Jump to content

Utstopping


bokkulf

Recommended Posts

garving av skinn ja. hmm sende dem til et garveri hehe :)

jeg lager så lite pels så de få tinga jeg lager i pels sender jeg til et garveri. det er pga at

når du garver et skinn så sveller huden og det blir tykt og stift så de må tynn skjeres.

og selv så har jeg ingen slik maskin og kunne ikke tenke meg og gjordt det med en vanlig kniv for det vil ta mere tid en

det er vært det. jeg er litt usikker på hvor mye en rev trengs å tynn skjeres siden de er veldig tynne i skinnet fra før.

kommer også sikkert på hva du skal bruke skinnet til også.

de tipsa jeg kan komme med rundt det er å lese i prepareringsteknikk boka til ole mauseth. der tar han for seg det med garving.

ellers er det noe som heter krowtan som du kan få kjøpt i fra US som også høres ok ut til å bruke. men har ikke prøvd det selv.

kan hende det er noen andre her som har mere greie på det en det jeg har også, som kan hjelpe med dette.

 

her er en link til hvordan krowtan funker.

http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 444.0.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 433
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

det må du få gjordt hjortjegern :) de er noen artige og fine små tasser :D

 

jeg har ikke laget så mye i det siste :( men kriblet litt i fingrene igjen nå så da ble det et par til til samlinga :D

så da tengte jeg å legge dem ut her til dere som følger med på tråden :winke1: håper det er noen flere som begynner å skrive litt her også sånn at vi får litt fart i tråden :)

 

er ikke ferdig med denne ennå da. bare la ut litt bomull under for bilde.

IMAG0140.jpg

 

en stær som nettop var ferdig montert og klar for tørking

IMAG0148.jpg

 

og den minste fuglen vi har her i norge :D

IMAG0394.jpg

Link to comment
Share on other sites

av det jeg har sett av priser hos preparanter, så ligger de stort sett mellom 4000-6000kr for å stoppe ut en rev.

 

Tyribergets O`Luna du får poste opp et bilde av reven din når du har fått hentet den da. artig å få inn noen flere bilder her og artig å se hva andre lager også :)

Link to comment
Share on other sites

nå var det så lenge siden jeg hadde laget noe i pels så jeg tengte det var på tide å prøve meg på noe av det igjen også :)

så etter donner`s meninger så er gaupe og rev de vanskerligste dyra og lage. og siden jeg ikke har lov eller har gaupe så måtte det bli en rev hehe. så da monterte jeg reven som jeg tidliger har viste flå teknikken på tidlighere her. ble noen feil her og der da men, men en lærer av sine feil :D

slik ble den i værtfall så da kan dere jo si hva dere syntes selv. artig å høre hva dere syntes :)

IMAG0189.jpg

IMAG0197.jpg

Link to comment
Share on other sites

øynene er kanskje for tett? :)

og ørene for langt fra hverandre? :)

 

men det er veldig pirkete små feil.....har sett hva slags dålie jobber autoriserte preparanter gjør,og kan bare si at det det du gjør,er noe av det fineste jobbene jeg har sett....særlig på fugl! :D

Link to comment
Share on other sites

oiii :shock::shock::shock: tråden har fått liv jo :D:D:D

veldig artig!!! :D

tusen takk for tilbake meldingene :)

 

siden du setter et ? etter svara dine v-max så skal jeg svare på de jeg hehe :)

er litt usikker på om du mener de står for nærme hverandre eller om de er for mye lukket du mener.

men etter kranie måla så skal ikke vidden være så store forskjellen. så da regner jeg med at du mener de er for mye lukket.

personlig så liker jeg å prøve å få til at de ser avslappete ut og ikke er på vakt eller ser skremte ut. så der kan du finne de i alle varianter mener jeg.så det går mere på smak og behag.

 

på øra er jeg ening med deg. de ble nok litt for vide. selv om du også finner de i flere varianter der også, men hadde nok blitt litt finere med de litt tettere ja. så der bommet jeg litt. så det får jeg huske på den neste jeg lager. tok ut litt for lite av forma der hvor øra skal sitte mot hverandre :? så takk for tipset. :D

 

man lærer av sine feil og veldig mye av andres tilbake meldinger :D:D:D

så det er bare til å komentere i vei dere. om det er riktig eller feil spiller ingen rolle bare til å si hva dere mener. så får jeg litt å studere og gruble på jeg også hehe :D

Link to comment
Share on other sites

Jesper? Driver litt med koking og bleking av skaller selv, særlig rådyr. Har alltid gjort som du gjør, å flår de før koking. MEn fik ket tips i helga på drivjakt i polen. Han kokte de alltid med skinnet på og i ca 2 timer. Da løsnet alt av kjøtt og brusk osv mye lettere. Har du testa det før? Skal prøve det når jeg får et gevir å teste på. Har ikke noe på frysen nå, har hatt ett fryktelig uår på rådyrjakt i år :(

Link to comment
Share on other sites

Jesper? Driver litt med koking og bleking av skaller selv, særlig rådyr. Har alltid gjort som du gjør, å flår de før koking. MEn fik ket tips i helga på drivjakt i polen. Han kokte de alltid med skinnet på og i ca 2 timer. Da løsnet alt av kjøtt og brusk osv mye lettere. Har du testa det før? Skal prøve det når jeg får et gevir å teste på. Har ikke noe på frysen nå, har hatt ett fryktelig uår på rådyrjakt i år :(

 

jeg fikk det tipset selv her for en stund siden og testa det her om, dagen :) enste jeg gjorde var å skjære av øra og litt akkurat der hvor jeg skulle skjære med saga. en trenger sikkert ikke det heller men følte at det var litt enklere å sage litt rettere. men skinnet og kjøttet

var bare til å pirke bordt det :D så det funker bra det:D

Link to comment
Share on other sites

er ikke helt sikker jeg. mange ting som spiller inn her, men mellom 4-8t (mener jeg har vært oppe i 16 timer også )

jeg regner ca 1-1,5t på flåing, rensing og vask.

så aulan behandler jeg fuglene mine og da ligger de i et bad i ca 30min

så sprit behandler jeg dem i ca 10min

så sentrifugeres de og inn i tørke trommelen i ca 10-20min

så mens de ligger i bada og holder på å tørke så lager jeg ferdig kroppen og halsen og gjør klart det som jeg trenger.

så er det bare å sette i gang med montering og fjærlegging etter det. og da kommer det an på hvor fine de er og hvor mye som faller rett på plass av seg selv osv. noen ganger så går det nesten av seg selv og legger seg sånn du vill med en gang og andre ganger så må du holde på i mange timer for å få de slik du vill :)

og så går jeg litt sånn å små plukker på dem litt i et par dager mens de tørker hehe

 

det raskeste jeg har laget en tiur på er 3-3,5 timer. men ikke ofte jeg klarer det. er for skjeldent jeg lager, så mister det litt i fingrene :winke1: det var når jeg laget mye en stund det.

mailet mye men en i fra usa som bedømte fuglene mine og målet var å klare å lage en fugl som han ikke hadde noe å pirke på :lol: men dit har jeg ikke kommet ennå og vill sikkert aldri komme dit heller :lol::D man finner alltid feil eller noe som en ikke liker helt selv hehe men veldig artig å få de bedømt. en lærer veldig mye av kommentarer fra andre. ikke alt en legger merke til selv så etter kommentarer så blar jeg opp i ref bilder på nettet og sammenligner. for det meste så stemmer det som har blitt tatt opp og da er det bare til å legge det på minnet :) andre ganger kan jeg være litt uenig men da går det mere på smak og behag igjen :)

Link to comment
Share on other sites

jesper

Ser at du gjerne vil at fler legger ut bilder av dyr/fugler de har stoppet ut. Tror aldri at ordtaket "å hoppe etter Wirkola" har passet bedre.

Når det gjelde bildene du har lagt ut kan jeg bare si: Å fy faen. At fagfolk har noe å pirke på? Kan jeg ikke skjønne, bare venter på at fuglen skal blunke, så naturtro er dem.

Er en stor beundrer, og er like spent og like fasinert hver gang du legger ut no.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for hyggerlig tilbake melding sexppc :D

det er utrolig mange dyktige fagfolk der ute også da. så hadde vært artig om de posta litt også. for å få litt mere variasjon. ellers hadde jeg håpet at det er flere nybegynner som hadde posta. alle har begynt med ting som verken ligner fisk eller fugl. sånn er det bare :) men med noe tips, veiledninger og byttet litt erfaringer så går lære prossesen mye fortere.alltid noen som vet om et tips som den andre ikke hadde tengt på for å gjøre ting fortere eller bedre :) det finnes mange slike sider i utlandet så en vill nok finne mange av tipsa på nettet allerede. men artig hvis det hadde blitt en på norsk også da :D

 

fjørhanen- det er nok ikke noe unormalt det vill jeg tru. de har nok ganske mye å gjøre preparantene her til lands også. og det er jo ikke så veldig mange av dem heller

vill nok tru at etter det ble så populært med utenlands jakt og jegerne fant ut hvor dårlig mye av arbeidet som blir gjordt i utlandet at de heller får dem stoppet ut her og får et bedre resultat og ikke minst et preparat som tåler det klima vi har her i forhold. det er veldig mange land som ikke har de samme berednings mulighetene som vi har her og bruker ting som ikke er godt nok for klimaet vi har her. og det blir ikke så mye

dyrere heller når en regner på frakt på de store tinga heller vill jeg tru.

 

oii jeg skled ut litt av evnet her jeg nå :lol: fjørhanen- da blir det enda artigere når du får den da vettu. da har du nesten glemt den og når du får den da så kommer alle minnene tilbake igjen :D

Link to comment
Share on other sites

det hadde jeg nok ikke kunnet gjordt uansett :trist: det har jeg dessverre ikke lov til og planene er å prøve å få meg en autorisasjon etter vært. så da kan jeg ikke ta på meg slikt. da brenner jeg nok det ønske og det syntes jeg ikke det er vært dessverre. men du kan jo lage dem selv da :)

Link to comment
Share on other sites

planene er å prøve å få meg en autorisasjon etter vært. quote]

 

det synes jeg absolutt du burde gjøre,for du er utrolig flink.....måtte vise noen familiemedlemmer bildene i denne tråden,og dem lurte på hvilken adresse du har (di skulle sende reven til utstopping) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet Jmonsen

tusen takk for hyggerlige tilbake meldinger :D artig å se at det er flere som har begynt å skrive nå :D så neste er at det begynner å komme inn bilder også hehe.

 

for å få autorisasjon her så er det nå 4 års praksis før en kan avlegge en svenneprøve. men du kan også bare gå opp til prøva i andre land og ta den der. for hvis du består den i et annet land som tilsvarer de samme krava som i en norsk svenneprøve.

syntes det er helt teit at en ikke kan bare avlegge en svenneprøve her også som du kan i andre land.

jeg hadde planer om å gå opp i sverige for 1 eller 2 år siden jeg. men da jeg ringte dit for å høre så hadde de stoppet muligheten for de som ikke var svenske statsborgere til å gå opp til prøva. og det hadde de gjordt 14 dager før jeg ringte hehe typisk flaksa mi. en skal jo kunne alle arter på svensk også da så det var litt å sette seg i. er greit på norsk men var værre på svensk. så spurte jeg dem om det hadde vært stor på gang fra norge siden de hadde stoppet det. men da sa hun at det var 3-4 stk som hadde tatt den der. så det det har jo ikke vært det store presset på det heller.så jeg lurer på hvorfor de stoppet den muligheten. men en kan gå opp i danmark ennå da hehe :D så da er det bare å trene på danske navn hehe :D

 

her er en link til forskriftene også:

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20040618-0913.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jesper mao du beskylder norske godkjente taxidermister for at du ikke kan ta fagprøven :? !!har du tenkt på de som tar hele utdanninga og så tar prøven !skal du slippe lettere når andre må gå den lange veien og ta utdannelsen på skikkelig vis her i landet!du er flink som hobby preperant hvorfor ikke kaste deg ut i det og ta den utdannelsen så skulle du være sikra jobb i mange år fremover! :wink: ved å ha denne utdannelsen og fagprøven så sikrer men at folk lærer seg skikkelig håndtverk og teknikker og lover og regler som følger dette yrket! vet at det kommer en stor opprydding når som helst for å få fjernet useriøse hobby preperanter som tar betalt for jobbene de gjør! dette fra direktoratet sin side :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jesper mao du beskylder norske godkjente taxidermister for at du ikke kan ta fagprøven :? !!har du tenkt på de som tar hele utdanninga og så tar prøven !skal du slippe lettere når andre må gå den lange veien og ta utdannelsen på skikkelig vis her i landet!du er flink som hobby preperant hvorfor ikke kaste deg ut i det og ta den utdannelsen så skulle du være sikra jobb i mange år fremover! :wink: ved å ha denne utdannelsen og fagprøven så sikrer men at folk lærer seg skikkelig håndtverk og teknikker og lover og regler som følger dette yrket! vet at det kommer en stor opprydding når som helst for å få fjernet useriøse hobby preperanter som tar betalt for jobbene de gjør! dette fra direktoratet sin side :thumbup:

 

jeg beskylder ikke taxidermistene men de som satt opp reglene etter at skolen ble lagt ned.

hvorfor skal de være så forskjellig fra de nermeste landa her da? snakket med jeanett setterberg om det også og hun mente at hvis du var flink nok så hvorfor skulle du ikke kunne avlegge en prøve da?. da har man jo fått mere en god nok opplæring mente hun.og trist at ikke de skal få brukt sine ferdigheter.

hun sa også det samme som meg, at da vill nok hobby preparant virksomheten gå ned og di ivrigste ta prøva også. og da vill stå på lik linje med preparanter og kun konkurere på kvalitet og ikke på pris. og da skal det jo være veldig enkelt for en som har gått den lange tunge veien da vel? eller så er vi tilbake til der: hvis man ikke er flink nok så har man ikke noe i dette yrket å gjøre og en skam for yrket som du sa i et tidligere innlegg her. :lol:

 

 

at jeg skal slippe lettere unna en de som har gått den lange veien? 4 års praksis og så gå opp til en svenne prøve? jeg kunne nok ha gått opp til den prøva mange ganger nå ja, hvis det er på praksisen. så vill nok tru jeg heller går den tyngste og den lengste veien jeg.

og hvis du klarer å bestå en sveneprøve så vill jeg nok tru du har mere en nok praksis. om du har skaffet deg den erfaringen på egen hånd eller om du har jobbet i praksis hos en preparant kan vel ikke spille noe rolle vel. kan jo hende det også trengs mye mere praksis på egen hånd en det hadde tatt hos en preparant også. og det er jo noen som bedømmer også vel, på de svenneprøva? det er jo noe som heter stryk også.

 

skulle gjerne ha kastet meg ut i det jeg. men desverre er det ikke bare meg å ta hensyn til. når en har gjeld og familie og ta hensyn til også så

går det ikke å begynne med 4 års praksis og lærling lønn igjen. så den veien så blir det utelukket. er nok for avhenging av jobben jeg har i dag.

hvis det ikke er noen muligheter for deltids praksis da hehe det har jeg faktisk ikke spurt om men hvis brodern din donner får til noe sånt så får han si i fra hvis han tar inn deltids lærlinger :D

jeg syntes brodern din er veldig dyktig og flink jeg, etter det jeg har sett. så jeg kunne ha lært veldig mye av han vill jeg tru :) og har faktisk anbefalt han til flere også :winke1: så jeg hadde jo håpet at du hadde sneket til deg noen bilder i fra verkstedet og post her da :)

 

lover å regler rundt dette har jeg lest opp og ned så de kan jeg :winke1: som sagt så hadde jeg tengt å gå opp til prøva i sverige og den er jo på lik linje som en svenneprøve her den. så da må en jo vite det meste rundt det som har med preparering og gjøre også da. inkl lover og regler :winke1: men når jeg følte jeg var klar så hadde de stengt det for alle som ikke var svenske statsborgere

 

hehe ja da kommer dem ikke hit hehe for jeg tar verken betalt eller er useriøs hobby :D men de kan gjerne komme og ta en titt og ta med seg en prøve i lomma :)

jeg er jo ikke så dum at jeg driver med ulovligheter når jeg har planer om å prøve å få meg en autorisasjon da.

gidder jo ikke å risiker masse når jeg på en måte er ganske nærme.

så hvis jeg klarer den så vill jeg ikke påstå at jeg har tatt den på noen snarvei alikevell!!!

må bare få lært meg fugle artene på dansk og sette meg inn i lover å reglene der. det er jo litt forskjellig på de i fra land til land også :forvirra:

 

så en så lenge så blir det trening og trening på å lage ting bedre og bedre :) og det som jeg trener på nå vil jeg gi bort til barnehager rundt her i distriktet for at de unge skal lære mere om fugler, dyr og naturen. så går de til noe nyttig også og ikke bare rett i søppla etter en stund hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har en pose med monteringslim fra bioprep liggende (pulver), står ikke noe om blandingsforhold. Noen som vet hvordan det skal blandes ut?

 

blandingsforholdet er jeg ikke sikker på. men jeg bare jobber meg fram til den konsistensen jeg vill ha. tar bare litt lim i en boks og tilsetter litt vann (ikke mye ) og bare jobber meg fram til den konsistensen jeg vill ha selv. med å tilsette mere lim for å få den tykkere og mere vann for tynnere.og jobber meg opp til den mengden og konsistensen jeg vill ha selv.

 

trur det er litt forskjellig på hvordan konsistens vær enkel vill ha. jeg liker at den har nesten den samme konsistensen som akryl masse, sånn at den ikke renner av forma når du legger den på.

når du har litt tykk konsistens på den og legger det på som et tynt lag så er det enklere å få flyttet rundt på skinnet etterpå også.

 

den vil også tykne litt etter en dag eller 2 også, men da er det bare til å blande inn litt mere vann hvis den blir for tykk.

 

hvis du blander alt for mye så er det bare til å ha det i en tett boks, så tar det lang tid før den stivner. og hvis det danner seg mugg på limet, hvis du har det så lenge, så er det bare til å blande inn litt klorin så dreper du sopppen og limet er ok igjen :winke1:

så ferdig opp blandet lim kan du ha lenge :winke1:

 

får legge ut noen bilder her også da :)

Link to comment
Share on other sites

bladde litt i gamle bilder nå og fant et bilde av en av de første fuglene jeg laget :D så det var litt artig å se igjen :D

så tengte jeg at jeg skulle poste den her og se om jeg får noen kritikk på den :)

neida :) heller for å vise at det en lager i starten ikke er av den beste kvaliteten og at det er helt normalt at det blir mye rart i førsten.

men etter mye trening,feiling,frustrasjoner,kritikk og gode tips kan få til et ok resultat etter vært :D

 

 

en av mine første fugler

rype_11.jpg

 

og en av di siste

IMAG0502.jpg

 

så litt framgang håper jeg det har blitt :?:

Link to comment
Share on other sites

Selv om taxidermist er en anerkjent yrkestittel, ser jeg for meg at utstopping ofte er som en hobby for de fleste interesserte. Ofte som en forlengelse av annen interesse, gjerne jakt. Og da kan man naturlig nok ikke begynne som lærling igjen, som jesper antyder. Jeg synes også at man burde kunne ta betalt, ihvertfall for materialer og utstyr, selv om det bare er en hobby. Så lenge man opplyser "kunden" om at man ikke har autorisasjon, så er det jo kundens valg. Selv om ett utstoppet dyr er en kjær eiendom, og det er kjedelig om det faller fra hverandre, så er det ikke livsviktig som om en hobby-elektriker gjør en feil og huset ditt brenner opp. Jjeg forstår altså at det er regler for hvem som har lov til å legge opp strøm, men ikke hvem som stopper ut rypa mi. Om jeg skjeler til min egen hobby, å lage kniver, så hadde det nok ikke vært mulig om man måtte være autorisert knivmaker for å selge sine kniver. Det er begrenset hvor mange kniver familien trenger, samt at det koster en god del både i materialer og verktøy.

Men nok om det. Mulig jeg har missforstått også, isåfall blir jeg sikkert korrigert..

 

Den første rypa i forrige innlegg så jo litt tufs ut. Noe fjærdrakten bidrar til, da den er i skifte. Men man ser jo at den kunne vært gjort bedre. Den siste derimot, er jo mye bedre. Men om jeg får lov å være freidig, så synes jeg at den har en noe slank kropp. Jeg er vant til å se ryper mer som ovale "baller" med hals på.. Selv en speidende og urolig rype her sterkt markert overgang fra kropp til hals. Denne er for meg noe slank i kroppen og noe svak markert overgang til hals. Håper jeg ikke støter deg med dette jesper, det er ikke meningen.

Jeg setter stor pris på bildene i tråden, og synes de er veldig fine. Jeg håper inderlig at tråden holdes i live, og med bilder.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

jeg er helt enig med deg Dagl. og syntes det er noen rare regler også. men slik er dem og når man har et lite håp om å få seg en autorisasjon så får man bare holde seg til reglene :( er rart at alt annet du lager har du lov til å selge men hvis du skyter en fugl og stopper ut den så har du ikke lov til å selge den. er litt skrudde regler spør du meg. er ikke helt sikker på hvorfor reglene er slik men mulig donner vet bedre en meg på dette området og kan svare på det. og en kan jo også tjene in til en vis summ skatte frie penger i året også og vis man tjener mere en det så er det jo bare å skatte av det også. og er jo litt teit at du har lov til å lage til deg selv og ikke lage noe for salg. så akkurat hvordan disse reglene er 100% er jeg ikke sikker på. men holder meg til å trene på å bli bedre,fylle på litt på samlingen og bytte ut så lenge og håpe en kan få seg en autorisasjon en gang. ikke for at jeg skal ha det som en jobb men mere for å kunne importere oppdrets ting og muligheten for å kunne montere de selv. syntes det er litt artig å ha en samling som jeg har laget selv :)

 

ang rypene så er det pga at jeg er en hobby og ikke er en fagmann med svennebrev :D

neida jeg bare tuller jeg :lol:

lov til å være freidig :shock::?: det er jo kritikk jeg søker etter :D det er den måten jeg lærer på og prøver å forbedre meg på :)

så tusen takk for tilbakemeldingen!!!!!

 

og for å legge ved litt hvordan jeg tenker og gjør det til dere andre som følger med så skal jeg skrive hvordan jeg tenker ang den kritikken jeg fikk nå.

 

først går jeg tilbake og finner det ref bildet jeg brukte når jeg lagde fuglen. og sammenligner det dagl mente jeg hadde gjordt feil.

 

her er utgangspunktet ref bilde jeg brukte.

http://homestudy.ihea.com/wildlifeID/ptarmigan.jpg" target="_blank

 

ut i fra ref bildet så kan rypene ha en slank kropp når de strekker seg og er litt på vakt og i steget. rypa som står i stikka mi er ikke i steget men noe som ble gjordt om når den kom på fot stykket den skulle få. liker bare å ha fuglene i stikka for da er det lett å flytte på den rundt og slik. stikka står fast i et trille bord :wink:

men tar opp en del andre bilder også og ser etter det brystet som dagl mener og selfølgerlig finner jeg det han mener også. og tenker hva jeg synte er finest og hva jeg liker best. denne gangen så må jeg si meg enig med dagl at ja den skulle ha vært litt mere fyldig i brystet. så da er det bare til å legge det på minnet til neste jeg prøver å lage. at jeg må fylle dem mere ut i brystet og følge mere med på ref bildene rundt formene rundt brystet

er litt usikker på det han mente med en sterk markert overgang fra kropp til hals. men vill tru at det er en mere kantete og skarpere overgang. som jeg også finner i di fleste ref bildene også. det er sikkert mere riktig å lage med skarpere og mere markerte overganger men selv så syntes jeg de blir finere med litt mere runde formete overganger. selv om det muligens er feil.

men også noe å ta med seg i minnet og prøve litt på den neste og se hva en syntes blir finest.

 

så for meg nå så har jeg fått meg noen veldig gode tips og nye ting å jobbe mere med :) alltid artig og høre andres meninger og prøve å sette seg inn i de tankene og finne ut av hva han menere. noen ganger er man enig og har lært noe nytt og andre ganger kan man være uenig men fått en erfaring på hva andre liker og syntes og gjør deg til å legge litt mere merke til ting rundt det området der.

 

så tusen takk for kritikken!!!! :D

 

jeg hadde det litt morro med en preparant på det området der en gang. jeg sa også noe slik om at han ikke hadde formet ting riktig og da svarte han at jeg former dem etter hvordan de ser finest ut og ikke etter hva som er mest riktig :lol: og så etter han fikk tenkt seg om litt og tittet litt så sa han: det er alltid noen som liker mora mens andre liker dattera slik er det bare:) :lol::lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

bare hyggerlig sauer :) får poste noen bilder da :)

disse er det en stund siden jeg laget men var vel litt rundere kropp på disse men en del andre ting som ikke ble helt bra da :)

jeg syntes faktisk ryper ikke er noen lett fugl å lage :? så de får jeg trene mere på etter vært :)

 

IMAG0162.jpg

Link to comment
Share on other sites

Supert at du tar kritikken slik den var ment. Som velmente råd. Når jeg ser på referanse bildet ditt, så ser jeg hva du mener og hva du hadde for model. Utvilsomt at ryper kan se slik ut.

For å forklare hva jeg mente med skarpere overgang, så var ikke det kantete. Runde former er korrekt. Men jeg mente at ved ett fyldigere bryst, og kanskje noe smalere hals, så blir det en mer markert overgang. Rypa jeg kommenterte var kanskje litt mer ... strømlinjeformet, om du skjønner hva jeg mener.

 

Angående de to siste rypene, så synes jeg faktisk de var bedre enn på forrige. Og den sittende rypa (som dog blir en annen situasjon da den er trygg og ikke har hals nesten), synes jeg var kjempefin! Jeg liker at dyr og fugler stoppes ut i andre positurer enn standard. Vedrørende ryper, blir det ofte med litt passe strukket hals, kanskje med hodet litt vendt til ene siden. Artig med andre positurer også.

 

Jeg så en gang en montasje der to hvite vinterrryper var montert flyvende, den ene over den andre. Det var utrolig fint! De var montert på en stamme, men hvordan selve festet var gjort aner jeg ikke. Jeg hadde ikke anledning til å studere det. Men det må da være vanskelig med bare vingen som "holdepunkt" til stammen, mens resten av fuglen står rett ut i rommet?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

ja da skjønte jeg hva du mente :winke1::)

det er flere ting feil på den så ikke noe å si på det hehe. litt av grunn til at den ble så tynn også var at det var en ungfugl og skutt tidlig i jakta samtidig som den hadde fått en knall treff på kort hold. så begge vingene var helt knust helt ut. så egentlig så skulle den ha vært i søppla føre jeg begynte :lol: men syntes det er litt artig å prøve alikevel. så da prøvde jeg å erstatte med akryl og leire i vingene og ikke bruke noe form for bein og så har jeg litt tidenser til å lage litt for liten kropp til de ungfuglene også for å kompensere med at de ikke har helt utvokste fjær og at de mister en del fjær så får jeg de litt tettere når jeg danderer. så noen ganger funker det og andre ganger ikke hehe. men det er en enkel ting å fikse hvis jeg hadde fulgt med på den litt bedre under tørkinga . bildet er tatt etter en ukes tørking så da hadde den trekkt seg bra i sammen og ikke sånn som jeg egentlig ville ha den :( så den ble ble litt tynnere en planlagt og litt flatere i ryggen :( men det får jeg fikse på den neste jeg lager :D

 

ja det er nok veldig lett å lage litt for mye i klassiske stillinger ja hehe men ofte det en kan syntes er finest også da. det går jo litt på smak og behag det der også.

 

det er ikke noe problem å feste en rype til en annens vinge. går helt fint det :winke1: en må bare bruke en solid tråd i vinga som skal til den neste fuglen så er det litt forskjellig hvor dem tar ut tråden. noen tar den ut i vinge fjær festet og inn i den andre fugelen og andre lar den gå ut i festet men gjemmer tråden i mellom to fjær og lar den gå helt ut til vingespissene før den går inn i den andre kroppen. :winke1: men det er litt mere ekstra jobb men en artig montasje da. :D

Link to comment
Share on other sites

har blitt lite tid til å lage noe nå :( men har blitt en klassisk ravn da :)

samboeren min lurte på om jeg hadde noen fugler som hun kunne ta med seg i barnehagen hun jobber i for å vise frem litt.

de holder på å lære barna om fugler og dyr som er i nærmiljøet :) så det syntes jeg var en veldig god ide. så nå skal jeg overaske dem med å sette i sammen en liten samling til dem med fugler vi har på fuglebrettet og de mest kjente fuglene vi har rundt oss ( av de jeg har lov til å lage da selvsagt). syntes det er veldig fint at de starter såpass tidlig med å lære barn om naturen rundt oss i steden for bare om tv spill og data :)

prøver å få tak i en kar i direktoratet for å høre om jeg har lov til å gi dem det som en dugnads gave eller om samboren min må bare ta den med seg på lån :forvirra: så det skal bli spennende å høre med dem ang det. :)

 

IMAG0167.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...