Jump to content

Kammerdrillingen. Jakten på en drilling...


Raudnakke

Recommended Posts

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke se hvor mye den veier, og det teller jo litt. Jeg for min del har hatt en driling i 12, og jeg synes det ødela ballansen når jeg brukte den på fuglejakt. Fortung, rett og slett. Har 20 nå, og det synes jeg er mye bedre. Kunne godt brukt 16.

Fordelen med 12 og 7x65R er at om det nå blir slik at det spretter frem en villsvinstamme her i Norge også (og det tror jeg kommer) så er slugs i kaliber 20 ikke rare greiene/12 mye bedre, og du vil da være glad for den ekstra smellen du kan lade opp i 7x65R. Til ren småviltjakt ville jeg helst ha hatt noe smekrere. Og du har jo skrevet tidligere at du rager 1.65 over havet, og vil ha en lett drilling tilpasset din størrelse og din småviltjakt, så da ville jeg nok ha undersøkt vekten i alle fall før du handler.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg først viser frem litt av det jeg myser på om dagen, må jeg nesten vise denne også:

 

normal_Greifelt_Drill_2_box_25.JPG

 

Dette er en førkrigsmodell Greiffelt i 16/5,6x52R. Det litt spesielle med denne er at den har vært privatvåpenet til en børsemaker/våpenhandler som solgte den ny i 1936 og senere kjøpte den tilbake... Under krigen var den bortgjemt, men ble etter krigen pusset opp og brukt av ham.

Det er nå barnebarnet hans som driver bedriften som er selger... Legg merke til avtrekkerbøylen av bøffelhorn...

Link to comment
Share on other sites

Her har du en klassiker! Kurant riflekaliber også, ser smekker ut denne. Vil du lage ny stokk i tilfelle av det emnet du har hjemme?

 

Det var litt av tanken min.... Jeg har nettopp snakket litt med selgeren, og avtrekkerbøylen var desverre ikke bøffellhorn som først opplyst :( Vi får se...

 

Jeg har i de siste dagene snakket med en del både gamle og nye bransjekontakter i Tyskland, og alle fremhever at det for tiden er svært gunstig å handle brukte våpen der.... Det er i følge dem svært mye bruktvåpen på markedet nå og blant Tyskerne selv har etterspørselen etter drillinger sunket. De opplever dog en økende etterspørsel etter drillinger fra Finske kjøpere.

 

En annen våpenhandler i Hamburgområdet jeg kjenner mener at privatmarkedet i Tyskland er svært gunstig nå, særskilt etter at finanskrisa har herjet en stund. Da han hørte hva som var på gang, tilbød han seg prompte å være mellomstasjon for våpen kjøpt privat, ordne med eksporttillatelsen og oppbevare våpenet til jeg kom og hentet det :D

Der forsvant f.eks. hindringen " Kein Internationaler Versand " på Egun :mrgreen:

 

Det kan faktisk være litt lønt å følge markedet noen uker nå, så jeg forhaster meg ikke....

Link to comment
Share on other sites

Er det noen flere enn meg som skimter noe under sjokoladeovertrekket på treverket?

 

Den er jo faktisk lik min, bortsett fra at jeg har 16/70-7x57R i min Bühag. Min ble jo som nevnt i en annen tråd som ny da Fritzsjokoladetrekket ble fjernet

 

Jeg kan ikke se hvor mye den veier, og det teller jo litt.

 

Drillingen min har 60 cm piper og veier 3,25 kg, så denne er vel tyngre da den er i kaliber 12 og har lengre piper.

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke - Kan dette være noe å myse på? Kanskje litt ordinært, men...

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=2170347

 

Disse Eckernførdeproduserte etterkrigssauerne er de vanligste drillingene du kommer over i Tyskland...Du kan som regel plukke dem opp fra 500,-euro og opp til 1000-1200,- euro avhengig av utstyr.

 

Her er en litt mindre vanlig Sauerdrilling jeg vurderer...

1966-modell, 16/7x57, S&B 6x42, innstikkpipe .22mag og prisen er drøye 1000,- euro:

 

normal_Saueruv.jpg

Link to comment
Share on other sites

aiai, for en flott drilling. *gurgle* jeg skjemmes nesten og hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men det klør litt i havelysta etter noe klassisk staslig "wunderschöne" i skapet. Ei dobbeltrifle kanskje :oops: Nei, får ta 20 ave maria, noen høye kneløft og få disse tankene vekk :mrgreen: . og du sier ikke ett pip Sako 3006 jeg har en liten identiteskrise på gang

 

Uansett, gleder meg til å se den nye tråden Raudnakke, og kos deg med jakten på kammerdrillingen. Det er deg vell undt.

Link to comment
Share on other sites

Da er forhandlingene gjennomført og det ser ut til å gå veien.... :D

 

Dette er en førkrigs, håndlaget sak. Den har også nylig vært hos en drillingspesialist i Suhl og fått slaglåser og avtrekk overhalt :mrgreen: Det er liv i stokken, men ikke på nivå med det beste. Detaljbilder er ikke så lett å få, siden selgeren er en 65år gammel børsemakermester som ikke har internett eller pc selv :mrgreen: Fyren var derimot meget hyggelig å snakke med, og vi har nettopp hatt en lengre samtale. Våpenet er nå reservert meg, så jeg får ta på meg marsjstøvlene og marsjere ned til Tante Blå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flott spesiell sak :!:

Hva må du ha av papirer for å få denne hjem? Er det nok å sende ned søknaden, eller må der fylles ut flere skjema? Spør egentlig for meg selv... :wink:

 

Du trenger bare den Norske kjøpetillatelsen, men det er en fordel å få påført at våpenet skal importeres fra utlandet. Siden du skal ha din fra Østerrike, kjenner jeg ikke eksportreglene der. Fra Tyskland må selger ha en eksporttillatelse. For å få denne må han ha en kopi av din kjøpe/importtillatelse, ta denne med til sin lokale Waffenamt og betale 20,- Euro.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gratulasjoner.

Pga. sykt barn som måtte hjem fra skolen, må jeg utsette utmarsjen ned til Tante Blå til i morgen :(

Imidlertid gir jo dette rom for litt forskning, og her er et nærbilde av gravyre og detaljer på en annen ganke lik Kerner jeg fant på nettet:

 

normal_drilling-emil-kerner-33.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som den har oppspenner på rifleløpet, stemmer det?

 

Det stemmer...

Det spiller egentlig ingen rolle. Jeg jaktet all hagle/kombijakt med en drilling med oppspenner i 10 år. Etterhvert skjkedde alt automatisk, og en gang fikk jeg avgårde 4 rifleskudd etter et rådyr en nabopost hadde påskutt. Spenne>skyte>spenne ned>brekke>ut/inn med patron>lukke>spenne opp>skyte osv.

Øynene var på dyret hele tiden. Automatikken hadde overtatt. At oppspenner på drilling er en bakdel er for de som ikke bruker den nok... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke bekymret for det, HS...

 

Dette blir nok hovedbørse som brukes til (nesten)alt, så muskelminne skal bygges opp.

 

Pleide forresten åskyte press-skyting på elgbanestevner med en Ruger No.1 i gakle dager, og det gikk og full-auto...

Link to comment
Share on other sites

Ble litt usikker her, men skal forhøre meg med "Der Buchsenmachermeister" neste gang jeg snakker med ham. Mener tydelig han sa: "Audspanner fur's kugellauf" på tjukkeste Sørtysk da jeg snakket med ham i dag. For meg spiller det egentlig ingen stor rolle; er tilpaningsdyktig.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er forhandlingene gjennomført og det ser ut til å gå veien.... så jeg får ta på meg marsjstøvlene og marsjere ned til Tante Blå :mrgreen:

 

..tipper at den marsjen går med lette skritt.. Gratulerer, Raudnakke, denne ser virkelig fin ut! Den som leter, finner heter det jo... Flott! Og jeg antar at kaliberene er innertier..

Link to comment
Share on other sites

Jøss, dette slår vel litt hull på hypotesen om at oppspennere er noe man har funnet på i nyere tid for å spare produksjonskostnader? Har faktisk aldri hørt om eldre drillinger med oppspennere. Men kunne du dra av hagleløpet fortløpende uten å avsikre grenersikringen først sa han? Det er jo litt uvanlig å både spenne opp og avsikre hagleløpene samtidig vel?

 

Kjempeflott drilling forresten, ser bra ut den stokken!

Link to comment
Share on other sites

Men kunne du dra av hagleløpet fortløpende uten å avsikre grenersikringen først sa han? Det er jo litt uvanlig å både spenne opp og avsikre hagleløpene samtidig vel?

 

Oppspenner på gamle drillinger, for rifleløper, var ikke uvanlig. Men som regel må også sikringen av for å få avfyrt rifleløpet. Når riflehanen var spent, og sikringen av, avfyrte man rifleskuddet som regel med fremre avtrekker. etter at det er avfyrt er det da bare å trykke en gang til på fremre avtrekker og høyre hagleløp smeller.

Link to comment
Share on other sites

jeg har jo påtatt meg og skaffe deg enten hylser eller die-sett, i steden for pæng. så du får ROOOOPE ut hva slags kaliber det blir da raudnakke :wink:

 

Takker for det, Stille... Står vel at den er i 7x57R litt oppe i tråden. Av en eller annen grunn byttet jeg til meg et Lee diesett mot noen montasjer jeg hadde som en annen Kammerat trengte for noen måneder siden :wink: Hylser har jeg derimot lite av i det kaliberet...

 

Tyske hylser fra RWS hadde vært "Stylisch, Jawohl" men Norma har også gode hylser. S&B lader jeg ikke om av prinsipp....

Link to comment
Share on other sites

God Morgen...

Her sitter jeg da, rimelig groggy med morrakaffen. Denne natta ble også rimelig søvnløs, men det skyldes denne gangen en viss Kammerjungfrau Adelheid von Kerner :D ....

 

Jeg har rukket å gå gjennom nattens mail, og ser at jeg ikke har fått stanset våpensøket mitt ennå.

 

Hadde jeg ikke funnet Adelheid i går, hadde jeg sterkt vurdert et par kandidater i 8x57IRS.

Siden muligens andre Kammerater kan ha interesse av dem, poster jeg tipsene her:

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=2179663

 

Dette er en historisk perle fra KÖNIGLICHEN HOFBÜCHSENMACHERS SCHERPING... Overhalt over av børsemaker og det hele....

 

 

Et annet virkelig kupp er vel denne: http://www.egun.de/market/item.php?id=2213016

 

Denne har fått full pakke, nystokket med pen trekvalitet, nybrunert og av riktig herkomst.

 

Det virkelig interessante er at de kan kjøpes umiddelbart med "Sofort Kaufen"-knappen.

Prisforlangende er ca. 9000,- N.kr. og legger vi på 500,- i frakt og ca 2500,- i mva + andre avgifter kan man ha disse i skapet hjemme for ca. 12500,- N.kr.

 

Spesiellt den siste kan virkelig være interessant hvis en ønsker en drilling i topp stand som likevel har stil og historie i orden....

 

Nå får jeg ta et tak på Angelina før dagens utmarsj går til Tante Blå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg hjemme etter en tur hos Tante Blå. Hun beklaget at det ville ta litt tid i dag pga. datatrøbbel, men etter 40 minutter kunne jeg spasere hjem med innvilget ervervs/importtillatelse samt en politistemplet rettkjent kopi av denne :D Heia Tante Blå :mrgreen:

 

I skrivende stund er papirene underveis til Tyskland :wink:

 

Fortsettelse følger...

Link to comment
Share on other sites

Fikk litt flere detaljer i dag, men desverre ingen bilder....

 

Børsa var opprinnelig i 16/65 men selgeren har i forbindelse med renoveringen brotsjet den opp til 16/70. Deretter ble den sendt til Prufhaus Ulm der den ble trykkskutt på nytt. Dette er dokumentert....

 

Gleder meg som en unge nå, og det er godt jeg har Angelina i huset til å kose litt med som et surrogat for det jeg har i vente...

Link to comment
Share on other sites

om du er i beit for 7x57R hylser mener jeg at jeg har noen engangsskutte norma en eller anna plass. sikkert ikke mer enn 20-40 stk, men gi meg et vink om det er behov for disse.

 

tror de er på hemmelig plass nr 3, men kan se etter de om det er behov for de.

Link to comment
Share on other sites

Opdatering: Jeg har fått beskjed om at mine papier er mottatt i Tyskland, funnet i orden og at eksporttillatelse blir utferdiget :) Samtidig blir også faktura sendt pr. brev, så det er tvilsomt om jeg får denne og får betalt innen påsken setter inn.

 

Etter å ha pratet litt med Posten, anslår de 5 virkedager fra ankomst til landet og til jeg kan hente den ut på mitt lokale postkontor.... Deutsche post trenger også 2-3 virkedager på å få sendt den til Noreg...

 

Det ser ut som om den tidligst kan være klar til forsendelse 15-16 April, så posten kan være en grei løsning... Jeg vil være i Portugal fra 21. til 26. og med litt flaks burde den da ligge på mitt lokale postkontor når jeg kommer hjem, klar for mva-betaling og avhenting. Da burde det være en grei liten margin til evt. forsinkelser frem til Kammersmellen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...