Jump to content

Geitetråden ... til mangel på info?


Vesper

Recommended Posts

Hvorfor ble denne tråden fjernet?

Jeg er vel kjent med media og kan gjette på både det ene og det andre, men dette er for dårlig samme hva. Fortell oss i klartekst hvorfor tråden ble slettet, ellers blir det mange av oss som mister tiltroen til Kammeret. Det er ingen av de som skrev innlegg som har skylden for det ... det er styret.

Hvorfor?

 

Erik Braathen

Link to comment
Share on other sites

Det er en del informasjon i den andre tråden.

 

Dette er ikke en forklaring fra et samlet styre, men en oppsummering fra undertegnede.

For å ta det hele litt kort så var det press fra media som fikk trådstarter til å fjerne historien.

Det vi satt tilbake med da var en tråd som ekspanderte støy og hets mot trådstarter ut i nattens mulm og mørke etter at artikklen på nettavisen var et faktum.

 

Vi kunne godt latt tråden stå slik den var, men i stengt modus.

Men tråden ble lagt til side utenfor allmenn skue for deretter en opprydning av den verste hetsen.

Selve historien og det meste av tråden har vi et stort håp om å få lagt ut i sin helhet igjen.

Men det er det ikke styre eller moderatorene som bestemmer, men derimot de historien handler om, og som regelrett er blitt hetset som avgjør.

 

Hva som skjer utenfor møteplassen www.kammeret.no er det lite vi kan råde over.

Men kanskje trådstarter av denne tråden kan gi oss noen tips om hvordan vi skal forholde oss til media og andre utenforstående som anmelder kammerater som skriver her inne?

 

Siden han konsekvent mener dette er styrets skyld, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ellers bør det presiserast at tråden ikkje er sletta. Den er midlertidig tatt av det åpne forumet. Det er eit grep som vi moderatorar må gjere når ein tråd tar av i ønska retning.

Dette av fleire årsaker;

- for å roe gemytta litt og gje hissige debattantar eit pusterom for å roe seg ned litt, få seg ein kaffikopp, bli edru osv.

- for å diskutere saken med andre moderatorar og styret

- for å kunne rydde i tråden i ro og mak.

 

I og med at moderatorjobben tross alt er frivillig dugnadsinnsats, og at livet faktisk består av meir enn Kammeret.no, so tar dette av og til litt tid. Særleg vanskelege saker. Vi i moderatorkorpset må berre be brukerane om forståelse for denne biten.

Grunnen til at vi gjer det slik er for å få ein mest mogeleg ryddig prosess, der alle blir behandla likt og etter retningslinjene i forumreglementet. Eg kan skrive under på at det ikkje alltid er lett...

Link to comment
Share on other sites

Bamrud – naturligvis er det styrets skyld at tråden ble fjernet. Hvem ellers kunne gjort det?

Jeg kritiserer ikke styret for at tråden ble fjernet, det kan ha vært gode grunner til det for alt jeg vet. Det jeg leste i tråden virket ikke som grunn nok, men det kan ha dukket opp noe i nattens mulm og mørke, som du sier, mens jeg sov.

Det jeg etterlyste var en begrunnelse.

La meg bli filosofisk. Jeg har deltatt på diverse internettfora og sett hvordan mange av dem ble ødelagt med tiden. Det var diverse årsaker til til ødeleggelsene, og én av de vanligste var mangel på åpenhet. Ting foregikk i ’den indre sirkel’, hemmelig, bak mål. Sånt skaper en dårlig stemning og er skadelig for forumet.

Det beste eksempelet jeg vet om, er Wikipedia. OK, det er ikke et forum, men det er internett. Og der har det foregått så mye under bordet at det virker som om de holder på å ødelegge seg selv. Jeg bruker Wikipedia fremdeles, men skepsisfilteret er skrudd opp fra 50 til 90.

Anklager jeg Kammeret for wikipedifisering? Nei. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at en ’opphøyet klikk’ driver med eget spill – tvert om.

Mitt attakk av paranoia kommer av tidligere erfaringer, i kombinasjon med det faktum at moderatoren som skulle gi informasjon om stegningen ikke ga informasjon, bare noe vagt om hvordan tråden hadde ’utviklet seg’. Neivel, det er ikke alltid like lett å forklare ting, men prøv.

Å fjerne en tråd er ikke en likegyldig ting, folk reagerer på det. Første gang blir de litt sure, neste gang mer. Til slutt forsvinner de fra forumet. Fortell hvorfor fjerningen skjer, legg ting på bordet, så er det få som blir sure.

Jeg satte stor pris på at Kammeret ble dannet etter fiaskoen med Sluttstykket (gud bevare meg vel for noe … hold munn, Vesper), og er fremdeles glad for at det eksisterer. Er jeg alltid enig i Kammerets redaksjonspolitikk? Selvfølgelig ikke, men det spiller ingen rolle. Du er deg og jeg er meg, og de skal vi krangle om herfra til evigheten. Uten å bruke skjellsord og personangrep, må jeg legge til. Det ødelegger en hver god krangel.

Med det samme. Poacher – et råd. Ikke bruk bilder av mennesker med svartsladdet ansikt i fremtiden. Det gir assosiasjoner til Nokasranere med finlandshette. Skyt gjerne geiter eller rådyr på på 400 meter, eller 600. Det er helt i orden for meg, Nei, ikke helt. Jeg blir litt sur av å lese om det, for så god til å skyte er ikke jeg lenger.

Link to comment
Share on other sites

Vesper, jeg stiller meg litt undrende til at du kan påstå så bomabstisk som du gjør at det er styret sin feil at tråden ble borte? Jeg sitter ikke i styret og jeg er heller ikke noen moderator, altså jeg er kun en normal bruker av forumet. Etter at Poacher tok bort "artikkelen" som var hele grunnlaget for tråden, kan jeg godt forstå at det sees på som poengløst å ha en tråd, som kun består av skittkasting, om et innlegg som ikke lenger befinner seg i tråden. Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter å si egentlig. Insinuerer du at styret bestemte at poacher skulle fjerne innlegget? Eller mener du at det generelt er helt feil å fjerne en tråd som kun består av skittkasting fra ende til annen?

Link to comment
Share on other sites

No var eg på ferie under heile denne prosessen, men enkelt og greit slik som eg har forstått det.

 

Trådstarter tok vekk sitt åpningsinnlegg, sjølve ryggraden i ein slik tråd. Det som då stod igjen var ein tråd som bestod av ei blanding av skryt til det som ikkje stod der lenger, kritikk av det samme, og krangling. Kranglinga var og inne i ei dårleg utvikling i seine nattetimar. Då vart tråden stengt og flytta vekk frå åpent forum.

Dette fordi tråden framstod som relativt verdilaus utan åpningsinnlegget, og den gangna meir til støy enn den fulgte formålsparagrafen til kammeret.no.

 

Er dette begrunnelse god nok?

 

Det høyrer og med til historia at det vert jobba med å få lagt både åpningsinnlegg og tråden ut igjen. Begge deler truleg litt moderert av hhv trådstarter og moderatorkorps. Årsaken til at dette tar litt lenger tid enn enkelte tolererer, er at både trådstarter, styret og moderatorar er i dialog her, og at arbeid skal gjerast. Livet består av meir enn berre kammeret.no og det kan ikkje forventast at det vert jobba 24/7 av verken moderatorar, styre eller brukerar.

 

Er det fortsatt uklarheiter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Vesper at svartsladdet bilde gav et uheldig inntrykk, men de stod klart i tråden at det var fordi han ikke kom i kontakt med sin jaktkamerat og at sladding var av personvernhensyn.

Dette er delvis min feil, jeg hadde glemt å si OK til å vise mitt ansikt, og jeg var ikke tilgjengelig på tlf. Da gjorde Poacher det riktige, og sladdet vekk ansiktet mitt.

Dersom normale personvernhensyn skal være grunn til å bruke Rambobetegnelser så er vi på ville veier, så lenge det er klart skrevet må det være en kurant sak.

 

Dersom vi blir enig om å legge tilbake poacher`s innlegg vil sladding bli fjernet.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det var mulig å få noen forklarende ord ut av deg også, vesper.

 

Slik du la opp til i første innlegg virket det som at du tror det er styret som tar alle avgjørelser og grep som skjer her på forumet.

For å få ting på det rene så er det ikke styret i kammeret/nojs som modererer, stenger eller fjerner tråder.

Vi har valgt å holde styre og drift adskilt slik at styret setter grenser og lager lover, og at vi har politi (moderatorene) til å håndheve dem. Kun i enkelte unntakstilstander tillater vi et styremedlem å røre moderatorpanelet.

 

Det er riktig at moderatoren som fjernet tråden skulle ha informert mer om hvorfor det ble gjort.

Men det var ikke meningen at den skulle bli så lenge borte. Det er der den virkelige glippen skjedde. Grunnen til dette var rett og slett at det skjedde så mye rundt geitehistorien samtidig som vi forsøkte å få vite årsaken til at historien ble fjernet av trådstarter.

 

Her ble det en glipp som vi tar til oss, og som vi bør lage bedre rutiner på kort og godt.

 

Men at vi ikke er åpne nok og informerer når ting skjer i styre og stell er jeg ikke enig med deg i. Det mener jeg vi er gode på.

Vi er også fornøyd med retningen vi har satt og mener vi har gjort det rette med hensyn til kammerets fremtid og brukernes ve og vel. Men husk nå for all del at vi kun er en gjeng med amatører som noen ganger bruker alt for mye av vår fritid til dette.

Link to comment
Share on other sites

La meg bare skyte inn litt info, som jeg allerede har skrevet.

 

Jeg valgte å ta den offline, til jeg viste hva som skjedde og hvilken retning dette tok. At jeg valgte å holde kortene privat mener jeg fortsatt er riktig, da det kom mye info som måtte sorteres/makuleres/lagres.

Siden denne nevnte tråden ikke bare omhandler meg og det er ferietid, så drøyer det hvertfall til uken før den er online igjen.

Hadde tråden derimot bare handlet om meg, så hadde den stått til Dovre fallt!!!

Link to comment
Share on other sites

Først så tok jeg vesper for å være en surpomp som startet denne tråden. Men jo mer jeg ser av det som har skjedd og "later som" at jeg ikke har vært å lest på kammeret det siste halvannet døgnet, så ser jeg at informasjonen er mangelfull..

 

Men vi har også hatt hensyn å ta til både trådstarter og andre involverte.

For oss som var midt oppe i dette samtidig med jobb og privatliv har ikke sett konsekvensene av det utad på det åpne forum.

 

For å ha nevnt det nok en gang. (sikkert i den tredje tråden nå):

Det er ikke for å tie ned noe som helst. Tvert i mot.

Jeg håper vi er sterkere og står sammen til en senere anledning, og lar oss ikke kneble når det kommer vriene spørsmål fra utenomverdenen.

Link to comment
Share on other sites

Slik er det i samfunnet :wink: Skal du se filmen, så må du se den fra start og ikke kom inn halvveis å lure på hva som har skjedd den første timen :mrgreen:

 

hehe, Google is my friend :lol:

 

Men hallo... Nettavisen skriver "innsender", har noen fra jaktlaget sendt denne "storyen" til Nettavisen? Og en annen ting, har Nettavisen lov til å trykke bilder slik de har gjort?

Link to comment
Share on other sites

Polar... Tenk deg om nå!!!

Tror du virkelig at noen fra de som var på tur kontaktet nettavisen omkring dette :shock: Dette er 5 gode venner på tur.

 

Ja jeg skjønner tegningen nå, merkelig måte å skrive det på. Vi sender ikke inn, vi poster... enda.

 

Men det er også litt av poenget, hvis ikke noen fra jaktlaget har sendt inn "storyen" til Nettavisen har Nettavisen lov til å trykke bildene slik de har gjort? Er ikke dette

brudd på opphavsretten? Faksimile ja... dette lukter overtramp fra Nettavisen sin side.

Link to comment
Share on other sites

Slik er det i samfunnet :wink: Skal du se filmen, så må du se den fra start og ikke kom inn halvveis å lure på hva som har skjedd den første timen :mrgreen:

 

Først leste jeg Polar sin link til ekteskap med geit, og så denne. Det ble en så helt feil kopling i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Polar... Tenk deg om nå!!!

Tror du virkelig at noen fra de som var på tur kontaktet nettavisen omkring dette :shock: Dette er 5 gode venner på tur.

 

Ja jeg skjønner tegningen nå, merkelig måte å skrive det på. Vi sender ikke inn, vi poster... enda.

 

Men det er også litt av poenget, hvis ikke noen fra jaktlaget har sendt inn "storyen" til Nettavisen har Nettavisen lov til å trykke bildene slik de har gjort? Er ikke dette

brudd på opphavsretten? Faksimile ja... dette lukter overtramp fra Nettavisen sin side.

 

Nå kjenner jeg ikke med denne saken om hvem som har tipset hvem osv... Men Lov om opphavsrett / Åndsverkloven kjenner jeg til og er det tilfellet at vedkommende nettavis ikke har fått bildene fra kilden selv, så er det klart brudd.

 

Driver som fotograf.....

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke med denne saken om hvem som har tipset hvem osv... Men Lov om opphavsrett / Åndsverkloven kjenner jeg til og er det tilfellet at vedkommende nettavis ikke har fått bildene fra kilden selv, så er det klart brudd.

 

Driver som fotograf.....

 

både ja og nei....

 

Sitert fra ÅVL

§ 23a. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i aviser, tidsskrifter og kringkasting ved omtale av dagshending. Dette gjelder likevel ikke verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting. Opphavsmannen har krav på vederlag med mindre det gjelder dagshending knyttet til det verket som gjengis.

 

Er et kunstverk eller et fotografisk verk utgitt, eller har opphavsmannen overdratt eksemplar av verk som nevnt, kan verket medtas i aviser, tidsskrifter, bøker, ved film og i kringkasting, såfremt verket utgjør en del av bakgrunnen eller på annen måte spiller en underordnet rolle i sammenhengen.

 

ÅVL § 23a har imidlertid følgende avgrensing på adgangen til å bruke faksimile

 

Dette gjelder likevel ikke verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting.

 

Dette innebærer blant annet at det ikke er tillatt for en avis eller et tidsskrift å bruke faksimiler av pressebilder fra konkurrerende publikasjoner til å illustrere aktuelle saker.

 

 

Så spørs det om kammeret.no er konkurrent til nettavisen da...

Link to comment
Share on other sites

Alle kan hente og kopiere alt du legger på nettet. Høyreklikk på bildet og velg "kopier", og det er det. Omde har rett til det? Vel, det er lagt tilgjengelg i et åpent forum. Vi har ingen rstriksjoner på hvem som kan melde seg inn her, så jeg tror det blir vanskelig å argumentere for at ikke bildet er offentliggjort. Jeg er ikke jurist, men jeg ser da stadig at presse bruker saker de har funnet på nettet.

Jeg tror også vi lett glemmer hvor stort kammeret.no faktis er. Vi har millioner av treff per mnd. Forsøk å google et eller annet jakt eller våpentema, og kammeret.no kommer ofte opp. Kammeret.no blir lest, også av folk som ikke er jegere og skyttere, og det kan vi like godt huske på. Jeg mener at vi jegere og skyttere har ingenting å skamme oss over. Vi behøver ikke skjule at vi skyter dyr, og at vi har glede av jakten. Men vi må også huske når vi skriver noe at det kan leses av alle. Og så må vi tenke på hvordan vi vil vinkle det vi skriver slik at det godt kommuniserer det vi vil si.

Link to comment
Share on other sites

La meg bare skyte inn litt info, som jeg allerede har skrevet.

 

Jeg valgte å ta den offline, til jeg viste hva som skjedde og hvilken retning dette tok. At jeg valgte å holde kortene privat mener jeg fortsatt er riktig, da det kom mye info som måtte sorteres/makuleres/lagres.

 

Den infoen burde du fremlagt Moderatorkorpset på privaten. Slik at man var foreberedt på hva som skjedde i "kulissene" og etterhvert på åpent nett .Som ex moderator burde du tenkt på det scenario som dukket opp i etterkant. Dummere er du ikke.

Det mange trodde var at Styret/Moderatorene som presset på at innlegget ble fjernet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat "Bruk av faksimile er, uten nærmere avtale, ikke legitim gjengivelse. Dersom bilder og tekst er leselig mv, innebærer gjengivelser i form av faksimile lovstridige inngrep i rettighetshavernes rettigheter."

 

Mener fremdeles at dette er en gråsone, en annen ting er at Nettavisen har satt dette i negativ fokus, samtidig så er det masse reklame som ramme rundt artikkelen. Her er det ikke snakk om å kopiere bilder til privat bruk, her er bildene hentet og brukt komersielt, gjemt bak faksmile, og Nettavisen har garantert tjent penger på artikkelen. Jeg er ikke jurist, men hadde jeg vært innblandet i denne artikkelen ville jeg ha fått en jurist til å vurdere lovligheten, jeg mener fremdeles at dette er ett overtramp fra Nettavisen.

 

Uansett, jeg blir ikke å poste så mye som ett bilde av ei blåbær her på kammeret.no i fremtiden. Hadde journalisten spurt om å få bruke bildene hadde det vært noe annet, men når de tar seg til rette slik de har gjort her så er det uaktuelt. :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...