Jump to content

9mm NATO i STI Trojan, skadelig?


SpecOps

Recommended Posts

Dette har sikkert blitt tatt opp før.

Jeg er tilbudt noen hundre 9mm patroner for en billig penge.

 

Pakkene er merket med:

 

xxxxxx Langt nummer xxxxxxxxx

50 PATRONER

9mm SKARP

Lot 11 - FFV - 86

 

På baksiden:

ADVARSEL!

MÅ ICKE BENYTTES I:

M 08 LUGER

M 37 HIGH POWER-OG

M 38 WALTHER

 

Dette er vel noe svensk produsert Nato ammo tror jeg, 124grn kuler?

Slik jeg har forstått det, er 9mm NATO ladet som, eller "hottere" enn +P+ ?

Er det "safe" å kjøre dette gjennom andre pistoler enn Glock og lignende militær pistoler?

Jeg har nettopp kjøpt en STI Trojan i 9mm men er litt redd for at disse ladningene skal føre til ekstra slitasje.

 

Noen som kan opplyse meg?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gimp har nok rett i dette. Det er ikkje lurt å bruke denne ammoen på vanlige pistoler. Mulig at nyere pistoler er bygd for å tåle såpass hard ammo, men eg hadde vært veldig forsiktig med å teste ut dette. Det kan fort bli ein ganske dyr ammo, for å sei det sånn.. Luger og ødelagte lenkestykker er i allefall ein vanlig hendelse...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dette er såkalt "MP" ammo, men den er nok noe "hottere" enn det som kalles "vanlig Parabellum"

Betegnelsen "SKARP" bruker de vel for å presisere at det ikke er øvelses ammo (rød / blå plast)?

På noen amerikanske forum er tommelfingel regelen at dersom pistolen er mindre enn 50 år gammel, og er av et anerkjendt fabrikat, så skal den tåle NATO ammoen fint om noe mere slitasje muligens.

Noen som har noe konkret?

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt uproblematisk i moderne/nye pistoler. Jeg har skutt tusenvis av disse både i G17, USP, BUL, STI og Pardini.

Det er gamle våpen slik som de som er nevnt på pakken og tilsvarende, som ikke skal ha denne ammo.

Link to comment
Share on other sites

Dette har sikkert blitt tatt opp før.

 

xxxxxx Langt nummer xxxxxxxxx

50 PATRONER

9mm SKARP

Lot 11 - FFV - 86

 

Dette er vel noe svensk produsert Nato ammo tror jeg, 124grn kuler?

 

Har slått ut noen av disse kulene og veid dem. Mine vide rundt 115-116grn.

Cronograferte dem i P-80en min, til en faktor rundt 148.

Gikk bra i min 6" STI Trojan.

De jeg hadde var lot: 01-FFV-86.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det er vel mer av akademisk interesse, men for de som vil vite hvorfor....

Før det norske forsvaret kjøpte Glock, så slet vi med gamle håndvåpen. De hadde gjort tjeneste helt siden tyskerene kom med de under krigen, og bar etter vært preg av dette. Det ble derfor produsert egen 9 mm ammunisjon til disse. Samtidig hadde vi også maskinpistoler som ikke fungerte med den reduserte ladningen. Derfor hadde vi en stund to typer. Det hører også med til historien at på MP-40 maskinpistolene som var i bruk i HV ble fjærene klippet eller byttet i håp om at de skulle kunne bruke den reduserte utgaven av ammunisjonen. Dette fungerte ikke spesielt godt. Har selv opplevd at sluttstykket ikke kom langt nok tilbake ved skuddløsning. Dette medførte at våpenet rkalet og gikk inntil magasinet var tomt. Etter at vi fikk MP-5 og Glock opphørte problemet. Ammunisjonen du har fått tilbud om er med andre ord helt OK å benytte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at den ammoen du har fått tak i har et NATO-nr som slutter på 1211. Denne skal være uproblematisk å bruke i en moderne pistol. Ammo med samme nr fins også fra IMI og Fiocchi, så vidt jeg husker.

 

Den "svake" NATO-ammoen har et nr som sluttter på 2676, og fins både fra FFV og Geco. Den er etter min erfaring ypperlig i P210 og fungerer også bra i min G17 (hvis jeg gjør avtrekket litt hardere igjen). Før jeg tunet avtrekket og fant ei bra hjemmeladning med Federal-hetter var dette min foretrukne konkurranseammo, både på felt og på Mil NM.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tar opp igjen denne jeg :)

 

Har selv også lurt litt på dette, noen som jeg har sett en stand

 

***************

50 PATRONER

9 mm SKARP

 

LOT 02 FFV-85

 

Pistolen min er en Heckler & Koch USP CS / Custom Sport

 

Bør jeg være bekymret med disse, om noen har peil på Lotten/produksjon serien

Link to comment
Share on other sites

Godt å vite i tilfelle tredje verdenskrig eller noe.

 

Vurderer å kjøpe en STI 9mm og bekymret meg litt for dette. De skriver selv (i bruksanvisningen som kan lastes ned) at:

 

STI handguns can be safely fired using factory specification standard

velocity ammunition. STI accepts no responsibility for claims brought

against the company due to any other loads or any loads which do not

meet the safety tolerances endorsed by the Sporting Arms and Ammuni-

tion Manufacturers’ Institute (SAAMI).

 

http://media.stiguns.com/ProductDocs/20 ... v02-07.pdf

 

Og SAAMI sier at man ikke skal bruke 9mm NATO ammo i en pistol laget for 9mm Luger (Parabellum)

 

http://www.saami.org/specifications_and ... ations.pdf

 

Men klart: Amerikanere er jo først og fremst ute etter å unngå å bli saksøkte. Det står ikke at det ikke går bra, bare at de fraskriver seg alt ansvar om det ikke skulle gå bra. :)

Link to comment
Share on other sites

godt tilpassede 1911er tåler vanvittige overtrykk, ipsc-skytterne lader til 160+ i faktor, med komp. kompen belaster våpenets låseflater ekstra, men disse pistolene går titusener av skudd med slike overladninger.

 

med andre ord, litt hard 9x19 ammo i moderne godt bygde 1911er er ikke noe å bekymre seg over, sålenge en får sjekket av våpenet er korrekt satt sammen.

Link to comment
Share on other sites

RA er slappere enn annen moderne NATO ammo, som jeg har cronografert.

RA lot18-1960 Faktor: 138 (våpen P-80)

Div GFL SKARP faktor fra 143-148.

 

Men dette er kun en lot fra RA som jeg har testet. Mulig at det er store forskjeller på RA lotene.

 

Beretta 92 burde tåle NATO-ammo, ettersom den er testet og brukt i ett eller flere NATO-land.

Link to comment
Share on other sites

nøkkel ordet er "burde"

Men gjør det ikke... :twisted:

Det er tre hovedgruinner til at US army kjøpte in Beretta pistoler

 

Glock var ikke ferdig utviklet

Cz 75 var Østeuropesk

Beretta var "billigst" i inn kjøp og gunstigst for de som formidlet salget.

 

 

Remember soldier, your weapon was made by the lowest bidder!

Link to comment
Share on other sites

Ble kjøpt inn ett større parti Walther på 60tallet.

Skulle inn å erstatte andre pistoler i forsvaret.

Var kun i underkant av 3000 pistoler vi overtok etter tyskerene.

 

Glocken havnet ett godt stykke ned på lista da pistolkomisjonen hadde gitt sin innstilling. De syns ikke Glock var overlagent bra.

 

Men har både Walther P-38 og Glock 17 i våpengarderoben selv.

Jeg trives godt med begge.

 

Samme opplevelse med RA lot 18-1960, som TargetMaster har med lot 61

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...