Jump to content

Utstopping


bokkulf

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 433
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei bokkulf!

Jeg er helt i startgropa i taksidermifaget. Har selv gått til innkjøp av diverse utstyr, emn mangler fortsatt litt småting. Eulan treull osv.

 

Har sendt mail til innehaver av Bioprep for å spørre litt om akkurat dette.

 

Finnes det flere hobbypreparanter her? Kunne godt tenke meg noen tips og triks, og i bestfall komme i kontakt med noen i nærheten så en kan se kunstnere i arbeid. :mrgreen:

 

 

P

Link to comment
Share on other sites

Hei begge to..

Jeg er også helt ny i faget, har stoppet ut en mår til nå.

php6UeZehPM.jpg

 

Er ganske fornøyd til å være første gang.Har en mår og en rev som er klare til utstopping.

Venter også på manekengen til en rådyrbukk som jeg begynner på om en måneds tid. :D

Jeg gjør dette kun som hobby til eget bruk, og er kun selvlært( har kjøpt boka "prepareringsteknikk" og bestilte noen dvd filmer om emnet.

Legger ut noen bilder etter hvert :D

 

Mvh

Johnny

http://schartnn.home.online.no

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

hei bokkulf.

jeg er også en hobby preparant :) har også holdt på i noen år. trur det er mellom 4-5 år nå. jeg syntes det er en veldig morro hobby og lager for det meste til meg selv.det blir jo noen fugler og dyr i løpet av åra, så jeg har gitt bort noe til jakt kompiser.i steden for å kaste dem.Det hadde blitt altfor mye å tatt vare på alt selv. så nå bruker jeg dem som et musem for meg hehe.

 

 

grattis med din første rev grakatt :!:

Link to comment
Share on other sites

Imponerende stykke arbeider jesper! :shock:

Driver du med dette på hobbybasis, eller profesjonelt?

 

Det hadde vært moro å samlet noen hobbypreparanter og gjort en liten workshop.

Jeg for min del er helt på nybegynnerstadiet, enda. Eneste erfaring er en nå litt rar mink.

Men om en får samlet en liten gjeng så kan man lære av hverandre, samt rekruttere til miljøet.

Jeg har en mår som venter på å bli spretta, og et lass med treull som venter på å bli noe fint.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hei Münsterjeger

Jeg holder på bare på hobbybasis. syntes det er en veldig morro hobby. og jeg lager kun til meg selv og mine jaktkammerater. det hadde blitt alt for mye å ta vare på alt selv. så i steden for å kaste det jeg ikke er fornøyd med, eller som jeg har byttet ut, så har jeg gitt det bort til kameratene mine som har villet ha det.

 

jeg lager noe for dem også men tar ikke betalt for jobben. men de må kjøpe det jeg trenger for å lage det, sånn at jeg ikke har en masse utgifter på det. og de tar vare på alt de skyter eller finner, for å høre om det er noe jeg vill ha eller trenger. hadde blitt vanskerlig å skyte eller finne alt selv.

 

lykke til med måren. og et lite tips er å bruke referat bilder og prøve å lage det så riktig som mulig etter det :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei eies.

det er to norske bøker om utstopping. begge er laget av Ole Mauseth

den første han har laget heter Jegerens trofeer og den andre heter Prepareringsteknikk.

det står litt mere thing i den siste boka. ellers som du har funnet ut så er det noen dårlige videoer på youtube.

men vill anbefalle å kjøpe noen dvder fra USA. har sett noen filmer derifra og kan anbefalle filmer med Stefan Savides(hvis det er fugl so skal stoppes ut).

har hørt mange som også anbefaller Tony Finazzo sine filmer. dette er også hvis det er fugl du skal stoppe ut.

her er en link til en side du finner div filmer: http://www.jimallred.com/SearchResult.a ... egoryID=43

Link to comment
Share on other sites

hei v-max og john

kommer helt an på hvor mye du har fra før av ting som du trenger. men her er enn liste over hva jeg bruker med ca priser.

form ca 450-500kr

øyer ca 100kr

leire bruker ikke mye av det. jeg bruker en som heter critter clay som det er 0 skrump i og den koster 140kr for 2,2kg.

monterings lim 75 kr 1kg

sparkel til ører ca 100kr for 1kg

garving av skinnet fra 300-500.

så da blir kostnadden ca 1200-1500.

 

John det det koster for å få stoppet den ut hos en preparant er fra 4000-5500 +moms.

jeg vet ikke hva hobby preparanter tar for det, hvis det var det du lurte på. siden jeg ikke tar på meg slikt.

det er lenge siden jeg lagde en rev, men hvis jeg ikke husker feil så brukte jeg mellom 8 og 10 timer på å lage den og hvis du regner med dagens time priser så er du nok oppe på den samme summen som hos en preparat uten moms tenker jeg. så hvis jeg ikke skulle ha laget den selv så hadde jeg nokk brukt en preparant. da har du i værtfall litt bedre garanti på å få igjen noe du er fornøyd med+ at du har mulighet til å se hva slags kvalitet dem gir ut. så hvis jeg ikke hadde stoppet ut selv så hadde jeg nokk tatt meg en runde rundt til forsjellige preparanter og sett hva slags kvalitet dem gir ut til kunder.det er stor forskjell på kunde kvalitet og konkuransje kvalitet :wink:. så det blir feil å se på det som dem lager til konkuransje.

 

men det er jo morro å ha noe som du har skutt å laget selv da :D så det er bare til å gå i gang og husk å bruk mange ref bilder. :wink: lykke til

Link to comment
Share on other sites

og en rev. det er noe av hva jeg har laget. post opp noe av hva dere har laget også. morro å se hva andre lager også :)

normal_2003_1007_221151AA.JPG

 

 

Hei jesper

 

Imponerande arbeid det der.veldig bra.Korleis har du bygd opp den steinen reven ligg på?

Veldig fin stein.

Eg bruker polyeritanskum og fjellpulver.Har lyst og prøve og støype steiner,men he liksom ikkje blitt :?

Skal sjå om eg får lagt ut noken bilder eg og.

Link to comment
Share on other sites

Hei bokkulf

Det ser ut som bra arbeid det du gjør å. lager du bare dyr eller lager du fugl også?

hvis du lager fugl så post opp noen bilder av dem også.

det er morro å se hva andre hobby preparanter lager også.

 

fjellet er laget av isopor biter, polyurethanskum og hjemme laga fjellpulver.

fjellpulveret er nesten det samme som du får kjøp men jeg bruker sagamøle isteden for oppmalt papir og så har jeg i litt maling og trelim i blandingen. syntes at den du får kjøpt trekker til seg malingen for godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har funnet en oter, som er påkjørt.

Har tenkt å stoppe den ut selv.

 

Om jeg ikke husker helt feil, har du har nok ikke lov til og stoppe den ut selv.

Dyr som er fredet må stoppes ut av en autorisert preparant.

Dyret tilhører jo i utgangspunktet viltfondet, men preparanten søker om tilatelse til og beholdet viltet.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet en oter, som er påkjørt.

Har tenkt å stoppe den ut selv.

 

Om jeg ikke husker helt feil, har du har nok ikke lov til og stoppe den ut selv.

Dyr som er fredet må stoppes ut av en autorisert preparant.

Dyret tilhører jo i utgangspunktet viltfondet, men preparanten søker om tilatelse til og beholdet viltet.

 

Det var da som faen, ikke vits i å søke engang altså.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det er nok ikke det hvis du ikke har planer om å gjøre det hos en som er autorisert. hvis ikke du du har planer om det så kan du jo høre om det er noen som er autoriserter som er interesert i å kjøpe den. for ille at den skal bare gå til spille.

 

her er en link til lover og regler. og om vilke dyr og fugler som er søkepliktigog merkepliktig:

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20040618-0913.html

Link to comment
Share on other sites

Rype i fryseren i 1 år :shock: vanligvis ikke noe problem hvis den har vært godt embalert så den ikke har frysetørket!rekorden for en rype som broderen har laget er på 8 år men da skal allt stemme!!vanligvis så frysetørker bein,hode og slikt etter en stund hvis det ikke er godt embalert! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ossen gjør jeg det, må jeg skaffe meg en form?? og hvor får jeg tak i det. hva er matrialet/måren, jeg skal tre skinnet på ? :D

Lurer omtrent på det samme, har fått et ekkorn som jeg tenkte jeg skulle prøve meg på. :P Og hvordan skal jeg flå ekkornet får å bruke det til utstopping ?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å prøve å stoppe ut en mår. Så alle tips taes imot. Har bladd litt i prepareringsteknikk og jegerens trofeer av ole mauseth, så er ikke heelt blank :)

Lurer også på hvor du får øyne osv her til lands. Er det andre en bioprep.no? Sia så ikke så veldig oppdatert ut :)

Link to comment
Share on other sites

Ovennevnte adresse har dette. Litt usikker på garveolje. Jeg bestilte fra USA.

Kan hende det lønner seg å bestille alt fra USA, selv om dollarkursen er litt høyere enn den var i fjor.

Er ihvertfall et enormt utvalg der borte.

Hvis du går inn på taxidermy.net så finner du oversikt over forhandlere.

Her er det også et veldig bra forum, der du får hjelp til det meste.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har montert min første Whitetail Deer, gjorde den ferdig igår kveld :D

 

Nå gjenstår det bare noen uker med tørking før jeg kan gjøre den helt ferdig.

Ble ganske fornøyd så langt med tanke på at jeg kun har lest meg frem og sett på dvd om taxidermy faget

 

240820090908fbc32acf4eaf4bee88.jpg?60

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Prøver å ta opp denne tråden igjen siden den har vært død ganske lenge :(:D

 

Det hadde vært gøy hvis vi hobby preparanter kunne delt litt av våres erfaringer med andre som har samme interessen.

Jeg er veldig mye inne på http://www.taxidermy.net/forum og der er det mye lærdom å hente.

Alt hva jeg har lært meg kommer fra denne siden samt div Dvd filmer :D:D

 

Jeg ble akkuratt ferdig med en Dåhjort som jeg fikk skutt for 1 år siden, dette er min første selv utstoppet Dåhjort som jeg ble middels fornøyd med(ble ikke helt fornøyd med munnen)

 

170120100938f0ef1fe205e14731a2.jpg?26

 

Har så smått begynt på en 12 taggers kronhjort som jeg ser frem til å bli ferdig med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...