Henrik123 Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Jeg har siden 18 mnd tilbake rota med inn i ladeverden. Leser det jeg kommer over, men har få rundt meg som jeg kan lære av. Derfor dette kanskje dumme spørsmål... Når man skal lade en ny kule i ett gitt kaliber og ikke får den presisjonen man forventer, hva endrer man først? Hva av krutt, kruttmengde, hylse, hel/halvpress, tennhette eller settedybde er viktigst? Har fått med meg at man kun endrer ett parameter pr test, men hvor begynne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hewi Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Jeg har villet endret krutt-type og/eller ladevekt i første omgang. I børsa mi så kan så lite som et halv-grain til og/eller fra gjøre store utslag på presisjonen. Hvis du har prøvd det og mere til uten å lykkes så har jeg villet se på børsa. En bedding kanskje? Sikkert mange med mer kunnskap enn meg om lading som kan komme med flere tips her.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
troll2003 Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Starter alltid etter å ha funnet en fornuftig settedybde på kula med å lade til min. ladning etter tabellen. Så øker jeg gradvis mot max. Da får du som regel noen ladninger som gir bedre pressisjon enn resten. Disse er et godt utgangspunkt for å eksperimentere med settedybde osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted July 27, 2009 Author Share Posted July 27, 2009 Jeg setter friflukt til 1,5 mm, deretter går jeg etter tabeller for å finne minimum og maks ladning med ett gitt krutt som jeg mener passer. 0,5 grs trinn. Ender ofte opp med 4 forskjellige trinn. Får ikke helt feelingen med at det gir store utslag. Har fått bra presisjon i 6,5x55, men 9,3x62 sliter jeg med å komme under 40-50 mm. I 6,5 skyter jeg helmantel rundt 12-15 mm og jakt til 18-19. Jeg skyter med demper så jeg er ikke redd for rekyl, men kan nok innrømme at jeg ikke har altfor stabil skytestilling, men dette burde jo komme til uttrykk i 6,5 også. Begge våpen er Sauer 202, og ja jeg har stramma skruer likt og sjekka at det ikke er olje i kammer eller mellom løp/kammer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 om jeg har et godt våpen som jeg forventer skal samle OK (ok er feks 5 skudd @ 20mm @100m) å om det da sprer feks 40-50mm, så bytter jeg krutt, funker ikke det bytter jeg kule. gidder ikke vase med kuler man må kose med friflukta, ladevekta, osv for å få til å gå ok. men det er meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Som du ser finnes det ikke noe fasitsvar på det du spør om. Alle beuker sin egen metodikk for å finne sin go'ladning. Her er min måte. Jeg kjenner rifla mi ganske godt og vet at med de kruttsortene som er av de mer langsome for kaliberet er det ikke noe problem å ta en ladning midt på treet i tabeller fra kruttprodusenten. Altså tar jeg en ladning som ligger i det hastighetsområdet som min rifle liker, dvs. midt på treet. Når jeg har valgt kruttladning måler jeg maks patronlengde og legger inn 1 mm friflukt, om kula tillater det. Er kula for kort til å settes med 1 mm friflukt, settes den så langt ut som mulig, men med minst 5 mm hold i hylsehalse. Noen mener det skal være minst kulediameteren hold om kula, dem om det. Så bærer det avsted til skytebanen for test. Om presisjonen ikke er tilfredsstillende eller at jeg opplever uforklarlige "fluer" så endrer (minker) jeg friflukten med 0,3 mm i tre trinn fra 1,0 mm til 0,1 mm. Så tester jeg igjen, 2x5 skudd pr. variant og ser om en av dem utmerker seg. Den beste går videre til ytterligere eksperimentering med kruttladning inntil "optimalpatronen" er et faktum. Hvorfor gjør jeg det slik? Jo, for i mitt rare hode tenker jeg sånn at om friflukten er det som er nøkkelen for å få kula til å gå godt (unngå uforklarlige fluer osv.) så trorjeg at jeg sparer meg for noe hodebry før jeg tukler med ladevekta. Uansett ladevekt vil uforklarlige problem grunnet friflukt være der. motsatt vil optimal friflukt oftest medføre symetriske treffbilder av ulik størrelse når man begynner å tukle med ladevekta.Sikkert bare sprøyt, men det er meg... Uansett, lykke til med ladinga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villdyret Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 I en hjemmelader-dvd utgitt av Jeger, hund og våpen, terper Alf Martin Bråten på det å presse hylsa slik at den passer ditt kammer. Han mener det er mye presisjon å finne i den biten. Hva tror dere om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wadcutter Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Det å bruke hylser som er formet etter ditt kammer er en stor fordel når det kommer til presisjon. Etter at patronen er brukt, er hylsa formet etter ditt kammer. Press da kun halsen til du har nok hold i kula, og stopp der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanT Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Hvordan måle fri flukten?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted July 27, 2009 Author Share Posted July 27, 2009 Jeg presser kun halsen slik at det er igjen 1-2 mm til skuldra. Gir godt hold på kulene tror jeg. Klarer ikke med håndmakt å rikke på de når patronen er ferdig ladd. Har testet skutte hylser flere ganger, men enda ikke oppdaget noen som går tregt når jeg tester kamring før jeg presser de. Opplever en del soting. Fra Vmax 6,5x55 tråden hørtest det ut som om holdet på kula avgjorde om det sotet el ikke. Er det holdet som avgjør dette? Har "holdet" i kula stor betydning for presisjon? Går det å rangere hva som er viktigst for presisjon og hvilke deler av utstyr/prosessen det er som er mest betydningsfulle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wadcutter Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Det viktigste er at alle patronene er like. Presser du ulikt vil holdet på kula også være forskjellig mellom patronene. Det vil påvirke trykkoppbygningen og da svingninger i pipa, samt hastighet på kula. Når du justerer halspressdia så må du prøve og feile litt. Skru og sjekk hold på kula ved å presse en kule ned for hånd. Er det for løst må du skru dia litt mer ned. Når du ikke får kula inn med normalt håndmakt har du pressa nok. Du kan også legge på en crymp, men det meste av holdet på kula kommer av hylsehalsen, ikke crimpen. Velger du å sette kula med null i friflukt, eleminerer du en variabel ved at trykket på patronen må betydelig opp før kula begynner å bevege seg. Som ny hjemmelader er det absolutt ikke anbefalt å sette kula til null friflukt. Som en tommelfingerregel øker trykket med 7000 psi ved null friflukt, mao farlig om du ikke har kontroll på alt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
900SS Posted July 27, 2009 Share Posted July 27, 2009 Om presisjonen ikke er tilfredsstillende eller at jeg opplever uforklarlige "fluer" så endrer (minker) jeg friflukten med 0,3 mm i tre trinn fra 1,0 mm til 0,1 mm.Så tester jeg igjen, 2x5 skudd pr. variant og ser om en av dem utmerker seg. Den beste går videre til ytterligere eksperimentering med kruttladning inntil "optimalpatronen" er et faktum. Hvorfor gjør jeg det slik? Jo, for i mitt rare hode tenker jeg sånn at om friflukten er det som er nøkkelen for å få kula til å gå godt (unngå uforklarlige fluer osv.) så trorjeg at jeg sparer meg for noe hodebry før jeg tukler med ladevekta. Uansett ladevekt vil uforklarlige problem grunnet friflukt være der. motsatt vil optimal friflukt oftest medføre symetriske treffbilder av ulik størrelse når man begynner å tukle med ladevekta.Sikkert bare sprøyt, men det er meg... Uansett, lykke til med ladinga. +1 Optimal friflukt er så godt som konstant for en rifle/kule kombinasjon. Finn den før du finner beste krutt og ladning. Tror jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Tar opp igjen denne tråden. Jeg har nå skutt mine lapua hylser 7 ganger. Ingen av disse hylsene har kamret trangt eller med motstand etter skudd. jeg har helpresset den hver gang og lar det være igjen ca 2 mm før jeg når skulder. I helga skulle jeg teste ladninger med 7 gr scenar. Fra 40-41,5 grs VV N150. Selv om jeg bare så vidt trykket kulene ned fikk jeg ikke kontakt med bommene. Endte opp med å sette de på 79 mm (VV tabellen anbefaler 78 mm). Ved 78 mm er det da kun 4,6 mm hold på kula. På 79 som jeg brukte ble det da 3,6 mm hold på kula. Opplevde mye soting på disse serier. Ble nok en liten tanke mindre sot på 41,5 grs serien. Dette skal være en ladning som ikke er for slapp. Er det at det er for lite hold i kula som gjør at jeg får soting? Må sette de på 76 mm for å få 6,5mm hold på kula. Da har jeg 6,6 mm friflukt. Blir ikke dette for mye? Når blir det for mye friflukt? Det at jeg aldri har opplevd att hylsene er trange etter avfyring skyldes det at jeg har romt kammer? Presser jeg for mye når jeg har igjen 2 mm til skulder? Hvis jeg presser halsen mindre så får jeg vel dårligere hold på kula og dermed mer soting? Blir mange spørsmål på en gang her, men får ikke dette helt på plass. Har søkt og lest tråder om soting, men blir alikevel ikke helt klok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasS Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Å få optimal friflukt med 7g kuler er vanskelig. Da er det om å velge om friflukt eller hold er viktigst. Jeg satser på hold, Høggern på riktig friflukt. Ikke noe er fasit her. VV150 høres i mine ører ut som veldig tregt krutt på så lett kule. Ser tabellen sier VV150 slik du lader den. Jeg lader mine 6,2g V-max med VV135, andre bruker VV140. Kan være verdt et forsøk. Det letteste er å prøve om nok hold retter sotingen. Har du kronografert? Kommer du opp i 870m/s? Først ville jeg prøvd 6-6,5mm hold. Press dem ned og se hva som skjer. Men prøv med de slappeste ladningene først. Trykket kan øke hvis du setter kula dypere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted February 8, 2010 Author Share Posted February 8, 2010 Jeg har dessverre ikke tilgang til kronograf. Jeg har valgt det kruttet for å få bra fylling av hylsene. Tenker at det gir jevnest antenning av kruttet. Vurderte egentlig å bruke VV N160. Får prøve å sette de med hold på 6,5. Om ikke dette bedrer soteproblemet så vil det være fornuftig å bruke raskere krutt? Dette for å få rask trykkoppbygning slik at halsen kleber raskt til kammeret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xprez Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Tror jeg ville prøvd med n-140 eller raskere, da du ikke får nok rask trykkoppbyging med så treigt krutt. I tillegg som andre har sagt over, ville jeg ha satset på mer hold på kula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 7 grams scenar, 41,5 grs N150, COL 76 mm, har kompisen min brukt i årevis. går meget godt i alle sauerløp vi har prøvd det i. Forresten mener jeg at kuler skal sitte nesten en kulediameter nedi hylsa(sylindrisk del) for å få godt kulehold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 hva settedybde og kruttmengde angår-gjør jeg det meeget enkelt setter kula ned til patronen kamres lett uten noen motstand og 1grn under max voila,går vanligvis høl i høl nå er dette MIN,gjentar MIN egne metode,men for all del prøv,men jeg står ikke ansvarlig hvis det ikke funker for andre. ønsker ikke(i mine øyne)"kaste"bort kuler og krutt på Xantall skudd på testinger i hytt&gevær når jeg når mine mål på en slik kostnadseffektiv måte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarnth Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Hei. Har bare ladet .308 og .223 Rem til meg selv ila siste to årene. Skyting av samlinger tok noe tid (les noen dager), men fungerte greit. Kom så over artikler om stigelading, og bestemte meg for å prøve det. Er veldig fornøyd med resultatet så langt. http://www.desertsharpshooters.com/manu ... edload.pdf http://www.6mmbr.com/laddertest.html Min erfaring. Brukte ca 40-55 kuler før ladingen ble ferdigtestet pr kule. (Bruk eller forkast) Det er ladninger for enten med eller uten demper. Ferdig med to turer på skytebanen Velger om en skal bruke med eller uten lyddemper Dag en: Skyte stigen rolig, ~200m. A4 ark med shoot-n-see og skivekikkert. Finne samlepunkter (clustere/ sweet spots). Velger den beste og eventuelt nest beste samlepunktet. Lader så 10 eller 14 patroner med ladevekt midt i sweetspot ladevekten. Dag to: skyter to serier av 5 eller 7 skudd samling av sweetspot-ladevekten. En serie med demper og en uten. Velg utfra det en ser hva en vil bruke. Ferdig. Fikk luket ut noen kuler som går bedre enn andre i mine løp med de kruttene jeg har tilgjengelig. Bestemte meg for settedyp som gir godt hold i hylsa i stedet for minst mulig friflukt. (Mistenker for lite hold i hylsa, 2mm, til at jeg forkastet 110gr Partizan i .308. Rene haglesvermen) Minst mulig friflukt har og gitt utfordring med funksjonering mtp magasin/ materampe i mine børser. Stigeladingen vil kompansere for eksprimentering med friflukt. Bruker nå minst 1/2+ kulediameter, gjerne mye mer. (Noe som gjenstår å prøve er en stige med lyddemper og en likedan uten lyddemper. Det avgjørende for valget blir den komboen som gir best kombinasjon i samlinger mellom med og uten lyddemper om det lar seg gjøre. Forskjell i treffpunkt er ikke nøye. Det er ladevekten av krutt jeg ønsker konstant/ likest mulig. Da er det bare å sette ett lite lakkmerke på kikkerttårnene for enten med eller uten demper. Det blir jo helt likt hver gang. Det blir på eventuelt neste kule som testes Har .224 Scenar 70 grs og Hornady 55 grs V-max klar for testing med VV 540 og Norma 201. Retest av .308 Scenar 155 grs med VV 540, med demper. Må bare få tid innimellom en gang Har til nå valgt kuler som lar seg fungerer med og uten demper. Remington 700 LTR .223 (twist 1:9) Tung pipe. -Sierra 50gr Blitz, VV N130 er super samling med demper som den ble stigeladet for (~1003 m/s). Bitte litt større samling uten demper. Brukte den uten demper på ett jaktfeltstemne i fjor. Prisen var ett godt argument for denne kulen. (Kandidater som ikke nådde opp med VV N130 og VV n140 (Sierra 40gr-overstabilisert?, Sierra 60 gr-for dyr, Sierra 69gr og Hornady 68gr-ingen "clustere" ved stigelading, Hornady 55gr FMJ-trives heller ikke. Nosler BT60grs-for dyr. Partizan 75gr var ok med VV N540, men bare uten demper.) Carl Gustav 1900 .308, Tynn pipe-større treffpunktforskjell m/u demper. Bruker sierra 150grs mk pga pris/ presisjon, og scenar 155 pga presisjon og samler bra med og uten demper (litt større samling med demper.) (prøvd sierra 110grHP 155/168mk, partizan 110grs, scenar 155/168grs, Partizan 168 var veldig bra mtp pris som var 1,50 kr før prisen gikk opp.) Håper svaret kan hjelpe deg, selv om det ble noe langt og tung å lese. Mh Johan-Arnt Edit: Glemte å nevne en ting. Om en kronograferer "sweetspot" ladningene har en mulighet til en sjekk og eventuelt justering av kruttmengden om en forandrer på helpressing/ "neck sizing" prosedyren sin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xprez Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Forresten mener jeg at kuler skal sitte nesten en kulediameter nedi hylsa(sylindrisk del) for å få godt kulehold. Støtter den fult ut! Bruker samme praksis selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Nå har jeg testet litt med å sette kula dypere. Kunne ikke se at det gjorde store utslag på hverken soting eller presisjon. Dette ble utført med tofot og altfor høy kolbe så resultatene fra presisjonen tar jeg med en klype salt... Col 78 mm, 41 grs VV N150 Presisjon: Col 77 mm, samme ladning Presisjon: Col 76 mm, samme ladning Presisjon: Når jeg skøyt jaktfeltladningen min fikk jeg dette resultatet på noen av hylsene (de to til høyre): Er det pga hylseseparasjon i bunnen. Kunne ikke se noe med det blotte øyet, men det var 3-4 skudd som sota veldig nedover kroppen på hylsa. De er skudd 8 ganger og er helpresset hver gang. Får ta og tromle de og se om jeg kan se noe da. Får kjenne på innsiden med binders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 sotinga på hylsene dine kommer(med 99% sannsynlighet) av lavt trykk, ikke hylseseparasjon. Jeg har hatt samme soting på normahylser med en N150 ladning som samla godt selv om de sota innimellom. Tror sotinga di kommer av en kombinasjon av lang COL og lite trykk på ladningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Høggern: Stemmer nok at det er for lite hold. De siste hylsene er fra 9 gr scenar med VV N160 43 grs og col 80 mm. Det er med andre ord ikke noe problem med å lade disse videre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 nei. bare få vekk sotet så ser du om det er sprekk noensted på hylsa (sånn for sikkerhetsskyld) men har sett akkurat samme soting på baneladningen min når jeg brukte en neck sizer, normahylser og litt svak ladning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Join Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Den formen for soting som det er på 78mm til 76mm COL, får jeg også på mine ladninger i 7X57R Men det kan ikke komme av for lavt trykk, da det er tendens til kratring på hetta (er nok litt stort hull til tennåla også) og på 0,5 grs mer, så klebet hylsa såpass at det lugget når jeg åpnet drillingen. Trykkringen var også opp mot maks. Bakket derfor ladningen med 0,5 grs. Gjør det noe om det soter litt, da jeg som sagt ikke kan se at det kommer av for lavt trykk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 "Sotingen" på halsen som vi ser på de tre øverste bildene er normalt. (sånn har jeg på mye ammo. selv ammo som er ladet til max og vel så det). Jeg kaller det ike soting før det blir slik det er på det nederste bildet. at sotinga går langt nedover skuldra og eventuelt langs hylsekroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 I 6,5'en min soter det nesten uansett om man har for lite hold på kula. Når jeg bruker lengre friflukt med de samme ladningene slipper jeg sotinga. Trykket blir jo høyere ved samme ladning om man setter kula lengre nedi hylsa, men i mitt våpen sotes det også om trykket ikke er lavt, ved dårlig kulehold. Jeg lader 130 GT TIL 77 mm selv om jeg egentlig kunne satt de mye lengre ut. I mi børse får jeg ikke noe gevinst i form av økt presisjon ved å sette kula i- eller nær bommene på 6.5x55. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Join Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 "Sotingen" på halsen som vi ser på de tre øverste bildene er normalt. (sånn har jeg på mye ammo. selv ammo som er ladet til max og vel så det).Jeg kaller det ike soting før det blir slik det er på det nederste bildet. at sotinga går langt nedover skuldra og eventuelt langs hylsekroppen. Da er det greit Bare fint å vite hva som regnes som soting og ikke. Ellers så fant jeg ut at en Bullet Comparator er grei å ha for å være sikker på at det er lik COL. Når du har funnet en ladning som er god (Optimal Charge Weight), så er det stor forskjell på presisjon i forhold til COL. I allefall på drillingen min. Prøvde å senke med 0,3mm på hver ladning (4 stk), og skjøt et skudd mot hver blink fra hver gruppe, før jeg begynte på skudd nr 2 i hver gruppe. På den måten så vil ikke gruppe nr 4 ha fått skutt 9 skudd før seg. Fikk da også naturlig pause imellom skuddene, da jeg gikk frem og byttet skive. Så tydelig hvordan gruppene gikk sammen, for så å begynne å sprike igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gammelfiskaren Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Hadde stort utbytte av å følge teoriene til denne karen: http://optimalchargeweight.embarqspace.com/ Finn sweetpoint på spredning ved hjelp av denne metodden først, da får du som regel to gode noder å eksperimentere videre med m.h.t settedybde! En bonus er at hvis du finner et klart sweetspot her, kan du ved å lade deg fram til samme utgangshastighet overføre denne til andre kulevekter / typer! Litt skrinnt grunnlag for denne påstanden , men har virket for meg på et par våpen men bare med samme type krutt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Hadde stort utbytte av å følge teoriene til denne karen: http://optimalchargeweight.embarqspace.com/ Finn sweetpoint på spredning ved hjelp av denne metodden først, da får du som regel to gode noder å eksperimentere videre med m.h.t settedybde! Gjort det samme med sauern min (308w løpet) for 15 år siden, å det funka. Men om det er verdt arbeidet vet jeg ikke. Børsa mi samler 10-15mm (på 5 skudd på 100m) med en "tilfeldig valgt ladning" så det er neppe så veldig mye å hente på å kose veldig mye med ammoen. Mer å hente på å trene skyting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gammelfiskaren Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Jepp, enig med høggern her! Poenget med denne teorien er imidlertid meget godt, da du har litt å gå på i begge retninger mht kruttvekt, hylsevolum osv. En annen bonus du oppnår med å gjennomgå denne prosessen er å se med egne øyne hvor stor slingringsmonn du egentlig har på selve ladinga! Før jeg gjorde dette stressa jeg fælt med veiing av ladninger, syntes kruttmålet var allt for unøyaktig osv. Etter å ha skutt en stige X 2 med økning på 0,2 grns var det klart for meg at når jeg la meg på sweetspot hadde jeg så mye som 0,2 grains i begge retninger med samme trefpunkt. Dette har jeg verifisert flere ganger, og det er utrolig deilig å slippe å tvile på ladninga.. Nå slapper jeg av og aksepterer at den "flua" der var det jeg selv som laga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 En annen bonus du oppnår med å gjennomgå denne prosessen er å se med egne øyne hvor stor slingringsmonn du egentlig har på selve ladinga! Nettopp. Jeg fant nemlig ut at 0,5 grs +/- faktisk ikke hadde noe å si i praksis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Join Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Mer å hente på å trene skyting Der er jeg også enig med deg, men som sagt på drillingen så samlet Norma FMJ på 60-70 mm på 5 skudd på 100 m. For dårlig på toppjakt. S&B FMJ ligger på 40-50 mm. Bedre, men ikke optimalt. Trodde først det var våpenet, men så samlet S&B SP og Norma Oryx på ca 30 mm Begynte derfor å lade selv, og med Sierra HPBT MK er jeg nå nede i ca 20 mm. Først med N-150 krutt, men dette gir litt høyt trykk, og nå ser det ut som om jeg er der med N-160 også. Så dette har hjulpet meg med et våpen som kanskje er litt mer kilent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
308 Sako Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Fant denne da jeg søkte på nett etter lading og kronograf. Er nokk det samme dere snakker om når det gjerder sweetspot. For å finne godladning i f.eks 243 win som kan være "kilen" tror jeg dette kan være en god fremgangsmåte. http://frfrogspad.com/loaddev.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John H Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Mer å hente på å trene skyting Her ligger ofte et stort pressisjons potensiale.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 litt OT, men det som beskrives i OCW-teorien står det at sjokkbølgen i stål har hastigheten til lyd i stål, er det slik for alle materialer? At hastighet til en sjokkbølge i et stoff maksimalt har hastigheten til lyd i dette materialet? Virker logisk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Spørsmålet er om hobbyen er skyting eller lading Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyren64 Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Har aldrig hatt problemer med spredning på uansett hvilken kuletype jeg bruker både til 30.06 og 222. Setter kulen ca en kulebredde dypt, eller er det ring for krymp settes den dit. Av ladning bruker jeg ca medium ladning. Men så spørs det jo hva man er ute etter å oppnå ........ Jeg bruker kun begge mine rifler til jakt, å mener at dersom jeg klarer å holde meg innom 8-9 på 100 metern, ja så er jeg fornøyd. Bruker ikke anelegg. Tror også at man må regne med litt soting på hylsehalsen, ser det som nesten umulig å unngå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robinson Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Jeg synes det er vanskelig dette med å få laget presise hjemmeladninger hver gang jeg vil. Det ser ut som om noen av kulene er vanskelig på enkelte kalibre , i mine rifler. Ta for eksempel Oryx kula. Jeg bruker ei 156 grains Oryx kule i drillinger min, i 7x57R. Og jeg klarer å lage vidunderlig presise ladninger med denne kule, i denne børsa. Så ville jeg forsøke denne kula i min 7-08 Remington 700. No way. Uansett settelengde, krutttyper og andre forsøk, så klarer jeg ikke å få til noe bedre enn ca knyttneve presisjon. Mens med ei Remington Core Lokt kule på 139 grains printer tre skudd grupper på 2 cm på en god dag i samme rifla. Da jeg hadde 308 løp på rifla mi brukte jeg Nosler Partititon og Swift Scirocco kuler. Begge var det utrolig lett å lage presise ladninger med. Mens jeg klarer ikke å lage presise ladninger med Scirocco kula i 7-08 løpet. I andre enden er 223 rifla mi. Samme hvilke kuler jeg velger, kan jeg jevnt over skyte 1 til 2 cm grupper med den. Jeg har ikke forklaringer på dette, men ender bare opp med å brukde de kulene som gir best presisjon. Selv om jeg ikke vet hvorfor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveinr Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Er det pga hylseseparasjon i bunnen. Kunne ikke se noe med det blotte øyet, men det var 3-4 skudd som sota veldig nedover kroppen på hylsa. De er skudd 8 ganger og er helpresset hver gang. Får ta og tromle de og se om jeg kan se noe da. Får kjenne på innsiden med binders. Eg har og fått samme soting nedover hylsekroppen i .308 WIN, men ikkje fordi eg hadde dårlig hold på kula eller for lavt trykk. Fant ut at det var fordi eg hadde pressa hylsene litt for masse, då blei hylsehalsen satt litt tilbake og klaringen blei litt for stor til å tette skikkelig mot kammeret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Eg har og fått samme soting nedover hylsekroppen i .308 WIN, men ikkje fordi eg hadde dårlig hold på kula eller for lavt trykk. Fant ut at det var fordi eg hadde pressa hylsene litt for masse, då blei hylsehalsen satt litt tilbake og klaringen blei litt for stor til å tette skikkelig mot kammeret. Om du har "mye trykk" i patronene soter ikke hylsene selv om man setter skuldra litt tilbake. Så du har nok litt slapp ladning i tillegg til at skuldra er satt tilbake. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveinr Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Om du har "mye trykk" i patronene soter ikke hylsene selv om man setter skuldra litt tilbake. Så du har nok litt slapp ladning i tillegg til at skuldra er satt tilbake. Det kan godt være. Det er 110 gr. Hornady V-Max med hastighet på 930 mps eg har erfart dette med.. uten noko annar justering enn å presse litt mindre, blei det bra ihvertfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.