Jump to content

Utstopping


bokkulf

Recommended Posts

drømmeoksen jeg syns vi kan spare oss for slike kommentare :( det hjelper ikke til å få folk til å poste her hvis det skal komme slike kommentarer.

det er sikker mange som nettop har begynt til de som har hold på en stund som kommer til å poste her. så da trenger vi ikke slike kommentarer sånn at tråden blir helt død.

for meg så syntes jeg det er veldig morro å se på ALT fra den første monteringa og til de som har holdt på lenge.

noen feil her og der hører med :D men det er det som gjør det morro også. det blir bare bedre og bedre ettersom man huker ut de feila som man har gjordt.et godt tips er å bruke gode ref bilder og prøve å lage det så likt som på bilde og mye trening, så vil resultatet komme.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 433
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heisann

 

Har eit spørsmål til dykk som har litt kjennskap osv til utstopping.

 

Tok ein stor og meget strøken/fin tiur i beste fjærdrakt å bestemmte meg så fort den var felt at den sko eg stoppa ut sidan det var den første.

 

Han som skulle stoppa den ut sa og at den var ein meget fin fugl,så den skulle sjølsagt stå i spel.

 

Men vart litt skuffa når eg fekk den tilbake å vingene var heilt låst inntil kroppen å nebbet var ikkje open.

 

Betalte ekstra for å stå i spel,så det eg lurte på var om det ikkje er vanleg å stoppe ut tiurane med vingene litt ut å ned frå kroppen og med ope nebb???

 

Er dette noko som kan fiksast på no i seinare tid??

 

Ellers er jo utstoppinga kjempe bra,men fin å stor stjert osv å ikkje minst rota den står på :)

Link to comment
Share on other sites

unødvendig komentar "drømmeoksen"....innlegget ditt har jeg rapportert.og håper mods sletter det....dem som ikke har noe positivt,eller konstruktivt kan bare drite i å skrive...dette er en kosetråd,der folk kan legge ut sine bilder dem er stolte av,og personlig syntes jeg den rådyrbukken var pen jeg.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Har eit spørsmål til dykk som har litt kjennskap osv til utstopping.

 

Tok ein stor og meget strøken/fin tiur i beste fjærdrakt å bestemmte meg så fort den var felt at den sko eg stoppa ut sidan det var den første.

 

Han som skulle stoppa den ut sa og at den var ein meget fin fugl,så den skulle sjølsagt stå i spel.

 

Men vart litt skuffa når eg fekk den tilbake å vingene var heilt låst inntil kroppen å nebbet var ikkje open.

 

Betalte ekstra for å stå i spel,så det eg lurte på var om det ikkje er vanleg å stoppe ut tiurane med vingene litt ut å ned frå kroppen og med ope nebb???

 

Er dette noko som kan fiksast på no i seinare tid??

 

Ellers er jo utstoppinga kjempe bra,men fin å stor stjert osv å ikkje minst rota den står på :)

 

Grattis med første tiur :D

om det er vanlig å stoppe ut tiuren med vingene ute og åpent nebb er litt etter som hva preparanten liker selv vil jeg tru.hvis det ikke er noen spesielle ønsker fra kunden så lager han den sikkert sånn han liker den selv eller hvordan den vil se finest ut vill jeg tru. i spill så har de både vingene ute og inne til kroppen og nebbet både åpent og lukket så det er ikke noe feil laget av den grunnen.

om det går an å fikse på kommer litt an på hvordan han har gjordt det. har han brukt bare leire i vingene så går det an å fikse det men hvis han har brukt akryl eller skum eller andre ting som blir stein hardt så blir det vanskerlig. og det samme er det med nebbet.

har han bare brukt bomull å stappe med så går det greit hvis ikke han har limt igjen nebbet eller brukt akryl eller andre ting for å fylle ut.

du kan jo høre med han om det lar seg fikse;) hvis han har brukt akryl og slikt så ville jeg nok latt den være som den er.

hadde vært morro å sett et bilde av den også :D

Link to comment
Share on other sites

ok,takkar for svar.

er berre rimeleg sikker på at eg sa til han korleis eg ville ha fugelen utstoppa.

men no e da gjort,er igrunn godt fornøyd slik den står no,skulle det dukke opp ein ny i samme størrelse å fjærdrakt så er det berre til stoppa ut den og :)

bilder kjem:)

Link to comment
Share on other sites

ok,takkar for svar.

er berre rimeleg sikker på at eg sa til han korleis eg ville ha fugelen utstoppa.

men no e da gjort,er igrunn godt fornøyd slik den står no,skulle det dukke opp ein ny i samme størrelse å fjærdrakt så er det berre til stoppa ut den og :)

bilder kjem:)

 

ok. da er det jo litt trist at han ikke har notert seg hvordan du ville ha den da :(

men så lege du er godt fornøyd med hvordan den ble alikevell så er jo det bra det også da :)

du får bare passe på at han noterer det på den neste du får :)

vi venter spent på bilde :D

Link to comment
Share on other sites

hei! har leita ei stund etter en butikk i Noreg som har eit godt utvalg i preparat til utstopping. er det slik at ein må prøve seg i utlandet for å få eit godt utvalg? har sjekka med bioprep, men ser ikkje ut som dei har auger ol. nokon som veit kvar ein kan få tak i dette?

Link to comment
Share on other sites

hei! har leita ei stund etter en butikk i Noreg som har eit godt utvalg i preparat til utstopping. er det slik at ein må prøve seg i utlandet for å få eit godt utvalg? har sjekka med bioprep, men ser ikkje ut som dei har auger ol. nokon som veit kvar ein kan få tak i dette?

 

bioprep lønner det seg å ta en telefon til. de har mye mere en det som ligger på nettet. har handlet en del der i fra selv

og funnet ut at det er best med en telefon til dem. og har veldig fine former og øyer der

ellers har du preparantservice. har ikke handlet fra så mange andre her i norge.

elers har du skandia hardwood i sverige Samme som preparantservice handler fra + at han har noe eget.

og så har du mange i usa.

de mest kjente er:

wasco

McKenzie

Van Dyke's

ellers finner du mange her

http://www.taxidermy.net/suppliers/" target="_blank" target="_blank

og så får du kjøpt mange bra videoer her om utstopping

http://www.kastaway.com" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

var en liten tur hos en kammerat i nummedal i helgen og han hadde en foringsplass rett på utsiden av huset. han sa når vi skulle ta kvelden at hvis du er oppe og ser rev på åta så er det bare til å skyte :D typisk meg da så ble det lite søvn den natta hehe og var veldig heldig også for det ble en rev :D han ble litt overraska han jeg var hos for han var ikke vant til å bli vekt på den måten hehe.

så her er den på benken hjemme.klar for flåing. siden det er så mange som har lurt på hvordan en flår en rev så har jeg tatt noen bilder under flåinga og prøvd å forklart. dere for si om det er noe innteresant eller om det bare er en masse ekstra arbeid for meg :?:

 

10012011571.jpg

 

10012011572.jpg

Link to comment
Share on other sites

nese:

10012011596.jpg

10012011598.jpg

lepper:

10012011597.jpg

10012011599.jpg

og så skulle det ha vært bartene men glemte å ta bilde men det er bare til å snitte opp i mellom barte røttene.

11012011600.jpg

det ble litt sent så får gjøre resten senere :? men nå tar den mindre plass i fryseren :D

det som står igjen er å skrape skinnet fri for fett og kjøtt rester så er det klart for salting og garving.

 

beklager at det er noen dårlige bilder der men de er tatt med telefon kamera og i all hast :lol:

håper det var interessangt for noen :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det har litt med hvordan jeg har tenkt å lage den. og hvis du bruker ferdig støpt form så er det lettere å få tredd på skinnet igjen uten å kappe av beina på forma. og det blir ikke synlig når du syr det igjen heller, siden de har så lang pels. men hvis det er kun for å ta vare på pelsen så er det enten bryst snitt eller fra bakbein til bakbein som er best. men for utstopping så liker jeg å bruke rygg snitt mest. så lenge det er muligheter for det.dette er bare hva jeg selv liker best å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg skal for første gang prøve meg med utstopping. Blir spennende å se om tålmodigheten strekker til!

 

Noen som vet hvordan man lager snø til montasjer?

 

Fant dette på nettet, men noe lignende må da finnes i Norge også?

http://www.vandykestaxidermy.com/Water-Snow-C1598.aspx

 

Samtidig skulle jeg likt å vist hvordan man kan preservere greiner med barken på og strå ol.

 

Håper på hjelp!

Link to comment
Share on other sites

det er mange måter å lage snø på og som fattern sier også my å få kjøpt ferdig.

på de to montasjene med snø som jeg har laget som er postet her noen sider lenger framme så lagde jeg snøen av

polyester og salt. tar litt polyester med herder gjerne den som er blå og blander in masse salt til du får den konsistensen du vil ha.

ellers kan du lage den selv på samme måte som denne

 

http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 889.0.html

 

blir det for lite glitter i den så er fås det kjøpt glitter på de flestehobby butikker.

så for store snø monasjer så kan du bruke bomull under så spray lim og strø litt snø over.

 

det meste av andre ting til montasjer som du lurer på som strå og slik er bare til å tørke og praye med insektspray.

det som ikke skal tørke helt kan du legge i glyserin sånn som reinmose et par dager og så tørke så holder den seg myk i mange år.

og blir ikke knusk tørr.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar fattern og jesper!

 

Visste at det fantes slik snø som en blander med vann, men trudde kanskje ikke det holdt så lenge... At den forandrer farge pga nedstøving og sånn må en kanskje regne med.

 

Er ferdig med ekornet nå, står til tørk. Skal se om jeg ikke legger ut bilde når den er helt ferdig. Er greit fornøyd så langt... Prøver på ei nøtteskrike i morra, så får vi se hvordan det går...

Link to comment
Share on other sites

skal se om du legger ut bilde når den er ferdig? DU MÅ LEGGE UT BILDER VI VENTER SPENT :D:D:D

det går greit med bilder etter den er montert også + et ferdig bilde. det er altid morro å se hvordan andre setter dem opp og få noen gode ideer om ting en kan gjøre for å holde ting på plass og slik.

Link to comment
Share on other sites

flott tråd :D har ikke sett den før nå.

@jesper

blir virkelig innspirert av deg, før det første har du holdt tråden gående på egenhånd i laaang tid og i tillegg er du veldig dyktig....VELDIG DYKTIG.

Jeg har aldrig tenkt på annet enn å bleke skaller, men nå får jeg nok utstoppingssyke :D

ser ut til å være en pirkejobb(det liker jeg), men så ser det litt tidkrevende ut også(der blir det værre).

har lest hele tråden, og fått forståelse av at det er lettest å starte med kråke? hvis ikke kråke, hvilket dyr fugl er mest nybegynnervennlig?

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er veldig lei meg for å skrive det jeg skriver nå.

 

Disse dyra du viser bilde av mangler noe vesentlig iforhold til anatomi og utrykk, må si det er synd at amatører skal få lov til å ødelegge så flotte representanter for sin art, Beklager Kvamsgutten, jeg klarer ikke annet en å være ærlig ,med deg, håper du ikke betalte noe for dette..

 

Til dere andre bruk fagfolk til å stoppe ut de dyra dere har og legg heller noen kr ekstra i det, det vil dere alldri angre, jeg vill ikke engang ha gjemt dette i den mørkeste krok, Lurer litt på hvordan disse skinnene er preparert, håper de er garvet slik de skal

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig lei meg for å skrive det jeg skriver nå.

 

Disse dyra du viser bilde av mangler noe vesentlig iforhold til anatomi og utrykk, må si det er synd at amatører skal få lov til å ødelegge så flotte representanter for sin art, Beklager Kvamsgutten, jeg klarer ikke annet en å være ærlig ,med deg, håper du ikke betalte noe for dette..

 

Til dere andre bruk fagfolk til å stoppe ut de dyra dere har og legg heller noen kr ekstra i det, det vil dere alldri angre, jeg vill ikke engang ha gjemt dette i den mørkeste krok, Lurer litt på hvordan disse skinnene er preparert, håper de er garvet slik de skal

 

Bra du er ærlig, men skjønner ikke helt hva du mener.. Jeg vet jerven og måren er litt rare, men er veldig fornøyd med gaupa selv. Tiuren er så som så.

 

Den måren og tiuren tror jeg er 20 år, men jerven er nokså ny, gaupen er vel 8-9 år;)

Link to comment
Share on other sites

Gaupa mangler anatomien hodet og øya ser ikke værts ut, men er hu drektig eller bare overvektig

Gaupa er for feit i forhold til standarden, griper klørne rundt underlaget?

 

Jerven er også i en slik forfatning.

Hvis du stopper ut dette selv, så spør jeg deg hva slags type mannequeng du bruker, eller om du lager selv av treull

En slik Støpt form må tilpasses det aktuelle dyret,derfor er det smart å beholde kroppen for å sammenligne og tilpasse dette, ei liten form blir galt på ett stort dyr og likeså motsatt.

 

Anbefaler at dere lager avstøpninger av kroppene dere tar ut av dyra deres, for å kunne lage en så nøyaktig kunstig kropp som mulig.

 

reven din har fått bikkjeører, øya skjeler, bruk maler når dere monterer øyer kryss diagonaler, og forsikre dere om at dyret fokuserer blikket mot ett punkt ikke i hytt og gevær

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig lei meg for å skrive det jeg skriver nå.

 

Disse dyra du viser bilde av mangler noe vesentlig iforhold til anatomi og utrykk, må si det er synd at amatører skal få lov til å ødelegge så flotte representanter for sin art, Beklager Kvamsgutten, jeg klarer ikke annet en å være ærlig ,med deg, håper du ikke betalte noe for dette..

 

Til dere andre bruk fagfolk til å stoppe ut de dyra dere har og legg heller noen kr ekstra i det, det vil dere alldri angre, jeg vill ikke engang ha gjemt dette i den mørkeste krok, Lurer litt på hvordan disse skinnene er preparert, håper de er garvet slik de skal

 

siden du er så veldig lei deg for å skrive dette så lurer jeg på hvorfor du skriver det da???

han spurte ikke om hva du syntes eller andre om det så hvorfor ikke bare holde dine egene meninger for deg selv.

dette er jo ment som en tråd hvor vi kan legge ut bilder av ting vi har laget selv eller fått laget av en preparant som vi kan dele med andre. og da blir det litt feil for meg at vi skaL sitte å bedømme på de tinga som har blitt laget hvis personen selv ikke spør etter kritikk selv på preparatet. da må det jo gå an å holde sine egene meninger for seg selv. sånn at vi andre kan glede oss over bildene

jeg syntes i værtfall det er veldig morro å se hva andre har laget også. selv om det er litt feil her og der.

og jeg regner med at denne tråden fort vill bli drept hvis alle skal sitte å bedømme alt som ikke er helt perfekt.

 

for det andre så må du til en preparant eller en som er autorisert for å kunne lage både gaupe og jerv så da er det sikkert en autorisert som har laget de også :wink:

 

jeg skal være enig med deg å gå til en preparant i steden for til en hobby preparant for å få tinga dine laga er jeg helt enig i.

men å prøve å lage litt selv for de som har dilla, tid og lyst må jeg bare anbefalle. :D det er en veldig morro hobby.

og det er ingen som er verdensmester de førte tinga en lager og det tar tid før tinga begynner å se fine ut. men det er bare trening som skal til som alt annet. bare en bruker gode ref bilder og lager etter dem. og jeg ville heller hatt en fugl på hylla som det er litt feil på her og der som jeg kan si at jeg har laget selv en fra en middels preparant.

jeg hadde gått til en preparant hvis jeg hadde skutt noe som er veldig skjeldent hvis jeg ikke hadde vært 100% på at jeg kunne laget det selv eller har lov til å lage det selv.

 

selv så er jeg bare en hobby utstopper for meg selv og syntes det er veldig morro å holde på med utstopping og lage mine egene ting. mye som blir byttet ut ettersom det blir bedre og bedre. og det jeg lager er det ganske mange feil på også men syntes det er veldig artig å ha laget stort sett det meste i samlingen min selv.

 

tusen takk for veldig hyggerlige tilbake meldinger på de tinga som jeg har laget :D

så hvis det er noen som har lyst til å kritisere det jeg har laget så er det fritt fram. det er det som jeg lærer av. men respekterer også de som ikke liker å få negative kritikk.Så derfor syntes jeg de selv skal få velge selv om de vil ha tilbake meldinger på det som de har laget eller fått laget.

 

så da håper jeg at vi kan se en hel masse utstoppa ting her. selv lagd eller ikke.

så holder vi andre den negative kritikken for oss selv hvis ikke personen selv spør om det. kan vel ikke være så veldig vanskerlig det vel? eller så er det sikkert noen som vill drepe denne tråden også noe som jeg syntes er veldig trist hvis det skjer :(

 

hobby utstopper :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig lei meg for å skrive det jeg skriver nå.

 

Disse dyra du viser bilde av mangler noe vesentlig iforhold til anatomi og utrykk, må si det er synd at amatører skal få lov til å ødelegge så flotte representanter for sin art, Beklager Kvamsgutten, jeg klarer ikke annet en å være ærlig ,med deg, håper du ikke betalte noe for dette..

 

Til dere andre bruk fagfolk til å stoppe ut de dyra dere har og legg heller noen kr ekstra i det, det vil dere alldri angre, jeg vill ikke engang ha gjemt dette i den mørkeste krok, Lurer litt på hvordan disse skinnene er preparert, håper de er garvet slik de skal

 

siden du er så veldig lei deg for å skrive dette så lurer jeg på hvorfor du skriver det da???

han spurte ikke om hva du syntes eller andre om det så hvorfor ikke bare holde dine egene meninger for deg selv.

dette er jo ment som en tråd hvor vi kan legge ut bilder av ting vi har laget selv eller fått laget av en preparant som vi kan dele med andre. og da blir det litt feil for meg at vi skaL sitte å bedømme på de tinga som har blitt laget hvis personen selv ikke spør etter kritikk selv på preparatet. da må det jo gå an å holde sine egene meninger for seg selv. sånn at vi andre kan glede oss over bildene

jeg syntes i værtfall det er veldig morro å se hva andre har laget også. selv om det er litt feil her og der.

og jeg regner med at denne tråden fort vill bli drept hvis alle skal sitte å bedømme alt som ikke er helt perfekt.

 

for det andre så må du til en preparant eller en som er autorisert for å kunne lage både gaupe og jerv så da er det sikkert en autorisert som har laget de også :wink:

 

jeg skal være enig med deg å gå til en preparant i steden for til en hobby preparant for å få tinga dine laga er jeg helt enig i.

men å prøve å lage litt selv for de som har dilla, tid og lyst må jeg bare anbefalle. :D det er en veldig morro hobby.

og det er ingen som er verdensmester de førte tinga en lager og det tar tid før tinga begynner å se fine ut. men det er bare trening som skal til som alt annet. bare en bruker gode ref bilder og lager etter dem. og jeg ville heller hatt en fugl på hylla som det er litt feil på her og der som jeg kan si at jeg har laget selv en fra en middels preparant.

jeg hadde gått til en preparant hvis jeg hadde skutt noe som er veldig skjeldent hvis jeg ikke hadde vært 100% på at jeg kunne laget det selv eller har lov til å lage det selv.

 

selv så er jeg bare en hobby utstopper for meg selv og syntes det er veldig morro å holde på med utstopping og lage mine egene ting. mye som blir byttet ut ettersom det blir bedre og bedre. og det jeg lager er det ganske mange feil på også men syntes det er veldig artig å ha laget stort sett det meste i samlingen min selv.

 

tusen takk for veldig hyggerlige tilbake meldinger på de tinga som jeg har laget :D

så hvis det er noen som har lyst til å kritisere det jeg har laget så er det fritt fram. det er det som jeg lærer av. men respekterer også de som ikke liker å få negative kritikk.Så derfor syntes jeg de selv skal få velge selv om de vil ha tilbake meldinger på det som de har laget eller fått laget.

 

så da håper jeg at vi kan se en hel masse utstoppa ting her. selv lagd eller ikke.

så holder vi andre den negative kritikken for oss selv hvis ikke personen selv spør om det. kan vel ikke være så veldig vanskerlig det vel? eller så er det sikkert noen som vill drepe denne tråden også noe som jeg syntes er veldig trist hvis det skjer :(

 

hobby utstopper :D

 

Såre sjeler her ja, tar det til etterrettning, skal man la være å kommentere noe som ikke ser ut i tett tåke hva slags liv får vi da Jesper, vandre rundt å være lykkelig uvitene, Om det er en Autorisert preparant som har laget dette er han en skam for yrkesstanden og da burde faktisk resten av dere bli advart om slike elendige produkter, og ikke bruke slike, så vidt jeg har sett så er det ingen som har kritisert hjemmeutstopping av dompapper og ditto. Men når det blir levert av en såkallet fagmann, ja da må det være lov å si hva man mener, og da må eieren bli fornærmet hvor mye han vil, kanskje han neste gang bruker en preparant som kan faget sitt, da vil han også se forskjellen i kvaliteten av dette arbeidet og vil angre på at han brukte en amatør...

Noe mere om det er det ikke å si..

Link to comment
Share on other sites

ja jeg skal være enig at hvis dette er en fag man som har laget dette så er det ikke av topp kvalitet.

 

men denne tråden er ikke ment for bare autoriserte preparanter. for de som er hobby og har kansje laget sitt første dyr eller fugl og er stolt over å ha klart å fått den i sammen og vill dele det med oss andre, skal bli rakket rett ned igjen med en gang syntes jeg er liten vits i.

jeg har ikke problemer med negativ kritikk på det jeg lager men tar hensyn til de som er nye i faget og de som ikke liker å få negativ kritikk. syntes det skal være opp til den enkelte om han vil ha kritikk eller ikke.

stort sett så er det første tinga du lager ikke av toppen kvalitet men noe som de fleste er stole over vill jeg tru.

 

og jeg kunne gått ha ramset opp en hel masse dritt om dårlige autoriserte preparanter rundt om kring som jeg har sett.

det er mye rart fra både de som er lite kjente til de som er veldig kjente også.men syntes det er veldig lite vits i å

sitte å ramse opp slike ting. må jo være fint at noen er fornøyde med slik kvalitet også. sånn at preparanten som lager litt dårligere kvalitet med litt billigere pris kan leve av det han kan lage han også.

 

er vi ikke enige om at kvalitet koster da? men i mine øyne så stemmer ikke det helt rundt om i dette landet heller :shock:

 

kan dere ikke poste opp noe av det dere lager også da. sjønner jo at dere holder på med det dere også så kan det jo bli en artig tråd med masse fine bilder av utstoppa ting. må jo være ren gratis reklame for dere som er autoriserte og få vist fram kvaliteten deres og hva som går an å lage også. mange fine positurer og artige habitat ting osv.

Link to comment
Share on other sites

@Jesper

Jeg er ikke taxidrmist selv, men jeg har sett så mye av topp utført arbeide blandt de taxidermistene som har tatt fagprøve, for dem ville det være et selvmord å levere en vare som ikke holdt mål, og var dyret som skulle prepareres i en så dårlig forfatning så er disse så seriøse at de gir kunden beskjd om at dette dyret er i så dårlig beskaffenhet at det ikke er tilrådelig å stoppe det ut.

Hvis vi skal akseptere at det skal være utstoppere der ute som leverer dårlig kvalitet til en rimelig penge, ja da biter bransjen seg selv i reverompa.

 

Jeg har mange trofeer hjemme hos meg og jeg er kravstor til de trofeene jeg får fra Taxidermisten, og kvaliteten er så flott at jeg ikke vil ha noen grunn til å gjemme de vekk.

 

Ære være de som driver hjemme på kjøkknebordet med utstopping det er sikkert morsomt. Men når vi snakker om å lage montasjer for andre mot betaling, ja da er det ett sett med minstekrav som gjelder, klarer man ikke å levere det, nei da har ikke vedkommende noe i bransjen å gjøre,

 

Tror du at jeg eller noen annen som har vært i Afrika og jaktet og betalt flere tusen kr for å skyte et dyr og når dette kommer ut fra en taxidermist her hjemme i en ødelagt forfatning, men har fått det til halv pris, ikke pokker, det vil bli dyrt for denne preparanten, heldigvis levere Norske Taxidermister topp kvalitet.

 

Og skulle jeg være så heldig å skyte ei Gaupe eller en Jerv, tror dere at jeg ville levert denne til en slik utstopper? Alldri i verden, vil ikke ha dette "trofeet" ødelagt av en amatør, Kanskje trodde Kvamsguten at han leverte Gaupa si eller Jerven sin til en flink fagmann. og han prøver etterpå å se det positive i resultatet, det er ei jævlig sur pille å svelge, det er nesten så han kan føle seg lurt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...