarer.

 

Også er det ting jeg lurer veldig på, i forhold til det at Glock krever mye av en skytter før presisjonen kommer frem. Hva er det som er spesielt med Glocken som gjør at denne krever så mye mer? Eller, er dette noe som gjelder alle ”militære” våpen?

Det der kan man skrive en bok om.

Glocken har en ramme av plast, det gjør den lett. Det igjen påvirker blant annet rekylopptaket, som på en 9mm Glock er... eh... artig...

Avtrekket er spesielt (selv om det i dag er mange våpen på markedet med slike avtrekk), for å si det noe enkelt, så slipper du ikke bare fram tennstempelet med et Glock avtrekk, du slår samtidig av en sikkring. Det gjør avtrekket tungt og rart, men fortvil ikke. Det kan fikses.

Det å definere et "militær"-våpen er alt annet en lett. F.eks. så er presisjonsmaskinen Sig P210 i utgangspunktet bygd for tjenestebruk, og den ville jeg ikke prøvd å grave ned i hagen.

Alle våpen trenger puss å vedlikehold, så det slipper du ikke unna :D , og våpen som er godt vedlikeholdt virker samme hva de heter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere hatt SW5906TSW med DA/SA avtrekk og 1911'er. Jeg har HK P30 til praktisk som jeg traff ganske dårlig med. Når jeg prøvde CZ 75 SP-01 shadow, tanfoglio eller beretta F92 (alle laget i metall og tyngre enn HK'en) så skjøt jeg umiddelbart bedre selv om det var ukjente våpen for meg. Så jeg har nå kjøpt en CZ 75 SP-01 Shadow som ettervert kommer til å bli max til praktisk production divisjon i praktisk skyting (det eneste jeg skyter i konkurranse). (Ikke umulig HK'en blir til salgs i september når CZ har bevist seg verdig til å "stole på".)

 

Forvent ikke at CZ 75 SP-01 Shadow og Tanfoglio funker 100 % ut av esken = kjøp i butikk som kan pistol og som er tjenstevillig.

 

S&W 5906 TSW veier rundt kiloen og skyter godt, den er en ergonomisk katastrofe i forholdt til andre tjeneste våpen, men er driftssikker (så det var en slik til salgs, IKKE kjøp med kun DA avtrekk. Jeg kjenner verken pistolen eller selger). CZ er i samme prisleie rundt kr 8.000, men den må det gjøres noe med, en med erfaring må sette fila i den samt bytte fjærer.

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang, takk for hyggelige og gode kommentarer.

 

Noen ganger er teskje et godt arbeidsredskap – andre ganger er mange repetisjoner vel så bra.

 

Når det gjelder Glock, har jeg forstått at avtrekk er en utfordring som kan løses. Videre har jeg forstått at Glock gir en ”artig” rekyl, og at noe av dette skyldes lav egenvekt som tar opp lite av rekylen i seg… eller var dette feil?

 

Innledningsvis skrev jeg at mine ambisjoner (i det minste nå) er å skyte på utendørsbane (25 m), samt delta på klubbkonkurranser i felt og spesialfelt. Videre kommer jeg vel også på vinterstid til å være på innendørsbane (hvor det også er rom for å skyte 9 mm).

 

Jeg har for så vidt ikke noe ”fast budsjett”, men jeg synes 10.000 er mye for en pistol. I så måte er 5 – 6.000 en pris jeg er mer komfortabel med.

 

Så kommer noen nye spørsmål. Kanskje jeg trenger tre pistoler, og ikke bare en? Skjønt, "trenger" er vel et noe diffust ord i denne sammenheng. ;)

 

1. Kal .22.

2. 9 mm til bane og felt. Kanskje også etter hvert til praktisk.

3. 9 mm til bane og spesialfelt.

 

”On a budget”, til ”fornuftige priser” – og da aller helst pistoler som ”hører sammen”, slik at trening på den ene, også vil gjøre meg bedre på den andre.

 

Er det noen som føler seg kallet til å sette opp en liste for meg? :D

Link to comment
Share on other sites

hei jeg har for ikke lenge siden gått ut av nybegynner kurs og etter endt kurs og mye snakk med folk i klubben så ble det sendt søknad på 2 pistoler , en 22 og en 9mm

grunnen til at jeg valgte de er fordi at de kan jeg bruke til mye forskjellig skyting samt få tak i masse billig ammo . lader selv til 9mm og da koster det meg 1kr pr skudd , da har jeg mulighet til å trene masse og ha det mye gøy sammen med andre skyte kompiser ...

 

jeg kjøpte en s&w 22a brukt gått 300skudd for 1500 kr , synes den er helt grei som et nybegynner våpen også siden jeg hadde lite budsjett å handle for ...

 

så kjøpte jeg en brukt tanfoglio match duo tone 9mm for 5000 og den er jeg kjempe fornøyd med ...

 

litt info fra hva jeg gjorde og tenkte selv som nybegynner ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med rekylen fra min G26 (Skyldes sikkert dobbel rekylfjær!) selv om vekten på hva du holder i skytehånden varierer MYE fra tomt våpen til våpen med fullt magasin..

:) Handleliste bør du nok sette opp selv.., men JEG tror den bør begynne med en BRA .22 stiftemaskin som passer deg! (Og bruk så mange penger som mulig på denne!)

Tror kanskje du vil få problemer med å få tillatelse til to pistoler i samme kaliber uten å kunne vise til dokumentert aktivitet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå lest til øyet blir stort og vått – og har sett og lest på nettet om Tanfoglio, Pardini, CZ… Jeg ser for så vidt også at prisen på et bruktvåpen ikke trenger å være avskrekkende (kanskje heller ikke på noen av de nye).

 

Etter å ha lest ser jeg også at det er mer enn mat og vin fra Italia som kan være kvalitetsvarer, det var jeg egentlig ikke klar over på forhånd. ;)

 

Når det gjelder innspillene om .22, så tar jeg de – selv om jeg må innrømme at de .22 jeg har skutt så langt, i alt for stor grad minner meg om salongeværene vi skjøt med på ungdomsskolen – og at en gammel rufsete Ruger ikke akkurat er det jeg ser for meg at jeg skal stå og bruke mye tid på.

 

Da er det nesten morsommere med luftpistolen. Men, jeg har sett at også innenfor .22 finnes det mye morsomt.

 

Her skal jeg snuse litt mer.

 

Takk for gode innspill og kommentarer så langt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som alltid anbefaler en nybegynner å finne seg en brukt matchpistol i .22 som første våpen. Jeg er også en av de som uten større problemer klarer å holde seg i klasse A i militærfelt med en Glock 17. Trener jeg mye Glock? Nope. Jeg trener mest luft om vinteren og .22 og .32 om sommeren.

 

Jeg er overbevist om at trening med en god .22 pistol hjelper mye mere på ferdighetene dine med andre pistoler enn vice versa.

 

Skyter du bare for moro skyld? Ja, det gjør vi alle sammen. Og der er mye morsommere å skyte bra.

Link to comment
Share on other sites

Det våpenet flest pistolnybegynnere får opplæring på i løpet av ett år i Norge er Glock 17 eller P80 som den heter hos de som gir opplæringen. :wink:

 

Utifra hva Askeladd skriver, synes jeg faktisk at spørmålsstillingen hans fortjener å bli tatt på alvor og ikke bare bli presentert den oppleste og vedtatt sannhet i henhold til de rettroende... :mrgreen:

 

Jeg kommer nok til å skrive litt springende i innlegget, så dere får på forhånd ha meg unnskyldt for dette. :oops:

 

Slik jeg leser våpenanbefalingene din, leser jeg de som om du har fått anbefalinger på amerikanske fora, begge de to nevnte våpnene er vanlige anbefalinger til CCW (Concealed Carry Weapons) over der, men det er ikke en aktuell problemstilling i Norge.

 

I forhold til hva du skriver om bruksområder er hverken G19 eller S&W MP9C noen gode valg - men det virker det som du har tatt innover deg. Men jeg vil heller ikke uten videre anbefale deg å kjøpe en matchpistol i .22 hvis ambisjonsnivået og budsjettet ditt er som du skisserer og du er fornøyd med den treningen du får av Walther luftpistolen.

 

Er du fornøyd, så er du fornøyd og du kan greit klare deg med å fortsette å låne klubbvåpen for å trene .22 eller gjøre som jeg gjorde når jeg startet opp - å kjøpe en rimelig ruskepistol .22 for plinking og nogenlunde vettug trening, mine ambisjoner var nok relativt like dine og jeg fant og finner NSFs baneprogrammer usedvanlig kjedelige, men av og til hender det at jeg sitter å titter på matchpistoler og kjenner at det rykker i "vil ha" nerven. Men heldigvis går det fort over (selvom jeg ved ett par, tre anledninger har vært ekstremt nær å handle Feinwerkbau AW 93).

 

Jeg ville hvis budsjettet var stramt, tittet på brukte våpen av disse typene i ikke prioritert rekkefølge: CZ75, Browning Hi Power og full størrelse utgavene av Glock og S&W - du får normalt bedre avtrekk med CZ og Hi Power enn med Glockene og (tror jeg) S&W, i tillegg kan du få de førstnevnte brukt fra ca 2000 kroner uten at de er nødvendigvis er utslitt men du bør nok i så tilfelle allierer deg med noen som er våpenkyndige og kan hjelpe til med å sjekke ut aktuelle bruktvåpen. Eneste bakdelen med Hi Poweren kontra de andre er at du ikke vil kunne skyte standard klassen i praktisk med den pga singel action mekanismen.

 

Du blir neppe Norgesmester med noen av våpnene men du kan bli en habil skytter med alle, og hvis du med tiden får øket ambisjonsnivået ditt, kan du kjøpe våpen som tilsvarer ambisjonsnivået når våpenet blir det som holder deg tilbake. Etablerer du en "baseline" på våpenet vil du etterhvert kunne se hvordan du skyter i forhold til "baselinen" - ta notater når du er på skytebanen, ihvertfall totalsummen av hver serie, så vil du etterhvert se hvordan økningen i snittet kommer.

 

Hvis ambisjonen er som du skriver "å holde svarten" på 20 (25 meter er baneavstand) har du allerede etablert en "baseline" på 35 poeng (5 skudd av 7 poeng) - når du oppnår denne poengsummen eller mer på hver serie du skyter har du i utgangspunktet nådd målet ditt - og er klar for å sette ett nytt mål...

 

Sånn rent prinsippielt vil jeg faktisk heller ha nye skyttere som skyter i forhold til oppnåelige mål og ambisjoner og er på banen over lengre tid i forhold til eget ambisjonsnivå og våpenpark enn å ha nye skyttere hvor vurderingene om våpenvalg og treningsmengder speiler klubbens toppskytteres gospel og frafallet etter 12 måneder er på 100% fordi det ikke er lystbetont eller en høyst urealistisk fremgang uteblir.

 

Alle blir ikke norgesmestre eller har ønsket om å bli det, ei heller har alle lyst eller anledning til å svi av 30000 tusen kroner på våpen etter 6 månder i pistolklubben heller - for deretter å selge med 10000 i tap når man finner ut at veien til lykken ikke gikk over pistolbanen heller...

Link to comment
Share on other sites

fikk omsider etter lang tids venting, gått ei feltløype med desert eagle .44 og brukt skulderhylsteret jeg fikk med (gjett om jeg skal kjøpe hoftehylster isteden.. ble sliten i korsryggen av å ha kanonen på ryggen i to timer.. var noe herk av reimer og annet tjafs som var et helvete å få på plass)

 

Men oppdaget at her skal p22 omsider bli brukt, min er nemlig blitt driftsikker med og jeg klarer av alle underverker å få 5 skudd i sort og relativt nært samlet på 25m banen. Sikkert fordi jeg kun har våpen med ubrukelig avtrekk (desert eagle, p22, glock osv)

 

Men glock 17, kan den brukes til et felt program, eller må jeg ha 19?

 

Deserten klarte 50 skudd uten jamming, så den var fin sånn sett, har justerebare sikter som jeg tror jeg må få på den og. Tror faktisk man kan få gjordt det realtivtbra , men en ulempe:

Skyte felt med .44 i en pistol som krever dyr og hard ammo blir veldig kostbart skal det gjøres hver uke... selv om man lader selv...

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillene Flashman – det er godt å se at det er noen som tør å gå litt ved siden av ”mainstream”. :)

 

Som du sikkert har sett tidligere i denne tråden, så har vi vært innom begrepet ”ambisjonsnivå” – og ikke minst ”presisjonsnivå” tidligere, samt at vi har gledet oss over å diskutere epler og bananer.

 

Jeg har forståelse for at seriøse idrettsfolk går for en type utstyr, mens de som holder på med denne idretten for rekreasjonsformål (eller bare for morroskyld) kanskje velger annet utstyr.

 

Når jeg svømmer, så velger jeg shorts – selv om jeg ser svømmere på TV i kondomdrakt. Når jeg står på ski, så velger jeg vanlige vinter/turklær – selv om jeg ser utøvere på TV i kondomdrakt.

 

Jeg tror det blir noe av det samme her.

 

Anbefalingene jeg fikk i forhold til SM / MP kom fra Norge, men det var som et alternativ til Glock – og antagelig ikke som et alternativ for en ny skytter. Amerikanske forum har jeg ikke giddet å forholde meg til, selv om jeg har sett en del filmsnutter og ”rewiews” på Youtube. Der ligger det mye rart, og av vekslende kvalitet. "Home defence" er ikke veldig aktuelt, ihvertfall ikke i mitt nabolag. ;)

 

For øyeblikket ser jeg for meg at jeg kommer til å sette opp en handleliste som er omtrent slik ut;

 

Nummer 1. Primært til trening. Kaliber .22, SigSauer – Mosquito, Walther P22 – eller tilsvarende.

Nummer 2. Primært til trening, og felt. Tangfoglio (Match Duotone, eller modell Force), Glock 34, eller kanskje en brukt Sig.

Nummer 3. Primært til trening, og spesialfelt. Glock 19, Glock 26.

 

Skjønt, jeg kommer vel fremover til å studere de ulike sidene for brukte våpen, for på den måten å se om det er mulig å finne andre brukte våpen til en fornuftig pris. Også kommer jeg selvsagt til å benytte enhver anledning til å prøveskyte det jeg måtte komme over av våpen, for å se om det er noe av dette som passer meg bedre (eller dårligere) enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Sånn rent generelt hadde jeg holdt meg unna de .22 du har sett på, det er overveidende sannsynlig at du ender opp med ett mandagsprodukt... :mrgreen:

 

Skulle jeg plukket noe under matchpistolsegmenet i .22 hadde jeg sett etter full størrelse pistoler som Ruger Mk I, II eller III, Browning Buckmark, Margolin eller Hi-Standard i serie 107 eller senere med magasiner, (ikke mitchell eller Texas produserte). Jeg hadde også tittet litt mer på .22 ombyggingsettene...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer sikkert ikke som noen overaskelse at jeg slenger meg på samme linjen.

 

For nummer 1 så er jeg enig med JAM og slenger på et par 22er fra Beretta i samme slengen.

 

For nummer 2 så finnes det (kremt) også noe som heter 1911. Ellers har du Glock 17 som også er perfekt for production class evt. en Springfield xD tac eller std.

 

For nummer 3 ville jeg også vurdert sub-compactene til Springfield xD og en av de mindre Sig'ene. P229 er vel omtrent like stor som G19.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare føye meg til resten og si at du bør skyte mye 22 for å bli bedre.... sånn er det bare.

 

Når det gjelder 9mm ville jeg sett på en CZ SP01 Shadow hvis jeg var deg. Jeg har prøvd en sånn en del, og er imponert på alle vis. Den kan du også bruke i praktisk.

 

Selv har jeg en Pardini i 9mm. Fantastisk våpen, men jeg er ganske sikker på at jeg inne et år kommer til å ha en SP01 også.

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er å være en evig D skytter i militær....så velkommen skal du være med G19 din ;-)

Har du større ambisjoner, feks å treffe litt også...så hadde jeg spart litt til og kjøpt noe bedre....

Godt poeng!

Dette får meg til å minnes de Gode Gamle Dager™, da jeg en dag på banen med min G19, sammen med en del andre jyplinger som alle syntes vi hadde realt mye Hår På Brystet™, en dag så en rar oldtidssak (les: gammel person) kom på banen med hørselvern fra 1800-tallet og en Walther P-38 som vi i ondskapsfullt, men skyteteknisk korrekt, fellesskap døpte Kastanjetten™. Med hånlige flir bestemte vi oss selvfølgelig for å skyte i sirkler rundt denne gamle lodotten - det var ikke engang nødvendig å si det.

 

At en oldtidssak utstyrt med en kastanjett skjøt ræva av oss alle er en annen, men ikke uvesentlig sak. Selv har jeg aldri klart å få en P-38 til å samle innenfor svarten uten seriøse modifikasjoner på nivå langt over kastanjett, men det er kanskje bare jeg som skyter dårlig. Da jeg bestemte meg for G19 var det som konsekvens av at jeg dengang da av en eller annen merkelig grunn skjøt bedre med den enn med G17. Dette var de to eneste, relle alternativene vi hadde å velge i blant østerisk plaststøpingskunst dengang da i dampalderen. Jeg har spent min G19 i en Ransom Rest, og jeg kan garantere deg at den med riktig ammunisjon leverer 5 skudd i tieren på 25 meter hver eneste gang. Det tviler jeg særdeles sterkt på at Kastanjetten™ var i stand til.

 

Du får gjøre matten - selv vet jeg utmerket godt hva som imponerer meg - denne gangen var det oldtidssaken og ikke min suverene tro på mitt eget våpen og min egen fortreffelighet som skytter - selv om det gjorde vondt i selvfølelsen.

 

Bare noen betraktninger i natten, altså.

Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet Morten, går ut i fra at du mener G17 evt. den norske havregamp versjonen P80, ikke G19 som er den "kompakte" 15 skuddsversjonen. 8)

 

Jeg skyter med både Glock 17, såvel som P38 og P1 og kan med hånden på hjertet si at ingen av den er fantastisk bedre enn de andre presisjonsmessig. Selvsagt suger DA avtrekket på Waltheren, men det bruker jeg ikke på over 5 meter uansett. :)

 

(Jada, jeg kan komme med våpen-nerdete kommentarer etter 4 generøse drinker og 3 liter med sterkøl i henhold til Amex slippen min) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Får muligheten til å få meg en italiensk ppk kopi i 22 med knall avtrekk, men for å kunne kjøpe den må jeg nok kvitte meg med p22`n... er ikke helt sikker på om jeg gidder, men hvis noen vil ha en slik p22 så kan de jo sende meg en pm... den funker 100% med cci minimag, subsonic og med lydemper på funker den merkelignok med all ammo. Lyddempern medfølger ikke, men overgangen gjør.

 

Jeg må uansett se ann denne lille italiern om den faktisk funker bra... den er ikke akkurat "ny"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
Hvis målet er å være en evig D skytter i militær....så velkommen skal du være med G19 din ;-)

Har du større ambisjoner, feks å treffe litt også...så hadde jeg spart litt til og kjøpt noe bedre....

 

K.

 

 

var litt til ettertanke disse ord..lurer litt på erfaring og nøkternhet i seriøse vendinger. jeg har matchvåpen i 9mm (4stk) og en g19 med org matchløp som ikke står tilbake for ultramatch og andre matchpistoler i felt. Har hatt 7-8 g19 opp gjennom årene og alle har levert på høyde med mange dyre pistoler i feltløypa, dette er en tjenestepistol og ikke matchvåpen men leverer god presisjon om man passer til denne og modder litt avtrekk. sarkasme er en fin ting men ikke mobb men konse på egne og ikke andres valg :-) (skrevet med litt smil og humor)

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen problemer med å begynne med G19 som første håndvåpen om TS ønsker det. Spesielt om en har .22 i klubben som en kan skyte seg lei på... :P

Du treffer det du vil med en Glock om du kan å bruke den ;)

Ta deg tid til å prøve litt grep på en skive med fem og fem skudd.

Du finner fort ut at du må være bestemt og gjerne ha litt styrke i hendene når du skal skyte fort med den og samtidig treffe samme punkt.

Bytt siktemidler foran og bak med en gang, gjerne til metal sikter. Dyrt men en god investering....

Mulig du kan tjene på litt vekt i håndtaket for å hjelpe på rekyl og tyngdepunkt.

Polering av diverse i toppen hjelper godt på, og kanskje bytte litt deler og fjærer så er avtrekket plutselig ganske så greit til felt.

Men vær obs på hva du skal bruke våpnet til siden det er en del regler som spiller inn på hva du får lov til å gjøre med det, tenker da spesielt på vekt og krav til avtrekksvekt.

Noen grener du kan skyte i : militær, grov, spesial (nsf) production, standard, sivilpistol2 (nfps)

 

Jada, det finnes bedre skyttere en Glock i verden. Men til den prisen og moro faktor så hjelper det lite å komme med et våpen til 12000+ for å skyte marginalt bedre en ett brukt evigående selvsmørende mirakel av en Glock til ca 4000 kroner brukt.

For mellomlegget får du 5000 skudd med magtech 9mm hos Magne Landrø A/S. Klarer du ikke å lære deg å skyte med en Glock med 5000 skudd så kanskje du bør prøve en annen hobby?? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med G19, men det har iallfall ikke vært noe problem å holde seg i A i militærfelt (med enkelte avstikkere ned i B) med en G17. Og de gangene jeg har skutt meg ned har det vært fordi jeg enkelte år har hatt bare en eller to starter i militær, og da skal det bare et par napp til for at man skal skyte seg ned. Så evig D-skytter er kanskje å ta i litt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...