Jump to content

Kammerdrillingen. Jakten på en drilling...


Raudnakke

Recommended Posts

I dag skulle jeg etter planen ha jobbet litt videre med Angelina, men jeg må erkjenne at konsentrasjonen min er gått i dass...

Det gjorde forresten nattesøvnen også, og jeg sitter fremdeles her og rister mens jeg prøver å forstå den surrealistiske situasjonen jeg er i.

 

Prøv å snu litt på det og tenk dere inn i min situasjon; Hvordan ville dere taklet det fenomenet at mennesker du bare kjenner ved Nick som lyn fra klar himmel slår seg sammen og begynner å samle inn midler for at du skal kunne kjøpe deg børse????

 

Faktum er at det er nettopp det som har skjedd meg, og dette gir meg en dyp følelse av forpliktelse. En forpliktelse til å gjøre mest mulig ut av de midlene som er stilt til disposisjon og en forpliktelse til å dokumentere hvordan jeg gjør dette.

Og det er en forpliktelse jeg tar svært alvorlig.....

 

Jeg har derfor startet denne tråden for at alle skal kunne følge med på hvordan jeg tar fatt på denne oppgaven. Det blir på en måte en slags takk til alle dere som både gjør dette mulig for meg og som gjør Kammeret.no til det kvalitetsforumet det er blitt.

 

Jeg vil gjerne starte denne tråden med noen refleksjoner som skal være med på å sette premissene for valget jeg etterhvert må ta. Det aller første spørsmålet er hva denne drillingen skal brukes til?

 

Jeg jakter primært småvilt nåtildags. Fra tid til annen blir jeg invitert med på rådyrjakt, og en skjelden gang i blant er jeg stubbeslitervikar på elgjakt eller så heldig å få lagt mine klamme oljeklisne poter på et reinskort.

Det kan derfor se ut som om det er småvilt og rådyr som vil være den primære målgruppa for denne.

Storvilt har jeg børser som dekker greit, men det leker en tanke i bakhodet om en sen septemberuke på snaufjellet der både rype og rein står på menyen...

 

Bruksområdet vil så absolutt være med på å bestemme kalibervalget. For å ta haglekaliberet først, så utelukker jeg nesten kal. 12. Grunnen til dette er at drillinger i det kaliberet ofte blir klumpete og tunge, og dette passer ikke så bra til meg på 165cm./65Kg.

Kaliber 20 har jeg gode erfaringer med, og er det kaliberet som oftest følger meg på fjellet... Imidlertid er brukte drillinger i det kaliberet skjelden vare, og som oftest nyere våpen.

Da gjenstår kal.16 som det mest naturlige valget. Smekrere og lettere enn 12 og det kaliberet det desidert er produsert mest drillinger i. Dette gjenspeiler seg også i prisene....

 

Riflekaliberet er også et tema. For å beholde en mulighet for storvilt synes 7mm å være et godt valg. 7x57R er en klassiker, men det er også en del fine børser i 7x65R der ute. 6,5x57R er også en mulighet som passer inn i kriteriene. Jeg kaller derfor denne kalibergruppa for kjernegruppa.

 

Kalibre som 5,6x52R og 5,6x50R er rådyrkapable kalibre som jeg har erfaring med, og de utelukkes derfor ikke ennå.

På den andre siden av kjernegruppa har vi 8x57 kalibrene IR og IRS. Det finnes veldig mange brukte drillinger der ute, og dette er som regel de rimeligste å få tak i. Hadde elg stått mer i fokus hadde jeg vurdert disse sterkere enn jeg gjør, men jeg har dem likevel i bakhodet. I dette kaliberet kan en virkelig gjøre kupp...

 

Vi har vel da definert ønsket kombinasjonen til å være 16/7x57 med litt variasjonsmonn...

 

Produsent er jeg svært åpen på ennå, men det hersker ikke noen tvil om at denne må være Tysk....

Ut i fra det budsjettet som begynner å tegne seg ser vi at vi snakker om våpen fra -30tallet og frem til slutten av -60tallet.

Selvfølgelig står heller ikke det spikret, men jeg har en magefølelse av at det er der jeg vil finne det jeg leter etter.

 

Siktemidler er svært viktig, og jeg kommer til vekte disse tungt ved valget. En klassisk Suhler Hakemontasje er definitivt det som ser mest riktig ut på et slikt våpen. Jeg vil derfor se nøye etter våpen der slike følger med og primært velge den typen som har skrudde fester for kikkerten i stedet for loddete halvringer... Dette gjør det lettere å tilpasse andre kikkerter selv, siden hakemontering koster atskillig mer enn andre montasjeformer.

 

Det største utvalget i brukte drillinger som passer kriteriene og budsjettet finnes i Tyskland. Det er derfor der jeg kommer til å konsentrere meg om å lete, men jeg utelukker ikke hverken Norge eller Sverige. Hvis noen vet om noe som passer til de kriteriene jeg har skissert over her, så nøl ikke med å la meg få vite om det. Post her eller send PM....

 

Dette gjelder selvsagt også Firmaer og Forretninger som har ting i brukthyllene eller bakrommene som de mener kunne passe til kriteriene og budsjettet, men de må påregne at jeg kommer til å sammenligne prisene med import inkl. alle kostnader ved det...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gleder meg til fortsettelsen! Bare én kommentar:

Kalibre som 5,6x52R og 5,6x50R er rådyrkapable kalibre som jeg har erfaring med, og de utelukkes derfor ikke ennå.
Hvis jeg hadde hatt Pirkka i skapet, ville nok jeg personlig vært veldig forsiktig med å innlede et varig forhold til en dame som bruker 5.6x52R. Mulig at du har tilstrekkelig orden og selvdisiplin, men jeg ville ikke tatt sjansen på å ha to til forveksling like kalibere, med samme bunnstempel, som antakeligvis går i hverandres kammer, men der den ene kan medføre en liten katastrofe hvis den ble avfyrt i den andre.

 

Det blir litt som å prøve å installere Wife 1.0 og Mistress 0.9 beta simultant...

 

Just my 0.02€

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter absolutt kaliber 16. Det er det perfekte drillingkaliberet.

 

Jeg ville ikke vært redd for å velge et relativt ukurant riflekaliber. Gjerne noe som det ikke produseres fabrikkpatroner til. En slik drilling vil det være mulig å få kjøpt til en relativt lav pris i forhold til kvalitet. I tillegg vil, av samme grunn, disse ofte være lite brukt. Du finner sikkert noen her inne som vil hjelpe til med å utvikle ladninger.

 

Jeg foreslår det mest kurrante av de ukurante, 8x57IR. .318 kuler er det fortsatt mulig å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Siden Etterbrenner dissa kal 20 så kraftig i siste nummer av Jeger (nr 2.mars 2009) og prøvde å fremheve kaliber 16 som et myye bedre kaliber så vil jeg på det sterkeste anbefale kal 20 i drillingen :mrgreen::mrgreen:

Neida bare tuller Etterbrenner :wink: Selv om den setningen om at kal 20 er uten sjel var vond å svelge :shock:

Kal 16 er et bra kaliber, men synes blyforbudet gjør det fryktelig ukurant i forhold til kal 20 og kaliber 12.

Og med 76 patronene i kaliber 20 så har du ladninger opp til 36g om du skulle ønske/ha behov for det.

Ser du mot Sverige så får du mange brukte drillinger i alle disse kalibrene til bra priser.

 

Her finner du mange, under vapen og detaljert søk.

http://www.torsbohandels.com/

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt for meg raudnakke i skogen med nyoppusset drilling og stål i beltet... :wink:

 

16 er et supert kaliber, har jaktet med det i 20 år. Jeg sjønner at 7 eller 6,5 er ønskelig, men vi som jakter med 8x57 blir ganske frelste - med god grunn! Jørund Lien hadde en artikkel her for en tid tilbake der han mente det var all-round kaliberet über alles - tror ikke du kommer til å angre på det! Er jo bare ett løp, så du trenger ikke tenke på regulering, bare lade alt du vil!

 

Ellers ser det jo ut til at du ikke trenger tenke så mye på økonomien.... :wink:

Vel undt!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den type drilling du snakker om (sauer 32 16-7/65r), jeg er meget fornøyd med våpnet og de finnes i et bredt utvalg,men så skulle samboeren ha bursdagspresang og jeg fikk se en annonse på en brukt drilling. Tok tlf å ringte opp en eldre kar som skulle selge gobørsa si, det var en drilling fra 1928 tysk hammerless av merket POMMEL,Suhl den hadde kal 16 i haglepipene,men 9,3 x 72r i rifla. Det var et nytt kaliber for meg,men viste seg å være et meget godt valg med tanke på rådyrjakt som vi bedriver. Skudd får man kjøpt i flere butikker, så dette er ikke noe problem. Denne herligheten måtte vi gi 10000,- for, så det er sikkert ikke noe problem å skaffe noe i den prisleia. Lykke til i letingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner omsider å falle litt til ro, følelsene begynner nå å sentrere seg rundt takknemlighet og jeg klarer omsider å gjøre noe annet enn å bare gå rastløst frem og tilbake på gulvet....

 

Jeg har med vilje holdt meg mest mulig ute av aksjonstråden til Ranger.... Føles liksom ikke riktig å være aktiv der, men når tråden blir stengt kommer jeg til å be om skrivetilgang for behørig å kunne takke alle som har bidratt til at jeg drastisk må endre mine planer fremover. Alle fortjener en minst likestor takk, men det er et bidrag jeg likevel er ekstra takknemlig for;

 

Tusen takk for innlegget ditt Fossdal. :D

 

Jeg har siden Sluttstykkets dager med stor interesse fulgt dine arbeider som har vært presentert i diverse tråder, og må bare innrømme at det føles ekstra stort at du ønsker å bidra med din kompetanse og erfaring.

 

Jeg takker for alle innkomne forslag så langt. 9,3x72R er et uhyre klassisk kaliber og hadde stått sterkere i mine preferanser hvis rådyr var hovedinteressen....

 

Jeg er overhodet ikke bekymret hva tilgjengelighet på ammunisjon angår i noe kaliber. De som søker på trådene mine vil finne ut at jeg er ihuga hjemmelader med bakgrunn fra villkatting. Jeg har erfaring både fra omforming av hylser og utvikling av ladedata. Den eneste ferdigrulla ammoen utenom haglepatroner jeg har kjøpt på årevis er noen esker rekrutt som døtrene mine skyter i Kragen slik at far får seg noen nye hylser å lade om :mrgreen: Jeg har faktisk også en Mec-haglepresse ute på verkstedet, slik at om det skulle bli behov for aparte hagleammo så er jeg forberedt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ta en kikk på denne folkens og la meg høre hva deres syns....

 

normal_venstresauer.jpg

 

Det er en Sauer i 16/7x57 som er gjennomgått av Tysk børsemaker, strøkne piper innvendig og uten slerk...

Han tilbyr seg i tillegg å montere EAW svingmontasjer til Tysk innkjøpspris for montasjen...

 

Kolben er venstreutgave og ganske folkelig i treverket, men her på loftet i sanatoriet har jeg dette emnet liggende som jeg har spart på til en passende anledning:

 

normal_emne1.jpg

 

Har ennå ganske lang tid til å tenke meg om når det gjelder denne og får daglig inn tips fra das Waffenland....

Link to comment
Share on other sites

€750,- er ikke det for billig?

 

 

Du bør vel finne en med jaktgravyre?

 

Det kommer fort på €200,- ++ for montasje, så skal Deutsche post ha €50.- i frakt

Norwegische Staat vil ha €250,- til mva....

Da blir det sammenlagt €1200,- ...

 

Ja, og så glemte jeg at Deutsche Staat vil ha et gebyr på €20,- for at den skal forlate forbundsrepublikken og Norwegische Zoll eller Post vil ja omtrent det samme for å stemple papirene inn i kongeriket.....

 

Vi ser da at budsjettet stemmer sånn nogenlunde...

Dette er langt fra den eneste jeg ser på om dagen......

 

Neste uke skal jeg besiktige en Heym i kaliber 20 som trenger litt arbeid, men denne befinner seg heldigvis her i kongeriket...

 

Jeg er ikke så stor fan av jaktgravyre, heller vel mer mot Scroll.... Jeg prioriterer dog håndverksmessig kvalitet i objektet høyt og lar det veie mer enn appearance...

 

Jakten forsetter. og det vil den gjøre en stund fremover.

Jeg skal la dere få titte i siktet fra tid til annen og se hva trådkorset hviler på...

Link to comment
Share on other sites

Norwegische Staat vil ha €250,- til mva....

 

Her må det mer kreativitet til. De innsamlede midlene må så langt som mulig ikke gå til staten.

 

Enkeltgjenstander under 6000,- er momsfritt tatt inn på en reise. Hva med å sende drillingen poste restante Strømstad, og hente den der. I tillegg må fakturaen deles opp slik at verdien på enkeltgjenstandene må holdes under 6000,- Dette gjøres vet å avtale en pris for geværet, og en annen for kikkertsiktet. Og å unngå å montere kikkertmontasje i tyskland slik at verdien på enkeltgjendstanden øker. Noen annen kan sikkert disse reglene bedre en jeg.

 

 

 

Siktemidler er svært viktig, og jeg kommer til vekte disse tungt ved valget. En klassisk Suhler Hakemontasje er definitivt det som ser mest riktig ut på et slikt våpen. Jeg vil derfor se nøye etter våpen der slike følger med og primært velge den typen som har skrudde fester for kikkerten i stedet for loddete halvringer... Dette gjør det lettere å tilpasse andre kikkerter selv, siden hakemontering koster atskillig mer enn andre montasjeformer.

 

Har du gjort deg opp en mening om hvilken forstørrelse kikkertsiktet skal ha?

 

Helt enig i at hakemontasjer er det som er det riktige. Men jeg tror ikke du bør fokusere på om det er ringer, skinnemontasje eller loddede halvringer. Loddede halvringer er forresten "bærre lekkert". Er det ringer vil de som oftest være 26mm, så hvis du skal tilpasse en mer moderne kikkert passer ikke de. Vi vil vel ikke ha amerikansk leupold, på en tysk drilling, vil vi vel. Alternativet er da å lete etter en nyere brukt europeer. En gammel skinnemontasje tror jeg er det letteste valget for å kunne gjenbruke i hvert fall framre "ring". Heldighvis er det fortsatt noen europeiske produsenter som lager sikter med gammeldags 70° svalehaleskinne.

 

Det jeg tror du bør fokusere på er heller avstanden fram til fremre base, enn det med skrudde ringer. Slik at det kikkertsikte du ønsker å montere ikke kommer for langt frem. Gamle kikkertsikter med lav forstørrelse var ofte kortere før, og så hadde de kortere øyeavstand, slik at de var montert langt bak på geværet. Derfor er det viktig å se på drillinger som det har vært montert relativ store sikter på.

 

Jeg bidrar gjærne med valg av kikkertsikte.

 

Denne synes jeg ser spennende ut, men det var det med storviltkaliber:

http://www.egun.de/market/item.php?id=2169217

2169217_2_49aea7467fa4a.jpg

Her kan du nok finne et kikkertsikte som passer med fremre montasje, slik at det bare er bakre som må lages ny. Da får du også demonstrert oppussing av avtrekkerbøyle av horn.

Link to comment
Share on other sites

http://www.egun.de/market/item.php?id=2202341

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=2195396

 

I den siste linken er det vel ett nærmest perfekt prosjekt for raudnakke, eneste er vel at det er 8 istedenfor 7mm.

 

 

Midtveis i teksten står det "Der Verschluß hat Luft".....

 

Oversatt fra idiomatisk Tysk betyr det: " Låsingen er definitivt ikke tight" 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må takke for engasjementet og tipsene i leitinga så langt.

 

Når det gjelder E-Gun har jeg vært registrert der noen år, og har søkeagent gående som e-mailer meg straks noe som passer kriteriene dukker opp...

Jeg følger også salgssidene til det tyske børsemakerforbundet VDB fast...

Når det skjer noe på disse kanalene vet jeg det derfor fort....

 

Dette er f.eks. en jeg holder øye med: http://www.egun.de/market/item.php?id=2193787

 

Norge, Sverige og Danmark har jeg ikke så stålkontroll på, så der er jeg ytterst takknemlig for tips.... Gleder meg litt til å sjekke den Heym'en neste uke, sjøl om den krever en omkamring.

 

Stuntet med oppdeling av kjøpet i kikkert og optikk er noe jeg har benyttet på oppdrag av andre våpenkjøpere flere ganger tidligere, så det er velkjent. Med de pakkeprisene fergene har fra Kr.Sand nå tildags er det nesten rimeligere å dra til Nprdtyskland enn Strømstad for meg. Kanskje vi kunne arrangert en liten "Harry Klein"-guttetur når tiden kommer?

 

Optikken har jeg mine tanker om, og en Leupold havner bare på toppen som en temporær løsning hvis jeg blir nødt.... 26mm mellomrør var ganske vanlig på Kahles sikter, har faktisk en på reinsrifla. Montasjen må dog være hake eller sving...

 

Artig at folket engasjerer seg her og :D Tips mottas gjerne, men det bør være noe spesiellt hvis jeg skal over på 8mm. 9,3 har jeg til mitt bruk utelukket...

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å skrive et par ord om handling på E-Gun.

 

Det er lett å bli revet med i en budrunde, og starter budgivningen for tidlig blir det fort hett der....

 

Når, og hvis, jeg handler der pleier jeg å vente til siste dagen for auksjonen. Er gjenstanden fremdeles innenfor den prisen jeg mener den er verdt for meg, går jeg inn med et maxbud på 90% av det jeg er villig til å gi sånn 30 til 60 minutter før auksjonsslutt.

5 minutter før auksjonsslutt går jeg inn og ser...

Er jeg fremdeles vinner, legger jeg klar et maxbud på 100% av hva jeg ønsker å betale... Oppdateringsknappen F5 på tastaturet trykkes ned hvert 30.sekund til det er ett minutt igjen, da går jeg over på 10 sekunders intervaller. De siste 30 sekundene skjer det ofte noe overraskende, men er ikke budene over 100%-merket mitt trykker jeg go-knappen 10 sekunder før slutt.

 

Før jeg lærte dette, hendte det ofte at jeg tapte budrunder med marginer på bare 1 Euro eller til og med skarve 50cent. Grunnen til dette er profesjonelle oppkjøpere, som sitter og følger "last minute" listene og slår til på slutten hvis det er et godt kjøp.

 

De av dere som følger litt med der vil derfor neppe se nicket Raudnakke som budgiver før den siste timen før auksjonsslutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 R går vel det, en kar som frekventerer samme skytebane som meg har gjort det.

Jeg mener han brukte .30R Blaser hylser som ble modifisert.

 

Ja, mener å ha hørt noe lignende, men er ikke helt sikker, har ikke bøkene mine her i heimen... Spørsmålet er om det bir "ok" eller "meget bra" - tror ikke Raudnakke vil ha noen McGyver løsninger her... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å foreslå at du fant en med bra stål og dårlig treverk slik at du kunne kjøpt et emne og stokket den på nytt. Men så ser jeg at du alt har emnet liggende og har vært inne på tanken.

 

To-delte stokker er upløyd mark for meg så hvis du kunne vist prosessen fra bunnen av med "inletting" så hadde det vært svært verdifullt i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke umulig du får oppfylt ønsket ditt Tembo, men om det blir på denne drillingen vet jeg ikke ennå.... Emnet ble kjøpt inn til en kombi en gang i tiden, men da fyren som eide kombien solgte denne overtok jeg emnet. Et svakt øyeblikk tenkte jeg på å stokke Piirka med det :roll:

 

Skaubjønn ringte meg i går kveld sånn rett før leggetid, dvs. litt før 23.00 og lurte på om jeg satt... Han overbrakte da nyheten over hvor mye som stod på denne aksjonskontoen, og jeg ble rimelig svett....

 

Når jeg loget meg på her for en halvtime siden, så jeg til min stor forskrekkelse at det er ennå bevegelse i den aksjonen og at ingen har en reell oversikt over hvor dette vil ende...

 

Jeg har også tenkt meg om et par dager, og kommet frem til at jeg ikke trenger Piirka når jeg nå får en drilling i arsenalet. Jeg har derfor besluttet å selge ham og hive salgssummen inn i fondet. Sliter litt med å finne ut hvor mye han er verdt; villkattkaliber, lappet originalstokk, blåneringstrengende osv. Jeg vet hvor mye som ligger i montasje, ladeutstyr og hylser som selvfølgelig må selges med. Lurer litt på om jeg skal sette høystbydende over 4000,- og sette inn annonse her på forumet.

 

Når vi slår sammen dette er jeg plutselig i en annen klasse når det gjelder å få tak i et renoveringsobjekt. For renoveringsobjekt skal det være, dermed basta....

Kammerfolket fortjener hvert minutt med lesning og underholdning som kommer ut av dette. og selv om renta gikk ned i går, har innskuddsrentesatsen på Kammerinvesteringen fra min side bare gått oppover i det siste.

 

Nå får jeg gå og skuffe litt snø så konemor kommer seg på jobb. Jeg må også komme i gang med å besvare masse spørsmål i workshoptråden i løpet av dagen.

 

God morgenkaffe...

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig lesning Raudnakke, og så rett du gjør! Jeg er sikker på at Piirka sitt bidrag vil gjøre at du har muligheten til å finne ei børse du vil trives med både som pryd på veggen og i skauen. Hadde jeg hatt muligheten til det skulle jeg gjerne kjøpt Piirka, men den blir nok ettertraktet her uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag ankom Postfrøken Patricia med en konvolut fra Hr. Vinje....

 

Inni den lå dette:

 

Einhakmontagerohling mit Fussplatten...

normal_einhak1.jpg

 

Har en følelse av at dette kan komme godt med senere i prosjektet :D

 

Jakten er i full gang i Tyskland, men siden det nå er helg er det vanskelig å få svar på forespørsler.

På Piirka's salgsannonse har jeg ikke fått noe respons ennå... Kan det være jeg har satt prisen litt høyt?

 

Jeg får forsette å surfe Tyske børsemakeres nettsider...

Stay tuned

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ta den helt ut å kjøpe en hanedrilling :?: Har "klådd" på noen få, og de er i mine øyne utrolig vakre.. Sist jeg kjøpte drilling sto en slik høyt på lista, men fant ingen brukbare eksemplarer med passende riflekaliber.

 

Denne er i 20/70-5,6x50R med nytilpasset løpssett.

 

2191900_49c21dee7152c.jpg

 

Tror nok denne kan bli riktig så vakker etter noen ukers Spa.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dyre, gode montasjer, men er du sikker på at du vil ha så høy montasje? Greit at de er gratis og gitt med stort hjerte, men det blir jo heftig dårlig anlegg på kolben med den montasjen der?

 

Nei, Fossdal. Jeg er ikke sikkerpå noe som helst ennå :wink:

 

Men jeg liker å file og deler av den kan muligens brukes til noe i dette prosjektet....

Den burde vel ikke være så høy med en 8x56, men siden ingenting er valgt ennå holder jeg alle veier åpne....

Skulle tilbudet fra LarsAkre over her materialisere seg gir de også fleksibilitet...

 

Har sendt noen forespørsler til Tyskland om flere bilder og mer informasjon på noen aktuelle kandidater.... Og det er ei børse på E-gun jeg holder øye med 8)

 

Ser fra Hr.Fondsforvalter Skaubjønns siste posting at budsjettet er på drøye 13,5K nå...

Med det jeg eventuellt oppnår i tillegg for Piirka har jeg et rimelig stort handlingsmonn i mellomklassen i det tyske markedet.

En løsning jeg vurderer er å handle optikken og børsa separat. E-Gun har til en hver tid et stort utvalg i brukt Tysk kvalitetsoptikk, og et par av de aktuelle kandidatene har svingmontasjer med ikke helt optimal optikk i....

 

Svært spennende dager det her :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er gøy! Det å bytte drilling er like dyrt som å bytte kjærring. Det vet jeg, har selv hatt 4 forskjellige innom skapet. Selv om jeg nok en gang har lyst til å bytte ( drilling altså, ikke kjærring ) lindrer denne tråden symptomene. Jeg føler meg merkelig nok delaktig i handelen. Så mye har jeg ikke fått for en hundrelapp på nettet før...

 

Første drilllingen hadde "see thru" hakemontasje, selv om den ikke var spesielt høy. Den neste hadde disse håpløst høye 70 talls faste kikkertene med skinnemontasjene, uten siktehull i. Det var et stort savn i forhold til den første. Med "see thru" hakemontasje kan man ha en kikkert i størrelse 3-9 eller lignende, og bruke skur og korn på korte hold, og kikkerten på lange. Ellers er jeg enig med Fossdal i at disse hakemontasjene var veldig høye da, selv om de sikkert gir et bra siktebilde med åpne sikter. Selvfølgelig er det en fordel å ha god kinnkontakt, men det er utrolig hva man kan lære seg med trening. Drillinger er kompromiss i alle retninger, og man må håndtere den mye for å bli dus med den.

De to siste drillingene mine har disse oppspenner systemene, velger du en sånn, kommer jeg til å saksøke deg for en hundrelapp!!

 

Det hadde vert morro om du kom over en drilling som er over oss vanlig dødelige i prisklasse, med knekt stokk eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått en del feedback fra Tyskland nå, men det har foreløpig ikke dukket opp noe som fremkaller den helt store ereksjonen hos meg... Foreløpig har jeg konsentrert meg om mine egne forbindelser der nede.

 

Jeg har derfor brukt morgenen til å forfatte en forespørsel som forteller noe om bakgrunnen for dette prosjektet, kriterier og spesifikasjoner for interessante objekter og en kostnadsramme.

Denne forespørselen vil i løpet av kvelden bli sendt ut til en liste med børsemaker jeg har samlet sammen de siste dagen og vil dessuten bli sendt til Verband der Deutschen Büchsenmacher und Waffenfachhändler e.V. (VDB) med forespørsel om å videredistribuere den til deres medlemsbedrifter....

 

Hensikten med dette er å forsøke å få frem noe utenom det vanlige fra verkstedhyller og bakrom. Slike ting som vanligvis ikke sees i annonser...

Jeg kommer etterhvert til å la dere få innblikk i hvilken respons jeg eventuellt får.

Link to comment
Share on other sites

Buhag luxus. Borger vel for kvalitet det. Jeg kalrer ikke å skimte noe annet enn sjokoladetrekk på den stokken nei, men så har jeg mangelfult utviklet tre-sjels evner :wink: Men du Raudnakke, du ville jo ikke ha kaliber 12? Denne er i 12 og 7x65R, mer en storviltsdrilling enn en småviltsbørse, som er det du er ute etter vel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...