Jump to content

Støp kulene dine selv – En introduksjon


Wadcutter

Recommended Posts

Det er 10 ganger enklere, men det er vel også 10 ganger mer klissete?

 

Jeg har faktisk tenkt og prøve pan lubing også, men jeg er litt usikker på hvilke oppskrift jeg skal bruke, jeg har det meste i skapet.

 

Jeg er faktisk litt nysgjerrig på om en liten dråpe Castrol TTS fullsyntetisk totaktsolje kunne ha gjort vidundre i en slik voks istedenfor STP oljetilsetning som noen oppskrifter har? :lol:

Link to comment
Share on other sites

se på kulene hood, så går det kanskje opp et lys.

 

Ser kulene :shock: men hvor er det lyser :D:D

 

Har smørt alle typer kuler med LEE`s flytende, uten at det har hatt noe å si for pressisjonen.

Klissete, ja da har du ikke ventet lenge nok før du tok dem i bruk, eller hatt på for mye LEE-fett.

 

Når kula er satt i hylsa er det jo lite som stikker ut og kan klisse til :?

Link to comment
Share on other sites

Klissete, ja da har du ikke ventet lenge nok før du tok dem i bruk, eller hatt på for mye LEE-fett.

 

Det har du sikkert rett i, blir litt som en unge når nye ting skal prøves vet du :lol:

 

Men hvor lenge skal man egentlig vente? Jeg har faktisk latt et par brett med kuler stå ute under tak i noen dager for å få tørket skikkelig. Mulig jeg skal ladde noen test ladninger i morgen, som skal testskytes på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Stort sett er det vel best å vente et par-tre uker før man skyter kuler man har støpt - eller man skaffer seg en hardhetsmåler for å være sikker.

 

Lærling: Det er en Star Sizer bare 15-16 steinkast unna deg som du kan låne, så slipper du pan lubing. Regner med at når du har prøvd en Star, er du hekta ;-)

 

Har renset ca 4 kg bivoks i dag og leter etter gode oppskrifter på kulefett. 50/50 lithiumfett og bivoks er vel raskt og enkelt. Har også funnet en oppskrift med 4 deler bivoks, 1 del Dextron ATF og en del Lithium fett + en horde med andre oppskrifter.

 

Skal bli morsomt å lage eget kulefett også!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ja, en Star Sizer står definitivt på ønskelista, må bare sette meg inn i hvordan man tar mål av fettriller osv for å få riktige dier. Jeg får nok grine meg til et kurs.

 

Jeg har også kikket litt på oppskrifter uten å egentlig bli noe klokere, det ser ut som de fleste er bivoks + et eller annet lurium/snake-oil.

Moret meg litt med dette i går og kote sammen 45,45,10 bivoks, parafinvoks, og Castrol TTS, herved døpt ”Crazy Lube” :lol:

 

Hvorvidt det fungerer vet jeg ikke, men kulene gikk vanvittig mye glattere igjennom Size greia til Lee, og teoretisk sett så skal TTS’n ha egenskaper som går langt utenpå både Alox, castor oil, og alle andre naturlige(og unaturlige) oljer som jeg har funnet i diverse forskjellige oppskrifter.

 

Mulig jeg skal prøve litt i morgen, tror jeg må en tur på banen og teste et nyervervet våpen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Flott skrevet.. Har selv en Lee 120gr TC mold og fikk lånt meg en Lee lead melter så jeg fikk testa litt.

 

Litt kaldt ute og lurer på om det kan være grunnen til at den støpte kula blir skjoldete? eller har jeg for mye/lite tinn i blandingen?

 

Varmet opp tangen først før jeg prøvde. Regner med at noen andre kanskje har vært borti noe lignende?

 

Brukt en blanding av lastebildekk vekter og bly som har vært i sykehus vegger.

 

dscf2494q.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut til å være for kald tang, Men ble alle kulene slik? Lee tanga bruker jo å bli fort varm. Har du avfettet tanga skikkelig? Den er full av maskineringsolje når den kommer ny, og da blir det bare dritten. Vask med zalo og dynk den i aceton etterpå. Ellers er den Lee kula der kjempegod både til .38 og 9mm :D

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke se noe olje eller fett på den når jeg fikk den, men er kanskje et veldig tynt lag?

 

Alle ble slik ja og jeg la tanga en god stund oppe på støpe gryta for å varme den opp først. Støpte en 40 ca før jeg ikke gadd mere siden de ikke ble noe bedre. Har vasket den godt nå mens den ligger i glovarmt vann. Så må jeg bare finne noe å rense den med

Link to comment
Share on other sites

cluet er å ha god og varm tang. nå du er ferdig å avfette den, bruker æ å sote den innvendig. ta ei treflis å hold tanga over mens treflisa brenner. det gir et lite sotlag på overflata av tanga. det er ekstremt viktig å bruke ei rein treflis , ikke fyrstikker som inneholder fett eller annen fettholdig remedium. de første kulene blir nok litt sotete, men etterhvert vil du få fiine flotte kuler. tanga er muligens litt kald, men jeg hadde også justert opp temperaturen på gryta en liten smule...det virker som om tanga ikke blir varm nok pga at blyet du støper med er litt i kaldeste laget.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Varmet opp mere og det forbedret seg en god del. Men får noen som er skjoldete etter å fått 2 tenger med fine. Kan selvfølgelig være at tanga kjøles ned for fort ute i været her (6celsius)

 

Noen har også en antydning til støpemerker etter delinga fra tanga. Lurte nesten på om en liten tur i en tumbler ville gjort susen med noe fint polish masse nedi?

Link to comment
Share on other sites

Tanga må ha rett temperatur. Jeg pleier å la den ligge oppå gryta til blyet er smeltet, så dypper jeg den litt nedi blyet i ca 30 sekunder før jeg starter støpinga. De første 2-3 gangene fyller jeg ikke støpetanga i alle 6 hull. Starter med 3, så 4 så 5 og til slutt alle hullene. Etter denne prosessen har tanga rett temp.

 

Det litt dårlige resultatet kan også skyldes litt for lav temp på blyet. Det er en harmoni mellom tempen i gryta, tempen i støpetanga og ditt eget tempo. Normalt sett oppnår jeg perfekt harmoni når jeg har støpt i ca 15 min. Da er det ingen endring mellom hver gang. Den følelsen får du når du har støpt en del. Er du i tvil så setter du opp tempen, men da varmes også tanga fortere og du må kanskje senke tempoet. Dette må du nesten føle deg frem til. Normalt sett vil du støpe på så lav temp som mulig, men fortsatt ha et perfekt resultat.

 

Tempen avhenger også noe av blylegeringen du bruker. På det området har jeg ikke så mye erfaring etter som jeg har oppnådd meget gode resultater med 22lr bly fra kulefangere som jeg primært bruker. I juli/aug støpte jeg ca 15 000 kuler, så jeg har jo litt erfaring med den legeringen :)

 

Et lite tips. Jeg bruker samme blylegering til 38 som .45. Hadde litt problemer med blying i .45, men etter jeg startet med å slippe kulene rett ned i vann fra tanga forsvant det problemet helt. Har ikke målt hardheten, men det virker utmerket. Trenger ikke nødvendigvis bruke så mange ulike legeringer. Og det er jo en fordel sånn rent logistikkmessig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
en Star Sizer står definitivt på ønskelista

Og da har Star pressa kommet i hus, og jeg har fått kjørt første håndfull med hjemmestøpte kuler igjennom den, etter litt frem og tilbake med diverse justeringer, begynte pressa å produsere fine ferdigkalibrerte kuler med en fin ”fettrand”.

9mmsized.jpg

Fett esse... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke vitsen med "Pan Lubling" når det å rulle dem i LEE fett er 10 ganger enklere :D

 

Er for at dere ikke ønsker å få fett i bunn og tupp av kula :?:

Hvorfor har det noe å si :?:

Hvis man ruller kulene i LEE-Alox fett (i en tom iskrem-boks-f.eks) kan man (etter at kulene har tørket lenge nok) tørke av bunnen av kula ved å dra den over en tøyfille som ligger flatt på bordet, når man sitter og lader. Funker greit, da blir det meste av fettet borte, og kruttladningen påvirkes neppe nevneverdig av fettet da.

 

Har ikke kjøpt ny allox på 5 år men jeg lurer på om det er andre som synes den minner om Tectyl og har tatt seg tid til å teste?

Har faktisk prøvd Tectyl (fra sprayboks) på hardstøpte kuler (uten GC) til ladninger i .357 tilsvaende fabrikkammo-styrke. Kunne ikke merke noen forskjell på blying eller presisjon i forhold til andre bedre fettyper.

Tectyl resulterte i mindre bllying enn LEE-"roll-on" fettet ved kraftige ladninger, såvidt jeg kunne se.

Nei, ideen om å bruke Tectyl er ikke min, jeg leste om dette i et amerikansk våpenblad for lang tid tilbake.

 

LEE-fettet, det som er beregnet på å rulle kulene i, da vel og merke egentlig for egne kuledesigner tiltenkt dette (TL), funker greit til å holde blyingen på et godtakbart nivå på moderate ladninger. Tenker da på milde ladninger til revolverfelt og .32.

Men andre fettyper gir mindre blying ved sterkere ladninger til magnumrevolvere og kraftigere 9 mm ladninger, er min erfaring.

 

RCBS Alox Rifle lube (kan brukes til pistolkuler også, selvsagt) er en av de bedre fettypene jeg har prøvd. Lyman hadde også en tilsvarende Alox-fettype tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil så skrev Svein.S om gunda.

Der nevner han at fettet skal gjøre to ting.

Smøre kula og tette for gasslekasjer rundt kula.

 

jeg leser at det blir brukt alt fra WD40 til hjemmebryggede saker som inneholder alt fra barnesvette til smeltet svinehud.

hva som funker og ikke er det vel trua som gjør, grunnregel NR 1 for alle som driver med hjemmestøping er at kula MÅ være rein bak. krutt kan feste seg og rett å slett ødelegge våpnet.

 

hvordan du velger å lube kulene og med hva spiller ingen rolle.

renslighet er alt.

Link to comment
Share on other sites

Er og nysgjerrig på hva nevs mener der, for når jeg bruker Lee liquid dagen før jeg dytter de i hylsa med krutt så har de virkelig slik guffe over hele kula. Hvis jeg skulle gnikket hver eneste kule etterpå så ble jeg vel bare å gni vekk den smøringen jeg har putta på kulene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle gnikket hver eneste kule etterpå så ble jeg vel bare å gni vekk den smøringen jeg har putta på kulene.

Neida, så ille er det ikke. Det holder med å gnukke vekk fettet på bunnen av kula. Det er antagelig bare fettet der som kan komme i kontakt med kruttet. :idea:

Link to comment
Share on other sites

grunnregel NR 1 for alle som driver med hjemmestøping er at kula MÅ være rein bak. krutt kan feste seg og rett å slett ødelegge våpnet

 

Hva kan i værste fall skje med kulefett bak på kulene?

 

Det værste som kan skje, etter mitt hode vertfall, er at om fettet ikke er skikkelig tørket kan kruttkorn feste seg der. Har ladd med omtrennt klissblaute aloxsmurte kuler uten problem, og kan overhode ikke tenke meg det skader våpenet. Tørker forøvrig aldri av kulene bak.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

bumper denne tråden litt.

 

her er mine kuler i de mest brukte magnumkaliberne+ 45/70 bare for sammenligninga.

 

ja88j5.jpg

 

Fra venstre. 357 180gr rnfpgc, 44 250gr tcgc, 454cassull 300gr wfpgc, 460s&wmag 410gr ofpgc med cannelure satt i etterkant for riktig settedybde, og samme kule ladet i en 45/70gov som blir brukt i elgrifla mi

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tar opp denne tråden igjen.

 

Forsøkte meg på smelting av bly for første gang i dag.

 

Det gikk så som så. Hadde ca 40kg Hjulvekter jeg skulle smelte om til "Ingots"..

Satt igang en primus, og satt gryta oppå. Oppi med ca 5kg bly.

 

Etter 20min begynte noe å smelte. Men deretter ble det problemer.

Jeg hadde litt mer bly i gryta, og dette slet den voldsomt med. Tok 1,5timer før det begynnte å bli greit.

Men, jeg kom aldri i mål. Gryta ble aldri varmere enn ca 310grader. Og blyet så veldig "Sluggish" ut, altså det stivna i det sekundet "ladelen" ble tatt ut av gryta. Og kantene var fylt med stivnet bly.

 

Derfor lurer jeg på. Er denne primussen for svak? Leser på den at den avgir 2,5kw. Blir dette for lite?

Legger også merke til at kun den mindte halvdelen av gryta blir "omslukt" av flammer, så jeg tror brenneren er for liten.

 

Setter pris på alle tips!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Takk for raskt svar.

 

Det jeg har består vel av ca 80% lastebil, resten gamle bilvekter.

Jeg har hørt at Hjulvekter er veldig greit til kuler da de har ett ganske griet hardhetsnivå?

 

Jeg har 99,9% sikker på at alt i gryta var bly, fordi alt i gryta var smuldra opp og mer eller mindre smelta.

Men tenkte siden teoretisk smeltetemp for bly er 327grader, så ble 310 alt for lite? Spessielt for støping regner jeg med

Link to comment
Share on other sites

Prøv å ha oppi mindre mengder om gangen. Jeg har en lee smeltegryte med tapping og selv den sliter om jeg hiver i for mye i slengen. Da stivnrr det opp og blir grøtete til varmen har steget. Mener jeg må ha varmeren på i halvtimen før den er passelig til at jeg kan støpe. Tanga skal og være såpass varm at det ikke fester seg bly om du dypper den litt i blyet. Pleier å la tanga stå på kanten mens alt blir varma opp.

 

Blyblandingen min er ca 2/3 blyvekter også topper jeg resten med rent bly.

Link to comment
Share on other sites

For å halde smelta på ein høg nok temperatur trenger du nok litt meir futt enn 2,5 kw eller evt ha mindre i som nevnt.

 

Er og enklare å smelte litt først å få opp tempen på dette før ein blander i nytt. kanskje til og med reinse ut litt slagg / drit om noko flyt opp.

Skrap godt på sidene og botn.

 

Hjulvekter smeltar på under 300, men trenger nok opp mot 340 som ein fin støypetemp, men det er heller ikkje anbefalt noko særleg over om du kun skal lage barrer.

 

5 kg bly trenger litt energi og litt trekk kjøler mykje

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt med forskjellig temperatur, og det er avhengig av legeringen du har for øyeblikket.

Støper man med Leegryte(som jeg har) og tilsetter barrer etterhvert, så må temp opp mot 380grader i grya mi for at jeg skal holde en jevn flyt. Termostat på ca 60% Har begynnt å tilsette forvarmede blybarrer, har en liten hybelkomfyrplate som jeg legger barrene på. Det er det som skal til for at blyet ikke fryser selv om man dumper to-tre barrer i gryta.Men pass på, har hendt at barrene har smeltet på plata, med den oppstandelsen det medfører.

Link to comment
Share on other sites

Kva type gryte er det du brukar? Hald deg i alle fall unna aluminium, og gjerne legg noko over som fungerar som lokk. Eg har ikkje problem med å smelte ned hjulvekter på ei 1000W kokeplate og ei skikkelig jerngryte, i tillegg til lokk. Men gryta mi tar maks rundt 20 kg hjulvekter tippar eg, så den er ikkje av dei største.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en hjemmelaget gryte i rustfritt og kokeplate på 1500W

 

Gryta er utvendig isolert med et 2 cm lag Rockwool, på toppen bruker jeg ei kryssfiner plate som lokk, pga den kan ev ta til seg fukt som måtte komme undenifra.

 

Med dette smelter jeg lett 50 - 60 kg av gangen med: hjulvekter, taktekkerbly, kulefangerbly og mye annet rart som kommer inn døra :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.alle mann!

 

Ja, sto ute og hadde vifte bak meg. Men etter å ha lest svarene deres

så er jeg rimelig sikker på at jeg har for lite varme.

Sett på en enkel krabbekoker som gir 9,5kw.

Tipper dette vil løse problemet.

Blyet var "slush" tilslutt akuratt på smeltepunktet men

ikke nok til å bli flytende.

 

Krabbekokern bruker vanlig propan så da bruker jeg grillpropanen.

 

Gir tilbakemelding

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tilbakemelding!

 

For ett par dager siden prøvde jeg igjen med prosjekt "Hjulvekt".

Og denne gangen gikk det supert!.

 

Jeg kjøpte meg en Krabbekoker fra Felleskjøpet til 299,-. Den skulle komme seg opp i 9,5kw står det på pakken og brukte vanlig grillpropan.

 

Jeg hadde en ordentlig høiang polaris jerngryte "on hand" for en meget billig penge, men denne falt desverre bort da eiern ombestemte seg(mamma da!), så da ble det en høiang aluminium(?)s gryte, som var veldig tynn egentlig.

 

Men, jeg satt gryta på kokern og fyrte opp. La oppi 5kg bly som sist og ventet. Og dette gikk virkelig unna! Etter 10min var gryta oppe i 340grader, og blyet smuldret.

La oppi mer bly og alt smeltet. Fikk tilslutt en full gryte.

 

Jeg fjernet alle klips, og den ene Zinkvekta som ikke var smelta(phew) og fluxet med ett stearinlys.

Da ble det virkelig en flott gryte med rent fint sølvfarget bly.

 

Fylte opp min Ingotmold flere ganger, og slutresultatet ble 70 "One pound" barrer.

 

http://imageshack.us/photo/my-images/231/20111021121917.jpg/

 

Men, fikk også min Lee 105gr støpetang bare 1dag før smeltingen i posten.

Så jeg tenkte, at jeg måtte prøve å lage noen kuler.

Jeg vet at "storgrytebly" kanskje er litt urent, enn små elektriskegryter eller små jerngryte, men tenkte at jeg skulle skimme

av så mye skit på toppen og brukte Lee "ladel"`en jeg hadde for å fylle opp molden

Preppet molden som anvist og begynnte.

 

Slet litt med shakyhands i starten, men det gikk bra etterhvert. Jeg lagde 50stk og de alle ble helt perfekte. Ingen rynker, ingen problemer whatsoever.

Kjempegøy!

 

http://imageshack.us/photo/my-images/155/20111022151038.jpg

 

Så, da blir nok esken med barrer satt på hylla til jeg får kjøpt meg enten en lite "Sausjerngryte" og gjør det manuelt eller en elektriskgryte fra Lee.

Link to comment
Share on other sites

. Jeg lagde 50stk og de alle ble helt perfekte. Ingen rynker, ingen problemer whatsoever.

Kjempegøy!

 

http://imageshack.us/photo/my-images/155/20111022151038.jpg

 

.

 

Ikke så lett å skrape opp i din entusiasme, men ved nøyere kikking på dine ferdige kuler er det fremdeles en del å hente enda på støpejobben din :wink:

Men det var slett ikke galt til å være første gangen :!:

Link to comment
Share on other sites

Syns kulene ble bra jeg, å få kuler som ser dreid ut er ikke lett første gangen. Men med litt prøving å feiling med støpetemperatur osv vil du fort finne ut hva som gir best resultat. Jeg støper på ganske høy temp, rundt 380grader, får ganske bra kuler da. Men små defekter på kula trenger ikke bety så mye rent presisjonsmessig, jo grovere kaliber jo mindre har det å si etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det jeg legger merke til på de kulene du har støpt er at du ikke har hatt varmt nok bly.

hvis du ser rundt smørerillene og i bakkant på kula har du fått en ujavn radie som nesten garantert er temperatur relatert.

 

Du kan trygt bruke noe parafinvoks for å fluxe blyet ditt noe, dette hjelper på temperaturen og på måten blyet renner ut av gryta.

hvis temperaturen er høy nok vil voksen begynne å brenne så ha det i bakhodet når du fluxer.

 

Samtidig kan det lønne seg å få mer fart på blyet, jeg har to Lee gryter en Magnum melter og en Production pot.

Den siste borra jeg opp til 3,5 mm etter at jeg ikke klarte å få javne nok kuler, den andre ble borret opp før jeg i det hele tatt hadde brukt den.

 

Magnumen er den som blir brukt mest av meg, støper alt fra .354 til kuler rundt .720 "kammerlader" og klarer å holde meg innenfor +-2 gn på de største og +- ,5 på de mindre.

 

Støping er en kunst som det tar litt tid å mestre men det går hvis du ser hvordan kulene blir på de forskjellige tengene og temperaturene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Nevs,

 

Takk for fyldig svar.

 

Sitter igjen med ett par spørsmål.

 

Du sier at blyet burde være varmere. Nå skal jeg ikke sette lit til min "IR Tempraturleser", men den viste godt over 350grader over lengre tid.

Jeg har lest ett sted at Sink smelter ved 380grader+, noe som kan gjøre en hel gryte bly ubrukelig p.g.a bly og sink ikke går godt sammen som kulebly.

Hva ligger din temp på mens du smelter da? Har du plukket ut Sinken på forhånd?

Nå skal det jo sies at denne "batchen" egentlig aldri var, eller er, ment som ferdigkuler men en liten tangtest.

 

Er litt usikker på hva du mener med fart på blyet. Tenker du på hvor fort molden fylles med flytende bly?

For der kan jeg nok har syndet litt under "prøvestøpingen". Brukte bare en liten sauseskje, og var mer opptatt av å treffe hullet, enn hvor mye(eller hvor fort) som havnet oppi der.

 

Ingen tvil om at støping er en kunst. Gleder meg til våren, da skal det for alvor prøves, og helt sikkert feiles :)

Link to comment
Share on other sites

Flott og lærerik tråd!! :o

 

Jeg var ute i garasjen i dag for å prøve et par nye kuletenger fra lee. Jeg begynte med 450 grs .515 til til 12,17. Jeg tok fram det reneste blyet jeg hadde(helt rent) og begynte. Etter 5-6 fulle tenger begynte kulene virkelig å se bra ut men selv om jeg fluxet ble det merog mer oksidering i gryta og etter 40-50 kuler begynte blyet å fylle dårlig i tanga.

 

Prøvde en høyere temp uten at det ble noe bedre og til slutt begynte jeg å bli varm under topplokket. Blyet fikk et nesten lilla skjær over seg uten at jeg vet hvorfor.

Til slutt ga jeg opp og hentet 1 kg hjulvektbly og blandet inn i de 7-8 kiloene som var igjen i gryta og da kom det seg virkelig. Blyet fikk med en gang den fine blanke fargen igjen og kulene ble igjen bra.

 

Jeg har ikke mye erfaring med kulestøping så hvorfor det ble slik vet jeg ikke. Jeg håper virkelig jeg slipper å knote slik når jeg skal støpe nye langkuler til perkrifla som skal mates med rent bly :?

Link to comment
Share on other sites

reint bly har en tendens til ikke å fylle tanga uten skrukker , og da spesiellt på lange og tynne kuler. bland inn inntil 5% tinn i blyet, da fyller du tanga mye bedre. svartkruttkuler er stort sett reint bly, men guruene blander inn tinn. Hovedsaken om man plages er feil temperatur på bly, støpetang eller handtlag. Personlig mener æ sånn helt subjektivt at lee sine tenger i aluminium e no herk. de blir fort for varme og man får frosting på kulene, feil størrelse og vekt. Mye lettere å få til ei tang i stål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...