Jump to content

klokke


zeissoem2

Recommended Posts

Har nå pensjonert min gamle Seiko klokke som har tikket og gått i over 28 år uten feilslag.

 

Finnes det noe godt forslag om hva som duger. Kriterier er med viser og skal tåle såpass vann at den ikke trenger å tas av ved bading. testet for 1-200m burde vel holde.

Link to comment
Share on other sites

Kunne vel tenkt meg en forandring. Seikoen har vært veldig god og er nå reserveklokke.

 

Har en annen som er en 8 år gammel Certina ,men den har snart kostet mer i reperasjoner enn hva selve klokka kostet ny. Den er dermed ikke helt å stole på .

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye penger skal du legge i dette da?

 

Jeg må si meg enig i at en ny Seiko ikke er det dummeste, de er forholdsvis rimelige i forhold til kvalitet, og de holder som regel lenge. Skal du ha noe som virkelig tåler litt så koster det som relgel betydelig mer også. Min erfaring med Seiko er positiv. :)

Link to comment
Share on other sites

Du seier ingenting om du ønsker digital, analog eller kronograf klokke.

Har ein Seiko Arctura sjølv og den er super så eg har ingenting å utsette på Seiko.

 

Ca 5000 kroner er vel eit supert budsjett på ei klokke, da har du litt å velge i.

 

Sjølv har eg litt sansen for Certina, bra urverk og kvalitet elles.

No for tida liker eg denne sidan eg har sans for kronografer.

DS SPEL

http://www.certina.com/Collection/Gents/SPORT-Elegant/DS-Spel/C541-7155-12-61.aspx?pi=0

 

Veldig flott og sporty klokke, samtidig som du fint kan bruke den til dressen..

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en SEIKO 5 automatic

 

http://www.tungchoywatch.com/images/070601-11.JPG

 

i fem år. Disse kommer i mange varianter - men ikke som chronograph. Den har nesten aldri vært av armen min etter jeg kjøpte den. Har alltid vært fasinert av mekaniske ur, og da et slikt ur selges for ca $100 er det utrolig "value for money". Selv om det øker et par sekunder pr døgn er det likevel utrolig konstant økning - jeg kan beregne hva feilen vil være om f.eks. én måned, og det stemmer på sekundet. Jeg kommer aldri til å ta i et kvartsur mer. Aldri mer batteriskift :)

 

IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme opplevelser med certina som du beskriver. Når jeg etter kun 3 år måtte ut med 3500 kroner i reparasjon på uret så ba jeg dem dra til H*** og så kjøpte jeg ei ny klokke av merket tissot.

 

Denne kloka har nå gått utmerket i 7 år så det kan jo være et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Certinaen er en DS Spel til 4000,-.lenka gikk ganske raskt. Urverket har humpet og gått.Har blitt noen hundrelapper hver gang og når det blir mange nok tilfeller så blir summen forholdsvis høy.

 

Prisleie blir en plass mellom 4- 12k -vet ikke helt enda.

 

Seikoen har så oppskrablet glass at jeg har problemer med å lese hva den er og er dermed pensjonert.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme opplevelser med certina som du beskriver. Når jeg etter kun 3 år måtte ut med 3500 kroner i reparasjon på uret så ba jeg dem dra til H*** og så kjøpte jeg ei ny klokke av merket tissot.

 

Denne kloka har nå gått utmerket i 7 år så det kan jo være et alternativ.

 

Så vidt eg veit er Certina og Tissot stort sett same urverk, så du har nok fått ei mandagsklokke.

Link to comment
Share on other sites

det hadde hjulpet om du kunne fortelle hva slags klokke du kunne tenkt deg. Kronograf, kun tid og dato, eller skal den ha masse avanserte funksjoner????

Hvis jeg hadde 12k å bruke på en klokke, tror jeg at jeg hadde gått for en omega, eller tag heuer. Men det blir lettere å anbefale om du kan spesifisere litt mer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lyst på en ny klokke. Men det er mye å velge imellom. Som alt annet synes jeg det er dyrt i Norge.

Jeg sikler på noen fra Tag Heuer.

 

Hvor kjøper man slikt? Var innom en urmaker på aker nrygge og der kjøper nok ikke jeg uten grove rabbatter ihvertfall :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal du har noe ordentlig og planlegger å legge litt penger utover normalen - Urmaker Bjerke. Uten tvil. Du får kvalitet, det koster, men de har også en service ingen annen kan skilte med om det skulle være noe.

 

Klokker er forøvrig ikke veldig dyrt i Norge når det gjelder dyre klokker av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tag Hauer formula one på fjerde året, rød med rød gummi reim fungerer helt greit.

Betalte ca 5k med ekstra stållenke. Finanskrisa satte en effektiv stopper for flere klokkekjøp, ur er søm våpen og

jaktutstyr, må ha!!!!!.

 

Mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

Skal du har noe ordentlig og planlegger å legge litt penger utover normalen - Urmaker Bjerke. Uten tvil. Du får kvalitet, det koster, men de har også en service ingen annen kan skilte med om det skulle være noe.

.

 

Helt enig der. Får en service der som jeg aldri har opplevd andre steder. Jeg samler på Breitling så jeg er ikke verdens enkleste kunde heller.

 

Vil legge til at av dei 2 Urmaker Bjerke som finnes i Oslo er det den i Prinsens gate som er den beste. Dei mest eksklusive klokkene finner du på Karl Johan, men den i Prinsensgate er sportsklokke spesialisten. Har til og med fått levert klokke på døra på kvelden fordi klokken var litt forsinket fra service.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en victorynox med kompass til jul. Den er i titan og hart safirglass. Etter et par måneder var det plutselig sprekker over hele glasset. Jeg kunne ikke huske å ha gjort noe som skulle tilsi at glasset sprakk. Inn til urmakeren for å klage... Uret ble sendt inn og kom tilbake etter 3 uker..... Dessverre men dette dekkes ikke av garantien, fabrikken hadde aldri opplevd en slik feil???!!!!! pris for nytt glass 1100.-. Heldigvis fulgte det med en gratis 6 mndrs forsikring som ble brukt. 26. juni kom en giro i posten med tilbud om fornying av forsikringen, frist var 1. juli. den ble betalt 30. :D:D . 2. juli er glasset på nytt sprukket!!!!!! Denne gangen kan jeg heller ikke si at jeg har vært borti noe som skulle kunne forårsake skaden. Nå går jeg og venter på en sms om at klokka er reparert. Til orientering er dette en klokke til 5400.- (jeg ville jo også ha ei "skikkelig" klokke en gang i livet :? ) kanskje er det noe i ordtaket om at: kvalitet koster.....

Link to comment
Share on other sites

Problem er nok at alt for mye blir solgt som kvalitetsvare ,mens det i virkeligheten har en lav kvalitet. Før i tiden anbefalte de fleste selgere det som var av kvalitet. idag anbefaler de de produktene de har mest fortjeneste på. Og dermed så blir nok en del billigprodukter spritet opp prisen på.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte meg denne seiko`en nå for 4-5 år siden http://seiko.no/?ItemID=1202 bare uten det gullgreiene på. har safirglass, som er veldig bra(ikke antydning til riper eller hakk enda etter noen år som elektrikkerens hjelper), har chronograf og alarm. for meg er dette nok på en klokke.. i tilegg er den fin og se på. hadde aldri kjpøt noe annet igjen.. OG PRISEN BARE 5499,- mye kvalitet for pengene der..

så gå for seiko igjen du..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Seiko kronograf en gang. At den kostet 3500 kroner i 1992 (mye for en guttunge) var ikke noe hinder for at det sekundære urverket (stoppeklokken og alarmen) var i PLASTIKK, som selvfølgelig gikk istykker etter tre år og som urmakeren nektet å vedkjenne seg kjøpsloven på.

 

Dagligklokken min nå er en Certina som kostet færre antall kroner for få år siden - men som ihvertfall har urverk fra ETA-fabrikken (som lager til Tag Heuer, Omega, IWC m.fl.).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Slå til å kjøp en Rolex Submariner. Da har du klokke til deg selv, sønn og barnebarn. Har hatt og har klokker som er både dyrere og billigere, men det er nest siste model av en Submariner som sitter på armen 90% av tiden. Den tåler alt, trenger en tur på service omtrent hvert femte år, holder prisen godt, blir aldri feil hverken i skogen, sjøen, hytte eller slott, har vært på moten siste halvt hundre år (den originale Bond klokka). Ligger du på Finn og tidsonen.no finner du hva som er prisen for en brukt er. Da har du klokke til graven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lyst på en ny klokke. Men det er mye å velge imellom. Som alt annet synes jeg det er dyrt i Norge. Jeg sikler på noen fra Tag Heuer.

Hvor kjøper man slikt? Var innom en urmaker på aker nrygge og der kjøper nok ikke jeg uten grove rabbatter ihvertfall :-)

Ta deg en tur til Genève. For de prisene de tar i Norge ( i allefall på en Monaco) kan du ha det rimelig hyggelig i Genève en helg og fortsatt spare penger totalt sett ved å kjøpe den der.

 

Rolex = Gjøkur

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Fortis Flieger og en Fortis Cosmonaut for en god del år siden. Begge er veldig flotte ur. Cosmonaut'en er "vanntett til 200m". Så gikk jeg til innkjøp ev ei 'felt-klokke' for å ha et ur til bruk i skogen og på øvelser og slikt. Det ble da en traser H3 (200m). Av en eller annen merkelig grunn, så er det dette uret som nå alltid henger på armen min, bortsett fra kanskje julaften og 17.mai.

Traseren er robust og lett og lese, og aller viktigst: tritium-belysning gjør at det alltid er lys i viserene og ved tall, slik at jeg kjapt kan lese av tiden selv i stupmørke.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har handlet fra urverket.no? Det er seriøs butikk? ...

Har handla en Longines derfra. Grei butikk. Virker seriøs og det var ingen problemer. Så vidt jeg har kunnet bringe på det rene så er klokka ekte :wink:

 

Det tok dog vanvittig lang tid med transporten. Urverket.no er et underbruk av et svensk firma. Det betyr at klokka ble shippet fra Stockholm med UPS, tror jeg det var. Den var Europa rundt før den kom til Hedemarken. Den var til og med oppom Trøndelag på veien. enda den entret landet på Gardermoen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Rolex holder verdien godt ja. Hadde en Seadweller kjøpt ny i 1992 for kroner 16.000.- hos forhandler i Norge. Solgte den etter 11 år for 18.000.- MEN, prisen på service har steget kraftig. fra ca. 1.500.- dengang til dagens nivå som vel ligger på rundt 6.000.-?

En ny Seadweller (Deepsea som den nå heter) har vokst kraftig i størrelse og pris. Mellom 70 og 80 lapper vel?

 

Også Omega har steget kraftig i pris. Har hatt flere slike også og får et lettere sjokk når jeg ser de nye prisene.

 

For min del, som har vært med en stund, har nå dette markedet blitt så høyt priset at jeg personlig ikke gidder å være med lenger til tross for livslang interesse for mekaniske ur. En regning på rundt 6 lapper passer alltid dårlig, enten det er kommunale utgifter eller service på et ur:-)

 

Det er for all del kjekt med fine mekaniske ur, men bare vær oppmerksom på at det koster å ha de i drift:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...