Rausheim Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 I den ånd at jeg er en gjerrigknark (Les: Hva jeg brukte som panne) så tok jeg like mye olivenolje som jeg antar jeg ville fylt opp til rillene på kulene i en Danish cookies boks, deretter la jeg til 2 plater med bivoksen fra panduro. Var på gefühlen, men tok noen dråper som jeg la på en plankebit ved siden av og den stivnet og hadde ønsket konsistens. Om jeg skal tenke oppskriften: rett under 2dl med olivenolje til 2 plater bivoks. Det er bare å prøve seg frem, får du det ikke riktig første gang så er det jo bare å legge til mer av det ene eller det andre (man bruker jo voksen om igjen etter man har stukket ut kulene). Rapsolje vs olivenolje vil jeg tro er hipt som hapt, men sistnevnte er vel litt mindre flytende enn førstnevnte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Søvik Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Det er nesten ingen grenser for hva som kan brukes som kulefett, det er mange oppskrifter å finne på nettet. Det jeg bruker er. 450 gram hvit vaselin. 450 gram bivoks. 100 gram lanolin. Dette smeltes og blandes sammen på ca 60-70 grader vist jeg ikke husker feil. Dette fettet bruker jeg til kulefett på svartkrutt og røyksvakt krutt, virker fint på det jeg har brukt det på, 9mm, 38 spesial 45LC Dette blir nok så stivt fett, vist en ønsker litt mykere fett kan litt matolje tilsettes, det gjør jeg på det fettet som skal brukes på perkusjon med rundkule. På svartkrutt.net ligger det flere oppskrifter på kulefett som også kan brukes på røyksvakt vist en ønsker det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Mye interessant lesing her. Chiefen. Hvis linotype er 4%tinn.12% antimon og 84% bly, og jeg blander 1:4 lino/bly. Blir det 1%tinn.3% antimon og 96% bly. Syns det hørtes mykt ut men skal prøve. Kanskje tilsette mer tinn hvis jeg får ujevne kuler. Når dere snakker om prosent, er det vekt eller volum det er snakk om? Fks 3kg bly pluss 1kg lino. Eller er det 3 barrer bly pluss en barre lino? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Noe mer enn 2% tinn er bortkastet (med 2% er blandingen så hard som den blir vha tinn)-1% er mer enn tilstrekkelig for "støpbarhet"; 3% antimon er ørti ganger mer enn nødvendig. Om du synes du trenger hardere kuler slipper du de rett fra tanga og i kaldt vann. Bland på vekt, og det er ikke nødvendig med så veldig mange tall etter komma når en holder på Å støpe kuler innvolverer endel svartekunster og feeling (terger ofte ingeniører til randen av galskap...); viser det seg at det partiet kuler du støpte er for harde/bløte eller ikke funker på noe vis-ja-så oppi gryta med de igjen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Der er litt som med når mor baker kaker, en dæsj av det og en liten deæsj av det og vips har du verdens beste eplepai Ikke lad opp 100 patroner før du har testet batchen med kuler er en grei fremgangsmåte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Takker for svar, har akkurat kjøpt kjøkkenvekt til formålet, setter i gang nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Fant noen videoer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 For å forsøke å få litt liv i denne tråden: Her følger litt fredagskos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlavM Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Får henge meg på her jeg og. Støpegryte og esse. Råstoff, hjulvekter, tinn, antimon og litt skrapkuler. Safetygear.. Rent og pent Muffins Fluksing Edit, ble litt feil rekkefølge her, men dere skjønner sikkert gangen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Kor mykje har justerte kuler å seie for presisjonen kontra å lade kuler rett frå tanga? Vurderar å kaupe lee seizer må i så fall handle ei ny presse då min ikkje passar til dette (co-ax) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim114 Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 En rimelig løsning for begynnere:: Lee Reloader Press http://www.titanreloading.com/presses/l ... ader-press Jeg har sett en snutt på youtube hvor pressa er montert opp/ned og slipper kulene ned i ei bøtte. Sett opp en annonse på kammeret.no så kanskje det dukker opp ei grei presse til en grei pris. Sizer: http://www.titanreloading.com/lube-sizing-kit For de mere velstående så finnes denne pressa. LEE CLASSIC CAST TURRET PRESS KIT http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit Mvh Jim114 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 (edited) Litt nysgjerrig.. Er det fortsatt noen som har fett på kuler til røyksvakt krutt ? Hi-Tek ? Edited November 13, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 (edited) Kommer ikke unna at dette er den nye veien ? Edited November 13, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joska Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Litt nysgjerrig.. Er det fortsatt noen som har fett på kuler til røyksvakt krutt ? Hi-Tek ? Eg brukar Alox til alt frå slapp .38 Special til småfrisk .44 magnum. Veldig kjapt og lettvint. Men det ser jo ut til å vere mindre kliss med Hi-Tek då. Kjem nok til å prøve det når eg får tid til å skyte igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Kommer ikke unna at dette er den nye veien ? Jeg skjønner at du har funnet din hellige gral, fint for deg. Men virkeligheten er som regel litt mer nyansert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Ja selvfølgelig, beklager alt, bare se bort fra dette alternativet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Åherregud, hvor gammel er du egentlig? Jeg har ingenting i mot ting som HiTek (takk for tilbudet forresten), har bare ikke tid og ork til å sette meg inn i noe nytt på den fronten nå. Jeg er sikker på at dette fungerer bra, men at tradisjonelle fett plutselig er helt ubrukelig er vel å overdrive litt? Er det en ting jeg har lært meg så er det at det i dette "faget" er veldig langt mellom de absolutte sannhetene, det som funker for noen fungerer dårlig for andre. Og det noen ser på som enkelt er et ork for andre. Jeg vil tro at denne typen belegg kommer til å eksistere i parallell med alle andre metoder i lang tid, ikke erstatte de over natta slik du ser ut til å mene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Ja er enig med deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Såg på ein youtube video der dei smørte kulene med hi-tek, steikte kulene i ein pizza ovn og gjorde sama prosedyra ei gong til, virka litt tungvint, men hvist ikkje kulene er klissete er det kanskje verdt kontra lee liquid allox som er ein iherdig samlar av lommerusk og hybelkaniner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ammoT Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Null kliss etterpå med hitek. fremgangsmåte: sprut på noen milliliter guffe på kuler, rist I boks med lokk på og heller kulene på stekebrettet, vent ei god stund mens en Gjør noe anna og stek deretter en ti minytters tid, gjenta prosedyren en gang. Er vel omtrent samme fremgangsmåte som liquid alox bortsett fra steking og at aloxen skal tørke over natta. Har brukt hitek med stort hell både på rifle og særdeles pistolkuler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Kven selg hi-tek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Jim114: ja eg vurderar å kaupe lee presse til seizing, men får eg eit betre utbytte mtp presisjon av kalibrera kuler samanlikna med kuler rett frå tanga? Kulene mine varierar maks 0.05mm og eg sortersr etter vekt i tre delar. Dei lettaste og tyngste kulene gjeng att i smeltegryta, lette kuler=luftlommer tunge kuler= Bly mellom blokkene i kuletanga og overdimensjonerte kuler. Brukar kulene som er i middelvegen av desse kulevektene og med nogenlunde lik dimensjon. Treng eg då å size kulene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ammoT Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Hi-tek'n jeg bruker kommer herfra, http://www.bayoubullets.net Kompis som bestilte fra han her og jeg kjøpte igjen litt, så har ikke bestilt selv. Han som driver denne sjappa er vel så vidt meg bekjent broren til en som er kjapp med revolveren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Det kommer også i pulverform som er lettere å sende med fly. Donnie har ikke dette inne enda, men kommer på noen uker. Om det klør så er det å få her per dags dato: http://gatewaybullets.com/shop/bullet-c ... size-7_oz_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nof Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Såh, hvordan foregår en praktisk metode for å få pulveret til å sitte å kulene? Og, kan man si noe om reperterbarheten? dsv. har "skrukkene" noe å si? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Pulveret må blandes med aceton før det brukes på samme måte som LLA. Når acetonen er fordampet må kulene "stekes" en 10 minutters tid for å få stoffet til å binde seg med kulene. Gjenta prosessen og du har ferdige kuler som kan sizes og lades uten problemer med griseri i dier og våpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?204174-simple-Hi-Tek-coating Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Det ser ut til å være 20 gram pulver på 100ml aceton. Med ett forbruk på 2x 6ml per 2.5 kg kuler så blir det fort endel kuler som kan ferdigstilles på en blanding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aps Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 hvor handlet du hi-tek coating? ser bayou er usa dealer, sender de hit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Tråden er ryddet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Eg spør på nytt. Får ein betre presisjon med kalibrering (seizing) av kuler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Ikke nødvendigvis bedre, men jevnere (da de får samme størrelse) og de blir ofte lettere å seate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Det må rett og slett prøves. Så lenge kulene kamrer greit er det ikke farlig med mindre du ligger opp mot max trykk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Sliter litt med presisjonen endå. Ligg rundt 10cm tre skudd. Finn ikkje seizer die i rett dimensjon, .460 eller .461. Skal prøve heilmantel og sjå om det er børsa/montasjen eller kulene sin feil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim114 Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Hvis du trenger en sizer som ikke er hyllevare: http://leeprecision.com/custom-lube-and-size-kit/ http://leeprecision.net/support/index.p ... stributors http://leeprecision.net/support/index.p ... -size-kits https://fsreloading.com/ En sizer gir jevnere diameter på kulene og eventuell bedring i presisjon er avhengig av utgangspunktet. Det kan jo variere. Mvh Jim114 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Nokon som har erfaring med Noe bullet molds ? Dei leverar støpetenger i .460 og .461, må vel vere perfekt for marlin med microgroove. http://noebulletmolds.com/NV/index.php? ... =2a&page=3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Har 6-7 blokker fra NOE og det blir helt sikkert fler. Dette er bra saker og de er billigere enn andre med tilsvarende kvalitet. Anbefales! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Kvar bestillte du tengene sniper arne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 http://www.noebulletmolds.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jake Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Dei leverar støpetenger i .460 og .461, må vel vere perfekt for marlin med microgroove. .460 fungerer meget bra i microgroove og bruk gas cheks. Du kan ikke mer enn anta diameteren på kulene utfra kuletangen. Diameteren vil variere utfra temp når du støper og blylegeringen du bruker. Hvis du ikke har automatisk temp kontroll på støpegryta så vil temperaturen variere hele tiden. På noen av Lee grytene er den variasjonen ganske så betydelig. Hjulvektbly gir små kuler og Linotypebly gir store kuler. Vi snakker om små variasjoner i diameter, men det er forskjellen på suksess og fiasko. Hvis du ikke finner den sizeren du trenger så kjøper du den som er nærmest i diameter og modifiserer den. Jeg har selv en original Leedie på .460 så den finnes et sted, men jeg måtte modifisere en Rcbsdie fra .459 til .460. Det sizeren virkelig hjelper til, er å sortere ut de kulene som er for små og garantert vil gi deg blying i løpet. Diameteren er alfa og omega, hardheten betyr mindre. Presisjonen avhenger av mange faktorer bla, sizing, kulevekt, design, gas check og ikke minst fart dvs. ladning. Da er det bare testing, testing og testing som gjelder. Når du finner rett fart for akkurat den kulen så er du i havn, dvs. blink Jeg har fått alle customtengene mine herfra. http://www.accuratemolds.com/" target="_blank Det er topp service. Hvis du ikke finner rett kuletype/størrelse i katalogen som er ganske stor etter hvert, så får du hjelp med design. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Abs Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Fin tråd! Leker litt med tanken på begynne å støpe kuler til min 9,3 x 62 selv. Om noen av dere erfarne kulestøpere har lyst til å ha med en nysgjerrig kar på en runde med støping så jeg får sett litt hvordan det fungerer hadde jeg blitt glad! Send meg i såfall en pm, bor i Østfold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UfLaX Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Her var det mye gøy lesing!! Tenker selv og begynne med kulestøping etterhvert, og fristet ikke mindre etter å ha lest denne tråden.... Har litt bly og en 460 liggende, må jo få brukt det.. Men har et spørsmål.. Gas check, må det brukes på alle kulevekter? Har tenkt å begynne å støpe 200 og 300 grains kuler. Regner med disse trenger gas check. Men faren er stor for at man vil begynne og lade til andre kaliber med mindre kulevekter og etter hvert.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 Kommer ann på hvor hardt du har tenkt å lade kulene om du trenger GC. Til 460n vil jeg anbefale å legere opp kulene med bly med noe antimonn og bruke GC. Til slappe ladninger på vanlig 45 colt nivå trengs vanligvis ikke GC. Det er også her forskjell på hva de forskjellige våpnene liker og hvor lett de blyer både med og uten GC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toxophilos Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Hei. Det er mye ekspertise i denne tråden. Så i stedet for å lage ny tråd våger jeg å stille et spørsmål vedr. støping. Jeg har fått tak i 40 kg. garnsøkker, blysøkker og blylodd til fiskegarn og annet profesjonelt fiske. Det virker som om de er hardere enn rent bly. Hardheten er omtrent som hjulvekter, men det er litt seigere. Dessuten virker det som om det er et grått «belegg» rundt dem som smelter i relativt høyere temperatur enn kjernen. Er det noen som vet hvilken legering som normalt brukes i slike ting. Jeg har også like mye setteribly (40-50 kg, ikke bokstaver men små firkanter og plater) og dessuten 3 kg tinn til rådighet. Sistnevnte var noe jeg fikk fra et kraftverk. Jeg har prøvestøpt prosjektiler i to forskjellige 240 grains støpeformer av dette "fiske"-blyet og det merkelige er at jeg får kuler som veier mer enn hva formene angir i rent bly. Prøvekulene fra begge tengene veier 243-244 grains etter at de er sizet, så man kan formode at legeringen er tyngre (?) enn rent bly. For å sikre at det ikke er vekten det er noe galt med har jeg kontrollveid dette mot prosjektil fra fabrikkammo (Magtech 240 grains) og den tangerer hårstrået under 240 grains. Jeg skal støpe prosjektiler til 44 special ladinger, opp imot max-trykk/max-hastigheter. Jeg vil helst ikke bruke gas-check Jeg kan få tak i mye mer av garnsøkkene til en relativt ok pris, men jeg vil at tinnet og setteriblyet skal vare lengst mulig. Er det noen som kan råde meg til en fornuftig legering. Mvh Toxophilos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorn Tore Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Vanskelig p si hvor harde kuler de der garnsøkkene lager.. Jeg kjøpte meg en sånn som dette: http://www.ebay.com/itm/Lee-Lead-Hardne ... 1925525579 Selv om den nok ikke er verdens mest nøyaktige så viser den ihvertfall om legeringen din er for myk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Er ikke alltid vekta som står på blokka stemmer. Som regel er den oppgitt med legering av hjulvekter eller annen kjent legering. Feks Lyman #2 som består av 95 - 5-5, bly - tinn-antimonn, altså ei rimelig hard legering. Det høres ut som fiskeblyet ditt kan være rimelig mykt og ville derfor behandlet det som rent og blandet det 50-50 med setteriblyet ditt. Da skulle du få ei hard nok magnumlegering. Vurder også å droppe kulene i vann for å øke hardheta. Med så mye setteribly er det ikke nødvendig å ha i mer tinn. Belegget du ser utenpå blyet kan være ei blanding av oksydering, antimonn krystallisering og skitt. Ikke noe å bry seg om. Skum av slagget når du flukser smelta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoctoRoy Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 I min tidlige kulestøperkarriære herdet jeg blykuler i steikeovnen. Satte den på 225 grader, plasserte 44 kulene pent på en plate og lot det stå inni et kvarter. Kunne sikkert brukt kortere tid, men slik ble det i alle fall. Da kvarteret var gått ble kulene tømt oppi kaldt vann og dermed var de herdet :smile:Hvis du slepper direkte fra støpeblokken og i vann så skulle effekten bli den samme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toxophilos Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Dø å snyde for noen raske svar. Takk! @ Bjorn Tore. Hadde helst tenkt å slippe å investere i hardhetstester, men takk for tipset. @ Sniper-Arne. Takk for god informasjon. Men synes du ikke blandingen 50/50 Fiskebly/Setteribly er litt overdrevet for 44 special. Jeg hadde en tanke om å blande fiskebly/setteribly 4:1 høyst 3:1 og tilsette 50-100 gram tinn for ladninger 700-900 ft/sk. Så kunne jeg heller påsette gaschecks for de hardeste ladningene over denne skalaen (sjeldent). Hva synes du? Ellers har jeg også tenkt på dette med å herde kulene i vann. Men jeg er ekstremt motstander av å bruke vann i nærheten av blysmelteren. @ DoctorRoy. Har også tenkt på dette med herding i stekeovn, men det er faktisk en naturlov som motsier dette – nemlig min kone. Hehe.. Hvis jeg finner på noe slikt med steikeovnen hennes, så må jeg overnatte i hundehuset. Mvh Toxophilos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Jo til spesial blir det unødvendig hardt. Jeg må innrømme at jeg så 44 og da svinger tankene mine automatisk til magnum. Til 44 spesial fungerer forholdsvis mykt bly. Om du vanndropper holder sikkert en halvkilo trykkeribly til ei 20 pundsgryte, om det er det du har. Poenget er å få i litt antimonn som herder da du dropper i vann. 2 prosent tinn vil da være nødvendig for å få bra nok utfylling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olepolet Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Kanskje litt off topic, men vi prøver. var litt artig video. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.