Jump to content

Utstopping


bokkulf

Recommended Posts

  • Replies 433
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har litt lyst til og stoppe ut et sauehode. fra skulder og opp.

Er det noen av dere som kunne tenke dere jobben som et prøveprosjekt? Betaler selvfølgelig for utstyr og litt for jobb.

Skulle ikke resultatet bli bra er ikke det noen krise, da ser jeg på det som tapte penger, og ikke noe mere.

Noen interesse? Hode befinner seg på østlandet.4jl095.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er litt i tvil om det gjelder sau jeg :?

Med preparantvirksomhet forstås hele prosessen fra arbeidet starter med det døde viltet frem til det ferdige preparat. En preparant må også ha autorisasjon for bereding av skinnet når skinnet skal bli et ferdig preparat. Buntmaker- og garverivirsomhet faller derimot utenfor dette kravet. Det alene å berede et skinn krever altså ikke autorisasjon. Det er også antatt at bearbeiding av bein og horn fra vilt og montering av dette på plate eller å lage gjenstander av det, heller ikke krever autorisasjon. Preparering av fisk og insekter faller utenfor forskriften som bare gjelder for vilt.

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2001-4/page12.html

 

Noen som vet med sikkerhet :?:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Legger ut bilder av noen av dyrene jeg har stoppet ut.

 

Moro å dele tips og erfaringer med andre hobypreparanter!

De fleste dyrene er enkelt behandlet med boraks, med unntak av reven som er garvet.

Det ser ut til at boraksbehandlingen fungerer bra på små dyr. Skinnet vil nok krympe litt mer enn om det har blitt garvet.

 

Gretten snømus:

snomus.jpg

 

Bogmontert rødrev:

rev.jpg

 

Krikkand:

krikkand.jpg

 

Ekorn på fallgevir:

ekorn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Boka Prepareringsteknikk av Ole Mauseth gir ei meget god innføring i det meste som har med preparering og utstopping å gjere. boka omhandlar både preparering av skinn og utstopping av fugl og pattedyr.

Har akkurat lest denne, og anbefalar den på det sterkaste :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den var flott, Eies:) Jeg også holder på å leser fortiden, kjøpte boka prepareringsteknik av Ole Mauseth. Flott bok.

Jeg også skal begynne med fugl. Noen som har noen erfaringer/gode råd å komme med? Tar hjertelig imot :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har hold på å lage fugl i noen år nå og det beste tipset jeg kan gi er å ikke gi opp og bruk referat bilder å lage etter.

og ta dere en tur på taxidermy.net på forumet der under tutorial så vill dere se en hel masse gode tips :wink:

 

start med en kråke eller skjære. de har lite fett og sterkt skinn og greie å fjerlegge. eller en skogsfugl som er skutt seint. ender er også fine å lage men veldig mye fett som må vekk. og da er det greit å ha et fint stål hjul som du bruker til å ta bordt fettet med men greit å begyne med noe som er litt enklere og fortere å komme til monteringa med :wink:

 

lykke til med utstoppingen :D og husk å poste opp bilder da :D

 

her er en stokkand som jeg laga for en stund siden. hadde å male opp beina igjen når jeg tok bilde

 

16122009731.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

et siste par tips som er veldig mye å lære av er å bestille dere et par filmer om utstopping fra Usa.

der er det mye tips og triks å hente. og kan anbefalle filmer i fra Stefan Savides. de har vært til stor hjelp for meg og de gir svar på det meste. og hvis du skal ha ut nakke fjæra på tiur så bruk akryl i nakken og la den henge på hode 1 døgn :wink:

 

et par bider av røy og tiur og da + et par rådyr som ikke er ferdig ennå. trenger å sminke dem opp

 

IMG_3386Small.jpg

 

IMG_3808-1.jpg

 

DSC00257.jpg

 

10032010970.jpg

Link to comment
Share on other sites

glemte også å skrive. som dere ser så bruker jeg en del maskeringsteip. det er veldig fint å bruke, men må passe på å ta og klistre den på genseren noen ganger først ,sånn at den ikke kleber så godt og den bør ikke sitte på lenger en 1-2 uker.

for da kan den klistre seg veldig godt fast i fjæra. vedig fint å bruke tynn ståltråd mellom to teip strimler når du lager noe flygende. som på det siste bilde for en stund hehe. har kjeda meg på jobben i natt merker jeg :lol: .

 

så nå venter jeg på å høre dommen fra donner på det jeg lager. :?:

 

04032010924.jpg

 

 

04032010927.jpg

Link to comment
Share on other sites

her er et bilde av kassa med børsten jeg bruker. tok meg ca 15 min å lage den. så det er fort gjort. når du holder på å lage mye fugl så syntes jeg dette er et most verktøy.

vet det er mange taxidermister her i landet som forstatt ikke bruker disse men klipper og skraper i steden. noe som jeg syntes ikke blir godt nok .

 

hjulet er et som jeg har kjøpt i fra USA. enten så er børstene for stive eller for myke de jeg har klart å finne her i landet. så til slutt så var det enklere å bestille et fra US i steden.( wasco , van dyke eller så finner du noen forhandlere på taxi net sin forside)

så har jeg en motor i fra en kontursag fra clas ohlson som jeg bruker på den. den har ca rund en 1000-1500 rpm. da blir den sånn passe myk og klarer de fleste fuglene fint. har også en nr 2 med en litt kraftigere motor fra en flis kutter i fra biltema. (den dyreste av dem) den har ca 3000 rpm mener jeg som jeg bruker på tiur og de som har litt hardere fett hinne. på de fuglene så blir nok den lille litt for liten.men ellers så går den lille til det meste og skulle jeg bare hatt 1 så hadde jeg valgt den lille. mye lettere å lære seg på og fungerer greit til det meste. (den jeg bruker mest.)

plexi glasset er for å se bedre og slippe inn mere lys i kassa. det sitter løst i sporet sånn at etter bruk så er det bare å ta det ut for å lettere gjøre rent.

 

11032010978.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja jeg er bare en hobby preparant :D men jeg må vel si jeg har litt over middels dilla :lol:

 

måten jeg har lært på eller lærer. er utifra bøker , filmer, nettet og mye laging og feiling :lol::lol::lol:

 

bøker:

bøkene til ole Mauseth som er fine å ha. eller den du trenger mest er den siste. (prepareringsteknikk)

den tar for seg en god del ting om beredning, hva som fungere bra mot insekter og forråtnelse og montering selvfølgerlig. så den har jeg hatt veldig mye nytte av.

 

filmer:

der har jeg sett en god del men det er mye likt i disse. ikke så mye forskjell på måten de gjør det på. men du snapper opp et tips her og der som du kansje liker å bruker selv.

de som jeg syntes var bra kvalitet på og som jeg syntes jeg lærte mest av er filmer i fra stefan savides. dem jeg kan anbefalle er flygende fasan, stående and og stående quail.

har du disse 3 så lærer du en god del tips.og du får greie på en del ting(som eks: hvordan bruke kunstig hode, ta å separere halen på fasan og sette den opp og montere den på fuglen etterpå,

og hvordan bruke akryl til å kunne bevege skinnet og holde det på plass der du vil ha det osv.....

det eneste som er negativt er at han bare bruker ferdig støpte kropper. men der finnes det en del tips på taxi net på hvordan vikle en kropp i treull.

( selv så bruker jeg mest treull.) men bruker også ferdig støpte. eller former ut noen selv av hard isopor.

 

Nettet:

der har jeg vært veldig heldig. og fått noen av de som jeg syntes er de flinkeste til å lage inne på taxidermy.net(forbildene mine :) ) til å kritisere det som jeg har laget. jeg har send dem bilder av det som jeg har laget og har fått kritikk og tips tilbake på det som jeg har gjort feil og på hvordan jeg skal gjøre det neste gang.

( og til dags dato så har jeg ikke klart å lage en fugl som dem ikke har klart å finne noe å klage på :lol::lol::lol: så det er målet mitt :lol::lol::lol:

det var en som sa til meg en gang at jeg kommer aldri til å klare å lage noe som dem ikke klarer å finne feil på og det gjelder alle sa han :( og det betyr ikke at det er feil bare måten dem liker det på)

dette er vel den beste og raskeste måten å lære seg på etter min mening her i landet. det er veldig vanskerlig å bli tatt inn i varmen hos noen som driver med det her.

det har vært litt sånn hysh hysh tema her men det har blitt litt bedre.

 

så nå er det bare å sette igang å lage lage lage :) og legge ut bilde av det som du har laget på taxi.net og spørre etter kritikk :wink: og ta det ikke som dårlig kritikk men som noe å lære av.

det er nok de beste tipsa jeg kan gi.

og ikke gi opp det blir bare bedre og bedre.

det som er fint med denne hobbyen er at du aldri blir utlært. :D

 

så hvis det er noen andre hobby utstoppere her så post opp det som dere lager dere også. morro å se hva andre hobby preparanter lager også.

 

legger vet et bilde til av en rugde som er helt ferdig og har fått en plass på hylla :D

 

IMG_5830-1.jpg

 

her er en liten heipiplerke som jeg fant når jeg var nede og fiska etter sjø ørret for et par år siden. den hadde fløyet til et glass vindu som var på en balkong på en hytte som jeg gikk forbi.

men har ikke fått rota meg til å lage fotstykke ennå men den har også fått en plass på hylla :)

 

IMG_6061-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det har vært veldig stille under denne tråden så jeg jeg prøver å få litt liv i den igjen hehe.

nå har jeg laget min første mår og mus.

så her er et par bilder av de.

jeg vikla kroppen og beina i treull og har formet ut hode av polyurethan skum.

index.php?action=dlattach;topic=201861.0;attach=104792;image

Link to comment
Share on other sites

probe jeg kan nok ikke ta deg inn som lærling dessverre for jeg er bare en hobby utstopper :wink:

men hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre så skal jeg prøve åhjelpe så langt jeg kan.

og det er en veldig morro hobby også :D.

 

donner jeg regner med at det er den tiuren i spill som du mener. jeg helt enig med deg :wink:

det begynner å bli noen år siden jeg laga dem, så får håpe jeg har rettet opp noe av disse feila.

måren er det en god del feil på ja hehe det er den første jeg har laga så får håpe den neste blir bedre.

 

PS: kritikk er ikke negativt i mine øyne. det er noe jeg har lært og lærer av :wink:.det er en fin måte å lære på hvis du kan håndtere det riktig. så det er bare til å gi kritikk :D

 

og takk for hyggelige tilbakemeldinger(donner) artig å høre at hobby utstoppere ikke bare lager dritt også. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

putter inn et par fugler til da. hvis dere ikke blir lei dem da :|

dette er en krage jerpe :)

 

IMG_7134.jpg

 

og en fossekall på is og snø

 

IMG_3825.jpg

 

og en lirype i vinter drakt. ble ikke helt bra denne da men. var skutt hardt og full av blod som gjorde at jeg måtte vaske den hardt og lenge. som kan gjøre fjæra litt flisete og kansje mister noen også:(

 

IMG_9058.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

her er en orrhane som jeg laga for en stund siden. ikke helt den beste kvaliteten på bilde siden det er tatt med telefon kamera.

så kammene ser mye kunstigere ut på bilde enn dem er.og hale fjæra ble justert etter jeg hadde tatt dette bilde :wink:

 

12032010979.jpg

Link to comment
Share on other sites

jesper:

Masse bra her, veldig artig å se i gjennom tråden. Har lyst å starte smått med dette og har noen spørsmål :)

Jeg lurte litt på hvordan du har gjort halen på musa du har stoppet ut, er det den ordentlige halen?

Har lest at man kan bruke boraks til å "garve" skinnet, har du noe erfaring med boraks?

Hvorfor bruker du treull for å forme kropp, er det noen spesiell grunn?

Begynner jeg med dette vill jeg bare stoppe ut små fugler, mus og kanskje ekorn. Hvor får man kjøpt øyne til disse?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Daniel:

halen på musa er den ordentlige halen. det er bare til å flå litt utover i halen og så dra den ut forsiktig.

og så gjøre et lite snitt i tuppen sånn at du får igjenom garvevesken som du bruker.

 

i USA så bruker dem ikke noe annet en boraks til å konservere skinnet med og det fungere greit mot insekt angrep også.

enten du strør boraks på et fuktig skinn eller bruker en mettet oppløsning og pensler på. jeg bruker selv mye boraks på fugler og gir dem en dusj med insekt spray etterpå og det har fungert greit for meg. har noen fugler som er noen år gamle nå og det har ikke blitt noe insekt angrep i dem ennå. men på dyr så liker jeg å gjøre full garve prosess. kjøper du boka til ole mauseth prepareringstenikk så får du forklart en hel del der ang. konservering og innsektangrep :wink:

jeg kjøper øyer i fra USA og fra bioprep i norge. de er finest de du får kjøpt her når det gjelder fler farget øyne.

de er mye bedre på riktig øye farger og bedre malt:wink: men når du skal ha kun svarte så er det litt billigere å kjøpe i fra USA hvis du kjøper en del.

 

grunn til treull er at det er greit å forme,går fort å vikle, lett å tre igjennom tråder og et billig materiale :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en stor oter liggende i fryseren, påkjørt forrige uke.

Den som vil får den.

 

Knut

 

Jeg minner om at oter er en registreringspliktig art, og kan kun stoppes ut av autoriserte praparanter.

Du som finner av registreringsplikti fallvilt er også plikig å varsle kommunen, skal noen beholde det skal det være avlevert preparant innen 4 uker fra dagen det ble funnet. Mer finnes i forskrift om ivaretakelse av dødt vilt:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040618-0913.html

Link to comment
Share on other sites

wolfhunter: jeg trur det ikke er så mange i Norge som kjører kurs i utstopping desverre.

men du kommer godt i gang med noen bøker og noen filmer i fra USA :wink:

 

bare hyggerlig D.T :D

 

poster et bilde til da så holder vi tråden i gang :lol::lol::lol:

det må jo være noen flere hobby preparanter innom her vel :?: så vi kan veksle litt erfaringer også :)

 

her er en havhest som jeg laga for en stund siden

 

05022010869-2.jpg

 

+ en lirype som ble lage for en god stund siden.Den var hardt skutt i vingene så derfor mangler noen fjær her og der.

 

IMG_3352.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner denne tråden litt, da det er her de fleste som vedrører emnet holder til. Jenta hadde lagt den på Offtopic., og der er det kanskje liten sjanse for svar. Om det blir feil, får noen modde meg.

 

Orginaltråden heter " En liten spørreundersøkelse"

 

 

 

Hei alle kjente og ukjente!

 

Slenger inn en liiiten presentasjon med det samme.

Jeg heter Hanne, er 23 år og kommer fra Stjørdal. Jeg er datter av Fattern og søstra til Jørgen her på forumet.

Noen få av dere har jeg truffet tidligere - og hvis det blir tradisjon med maltøljulebord her i bygda, så får jeg sikkert hilst på flere av dere etter hvert!

 

 

Nåh, til det det gjelder.. Jeg har et prosjekt på skolen (i et nyinnført fag; Prosjekt til fordypning), hvor jeg har valgt å fordype meg i taksidermist/utstopperyrket.

 

En liten del av dette prosjektet er å gjøre en markedsundersøkelse, og der kommer dere inn!

 

Jeg er interessert i å få en liten peil på hvor interessert, evt. hvor lite interessert dere her inne er i å få dyrene deres utstoppet.

 

Forslag:

-Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

-Osv..

 

_Alt_ er av interesse!

 

 

På forhånd - hjertelig takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei Daniel

jeg åpnet den i buken/magen. jeg liker å åpne dem litt mere enn akkurat. jeg syr heller noen eksta sting en at skinnet revner.

og på et så lite dyr så går det fort å sy. pluss at det er lettere å komme til å etterfylle der det trengs.

vet ikke om du har en ferdig kropp eller om du skal vikle den i treull.

 

jeg åpner dem litt etter hvilken stilling jeg har tenkt å lage den i. og om det er form eller trull kropp.

prøver å legge snittet der som det er minst synlig.( liggende på siden: snitt i ryggen. stående:snitt i magen)

er det en form med bein så legger jeg som regel snittet i ryggen. lettere å få tredd på bein å slikt.

 

håper det ga deg noen svar på det du lurte på.

Link to comment
Share on other sites

bare trer ståltråden igjennom kroppen på riktig sted og inn i kroppen igjen fra den andre siden og lager en loop inn i kroppen sånn at den låser seg fast.

 

her er en måte å gjøre det på også. http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 940.0.html

men jeg liker å å beina løse fra kroppen. så jeg setter inn beina først så putter inn kroppen med hode.

så setter fast beina. så bare etter stapper jeg med litt treull til å glatte ut overgangen og bygge opp skulder bladene.

på mår så bruker jeg ikke noe lim for å glatte ut forma. siden den har såpass lange hår så da syns det ikke om det er litt bulketet

det er hvordan jeg gjør det riktig eller galt. :wink:

 

lykke til med monteringa. du får legge ut et bilde når den er montert da :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med de ivirgste kjenner regelverket, men jeg vil anbefale alle å ta en ekstra titt her:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=2635

 

Der står det groveste, og der ligger link til selveste forskriften.

Jeg minner om at registreringspliktige arter, også de som er tatt gjennom lovlig jakt, skal håndteres av autorisert preparant. Hvis ikke frafaller skytterens rett til viltet, og en risikerer å få det beslaglagt.

 

Eller, mye bra arbeid folkens!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...