Jump to content

Utstopping


bokkulf

Recommended Posts

nå har jeg enderlig fått rota meg til å laget en av tiurene jeg fikk skutt på toppjakta for 3 år siden. :D

så håper på noen tilbakemeldinger på hva dere syntes om den og om den trenger noe justeringer før den har tørka helt.

(hadde vært morro med en komentar i fra donner også.)

håper jeg har fått den i litt bedre balansje nå. grunn til at jeg har den med korte bein er at den skal opp på en rot på veggen.

 

første bilde viser balansen

26052010068.jpg

 

og her er bildet etter litt mere justeringer. tok ut skjegget litt selv om det ikke er helt riktig, men syntes det gjør seg.

 

26052010080.jpg

 

hvor blir det av bildene til dere andre da? donner post opp noen bilder av det som din bror lager også a.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 433
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra jobba. Det jeg ser litt på er at om du la vingene over stjerten så ville det kanskje bli mere riktig. Liker godt uttrykket du har her, med hodet på skakke og littt tittende opp. kanskje kunne det se ut som den er litt i steget med vekta på det fremste benet. Slik den er når den går fram litt sånn skeptisk og ikke virker som å ha full kontroll. Ellers så må jeg si at det du gjør er masse flott arbeide. De feilene som jeg har sett, har du selv påpekt.

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

takk for tilbakemeldingen Fattern :D og vingene skal bli lagt opp på stjerten :wink::) blir nok en liten bevegelse i steget også, når jeg setter den opp på kvisten den skal på :wink:

 

her er en kvinand fra årets jakt også. var litt hardt skutt i vingene. men vi hadde en artig jakt når jeg fikk denne. så jeg måtte bare prøve å lage den.

morro å ha de fuglene med et artig jakt minne bak også :)

 

05062010133.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvor blir det av bildene til alle dere andre da :?: eller er denne tråden helt død :cry:

blir jo litt kjederlig at det er bare jeg som poster bilder her også. :(

så nå venter jeg på en masse bilder her. fra ALLE. helt i fra dem som nettop har begynt til de som er autoriserte og har holdt på i mange år også. trenger ikke å bare være en tråd for hobby preparanter dette. bare artig å se på div. utstoppede ting. og hvis det er noen som har bilder av ting som de har fått utstoppet også. så er det bare til å poste et bilde av det.

 

og hvis det er personer som ikke liker negativ kritikk så kan vi jo si at negativ kritikk kan vi holde for oss selv hvis ikke personen spør om kritikk selv. :D

 

så jeg prøver å starte igjen med et par bilder til :D

 

rødvinge trost

 

IMG_5930.jpg

 

og en trekryper.

 

07012009187.jpg

Link to comment
Share on other sites

prøver med et bilde til og ser om det er flere som kommer etter snart. rart at denne tråden skal være så død :(

kan vel ikke være så farlig å poste opp noen bilder :?:

her er en lavskrike som min søster fant langs veien når dem skulle på hytta.(så den hadde nok blitt tatt av en bil ja) kjekt at familien samler på fugler for en også :D det er et par år siden jeg laga den. men hadde ikke noe annet bilde av den her og nå. får se om jeg kan få tatt et nytt av den snart.

 

IMG_4074-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Jesper.

 

Synd at ikke flere poster bildene siner her.

Ville bare si at jeg følger med i tråden og ønsker at du fortsatt poster dine bilder og prosjekter her.

Er veldig imponert.

 

Jeg har ikke prøvd denne type kunst, men kjenner lysten på å prøve.

Får vel begynne med å lese litt..

 

Men som sagt så håper jeg du fortsetter med å dele bilder med resten av oss..

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for hyggerlige tilbakemeldinger :D

V-max. nei jeg stopper ikke ut for salg. jeg har det kun som en hobby og er ikke autoriser. så da har jeg ikke lov til å ta på meg jobber eller selge til andre. og det er så liten tid som jeg har til å bruke på denne hobbyen. så den tiden jeg har, bruker jeg til å lage det som jeg har skutt, funnet eller fått av venner. skal prøve å få laget meg en liten samling etter vært. :)

 

ja det er synd det ikke er flere som poster :( men får håpe det er noen flere som poster etter vært :D

 

(det er noe gammelt og noe nytt av det jeg poster så kvaliteten kan være så som så :) men jeg er bare en hobby utstopper også da :) )

 

dere får sette i gang og prøve. det er utrolig morro!!!!!

 

her er en låvesvale som jeg laga for lenge siden.

 

IMG_5678-1-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

du får poste opp noen bilder da Daniel når du kommer igang :)

morro å se de første fuglene som folk lager også :)

 

legger inn et bilde til jeg da. en kompis av meg hadde en del fugler for noen år siden som plutserlig døde.

årsaken fant vi ikke ut. men jeg tok vare på et par stykken for å prøve meg på å se om jeg kunne finne noen årsak på innsiden av skinnet. men kunne ikke finne verken skader eller noen ting :? så jeg måtte bare prøve å lage den da :) siden dem sier at bur fugl ikke er noe lett fugl å lage. det pga løse fjær og mangler som regel masse fjær osv..

han ga seg med oppdrett etter dette :(

 

hadde noen problemer som jeg måtte jukse og jobbe med under veis men det gikk sånn tårlig greit.

en nymfeparakitt

 

IMG_5896.jpg

Link to comment
Share on other sites

for å prøve å få litt andre til å skrive litt i denne tråden også ,så tenkte jeg vi kunne leke litt dommere.

artig og se om andre finner noen flere feil som andre ikke ser osv.(ps det finnes alltid feil :wink: )

alle kan kritisere det som jeg lager og fortelle deres meninger.

det er ikke noe farlig og si det som dere trur eller mener. fritt fram for alle og jeg tåler å høre alt!!!

jeg kommer til å poste bilder fra jeg startet med utstopping og til det som jeg lager nå.

så det kan bli mye rart fremmover hvis det blir noe bedre respons en det som det er nå. :):(

får se om det blir litt mere fart i denne tråden nå da :)

 

var ikke denne jeg hadde tenkt å begynne med da men. det var det eneste bilde jeg hadde her og nå på jobben :)

så fyr løs!!!!!! morro å se hvem som tar den største feilen først, som jeg selv tenker på :lol:

 

pilfink

 

IMG_5886.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

oiiii helt glemt den her jeg hehe morro å se du har komentert v-max.

men det var ikke det som jeg tengte på.

nebbet har jeg ikke gjordt så mye med. nebb kan ha mange rare fasonger. noen gror feil andre har fått en skade osv.

så når jeg stopper dem ut så prøver jeg å lage dem mest mulig like som dem var når dem levde. gjør dem bare litt mere spesielle hvis dem har noen rare nebb som har grod unaturlig. (det er som parykk horn på rådyr.)

så det eneste jeg gjør med nebbet er å lime det igjen med superlim. sånn at det ikke beveger seg under tørking.

så det er nok det naturlige nebbet den krabaten har.

 

det som jeg har plukket ut som den største feilen er bein stillingen, beina sitter altfor langt fram på kroppen.

og det er en av de største feila som dem fleste gjør når dem begynner med utstopping :)

Link to comment
Share on other sites

Hva trengs egentlig for å stoppe ut ett dyr? Hvor mye koster det og hvordan må man behandlet viltet når det er skutt for at det skal gå ann å stoppe ut i det hele tatt? Skjønner jo at det ikke går ann å stoppe ut ett sunderskutt vilt. Og hva får man igjen av feks ei rype eller en skogsfugl når man stopper den ut? Får man igjen kjøttdelene eller er det vanskelig?

 

Kan nemlig null-niks om utstopping, så ett sted må man begynne :)

Link to comment
Share on other sites

Utrolig artig!

 

Jeg har en del remedier opg utstyr for dette, men får det virkelig ikke til. Litt synd å gi opp også.. :x

Prøvde meg på en mink. Tror det ligger bilder i denne tråden. Har den fortsatt, og den ser virkelig ikke ut. :lol:

 

Må vente til jeg har fått litt kursing før jeg gidder å hive meg på en gang til. Har mink og mår i frysern, samt en litt sønderskutt reveunge. ER ikke sikker på hvor ille tilberedt den er mtp utstopping. Om den kan ligge foran en rot på rette siden blir den nok veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en som følger med på denne tråden. Har drevet noen år med utstopping men no strekker ikke tiden til så blir det heller å følge med tåden.. hadde jeg hvert aktiv så hadde hvert aktiv i tåden også...uansett en kjekk tråd, ikke så mangen som har denne hobbyen av flere årsaker, man skal ha evener å tid til dette..

 

Uansett, første bud er å vite at man har skikkelig behandlede skinn så man ikke gjør en forgjeves jobb.

Mulig jeg stopper ut en jerv i vinter, da skal jeg legge ut bilder her..

Link to comment
Share on other sites

Hva trengs egentlig for å stoppe ut ett dyr? Hvor mye koster det og hvordan må man behandlet viltet når det er skutt for at det skal gå ann å stoppe ut i det hele tatt? Skjønner jo at det ikke går ann å stoppe ut ett sunderskutt vilt. Og hva får man igjen av feks ei rype eller en skogsfugl når man stopper den ut? Får man igjen kjøttdelene eller er det vanskelig?

 

Kan nemlig null-niks om utstopping, så ett sted må man begynne :)

 

skal prøve å svare på litt av dine spørsmål siden denne tråden har begynt å bli litt liv i :D

det er ikke så mye som trengs for å stoppe ut et dyr. men det kommer litt an på hva det er som skal stoppes ut.

det har med hva slags metoder dem trenger for å hindre forråtnelse og insektsangrep.

små dyr trenger litt enklere metoder enn feks rådyr det har med skinnets tykkelse og fett innhold å gjøre.

små dyr så holder det med å feks. å pensle skinnet med en boraks oppløsnig mens på rådyr så trengs det en garve prosess og tynnskjering. men det får du et garveri til å gjøre for deg for en ikke så altfor stor sum.

 

så det meste av utstyret for å lage feks et ekorn er:

kniv, saks, tang, potetmel,avbiter, ståltråd, bomull, treull, tråd,synål,zalo,boraks øyer. leire, hårføner og noen knappenåler smeltelimpistol. det er vel det som er noe av de viktigste tinga for å lage et ekorn. så det meste regner jeg med at du har.

boraks er egentig et konserverings middel men er også god mot insektsangrep også. men selv så garver jeg så si alle skinna mine små som store for å være på den tryggeste siden. men boraks er en helt grei metode. i USA så bruker dem ikke noe annet en boraks på fugler og små pattedyr. det beste tipset er å gå på biblioteket å låne boka prepareringsteknikk av ole mauseth. eller kjøpe den i en bokhandel. der får du beskrivelse av hele prosessen :wink:

 

behandling av viltet er som regel å få det fortest mulig i fryseren det er for å stoppe forråtnelses prosessen. så snart dyret er dødt så begynner forråtnelses prosessen. og noen surner fortere enn andre osv.

så for å hindre den mest mulig så er det å holde dyret/fugelen mest mulig avkjølt og hindre mest mulig blod og søl.feks stappe in litt bomul i nebbet eller munn på dyret og pakke det pent inn i avispapir og holde det avkjølt så godt som mulig til du kommer til en fryser.da er det å pakke det inn i en plastpose uten avis papiret og prøve å få ut mest mulig luft av posen før du knyter eller teiper den igjen. det er for å hindre frysetørking.

har selv vært på rype jakt i sep og jaktet i 9dager og skutt rype den første dagen som det har tatt 10 dager med før den havnet i fryseren,som jeg har montert. så det er ikke sånn at hvis du ikke har den i frysener innen en time så er det umulig.

det er bare å prøve å få forråtnelses prosess til å gå så sakte som mulig bare. trenger ikke henge den mitt i sol steken på hytte veggen feks. så hvisdet blir veldig mange dager så lønner det seg å stø litt salt i munnen/nebbet og litt i øya.

 

det med sønderskutt sier litt av seg selv. jo finere de er skutt jo enklere er det å lage det. men det er utrolig hvor mye som går an å fikse også. så selv om det er litt5 hardt skutt så er det mye som går an å fikse eller sette i en stillig som det ikke syntes så godt osv. så det er ikke helt kjørt selv om det er hardt skutt også. men kan bli litt vanskerigere å få det til å bli helt bra.

 

det du får igjen av feks en fug,l er hele kroppen med innmat og det hele. regner med at de fleste preparanter leverer tilbake kjøttet nå hvis kunden spør om det

.i værtfall så skulle det ikke være noe problem eller vanskerlig å gjøre det. hvis dem sier dem bruker boraks når dem flår så er det bare å bruke potetmel i steden :wink:

det som du ikke får tilbake er fra kne leddet og ned og vingene. eller så får du tilbake resten inkludert halsen helt opp til hode. regner med at de fleste bruker potetmel når de flår(for å suge opp blod) eller ingenting nå. og potetmel er jo ikke farlig å spise :)

 

så håper dette svarte på noen av det som du lurte på eller så får du bare spørre igjen og det er sikker noen her som kan svare på dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gav vel rundt et par tusinger for alt.

Bok, utstyr som saks, skalpeller, knappenåler, eulan, noen andre kjemikalier fra jobben til garving, ståltråd og rundt 100 liter komprimert treull.

Kjøpte mesteparten på Bioporep.

 

Jeg kan fortsatt ikke stoppe ut. Med andre ord, om noen har lyst å lære er stakkar å stoppe ut, bare si ifra! :oops:

Jeg har mår, mink og en litt sønderskutt rev til formålet. Skrik ut! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hva vil det koste meg og begynne denne hobbyen,hvis man starter helt fra scratch?utstyr,bøker osv....?

 

det vill ikke koste deg så mye. veldig mye av utstyret har du sikkert fra før av også. det som lønner seg er å kjøpe boka prepareringsteknikk.(eller låne den på biblioteket.men veldig kjekk å ha)

der står det veldig mye av hva du trenger osv. og hvordan du skal gjøre det. fugl er vel det som koster minst i materialer siden dem trenger ikke en full garve prosess osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gav vel rundt et par tusinger for alt.

Bok, utstyr som saks, skalpeller, knappenåler, eulan, noen andre kjemikalier fra jobben til garving, ståltråd og rundt 100 liter komprimert treull.

Kjøpte mesteparten på Bioporep.

 

Jeg kan fortsatt ikke stoppe ut. Med andre ord, om noen har lyst å lære er stakkar å stoppe ut, bare si ifra! :oops:

Jeg har mår, mink og en litt sønderskutt rev til formålet. Skrik ut! :mrgreen:

 

det er bare å poste opp bilder av det som du har laget :) så er det sikkert noen som kan komme med tips og råd.

det er nok ikke et fag som du lærer deg på en dag nei. det blir ganske mange monteringer som ikke ser ut som verken fisk eller fugl ja :lol: . men det er litt av lære prossesen det. etter vært så blir det bare bedre og bedre :wink: måten jeg lærer på er å få kritikk fra andre med hva jeg har gjort feil så er det bare å sammenligne med referat bilder og se. og som regel så stemmer det :( men neste gang så husker jeg kritikken og prøver å fikse på problemet. og sånn holder jeg på.og so regel så følger det med et tips på hvordan jeg kan fikse det :D så da er det bare å prøve å lage en til og rette opp feila. osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skaffer du alle dyrene dine? er jo bare en brøkdel av de du har lov å skyte? :lol:

 

jeg får de fleste fuglene og dyra fra familien og venner rundt meg som vet om hobbyen min. så det er veldig mange fugler og dyr som flyr på vinduer, blir påkjørt, flyr på ledninger tatt av katter osv. og da ringer dem til meg og sier de fant denne der og der. og har tatt vare på den til meg. :D

fant senest i stad på vei hjem fra jobben et ekorn som var på kjørt :( ikke det som jeg håper på at skal skje, men det skjer.utrolig hvor mye som blir drept i trafikken. haar en kamerat som kjører laste bil og det er utrolig hvor mye han har tatt med til meg og det er bare en brøk del av hva han ser)

så i steden for at det skal ligge der å råtne så havnet det i fryseren min siden det så nesten helt og fint ut. hadde mistet litt pels på ryggen men ikke mere en at det går an å fikse :).

har kjøpt noe fra preparanter også. så det er jo bare å spørre dem om dem har noe som du kan få kjøpt også. som regel så har dem noe i fryrseren som du kan få kjøpt :wink:

ellers så kan du få kjøpt i fra oppdretts anlegg også.

så mulighetene er mange og når du først har begynt med denne hobbyen og venner og familie og jakt kompiser har det i minnet så er det utrolig hvor mye dem kommer over i løpet av noen år også. :D

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvor mye det koster for å få stoppet ut en rev?? sånn ca pris:)

 

brå kjekket et par preparanter og dem ligger på rundt 4500kr. finner sikkert noen som er litt billigere også. men selv så hadde jeg tittet på det som dem lager en å spare kansje 500-1000 kr. for meg så er kvaliteten viktiger en prisen. ikke det at jeg sier at dem som tar mest er flinkest, men hadde sett etter en som kan montere dem sånn at jeg hadde blitt fornøyd med resultatet. så hadde prisen kommet i andre rekke for meg.

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter en del rev i året (ca 15-30 stk) med forskjellig fargenøyanser,men mest rødrev....disse blir da bare tadd skuddpremie på,men det er for galt å kaste det flotte objektet.noe blir skutt i filler,men er jeg nøye med plasering av skuddene,så er det ikke utgangshull (v-max kuler).skaut 2 pene sorte rever i vinter,men ser meg ikke råd i å stoppe ut hvert objekt,så hvis noen er interessert i noen av disse pene eksemplarene av di litt spessielle revene her i lofoten,så kan vi ordne en avtale?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant en død oter i går kveld på veien(var ikke maltraktert i legemet). Jeg hadde heldigvis søppelsekker liggende i bilen og pakket den inn og la den inne på et fryseri til lokale fiskermenn. Snakket med en bekjent som er i viltnemda og han tar kontakt i dag om videre saksgang. Dyret er som sagt fredet og jeg tenker på å få stoppet den ut hvis alt går greit. Er det noen som vet prisen for å få oteren utstoppet?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Her er noke eg laget i vinter.Dere må gjerne kommentere.Ser dere ting som bør forbedres,sei gjerne i frå.Tar i mot all kritikk me stor TAKK :D

den bukken på pidestall har eg skutt sjølv.tok den på snikjakt i brunsten i fjor.127 kg.geviret holdt akkurat til sølv :D

 

 

021.jpg

022.jpg

100_1672.jpg

utstopping2010105.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Har skutt ett par rever jeg tenkte og prøve og stoppe ut. blir min første gang :)

Men i vente på boka av Mauseth og utstyr i fra bioprep.no lurer jeg på om jeg skal hivi de i frysen så lenge, eller om jeg skal begynn eog flå og salte??

Reveskinn må vel garves før de monteres?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

hei spetsen!

er vel like greit og flå dem med det samme.men det går jo fint og fryse dem.og ta dem opp igjen.går ca 2 døgn og tine en voksen rev.

åja, du må salte og garve skinnet.og husk og få bort alt av fett og kjøtt.eg bruker en slik skrape som pelsdyroppdrettere bruker for og få bort fettet.den fungerer veldig bra.men du bør vere litt forsiktig.er ganske lett og skrape hull i skinnet.husker ikkje navnet på verktøyet.

lykke til med revene :D og legg gjerne ut bilder når du er ferdig med dem.artig og sjå hva andre lager :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vist du kjøper en form hos bio-prep er det vel med bein.då kan du ta snittet i fra nakken og bakover langs ryggen.så er det berre og vrenge skinnet av :D så lager du et snitt under kvar fot.eg snitter heilt til første leddet på bakfotene.blir enklere og få av skinnet + at det blir enklere og dra på skinnet når du skal montere den.på framfotene snitter eg litt oppover leggen,ca 5 cm.husk og snitt opp halen og.

Link to comment
Share on other sites

Vist du kjøper en form hos bio-prep er det vel med bein.då kan du ta snittet i fra nakken og bakover langs ryggen.så er det berre og vrenge skinnet av :D så lager du et snitt under kvar fot.eg snitter heilt til første leddet på bakfotene.blir enklere og få av skinnet + at det blir enklere og dra på skinnet når du skal montere den.på framfotene snitter eg litt oppover leggen,ca 5 cm.husk og snitt opp halen og.

 

Skal det snittet i bakfoten vær over potene? eller skal det ikke skjæres i de?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

stemmer.men du må spalte ut lepper,øyeringene og ørene før du salter.dvs at du åpner opp leppene.bruk en skalpell og snitt forsiktig mellom leppene og kjøttsiden til du kommer heilt ut i leppeskinnet.litt vanskelig og forklare vist du ikkje veit det.det samme gjer du med øynene.men du ser det bedre når du får boken til mauseth.du kan og gå inn på taxidermy.net og taxidermytube.com.der er mykje tips.

før du salter skinnet bør du vaske det for og få bort blod og drit.når du har gjort det henger du opp skinnet for avrenning.etter det er det bare og salte skinnet.

eg sender skinnene som skal garves til Granberg Garveri.på dyr som mår og mindre dyr pensler eg på en garveveske.den fungerer veldig fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...