Jump to content

Behandling av våpensøknad i klubb


sp33do

Recommended Posts

Har tidligere lest om folk som har opplevd svært lang behandlingstid hos Politiet ved våpensøknad. I mitt tilfelle er det klubben som er den store flaskehalsen. Til tross for at politiet for over 3 mnd siden sendt en forspørsel til klubben ift min håndvåpensøknad, har klubben fortsatt ikke klart å svare. Etter henvendelse til styret i klubben, som videresendte min henvendelse til "rette" vedkommende som behandler slike saker fra politiet, har jeg etter flere uker ikke hørt noe, til tross for purring!

 

Trodde oppriktig at klubbene forstod sin besøkelsestid og la til rette for medlemmene, og hadde et genuint ønske om å beholde sine medlemmer, fremfor det jeg nå opplever som ren og skjær sabotasje!

 

Så til spørsmålet... er dette bare et engangstilfelle, eller er dette vanlig saksbehandling i klubbene rundt om?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er slik jeg er fortalt at det skal gjøres i vår klubb og i Oslo. At man søker Politiet, som da tar kontakt med klubb for bekreftelse, før søknad godkjennes.

 

Men uavhengig av rekkefølge, burde man vel kunne forvente at klubbene klarer å gi en bekreftelse på at søker er medlem, har bestått kurs og deltatt på trening, innen rimelig tid?

Link to comment
Share on other sites

Dette høres bakvent ut :roll:

Det naturliger er å få godkjenning fra klubben FØR man søker politiet.

Dersom man har godkjent kurs og deltar på trening skal det være en selvfølge at klubben godkjenne minst en 22LR i første omgang.

Etter hvert skal klubben godkjenne de våpen du trenger til de program klubben skyter og som du deltar i.

 

Dette selvsagt dersom det ikke er andre forhold som gjør at klubbledelsen ikke ønsker deg som medlem, men da burde de gi grei beskjed om dette.

 

Klubbledelsen skal ikke være "småkonger" men fremme medlemene sine interresser. :D

Link to comment
Share on other sites

Etter din beskrivelse høres det ut som dere starter i feil ende.

Det er jo klubben som i forkant av en søknad må gi deg en bekreftelse på aktivitet og minimum 6 mnd medlemskap.

For etter den praksisen som er rundt her tar politiet ikke imot søknaden før søker har ordnet med nødvendig dokumentasjon.

Den praksisen du beskriver vil uten tvil gi ekstra lang behandlingstid.

Men de er vel litt sære i oslo området. :P

Link to comment
Share on other sites

Dersom man har godkjent kurs og deltar på trening skal det være en selvfølge at klubben godkjenne minst en 22LR i første omgang.

Etter hvert skal klubben godkjenne de våpen du trenger til de program klubben skyter og som du deltar i.

 

 

En klubb skal ikke godkjenne noe som helst, de skal bekrefte medlemskap, opplæring, aktivitet og at de har program for det omsøkte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Sån jeg opplever det hos oss er første våpen 22LR. Etter 2 måneder kan det søkes om flere våpen tilpasset klubbens program.

Men flere våpen blir bare innvilget dersom det kan dokumenteres aktivitet med 22LR.

Regner med at reglene kan være forskjellig i de forskjellige klubber men regler er det over alt. :!:

Vet ikke om dette er vanlig i alle pistolklubber men jeg har inntrykk av at politiet ønsker uttalelse fra klubben og dokumentasjon av aktivitet. :?:

Dersom dette er på plass går våpensøknaden gjennom uten problem. :)

Dersom ikke klubben godkjenner en våpensøknad fra et medlem er det vanligvis en grunn til dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Politiet avgör söknaden inte din klubb. Dock så kan det vara förståeligt med att man godkjänner klubbens regler genom att vara medlem. Vet om två tillfällen där förman uppmanat vapenkontoret att medlemmen inte borde få kjöptillåtelse efter de 6 månader. Det kan vara av olika orsaker. (De två fick likaväl kjöptillåtelse). "En klubb skal ikke godkjenne noe som helst, de skal bekrefte medlemskap, opplæring, aktivitet og at de har program for det omsøkte våpen."

Link to comment
Share on other sites

Dersom ikke klubben godkjenner en våpensøknad fra et medlem er det vanligvis en grunn til dette :?:

 

 

Det finnes alltid luringer som ønsker å drive privat regulering, men klubben har altså ingenting med å godkjenne noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Det en klubb har myndighet til er å uttale seg om søkeren tilfredstiller de krav som stilles med tanke på medlemskap og aktivitet.

Jeg vil tro at politiet vil legge merke til uttalelsen fra klubben.

Link to comment
Share on other sites

Dersom ikke klubben godkjenner en våpensøknad fra et medlem er det vanligvis en grunn til dette :?:

 

Dersom dette er tilfelle, burde jo klubben informert medlemmet om slikt?

 

Dog finner jeg det svært lite tilfredsstillende at klubben ikke svarer, verken meg eller polititet (det er altså 3 mnd siden Politiet sendte forespørselen)!! Dersom de ansvarlige i klubben har så mye å gjøre at de ikke klarer å håndtere slike henvendelser/våpnesøknader, er ikke klubben tjent med å ha disse personene i slike posisjoner og burde erstattes!?

 

Just my 5 cents!

Link to comment
Share on other sites

:) Her på Lillehammer har vanlig praksis vært at politiet har innhentet søkers aktivitet og medlemsskap fra formannen i klubben, men nå er det nye folk på våpenkontoret, og de vil ha med bekreftelse fra klubben sammen med søknaden..
Link to comment
Share on other sites

Har tidligere lest om folk som har opplevd svært lang behandlingstid hos Politiet ved våpensøknad. I mitt tilfelle er det klubben som er den store flaskehalsen. Til tross for at politiet for over 3 mnd siden sendt en forspørsel til klubben ift min håndvåpensøknad, har klubben fortsatt ikke klart å svare. Etter henvendelse til styret i klubben, som videresendte min henvendelse til "rette" vedkommende som behandler slike saker fra politiet, har jeg etter flere uker ikke hørt noe, til tross for purring!

 

Trodde oppriktig at klubbene forstod sin besøkelsestid og la til rette for medlemmene, og hadde et genuint ønske om å beholde sine medlemmer, fremfor det jeg nå opplever som ren og skjær sabotasje!

 

Så til spørsmålet... er dette bare et engangstilfelle, eller er dette vanlig saksbehandling i klubbene rundt om?

 

Bytt klubb :evil:

Link to comment
Share on other sites

Dette med at klubben ikke skal legge seg bort i hvilke våpen du vil ha er nå en sannhet med modifikasjoner. I vårt distrikt som er Hordaland er det utarbeidet et skjema fra Politiet som skal være med våpen søknaden. I dette skjemaet SKAL klubben anbefale hvilke kaliber du ønsker å få. Jeg har nettopp søkt om en 9mm hvor klubben har anbefalt kjøp av en 9mm i dette skjemaet, så fant jeg en .45 som jeg fikk veldig lyst på. Da jeg ringte til våpenkontoret for å spørre om å bytte, fikk jeg beskjed om at da måtte de ha en ny bekreftelse fra klubben med .45 påført.

 

Når det gjelder "byråkrati" med våpen søknad er det fra klubbens side en regel som sier at anbefalinger kun blir gitt i forbindelse med klubbens styremøter. Det kan dermed ta litt tid i mellom hver gang man skriver ut anbefalinger. Når det gjelder Politiet tok de dem 6 dager fra jeg leverte søknaden til den lå i posten min ferdig godkjent. Det klager ikke jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Dette med at klubben ikke skal legge seg bort i hvilke våpen du vil ha er nå en sannhet med modifikasjoner. I vårt distrikt som er Hordaland er det utarbeidet et skjema fra Politiet som skal være med våpen søknaden. I dette skjemaet SKAL klubben anbefale hvilke kaliber du ønsker å få.
Du har misforstått en smule. Politiet spør klubbene om omsøkte våpen/kaliber er egnet til skyteprogram som er aktuelt i klubben (sånn er det åpenbart også i Hordaland), ikke om klubben anbefaler noe som helst. At en klubbs ledelse tar på seg slike roller som fremgår her :roll: er neppe noe politiet har funnet på.
Link to comment
Share on other sites

At en klubbs ledelse tar på seg slike roller som fremgår her :roll: er neppe noe politiet har funnet på.

 

Kan ikke vi få frem i "dagslyset" hva som ikke skal vere normal praksis i linken over slik at folk har en mulighet til og se og lære av dette?

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Første gang man søker om våpen kan man KUN søke om et våpen med kaliber .22.

Normale minimumskriteria for å erverve pistol er 21 års alder og 6 måneders aktivt medlemsskap i klubb tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. Videre gis det (vanligvis) kun tillatelse til å erverve og inneha våpen som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer moderorganisasjonen administrerer, og klubben må "ha og utøve" program utarbeidet av denne. Siden politiet (våpenkontorene) ikke nødvendigvis har oversikt over hvilke våpen som lovlig kan benyttes i en klubb/organisasjon skyver de ansvaret for den kunnskapen over på klubben og spør denne.

 

Normal praksis er da at klubben svarer sannferdig på dette og alt annet politiet spør om, ikke at den benytter anledningen til maktmisbruk (jeg tillater meg å tvile på at et menneske som er skikket til å inneha en .22 ikke er skikket til å inneha noe kraftigere kaliber)

Link to comment
Share on other sites

Eg leser i linken:

At en får ikke uttalelse fra klubben før etter at det er gått 6 måneder siden sikkerhets kurset?

Er det ikke 6 måneder medlemskap+ tilstrekkelig oppmøte/aktivitet?

Kan jo i tilfeller med skjeldne sikkerhetskurs være stor forskjell på 6 måneder medlemskap og 6 måneder etter sikkerhetskurs.

Er det ikke klubben som forlanger sikkerhetskurs og ikke politiet?

Kan med andre ord søke våpentilatelse uten sikkerhetskurs når en har 6 måneder medlemskap og tilstrekkeligt med aktivitet?

Tenker no på hva loven sier, ikke hva som er praksis i klubber.

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

øhhhh

her ser det ut som enkelte pistolklubber vil leke onkel politi.

 

man skal ikke søke klubben om å få erverve våpen, det søker man politiet om. klubben skal skrive en attest på at man har vært aktiv i min 6 mnd å er medlem. de skal også eventuelt uttale hvilke våpen som er godkjent til det omsøkte program.

 

eller har jeg misforstått totalt?

Link to comment
Share on other sites

Og merk deg du får kun ett våpen kaliber 22LR. Ikke to for ekesempel til match og spesialfelt. :?

 

Det stemmer ikke.. Nesten "alle" i min klubb har både to å tre våpen i 22 Både match og spesial.

Er heller ikke no prob å få fire revolvere el. Spesrev(38) revfelt (38) mag1 (357) Mag2 (44mag)el lignende :)

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke.. Nesten "alle" i min klubb har både to å tre våpen i 22 Både match og spesial.

 

Dette var en kommentar til de reglene som var linket fra en bestemt pistolklubb og gjelder første søknad om våpen.

2 månder etter å ha søkt om første våpen kan man skøke om flere våpen.

Link to comment
Share on other sites

Enda en grunn til at jeg er glad jeg ikke er bergenser, her ser det ut til at bergen pistolklub har funnet opp en ny lov, nemmelig loven om at de GODKJENNER ???????? kun 22 kaliber til førstegangs søkende. Hva om jeg hadde bodd i bergen(huff) og var kunn interesert i feltskyting,for eks militerfelt, har jeg da måttet rote bort penger på en 22 og så etter et par år hvist noen i styret likte tryne mitt så kunne de GODKJENNE en 9mm????????????????.

 

Jeg vil selvsakt anbefale alle å starte karieren med en kurant 22lr, men at dette er påbudt virker for meg snodig, da jeg selv er medlem av en klubb i trøndelag, og ingen i styret har følt noen trang til å blandeseg borti kalibervalg, de kommer med gode råd, men om kaliberet går overens med de respektive øvelene så skriver de på en anbefaling, som deretter POLITIET godkjenner. jeg kjøpte foresten 357 mag og 45 acp første året og kan ikke se problemet, men i fiskeværet på vestlandet hadde sikkert dette vert FARLIG!

 

Jeg har div kontigenter bak meg fra Libanon og balkan og håntert nermest daglig skarpladde ag3,mp5 og 12,7 samt en mengde skytetrening i forsvaret, og om noen har nektet meg annet en 22lr hadde jeg blidt FORNERMET.

 

Er dette praksisen for de at noen tror at 22`n ikke er farlig. Blir man skutt i hode av naboen på stanplassen spiller det liten rolle hvilket kaliber det er snak om, 22`n er mer en nok

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor skulle det være mere problematisk med flere våpen i samme kaliber dersom man er aktiv som match skytter og spesialfelt skytter :?: Og klubben arrangererer begge typer konkurranse:?:

 

Beklager at eg ikke presiserte dette bedre og bare tengte dette.. he-he

Tengte da på folk som bare bruker .22 som et rimeligt treningsvåpen , ikke de som aktivt utøver match og/eller spesialfelt.

 

 

John

:oops:

Link to comment
Share on other sites

Eg leser i linken:

At en får ikke uttalelse fra klubben før etter at det er gått 6 måneder siden sikkerhets kurset?

Er det ikke 6 måneder medlemskap+ tilstrekkelig oppmøte/aktivitet?

Kan jo i tilfeller med skjeldne sikkerhetskurs være stor forskjell på 6 måneder medlemskap og 6 måneder etter sikkerhetskurs.

Er det ikke klubben som forlanger sikkerhetskurs og ikke politiet?

Kan med andre ord søke våpentilatelse uten sikkerhetskurs når en har 6 måneder medlemskap og tilstrekkeligt med aktivitet?

Tenker no på hva loven sier, ikke hva som er praksis i klubber.

 

 

John

:mrgreen:

Loven krever at man ikke søker før tidligst etter 6 måneders medlemskap, og etter tilstrekklig aktivitet (definert til 2-3 oppmøter i måneden). Hvor de har fått 6 måneders fra sikkerhetskurset fra, må småfuglene vite. Dette er tydligvis en klubb jeg ikke vill være medlem av.

 

Videre krever loven at klubbene dokumenterer at søkeren har fått tilstrekklig opplæring i sikker bruk av håndvåpen. Hverken mer eller mindre.

 

Altså er det opp til den enkelte klubb å definere hva som er tilstrekklig opplæring (noe som kan variere etter hvilken person en har med å gjøre).

 

Dette gir enhver klubb muligheten til å nekte å anbefale en søknad, basert på at de ikke føler seg komfortable med t.d en persons oppførsel på banen/i klubben. I hennhold til dette (vet dette har blitt brukt mot minst en som var noe for het på grøten i min klubb, til vedkommende fikk føttene ned på jorda).

 

Samtidigt så ser man at det kreves godkjent sikkerhetskurs av flere og flere klubber for å kunne få skyte på baner rundt om (eller for å kunne gjesteskyte hos andre klubber).

 

Slik er altså en standard for hva som er tilstrekklig opplæring, på vei inn i systemet (fremdrevet av klubbene og kretsene). Og selv om dette kravet i utgangspunktet er strengere enn hva loven krever. Er det nok ingen som ikke er enig i at det er ett greit nivå å sette strek på (likt for alle). Samt at innføringen i de forskjellige skyteprogrammene absolutt ikke skader for rekruteringen til konkuranseskyting.

 

 

 

Hvordan en anbefaling bør se ut er en sak i seg selv:

 

 

Etter mitt syn skal der ikke ikke stå noe om våpen merke og modell, kun kaliber i en slik anbefaling (jeg bruker altså det man kaller åpne søknader, da det hører til sjeldenheten at man vet nøyaktigt hvilket våpen merke/modell man skal ha (man sitter jo med ett anntall kandidater men slikt kan endre seg mye på de 12 månedene (6+6) en har på seg til å bruke søknaden :wink: ).

Til det tar tingene normalt alt for lang tid å få gjennom byråkratiet om man skal satse på bruktkjøp, for når man endlig er gjennom, har selger normalt solgt våpenet til en med innvilget søknad, fremfor å vente på ett kansje fra ordensmakten).

 

Klubben skal stadfeste at kaliberet som det er søkt på, er lovligt i hennhold til klassen våpenet er søkt for (t.d 22lr til standardpistol).

 

Ved å signere en slik anbefaling, så stadfester klubben automatisk personens skikkethet sikkerhetsmessigt (garanti for nødvendig opplæring).

 

Jeg mener man må motarbeide alt som smaker av at klubbene skal dras inn i valget av våpen merke og modell, da det er våpenkontoret og den enkelte kjøper som er ansvarlig for at man kjøper ett våpen som er lovligt til bruk i den klasse man har søkt for. Jeg har sett hva som kreves av dokumentasjon fra klubbene av våpenkontoret i sør? trøndelag, og jeg synes det er skremmende om slik praksis får bre om seg. Ved å kreve at klubbene på forhånd skal anbefale merke og modell i tillegg til kaliber, er man i prinsippet nesten ute av bruktmarkede her i landet. Hva skjer om man spesifiserer en modell man mener å ha råd til, men så dukker dte opp en bedre til en pris innen rekkevidde? Jo man er ganske enkelt ute av banen, og slikt kan man ikke godta da slik praksis på ingen måte er nedlagt i lovverket.

 

Selv søkte jeg nylig (og fikk selvfølgeligt innvilget) 4 våpen samt ett veklsesett (våpendel) på min første bunke innholdende søknader for håndvåpen (alle er selvfølgeligt åpne søknader).

 

Jeg ser ingen grunn til at mere unødigt byråkrati, skal hindre meg eller andre i å skyte flere grener fra år 1.

Jeg har da sålangt deltatt på Hurtig fin, standard, finfelt, militærfelt. Men kun finfelt med eget våpen, det å ikke ha eget utstyr er en enorm hemsko i forhold til konkuranseer (fikk ødelagt forige Standard p.g.a lånt våpen, og militærfelt av samme grunn).

 

Med eget utstyr åpner det seg nå mange flere muligheter til å konkurere (så lang økh innvilger utreise :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Hvor de har fått 6 måneders fra sikkerhetskurset fra, må småfuglene vite. Dette er tydligvis en klubb jeg ikke vill være medlem av.

 

Forskriften sier følgende:

Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør 6 måneders aktivt medlemskap

 

Normalt sett får man ikke delta på trening uten et sikkerhetskurs, tiden før et slikt kurs burde derfor ikke regnes som "aktiv".

Link to comment
Share on other sites

Videre krever loven at klubbene dokumenterer at søkeren har fått tilstrekklig opplæring i sikker bruk av håndvåpen. Hverken mer eller mindre.

 

Altså er det opp til den enkelte klubb å definere hva som er tilstrekklig opplæring (noe som kan variere etter hvilken person en har med å gjøre).

Loven med tilhørende forskrift sier ganske nøyaktig intet om opplæring. Forbundene gjør derimot det; det er snart 20 år siden NSF vedtok at alle som skyter i tilsluttet klubb skal ha begynnerkurs (det er AFAIK ingen andre forbund som slipper til nybegynnere).

 

Dette gir enhver klubb muligheten til å nekte å anbefale en søknad, basert på at de ikke føler seg komfortable med t.d en persons oppførsel på banen/i klubben. I hennhold til dette (vet dette har blitt brukt mot minst en som var noe for het på grøten i min klubb, til vedkommende fikk føttene ned på jorda).
Den muligheten finnes altså ikke og en klubb har heldigvis ikke mandat til å anbefale/ikke anbefale en våpensøknad. At enkelte klubber visstnok har fått spørsmål fra politiet om de anbefaler/ikke anbefaler en søknad betyr ikke at klubben har noen formell myndighet til slike uhyrligheter. Denslags spørsmål bør absolutt ikke besvares av både prinsippielle og praktiske årsaker.
Link to comment
Share on other sites

problemet er når klubber begynner lage egne regler.

 

dette skulle vært noe for enkelte dfs lag.....

ingen får søke på rifle uten å ha fått anbefaling fra et dfs skytterlag.

feks 6 mnd medlemskap og x antall oppmøte før man får anbefalt å kjøpe rifle.... om formannen da er litt vanskelig må man på x antall dugnad og.

 

dette kunne gitt litt ramaskrik.

Link to comment
Share on other sites

dette kunne gitt litt ramaskrik
At det ikke lages mer rabalder i de forskjellige pistolklubbene er jo et under! Kunne det være en idé å få en mal på dette fra NSF i samarbeide med politiet? Sånn at det blir likebehandling i hele kongleriket? Er jo litt for jævlig at enkelte klubber tydligvis 'bestemmer' mye mer enn andre. Et standard skjema burde være en grei løsning for alle?
Link to comment
Share on other sites

dette kunne gitt litt ramaskrik
At det ikke lages mer rabalder i de forskjellige pistolklubbene er jo et under! Kunne det være en idé å få en mal på dette fra NSF i samarbeide med politiet? Sånn at det blir likebehandling i hele kongleriket? Er jo litt for jævlig at enkelte klubber tydligvis 'bestemmer' mye mer enn andre. Et standard skjema burde være en grei løsning for alle?

 

Problemet her er jo at de forskjellige politidistrikt opererer forskjellig. Så først bør POD få samkjørt alle politidistriktene(eller kanskje ikke :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

hmmm... jeg lurer på om trådstarters sak har vært behndlet i i styret i min klubb. Vi har i allefall hatt en lik sak, hvor det ikke har dukket opp noen forespørsel fra tante politi. ellers syns jeg kanskje at fler medlemmer skal huske på at klubben faktisk drives av frivillig arbeid og dugnad. Det er ingen som forplikter noen til å drifte skytterlag og klubber.

 

I den sammenheng er jeg dog ening med de fleste om at klubbens oppgave er å arrangere stevner, kurs og bekrefte meldelmskap og aktivitet. Ikke godkjenmnme skyttere.

Link to comment
Share on other sites

:? Klubbene SKAL jo på en eller annen måte dokumentere til politiet at søker er medlem i klubben, samt informere (evt) om aktivitet. For å få en lik behandling over det hele burde det jo kunne utarbeides et standard dokument som kan være til hjelp både for klubbene og politiet. Det er vel ikke klubbene's problem at politidistriktene oppererer forskjellig, og et samarbeid for et sånn skjema kan vel være med på å få avklart eventuelle forskjellsbehandlinger?
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i styret i den lokale pistolklubben (NSF), bekreftelsene vi leverer ut til medlemmer som søker om våpen inneholder kun:

 

- Dato for innmelding i klubben

- At at søkeren har fått tilstrekkelig opplæring

- At søkeren har vært aktiv de siste 6 mnd

 

Vi legger oss overhodet ikke opp i kaliber, program eller hvilket nivå skytteren ligger på. Jeg kan selv ikke med min beste vilje forstå hvor det står i lov, forskrift eller rundskriv at klubbene skal anbefale søknader, uttale seg om behov og våpen/kalibers egnethet. Medlemmene våre dokumenterer selv behov med henvisning til program osv, evt med resultatlister som vedlegg. Ingen av våre aktive medlemmer har de siste årene hatt noen problemer med å få innvilget sine søknader så lenge de har kunnet dokumentere behov.

 

Når jeg ser enkelte av skjemaene som flyter rundt på nettet lurer jeg på om klubbene rundt om kring fakturerer politiet for medgått tid til saksbehandling?

Link to comment
Share on other sites

Hvor de har fått 6 måneders fra sikkerhetskurset fra, må småfuglene vite. Dette er tydligvis en klubb jeg ikke vill være medlem av.

 

Forskriften sier følgende:

Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør 6 måneders aktivt medlemskap

 

Normalt sett får man ikke delta på trening uten et sikkerhetskurs, tiden før et slikt kurs burde derfor ikke regnes som "aktiv".

Siden aktivitet er definert som oppmøte, er den type utsagn helt på bærtur.

 

 

Og så en p.s til Niki:

Klarte ikke å finne dette med at man skal ha tilstrekklig opplæring i sikker våpenbehandling i lov og foreskrift (kansje jeg har det fra ett rundskriv, eller kansje fra ett skriv fra NSF. Uansett så tar jeg infoen til etterrettning.

 

Og tilslutt:

Der er da vel ingen krav til at man skal ha sikkerhetskurs/nybegynnerkurs fra dag 1? Dette er det opp til klubbene selv å vurdere, men man kan vel ikke stille i konkuranse før dette er på plass?

 

I vår klubb er det ett krav at nybegynnerkurset er gjennomført, før våpen søknader blir anbefalt (eller aktivitet bekreftet som de sier her i klubben). Men frem til da er det fritt frem å trene med klubbvåpnene under oppsyn, selv måtte jeg vente med våpensøknadene til kurset var gjennomført. Dette selv om 6 måneder og aktivitet var oppfylt flere måneder før.

Link to comment
Share on other sites

Vi som styrer og steller i NFPS-klubber kan jo bli pålagt å dele ut skjema som vi ikke liker :(

Det skal nå nemlig lages et skriv som sier om våpenet det søkes på er egnet til divisionen det skal brukes i.

Jeg mener at dette er i grenseland for hva vi skal måtte gjøre, men er vel et ledd i NFPS sin tilpassning til PODs meninger og idéer...

Jeg vil påstå at det er politiets jobb vi pålegges her, og at vi ikke har noe med dette som klubb!

Et skjema som sier at NN er medlem og har vært det i min. de siste 6mnd er etter min mening det vi skal og bør levere!

Link to comment
Share on other sites

Vi som styrer og steller i NFPS-klubber kan jo bli pålagt å dele ut skjema som vi ikke liker :(

Det skal nå nemlig lages et skriv som sier om våpenet det søkes på er egnet til divisionen det skal brukes i.

Jeg mener at dette er i grenseland for hva vi skal måtte gjøre, men er vel et ledd i NFPS sin tilpassning til PODs meninger og idéer...

Jeg vil påstå at det er politiets jobb vi pålegges her, og at vi ikke har noe med dette som klubb!

Et skjema som sier at NN er medlem og har vært det i min. de siste 6mnd er etter min mening det vi skal og bør levere!

Link to comment
Share on other sites

er det noen politidistrikt som skal ha våpensøknad inn via pistolklubber?

 

slik jeg oppfatter dette skal pistolklubb xx ha våpensøknaden.

 

Om klubben skal se på søknadene har jeg ikke hørt noe om, men bl. a. i Sør-Trøndelag Politidistrikt skal det brukes et vedleggsskjema. Dette er ett skjema som har vært brukt i flere år(som man ser av adressen til politiet) http://www.tfs.no/download/vedlegg_vaapensoknad2.pdf

Link to comment
Share on other sites

Vi som styrer og steller i NFPS-klubber kan jo bli pålagt å dele ut skjema som vi ikke liker :(

Det skal nå nemlig lages et skriv som sier om våpenet det søkes på er egnet til divisionen det skal brukes i.

Jeg mener at dette er i grenseland for hva vi skal måtte gjøre, men er vel et ledd i NFPS sin tilpassning til PODs meninger og idéer...

Jeg vil påstå at det er politiets jobb vi pålegges her, og at vi ikke har noe med dette som klubb!

Et skjema som sier at NN er medlem og har vært det i min. de siste 6mnd er etter min mening det vi skal og bør levere!

 

Dette skjemaet tror jeg også ikke bare vil gjelde NFPS klubber, men også NSF klubber(og andre forbund) Men jeg tror skjemaet vil ligge nærmere det STPOL har brukt, og at det vil bli innført for hele landet

 

Men legg merke til at det ikke står noe om noen anbefaling der

Link to comment
Share on other sites

er det noen politidistrikt som skal ha våpensøknad inn via pistolklubber?

 

slik jeg oppfatter dette skal pistolklubb xx ha våpensøknaden.

 

Om klubben skal se på søknadene har jeg ikke hørt noe om, men bl. a. i Sør-Trøndelag Politidistrikt skal det brukes et vedleggsskjema. Dette er ett skjema som har vært brukt i flere år(som man ser av adressen til politiet) http://www.tfs.no/download/vedlegg_vaapensoknad2.pdf

 

på bergens pistolklubbs http://idrett.speaker.no/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=825652 sider står dette:

Rutiner for Søknad om Våpen

 

Fra 20.10.2008 gjelder følgende rutiner for søknad om våpen:

 

Alle:

 

Skjemaet "Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler" sammen med skjemaet "Uttalelse fra skytterlag/pistolklubb" sendes til Bergen Pistolklubb, Postboks 808, 5807 Bergen. Skjemaet "Uttalelse fra skytterlag/pistolklubb" skal fylles ut t.o.m. punktet "I forbindelse med søknad om erverv av FØLGENDE VÅPEN:". Det skal også dokumenteres aktivitet. Dette gjøres ved innsendelse av resultatlister og/eller godkjent treningslogg, sammen med søknadsskjema. Det skal vedlegges en frankert konvolutt påført søkers navn og adresse. Søknader som ikke oppfyller overnevnte krav vil ikke bli behandlet. Skjemaet "Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler" får man hos politiet og våpenforhandlere. Skjemaet "Uttalelse fra skytterlag/pistolklubb" finner man på klubbens hjemmeside under "Medlem BPK". Etter at nødvendige dokumenter er er sendt i retur fra BPK må søker ta kontakt med sitt lokale politikammer/lensmannskontor for innlevering av søknad. Behandlingstid hos BPK er normalt 1-2 uker.

Link to comment
Share on other sites

er det noen politidistrikt som skal ha våpensøknad inn via pistolklubber?

 

slik jeg oppfatter dette skal pistolklubb xx ha våpensøknaden.

 

Om klubben skal se på søknadene har jeg ikke hørt noe om, men bl. a. i Sør-Trøndelag Politidistrikt skal det brukes et vedleggsskjema. Dette er ett skjema som har vært brukt i flere år(som man ser av adressen til politiet) http://www.tfs.no/download/vedlegg_vaapensoknad2.pdf

 

Hmm, jeg synes at det er skremmende at våpenkontoret hos dere kjenner skytterorganisasjonene og deres programmer såpass dårlig at klubbene må foreta deler av saksbehandlingen. Legger søkerne ved resultatlister, eller holder det at klubben krysser av i rett rubrikk for å finne ut hvor på aktivitetsskalaen skytteren ligger? Hvem i klubben er det som vurderer om våpen/kaliber det søkes om er "egnet" til oppgitt formål? Såvidt jeg kan forstå er det de tekniske reglene fastsatt av skytterorganisasjonene som avgjør om et våpen kan benyttes, om våpenet er egnet for programmet, har jeg ennå tilgode å lese i noe teknisk reglement.

Link to comment
Share on other sites

I "min" klubb så kan skytterne hente ut sin egen aktivitet(stevneaktivitet) på medlemssidene. Der kan man få en oversikt over hvor mange stevner man har deltatt på i en gitt periode(som man kan velge ut selv, default er siste år. Her komme rogså "matchpoeng" frem, som er definert i rundskriv fra POD.

Det er styret som i tvilstilfeller vurderer ett våpens egnethet. Men i de aller fleste tilfeller så er det det dedikerte styremedlemmet som gjør jobben, men er han i tvil kobles andre i styret inn. Men dette er i 99,9 % av tilfellene ikke noe problem. Det er få som kommer med rare/uegnede ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...