Jump to content

Kammerdrillingen. Jakten på en drilling...


Raudnakke

Recommended Posts

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ventetid er no' dritt :(

 

Kjenner at jeg går og verker nå, men for å drøye tiden og skaffe meg mer kunnskap har jeg begynt å forske litt rundt Adelheid's stamtre. Har selvsagt tenkt å publisere denne infoen når hun ankommer og jeg skal presentere henne.... :)

 

I løpet av forskningen kom jeg over dette søskenet: http://www.waffen-frank.de/katalog7.asp?id=55525〈=DE,%20DE

 

Dette er en mere folkelig modell, litt mer i Waldschutz-kategorien....

 

Denne er fra 1927, og har et enklere treverk, veldig lite gravyre og avtrekkerbøyle i stål i stedet for bøffelhorn...

Det mest interessante er dog at mekanismen ser ut til å være av en enklere modell enn på min...

 

Nei, jeg får rusle og kose litt med Angelina jeg.....

Link to comment
Share on other sites

Det gjenstår jo å se, Skaubjønn... Og slapp av; begrepet "Kose" betyr "Oliemassage" på sanatoriets interne sjargong :mrgreen:

 

Det datt forresten ned en tung boblekonvolutt i postkassa i dag. Noe av innholdet var saa tidsrigtigt at jeg nesten må poste et bilde:

 

normal_rodfos.jpg

 

Kanskje noe for en Retro-tur til søta bror en gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

håper skjønnheten svarer til forventningene når hun kommer frem, Raudnakke! Gleder meg til å se drillingen din.

Bent

" I forventningen ligger skuffelsen" er et ordtak som er så sannt som det er skrevet.

Forvent deg en slarkete rusthaug, så blir du positivt overrasket uansett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

....Det mest interessante er dog at mekanismen ser ut til å være av en enklere modell enn på min.....

 

Det står jo i teksten at det er blitz-lås.

 

Helt riktig :oops: Driver på med å forsøke å finne ut når de begynte med sin variant av Anson&Deeley... Så langt jeg har funnet ut, var det Emil's bror Ernst som krediteres for den.

Link to comment
Share on other sites

Veeeeldig off topic: Hvor kan en kunnskapsløs fyr (som meg...) lære litt mer om ulike hagle-/drillinglåskontruksjoner? Foreløpig har jeg nøyd meg med å bruke våpnene :oops: Jeg har prøvd å google litt, men jeg går meg bare vill i alle salgssidene

 

Jeg kan forresten lese både fra elektroner og på døde trær, så begge typer "lenker" mottas med takk ;)

Link to comment
Share on other sites

Veeeeldig off topic: Hvor kan en kunnskapsløs fyr (som meg...) lære litt mer om ulike hagle-/drillinglåskontruksjoner? Foreløpig har jeg nøyd meg med å bruke våpnene :oops: Jeg har prøvd å google litt, men jeg går meg bare vill i alle salgssidene

 

Jeg kan forresten lese både fra elektroner og på døde trær, så begge typer "lenker" mottas med takk ;)

 

Mens vi venter på litteraturen vår kan vi få en forsmak her : http://www.st-hubertus.at/index.php?id=2500%2C%2C2726%2C%2CeF9LRVlXT1JEX0FbMF09MTIw

 

der forfatteren Norbert Klups står bak...

Link to comment
Share on other sites

nå spør jeg som jeg har vett til Raudnakke, men er det ett kikkertfuteral??? I såfall blir det gjennomført og stilig. Du burde jo gå på jakt i lederhosen og tyrollerhatt du.

Jeg antar i alle fall at det ikke er en tysk variant av sånne futeral man ser indiandere i amazonas gå rundt med

Link to comment
Share on other sites

Joa, Aircooled.... Det er helt riktig et kikkertfutteral :) ...og lær er det vi trefreaks syns matcher bedre enn Cordura :wink:

 

Jeg har i påsken funnet frem mine gamle Lederhosen og min Tyrolerhut, slik at jeg definitivt skal være med i kampen om beste antrekk på Kammersmellen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Adelheid er nå offisiellt omregistrert til meg for eksport i det Tyske registeret... Etter planen begynner hun brudeferden nordover i morgen :D

 

Det er vel på tide å presentere mannen som har skaffet meg min tilkommende...

 

Får jeg presentere Buchsenmachermeister Karl-Heinz Hirschle:

 

art1.jpg

 

Karl-Heinz Har en variert yrkesbakgrunn. Han har vært skjeftemaker hos Krieghoff, tok senere børsemakerfagbrev der og til slutt mesterbrev. Han er nå 65 år gammel og like aktiv.

 

I dag driver han for seg selv, og har spesialisert seg på restaurering av førkrigsvåpen samt Customproduksjon av boltrifler på mauserkasser... Han har utviklet sin egen "Semi-Takedown" løsning på disse riflene... Semi betyr at det er en lett skrue som må løsnes for å dele våpenet. Dette er fordi det er en del land der delbare rifler ikke er tillatt. Han bruker stort sett Square-Bridge kasser fra Dumoulin til disse, løp fra Heym og stokker av egen produksjon. Når det gjelder stokkene er han stilmessig inspirert av Rigby. Interessant er det også at han i artikkelen ovenfor mener å kunne levere disse fra ca. 2000,- Euro

 

På nettsiden hans http://www.hirschle-waffen.de/index.html kan du klikke på "Waffendatenbank" og se hva han har i hylla. Rigby Hanekipplauf bl.a., egenprodusert kipplauf på Ferlach-lås osv.

Du vil vel fremdeles finne Adelheid der :wink: , for han har ikke PC og Internett selv. Når du sender ham en E-post, kommer den ut på fax'en på kontoret hans litt senere men han kan ikke svare på den... :mrgreen:

 

Hvis noen skulle være interessert i det han selger eller lager, kan jeg være behjelpelig med kontakten....

Link to comment
Share on other sites

dæven, en stund siden jeg har sett slike fakturaer jeg og. må eventuelt være fra kassereren i skytterlaget, men det er jo ikke en bedrift...

 

følte meg nesten ille til mote over at jeg pakka inn tomhylsene jeg shippa sørover i går i PLAST og bobleplast.... burde nesten spikka no i tre eller pakka dem inn i reinskinn eller noe... men men, når de kommer fram har de faktisk reist lengre enn børsa, så håper raunakke tilgir meg...... ;)

Link to comment
Share on other sites

ja dessuten kan de jo bære preg av å ha oppholdt seg et år eller tre i det høggerske hjem, hvor man innimellom skeier totalt ut å setter pris på kalibre som det fins plenty av fabrikkammo å få tak i, som feks 308w og 6,5X55....

mens man andre ganger igjen synes det er utrolig morsomt å lade 308win'en ned til sub hastighet med hjemmestøpte kuler.... de har tilbringt ungdommen i et skikkelig ustabilt hjem altså :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dagens nyheter fra DHL:

 

"Datum/Uhrzeit Status Beschreibung

15.04.09 14:54 Sendung in Filiale/Agentur eingeliefert Der Kunde hat die Sendung in der Filiale/Agentur eingeliefert.

15.04.09 19:11 Einlieferungs-Paketzentrum Die Auslands-Sendung wurde im Einlieferungs-Paketzentrum bearbeitet

17.04.09 00:46 Internationale Paketstation 21 Hamburg

17.04.09 00:51 Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen "

 

Kan faktisk se ut som om hun lander på Gardemoen i dag :)

Link to comment
Share on other sites

Etter en runde med mail og telefoner, går nå turen til Postkontoret for å sende avgårde original ervervstillatelse og fortollingsfullmakt til Postens Godssenter i Oslo....

Skulle noen av Kammeratene jobbe der, så pass godt på den og push gjerne på mens jeg er i utlandet neste uke :wink:

Link to comment
Share on other sites

...Og litt mer nyheter fra DHL:

 

Datum/Uhrzeit Status Beschreibung

15.04.09 14:54 Sendung in Filiale/Agentur eingeliefert Der Kunde hat die Sendung in der Filiale/Agentur eingeliefert.

15.04.09 19:11 Einlieferungs-Paketzentrum Die Auslands-Sendung wurde im Einlieferungs-Paketzentrum bearbeitet

17.04.09 00:46 Internationale Paketstation 21 Hamburg

17.04.09 00:51 Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen

20.04.09 05:20 Sendung ist im Zielland eingetroffen Sendung ist im Zielland eingetroffen

20.04.09 05:20 Sendung wurde dem Zoll im Zielland übergeben Sendung wurde dem Zoll im Zielland übergeben

 

Hun er på Norsk jord :D Kanskje ikke i det beste selskapet i følge Bibelen, men dog i Kongeriket :wink:

Får se hva jeg finner ut i dag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte ganger går ting rimelig greit....så langt 8)

 

Fra postens pakkesporing:

 

20.04.09 05.20 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO

20.04.09 05.20 ANKOMMET MOTTAKERLANDET

 

Hadde nettopp en prat med KundeserviceUtland hos posten for å sjekke om de hadde alt de trengte av dokumentasjon for fortollingen. En svært hyggelig kar kunne fortelle meg at dette ville være avklart før kl.12.00 i dag :D

 

Rimelig god sjanse for at jeg vil ha ting i orden før jeg drar utenlands i kveld altså :D

Link to comment
Share on other sites

..og der gikk det ikke lenger så glatt :cry: :

 

20.04.09 09.43 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

20.04.09 05.20 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO

20.04.09 05.20 ANKOMMET MOTTAKERLANDET

 

Jeg hadde håpet på meldingen "20.04.09 09.43 Fortollet Videresendt" :(

 

Nå får vi hive oss på telefonen igjen og høre hva de har hengt seg opp i....

Link to comment
Share on other sites

...og etter en oppklarende telefon til Posten var problemet følgende:

 

Fakturaen som viser verdien og som jeg ba avsender legge ved kopi av ligger inne i pakken og ikke utenpå som fraktbrev... :?

De aksepterer heldigvis at jeg mailer en kopi av faktura til dem :D

 

Får gå og få gjort det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi venter i "nådeløs" spenning! :mrgreen: Trur du må utsette den reisa di litt jeg, kan ikke reise uten at vi har fått sett´a på norsk jord, i dine egne hender liksom??? :D

 

Stygt redd for at det hadde blitt skilsmissegrunn med påfølgende juridiske grusomheter :cry:

 

Nei, jeg får nok oppfylle mine forpliktelser mot ØKH og andre myndigheter denne uken. men neste uke...ja neste uke, da blir det nok både tur til Postkontoret og til kammersmellen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Naa er Adelheid iaff. paa Soerlandet :D :

 

23.04.09 06.36 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 4606 KRISTIANSAND S

22.04.09 16.35 VIDERESENDT 0024 OSLO

22.04.09 13.43 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 0024 OSLO

22.04.09 12.48 FORTOLLET 0024 OSLO

20.04.09 09.43 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

20.04.09 05.20 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO

20.04.09 05.20 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO

 

Hun vil vaere paa mitt lokale postkontor i morgen, og her sitter jeg i 30 grader i Lisboa 8)

Faar dempe lengselen med litt Cerveja :wink: Fikk tak i klikkpatroner i kal.16 her, ellers er det Beretta,Baikal og noe Spansk det gaar i i sjappene her....

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at Raudnakkes drilling er hjemme. Min derimot...som jeg kjøpte et par dager før han, har ikke engang papirene kommet ned :shock: Jeg hadde tenkt å betalt 180 kroner for rekommandert(for sporingsfunksjonen) men skitt au, det kommer fram som brev tenkte jeg. Nå har det gått 21 dager :!:

Fikk mail i dag fra selger at siden ikke papirene hadde dukket opp enda, så kunne jeg sende kopier på mail så skulle han prøve å ordne eksporttillatelse med de.

Klok av skade fra en tidligere episode hadde jeg selvfølgelig verifiserte kopier liggende klar som nå er scannet og sendt.

 

Jaja, godt det er en stund til høsten, men jeg begynner å klø litt nå...

Link to comment
Share on other sites

@M68:MMs'en kom i Hamburg.... Nydelig ved...

@ HS: Tror ikke det der er helt uvanlig... Bukkebroel mistet vel ogsaa papirene i postgangen :evil: Faar haape det gaar greit likevel :)

 

Posten nektet foroevrig aa aapne pakka for aa hente ut kopien av faktura som laa inni, saa jeg maatte sende kopi til dem med brev :? Pakka skal derfor vaere intakt og uberoert av baufilsvingende postfunksjonaerkvisefingre :mrgreen:

 

Cerveja-time her.... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar av meg hatten for raudnakke (og de andre som har skrevet), for en kul/interessant og informativ tråd.

Jeg har lyst på drilling jeg også men føler meg skeptisk til å handle våpen på internett, når jeg i tillegg er langt i fra noen våpenekspert blir ikke saken lettere og i tillegg var jeg smart nok til å ta fransk på skolen :lol: så inne på egun.tyskland er jeg analfabet.

 

Er det noen som kan gi noen generelle råd utover det som står i tråden fra før.

Er det børsemakere som skriver kommentarene på egun eller er det eierne selv?

 

Jeg tenker meg en høyfjellsmusketdunder i kal. 7*57R 12/70. Jeg har tror det er best å ha 12 siden berettan i skapet er i 12. Tenk deg ut på tur, grytidlig og lengre enn langt unna også finner du ut at du har tatt med ammo i feil kal.

Er ikke mye dårliger utvalg og dyrer i kal.16 enn 12 her på berget?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...