Jump to content

Behandling av våpensøknad i klubb


sp33do

Recommended Posts

Hei sp33do!

Tror faktisk jeg hadde bytta klubb hvis de er så treige (vil kalle det mindre vell vilje) til att medlemmene skal få våpen og øke konkuranse nivået eller er det en klubb for enkelte særinger? Kansje få bytta ut styret ved neste årsmøte hvis der er noen som gidder og gjøre noe da er f... ett problem nå for tiden.

Det er ingen som forplikter noen til å drifte skytterlag og klubber.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sier en ja til et verv i en klubb mener ihvertfall jeg at en er "forpliktet" til å gjøre det som kreves for å drifte klubben og serve medlemmene.

Link to comment
Share on other sites

Begynner å forstå hvorfor det er vannskelig å få stablet et styre på beina...

når jeg gjentar meg selv i denne saken (se tidligere post) så er det fordi jeg lurer på om jeg har sett denne saken fra den andre siden. Har i allefall innimellom tilfeller av medlemmer som ringer styreleder og ande styredeltagere og forlanger både det ene og det andre, og alt skal helst være fikset i går....

Link to comment
Share on other sites

Man skal aldri dokumentere annet enn at ett våpen er lovligt eller ei i forhold til ett reglemang, hverken mer eller mindre.

.

 

Hvor finner du i lovverk at klubbene skal dokumentere at våpen er lovlige da?

tror vingemutteren mener GODKJENT i stedenfor lovlig.

i forbundets skytereglement kommer det vel fram hva som er godkjent (altså "lovlig å bruke") i de forskjellige programmene?

 

for det er nemlig det politeit er intressert i å vite.

Exactly. Godkjent (lovligt brukt) til omsøkte klasse, var det som jeg tenkte.

 

Ps. Det står ingensteder at klubbene skal stadfeste at ett våpen er godkjent til klassen. Kun at kaliberet er godkjent til omsøkte klasse.

Link to comment
Share on other sites

Appropo angiveri, og regler. Klubbene er pliktige til å følge NIF og NFS rettningslinjer, uansett hvor private det måtte være ment å være. Ergo finnes det ingen pistolklubber i Norge som kan sies å være private, som kan skyte programmer i regi av NFS o.s.v.

 

Her i klubben ligger det nedfelt i klubb reglemanget at aktivitet skal opprettholdes, samt hva som skal gjøres om så ikke er tilfelle (dette innkluderer melding til lensmann/våpenkontor, om manglende aktivitet).

 

Dette er en regel som klubben har full mulighet til å ha, da det er en regel som kommer i tillegg til forbundets regler.

 

Angiveri? Tja, vi har svært lave krav til årlig oppmøte her i klubben (minste etter loven så vidt jeg kan huske), og oppmøte på feltskyting (og forberedelse til feltskyting) som funksjonær teller med. (jeg klokket 4 oppmøter bare i samband med årets feltskyting).

 

Jeg tror man må finne seg i at øvrigheta blir orientert om de som ikke tilfredstiller kravene for oppmøte, og jeg mener klubbene er det rette til å ta vurderingene på om fraværet er lovligt eller ei (sykdom kan gjøre mye med en persons oppmøte frekvens). Og slik sett mener jeg man ikke skal sende inn informasjon om slikt, før styret er enige i at vedkommende klart bryter forutsettningene som blandt annet er gitt i rundskriv om dette.

 

Så får politiet etterhvert vurdere tingene videre etter som tiden går.

Det skal tross alt så utroligt lite til for å holde aktiviteten i hevd.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål?

 

Kan skyting i forskjellige klasser på ett feltstevne, regnes som forskjellige starter?

 

Går man 1 finfelt 1 grov felt og 1 militærfelt, har man jo strengt tatt deltatt i 3 forskjellige konkuranser. Og skal da krediteres for 3 starter?

 

Vet det er flisespikkeri, men man undres jo. :wink:

 

Edit: oppmøte endret til starter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:? På en liste over aktivitet så vil som du sier dette komme opp som 3 forskjellige aktiviteter / oppmøter. Men så gøy som feltskyting er, trenger du vel ikke rare presset for å få med deg noen stevner i året? :P
Link to comment
Share on other sites

Begynner å forstå hvorfor det er vannskelig å få stablet et styre på beina...

når jeg gjentar meg selv i denne saken (se tidligere post) så er det fordi jeg lurer på om jeg har sett denne saken fra den andre siden. Har i allefall innimellom tilfeller av medlemmer som ringer styreleder og ande styredeltagere og forlanger både det ene og det andre, og alt skal helst være fikset i går....

Har selv pusha som F for å få ting gjennom i ei viss fart, fikk besjed om å roe ned reka (ja jeg ble sur :oops: ). T.T.T. (Ting Tar Tid) gjelder, ikke noe å gjøre med dette (uten om å ta styreverv selv, og siden jeg er sjeleglad de som er der gidder, så bøyer jeg meg i støvet, og spør heller om hva jeg kan hjelpe de med for at de skal sitte der ett år eller ti til). :wink:

 

Hos oss skal anbefalingene (stadfesting er ett mye bedre begrep) gjennom styret, så da må man bare vente på at de har tid til å samle seg om dette. Så sender en inn søknadene med dette vedlegget (vår klubb uttaler seg kun om ett kaliber er godkjent i omsøkte klasse, skikkethet sikkerhetsmessigt (gjennomført kurs), aktivitet Og medlemskap fra dato).

 

At jeg er meget godt fornøyd med gutta som legger ned timer på timer av fritiden sin for oss andre, ser jeg ingen grunn til å legge skjul på. Kjerne karer alle som en er de.

 

Når jeg leser her hvordan ting kan være andre steder, priser jeg meg lykklig over at den klubben jeg er medlem i, tross alt er smidig og grei.

Link to comment
Share on other sites

... Tja, vi har svært lave krav til årlig oppmøte her i klubben (minste etter loven så vidt jeg kan huske) ...

Og med loven, tenker du her på våpenloven eller lov verket til klubb/forbund :?:

 

Dersom du har en referanse, så ville det vært fint for oss som "til stadighet" får spørsmål om hva som er minstemål for oppmøte :)

Link to comment
Share on other sites

Med loven, mener jeg Våpenloven, foreskriften, + eventuelle rundskriv. Kunne vel like godt skrevet etter lovenslange arms krav. :wink:

 

Merk at den enkelte klubb selv kan skjerpe disse kravene til oppmøte, for medlemskap i den aktuelle klubben.

Og slik jeg har forstått det (meget usikker her, ikk eta dette som annet enn en antakelse) så er dette noe forbundet ikke kan legge seg så mye opp i ved t.d ekslusjon (altså forbundets regler gjelder for behandlingen av en slik sak men klubbens skjerpede regler skal ligge til grunn for behandlingen).

Link to comment
Share on other sites

Hvor de har fått 6 måneders fra sikkerhetskurset fra, må småfuglene vite. Dette er tydligvis en klubb jeg ikke vill være medlem av.

 

Forskriften sier følgende:

Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør 6 måneders aktivt medlemskap

 

Normalt sett får man ikke delta på trening uten et sikkerhetskurs, tiden før et slikt kurs burde derfor ikke regnes som "aktiv".

Hei Fulmen, nå fant jeg det.

Les rundskriv G-155/93 (om du ha den samlinga fra AW som jeg har, så sjekk 3.3.1.3 side 22).

 

Jeg siterer følgende fra rundskriv G-155/93:

Når det gjelder kravet om seks måneders aktivitet menes ikke utelukkende skyteaktivitet, men også eventuell opplæringsfase, administrativt klubbarbeide, dugnad osv.

Når det gjelder klubber som krever gjennomgått kurs for nybegynnere før man blir medlem, finner man det rimligt at denne tid medregnes når politiet vurderer om vedkommende har vært aktivt medlem i seks måneder.

 

Regelen for seks måneders medlemskap gjelder for nybegynnere. Regelen antas ikke å gjelde for medlemmer som allerede har ervervet våpen, men som senere er passive.

Link to comment
Share on other sites

morsomme greier. så det kan stå i klubbens vedtekter at medlemmene skal måke snø, høgge ved, skifte dekk på bilen osv for formannen, for å få beholde medlemskapet...... uten at forbundet blander seg :roll::lol:

Ehh,,,,, Teoretisk kan det virke slik, men jeg undres nå på om ikke forbundene har noen regler ett eller annet sted som begrenser dette en smule. :wink:

 

T.d så er kravet for oppmøte satt til 6 oppmøter pr år for å stette klubbens krav til aktivitet, og dugnad er obligatorisk om man blir innkalt. I min klubb.

Dette tiltross for lovens krav på minimum 4 oppmøter.

 

P.s POD har utarbeidet en plansje som viser at minimums oppmøte er 4 pr år (organisert trening eller stevne), noe jeg glatt tolker også innkluderer dugnad (organisert av klubben). Merk at kravet kun er oppmøte, ikke faktisk skyting.

Merk at dette gjelder for gruperingen Rekreasjonskyttere.

 

Edit, lagt til: "for å stette klubbens krav til aktivitet"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med loven, mener jeg Våpenloven, foreskriften, + eventuelle rundskriv. Kunne vel like godt skrevet etter lovenslange arms krav. :wink:

 

Ikke for å være slem/ufin, men for å kverulere litt, så har jeg enn liten "utfordring" til deg:

 

Nøyaktig hvor peker lovens lange arm ut krav til antall årlige oppmøter for å regnes som medlem i klubben ?

Jeg vet at de skisserer noe ifm. "klasseføring" for kjøpetillatelser, som feks. "mosjonsskytter" etc.

men kan ikke finne noe om at de har bestemmelser som pålegger enkeltpersoner x antall oppmøter i løpet av året.

 

(Ja, jeg vet at om man har fått erhvervstillatelsen pga. et behov. og dersom man "aldri" bruker våpnet har man heller ikke noe behov,

men det er en helt annen side av saken)

 

Jeg har tittet litt i lovverket til NIF http://www.nif.idrett.no/files/%7BFDDE4250-C444-4C29-87CD-A63F86FB2682%7D.pdf siden

de står for "grunnloven" til forbund og klubber som er knyttet til dem, men kan heller ikke finne noe slikt der.

Link to comment
Share on other sites

Det står ingenting om oppmøter for å være medlem i en klubb (det skulle ha vært 6 oppmøter pr år for å tilfredstille klubbens krav til aktivitet, her har jeg formulert meg noe uheldigt). Man kan da gjerne stå som medlem, selv om en er passiv og har solgt unna alt av våpen (klubbvåpna er jo fortsatt fult ut tilgjenglige).

 

Det som er skrevet, er krav om aktivitet. Uten at krav om aktivitet er stettet, skal det ikke skrives ut anbefaling/stadfestelse på aktivitet fra klubbene. Og politiet skal ikke innvilge nye ervervsøknader.

 

Som jeg har nevnt litt lenger oppe, så har POD utarbeidet en plansje som definerer begrepene Nybegynner, Rekreasjonsskytter, Mosjonsskytter, og Konkuranseskytter.

 

Der ligger det også innbakt hva som er minimumskrav til oppmøter etc, for å dekke aktivitetskravene. Dette er krav som da egentlig er ment å kunne utløse tilbakekalling av våpenkort, om de blir brutt over tid. Systemet fungerer foreløpigt ikke, grunnet at klubbene ikke gir ut denne infoen til politiet. Annet enn ved søknad om nye våpen.

 

Merk at det er forskjellige krav til aktivitet, da det følger visse "rettigheter" ved oppfylt aktivitetskrav i gruppene.

 

Kort, for å få beholde våpna en har (ihvertfall de 4 en som rekreasjonsskytter ha krav på). Må en normalt minimum innfri kravet om 4 oppmøter i året (innkludert kaffeslabbelars på de vanlige treningene).

 

For en Mosjonsskytter er "kravet" normalt minimum 4 starter pr år (alle åpne starter gjelder). Og dette er nivået en i utgangspunktet bør ligge på for å få beholde hele "arsenalet" en har ervervet som konkuranseskytter (ikke at jeg tror ett eneste våpenkontor i landet bryr seg).

 

Ellers så er det ett krav at man er medlem i en klubb for i det hele kunne inneha kortpang i norge (utenom politiet etc).

 

P.s Var det opp til meg, skulle man hvert 5-10 år ha kjørt hardt på alle innehavere av kortpang, og krevd dokumentert medlemskap i pistolklubb. Så kansje man fikk bort disse som sitter med våpen men ikke er tilsluttet noen klubb.

Slik det er i dag, er hele greia bare en sovende lovgivning.

 

post Post.scriptum. :wink:

 

Av ting jeg har skrevet i denne tråden, er det en ting jeg er redd jeg kan ha gått meg noe vill i. Og det er klubbenes adgang til selv å skjerpe enkelte regler.

Jeg vet ikke om de har denne adgangen, jeg har i stor grad antatt at de har den. Siden "alle" tydligvis gjør som de lyster.

 

Er her noen som vet hvilken adgang den enkelte klubb har til å skjerpe/endre de normale reglene for drift av en pistolklubb?

Link to comment
Share on other sites

 

Er her noen som vet hvilken adgang den enkelte klubb har til å skjerpe/endre de normale reglene for drift av en pistolklubb?

 

Det er litt uklart for meg hva du egentlig mener, men kort er det slik at klubbens handlingsrom er hjemlet i NIFs regelverk. Det kan være grunn til å gjøre oppmerksom på NIFs lov § 10-6 og § 11 vedr straffebestemmelser og eksklusjon. Kort fortalt (for de som ikke orker å lese regelverket) er det slik at et underliggende organisasjonsledd ikke kan ha egne straffebestemmelser (f.eks eksklusjon pga manglende dugnadsaktivitet). Videre er det slik at hvis man har kamp- og konkurranseregler så kan man på det grunnlag gi noen sanksjoner som ikke regnes som straff:

1. irettesettelse

2. bot oppad begrenset til kr 50 000 pr. person og kr 500 000 pr. organisasjonsledd

3. tap av plassering/resultat

4. utelukkelse fra deltakelse i et bestemt tidsrom eller et bestemt antall kamper/konkurranser.

En utelukkelse kan ikke overstige tre måneder.

 

NSF har ikke de mest omfattende kamp- og konkurransereglene. De vi har er fellesreglementet mv., og de regulerer stort sett aktivitet på standplass.

 

Jeg tror at en klubb skal slite med å få gjennomslag i domsutvalget for sanksjoner som følge av regler som går ut over NSFs/ NIFs regelverk, men jeg har ikke sjekket dette mot lovutvalgets protokoller.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke så at manglende innbetaling av kontigent er ekslusjonsgrunn?

 

Og kan man definere dugnad som del av kontigenten til klubben på klubbens årsmøte?

 

Altså enten møter man til tilsagt dugnad, eller så betaler man tilsvarende "straffe" premie som kompensasjon. Og slik kommer inn under manglende innbetaling av kontigent om man nekter dette?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke så at manglende innbetaling av kontigent er ekslusjonsgrunn?

 

 

For NSF klubber er det vel sånn at man må skylde over 2 års kontigent før man kan blir kastet ut(tror jeg, har ikke teksten foran meg nå)

Det synes jeg er synd, det burde vært mulighet for å "kaste ut" medlemmer tidligere, spesiellt også med tanke på at klubben må betale forbundskontigent for medlemmer de kanskje ikke får inn penger fra

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i det de skylder kontigent for 2 år man kan "hive" de ut....så ved forfall av kontigent nr 2 (og man ikke har ennå betalt nr 1) kan man stryke de som medlem. Da kan de heller ikke tegne medlemskap i andre klubber før dette er betalt....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Men det som er dumt med det, er at man faktisk kan spekulere i det(altså de som ikke trenger startkort) og være skyldig klubben ett års kontigent hele tiden, man trenger bare å passe på å ikke skylde mere enn en års kontigent.

 

Kan klubbene ha strengere regler internt? Eller blir man helt overkjørt av NIF/NSF sitt regelverk.

 

I verste fall så kan jo dette kjøre en klubb over ende. Hvis mange nok ikke betaler, for klubben må jo fortsatt betale inn til forbundet

Link to comment
Share on other sites

Kan klubbene ha strengere regler internt? Eller blir man helt overkjørt av NIF/NSF sitt regelverk.

 

I verste fall så kan jo dette kjøre en klubb over ende. Hvis mange nok ikke betaler, for klubben må jo fortsatt betale inn til forbundet

 

Det er som Bromark sier. Man kan ikke ha strengere regler enn NIF/ NSf jf tidligere henvisning.

 

Det er noen ting jeg ønsker meg:

1. At NSFs register (nå når vi først har det) faktisk fungerer slik at man kan legge inn restanser på medlemmer som ikke har betalt kontingent, og på det viset sperre de for medlemskap i andre klubber fem til de har gjort opp for seg.

 

2. At NSF har en fast avregningsdato for fakturering av forbundskontingent. Dette vil lette arbeidet med å planlegge faktureringer, purringer i årssyklusen.

 

3. At man får en full gjennomgang av NSFs medlemsregister.Jeg satt som leder i en klubb noen år, og hadde da også fulgt med på oppdatering av medlemsregisteret hos NSF. Jeg har mottatt mange innmeldinger til vår klubb - men det er et fåtall av de som meldte overgang fra annen klubb til vår klubb som var registrert i NSFs register. Jeg vet at vi også hadde glipp og manglende registreringer - men jeg tror det er ganske mange som ikke blir registrert, eller som blir registrert feil.

En viktig årsak er at vi ikke har unik ID på medlemmene - jeg kunne godt tenkt meg en løsning hvor medlemskontingent inndrives direkte fra NSF - dette ser man mange andre organisasjoner har gått over til.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at medlemsregisteret ikke fungere. Klubben jeg er leder for kommer til å kjøpe inn annen programvare for å utstede medlemsgiroer. Og som da har en reskontrofunksjon som faktisk fungerer. Samt at linjene kanskje stemmer med blankettene man sender gjennom...

 

Har også vært borti at medlemmer som skal meldes inn, og er medlem i annen klubb fra før, kommer opp som "helt nytt" medlem, og at det da blir forbundskontigent på begge medlemsskapene.

 

Er også enig i at NSF kunne tatt kontigentinnkrevingen selv(spesiellt siden det systemet de har lagt opp til, ikke fungerer på tilfredsstillende måte)

Men tviler vel på om de ønsker å ta kostnadene med det. Både med selve innkrevingen, og da de manglende innbetalingene. Det ønsker vel heller at klubbene skal "blø" for dette

Link to comment
Share on other sites

jeg kunne godt tenkt meg en løsning hvor medlemskontingent inndrives direkte fra NSF - dette ser man mange andre organisasjoner har gått over til.

 

Dette kan medføre en stor fare for klubbene hvis de skulle kreve inn hele kontigenten (klubb, krets og forbund) spesielt hvis forbundet skulle gå konkurs eller få betalings problemer. Da er alle "våre" penger tapt...

 

En løsning med 3 giroer er også ueheldig, for hva hvis ett medlem betaler kun til forbund? eller feks bare til klubb??

 

Tror nok at løsningen vi har pr idag er grei nok, og tallene vi rapporter inn er basert på medlemstall samme år (31.12) så det vil si at har vi forfall i feb-mars skal vi enkelt kunne se hvem som har betalt innen fristen for betaling til forbundet. Og klubbene kan enkelt ta kontakt med politi/våpenkontoret for evnt få "hjelp" til å kreve inn :-) siden man MÅ være medlem tilsluttet en godkjent organisasjon for å inneha håndvåpen...

 

Men det er helt klart en del som man skulle sparket på hodet ut pga ikke betalt kontigent, men det løses enkelt ved å sette opp kontigenten ;-) da melder de seg ut selv :-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

ok, men hva hvis ett medlem da betaler kontigent til sin egen klubb/krets...men ikke forbundskontigent....hva da? Hvilke sanksjoner kan eller bør NSF komme med? og hvem skal betale for kostnaden som NSF da vil få?? Er medlemmene villig til å betale ennå mer til NSF enn det de gjør pr i dag??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det kan løses så enkelt at man betaler inn 2 ganger i året. Første gang 1 juni og siste gang 1 desember. Da kan man betale inn for de som har betalt kontigent i perioden....så slipper man å legge ut.

 

Men realiteten er egentlig, hvis man tenker etter. For vi betaler egentlig etterskuddsvis. Dvs vi rapporterer inn medlemstall pr 31.12 og betaler da inn året etter....så problemet er egentlig at klubbene ikke setter penger tilside for dette i årets burdsjett og fører dette over til neste år da pengene har blitt betalt inn. Hadde klubbene gjort det hadde problemet ikke vært tilstedet eller minimalt.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her var det mye feiltolkninger, ulovligheter og annet grums.

 

For å begynne med begynnelsen:

 

En klubb skal svare på 3 spørsmål, og bare det:

 

1. Er søkeren medlem i klubben? (Ja eller nei)

2. Har søkeren vært aktivt medlem av klubben de siste 6 mnd.? (Ja eller Nei)

3. Er kaliberet tillatt brukt (i henhold til NSF/NFPS osv.) i aktuelt program/organisasjon? (Ja eller Nei)

 

Dette er klubben ENESTE LOVLIGE OPPGAVE i henhold til våpenloven. I TILLEGG har NSF (Kjenner ikke NFPS) noen regler som sier at man skal ha sikkerhetskurs for å delta i skyteaktiviteter.

 

Klubben skal IKKE:

 

Anbefale/ikke anbefale søknad.

Uttale seg om våpenet/kaliberet er egnet for bruksområde det søkes om (Man trenger heller ikke presisere det i en søknad, dersom man ikke har veldig mange våpen fra før)

Uttale seg om HVA SLAGS aktivitet medlemet har bedrevet

Uttale seg om gjennomgått/ikke gjennomgått sikkerhetskurs

 

RENT TEORETISK så kan man altså:

 

1. Melde seg inn i en skyteklubb som driver pistol-skyting innenfor NSF. Ingen klubb i NSF kan nekte meg eller noen andre å bli medlem dersom jeg ikke har ubetalt kontigent til andre klubber innenfor NIF eller har "bragt idretten i vanry..." Det er ikke noe som heter "prøvemedlemskap eller "styret/formann bestemmer" osv. Dette er på akkurat samme måte som din lokale håndballklubb eller skiforening - HVEM SOM HELST kan bli medlem, selv om du heter Toska eller Bin Laden til etternavn eller er nabo med formannen som ikke liker garasjen din.

 

2. Du kan i 6 mnd. møte opp på klubbens aktiviteter, og steke vafler eller male eller hva som helst. Dokumenter dette ved å forlange at noen skal signere på at du har vært tilstede (de må gjerne skrive at du kun kostet gulvet om de vil det).

 

3. Legg ved kopi av medlemskort/innbetaling av kontigent eller liknende og dokumentasjonen fra punkt.2 og søk på en S&W 500 (cal. 500 er nå lovlig ettersom den er lovlig brukt til mag2-felt i NSF etter regelendring).

 

Da har du oppfylt lovens bokstav. Alt uten om dette blir tolkning og synsing.

 

Dersom dit lokale politikammer avslår søknaden så klager du til POD, som da ENTEN må forklare hvilken bestemmelse i våpenloven du ikke har oppfylt eventuelt brutt eller innvilge søknaden.

 

Med andre ord, det er fullt (TEORETISK) mulig å kjøpe en revolver/pistol i et hvilket som helst kaliber uten noen gang å ha løsnet et skudd. Dette kan man sikkert (meg selv innkludert) mislike. men slik er faktisk loven.

 

Det som er ille i denne tråden og som gjør meg ekstremt provosert er alle mulige tolkinger og påfunn fra både klubber og lokale politikammer. "Min klubb" bruker et tilsvarende skjema da de fleste medlemmene søker i Asker&Bærum (Sandvika). Der har polititet fått det for seg at de skal ha et slikt skjema som vedlegg i tillegg til STARTKORT (!!!).

Dette har politiet selvsagt ikke anledning til å forlange, men klubbene bøyer seg i støvet og fyller det ut og det samme gjør søkerne. Ikke skjønner jeg at de gidder, men sånn er nå det.

 

Selv søker jeg i Søndre Buskerud (Drammen) og på mine siste søknader så la jeg ved kopi av meldlemskort i klubben og skrev i bruksområde på søknaden:

"Skal brukes til programmer innenfor NSF som er lovlig for angitte kaliber". Dette var da søknader på en revolver i kal. .44 mag og pistol i 9x19. Begge søknadene gikk selvsagt rett i gjennom uten noe "vedlegg" fra klubben eller annet (helt korrekt etter loven).

Dersom politiet ønsker bekreftelse på mitt medlesmsskap så er det opp til politiet og kontakte min klubb for å få dette bekreftet (noe de ikke har gjort i mitt tilfelle).

 

Det er selvsagt ikke noe i veien for at man innhenter en slik bekreftelese på forhånd for å forenkle polititets arbeid og slik at søknaden kanskje blir hurtigere behandlet men i så fall skal det ikke stå noe annet der en man har vært aktivt medlem siste 6 mnd, og at klubbens organsisasjon har lovlig bruksområde for kaliberet.

 

Det står ingenting om oppmøter for å være medlem i en klubb (det skulle ha vært 6 oppmøter pr år for å tilfredstille klubbens krav til aktivitet, her har jeg formulert meg noe uheldigt). Man kan da gjerne stå som medlem, selv om en er passiv og har solgt unna alt av våpen (klubbvåpna er jo fortsatt fult ut tilgjenglige).

 

Det som er skrevet, er krav om aktivitet. Uten at krav om aktivitet er stettet, skal det ikke skrives ut anbefaling/stadfestelse på aktivitet fra klubbene. Og politiet skal ikke innvilge nye ervervsøknader.

 

Som jeg har nevnt litt lenger oppe, så har POD utarbeidet en plansje som definerer begrepene Nybegynner, Rekreasjonsskytter, Mosjonsskytter, og Konkuranseskytter.

 

Der ligger det også innbakt hva som er minimumskrav til oppmøter etc, for å dekke aktivitetskravene. Dette er krav som da egentlig er ment å kunne utløse tilbakekalling av våpenkort, om de blir brutt over tid. Systemet fungerer foreløpigt ikke, grunnet at klubbene ikke gir ut denne infoen til politiet. Annet enn ved søknad om nye våpen.

 

Merk at det er forskjellige krav til aktivitet, da det følger visse "rettigheter" ved oppfylt aktivitetskrav i gruppene.

 

Rundskrivet Vingemutter refererer til er ikke relevant for en førstgangssøker. Det er kun ment som et skriv for å regulere antall våpen en skytter kan ha behov for. Det er overhodet ikke nødvendig for en vanlig søker å forholde seg til dette, eller å "definere seg selv" i en eller annen kategori. Dette er kun et "verktøy" politiet internt kan/skal benytte for å regulere antall våpen en skytter kan tenkes å ha bruk for. Det er faktisk opp til søkeren selv å velge hvordan man dokumenterer aktivitet. Dersom jeg synes en gang pr. mnd. siste 6 mnd. er aktivitet nok, så kan jeg fritt søke på dette grunnlaget ved å dokumentere denne aktiviteten (ved f.eks å ta kopi av treningsprotokoll osv.). Jeg kan også bedrive privat "tørrtrening" hjemme som f.eks styrketrening eller "mental trening". Jeg kan øve med luftvåpen hjemme i stua osv. Dette er akkurat like "god" aktivitet som å stå på banen å svi av krutt.

 

P.s Var det opp til meg, skulle man hvert 5-10 år ha kjørt hardt på alle innehavere av kortpang, og krevd dokumentert medlemskap i pistolklubb. Så kansje man fikk bort disse som sitter med våpen men ikke er tilsluttet noen klubb.

Slik det er i dag, er hele greia bare en sovende lovgivning.

 

Dette er jeg forsåvidt enig i, men at politiet ikke håndhever denne regelen gjør ikke at klubbene har anledning til å "rapportere" til politiet om en medlem/eks-medlems status eller aktivitet. Praksien til "din" klubb er omtrent som om jeg skulle sette meg ned i veikanten med stoppeklokke og begynne med private farstkontroller, og anmelde alle bilister som bryter fartsgrensen. Klubbene er IKKE politi og skal heller ikke "assistere" politiet på denne måten. Dersom myndighetene ikke vil eller kan håndheve loven så er det ikke opp til "hvem som helst" å ta saken i egne hender (noe som din klubb gjør). En fullstendig forkastelig praksis mener nå jeg.

 

Av ting jeg har skrevet i denne tråden, er det en ting jeg er redd jeg kan ha gått meg noe vill i. Og det er klubbenes adgang til selv å skjerpe enkelte regler.

Jeg vet ikke om de har denne adgangen, jeg har i stor grad antatt at de har den. Siden "alle" tydligvis gjør som de lyster.

Det er fordi alt for mange (nye) skyttere ikke vet hvilke regler som gjelder, og at folk i det store og hele har en overdreven respekt for "autoriteter" (det være seg politiet eller en formann i pistolklubb) og at en del klubber enten ikke VET hvilke regler som gjelder, eller ikke bryr seg om de.

 

Jeg tror man må finne seg i at øvrigheta blir orientert om de som ikke tilfredstiller kravene for oppmøte, og jeg mener klubbene er det rette til å ta vurderingene på om fraværet er lovligt eller ei (sykdom kan gjøre mye med en persons oppmøte frekvens). Og slik sett mener jeg man ikke skal sende inn informasjon om slikt, før styret er enige i at vedkommende klart bryter forutsettningene som blandt annet er gitt i rundskriv om dette.

Igjen - fullstendig forkastelig (og sikkert brudd på en haug av regler i NSF og/eller NIF uten at jeg kan dokumentere dette). En klubb skal organisere klubbaktiviteter, ikke drive "angiveri". Det er ikke klart definert hvilke krav som gjelder til aktivitet, men dette er UANSETT politiet, og BARE politiets oppgave. Vi har mange meldlemmer som bare betaler kontigent og som ingen har sett på årevis. Bryter disse medlemmene loven? Sikkert mange av de - men hva så? Det får politet ta seg av - ikke styret i klubben !!!! Dessuten er det faktisk fullt mulig å ha håndvåpen som man tar fram en gang i året på hytta og skyter noen blikkbokser - det er også aktivitet (På samme måte som det sikkert er mange som tar frem jaktfifla si en gang hvert 3. år). Jeg skal ha meg frabedt at noen i et styre skal vurdere om jeg bryter lover eller ei! Styret kan enten stryke et medlem som ikke betaler kontigent, eller bruke straffebetemmelsene i NIF's lovverk dersom noe bryter idrettens regler. Idrettsklubber har IKKE som oppgave å overvåke om medlemmer bryter våpenloven eller kjører på rødt lys eller snyter på skatten.

 

Her vil jeg anbefale ledelsen i Vingemutters klubb å lese "Lov for norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komite" hvor jeg spessielt kan anbefale §10-8 og hele kapittel 11 (Straffebestemmelser).

 

Dersom politiet skulle ønske å håndheve lovverket, så kunne de enkelt og greit innhente medlemsregisteret fra NSF og krysskjøre dette mot våpenregisteret. Så kunne de sende brev til alle som ikke er medlem i en klubb. Så kunne de tatt neste skritt og sjekket resultatlistene la oss si f.eks. de siste 3 år (alt ligger på nettet) og sendt de som ikke dukket opp på noen lister et brev. Det finnes ca. 35 000 håndvåpeneiere i landet (Et tall jeg har hørt) og ca 1500 (?) navn på reslutatlistene.

 

Da er jo "vedlegget" av null verdi?!

Om man kan søke på "pistol i 9mm" men i vedlegget må spesifisere våpenmerke og modell?

Kan man, med en søknad godkjent for pistol, 9mm kjøpe hva man vil

selv om vedlegget sier f.eks pistol, 9mm, Glock 17?

Eller må man sikre seg 4-5 vedlegg slik at man har valgmulighetene?

Mener virkelig ikke å kverulere, men hva i all verden er da meningen med dette vedlegget?

 

Som sagt, det må STPOL spørres om. Jeg ser ikke problemet.... :mrgreen: hvis man gjør som jeg har beskrevet

 

Hadde jeg søkt om våpen i STPOL så hadde jeg glatt levert søknad uten dette vedlegget. Så hadde jeg forlangt at de skulle behandle den som den var. Dersom de så (noe de sannsynligvis hadde gjort) hadde avslått søknaden så er det bare å klage til POD - som igjen er nødt til å godkjenne den (Eller komme med et begrunnet avslag) og dermed i praksis lagt hele denne praksisen med "vedlegg" død.

 

Så til spørsmålet... er dette bare et engangstilfelle, eller er dette vanlig saksbehandling i klubbene rundt om?

 

Dette er nok ikke vanlig saksbehandling.

 

Vet at det er klubber som på en måte "siler" medlemmer, de er mindre interessert i nye medlemmer som bare skal ha våpen for å ha det "på hytta".

Disse klubbene er mer interesserte i medlemmer som vil delta aktivt i denne flotte sporte, være med på dugnader, værve nye medlemmer og å være med å bygge opp en aktiv klubb,

 

De fleste får forklart dette ved første fremmåte og velger da selv den videre vei. Selvfølgelig velger noen naboklubben som bare er ute medl-kontingenten, men noen fortsetter.

Er de fremdeles bare ute etter å kunne kjøpe seg våpen, treneres vedleggspapirene i det lengste :mrgreen:

Lovlig ? nei.. .!!!

- men det er en privat kubb og de må da kunne ha annledning til å si at det er enkelte en ikke ønsker som fast medlem :wink: at det gjøres slik eller sånn, spiller vel liten rolle....

 

Som andre allerede har påpekt: Det er selvsagt ikke noe som heter "Privat klubb". Dette er idrett organisert under Norges Idrettsforbund. Ser du for at at en skiforening "siler medlemmer" ?? AKKURAT det samme gjelder for pistolklubber (altså de som er organisert under NSF). Klubbene skal forholde seg til lover og regler både de i den store røde boka og de som kommer fra NIF

 

Siden aktivitet er definert som oppmøte, er den type utsagn helt på bærtur.

 

Hva med å holde en litt høflig og saklig tone her?

 

Hvor står egentlig denne definisjonen? Jeg vet at man også godkjenner annen klubbaktivitet (feks å jobbe på stevne) men det kan jo ikke være slik at man kan få godkjent 6 måneder med kaffedrikking som aktivt medlemskap. Lovens §7 sier jo "Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen", og hvis man bare møter opp uten å skyte kan jeg ikke se at man har noe reellt behov.

 

Jo - det ER slik at man "kan få godkjent" 6 måneder med kaffedrikking som aktivt medlemsskap". Dersom man skal forsøke å oppkunstruere et noe søkt eksempel, så kan jeg si at "klubben nekter meg å skyte på banen fordi jeg ikke har sikkerhetskurs, og derfor har jeg behov for eget våpen slik at jeg kan skyte allikevel". Du ville vel kanskje slite litt med å få en slik søknad godkjent, men ut i fra lovens bokstav så er det faktisk mulig å argumentere på denne måten. Igjen - myndighetene stiller ingen krav til opplæring - det er det NSF som gjør.

 

Jeg har nylig startet med pistolskyting og deltar aktivt i klubbens skyteprogrammer og treningsdager. Jeg har fått høre at jeg må møte opp minst 18 ganger og vente minst i en 6 måneders-periode før jeg kan bli medlem i klubben. Jeg er altså ikke medlem mens jeg skyter aktivt i klubben.

 

Hvordan blir dette mtp. kravet om klubbmedlemskap og 6mnders aktivitet? Sier lovteksten at aktiviteten skal skje under medlemskap i klubb, eller er måten klubben 'min' opererer på helt etter boka?

 

jeg syns dette var en litt merkelig regel. Det er jo slik at det er 6 mndr fra innmelding som gjelder ifht erverssøknad - hvis da ikke klubben tilbakedaterer innmeldingsdatoen blir det 12 mndrs ventetid...Tilbakedatering av formelle forhold bør man generelt være forsiktige med.

 

Ihht NIFs basis lovnorm heter det forøvrig at "Alle som aksepterer idrettslagets og overordnede idrettsmyndigheters lover og bestemmelser kan bli tatt opp som medlem" - Merk kan, man har altså ikke rett til medlemskap helt uten videre, men klubben skal nok ha gode grunner for å nekte medlemskap (kapasitet kan kanskje være en slik grunn).

 

Igjen - INGEN NSF-KLUBB kan nekte noen medlemsskap som Baardl her påpeker. Kapasitet eller ikke kapasitet spiller ingen rolle. Dette er bestemt av NIF sentralt og ingen klubber kan vedta andre regler rundt dette. Det noen klubber har praktisert, er å ikke arrangere sikkerhetskurs for nye medlemmer, og dermed "blokkere" tilgang til banen for nye medlemmer. Da kan man selvsagt ta sikkerhetskurs i en annen klubb, og så kreve tilgang til banen og aktiviteter på like vilkår som alle andre medlemmer. Dersom klubben fremdeles hadde nekten meg tilgang hadde jeg innrapportert de til NSF/NIF for diskriminering.

 

Jeg synes klubbene skal få gjøre som de selv vil, men da får de opplyse om hva slags praksis de har første gang man møter opp og forklare at "dette er ikke vanlig, men sånn gjør vi her", sånn at man ikke får noe sånt i trynet etter 6 mnd's medlemskap at man kun får ha en .22.. I min klubb har folk fått kjøpe seg 454 casull som førstevåpen. :P

 

Selvsagt kan ikke klubbene gjøre som de vil. Folk må slutte å tror at pistolklubber er noen "private gutteklubber" hvor styret og/eller formannen kan gjøre som de vil. En pistolklubb i NIF er en et idrettslag på samme måte som en hvilken som helst annen idrettsforening. Prøv setningen "I vår sykkel-klubb får nye medlemmer bare sykle med 5 gir det første året, dersom styret godkjenner det. Det står jo i reglene så folk vet jo om det før de melder seg inn" Hallo?

 

Jeg blir så provosert av alle disse klubbene og lokale politikammerene som tar seg til rette og (feil-)tolker loven som de vil at jeg nesten får lyst til å melde flytting til Bergen og melde meg inn i klubben bare for å kjøre gjennom en sak. Det går bare ikke ann å holde på sånn.

 

Desverre så får klubbene holde på sånn fordi det er for mange som finner seg i urett, eller ikke gidder å "ta opp kampen" bare de får det de vil ha. På tide å våkne litt og lage litt bråk for de som er medlem av slike klubber mener nå jeg da.

 

 

Som andre har sagt før meg: Det er på høy tid at NSF sentralt tar tak i dette og kommer med felles retningslinjer for hvordan klubbene bør forholde seg til dette. Jeg tror at dette desverre er er nok en sak som ingen gjør noe med av frykt for å "vekke bjørnen". Dersom NSF krever likebehandling av søkere i alle klubber og at alle skal bruke samme "skjema" og fronter dette ovenfor POD, så kommer sikkert POD med et nytt rundskriv som legger seg på "strengest mulig tolkning". Dette burde jo også selvsagt vært klargjort i den nye forskriften (hvordan skal klubbene oppfylle sin rolle i fordindelse med en våpensøknad og dokumentasjon av aktvitet?).

 

Vi får se om noen etterhvert tar tak i saken og blir kvitt denne utingen som tydeligvis finnes i en del klubber.

 

 

GreyGhost

Link to comment
Share on other sites

Jo - det ER slik at man "kan få godkjent" 6 måneder med kaffedrikking som aktivt medlemsskap". Dersom man skal forsøke å oppkunstruere et noe søkt eksempel, så kan jeg si at "klubben nekter meg å skyte på banen fordi jeg ikke har sikkerhetskurs, og derfor har jeg behov for eget våpen slik at jeg kan skyte allikevel". Du ville vel kanskje slite litt med å få en slik søknad godkjent, men ut i fra lovens bokstav så er det faktisk mulig å argumentere på denne måten. Igjen - myndighetene stiller ingen krav til opplæring - det er det NSF som gjør.

Men det at NSF stiller krav om sikkerhetskurs, før deltakelse i konkuranser etc, må vel også bety at klubbene ikke har anledning til å dokumentere aktivitet/eller at kaliberet er lovligt til NSF program. Før sikkerhetskurset er fullført. Altså at søker man våpen med begrunnelse i NSF's program. Så skal ikke klubbene dokumentere noe aktivitet/medlemskap etc før kurset er gjennomført. Dette i hennhold til NSF sitt reglemang.

 

Ergo har man ingen lovlig mulighet til å søke på våpen til bruk i NSFs program, uten å inneha sikkerhetskurs eller tilsvarende.

 

Og Husker jeg ikke helt feil, så har praktisk skytterne ett krav om att man allerede innehar eget våpen, før en får delta på deres kurs?

 

Hvilket for meg indikerer at der i praksis ikke eksisterer lovlige (med tanke på NSF forbundslover og norske lover) sivile måter å få godkjent en enhåndsvåpen søknad på i dette kongeriket. Uten sikkerhetskurs for en nybegynner.

 

For det er vel ingen tvil om at manglende sikkerhetskurs skal medføre kokuranse nekt innenfor NSF, og at dette igjen betyr at man ikke kan søke våpen med NSF program som begrunnelse?

 

Vet dette var det samme skrevet på litt forskjellige måter, men litt presiseringer må man nok bare leve med. :D

 

P.s "min"klubb har som jeg tidligere har skrevet, endel regler rundt dette i sitt regelverk. Men jeg sitter med ett inntrykk av at den delen med raportering, ikke blir praktisert. Hvorfor vet jeg ikke, men det er kansje det klokeste utifra lovverket (det Norske).

Link to comment
Share on other sites

NSF stiller såvidt jeg vet ingen krav om opplæring men har ett opplæringsopplegg som anbefales (av NSF), derimot stiller Politiet krav om "nødvendig" sikkerhetsopplæring og 6 mnd aktivt medlemskap. Klubber med tilknytning til NSF, velger vel da litt forskjellige løsninger innen hvordan den enkelte klubb defacto håndterer denne opplæringen i forhold til mengden søkere og antall aktive. (Storbyen Pistol og Spaser klubb med 450 medlemmer og med stor tilgang på nye personer i sentrale strøk har vel gjerne ett mer organisert opplæringstilbud, enn hva Glesbygda Pistol og rakfisklaug har med 25 medlemmer har...)

 

Ikke at det nødvendigvis betyr noe som helst for kvaliteten på opplæringen - men rammene rundt det blir litt forskjellig i forhold til om du har 50 mann på kurs i året som du ikke vet noe som helst om, enn om du har 5 mann, hvorav alle er kjente fjes.

 

I første tilfellet ville jeg sagt at du har ett behov for kurs, hvor inngangsverdiene er å få alle opp på ett sikkerhetsmessig likt nivå, uavhenging av bakgrunn og i det andre tilfellet hvor det antagelig er mer rom for individuellt tilpasset opplæring uten at det nødvendigvis er behov for de formelle rammene som ett kurs gir... :)

Link to comment
Share on other sites

 

Og Husker jeg ikke helt feil, så har praktisk skytterne ett krav om att man allerede innehar eget våpen, før en får delta på deres kurs?

 

 

Dette varierer litt, for NFPS har klubber som også er "medlem" i NSF. De klubben finnes det noen av som krever at man starter i NSF.

Men så har man også endel klubber som bare er "medlem" i NFPS, bl.a. Trondheim Feltskyttere. Der har man to typer kurs. Det er nybergynnerkurs, for de som ikke har egne våpen(og ikke har vært noe borte i pistol før)

 

Også har man godkjenningskurs, som er kurset for å kunne konkurrere i Praktisk

Link to comment
Share on other sites

Fy søren, man leser reglemang og lover til øyet blir stort og vått. Man er så noenlunde sikker på at man har fått med seg det viktigste, for så tilslutt finne ut at man ikke vet noe som helst. :?

 

Problemet er ikke reglene, men 1001 (eller mer) forskjellige måter å praktisere de på. Man vet tilslutt ikke hva som er riktigt (og det tror jeg mange av de som bruker disse reglene ikke vet heller). :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hele skjemaet er vel laget for å "lette" søknadsgangen ved førstegangs søknad på håndvåpen?

Det finnes ingen hjemmel som kan benyttes for at dette skjemaet MÅ medfølge søknaden.

Det er jo bare å sende inn søknad som vanlig, våpenkontoret vil i de tilfelle det er nødvendig innhente nødvendig informasjon fra klubben.

 

Mine søknader har da alltid gått igjennom uten noe mas, har aldri hatt noe skriv eller "anbefalingsbrev" fra noen klubb eller noen ting. Kun lagt ved kopier av medlemskort for klubber og forbund.

Kan man dokumentere medlemskap i klubb og forbund, og godtgjøre en grunn for at man skal kjøpe det våpen det søkes for, så skal det ikke være noe i veien for å få ting godkjent. Så sant man oppfyller søknadskravene ellers.

Link to comment
Share on other sites

spørsmål 2. Å betale kontigent er aktivitet, ergo kan medlemt rgens som aktiv sidne han betalte første medlem kontigent.

3 man kan vel bekrefte at medlemmet har kurs eller tilsvarende

4 har vel ikke klubben noe med

5 Søkeren kan få låne evntuelle klubbvåpen på skytebanen.

6 ja eller nei (Basert på om det går an ikke om det er egnet. det går an å skyte fin felt med en thompson contender i .22 eller magnum 1 med en ruger SP101. Det går an å skyte praktisk med en babybrowning i .25 acp

7 uinteressant, det organisasjons tilknyttning som gir erverv

8 saksopplysining (Somm politet bør sitte med)

9 kan ikke klubben avgjøre, det er opp til søker å dokumentere.

Link to comment
Share on other sites

8) Lynrask hjelp her som vanlig!

Det jeg glemte er at dette skjemaet kommer fra politiet direkte til klubbens styre ETTER at søker har levert søknad med alle felter utfylt. I dette tilfellet gjaldt det en utvidelse med et våpen søkeren trengte. Han har fra før både lange og korte våpen......

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg lese & takker for svar og hjelp her. Skjemaet er nok et resultat av at vi har fått 'nye kluter' i stillingen på lokalt våpenkontor.

Vi vil selvsagt gjøre det så enkelt for politiet som mulig, men når man (i værste fall) risikerer å ødelegge fremtiden til en kommende Bjørndalen ved å svare feil......

(Hvis jeg forsvinner fra forumet litt betyr det at jeg er og trener pistolskyting! La svarene strømme på!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo pr. definisjon nybegynner, men jeg har også konkurransenivået til en mosjonsskytter, og trener som en konkurranseskytter.

 

Så da må man vel krysse av litt her og der da?

 

Det er en ting som jeg lurer litt på er følgende fra ”Vedlegg_476”:

 

3.5.1.2.3 Krav til medlemskap i skytterklubb/forbundstilknytning

 

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting kan bare gis søker som godtgjør medlemskap i skytterlag/klubb tilsluttet skytterorganisasjon godkjent av Justisdepartementet/Politidirektoratet.

Den som skal erverve og inneha pistol eller revolver må i tillegg dokumentere 6 måneders aktivt medlemskap i pistolklubb."

 

Jeg har vært aktiv i over fire måneder, jeg har tatt sikkerhetskurs og har for lengst gått forbi kravet til antall treninger de første 6 månedene. Jeg trener 3-4 dager i uka, luft og finpistol, og har deltatt i håndfull konkurranser.

 

Men, og dette er et stor men, jeg har enda ikke blitt medlem i klubben, jeg søkte når jeg meldte meg på sikkerhetskurs men har ikke fått svar.

 

Så da lurer jeg, er 6 måneders aktivitet og medlemskap godkjent, eller skal det være seks måneder medlemskap og aktivitet?

 

 

(Hvis jeg forsvinner fra forumet litt betyr det at jeg er og trener pistolskyting! La svarene strømme på!)

Det var en god ide, jeg får dra å trene litt pistolskyting selv ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husker selv mitt første besøk på pistol bana...

Var ett besøk eg aldri kommer til og glemme.. :evil:

Må vere medlem i klubben i 1 år for og da bli "annbefalt" .22.. Og måtte delta på konkuranser osv for og kunne vise seg verdig noe mere enn dette.. :shock:

Heldigvis kom eg i kontakt med en klubb som følger reglene og ikke har noe "hjemme komponerte"

løsninger :D

Folk burde jo gjøre opprør mot slike klubber på samme måte som med blysaka og JFF..

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:( Ufattelig at enkelte klubber hever seg over lover og forskrifter og ødelegger for både intresserte og nybegynnere.

Hvis en klubb's ledelse først skal være reservepoliti må det vel heller være en fornuftig oppgave å rapportere innaktive medlemmer... Jeg skrev HVIS.. Og med innaktive medlemmer tenker jeg på folk som ikke har vist seg på bana de siste 20 åra... (Eller noe deromkring..)

 

Er det noen av dere dyktige folka her som kan tenke seg å komme med en 'spiselig' tekst på et sånn skjema?

Jeg er sterkt fristet til å hjelpe det lokale våpenkontoret med et forslag til skjema som er holdbart for de å bruke uten å dytte ansvaret over på skyteklubb / lag!

Link to comment
Share on other sites

Klubben skal ikke dokumentere noe som helst utover medlemskapet, og deltagelse på kurs. Og så kan en gi det aktuelle politidistriktet en liste over hvilke programmer klubben administrerer.

Om aktiviteten etterspørs, er dette noe våpensøkeren må dokumentere, for klubbene å drive som konsulenter for det lokale våpenkontoret er ganske betenkelig, og gir muligheter for forskjellsbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sterkt fristet til å hjelpe det lokale våpenkontoret med et forslag til skjema som er holdbart for de å bruke uten å dytte ansvaret over på skyteklubb / lag!

 

Det måtte vel vært noe så enkelt som dokumenasjon på aktivitet (kan løses på mange måter innad i klubben, stempel på et kort ved fremmøte feks.?), dokumentasjon ved startkort/resultatlister?, dokumentasjon på klubbmedlemskap (kopi av medlemskort enkelt og greit), og dokumentasjon på forbundstilhørighet (medlemskort, startkort osv)?

 

Det er jo dette de (våpenkontoret) ønsker, hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig?

Et enkelt skjema hvor man krysser av og fyller ut, skriver på vedleggs nummer, og kopierer alle vedlegg og slenger sammen med det skrullete skjemaet?

 

Jeg hadde vært medlem i den lokale klubben i ca 2 måneder når jeg søkte på mitt første håndvåpen. Jeg hadde riktignok vært medlem i en annen klubb i over 1 år tidligere, men ingen av klubbene ble forespurt av våpenkontoret, hverken vedr. medlemskapet eller aktivitet.

Men med god dokumentasjon på aktivitet og klubb/forbundstilknytning så skal det ikke by på noe problem å få innvilget søknaden, enten det er på Lillehammer, Lillestrøm eller i Oslo.

 

Skal du hjelpe det lokale kontoret med å utforme et slikt skjema, så bør du vel snakke med de og forhøre deg om hva de egentlig forventer å ha av dokumentasjon og bekreftelser fra klubb/forbund og skytter, og samtidig forhøre deg om hvor det er hjemlet at de krever slik informasjon. I følge forskriften så er jo en søknad ganske "rett frem" egentlig, uten noe mer fikfakserier. I hvertfall slik jeg forstår den og har opplevd den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...