Jump to content

Behandling av våpensøknad i klubb


sp33do

Recommended Posts

Her i kommunen er det slik at politiet ringer til formannen i klubben og hører om du har vært aktiv i de minst seks månedene du har vært medlem. Formannen sjekker skyteloggen, og du bør ha vært på de aller fleste treningene for å få bekreftelse fra klubben på at du er aktiv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk Woff :)

 

MEN dem er skikkelig strenge for tiden! Hørte om en i klubben nå i høst som fikk avslått søknad på .22 fordi han "hadde for mange våpen" enda han ikke har .22 fra før av! Han har riktignok flere andre pistoler. Dette reagerte formannen på og skal nå hjelpe han.

Link to comment
Share on other sites

søknad om nye
Den aktuelle saken gjelder en av våre 'mosjonsskyttere' det vil si en som har et ganske stort aktivitetsnivå. Han har også våpen fra før, men trenger et nytt... Så dette skjemaet er litt forvirrende...

@BOK: Det blir jo helt 'på tryne' å avslå søknad på en .22 pistol.. Det er vel det viktigste våpenet for en pistolskytter mener nå jeg! 8)

Link to comment
Share on other sites

Formannen sjekker skyteloggen, og du bør ha vært på de aller fleste treningene for å få bekreftelse fra klubben på at du er aktiv.

Skyting er ingen nødvendig aktivitet for å få godkjent aktivitet i henhold til regelverket. Det står spesifisert noe slikt som at bla. frivillig, og organisasjons arbeid er regnet som aktivitet.

 

Men klart det finnes enkelte kontorer og formenn som er vrange på dette. Egentlig så er det vel et "ikke eksisterende" dilemma, da de aller fleste vel er medlemmer for å skyte, ikke for å prate shit og drikke kaffe?

(svartkrutt skyttere er untatt :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Er denne blanketten blitt 'standard' ?

Fikk det samme skjemaet i fanget fra mitt våpenkontor. En rask telefon og det var en sagablott her hos oss!

Det er kun nr. 2 på det skjemaet som kan besvares av klubben. Resten står enten på søknaden til vedkommende skytter, eller er skytterens sak og dokumentere.

 

Nr.4 er jo direkte frekk eller skummel. Tenk om jeg skrev nei der. Tror du vedkommende hadde fått igjennom søknaden (på første forsøk) ...skal jeg gjøre politimesterens jobb, skal jeg ha lønna hans også :P

 

Nr.5 ...ærlig talt!

 

Nr.6 Det står i deres eget rundskriv at det forutsettes at saksbehandleren er kjent med våpenklassene innenfor forbundene.

 

Nr.7 Dette kan selvfølgelig svares på, men siden 99% som søker tilhører en klubb i nærheten av sitt politidistrikt vet våpenkontoret dette.

 

Nr.8 Samme som over.

 

Nr.9 "Jeg" vet vel ikke hva "Du" har deltatt på?

 

Siden det allerede har falt en dom i en sak ang. "bekreftelsespapiret" bør virkelig myndigheten selv se hvor de tråkker.

Link to comment
Share on other sites

Hørte om en i klubben nå i høst som fikk avslått søknad på .22 fordi han "hadde for mange våpen" enda han ikke har .22 fra før av!

Dårlig formulert søknad? Eller manglende kunnskap fra saksbehandler på våpenkontoret? Enten eller!

Kan man godtgjøre et behov for et 22 våpen, så finnes det vel ingen grunn til å avslå søknaden? Men dersom søknaden er "mangelfull", i den forstand at den er dårlig skrevet/mangelfull/ikke godtgjort behov slik som foreskrevet i regelverket så finnes det jo grunner for å gi avslag på søknaden. Vise til et visst aktivitetsnivå, og henvise til mengdetrening innenfor et gitt forbund/innendørs trening i vinterhalvåret så burde ethvert våpenkontor godkjenne en søknad vel?

Og husk, ved avslag så gis man adgang til å klage inn for direktoratet. Der snur saken tenker jeg, OM skytteren/formannen klarer å godgjøre behovet for et 22 våpen da selvsagt. :)

Link to comment
Share on other sites

det er ikke noe merkelig med avslag på .22 pistolen.

Har vedkommende aktivitet som tilser at han kan erverve 4 håndvåpen innen forbundets program så er det fire våpen. Ikke noe sludder om kaliber.

 

Det er opp til skytteren å prioritere slik at han har nødvendige våpen, ikke politiet.

Link to comment
Share on other sites

Har vedkommende aktivitet som tilser at han kan erverve 4 håndvåpen innen forbundets program så er det fire våpen. Ikke noe sludder om kaliber.

Selvsagt, stemmer jo 100% med hva jeg forsøker å få frem det. Da har jo søkeren problemer med å godtgjøre behovet for det nevnte våpnet.

Klarer han derimot å godtgjøre behovet, så kan jeg ikke se at det skulle være noen grunn til at skytteren ikke skulle få innvilget det. Om han fra før ikke har noe som går i fin-felt (dersom det er NSF da?) så skulle det vel ikke finnes noen grunn til å ikke godkjenne denne søknaden? Er det fler våpen enn .22 som går i fin-felt da? (Nei, jeg er ikke akkurat noen felt skytter, og har ingen greie på de grenene).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...