Jump to content

Lading og presisjon


Henrik123

Recommended Posts

Jeg har siden 18 mnd tilbake rota med inn i ladeverden. Leser det jeg kommer over, men har få rundt meg som jeg kan lære av. Derfor dette kanskje dumme spørsmål...

 

Når man skal lade en ny kule i ett gitt kaliber og ikke får den presisjonen man forventer, hva endrer man først? Hva av krutt, kruttmengde, hylse, hel/halvpress, tennhette eller settedybde er viktigst?

 

Har fått med meg at man kun endrer ett parameter pr test, men hvor begynne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har villet endret krutt-type og/eller ladevekt i første omgang. I børsa mi så kan så lite som et halv-grain til og/eller fra gjøre store utslag på presisjonen. Hvis du har prøvd det og mere til uten å lykkes så har jeg villet se på børsa. En bedding kanskje? Sikkert mange med mer kunnskap enn meg om lading som kan komme med flere tips her..

Link to comment
Share on other sites

Starter alltid etter å ha funnet en fornuftig settedybde på kula med å lade til min. ladning etter tabellen. Så øker jeg gradvis mot max. Da får du som regel noen ladninger som gir bedre pressisjon enn resten. Disse er et godt utgangspunkt for å eksperimentere med settedybde osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter friflukt til 1,5 mm, deretter går jeg etter tabeller for å finne minimum og maks ladning med ett gitt krutt som jeg mener passer. 0,5 grs trinn. Ender ofte opp med 4 forskjellige trinn. Får ikke helt feelingen med at det gir store utslag. Har fått bra presisjon i 6,5x55, men 9,3x62 sliter jeg med å komme under 40-50 mm. I 6,5 skyter jeg helmantel rundt 12-15 mm og jakt til 18-19. Jeg skyter med demper så jeg er ikke redd for rekyl, men kan nok innrømme at jeg ikke har altfor stabil skytestilling, men dette burde jo komme til uttrykk i 6,5 også.

 

Begge våpen er Sauer 202, og ja jeg har stramma skruer likt og sjekka at det ikke er olje i kammer eller mellom løp/kammer

Link to comment
Share on other sites

om jeg har et godt våpen som jeg forventer skal samle OK (ok er feks 5 skudd @ 20mm @100m) å om det da sprer feks 40-50mm, så bytter jeg krutt, funker ikke det bytter jeg kule.

gidder ikke vase med kuler man må kose med friflukta, ladevekta, osv for å få til å gå ok.

 

 

men det er meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Som du ser finnes det ikke noe fasitsvar på det du spør om.

Alle beuker sin egen metodikk for å finne sin go'ladning.

 

Her er min måte.

 

Jeg kjenner rifla mi ganske godt og vet at med de kruttsortene som er av de mer langsome for kaliberet er det ikke noe problem å ta en ladning midt på treet i tabeller fra kruttprodusenten. Altså tar jeg en ladning som ligger i det hastighetsområdet som min rifle liker, dvs. midt på treet.

 

Når jeg har valgt kruttladning måler jeg maks patronlengde og legger inn 1 mm friflukt, om kula tillater det. Er kula for kort til å settes med 1 mm friflukt, settes den så langt ut som mulig, men med minst 5 mm hold i hylsehalse. Noen mener det skal være minst kulediameteren hold om kula, dem om det.

 

Så bærer det avsted til skytebanen for test.

Om presisjonen ikke er tilfredsstillende eller at jeg opplever uforklarlige "fluer" så endrer (minker) jeg friflukten med 0,3 mm i tre trinn fra 1,0 mm til 0,1 mm.

Så tester jeg igjen, 2x5 skudd pr. variant og ser om en av dem utmerker seg.

Den beste går videre til ytterligere eksperimentering med kruttladning inntil "optimalpatronen" er et faktum.

 

Hvorfor gjør jeg det slik?

Jo, for i mitt rare hode tenker jeg sånn at om friflukten er det som er nøkkelen for å få kula til å gå godt (unngå uforklarlige fluer osv.) så trorjeg at jeg sparer meg for noe hodebry før jeg tukler med ladevekta. Uansett ladevekt vil uforklarlige problem grunnet friflukt være der. motsatt vil optimal friflukt oftest medføre symetriske treffbilder av ulik størrelse når man begynner å tukle med ladevekta.Sikkert bare sprøyt, men det er meg... :roll:

 

Uansett, lykke til med ladinga. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser kun halsen slik at det er igjen 1-2 mm til skuldra. Gir godt hold på kulene tror jeg. Klarer ikke med håndmakt å rikke på de når patronen er ferdig ladd. Har testet skutte hylser flere ganger, men enda ikke oppdaget noen som går tregt når jeg tester kamring før jeg presser de. Opplever en del soting. Fra Vmax 6,5x55 tråden hørtest det ut som om holdet på kula avgjorde om det sotet el ikke. Er det holdet som avgjør dette? Har "holdet" i kula stor betydning for presisjon?

 

Går det å rangere hva som er viktigst for presisjon og hvilke deler av utstyr/prosessen det er som er mest betydningsfulle?

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at alle patronene er like. Presser du ulikt vil holdet på kula også være forskjellig mellom patronene. Det vil påvirke trykkoppbygningen og da svingninger i pipa, samt hastighet på kula.

 

Når du justerer halspressdia så må du prøve og feile litt. Skru og sjekk hold på kula ved å presse en kule ned for hånd. Er det for løst må du skru dia litt mer ned. Når du ikke får kula inn med normalt håndmakt har du pressa nok. Du kan også legge på en crymp, men det meste av holdet på kula kommer av hylsehalsen, ikke crimpen.

 

Velger du å sette kula med null i friflukt, eleminerer du en variabel ved at trykket på patronen må betydelig opp før kula begynner å bevege seg. Som ny hjemmelader er det absolutt ikke anbefalt å sette kula til null friflukt. Som en tommelfingerregel øker trykket med 7000 psi ved null friflukt, mao farlig om du ikke har kontroll på alt.

Link to comment
Share on other sites

Om presisjonen ikke er tilfredsstillende eller at jeg opplever uforklarlige "fluer" så endrer (minker) jeg friflukten med 0,3 mm i tre trinn fra 1,0 mm til 0,1 mm.

Så tester jeg igjen, 2x5 skudd pr. variant og ser om en av dem utmerker seg.

Den beste går videre til ytterligere eksperimentering med kruttladning inntil "optimalpatronen" er et faktum.

 

Hvorfor gjør jeg det slik?

Jo, for i mitt rare hode tenker jeg sånn at om friflukten er det som er nøkkelen for å få kula til å gå godt (unngå uforklarlige fluer osv.) så trorjeg at jeg sparer meg for noe hodebry før jeg tukler med ladevekta. Uansett ladevekt vil uforklarlige problem grunnet friflukt være der. motsatt vil optimal friflukt oftest medføre symetriske treffbilder av ulik størrelse når man begynner å tukle med ladevekta.Sikkert bare sprøyt, men det er meg... :roll:

 

Uansett, lykke til med ladinga. :D

 

+1

 

Optimal friflukt er så godt som konstant for en rifle/kule kombinasjon. Finn den før du finner beste krutt og ladning.

 

Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tar opp igjen denne tråden. Jeg har nå skutt mine lapua hylser 7 ganger. Ingen av disse hylsene har kamret trangt eller med motstand etter skudd. jeg har helpresset den hver gang og lar det være igjen ca 2 mm før jeg når skulder. I helga skulle jeg teste ladninger med 7 gr scenar. Fra 40-41,5 grs VV N150. Selv om jeg bare så vidt trykket kulene ned fikk jeg ikke kontakt med bommene. Endte opp med å sette de på 79 mm (VV tabellen anbefaler 78 mm). Ved 78 mm er det da kun 4,6 mm hold på kula. På 79 som jeg brukte ble det da 3,6 mm hold på kula. Opplevde mye soting på disse serier. Ble nok en liten tanke mindre sot på 41,5 grs serien.

 

Dette skal være en ladning som ikke er for slapp. Er det at det er for lite hold i kula som gjør at jeg får soting?

 

Må sette de på 76 mm for å få 6,5mm hold på kula. Da har jeg 6,6 mm friflukt. Blir ikke dette for mye? Når blir det for mye friflukt?

 

Det at jeg aldri har opplevd att hylsene er trange etter avfyring skyldes det at jeg har romt kammer? Presser jeg for mye når jeg har igjen 2 mm til skulder? Hvis jeg presser halsen mindre så får jeg vel dårligere hold på kula og dermed mer soting?

 

Blir mange spørsmål på en gang her, men får ikke dette helt på plass. Har søkt og lest tråder om soting, men blir alikevel ikke helt klok.

Link to comment
Share on other sites

Å få optimal friflukt med 7g kuler er vanskelig. Da er det om å velge om friflukt eller hold er viktigst. Jeg satser på hold, Høggern på riktig friflukt. Ikke noe er fasit her.

 

VV150 høres i mine ører ut som veldig tregt krutt på så lett kule. Ser tabellen sier VV150 slik du lader den. Jeg lader mine 6,2g V-max med VV135, andre bruker VV140. Kan være verdt et forsøk. Det letteste er å prøve om nok hold retter sotingen.

 

Har du kronografert? Kommer du opp i 870m/s? Først ville jeg prøvd 6-6,5mm hold. Press dem ned og se hva som skjer. Men prøv med de slappeste ladningene først. Trykket kan øke hvis du setter kula dypere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke tilgang til kronograf. Jeg har valgt det kruttet for å få bra fylling av hylsene. Tenker at det gir jevnest antenning av kruttet. Vurderte egentlig å bruke VV N160.

 

Får prøve å sette de med hold på 6,5. Om ikke dette bedrer soteproblemet så vil det være fornuftig å bruke raskere krutt? Dette for å få rask trykkoppbygning slik at halsen kleber raskt til kammeret?

Link to comment
Share on other sites

hva settedybde og kruttmengde angår-gjør jeg det meeget enkelt :D setter kula ned til patronen kamres lett uten noen motstand og 1grn under max :D voila,går vanligvis høl i høl :lol: nå er dette MIN,gjentar MIN egne metode,men for all del prøv,men jeg står ikke ansvarlig hvis det ikke funker for andre. ønsker ikke(i mine øyne)"kaste"bort kuler og krutt på Xantall skudd på testinger i hytt&gevær når jeg når mine mål på en slik kostnadseffektiv måte :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har bare ladet .308 og .223 Rem til meg selv ila siste to årene.

Skyting av samlinger tok noe tid (les noen dager), men fungerte greit.

Kom så over artikler om stigelading, og bestemte meg for å prøve det. Er veldig fornøyd med resultatet så langt.

http://www.desertsharpshooters.com/manu ... edload.pdf

http://www.6mmbr.com/laddertest.html

 

Min erfaring.

Brukte ca 40-55 kuler før ladingen ble ferdigtestet pr kule. (Bruk eller forkast) Det er ladninger for enten med eller uten demper. Ferdig med to turer på skytebanen :)

Velger om en skal bruke med eller uten lyddemper

 

Dag en: Skyte stigen rolig, ~200m. A4 ark med shoot-n-see og skivekikkert.

Finne samlepunkter (clustere/ sweet spots). Velger den beste og eventuelt nest beste samlepunktet. Lader så 10 eller 14 patroner med ladevekt midt i sweetspot ladevekten.

 

Dag to: skyter to serier av 5 eller 7 skudd samling av sweetspot-ladevekten. En serie med demper og en uten. Velg utfra det en ser hva en vil bruke. Ferdig.

 

Fikk luket ut noen kuler som går bedre enn andre i mine løp med de kruttene jeg har tilgjengelig.

Bestemte meg for settedyp som gir godt hold i hylsa i stedet for minst mulig friflukt.

(Mistenker for lite hold i hylsa, 2mm, til at jeg forkastet 110gr Partizan i .308. Rene haglesvermen)

Minst mulig friflukt har og gitt utfordring med funksjonering mtp magasin/ materampe i mine børser. Stigeladingen vil kompansere for eksprimentering med friflukt. Bruker nå minst 1/2+ kulediameter, gjerne mye mer.

 

 

(Noe som gjenstår å prøve er en stige med lyddemper og en likedan uten lyddemper. Det avgjørende for valget blir den komboen som gir best kombinasjon i samlinger mellom med og uten lyddemper om det lar seg gjøre. Forskjell i treffpunkt er ikke nøye. Det er ladevekten av krutt jeg ønsker konstant/ likest mulig. Da er det bare å sette ett lite lakkmerke på kikkerttårnene for enten med eller uten demper. Det blir jo helt likt hver gang. Det blir på eventuelt neste kule som testes ;)

Har .224 Scenar 70 grs og Hornady 55 grs V-max klar for testing med VV 540 og Norma 201.

Retest av .308 Scenar 155 grs med VV 540, med demper.

Må bare få tid innimellom en gang :)

 

Har til nå valgt kuler som lar seg fungerer med og uten demper.

Remington 700 LTR .223 (twist 1:9) Tung pipe.

-Sierra 50gr Blitz, VV N130 er super samling med demper som den ble stigeladet for (~1003 m/s). Bitte litt større samling uten demper. Brukte den uten demper på ett jaktfeltstemne i fjor. Prisen var ett godt argument for denne kulen.

(Kandidater som ikke nådde opp med VV N130 og VV n140 (Sierra 40gr-overstabilisert?, Sierra 60 gr-for dyr, Sierra 69gr og Hornady 68gr-ingen "clustere" ved stigelading, Hornady 55gr FMJ-trives heller ikke. Nosler BT60grs-for dyr.

Partizan 75gr var ok med VV N540, men bare uten demper.)

 

Carl Gustav 1900 .308, Tynn pipe-større treffpunktforskjell m/u demper.

Bruker sierra 150grs mk pga pris/ presisjon, og scenar 155 pga presisjon og samler bra med og uten demper (litt større samling med demper.)

(prøvd sierra 110grHP 155/168mk, partizan 110grs, scenar 155/168grs, Partizan 168 var veldig bra mtp pris som var 1,50 kr før prisen gikk opp.)

 

Håper svaret kan hjelpe deg, selv om det ble noe langt og tung å lese.

Mh

Johan-Arnt

 

Edit: Glemte å nevne en ting.

Om en kronograferer "sweetspot" ladningene har en mulighet til en sjekk og eventuelt justering av kruttmengden om en forandrer på helpressing/ "neck sizing" prosedyren sin.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg testet litt med å sette kula dypere. Kunne ikke se at det gjorde store utslag på hverken soting eller presisjon. Dette ble utført med tofot og altfor høy kolbe så resultatene fra presisjonen tar jeg med en klype salt...

 

Col 78 mm, 41 grs VV N150

 

vr4nmd.jpg

 

Presisjon:

 

2ujmiar.jpg

 

Col 77 mm, samme ladning

 

2yxhyd0.jpg

 

Presisjon:

 

51f0np.jpg

 

Col 76 mm, samme ladning

 

21k9dlv.jpg

 

Presisjon:

 

21b3zuo.jpg

 

 

Når jeg skøyt jaktfeltladningen min fikk jeg dette resultatet på noen av hylsene (de to til høyre):

 

2ztavc5.jpg

 

Er det pga hylseseparasjon i bunnen. Kunne ikke se noe med det blotte øyet, men det var 3-4 skudd som sota veldig nedover kroppen på hylsa. De er skudd 8 ganger og er helpresset hver gang. Får ta og tromle de og se om jeg kan se noe da. Får kjenne på innsiden med binders.

Link to comment
Share on other sites

Den formen for soting som det er på 78mm til 76mm COL, får jeg også på mine ladninger i 7X57R :?: Men det kan ikke komme av for lavt trykk, da det er tendens til kratring på hetta (er nok litt stort hull til tennåla også) og på 0,5 grs mer, så klebet hylsa såpass at det lugget når jeg åpnet drillingen. Trykkringen var også opp mot maks. Bakket derfor ladningen med 0,5 grs.

 

Gjør det noe om det soter litt, da jeg som sagt ikke kan se at det kommer av for lavt trykk :?:

Link to comment
Share on other sites

"Sotingen" på halsen som vi ser på de tre øverste bildene er normalt. (sånn har jeg på mye ammo. selv ammo som er ladet til max og vel så det).

Jeg kaller det ike soting før det blir slik det er på det nederste bildet. at sotinga går langt nedover skuldra og eventuelt langs hylsekroppen.

Link to comment
Share on other sites

I 6,5'en min soter det nesten uansett om man har for lite hold på kula. Når jeg bruker lengre friflukt med de samme ladningene slipper jeg sotinga. Trykket blir jo høyere ved samme ladning om man setter kula lengre nedi hylsa, men i mitt våpen sotes det også om trykket ikke er lavt, ved dårlig kulehold. Jeg lader 130 GT TIL 77 mm selv om jeg egentlig kunne satt de mye lengre ut. I mi børse får jeg ikke noe gevinst i form av økt presisjon ved å sette kula i- eller nær bommene på 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

"Sotingen" på halsen som vi ser på de tre øverste bildene er normalt. (sånn har jeg på mye ammo. selv ammo som er ladet til max og vel så det).

Jeg kaller det ike soting før det blir slik det er på det nederste bildet. at sotinga går langt nedover skuldra og eventuelt langs hylsekroppen.

 

Da er det greit :oops: Bare fint å vite hva som regnes som soting og ikke.

 

Ellers så fant jeg ut at en Bullet Comparator er grei å ha for å være sikker på at det er lik COL.

 

Når du har funnet en ladning som er god (Optimal Charge Weight), så er det stor forskjell på presisjon i forhold til COL. I allefall på drillingen min. Prøvde å senke med 0,3mm på hver ladning (4 stk), og skjøt et skudd mot hver blink fra hver gruppe, før jeg begynte på skudd nr 2 i hver gruppe. På den måten så vil ikke gruppe nr 4 ha fått skutt 9 skudd før seg. Fikk da også naturlig pause imellom skuddene, da jeg gikk frem og byttet skive. Så tydelig hvordan gruppene gikk sammen, for så å begynne å sprike igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde stort utbytte av å følge teoriene til denne karen: http://optimalchargeweight.embarqspace.com/

 

Finn sweetpoint på spredning ved hjelp av denne metodden først, da får du som regel to gode noder å eksperimentere videre med m.h.t settedybde!

 

En bonus er at hvis du finner et klart sweetspot her, kan du ved å lade deg fram til samme utgangshastighet overføre denne til andre kulevekter / typer! Litt skrinnt grunnlag for denne påstanden , men har virket for meg på et par våpen men bare med samme type krutt!

Link to comment
Share on other sites

Hadde stort utbytte av å følge teoriene til denne karen: http://optimalchargeweight.embarqspace.com/

 

Finn sweetpoint på spredning ved hjelp av denne metodden først, da får du som regel to gode noder å eksperimentere videre med m.h.t settedybde!

Gjort det samme med sauern min (308w løpet) for 15 år siden, å det funka.

Men om det er verdt arbeidet vet jeg ikke. Børsa mi samler 10-15mm (på 5 skudd på 100m) med en "tilfeldig valgt ladning" så det er neppe så veldig mye å hente på å kose veldig mye med ammoen.

 

Mer å hente på å trene skyting ;)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, enig med høggern her! Poenget med denne teorien er imidlertid meget godt, da du har litt å gå på i begge retninger mht kruttvekt, hylsevolum osv. En annen bonus du oppnår med å gjennomgå denne prosessen er å se med egne øyne hvor stor slingringsmonn du egentlig har på selve ladinga! Før jeg gjorde dette stressa jeg fælt med veiing av ladninger, syntes kruttmålet var allt for unøyaktig osv. Etter å ha skutt en stige X 2 med økning på 0,2 grns var det klart for meg at når jeg la meg på sweetspot hadde jeg så mye som 0,2 grains i begge retninger med samme trefpunkt. Dette har jeg verifisert flere ganger, og det er utrolig deilig å slippe å tvile på ladninga..

 

Nå slapper jeg av og aksepterer at den "flua" der var det jeg selv som laga :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mer å hente på å trene skyting ;)

 

Der er jeg også enig med deg, men som sagt på drillingen så samlet Norma FMJ på 60-70 mm på 5 skudd på 100 m. For dårlig på toppjakt. S&B FMJ ligger på 40-50 mm. Bedre, men ikke optimalt. Trodde først det var våpenet, men så samlet S&B SP og Norma Oryx på ca 30 mm :? Begynte derfor å lade selv, og med Sierra HPBT MK er jeg nå nede i ca 20 mm. Først med N-150 krutt, men dette gir litt høyt trykk, og nå ser det ut som om jeg er der med N-160 også. Så dette har hjulpet meg med et våpen som kanskje er litt mer kilent :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har aldrig hatt problemer med spredning på uansett hvilken kuletype jeg bruker både til 30.06 og 222.

Setter kulen ca en kulebredde dypt, eller er det ring for krymp settes den dit. Av ladning bruker jeg ca medium ladning.

Men så spørs det jo hva man er ute etter å oppnå ........

Jeg bruker kun begge mine rifler til jakt, å mener at dersom jeg klarer å holde meg innom 8-9 på 100 metern, ja så er jeg fornøyd. Bruker ikke anelegg.

Tror også at man må regne med litt soting på hylsehalsen, ser det som nesten umulig å unngå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er vanskelig dette med å få laget presise hjemmeladninger hver gang jeg vil. Det ser ut som om noen av kulene er vanskelig på enkelte kalibre , i mine rifler.

Ta for eksempel Oryx kula. Jeg bruker ei 156 grains Oryx kule i drillinger min, i 7x57R. Og jeg klarer å lage vidunderlig presise ladninger med denne kule, i denne børsa. Så ville jeg forsøke denne kula i min 7-08 Remington 700. No way. Uansett settelengde, krutttyper og andre forsøk, så klarer jeg ikke å få til noe bedre enn ca knyttneve presisjon. Mens med ei Remington Core Lokt kule på 139 grains printer tre skudd grupper på 2 cm på en god dag i samme rifla.

Da jeg hadde 308 løp på rifla mi brukte jeg Nosler Partititon og Swift Scirocco kuler. Begge var det utrolig lett å lage presise ladninger med. Mens jeg klarer ikke å lage presise ladninger med Scirocco kula i 7-08 løpet.

I andre enden er 223 rifla mi. Samme hvilke kuler jeg velger, kan jeg jevnt over skyte 1 til 2 cm grupper med den.

Jeg har ikke forklaringer på dette, men ender bare opp med å brukde de kulene som gir best presisjon. Selv om jeg ikke vet hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Er det pga hylseseparasjon i bunnen. Kunne ikke se noe med det blotte øyet, men det var 3-4 skudd som sota veldig nedover kroppen på hylsa. De er skudd 8 ganger og er helpresset hver gang. Får ta og tromle de og se om jeg kan se noe da. Får kjenne på innsiden med binders.

 

 

Eg har og fått samme soting nedover hylsekroppen i .308 WIN, men ikkje fordi eg hadde dårlig hold på kula eller for lavt trykk. Fant ut at det var fordi eg hadde pressa hylsene litt for masse, då blei hylsehalsen satt litt tilbake og klaringen blei litt for stor til å tette skikkelig mot kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Eg har og fått samme soting nedover hylsekroppen i .308 WIN, men ikkje fordi eg hadde dårlig hold på kula eller for lavt trykk. Fant ut at det var fordi eg hadde pressa hylsene litt for masse, då blei hylsehalsen satt litt tilbake og klaringen blei litt for stor til å tette skikkelig mot kammeret.

Om du har "mye trykk" i patronene soter ikke hylsene selv om man setter skuldra litt tilbake. Så du har nok litt slapp ladning i tillegg til at skuldra er satt tilbake. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om du har "mye trykk" i patronene soter ikke hylsene selv om man setter skuldra litt tilbake. Så du har nok litt slapp ladning i tillegg til at skuldra er satt tilbake. ;)

 

Det kan godt være. Det er 110 gr. Hornady V-Max med hastighet på 930 mps eg har erfart dette med.. uten noko annar justering enn å presse litt mindre, blei det bra ihvertfall ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...