Jump to content

Utstopping


bokkulf

Recommended Posts

det må vel være opp til den enkelte hva som er god nok kvalitet for dem vel?

det må jo være noen som er fornøyde med den kvaliteten også eller så hadde dem vel vært sila ut for lenge siden.

skulle jeg latt en preparant laget noe for meg så hadde jeg nok tatt en god titt på det som han har laget før og har sikkert noe kunde ting hengende oppe i verkstedet til tørk også.så da hadde jeg jo sett fort om han lager bra eller dårlig kvalitet i mine øyne. og hadde jeg sett dårlig kvalitet der så hadde jeg vel ikke brukt han heller.og hvis han ligger litt under de andre i pris så sier det vel fort også at han ikke klarer å hamle opp med de som leverer topp kvalitet her så da er det vel opp til den enkelte om han syntes det han lager er noe han kan bli fornøyd med.

 

siden du nevner afrika da så kan du jo lure på hvorfor de får tinga sine stoppa ut også i disse landa også da?

det er utrolig mye rart som kommer derifra også. mye som faktisk ikke egner seg til fugle skremsel engang. og mye som også går i stykker fort pga feil blanding i skum sånn at skummet skrumper seg i sammen etter tinga er laget osv.

men da kan du jo gi meg et svar på hvorfor de ikke får tinga sine laget her hjemme som dem er garantert topp kvalitet.

det kan jeg love deg at har med pris å gjøre og ikke noe annet :wink: skulle tru at når de først har råd til å reise

så har de råd til å få de laget her hjemme også men slik trur jeg det ikke er desverre.

 

det er hyggerlig det at du er veldig kvalitets bevist. de beste taxidermistene skulle nok ønsket at alle er som deg hehe.

men sånn trur jeg det ikke er. uten at jeg kan så veldig mye om det.

 

selv så er jeg bare en hobby som lager mine egene ting som jeg har lov til å lage og er heller ikke redd for å vise de fram selv om de ikke er av den beste kvaliteten. men er stol over at jeg har laget dem selv :)

 

du får poste opp trofeene dine her da og dele god kvalitet med oss andre som liker å se på utstoppa ting.

 

så håper jeg vi kan la debatten mellom peparanter, taxidermister, de som har tatt svenneprøve eller ikke og hobby utstoppere ligge og glede oss over å se på alt fra dårlig til verdens kvalitet montasjer og holde den negative kritikken for oss selv hvis ikke personen spør etter den selv.

jeg har bare lyst til å få i gang en tråd med masse bilder av utstoppa ting alt fra amatører til proffe. men det er vel kansje håpløst i dette landet :?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 433
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er vel tydelig at det kommer fram i teksten at det er kvamsgutten som har stoppet ut....i allefall reven....

 

 

Beklager, men det er ikke meg.. Men ser selv at det kan virke sånn på måten jeg skrev..

 

Jerven, gaupa, måren og tiuren er veldig gammle viss det er noen unnskyldning for at dem ikke "ser ut" :wink:

Ser at jeg er ikke er noen ekspert, for jeg liker veldig godt både gaupa og reven. Gaupa er feit, men men.

Jerven synes jeg ble litt rart ansikt på, men det får da være..;P Reven har bikkjeører ser jeg selv, men ikke så det har noen praktisk betydning.

Måren er en slekning som har laget for 20 år siden så skal være enig i at den ser ikke ut!! Tiuren har litt falske øyne.

 

Men ser ikke helt grunn til og få det så perfekt så lenge en selv er fornøyd?

 

Men siden det er bare reven som er min så skal jeg nok få en annen preparant til og ordne jerven som jeg "skal" skyte etterhvert. ( Var så nærme i vinter at tror det snart skal klaffe) :)

Link to comment
Share on other sites

nå er det 4 år praksis før en kan gå opp til fagprøve :(

hadde planer om å prøve å ta fagprøve jeg også men ikke lett når man har familie,lån og er avhengig å ha en intekt.

ikke lett å jobbe som lærling i 4 år da :(

synd at dem stoppet muligheten til å gå opp i sverige. der var det sånn at du kunne gå opp til prøva med en gang.

men i 4 forskjellige kategorier. for der sa dem at hvis du klarer prøva så er du god nok. men her så er det jo preparanter som bestemmer over reglene så da er det jo selfølgerlig laget slik at det er håpløst for alle æ kunne få fagbrevet.

ikke nok med at det er 4 års praksis men du skal også finne deg en plass som du kan få lærling plass også :(

 

jeg var 8 daer for sent ute til at jeg kunne prøvd å tatt eksamen i sverige :evil: så jeg spurte om det hadde vært stor pågang siden

de hadde stoppet for den muligheten. men da fikk jeg til svar at det kun hadde vært 4 stk som hadde tatt den der i fra norge :shock:

men det er har vel kommet klager i fra dette landet vel :( sjønner ikke hvorfor de ikke kan ha samme reglene her jeg som i sverige.

da hadde de jo fått bort de meste av hobby utstoppere som dem klager så ille på og kunne heller konkurert om kundene på kvalitet i steden og ikke på pris :)

grunnen til at jeg har lyst på autorisasjon er ikke pga å ta på meg jobber. men muligheten til å ta inn fugler og dyr fra andre land og kunne montere dem selv. nå så er reglene slik at jeg kan ta inn fugler og dyr med cites uten problemer men de må jeg levere til en som er autorisert for å få dem laget og da er litt av morroa for meg borte :(

Link to comment
Share on other sites

du kan ta eksamen i alle land som tilsvarer det samme kravet som de har her. det vil si at du kan ta den i alle land som

du må avlegge en svenneprøve i vill jeg tru. er ikke helt sikker på helt det der. men du kan ta den i danmark. men for min del å kunne de fleste fugler på dansk er å begynne helt på nytt igjen :lol:

 

her så er det ikke noe skole gang lenger. den ble lagt ned for noen år siden. så nå er det kun 4 år praksis og avlegge en prøve. mener å ha hørt at prøva går over 1 uke uten at jeg er helt sikker på det.

Link to comment
Share on other sites

vi fikk en artig mink i en av fellene her om dagen. så den måtte jeg bare prøve å lage med en gang :D

så her er et bilde av hvordan jeg har viklet kroppen med et avstøpnings hode og etter den ble ferdig montert.

skal bli laget litt mere rundt den etter vært. noe annet en bare fugl :lol::D

13032011887.jpg

13032011906.jpg

Link to comment
Share on other sites

det er nok en oppdretsmink ja som enten har rømt eller blitt sluppet ut. det som er litt rart er at det ikke er noen mink farm i nærheten som vi vet om. men gikk i fella det gjorde den og artig var den alikevell :D det har blitt fanget 2 stk till i samme området som var nesten hvite :?

Link to comment
Share on other sites

Litt O.T kanske. Men jeg fant et ekorn for noen dager siden. I vinterpels. Dette er tadd av brøyteplogen,men har ingen synlige skader annet enn øynene buler litt ut. Nå er det ikke jaktid på ekorn her nord,så hva kan jeg gjør for å få det godkjennt utstoppet? Å er det noen her som vil ta på seg den jobben?

Link to comment
Share on other sites

Litt O.T kanske. Men jeg fant et ekorn for noen dager siden. I vinterpels. Dette er tadd av brøyteplogen,men har ingen synlige skader annet enn øynene buler litt ut. Nå er det ikke jaktid på ekorn her nord,så hva kan jeg gjør for å få det godkjennt utstoppet? Å er det noen her som vil ta på seg den jobben ?

 

det er bare til å levere det til en autorisert preparant. et dødt ekorn er ikke søke eller et merkepliktig vilt så det er ikke noe problem å få det utstoppet.hvis det ikke er noen preparanter i nærheten av der du bor så tar sikkert broderen til donner her inne på seg jobben som er en autorisert preparant :)

 

tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger på det som jeg har laget :)

jeg hadde ikke hatt så mye ekstra tid til å drive med det alikevell. men det hadde vært morro å hatt den pga tanken på at jeg kunne ha byttet til meg mye annet i fra andre land. men det har jeg droppet for jeg vil lage det meste jeg har i samlingen min selv :) så det får heller bli litt færre ting i samlinga og heller lage litt mere artige montasjer etter vært. morro å lage ting er det alikevell :D

Link to comment
Share on other sites

her er en enkel måte å lage snø på.

og tenkte jeg kunne dele den med dere som lurte på hvordan lage snø uten å bestille kunstig snø fra utlandet.

 

her har jeg brukt polyester og salt.

den klare polyesteren blir finere og mere hvit men det funker greit med blå også. da får en bare en liten blå skjær i snøen.

først tar litt polyerster med herder i en kopp og rører ut og så er det bare å tillsette salt til en får den riktige konsistensen en vill ha.

den virker litt løs å jobbe med men den fester seg til værandre når den herder :wink:

17032011924.jpg

17032011926.jpg

17032011927.jpg

17032011928.jpg

17032011929.jpg

17032011930.jpg

17032011931.jpg

så på litt avstand så ser det veldig bra ut :)

håper den var til nytte for noen :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

i går laget jeg meg en ny fugl til samlinga. jaja det er en oppdrettsfugl :) den hadde en naturlig død. hvis det er noen som lurer på det :wink: jeg fikk den av en god venn :D den setter i værtfall litt farger i samlinga da :D

hadde litt fjærlegging igjen når bildet her ble tatt. men tok et bilde før den ble surret helt inn :)

17032011937-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er bilder av mitt første ekorn, forsåvidt mitt første forsøk på utstopping noen gang:

 

Utstopping%20002.JPG

 

Hvordan får man halen til ekornet å bli bustete egentlig? Har forsøkt både det ene og det andre, men ser fortsatt litt lurvete ut!

 

Deretter prøvde jeg meg på ei nøtteskrike. Den fikk seg en real trøkk med hagla, så utgangspunktet var ikke bra. Er kun denne ene sida som er noe å se på i det hele tatt...

 

Utstopping%20001.JPG

 

Tja, blei vel greit nok resultat på begge to. Er en del feil, men til å være første og andre forsøk på dette, så syns jeg det blei greit nok - hvertfall til mitt bruk. "Finere" vilt skal nok preparanter få ta, så får jeg fortsette å trene meg litt framover.

 

 

Tipset med snøen var veldig nyttig jesper, og skal legge litt arbeid i montasjon med ekornet. Kanskje jeg lager noe til begge to, i og med de er mine første preparater! Rapport følger i så fall...

Link to comment
Share on other sites

hei rottefinn grattis med dine første montasjer :D og det er slett ikke noe dårlig resultat til å være de første du har laget :D

det med halen på ekornet at den ser lurvete ut kan se ut som at den er vridd og ikke går rett utover på hale tråden for meg.

hvis den gjør det så kan det være at du ikke har fått skyllet ut alt såpa etter vask. det er den viktigste prosesses du gjør det med å skylle og skylle til all såpa er ute. mener du også skrev at du lurte på hvordan den vil bli når den har tørka for nå så ser den lurvete ut.

så da lurte jeg litt på om den fortsatt var bløt etter du hadde montert den.

det som er at du må holde pelsen tørr og fluffy på utsiden og fuktig på innsiden sånn at skinnet er lett bevegelig og ikke begynner å tørke.

mens pelsen skal være tørr og fluffy. da er det lettere se geila og rette på dem :wink:

 

syntes du har gjort mye riktig på nøtteskrika også :D du har faktisk tatt bort den største feilen de fleste gjør og det er med vingene.

men de har du fått bra til. den største feilen du har der er at halsen din er rett og ikke bøyd som en s. på den neste du lager

så se på orginal kroppen hvordan nakken går når du legger hodet nærmere kroppen. se hvordan halsen går ned inni bryst klova og kommer ut og og opp igjen. hvordan den er bøyd som en s.

 

så stå på. det blir bare bedre og bedre :D ettersom du får huket bordt feila :D

 

 

kvamsgutten

nei en kan heller ikke stoppe ut og selge det på finn. det eneste du kan er å gi bort eller lage for deg selv :(:D

 

Forskrift om ivaretakelse av dødt vilt

d) Ervervsmessig preparering: Enhver preparering mot gjenytelse, herunder ethvert salg eller annen overføring av eiendomsretten til vilt som preparanten selv har preparert.

Det kreves autorisasjon fra Direktoratet for naturforvaltning for å foreta ervervsmessig preparering av vilt samt preparering av registreringspliktig vilt. Autorisasjon kan bare utstedes til enkeltpersoner, ikke til selskaper eller andre sammenslutninger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Jesper!

 

Du har nok helt rett (som vanlig?). Jeg monterte den mens pelsen var ganske fuktig, altså tabbe 1. I tillegg er nok halen vridd ja, samtidig som jeg reiv den ytterste delen av under flåinga. Da har en jo brått et dårlig utgangspunk for et bra sluttprodukt allerede der...

 

Frustrasjonen var stor med nøtteskrika, og blei tatt noen skikkelige cowboytriks her og der for å få alt til å sitte der det skulle. Men alt i alt får det vel være OK - for første forsøk å være...

 

Takker for fine bilder og tips fra din side Jesper!

 

 

Jeg sitter igjen med følelsen av at pattedyr må være noe lettere å få til, om enn med noe skralt grunnlag. Det kan kanskje ha noe med at jeg nok kjenner anatomien bedre på dyr enn fugler...

 

Hva tror du? Jeg er litt sugen på å prøve meg på en rev neste gang, og en bogmontasje av rådyr... Ellers syns jeg ekorn er fine, men har ikke flere på "lager".

 

Vi får se hva neste jaktsesong bringer, så får jeg prøve litt mer da. Blei en del nytt utstyr til slutt, så nesten litt dumt å slutte nå :wink:

 

Ser på det siste bildet av rypa at du har laga litt "rim" på kvisten der - bruker du samme fremgangsmåte med polyester og salt?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok helt rett (som vanlig?).??? pleier ALLTID å ha feil jeg.

det er faktisk noen som monterer ting fuktig så det er ikke noe tabbe eller feil. men den enkleste måten i mine øyne er å ha pelsen tørr og skinnet fuktig på innsiden. da er det lettere å se hvordan den vil bli og lettere å justere feila når en ser dem med en gang. det er bare min teori.

det er ingenting som er riktig eller galt. det er slutt resultatet som teller :wink:

en avrevet tupp på halen går fint å lime på igjen så det er ikke det værste som kan hende. de er ikke alltid slik man vil ha dem så da må det noen cowboytriks til for å få jukset det til å se bra ut :D

 

ja det blir litt frustrasoner når man holder på med utstopping :lol: alt legger seg ikke slik som man vil ha det og blir slik man hadde tengt osv. men det er utstopping :D

 

Det er mye mere en et OK resultat for å være de 2 første tinga som du har laget. :o de første tinga som jeg laget var ikke halv parten så bra som det du har laget. så det er bare til å stå på å lage :wink: en ser jo at du har øyer for dette :wink:

 

dette er ikke noe min side. det er en ALLES side hvor en kan poste opp bilder av utstoppa ting. fra nybegynnere hobby til autoriserte verdens preparanter. som vil dele med andre hva de har laget eller har fått laget. at man kan få tips, råd, kritikk og dele erfaringer med hverandre hvis man ønsker det osv.

jeg har vel kansje vært en av de som har vært ivrigst på å få i gang denne tråden da men :lol: når man syntes det er så morro som det jeg gjør så er det utrolig morro å se hva andre lager også.

 

pattedyr er nok noe lettere en fugl slik jeg føler det også. siden du får så mye fine former å få kjøpt nå. så det er nok lettere for å få et raskere og bedre resultat på dyr en fugl. men jeg syntes du har fått til fugelen vedig bra da. så syntes ikke du skal gi opp å lage fugl heller :wink:

 

på kvisten har jeg brukt kunstig snø som er kjøpt i fra USA. bare spraya kvisten med klarlakk og dryssa på litt.

fikk et tips for en stund siden om at det går like bra å bruke noen styren kuler som en får kjøpt i hobby butikker og dra dem på rivjernet.

har ikke fått testet det med de kulene ennå men gjorde en liten prøve nå med isoporen som jeg bruker til å lage små kropper av.

det er den isoporen som dem bruker til å legge under bakken ute.

jeg klarte ikke å ta den den på de minste hulla på rivjernet men rev den på de nest minste.

denne isoporen er rosa da men det var bare for å teste og se.

det blir et helt greit resultat til snø. ser at den som jeg har kjøpt er litt finere i korna så da må en nok finne noe som er litt mere porøs en isoporen. så det som slår meg da er slike porøse kuler som en laget påaske ting av på skolen. samme konsistens som slike baller man har i potter når man lager blomster oppsatser. bare i hvit da.

 

tok et par bilder av den med isopor på den nest fineste på rivjernet så kan dere bedømme selv.

 

24032011956.jpg

24032011958.jpg

 

legger med et par bilder av det som jeg mener med å bøye halsen som en s også.

 

her er den med rett hals og feil.

23032011949.jpg

 

her er den bøyd som en s og riktig

23032011950.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

....trenger noen som kan utstoppe en hann-jerv (normal 15 kg) og ei stor hann-gaupe (levendevekt 28 kg), veit vekta da den var merket og tilbørlig målt og veid :moresarcasm: Jesper ka meine du??

 

grattis med både jerv og gaupe.!!!!!

det jeg hadde gjort er å tatt meg en runde rundt til div autoriserte preparanter og spurt om dem har noen bilder/ noe som står montert

av jerv eller gaupe som dem har laget. selvfølgerlig er det best å se dem montert og ikke på bilder. men er jo ikke mange som har slike inne til en vær tid vill jeg tru.

så hadde jeg tittelt litt på kvaliteten på de og på andre monteringer som de nettop har laget som sikkert henger til tørk i verkstedet og sett om det står i kvalitet med det som jeg hadde ønsket meg hjemme på veggen :wink:

prisen hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. om det hadde kostet noen lapper mere så er det vært det i mine øyne. heller betalt litt mere hvis det er det som må til for å få den kvaliteten jeg hadde ønsket. det er ikke noe du går ut og skyter vær dag så de hadde jeg forikret meg om at skulle blitt så bra som mulig.

 

jeg har aldri laget eller kommer sikkert aldri til å lage noen katte dyr (pga trenger autorisajson for å lage de) men det jeg har hørt er at de er noe av det vanskerligste du kan lage innen pelsdyr.

syntes det er litt teit det også så lenge de er jakt bare arter at du ikke skal kunne få muligheten til å lage de selv men slik er loven :(

like teit som å kunne få autorisasjon i mine øyne :evil::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

nå er det en stund siden det har vært liv i denne tråden så tengte å få litt liv i den igjen :)

håper det er flere som er villige til å bidra med noen bilder av utstoppa ting. selv lagd eller ikke.

 

har ikke fått laget noe på en god stund selv heller. men fikk lysta litt tilbake her om dagen og laga meg en liten

linerle som jeg hadde liggende i fryseren. det er en som en kammerat hadde funnet i veikanten. han kjører laste bil

så han finner stadig noe i veien som han plukker opp og gir til meg :D

 

den ser litt bak tung ut på bilde og feilen er fikset.bare ikke tatt noe nytt bilde etter det :winke1:

 

150420111034.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har ikke vært så ivrig på utstopping fronten på en stund. men fikk litt lyst til å lage noe igjen her om dagen :)

lenge siden jeg hadde laget noe pels så da fant jeg fram et ekorn fra fryseren :)

ble ikke helt bra da men :? slik ble det.

050420111009.jpg

Link to comment
Share on other sites

og siden jeg var i gang så ble det en nøtteskrike også :lol: må jo trene på litt fugl også :)

denne var en jeg fikk skutt litt hardt :( så vingene og beina var så si skutt i filler :? men fikk lappet den i sammen til slutt :)

den skal ikke sitte på den rota der. bare en jeg brukte for bilde og monteringen :wink:

IMAG0016-1.jpg

her er et nærbilde av hodet også.

IMAG0015-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

tusen takk for hyggerlig tilbakemelding v-max :D

håper bare snart det er flere som poster her :)

 

laget en vipe til samlinga som jeg har hatt noen år i fryseren. den fant jeg i vei kanten for mange år siden. så det

var nok et trafikk offer :(

 

230420111061.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her om dagen fant jeg en påkjørt mår, som jeg putta i fryseren. Jeg vurderer å få den stoppet ut, men da jeg ikke har skutt/fanget den selv, betyr den ikke mye for meg. Derfor har jeg ikke lyst til å bruke så veldig mye penger på den, og det er heller veldig farlig om resultatet ikke blir 100% perfekt. Er dette noe en hobbypreparant kan gjøre for meg?

 

Skulle dette bli vanskelig å få til for en grei penge, vurderer jeg også å gi den bort, om det er en hobbypreparant der ute som vil utivde samlinga si.

Link to comment
Share on other sites

DonSimon en hobby preparant har desverre ikke lov til å ta på seg jobber for andre desverre. men at du vuderer også å gi den bort til en som kan få brukt for den er jo veldig snilt av deg. :) en å bare kaste den. sikkert en som er i nybegynner fasen og som sikkert har lyst på en til å trene litt på.

selv så har jeg mere en nok av dem i fryseren :)

 

jone83 det var en veldig fin bukk og fint laget også med en artig sokkel :D

 

dere får poste mere bilder da!!!

 

her er en tiur til. en jeg laga i bursdags presang til en kamerat :)

IMAG0055-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Låner tråden litt til å stille et par spm om oppbevaring av utstoppede dyr, håper det går greit!

 

Det jeg lurer på er om et utstoppet dyr (i mitt tilfelle et elghode) vil ta skade av å bli oppbevart kaldt?

Jeg tenker da på uisolerte bygninger, loft ol.

Jeg har lett en del på hjemmesidene til ulike preparanter, men finner ikke svar på dette. Eneste var en side der det stod at man kunne legge trofeet i fryseren dersom det var utsatt for insekter, men det er jo ikke snakk om så lang tid i fryseren da vil jeg tro.

Noen som har erfaringer på området? Har jeg noe å frykte ved å plassere elghodet mitt i et rom som vil bli forholdsvis kaldt i løpet av vinteren?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Låner tråden litt til å stille et par spm om oppbevaring av utstoppede dyr, håper det går greit!

 

Det jeg lurer på er om et utstoppet dyr (i mitt tilfelle et elghode) vil ta skade av å bli oppbevart kaldt?

Jeg tenker da på uisolerte bygninger, loft ol.

Jeg har lett en del på hjemmesidene til ulike preparanter, men finner ikke svar på dette. Eneste var en side der det stod at man kunne legge trofeet i fryseren dersom det var utsatt for insekter, men det er jo ikke snakk om så lang tid i fryseren da vil jeg tro.

Noen som har erfaringer på området? Har jeg noe å frykte ved å plassere elghodet mitt i et rom som vil bli forholdsvis kaldt i løpet av vinteren?

 

Låne tråden? denne er vel for ALLE og alt som har med utstopping å gjøre, trudde jeg.

jeg snakket med en gammel preparant om det du lurte på og det han sa var at det ikke var noe problem så lenge det ikke ble veldig fuktig der. varme og kulde skulle ikke ha noe å si men fuktighet var ikke bra. og det største problemet var som regel mus sa han hehe.

det er jo med forbelhold at skinnet er garvet og at det var laget på en polyurethan kropp.

Link to comment
Share on other sites

lenge siden det har blitt postet noe her. så når jeg først er innom så kan jeg legge ut et par bilder til :)

og håpe det er noen flere som legger ut noe snart. :?: nå er jo snart jakt sesongen over og tid for litt montering av det man har fått skutt eller funnet igjen :)

 

her er en liten reve valp som jeg fant i veikanten :)

 

IMAG0212.jpg

Link to comment
Share on other sites

her er et par ting som jeg holder på med nå.

 

hadde med meg en ung debutant på rype jakt i år og han fikk skutt sin første rype også :D

han fikk inn en full treffer på ganske nært hold :? men jeg puttet den forsiktig ned i sekken og

tengte jeg fikk gjøre et forsøk på den alikevell.

så nå har jeg fått satt den i sammen og skal få et fotstykke. så skal han få den i jule presang :)

jeg sa at det ikke gikk å lage den pga for mye øderlagt :wink:

så får håpe han blir fornøyd med den.

IMAG0502.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg lurte litt på det selv jeg når jeg leste innlegget ditt. så det bare måtte jeg finne ut tenkte jeg hehe.

det er bra at du hadde funnet det ut alt da :)

jeg er ikke så aktiv her inne lenger. tar bare en titt en gang i blant og prøver å legge ut et bilde eller to for å se om det er noen flere som henger seg på .

jeg hadde håpet på at det hadde vært større innteresse og flere som hadde postet. sånn at vi kunne vekslet erfaringer og tips med verandre for de som hadde hatt innteressen for det. og det er bare artig å se hva andre har eller har laget også.

men det ser ut til at det er bare jeg som poster og det kan bli litt kjederlig i lengden vill jeg tru :lol:

 

tråden er for alle. (ikke jeg som startet den men. men for å holde den i gang så må den være det hehe, ) og alt som har med utstopping å gjøre.

så post gjerne noe av det som dere har fått utstoppet av preparanter eller har laget selv osv. så hadde det vært artig :)

eller spørsmål,tips eller erfaringer rundt utstopping som dere vill dele med andre hadde også vært morsomt.

Link to comment
Share on other sites

takk for det animalhunter. men hadde vært litt greit å sett noe annet en bare mitt også da hehe.

 

har sett det er en del ivrige på det med bleking av skaller. og jeg tok noen bilder for en kompis for en stund siden på hvordan jeg gjør det. så tengte nå at det kunne være innteresse for flere.

det er mange måter å gjøre det på men dette er måten jeg gjør mine på.

 

flåing: regner med at bidene taler for seg selv her.

IMAG0248.jpg

IMAG0249.jpg

IMAG0250.jpg

IMAG0251.jpg

IMAG0252.jpg

Link to comment
Share on other sites

det gjør ingenting om det sitter igjen litt skinn rundt horn kransene.

så bruker jeg en sage jigg men går greit med en vanlig sag også og sage forsiktig og følge med på at en sager sånn passe

rett. er litt enklere med jigg da

IMAG0253.jpg

 

her er de ferdig saget og hjernen er fjernet

IMAG0254.jpg

 

så koker jeg dem i litt salo vann til kjøttet slipper fra kraniet.

IMAG0280.jpg

 

her er de ferdig kokt

IMAG0282.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så da er det bare til å pirke av kjøttet og slintrer

IMAG0283.jpg

 

husk også og ta det på undersiden også

her er den ferdig renset.

IMAG0284.jpg

 

så bruker jeg en kraftig avfetningssåpe og vasker skallen godt fri fra alt fett og rester.

og skyller den godt etterpå.

IMAG0285.jpg

 

så er det tid for bleking med hydrogen peroksid husker ikke helt prosenten jeg bruker men er vel sånn ca rundt 25-35%

og da liker jeg å legge dem i et bad.

IMAG0286.jpg

 

bare pass på at ikke horna går nedi peroksiden og det som stikker over peroksid veska dekker jeg til med bomull som jeg bløter til i badet.

IMAG0287.jpg

 

etter ca et døgn så er disse ferdig bleket etter ønsket

IMAG0288.jpg

 

så da er den en tur på båndsliperen for å rett den og få den plant i bånn og så montere den på en plate

IMAG0289.jpg

 

vips ferdig :D

Link to comment
Share on other sites

Knall bra tråd ja, bare tid og ferdigheter hadde strukket til så skulle man prøvd seg på utstopping selv, men man får jo ikke gjort alt man har lyst til dessverre. Men hvis du har noe tips på hvordan man kan garve f.eks reveskinn, så hadde det vært supert lesestoff for meg, og sikkert ganske mange fler her inne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...