Jump to content

rimelig ammo til salongen


vector 250

Recommended Posts

Hei, jeg er ute etter å handle meg inn et lite parti ammo til salongen 10-20 000 skudd slik at jeg har en stund. Jeg har lett på nett hos de fleste store i norge, men det er skralt utvalg for å si det mildt. XXL har EN (1 stk) type og det er subsonic til 1.29 pr skudd :shock: så der er det totalt uaktuellt å handle. Interarms lister opp to stk typer og Winge har tre typer som virker interessante (winchester), men de er enda ikke kommet inn sies det på siden deres. Så langt virker det som om Jaktdepotet har det beste tilbudet på federal Champion 36 grain hullspiss i bulk pakninger på 525 stk til 158 kroner. Er det noen som har prøvd denne ammoen???

 

Jeg har fyrt avgårde noen mailer med prisforespørsel og venter på svar.

 

Hvis noen der ute vet om et godt tilbud på salong ammo så blir jeg takknemmelig for å få høre om det :D

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med f.eks Winge, Jaktdepotet eller Jakt & Våpen eller andre litt store leverandører og sjekk kva dei skal ha for vanlig CCI Standard. Det er ammo som normalt går bra i dei fleste rifler, og du kan få ein bra pris på dei. Kanskje ned i rundt 35 øre eller rundt der.

For sikkerheits skyld, så kan du kjøpe et par pakker først og testskyte, så du ikkje sitt der med 10.000 skudd som går i hytt og pine. Det ville eg gjort iallefall.

Link to comment
Share on other sites

man er rett å slett nødt til å handle slike kvanta for å få noen rabatt i prisen ;) også har man jo den bieffekten at det varer en stund....

jaktdepotet hadde jo ett knall tilbud på julekalenderen husker jeg. 10 000 CCI standard for 2000kr

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med ammoen. Går presist den, i mitt våpen. Nå har jeg ikke tømt pakka ennå, men de skuddene jeg har skutt er jeg iallefall fornøyd med. Nå har jeg ikke så mye erfaring med annen ammo, så kan ikke svare på om det er noe stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Salongrifler, eller .22Long er svært individuelle og sære på patroner når det gjelder presisjon. Litt avhengig av hvilken presisjon man ønsker, og på hvor langt hold man skal skyte selvfølgelig. For å finne både trenings- og konkurranse-ammo til 50m miniatyrskyting, er testing ett must. Patron-merker eller for den saks skyld lotnr som går presist i ett gevær, kan spre ufattelig i det neste.

 

Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe ett så stort parti uten å testskyte lotnr først.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut til å bli vanskeligere enn jeg trodde. Jeg fikk mail fra både Winge våpen og XXL i dag som sa at de dessverre ikke kan sende ammo??? Det har da vitterlig aldri vært problem å sende ammo med Linjegods eller Norcargo som ADR gods eller lignende, det er jo tross alt slik de får varene levert til butikken. Jeg bor i Florø og hvis jeg må reise land og strand for å handle ammo fra nå av så blir det jammen dyr ammo.

Jeg venter på svar fra Jaktdepotet og håper at iallefall de gidder å ta seg bryet med å levere et par esker inn på en godsterminal, ellers ser det mørkt ut.

 

Dette i seg selv tilsier at det bør handles det man klarer, siden det tydeligvis blir vanskeligere og vansleigere å få varene fraktet hjem.

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikkje ulovlig å ha meir enn 500 skudd i våpenskapet? :shock:

Eller er det bare eg som er på ville veier?

 

 

Enn så lenge stemmer det:

§ 22-4. Oppbevaring av ammunisjon

1. Det er i samme husstand uten politiets tillatelse ikke tillatt å oppbevare mer enn 10.000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15.000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5.000 patroner er i cal. .22 long rifle/.22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen.

2. I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for brann- og elsikkerhet. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 500 patroner i skapet.

 

 

Ny forskrift er litt snillere:

§ 84. Oppbevaring av ammunisjon

 

Det er i samme husstand uten politiets tillatelse ikke tillatt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5 000 patroner er i kaliber .22 long rifle/.22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2 000 patroner i skapet.

 

men det er verd å merke seg at ammunisjon ikkje treng være innelåst i FG-godkjent skap, sjølv ikkje etter ny forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Prisen på CCI Std er 50,- øre stk i utsalg på skytterlaget fikk jeg vite igår, de får de til 40,- øre stk viss de kjøper inn 10000 eller mer... :shock:

 

Det var dyrt syns jeg, det er ikke mange mnd'ene siden jeg kjøpte DFS Spesial til 30,- øre stk....

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 500pakk for et par uker siden hos mitt lokale skytterlag. 0,36 kr for "smellen"! Det må da være en god pris! 180 kr for 500 skudd CCI standard. Skal få kjøpt mere der, men de hadde lite sist derfor kunne jeg ikke kjøpe mer. Denne ammoen samler mellom 20-30 mm på 100 meter i Brno mod 2'en min! Men får av og til klikk men skuddet går av etter nytt ladegrep og avfyring

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Winchester subsonic her om dagen hos Jaktpartner til 40 kroner for 50 skudd. Dvs 80 øre smellen. Syntes det var grei pris sjøl, men har ikke sjekket rundt. De samlet innenfor èn til to cm på 50 meter i Anschutzen jeg disponerer, med unntak av slengere utenfor, men det får vel skytteren ta skylda for. Fornøyd jeg i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du kan kjøpe nytt løp i et kaliber du allerede har våpenkort på, hos forhandler. Avhengig av hvordan man forstår loven er det mulig du må levere fra deg det gamle. Skal du kjøpe på fjernsalg, eller fra utlandet, må du ihvertfall søke hos politiet om ekstra løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk til min lokale forhandler, sa at jeg ville ha 100 skudd av all forskjellig type ammo han kunne skaffe (også av typer han ikke hadde inne). Så snart skal jeg ut å prøve disse og så er det bare å sende mail rundt hele landet etter den butikken som vil sende meg billigst mye av den ammo'en som går best :D

Link to comment
Share on other sites

Så snart skal jeg ut å prøve disse og så er det bare å sende mail rundt hele landet etter den butikken som vil sende meg billigst mye av den ammo'en som går best :D

 

Vær bare klar over at det kan være betydelig forskjell, ikke bare mellom fabrikat/type , men også store forskjeller mellom lotene av samme fabrikat/type...

Surt å sitte der med 10.000 patroner med en lot som ikke går i børsa di...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...