Jump to content

Pistol 9mm for dame


TargetMaster

Recommended Posts

Madamen krever en 9mm pistol :shock:

Er det noen damer der ut, eller menn for den saks skyld, som kan gi tips. Er det spesielle våpen damene liker å skyte med.

Har vel litt å gjøre med grep og vekt kanskje :?:

 

Våpenet skal hovedsaklig brukes til felt :|

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Anbefaler Pardini GT9 6"! Pardinien har et lite grep og en meget behagelig rekyl.

Er du på jakt etter en lietn pistol, kan også Glock 26 anbefales. Miniglock'en har også en 'snill' rekyl pga sine to rekylfjærer.

Pardinien er ganske tung, men behagelig. Glock'en er lett. Prismessig er det STOR forskjell.

 

Få med deg dama på bana sånn at hun får prøvd forskjellige våpen!

 

(Bare si ifra neste gang dere er på Lillehammer, så kan mine 9mm testes! Er ikke lange turen det!)

Link to comment
Share on other sites

Hei evert.

Hun liker godt grepet på TargetMasteren men den blir for tung og da er antagelig det også tilfelle Trojan.

Siden du nevner det så plukket jeg Target Masteren fra hverandre og renset og smurte den igår kveld. I dag viste den tendenser til å ville smelle. Ser ut som om den er for tight og sliper seg selv etter hvert. Håper. Håper.

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt an på bruksområdet. Men såvidt jeg har plukket opp, er SW MP i 9MM populære "ladyguns" i USA, da de er/skal være relativt smale i grepet til å være dobbelradere, ellers kan det kanskje være interesant å titte på klassikerne Sig Neuhausen 210 og FN Browning High Power... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her har du og madammen noe å glo på:

Sigarms P239

Kahr 9mm

Springfield Armory xD

Beretta 92F

Glock 19

ruger P serie

CZ 2075 RAMI

FN FNP-9m

Zastava M88

CZ 75 COMPACT

CZ 75 D COMPACT (CZ 75 P-01)

CZ 75 D COMPACT

CZ 75 P-07 DUTY

CZ 75 B

CZ 75 BD

CZ 75 SP-01 Phantom

 

dette er bare en liste over 9mm pistoler, mange av dem i mine øyne uegnede for kvinner(ofte mindre hender enn menn) og mange av dem er i tillegg klin umulige å få fatt på i Nogre.

 

Rugers p-serie er vel ikke akkurat kjent for å være slank og grepsvennlig?

 

Kahr en er DAO pistol som er laget for skjult bæring og selvforsvar?

 

XDn har vel ikke dukket opp her i landet enda?

Link to comment
Share on other sites

Hei evert.

Hun liker godt grepet på TargetMasteren men den blir for tung og da er antagelig det også tilfelle Trojan.

Siden du nevner det så plukket jeg Target Masteren fra hverandre og renset og smurte den igår kveld. I dag viste den tendenser til å ville smelle. Ser ut som om den er for tight og sliper seg selv etter hvert. Håper. Håper.

 

jeg pleier å polere glideflater i våpenene mine med meget fin smergel, men det går sikkert utover garantien.

 

har en jente i klubben som har kjøpt seg en springfield 9x19 singlestack, og hun skyter meget bra. en annen jente i klubben har lånt sin ektefelles Trojan 6" og synes den er meget bra. Trojalene har ikke "bullbarrel" og er dermed en del lettere i nesa. hva med en 5"?

Link to comment
Share on other sites

Hei evert.

Hun liker godt grepet på TargetMasteren men den blir for tung og da er antagelig det også tilfelle Trojan.

Siden du nevner det så plukket jeg Target Masteren fra hverandre og renset og smurte den igår kveld. I dag viste den tendenser til å ville smelle. Ser ut som om den er for tight og sliper seg selv etter hvert. Håper. Håper.

 

En 5" Trojan er "vesentlig" lettere enn din Targetmaster. All vekten som er "fjernet" er jo den som merkes mest.

 

Hvis det ikke må være 9mm, så er jo STI Spartan et fint alternativ. Synes selv 45 er mere behagelig å skyte med enn 9 mm

 

Godt å høre at det er håp for Targetmasteren din :D Puss ofte, og bruk olje. Puss hvert 100 skudd eller noe, nå til å begynne med. Og ikke bruk for tykk olje når det er kaldt

Link to comment
Share on other sites

Hva ønsker hun med skytingen ? vil hun bli god og ønsker å delta for å gjøre det best mulig? Da ville jeg kjøpt en Pardini GT-6 9mm uten tvil.....vi har 2 jenter i min klubb som begge skyter denne. en med korte fingre (9mm ramme) og en med noe lengre fingre (45 ramme) begge gjør det relativt bra etter kun 1,5 sesong som skytter.

 

Er ikke ambisjonsnivået høyt, kan du like godt kjøpe noe "ræl"...siden hun antagelig ikke (som mange andre) ikke kommer til å treffe så mye uansett... ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Har sett noen har tatt av skjefteplatene på en Pardini GT-9 og lagt på griptape, blir

ganske slankt grep da. Men grepet på en Pardini syns jeg er som å holde i et firkantrør uansett. Hadde den kommet med enkelrads magasin og med et grep som ikke er like tjukt alle veier så hadde det begynnt å nærme seg noe.

Singlestack 1911 er nevnt, Hva med en RangeMaster? Den er ikke direkte lett den heller, men 5" pipe, blir ikke så nesetung. Hadde jeg skulle handlet ny 1911 i dag, tror jeg at jeg hadde gått for en 5", trenger da ikke 6" på de relativt korte holda som er i dagens feltløyper. Dessuten blir siktebildet roligere.

CZ SP01 og Sig 210 er nevnt-gode alternativer!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal for første gang i mitt liv andbefale Pardini, GT 9 er nok ganske bra for damer, litt tykk i grepet men det er lett, veier ikke stort mer en 1 kilo og har lang sikte linje + gode sikter! Er nok ganske opptimal for litt svake dame hender, ikke bare med tanke på vekt men også balanse!

Mange damer som skjøt med GT9 under NM felt og gjorde det bra! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Smith And Wesson sin MP er å anbefale. Da kan du bytte grepsplate for å tilpasse til størrelse på hånden. Den skal vist også være snillere i rekylen en de andre polymer pistolene. Polymerpistoler er jo også lettere, noe som er en fordel for damer og vi svake mannfolka :)

Link to comment
Share on other sites

ser sp-01 er anbefalt, men jeg har en eller annen ide om at den er ganske så bred over hoftene, så jeg tror innen cz er nok 75/85 modellene smalere.

CZ har jeg selv troen på, og pardini er nok også bra (har ingen idè selv), men er jo en litt høyere prisklasse. I allefall det dobbelte.

Link to comment
Share on other sites

8)GRU deg til Brumunddalen i helga!)

 

Hehe :-) Gruer meg nok, men av helt andre grunner tror jeg. Først må jeg se om formen er såpass bra at jeg kan delta, har litt morfin innabords ennå...så må nok vente litt til før jeg kan håndtere våpen igjen ;-)

 

CZ har jeg selv troen på, og pardini er nok også bra (har ingen idè selv), men er jo en litt høyere prisklasse. I allefall det dobbelte.

 

Kanskje en grunn til dette? Er nok ett mye bedre våpen, det samme er jo dyre 1911 modeller også...enn noe billig til noen tusenlapper....hvorfor spare hvis man skal holde på med dette en stund?

 

Jeg har trent en jente en stund, og da hun skulle kjøpe våpen falt valget på en Pardini SP 22kal og GT6-9mm begge kjøpt nye, hun syns det var billig i forhold til en del av smykkene hun hadde ;-) men hun hadde sikkert ønsket seg en i rosa ;-) eller med noe annet stæsj på....uansett er hun superfornøyd med våpena siden de funker fra for henne....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe en brukt Sig Neuhausen - fortrinnsvis en med regulerbart baksikte, og deretter bruke en tusenlapp på et Nill-skjefte sam en sån "Add on"-beverhale slik at ikke fruen får amputert hud mellom tommel og pekefinger.

 

Sandnes Arms har en:

http://www.sandnes-arms.com/index-filer/Page14385.htm

 

Nillgrep:

217.jpg

 

Beverhale

http://www.huntershouse.dk/kat734-P.210-M.49/

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

 

CZ har jeg selv troen på, og pardini er nok også bra (har ingen idè selv), men er jo en litt høyere prisklasse. I allefall det dobbelte.

 

Kanskje en grunn til dette? Er nok ett mye bedre våpen, det samme er jo dyre 1911 modeller også...enn noe billig til noen tusenlapper....hvorfor spare hvis man skal holde på med dette en stund?

 

Jeg har trent en jente en stund, og da hun skulle kjøpe våpen falt valget på en Pardini SP 22kal og GT6-9mm begge kjøpt nye, hun syns det var billig i forhold til en del av smykkene hun hadde ;-) men hun hadde sikkert ønsket seg en i rosa ;-) eller med noe annet stæsj på....uansett er hun superfornøyd med våpena siden de funker fra for henne....

 

K.

 

Kva som er grunnen til at pardini er dyrere en CZ veit ikkje eg, og Targetmaster har jo som dei fleste veit prøvd dyre 1911, så kanskje han vil prøve ein billig 9mm til nokon tusenlappar. Kanskje spare nokon penger og... Men er jo madammen hans som vil handle og prøve. Kva ligger eigentlig ein GT6 i pris?

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok heller gått for Tanfoglio istedenfor Pardini.

Tanfoglioen er ikke direkte sylslank i grepet, men Pardinien er som å holde i en 2x4" plank.

Om dama har store hender (ikke mindre enn 8-9" rundt knokene) går det greit med Pardini, men har hun små hender får hun neppe et godt grep.

Har hun små hender hadde jeg nok gått for en singlestack 1911, f.eks. STI.

Eller kanskje en sånn: http://www.bultransmark.net/BULM5IPSC.htm

Link to comment
Share on other sites

Smith And Wesson sin MP er å anbefale. Da kan du bytte grepsplate for å tilpasse til størrelse på hånden. Den skal vist også være snillere i rekylen en de andre polymer pistolene. Polymerpistoler er jo også lettere, noe som er en fordel for damer og vi svake mannfolka :)

 

Jeg har en M&P 9L og er veldig fornøyd med den, og den passer godt i mine hender(det er noen menn som også har små hender)

Jeg bruker den til praktisk produksjon, og er som sagt kjempe fornøyd, men spørsmålet er som andre har spurt før.

Hva er ambisjonsnivået?

Smith' en er et tjenestevåpen og har ikke presisjonen som f.eks Pardini har.

Link to comment
Share on other sites

Dævin! Tenk å la dama gi få en 210! Det er nesten så jeg gifter meg med deg :mrgreen:

En fet Pardini GT9 er tingen for menn OG damer.

For 17000,- (ga kun 12000,- for min) så er det knall dyrt, men det er som fløte å skyte med.

 

 

PS: Har en Beretta 92F til salgs.

Link to comment
Share on other sites

M&P pistolen til S&W er antagelig et godt IPSC production våpen, men jeg ser for meg at denne damen er ute etter et våpen som duger i feltløypa, og avtrekket på den M&Pen jeg har skutt med har lite i ei feltløype å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...