Jump to content

Utstopping


bokkulf

Recommended Posts

  • Replies 433
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

her er noen video snutter som viser hvordan du gjør det på en bog montasje. ører,øyne ører og lepper blir åpnet på samme måte på rev. trenger ikke noe verktøy for å åpne ørene holder lenge med en kniv/skalpell og fingrene :wink:

 

http://www.helpinghandhangers.com/videos.php#prepping1

 

her er noen bilder av hvordan dem flår en bobcat. samme metode på reven.

 

http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 353.0.html

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

V-max jeg lar skallen,vinge beina og leggbeina opp til kneleddet sitte igjen. det gjør monteringen mye enklere.

men det er noen som også klipper bort kraniet men vil ikke anbefalle det. mye enklere å bygge det opp igjen når du bruker kraniet.

klipper ut alt fra undersiden og prøver å la kinn beina sitte fast til kraniet. så er det bare å rense det fritt for kjøtt og hjernemasse.

vingene må flås ja. ALT kjøtt må bort. låner du eller kjøper deg boka prepareringteknikk så står det meste forklart der med bilder og teks.

og da får du svaret på de fleste basis spørsmålene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoppet ut noen fugler for noen år siden, og syns dette var en fin hobby. Resultatet ble ganske greit etterhvert så det var ganske gøy. Tok en runde i avl og brått ble fritid mangelvare, logisk når man har 2 bleieunger samtidig.

Nå begynner det å hjelpe igjen, og kunne tenkt meg å ta opp igjen utstopping. Vært på siden til beoprep og sett, men syns utvalget på fuglekropper var dårlig der, fant vel ikke øyne heller. Jeg bestilte fra zoologisk design tror jeg det hette, masse fuglekropper og øyner. Vet ikke om dette firma finnes lenger, noen andre steder man kan handle utstyr?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du navn eller varenummer på garveoljen du har bestilt fra van dykes? Jeg ønsker å forsøke meg på garving med Lutan-F som beskrevet i Ole Mausets bok, er det noen som har gjennomført dette basert på oppskriften i boka? Jeg kjøper Lutan og natriumbikarbonat fra Preparantservice, men er usikker på hvor jeg skal kjøpe Maursyre og garveolje. Felleskjøpet selger en 60% blanding maursyre, men det er bare store kvanta. Noen som vet om jeg MÅ bruke 100% maursyre? Står ikke i boka..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har grunnet latskap ikke prøvd meg på garving etter Mauseth sin oppskrift.

Jeg har bestilt meg såkalte "kits" som har alt man trenger av utstyr til det dyret jeg skal stoppe ut.

Jeg ble ferdig med en bogmontert rådyrbukk denne uken. Siden vandykes ikke har kits med rådyr bestilte jeg et antilope kit uten form.

Det fungerte greit.

 

For å garve hele skinn har jeg bestilt meg en slik: http://www.vandykestaxidermy.com/K7111-P184.aspx.

Jeg har ikke rukket å å prøve ut den enda.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sjekket litt rundt ingredienser man trenger for å følge oppskriften til Ole Mauset for Lutan F garving.

Foreslår følgende:

- Salt uten Jod: kjøpes i alle dagligvarebutikker

- Pelssåpe – Kan sikkert kjøpes i dyrebutikk.

- Vikron tabletter for desinfeksjon - medinor.com

- Maursyre – Felleskjøpet 60%

- Avfettingssåpe for spesielt feite skinn – Bilbutikk

- Lutan F – preparantservice.no

- Natriumbikarbonat - preparantservice.no

- Pelsfett (garveolje) - Roar Pels gikk med på selge meg en flaske.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:shock: oii vært en del aktivitet her siden jeg var her sist jo :D artig å se at det er flere som har begynt å poste da.

har fått noen spørsmål som jeg tenkte jeg kunne svare på her:

noen har lurt på hva som jeg lar være igjen av bein og skallen. her er et bilde av en som er ferdig flådd ut men ikke ferdig renset.

noen ganger lar jeg skinnbeina sitte fast til kraniet og andre ganger så løsner jeg dem. det er ettersom hvor lett det er å få av kjøttet som sitter rundt der.

jeg liker helst at de sitter fast. det gjør monteringen litt enklere.

 

21112010486.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så til spørsmål om vingene så er det flere måter å gjøre det på. men her er de 2 som jeg bruker mest.

den ene er å løsne alle fjærene helt ut til det ytterste vinge leddet og så rense.

den andre er å bare løsne 2-3 første fjæra fra albuen og så rense ut alt kjøttet men div. redskap etter hva man har laget seg. jeg bruker bare en skrutrekker og stål tråd jeg har hammret flat og bøyd litt som en krok.

for en nybegynner så hadde jeg prøvd å la vinge fjære sitte fast. pgs det gjør monteringen mye enklere. men ettersom en får taket på det så

går det nok en del fortere å løsne dem.på tanke ang rensing. på mindre fugler så renser jeg ikke lenger en det som du ser på bildet .men på større fugler som tiur så er det enda en plass lengere ut som det er en del kjøtt i som er fin mat for insekter. så på de så gjør jeg et lite snitt under vinga og åpner de der og renser ut kjøttet. og syr igjen det når jeg monterer.

det er også mange som åpner de under vinga hele veien ut og renser dem fra der og det er også en grei måte å gjøre det på men jeg liker helst å slippe å sy hehe.

21112010483.jpg

 

21112010484.jpg

21112010485.jpg

Link to comment
Share on other sites

så til de som lurer på hvorfor jeg vasker alt jeg lager så er svaret her og opp til den enkelte hva de mener om hvor viktig det er.

 

videre i prosessen er å rense dem for fett og kjøtt. det er her jeg bruker hjulet. men det går helt greit å bruke en kniv, saks og en fin stålbørste også. har bare litt med å forenkle arbeidet litt og spare tid på det som ikke er så morro hehe

 

11112010470.jpg

 

før hjulet: dette er en ravn og som dere ser så er det ikke mye fett på denne fuglen i forhold til andre fugler. (som feks en and)

11112010472.jpg

 

her er etter jeg har kjørt den litt på hjulet. mest av grunnnen å kjøre dem på hjulet er for å få åpnet alle hinner og poser som fettet ligger i.

11112010473.jpg

Link to comment
Share on other sites

så kommer vaskinga. da bruker jeg greit varmt vann med zalo. mange hvil vel si at varmt vann er fy fy men vaske tiden er ikke så lang så det er ikke noen stor fare for surning. det er bare hvis du lar skinnet ligge lenge i vaske vannet.

så her er et bilde jeg har når jeg nettop har begynt å vaske og kun har vasket litt på den ene siden og tok et bilde for å vise forskjellen på

vasket og ikke vasket. så for meg så sier dette det meste. om vask eller ikke.

11112010475.jpg

 

etter vaska så er det viktig å få renset ut all såpa!!!!! bruk et kar og skyll,skylll skylll.

ok etter dette så er det noen som eulan behandler skinna eller garve osv. mange muligheter for å hindre insekt angrep. selv så har jeg prøvd litt forskjellig. og etter dette så har jeg likt å sprit behandla skinna. lar de bare ligge en 5-15min i teknisk sprit for å drive ut litt vann sånn at fjæra tørker fortere. men ikke noe behov. desverre så hadde jeg ingen bilder av disse prosessene.

så etter sprit badet så er det å klemme ut så mye sprit som mulig av skinnet.

så kjører jeg dem igjennom en sentrifuge for å få ut mere vann og sprit. og da legger jeg litt tørke papir rund vingebein og lår beina i tillfelle det skulle komme ut noe dritt.og så tuller det inn i et hånkle. og i sentrifuga med den i ca 1 min.

Link to comment
Share on other sites

så er fjæra klare for tørking.

06112010439.jpg

her kan en bruke hårføneren med svak varme, luft kompressor eller som jeg her en tørketrommel med noen myke skinn biter inne i. maskin skal være ca halv full med skinn biter. litt mere en det jeg har i her.

06112010440.jpg

 

så da er skinnet klart til montering. og morroa begynner :D

06112010442.jpg

 

hvis en ikke har euland eller garvet skinnet så kan en gjøre som de fleste i US gjør her og det er å strø boraks inn i skinnet her og passe på at det kommer til i alle kroker og kriker. de sier at det skal holde både mot forråtnelse og innsektangrep. :wink:

og det er viktig at skinnet forstatt er fuktig og mykt. det er bare fjæra som skal være tørre. det som er med boraks er at skinnet vill tørke fortere og får litt dårligere tid med monteringa.

 

 

denne måten er den samme som står i boka til ole mauseth også.

så håper dere som har lurt og spurt har fått noen av de svara dere lurte på. :wink:

og lykke til med monteringa :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

var heldig på jakta i år og fikk skutt min første jerpe(en hanne også) :D så det var morro. så den måtte jeg bare prøve å lage.

var litt uheldig med skuddet :( ble en knall treff på ganske nært hold og den fikk en god salve i hode/nakke og ikke helt det du

håper på når du skal stoppe den ut. men var heldig og fikk lappet den sånn tårlig i sammen :)

30102010411-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så da er det bare til å sette i gang :D

og husk å bruk ref bider :D

15062010147-1.jpg

 

ja ja det er sikkert noen som tar meg på haka her og sier at den på ref bildet går høyere opp.

og min henger :) men det er pga at jeg har brukt litt akryl der og må vente til den har begynt å bli litt hardere. sånn at når jeg løfter den opp og former så blir den der :wink: og jeg er bare en hobby utstopper også. så det blir mye feil, men det er derfor det er så morro å ha det som en hobby også :D

Link to comment
Share on other sites

sorrarampn takk for hyggelig tilbakemelding :) jeg hadde lyst til å prøve å få meg autorisasjon for en stund siden.

her til lands er det helt håpløst. ( her er det 4 år praksis før du kan gå opp til en eksamen)og så lenge du har familie og gjeld så går det ikke å begynne som lærling igjen i 4 år :(

men så hadde jeg hørt at det gikk an å ta eksamen i Sverige så jeg tok å ringte dit for å høre men de hadde for 14 dager siden stoppet denne muligheten da jeg ringte.så nå er det bare svenske statsborgere som kan ta eksamen der. :( så da ble den muligheten stoppet.typisk min flaks :evil:

men morro å ha det som en hobby også da. når du brenner for jakt :D artig å stoppe ut det som du skyter selv også. og morro å lage seg en liten samling :D:D og prøve ut nye metoder og ideer som man får. til å gjøre det enklere,raskere og bedre.

 

jeg lager noe pels også v-max men det blir mest fugl. det er fordi det er det som jeg syntes er mest morro å lage + at jeg er fugl jeger :D jeg takker for tilbudet men akuratt nå så så har jeg ikke plass i fryseren.

kastet akuratt 7-8 rever for å få plass til noen skogsfugl som vi fikk skutt sent i år :D så da måtte jeg ta meg i nakken og kvitte meg med noe av det gamle som jeg har som aldri kommer til å bli laget. fant da ut at jeg hadde 14 rever i fryseren så tok vare på de fineste og kvittet meg med de jeg vet jeg ikke kommer til å lage alikevell. sånn blir det når man hart samlet på alt en har funnet/fått og skutt i noen år hehe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

skyter noen sorte rever hver vinter,noe jeg har forstått er litt sjeldne sørpå....tilbudet står nå ved lag hvis du ombestemer deg senere :)

 

ja de er artige de ja. takker for tilbudet og skal ha det i minnet jeg :D du får poste noen bilder av dem da. sånn at vi holder tråden i gang her :D så må du jo lage noen av dem selv også da :D veldig artig å holde på med :wink:

Link to comment
Share on other sites

takk for hyggerlig tilbakemelding på det jeg lager Bjørn :D

 

det skal være en grei sak å fikse det v-max den blir bare enten litt kortere eller litt slankere hehe. neida blir ikke synlig det. så det bør nok gå helt fint. han får poste bilde når den er laget da :)

Link to comment
Share on other sites

viss jeg flår en rev jeg har.. Hva gjør jeg etter? salter?

 

Hvor lenge kan evt skinnet ligge i fryseren?

 

hvis du skal salte skinnet så må du også huske på å spalte ører,øyne,nese og lepper også.

så må du rense det ganske greit fri for fett og kjøtt rester.

 

du kan også fryse skinnet igjen etter du har flådd den i plastpose og få ut så mye luft som mulig og så teipe den igjen.

da kan det ligge lenge. lagde en i fjor som hadde lagt i fryseren i 3år og det gikk helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Spalte=salte?

 

nei. spalte er å klyve/åpne opp trange stededer. sånn som øra som du må åpne helt ut til spissen/ nesa må du åpne helt ut i nese flikene og lepa

må du åpne fra insiden av skinnet sånn at du får åpnet leppa. det er en del kjøtt som sitter i leppa som du må få kommet til når du salter.

hvis disse plassene ikke er åpnet så får ikke saltet kommet til og det vil surne for deg.

 

http://www.helpinghandhangers.com/

hvis du går inn på denne siden under videoer så kan du se hvordan de åpner/spalter øra,øyne,nese og leppa på en whitetail og en bjørn.

måten er den samme. bare husk at skinnet på en rev er mye tynnere en disse og du må være mye mere forsiktig.(fort gjort å lage hull)

 

du sier lite om du har tenkt å stoppe den ut selv eller om du bare skal flå den ut for bedre plass i fryseren og sende den til en preparant senere.

det haddde vært lettere hvis du hadde sagt hva du hadde planer med den.

 

, hvis du har planer om kun å flå den ut for mindre plass i fryseren og levere den til en preparant senere så hadde jeg lat preparanten få spaltet selv. for det er veldig fort gjort å lage hull. men hvis du skal lage den selv så må du :) men husk å prøve på noen først, før du går på den fineste :wink:

Link to comment
Share on other sites

ok. et lite tips da er å låne (fra biblioteket) eller kjøpe deg boka prepareringsteknikk ole mauseth.

der får du veldig godt beskrevet hvordan det skal gjøres. :wink: når du har lest boka så vet du hvordan prosessen fungere

og da er det bare trening og trening til du får et fint resultat :D greit å ha en del ting å prøve på ja. mye prøving og feiling i starten. men det er bare til å trene og trene så blir resultatet bedre og bedre :wink:

lykke til med utstoppingen og post bilder da :D

Link to comment
Share on other sites

Er ingen utstopper selv. Men er mye interessant å lese om. Må få ei brukbar samling etterhvert du Jesper!!

 

ja utstopping er en artig hobby det. samlinga er ikke så stor enda. mye pga at jeg har byttet ut mye. mye som lignet verken på fugl eller fisk hehe som jeg har byttet ut til noe bedre i mine øyne. det blir veldig mye rart i førsten men som regel så blir det bare bedre og bedre. trengs bare en masse trening :)

 

artig å se at det er flere som har begynt å poste også da :D så nå begynner tråden enderlig å rulle litt :D

donner du får poste noe av det brodern din lager også da. artig å sett noen fugler :D

eller noen andre preparanter også. det er jo en utstoppings tråd og ikke bare for hobby preparanter :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...