Jump to content

Behandling av våpensøknad i klubb


sp33do

Recommended Posts

Aktivitetsskjemaet ser sånn ut(det ser selvfølgelig bedre ut, men klipp/lim funksjonen køddet litt til

 

Trondheim Feltskyttere Praktiske skyttere gjør det med begge hender!

 

Bekreftelse på medlemsskap og aktivitet

Medlemsnummer xxxxxxx: xxx xxxx, født xx.xx.19xx.

Har vært medlem i TFS siden: 06.05.2002.

Medlemmets aktivitet i perioden 04.05.2008 - 04.05.2009:

Klubbstevner:

Dato Stevne Type

2009-02-28 "Ta på jakka!" Sivilpistol

2009-04-09 Aldri mer! Sivilpistol

2 aktivitetspoeng for 2 Klubbstevner stevner.

 

Level I stevner (klubbstevner):

Dato Stevne Type

2008-05-21 Treningsmatch (Standard) Pistol

2008-09-27 ICS Classifier Match (Standard) Pistol

2 aktivitetspoeng for 2 Level I stevner.

 

Level II stevner (teller som 2 åpne stevner):

Dato Stevne Type

2008-05-04 Mountain Match 2008 Shotgun (Open) Hagle

2008-06-07 Maran i Lit Rifle

2008-06-08 Maran i Lit Pistol

2008-08-09 RJPS Gropen (Standard) Pistol

2008-10-11 BFS Rifle 2008 (Semi Auto Open) Rifle

2008-10-12 The Highlander (Standard) Pistol

2008-10-25 En Gard(e)! (Production) Pistol

2008-11-08 Klubbmesterskap Rifle Rifle

2008-12-08 HPS Førjulsstevne (Open) Pistol

2009-01-17 Shoot n Coffee Open Pistol

2009-02-14 Saturday Night Live Pistol

2009-04-26 HPS Wintersun 2009 (Semi Auto Open) Rifle

24 aktivitetspoeng for 12 Level II stevner.

 

Level III stevner (teller som 4 åpne stevner):

Dato Stevne Type

2008-06-01 Kongsvinger Open 2008 Pistol

2008-07-13 Nordic / Norwegian Rifle Championship / Silver Mountain Match 2008 (Semi Auto Open) Rifle

2008-08-17 Loimaa Practical II - Haulikko SM/AM 2008 (Open) Hagle

2008-11-23 Nidaros Open 2008 Pistol

16 aktivitetspoeng for 4 Level III stevner.

 

Totalt 44 aktivitetspoeng for 20 stevner i perioden 04.05.2008 - 04.05.2009

Aktivitetslisten er automatisk generert ut i fra medlemmets navn og baserer seg på resultatlistene tilgjengelig på www.tfs.no.

Listen kan inneholde feil i tilfeller hvor det forekommer feilstaving av navn og/eller navnelikhet mellom medlemmet og andre deltakere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har nylig startet med pistolskyting og deltar aktivt i klubbens skyteprogrammer og treningsdager. Jeg har fått høre at jeg må møte opp minst 18 ganger og vente minst i en 6 måneders-periode før jeg kan bli medlem i klubben. Jeg er altså ikke medlem mens jeg skyter aktivt i klubben.

 

Hvordan blir dette mtp. kravet om klubbmedlemskap og 6mnders aktivitet? Sier lovteksten at aktiviteten skal skje under medlemskap i klubb, eller er måten klubben 'min' opererer på helt etter boka?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes klubbene skal få gjøre som de selv vil, men da får de opplyse om hva slags praksis de har første gang man møter opp og forklare at "dette er ikke vanlig, men sånn gjør vi her", sånn at man ikke får noe sånt i trynet etter 6 mnd's medlemskap at man kun får ha en .22.. I min klubb har folk fått kjøpe seg 454 casull som førstevåpen. :P

Link to comment
Share on other sites

dæven det er mye rar praksis i pistolklubber rundt omkring[...]

 

Den skytinga er jo bare en sånn bigesjeft.... Det virkelige oppgaven til en pistolklubb er jo å ligge i hardtrening til Norgesmesterskapet i "mest seriøs og ansvarlig, og hvertfall mye bedre enn de der borte" :wink:

 

Litt mer sånn seriøst: Vil ikke en ordning der (styret i) en pistolklubb skal skrive en lang anbefalling av medlemmet, av pistolens egnethet og søkerens generelle moral være å legge til rette for ganske omfattende og slitsomt misbruk? Ser for meg Benelli-forhandlere som nekter å krysse av for egnet på en Hammerli, eller at han som har en krangel gående om høyden på garasjetaket til kassereren i klubben bare kan glemme å få byttet ut den gamle baikalpistolen i noe nytt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig startet med pistolskyting og deltar aktivt i klubbens skyteprogrammer og treningsdager. Jeg har fått høre at jeg må møte opp minst 18 ganger og vente minst i en 6 måneders-periode før jeg kan bli medlem i klubben. Jeg er altså ikke medlem mens jeg skyter aktivt i klubben.

 

Hvordan blir dette mtp. kravet om klubbmedlemskap og 6mnders aktivitet? Sier lovteksten at aktiviteten skal skje under medlemskap i klubb, eller er måten klubben 'min' opererer på helt etter boka?

 

jeg syns dette var en litt merkelig regel. Det er jo slik at det er 6 mndr fra innmelding som gjelder ifht erverssøknad - hvis da ikke klubben tilbakedaterer innmeldingsdatoen blir det 12 mndrs ventetid...Tilbakedatering av formelle forhold bør man generelt være forsiktige med.

 

Ihht NIFs basis lovnorm heter det forøvrig at "Alle som aksepterer idrettslagets og overordnede idrettsmyndigheters lover og bestemmelser kan bli tatt opp som medlem" - Merk kan, man har altså ikke rett til medlemskap helt uten videre, men klubben skal nok ha gode grunner for å nekte medlemskap (kapasitet kan kanskje være en slik grunn).

Link to comment
Share on other sites

Siden aktivitet er definert som oppmøte, er den type utsagn helt på bærtur.

 

Hva med å holde en litt høflig og saklig tone her?

 

Hvor står egentlig denne definisjonen? Jeg vet at man også godkjenner annen klubbaktivitet (feks å jobbe på stevne) men det kan jo ikke være slik at man kan få godkjent 6 måneder med kaffedrikking som aktivt medlemskap. Lovens §7 sier jo "Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen", og hvis man bare møter opp uten å skyte kan jeg ikke se at man har noe reellt behov.

Link to comment
Share on other sites

1. vedleggsskjema

Dette er jo en diskusjon som kommer opp med jevne mellomrom. Det hadde kanskje ikke vært så dumt om NSF øvde påtrykk for å få en felles praksis på området på tvers av distriktene. Frem til det ser jeg ikke noe poeng i at den enkelte pistolklubb skal få et dårlig forhold til sitt lokale våpenkontor på grunn av noe som strengt tatt ikke er så mye krangle om. Man kan diskutere om klubbene skal "anbefale" eller "bekrefte" -i bunn og grunn er det semantisk flisespikkerier som man kan kose seg med når man har lite annet å prate om. De enkelte styrene i pistolklubbene har sikkert noe bedre å bruke tiden til.

 

2. Klubber som legger føringer for hva medlemmene kan kjøpe

Det er en uting, og langt utenfor en klubbs myndighetsområde. Så lenge klubben har program og bane kan man kjøpe det man vil. Jeg tror klubbene over tid vil tjene på å ikke drive den slags intern våpensøknadsbehandling. Jeg tro at våpenkontoret, ev. POD som ankeinstans, vil gi tillatelse til kjøp av f.eks. en revolver i .38 selv om klubben bare vil "anbefale" pistol i .22LR pga førstegangskjøp, gitt at klubben har bane og program. Det er ikke noe hjemmel i lov eller forskrift etter hva jeg kan se som sier noe annet.

Link to comment
Share on other sites

I denne klubben er det iallefall ikke kapasitetsproblemer som er grunnen til en slik regel.

 

Etter 6 måneder har gått fra bestått sikkerhetskurs (som jeg bestod 15/03/2009), vil klubben kunne melde meg inn og late som (i mangel av bedre ord) at jeg var medlem fra dag 1 etter bestått sikkerhetskurs? Er dette lovlig?

 

Jeg tviler sterkt på at klubben legger opp til 12 mnd venting før man får kjøpe førstegangspistol, men jeg får spørre litt neste gang jeg skal dit, som forøvrig er i morgen.

Link to comment
Share on other sites

I denne klubben er det iallefall ikke kapasitetsproblemer som er grunnen til en slik regel.

 

Etter 6 måneder har gått fra bestått sikkerhetskurs (som jeg bestod 15/03/2009), vil klubben kunne melde meg inn og late som (i mangel av bedre ord) at jeg var medlem fra dag 1 etter bestått sikkerhetskurs? Er dette lovlig?

 

Jeg tviler sterkt på at klubben legger opp til 12 mnd venting før man får kjøpe førstegangspistol, men jeg får spørre litt neste gang jeg skal dit, som forøvrig er i morgen.

 

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke - jeg syns det uansett er en dårlig ide. Det betyr at du som nybegynner ikke har lov til å delta på stevner, da du kan ikke få startkort uten å være medlem av forbundet.

Link to comment
Share on other sites

Siden aktivitet er definert som oppmøte, er den type utsagn helt på bærtur.

 

Hva med å holde en litt høflig og saklig tone her?

 

Hvor står egentlig denne definisjonen? Jeg vet at man også godkjenner annen klubbaktivitet (feks å jobbe på stevne) men det kan jo ikke være slik at man kan få godkjent 6 måneder med kaffedrikking som aktivt medlemskap. Lovens §7 sier jo "Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen", og hvis man bare møter opp uten å skyte kan jeg ikke se at man har noe reellt behov.

 

Svaret var meget sakligt, og slik jeg snakker (overhode ikke ment som noe annet enn det som står der, men overfølsomme skjeler får unnskylde). jeg så ikke noe behov for å skrive unødigt pent for å få frem at poenget er at aktivitet er deffinert som oppmøte, og at utsagnet jeg da henviste til da selvfølgelig ikke er en aktuell problemstilling (eller på bærtur/uaktuelt o.s.v).

 

Vaffelsalg for klubben etc er likestilt med aktiv skyting hva godkjent oppmøte angår (typisk når man må gå som funksjonær fremfor å skyte selv når klubben har stevne, så skal man ikke "straffes" for dette). Om dette står i rundskriv, lov eller foreskrift husker jeg ikke. Men det står meget godt spesifisert under aktivitet, det var muligens der det også var spesifisert at man skal vise varsomhet med inndragelse av våpenkort grunnet manglende aktivitet der dette skyldes ting som sykdom etc.

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg ser det er vel denne 6mnd regelen ment å vere et tiltak mot at folk kjøper håndvåpen i afekjon og for å se tiden an, og om man virkelig er så interesert i denne sporten, men er du medlem i 6mnd og møteropp jevnlig på trening og viser en sunn interesse for sporten så kann jeg ikke i min villeste fantasi se vitsen med å sabotere for nye medlemmer som mange klubber tydelig gjør, man bør heller vere sjeleglad fo nye medlemer og behandle dem saklig og heller jelpe dem i gang med sporten. om vi i klubben vår hadde fådt en ny medlem eller to hadde vi vert sjeleglad

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne likt å sett dette skriftlig, kunne ikke finne det i samlerundskrivet på politi.no. For du ser vel problemstillingen ved å godkjenne et halvt år med kaffedrikking? Samtidig ser jeg absolutt at andre aktiviteter også er relevant, et stevne krever feks mye arbeide fra mange personer.

 

Ellers er vi nok ganske enige, måten ting gjøres på fra både Politi og klubber en del steder henger ikke på greip. Det er forbasket å se at Politiet lager sine egne regler uten hjemmel i lov eller forskrift, prøver vi på det samme blir det fort bråk :?

 

Vi glemmer den lille disputten vår, blir bare litt provosert når ting avfeies som bambus uten noen dokumentasjon. I saker som dette MÅ vi falle tilbake på det som står skrevet om diskusjonen skal ha noen verdi.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det pistoleros, man vil ha en høyere tærskel inn til enhåndsvåpen (og man skjønner jo hvorfor).

 

Lov, foreskrift og rundskriv er klare på hvordan dette skal være.

 

Likefult ser man at enkelte politidistrikt (t.d ST), "finner opp" egne regler/prosedyrer. som det ser ut til det ikke utenvidere er dekkning for i lovverket.

 

Jeg har ennå tilgode å se hvor det står i noen av de vanlige stedene man leter etter info (Lov, foreskrift og rundskriv). Hvor man gis myndighet til å delegere den type anbefalinger nedover til klubbene, tvertom, så står der klart hva klubbene skal stadfeste.

 

En praksis med lukkede våpensøknader, vil være en alvorlig hemsko for skytternorge. Og kan knapt annvendes annet sted enn i DFS når man skal ha seg en ny Sauer.

Til håndvåpen for konkuranse eller rekreasjonsskyting, fungerer slike lukkede søknader ekstremt dårligt for den som vil ha muligheten til å handle på bruktmarkede.

 

Med meg selv som eksempel, skulle jeg ha måttet bruke en lukket søknad, måtte jeg ha søkt på en Hammerli xesse i 22lr. Dette da det er det eneste våpenet jeg kunne ha tenkt meg nytt i den prisklassen, men som det ble. Dukket det opp en Hammerli SP20 (som allerede har innkasert meg sin første klasse seier i felt) :D .

 

Med en lukket søknad, måtte jeg ha sprunget til tante på kontoret, tigget om å få endret søknaden, og håpt på at våpenet ikke var solgt før jeg fikk ordnet dette (førstemann med søknad fikk).

Slikt er selvfølgeligt ikke en holdbar måte å behandle voksent folk på fra politidistriktenes side.

 

Man må kunne ha den nødvendige tillit til at man handler ett våpen som stemmer med søknaden som er innvilget, og til sjuende og sist. Er det våpenkontoret som er ansvarlig for å tilbakekalle våpenkortet om man har forbrutt seg mot dette. Ikke klubbene. De ser tross alt hva man har kjøpt med den innvilgede søknaden, og kan som innehavere av spesial kompetanse på våpen. Knapt unnskyldes om de gjør større feil.

Link to comment
Share on other sites

Helt greit Fulmen, den disputten var uansett aldri ment å bli noen disputt. Ordvalg er jo så ymse alt etter når på døgnet ting blir skrevet, så den ser jeg ved ettertanke jeg bør ta på egen kappe.

 

Derimot er jeg skråsikker på at jeg har sett dette dokumentert skriftligt i en diskusjon internt i klubben. Det skal ligge der aktivitet blir definert.

 

Jeg skal se hva jeg kan finne om dette, for jeg ser jo klart hvor du vill henn.

 

P.s Når det gjelder nybegynnere, har jeg ingen tro på at der finnes klubber som lar noen slippe unna med slikt. Selv om det teoretisk er muligt, er det garantert ikke etter intensjonene for en nybegynners aktivitet (foresten, hvilken nybegynner er det som møter opp men ikke skyter??????????? Og hvordan skal man kunne lære vedkommende sikkeroppførsel om vedkommende ikke trener og blir innstruert?). :wink:

 

Pp.s La merke til noe jeg før har oversett i våpenloven, kansje man skal gå litt stillere i dørene når man krever tilbakekalling av våpenkort grunnet liten aktivitet?

 

Merk bruken av ordet kan.

§ 10. Politimesteren skal tilbakekalle våpenkort hvis innehaveren ikke er edruelig og pålitelig eller dersom han av særlige grunner kan anses som uskikket til å ha skytevåpen.

 

Våpenkort kan tilbakekalles også hvis innehaveren ikke lenger har behov for eller annen rimelig grunn til å ha skytevåpen.

 

Kongen kan fastsette regler om tilbakekall av våpenkort når innehaver pga sykdom, alder eller lignende ikke lenger kan antas å være i stand til å sørge for en sikker oppbevaring eller bruk av våpen eller våpendeler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tydligvis i sør Trøndelag, i følge det oppsettet der man i tillegg til kaliber, skal stadfeste våpen merke og modell.

 

Hvordan kan dette forstås annet enn som at søknaden der er lukket? (søkt på ett spesefikt våpen merke, modell og kaliber).

 

Om jeg har misforstått praksisen der, så ser jeg gjerne at jeg blir korrigert.

 

http://www.tfs.no/download/vedlegg_vaapensoknad2.pdf

Tre siste rubrikkene i første "tabell" (merke og modell, samt serienummer). Definerer slik jeg forstår det en lukket søknad.

Punkt 4 er ille, egnet bør byttes ut med lovlig.

Punkt 5-6 burde heller ikke være der, da de går utover klubbenes mandat.

Link to comment
Share on other sites

Slike lukkede søknader er en uting ja, det begrenser handlefriheten til kjøper ganske vesentlig. Når det gjelder vurdering av egnethet ville jeg rolig valgt å vurdere dette i henhold til gjeldende regelverk. Så lenge den er i henhold til regelverket må den nesten regnes som egnet, selv om den kanskje ikke er godt egnet.

Link to comment
Share on other sites

Ja du misforstår tydeligvis

 

Nei, man benytter ikke lukkede våpensøknader i Sør-Trøndelag. Greier vi ikke å skille på våpensøknad og vedlegg til våpensøknad?

 

På vedlegget skal man fylle ut merke/modell/kaliber(våpennr er selvfølgelig bare der man vet våpennr.)

 

På søknaden fyller man ut Pistol og kaliber(alt. revolver og kaliber)

 

Og egnet i pkt 4, betyr i de aller fleste tilfeller lovlig i programmet det søkes på

 

Pkt 5 så svarer de klubbene jeg har kontakt med Dette vet ikke klubben. Det står som Default på TFS sitt http://www.tfs.no/download/vedlegg_vaapensoknad.pdf

 

Når det gjelder pkt 6 annet så siktes det vel her til evt. aktivitetsvedlegg.

 

Ønsker du å endre det så kan du jo ta kontakt med STPOL :mrgreen:

 

Er ikke rart endel diskusjoner på dette forumet blir merkelige.... eller at det er krig i verden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Punkt 4 er ille, egnet bør byttes ut med lovlig.

Punkt 5-6 burde heller ikke være der, da de går utover klubbenes mandat.

 

Er så enig, så enig! Blir rett og slett dårlig når jeg ser sånn som dette.

Selv om det ikke er slik føles dette som angiveri for meg! :?

Gruer meg noe fryktelig hvis det blir noe sånn klatt vi blir pålagt å bruke i NFPS :x

Burde jo få noe av lønna fra de på våpenkontoret også da, vel? :lol:

Link to comment
Share on other sites

På vedlegget skal man fylle ut merke/modell/kaliber(våpennr er selvfølgelig bare der man vet våpennr.)

På søknaden fyller man ut Pistol og kaliber(alt. revolver og kaliber)

 

Hvordan gjør man det i praksis da? :?

Får man først godkjent søknad hos politiet og så leverer inn attesten fra klubben når man har kjøpt våpenet?

Ellers fatter jeg ikke hvordan man kan få det til...

For om man må ha all info om våpenets merke og modell i attesten, kan man likevel kjøpe noe annet?

Isåfall, hva er da poenget med dette punktet?

 

Spørr ikke fro å kverulere, men fordi jeg ikke fatter dette... :oops:

Link to comment
Share on other sites

En praksis med lukkede våpensøknader, vil være en alvorlig hemsko for skytternorge. Og kan knapt annvendes annet sted enn i DFS når man skal ha seg en ny Sauer.

 

hva er en lukket søknad?

 

i DFS kan du velge hvilket av de godkjente våpna du vil kjøpe. så en søknad på dfs-våpen er ikke ensbetydende med sauer......

 

har forresten aldri hørt om noen som leverer våpensøknaden til skytterlaget/klubben, den leverer man jo til politiet, så til den man skal kjøpe våpenet av.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er så enig, så enig! Blir rett og slett dårlig når jeg ser sånn som dette.

Selv om det ikke er slik føles dette som angiveri for meg! :?

Gruer meg noe fryktelig hvis det blir noe sånn klatt vi blir pålagt å bruke i NFPS :x

Burde jo få noe av lønna fra de på våpenkontoret også da, vel? :lol:

 

 

 

Ikke vær redd. Kommer nok snart. NFPS har jo kommet opp med ett skjema hvor klubbene skal vurdere om våpnet som medlemmet ønsker å kjøpe er egnet til praktisk (merk; egnet og ikke bare om det er lovlig i henhold til reglene). Var vel blant de sakene som ble/skulle blitt diskutert på forbundstinget, men vet ikke hva som skjedde med det der.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne likt å sett dette skriftlig, kunne ikke finne det i samlerundskrivet på politi.no. For du ser vel problemstillingen ved å godkjenne et halvt år med kaffedrikking? Samtidig ser jeg absolutt at andre aktiviteter også er relevant, et stevne krever feks mye arbeide fra mange personer.

 

 

Fra det rundskrivet;

 

"Arbeid som tillitsvalgt innen klubb/forbund samt deltakelse i dugnadsarbeid vil også kunne regnes som fremmøte. "

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær redd. Kommer nok snart.

NFPS har jo kommet opp med ett skjema hvor klubbene skal vurdere om våpnet som medlemmet ønsker å kjøpe er egnet til praktisk

(merk; egnet og ikke bare om det er lovlig i henhold til reglene).

Var vel blant de sakene som ble/skulle blitt diskutert på forbundstinget, men vet ikke hva som skjedde med det der.

 

Ja, jeg mener at det er ille nok :o

Hva om man tar feil? Hva om andre måtte mene at det ikke er egnet selv om jeg sier jo?

Kan man, som styremedlem, få represalier pga slikt?

Skal de sette opp navn på alle våpen som er godkjent i alle klasser, da?

A la slik man har i Production idag?

Nei, den der vurderinga burde ligge på politiet! Ærlig talt... :x

Link to comment
Share on other sites

:lol: Ja, der har du byråkrati som kommer til å ta tid...

Jeg hater sånn! :x

Og uansett kan jo bare politiet kreve våpenet solgt om de ikke finner det hensiktsmessig eller at det er ervervet på feil premisser! :roll:

Liker ikke at vi skal måtte gjøre jobben deres uten lønn, en jobb de skal være i stand til å gjøre selv...

Link to comment
Share on other sites

På vedlegget skal man fylle ut merke/modell/kaliber(våpennr er selvfølgelig bare der man vet våpennr.)

På søknaden fyller man ut Pistol og kaliber(alt. revolver og kaliber)

 

Hvordan gjør man det i praksis da? :?

Får man først godkjent søknad hos politiet og så leverer inn attesten fra klubben når man har kjøpt våpenet?

Ellers fatter jeg ikke hvordan man kan få det til...

For om man må ha all info om våpenets merke og modell i attesten, kan man likevel kjøpe noe annet?

Isåfall, hva er da poenget med dette punktet?

 

Spørr ikke fro å kverulere, men fordi jeg ikke fatter dette... :oops:

 

I praksis gjør man som følger(i min klubb)

 

Medlemmet kommer med ett(eller flere :mrgreen: ) utfyllt vedleggsskjema til vedkommende i styret som har jobben med dette. Vedkommende fyller ut nedre halvdel, signerer og stempler(i tvilstilfeller kan resten av styret kobles inn)

Medlemmet får skjemaet enten i posten, eller i hånden.

Klubben ser aldri noen søknad(hvorfor skulle klubben se den)

Medlemmet leverer søknad(som klubben i de fleste tilfeller ikke har sett) og vedleggsskjema som klubben har signert.

Og hva man har fyllt ut på søknad/vedlegg har jeg skrevet selv, gidder ikke å gjenta det

 

Og hvor har man dette med attest fra? Det er et vedlegg...

 

 

Og som Cardinal skriver, man MÅ unngå enda en SP 89 sak. Dette vil hverken skyttere, klubber eller forbund tjene på, hvis det blir flere slike saker.

Derfor har man også med punktet om våpnet er egnet eller ikke.

For det er ikke noe tvil om at praktisk trekker til seg endel medlemmer som kun er ute etter "tøffe" våpen, og som aldri har til grunn å bruke de til organisert trening eller konkurranse. Og på lengre sikt, er ikke vi som er aktive medlemmer tjent med dette. Dette regner jeg med at alle aktive skyttere skjønner

Link to comment
Share on other sites

For det er ikke noe tvil om at praktisk trekker til seg endel medlemmer som kun er ute etter "tøffe" våpen, og som aldri har til grunn å bruke de til organisert trening eller konkurranse. Og på lengre sikt, er ikke vi som er aktive medlemmer tjent med dette. Dette regner jeg med at alle aktive skyttere skjønner

Nei, i hvertfall skjønnner ikke jeg dette (eller rettere jeg vill ikke skjønne dette).

Egnethet er og blir en ekstrem hemsko for friheten til å velge. Friheten til å drive ting på et plan som vi kaller rekreasjon, ett plan som er akseptert høyt opp i systemet.

 

Man skal aldri dokumentere annet enn at ett våpen er lovligt eller ei i forhold til ett reglemang, hverken mer eller mindre.

 

Det du her henspiller på (manglende aktivitet), kan man lett gjøre noe med på helt andre måter. Forbundet kan t.d kreve at klubbene leverer aktivitetslogger på det enkelte medlem inn til forbundet. hvorpå forbundet sender inn til anngjeldende våpenkontor, aktivitetsloggene til de som faller gjennom. Så får det videre løpet bli opp til våpenkontor og den enkeltes evne til å dokumentere godkjent unntak fra aktivitetskravet.

 

Og de typene du sikter til, kan man finne andre måter å håndtere.

 

Jeg tror ikke man er tjent med å blande inn valg av våpen type i den diskusjonen, for det er slik jeg ser det ikke samme sak.

Link to comment
Share on other sites

Man skal aldri dokumentere annet enn at ett våpen er lovligt eller ei i forhold til ett reglemang, hverken mer eller mindre.

 

Det du her henspiller på (manglende aktivitet), kan man lett gjøre noe med på helt andre måter. Forbundet kan t.d kreve at klubbene leverer aktivitetslogger på det enkelte medlem inn til forbundet. hvorpå forbundet sender inn til anngjeldende våpenkontor, aktivitetsloggene til de som faller gjennom. Så får det videre løpet bli opp til våpenkontor og den enkeltes evne til å dokumentere godkjent unntak fra aktivitetskravet.

 

Og de typene du sikter til, kan man finne andre måter å håndtere.

 

Jeg tror ikke man er tjent med å blande inn valg av våpen type i den diskusjonen, for det er slik jeg ser det ikke samme sak.

 

Vi kommer nok aldri til å bli enige her, og det er vel det eneste vi kan bli enige om.

 

Hvor finner du i lovverk at klubbene skal dokumentere at våpen er lovlige da?

 

Nå husker jeg ikke hele tråden her, men det ble jo nevnt angiveri tidligere her(husker ikke om det var fra deg) Vil du da ikke si at forbundet leverer inn aktivitetsrapport for enkeltmedlemmer er angiveri?

Men jeg kan også si deg at forbundet(NFPS) ikke har tid til å gjøre dette

 

Og så ett spørsmål: Mener du det er lurt/at NFPS er tjent med at folk erverver SP 89 til sporten vår? Til tross for at den er lovlig å bruke i Open(men helt håpløs da)

Dette med at NFPS medlemmer erverver slike ting, er også noe POD ikke liker, og er vel faktisk hovedpunktet i det berømte brevet som POD har skrevet til NFPS

 

Vi kan like dette eller ikke, men vi må faktisk se litt lengre enn nesetippen vår. Man må faktisk se litt på hva sporten er tjent med på lengre sikt. Og jeg mener(med flere) at vi på lengre sikt ikke er tjent med at folk erverver totalt uegnede våpen til sporten vår(spesiellt ikke "sorte" våpen")

Jeg har ikke personlig noe mot slike våpen(synes faktisk det er ganske morsomt) men vi er ikke tjent med det på lengre sikt

 

Men som jeg startet med, dette er noen punkter vi ikke blir enige om

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så til spørsmålet... er dette bare et engangstilfelle, eller er dette vanlig saksbehandling i klubbene rundt om?

 

Dette er nok ikke vanlig saksbehandling.

 

Vet at det er klubber som på en måte "siler" medlemmer, de er mindre interessert i nye medlemmer som bare skal ha våpen for å ha det "på hytta".

Disse klubbene er mer interesserte i medlemmer som vil delta aktivt i denne flotte sporte, være med på dugnader, værve nye medlemmer og å være med å bygge opp en aktiv klubb,

 

De fleste får forklart dette ved første fremmåte og velger da selv den videre vei. Selvfølgelig velger noen naboklubben som bare er ute medl-kontingenten, men noen fortsetter.

Er de fremdeles bare ute etter å kunne kjøpe seg våpen, treneres vedleggspapirene i det lengste :mrgreen:

Lovlig ? nei.. .!!!

- men det er en privat kubb og de må da kunne ha annledning til å si at det er enkelte en ikke ønsker som fast medlem :wink: at det gjøres slik eller sånn, spiller vel liten rolle....

Link to comment
Share on other sites

Er de fremdeles bare ute etter å kunne kjøpe seg våpen, treneres vedleggspapirene i det lengste :mrgreen:

Lovlig ? nei.. .!!!

- men det er en privat kubb og de må da kunne ha annledning til å si at det er enkelte en ikke ønsker som fast medlem :wink: at det gjøres slik eller sånn, spiller vel liten rolle....

 

om klubben er medlem i skytterforbundet er det vel ikke en "privat klubb" ?

Link to comment
Share on other sites

Man skal aldri dokumentere annet enn at ett våpen er lovligt eller ei i forhold til ett reglemang, hverken mer eller mindre.

.

 

Hvor finner du i lovverk at klubbene skal dokumentere at våpen er lovlige da?

tror vingemutteren mener GODKJENT i stedenfor lovlig.

i forbundets skytereglement kommer det vel fram hva som er godkjent (altså "lovlig å bruke") i de forskjellige programmene?

 

for det er nemlig det politeit er intressert i å vite.

Link to comment
Share on other sites

Er de fremdeles bare ute etter å kunne kjøpe seg våpen, treneres vedleggspapirene i det lengste :mrgreen:

Lovlig ? nei.. .!!!

- men det er en privat kubb og de må da kunne ha annledning til å si at det er enkelte en ikke ønsker som fast medlem :wink: at det gjøres slik eller sånn, spiller vel liten rolle....

 

om klubben er medlem i skytterforbundet er det vel ikke en "privat klubb" ?

 

Hva mener du forbundet eier i din og andres klubb :?::?::?:

 

Skjønner hvor du vill henn, men gå dit alene i din søken på kvervulering :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du forbundet eier i din og andres klubb :?::?::?:

 

Skjønner hvor du vill henn, men gå dit alene i din søken på kvervulering :mrgreen:

dit jeg vil er at om det er en klubb som er medlem av en organisasjon/et forbund så mener jeg at klubben har organisasjonens sentrale regler å forholde seg til. jeg sier ikke at organisasjonen eier klubben. men det fører alikevel til at det ofte er endel sentrale regler klubbene må forholde seg til.

om det er kverulering? nei, mener ikke det. om det er en helt frittstående klubb er det en helt anna sak.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men skal man søke om "the Black Rifle" så står det vel noen instruksjoner poå baksiden av våpensøknaden også
Poenget er at vedleggsskjemaet tilsynelatende medfører at man må spesifisere fabrikkmerke og modell i det man søker, i.e. hvis man skal søke om en "pistol" i "kaliber x" må vedlegget være med, og på det skal (tilsynelatende) fabrikkmerke og modell være påført. Dette virker meninsløst, -- POD har riktignok regler som gjør pistoler med visse trekk verboten, men det er ganske vanlig å både søke om - og få - ervervstillatelse til "pistol, kaliber x" uten videre seremoni. Evil black contraptions må derimot modellspesifiseres på søknadsskjemaet, -- da er det naturlig at det også spesifiseres på vedleggsskjemaet.
Link to comment
Share on other sites

Da er jo "vedlegget" av null verdi?!

Om man kan søke på "pistol i 9mm" men i vedlegget må spesifisere våpenmerke og modell?

Kan man, med en søknad godkjent for pistol, 9mm kjøpe hva man vil

selv om vedlegget sier f.eks pistol, 9mm, Glock 17?

Eller må man sikre seg 4-5 vedlegg slik at man har valgmulighetene?

Mener virkelig ikke å kverulere, men hva i all verden er da meningen med dette vedlegget?

Link to comment
Share on other sites

Nå husker jeg ikke hele tråden her, men det ble jo nevnt angiveri tidligere her(husker ikke om det var fra deg)

Vil du da ikke si at forbundet leverer inn aktivitetsrapport for enkeltmedlemmer er angiveri?

Men jeg kan også si deg at forbundet(NFPS) ikke har tid til å gjøre dette.

 

Jeg sa vel at "selv om det ikke er slik føles dette som angiveri for meg"

Og det du skisserer med å levere ut aktivitetsrapport på vegne av medlemmer er vel ikke lovlig?

Er det ikke derfor det er opp til den enkelte skytter å dokumentere sin egen aktivitet?

Link to comment
Share on other sites

Da er jo "vedlegget" av null verdi?!

Om man kan søke på "pistol i 9mm" men i vedlegget må spesifisere våpenmerke og modell?

Kan man, med en søknad godkjent for pistol, 9mm kjøpe hva man vil

selv om vedlegget sier f.eks pistol, 9mm, Glock 17?

Eller må man sikre seg 4-5 vedlegg slik at man har valgmulighetene?

Mener virkelig ikke å kverulere, men hva i all verden er da meningen med dette vedlegget?

 

Som sagt, det må STPOL spørres om. Jeg ser ikke problemet.... :mrgreen: hvis man gjør som jeg har beskrevet

Link to comment
Share on other sites

Nå husker jeg ikke hele tråden her, men det ble jo nevnt angiveri tidligere her(husker ikke om det var fra deg)

Vil du da ikke si at forbundet leverer inn aktivitetsrapport for enkeltmedlemmer er angiveri?

Men jeg kan også si deg at forbundet(NFPS) ikke har tid til å gjøre dette.

 

Jeg sa vel at "selv om det ikke er slik føles dette som angiveri for meg"

Og det du skisserer med å levere ut aktivitetsrapport på vegne av medlemmer er vel ikke lovlig?

Er det ikke derfor det er opp til den enkelte skytter å dokumentere sin egen aktivitet?

 

Nå var det ikke jeg som ville levere inn aktivitetsrapport, jeg siterte noen

Link to comment
Share on other sites

Hei sp33do!

Tror faktisk jeg hadde bytta klubb hvis de er så treige (vil kalle det mindre vell vilje) til att medlemmene skal få våpen og øke konkuranse nivået eller er det en klubb for enkelte særinger? Kansje få bytta ut styret ved neste årsmøte hvis der er noen som gidder og gjøre noe da er f... ett problem nå for tiden.

Søkte på en revolver litt før påske og sist uke fikk jeg tlf fra klubben att de hadde fått en henvendelse fra messing knapp.

Skyter forøverig i L.O.P

Link to comment
Share on other sites

dit jeg vil er at om det er en klubb som er medlem av en organisasjon/et forbund så mener jeg at klubben har organisasjonens sentrale regler å forholde seg til. jeg sier ikke at organisasjonen eier klubben. men det fører alikevel til at det ofte er endel sentrale regler klubbene må forholde seg til.

om det er kverulering? nei, mener ikke det. om det er en helt frittstående klubb er det en helt anna sak.

Er klubben medlem av NSF er den også medlem av en skytterkrets og en idrettskrets. Dvs at man da har regler fra både NSF og NIF og forholde seg til. En frittstående pistolklubb finnes således ikke innen NSF regi.....og det er heller ikke noe som heter "privat" klubb ;-) selv om enkelte tar seg den frihet...men i slike tilfeller handler det vel mer om maktmisbruk og liten innsikt...

 

Kan heller ikke se hvorfor enkelte klubber absolutt skal overprøve hva medlemmene skal kjøpe seg av våpen, men jeg kan forstå at de anbefaler våpen i forhold til de øvelser man skyter på treninger. Hos oss bekrefter vi medlemskap og sikker bruk av våpen i tillegg til at vi krysser av i forhold til aktivitetskrav :-) null problem hos våpenkontoret i etterkant ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...