Jump to content

utstyr til praktisk skyting, hva trengs?


Dexter

Recommended Posts

hei.

 

 

har nå meldt meg inn den lokale pistol klubben

skal og begynne med praktisk.

 

hva trenger man av utstyr, bør ha, må ha, kjekt å ha?

 

briller, hørselvern er jo en selvfølge, har kikket på disse hørsel vernene http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=79743

briller har jeg ikke funnet på nettet, men tenkte å kjøpe ett etui med forskjellige "glass" dvs forskjellige farger,

 

bag er vel kjekt å ha til å diverse i.

 

flere ting? hansker?

 

 

av pistol så tenkte jeg på

http://www.wingevapen.no/index.php?id=4693

http://www.wingevapen.no/index.php?id=3554

 

er en stund til jeg er ferdig med praktisk kurs, så har god tid til å se på våpen, noen fordeler/bakdeler med de jeg har nevnt? andre våpen dere anbefaler?

utstyr?

gjerne linker.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Velkommen til forumet og til en spennende sport :D

 

Av de to pistolene du nevner hadde jeg gått for CZ'en. Min personlige mening, bare...

Så må du ha "rigg" som består av hylster, magasinholdere og belte.

Gjerne en slik sak med inner- og ytterbelte.

Da henger innerbeltet på buksa, mens ytterbelte med alt utstyret på klistres på dette med hjelp av borrelås når du skal bruke det.

Du har sikkert sett slike allerede. De er meget praktisk til, ja Praktisk... :lol:

En "rangebag" er kjekt å ha. Det er en bag til alt utstyret ditt. Men en RIMI-pose funker det også. Rangebag - ca500-1000,- RIMI-pose 80øre

 

Så bør du, i den spennende førstetiden i klubben, prøve å få skutt med mest mulig forskjellig!

Vær ydmyk og høflig, skryt litt av pistolene til de forskjellige medlemmene.

Sånn liker vi, og da får nybegynnere mer enn gjerne prøve litt. :lol:

Bare sånn finner du ut om CZ, H&K, Glock eller noe helt annet passer deg best! :wink:

 

Hos f.eks midway.no og capsicum.no finner du masse utstyr som briller, hørselvern, hylstere... Ja alt du trenger og mye, mye mer.

Kan være greit om du ikke har noen butikker med godt utvalg i nærheten.

 

Jeg bruker forresten hansker.

Det skyldes at jeg sliter med eksem på hendene. Dette fører til at de av og til sprekker og blir fryktelig såre og vonde.

Da klarer jeg simpelthen ikke holde godt nok i pistolen min. :oops:

Men med hansker er det ikke noe problem!

De må dog være tynne nok til å gi deg full kontroll med våpenet.

Her er de jeg bruker: Hatch NS430 Neopren skytehanske. Er ikke så dyre heller.

Link to comment
Share on other sites

Du har glemt Winge våpens "eget" merke, S&W M&P9. (Jeg hadde byttet ut HK USP med HK P30) HK pistolene må prøves før du kjøper fordi den har meget rar mag utløser. Ellers mangler Glock 17, jeg liker den ikke men den er mye brukt.

 

Du må ha tilsammen 4 magasiner (For å skyte en Kvalifier for noen år tilbake måtte du ha det i allefall) = du bør ha 3 magholdere.

 

På pistolbelte er det borrelås, dvs ene delen har fiskekroker og den andre delen har løkker. Pass på at løkkene kommer på innerbelte og fiskekroker på ytterbelte (der hylster og magasiner henger fast). Ellers går du med armene limt fast eller rett ut til siden. CR-Speed er "riktig" belte etter mitt syn.

 

Velg hørselvern med høytaler system, anbefaler Sordini og liker ikke Peltor (den funker ikke 100 %).

 

Knebeskyttere brukes av noen da stager kan begynne i knestående = de vil ikke skitne til buksa.

 

Et alternativ til bag er ryggsekk, begge deler har dem hos Winge slik at du får sett.

Link to comment
Share on other sites

CZ'en kan aldri være feil, jeg ville holdt meg unna HK'n, som faksen sier den har en litt merkelig magutløser som tvinger deg til å skifte grep for å slippe ut magasinet. Vær dog klar over at en standardpistol vil være lettere å lære å mestre da du ikke trenger styre med ett DA avtrekk. Prislappen er fort 2,5-3x av production så jeg har ganske stor forståelse av at økonomiske årsaker kan være til hinder:-) M&P har jeg aldri prøvd, bare tafsa på på shotshow, men det skal være brukbart det som alternativ til G17.

 

Safariland 007 ville jeg avbestilt hadde jeg muligheten, måten den holder pistolen på gjør at du aldri får et distingt slipp fra hylsteret i trekket og det blir veldig lett "røsk og riv" i steden for kontrollert trekk. Jeg brukte det selv i flere år når jeg skøyt G22 i standard (ja, det er LENGE siden) og selv etter ett par hundre tusen skudd klarte jeg å trekke helt konsistent fra det. Grunnen er att kydex"flappen" som henger inn over utkasteråpningen og fungerer som lås har et laaangt stykke den sleper over utkasteråpning sleide og ramme før pistolen er oppe. Ett bra Kydex hylster vil normalt vætre lettere å lære å trekke fra.

 

Uansett, lykke til begge to, håper å se dere på Kongsvinger Open til sommern:-)

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

M&P har jeg aldri prøvd, bare tafsa på på shotshow, men det skal være brukbart det som alternativ til G17.

Dagfinn

 

 

BLANK LØGN! :lol:

Du skjøt noen skudd med min (på Haga var det vel)! :mrgreen::P

 

HK magasinutløseren er som sagt litt spesiell og jeg fant det lettere å bruke pekefingeren enn tommelen. Det har jo fordelene at man er sikker på at fingeren er ute av avtrekkerbøylen under mag bytte. Men ulempen er at det kan kanskje være vanskelig for RO å se det.

Å skifte grep under mag bytte er det jo best hvis man slipper men det er teknikker for det også

Link to comment
Share on other sites

var og kjøpte disse http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=79743 i dag, så bra ut og ikke så dyre heller.

 

bor på kløfta, skyter på eidsvoll, (skyter og skyter, nettopp meldt meg inn der)

 

flere som skyter der?

 

takker for linker til sider, kunne tenkt meg en slik bag http://capsicum.no/webshop/catalog/prod ... cts_id=765

 

angående hansker tenkte jeg mest på de kalde vinter dagene, greit med litt mellom henda og pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Peltorene er fine, kan med fordel kombineres med propper når du skyter inne. Hansker er etter mitt syn bra til rifleskyting, men ikke noe videre til pistol. Men det er mitt syn. Skyter du ute når det er kaldt, er det magasinladingen som dreper deg ikke skytingen.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Supre hørselvern det der! :D

Sikler litt på sånne sjøl også.

Om du først er innom XXL av og til, sjekk denne RabgeBag'en: Dillon Range Bag. Det er alle rangebags mor! :lol:

Fikk med en brukt sånn en ved et våpenkjøp i 2001.

Den har vært med meg på banen mange tusen ganger, og var minst ti år da jeg fikk den.

Og den holder seg utrolig bra.

Den fra Capsicum er ganske stor, 60L

Da er du oppe i gymbagsize omtrent...

Link to comment
Share on other sites

Men for å ta kurs og prøve litt trenger du ikke handle - men da må du ha mange magasiner og holdere.

 

Ellers enig med Faksen, skal du være med på sikt bør du belage deg på å kjøpe noe med mere magasinkapasitet.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Det er et "tak" på 32 skudd på en øvelse (stage). Det er lov å skyte så mange skudd du vil pr. skive, de to beste teller, så det er ikke så uvanlig at det fyker av gårde 3-4 skudd mot enkelte av skivene (og kanskje særlig fallmål...) i løpet av en stage. Hvis du bommer mye kan du fort bruke bortimot 40 skudd på å fullføre en slik "long course". Med 7-8(?) skudd i SIG-210 trenger du altså 4-5 magasiner som et absolutt minimum. I tillegg bytter du gjerne magasin der det passer best, ikke når det er tomt, så det kan hende at du ikke skyter mer enn to skudd ut av et magasin før du bytter... Jeg tror ikke jeg ville startet med noe mindre enn 6-7 magasiner til en 210. Må du kjøpe 4-5 nye 210-magasiner kan det vel kanskje være like godt å kjøpe noe pent brukt.... :mrgreen:

 

Jeg starter med 15 eller 16 skudd i våpenet og har tre reservemagasiner a 15 eller 16 skudd, det blir 60 skudd+. Det siste magasinet har jeg bare brukt når jeg har fått feilfunk. Eller mistet et magasin på bakken under omladning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet dette er en vridning av emnet, men "lille arne" fikk meg til å lure litt.

Hva er en typisk praktisk konkurranse, er det en stage pr konkurranse er det mange?

Er det spesielle elementer som skal være med i en stage eller konkurranse?

Link to comment
Share on other sites

Er man dreven på magskifte kan man glatt slå gutta med 20skudds-magasin om man også skyter bra, men singlestack vil aldri være en fordel.

 

Når det gjelder stevner så er det mange stager, antall avhenger av nivå på stevne men fra 4-5 og opp over 10 er vel normalen. Det er ingen faste momenter eller øvelser, men man skal lage en balansert utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Litt info

 

regelverk pistol 09:

 

http://www.ipsc.org/pdf/RulesHandgun.pdf

 

1.2 Types of Courses

IPSC matches may contain the following types of courses of fire:

1.2.1 General Courses of Fire:

1.2.1.1 “Short Courses” must not require more than 9 rounds to complete and no more than 2 shooting

locations.

1.2.1.2 "Medium Courses" must not require more than 16 rounds to complete and no more than 3 shooting

locations. Course design and construction must not require more than 9 scoring hits from any

single location or view, nor allow a competitor to shoot all targets in the course of fire from any

single location or view.

IPSC Handgun Rules, January 2009 Edition: 2

1.2.1.3 "Long Courses" must not require more than 32 rounds to complete. Course design and

construction must not require more than 9 scoring hits from any single location or view, nor allow

a competitor to shoot all targets in the course of fire from any single location or view.

1.2.1.4 The recommended balance for an IPSC match is a ratio of 3 Short Courses to 2 Medium Courses

to 1 Long Course. Where possible, it is further recommended

Link to comment
Share on other sites

Hei Øystein,

morro å få ferskt blod inn i sporten vår.

 

Det er ingen krav om min eller maks magasin kapasitet.

Det eneste krav er 170mm magasinlengde, se reglement på www.ipsc.org

 

Når det gjelder hylster vil jeg jo trekke frem CR Speed hylstre eller Ghost hylstre,

selv til nybegynnere.

De er relativt kostbare ifht. andre fabrikanter, men det har man igjen for når man begynner

å delta på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hylster vil jeg jo trekke frem CR Speed hylstre eller Ghost hylstre,

selv til nybegynnere.

De er relativt kostbare ifht. andre fabrikanter, men det har man igjen for når man begynner

å delta på stevner.

 

Hvor er anbefalt sted å kjøpe de?

Link to comment
Share on other sites

Hvor er anbefalt sted å kjøpe de?

 

For kjøp av CR speed kan du jo sende en mail til ham som driver denne foretningen: http://www.sportsvapen.no/

 

Ellers har du jo de internasjonale shoppene: https://www.ipsc.org/store/store.htm og http://www.rescomp.co.za/

 

Har selv handlet både fra sportsvapen.no og ipsc store. Har ikke annet enn godt å si om dem begge!

Link to comment
Share on other sites

Hei Øystein,

morro å få ferskt blod inn i sporten vår.

 

Det er ingen krav om min eller maks magasin kapasitet.

Det eneste krav er 170mm magasinlengde, se reglement på www.ipsc.org

 

Når det gjelder hylster vil jeg jo trekke frem CR Speed hylstre eller Ghost hylstre,

selv til nybegynnere.

De er relativt kostbare ifht. andre fabrikanter, men det har man igjen for når man begynner

å delta på stevner.

 

170 mm magasinlengde er en begrensning i Open. I Standard skal den gå i IPSC boksen, og i Production skal pistolen stå på en liste

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Et lite sidespørsmål til.

 

Kan jeg søke om en 9mm til Production, før jeg har tatt kurset? Med henvisning til at jeg trenger den for å ta kurset? Eller må jeg ta kurset med min P210 først og så søke?

 

Øystein

 

Ja, det skal ikke være noe problemer med å søke på den før man har tatt godkjenningskurset.

Link to comment
Share on other sites

Et lite sidespørsmål til.

 

Kan jeg søke om en 9mm til Production, før jeg har tatt kurset? Med henvisning til at jeg trenger den for å ta kurset? Eller må jeg ta kurset med min P210 først og så søke?

 

Øystein

 

Ja, det skal ikke være noe problemer med å søke på den før man har tatt godkjenningskurset.

 

Søkte selv på 9mm til production i oslo for 8 uker siden. da fikk jeg brev fra politiet om at det krevdes gyldig medlemskap i forbundet som våpnet skulle benyttes i. man blir ikke medlem i forbundet før kurset er gjennomført. leverte inn kopi av betalt årsavgift og da var alt greit :D

 

så du må nok vente til etter kurset med å få søkt en 9mm til Praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer det helt ann på hvor i landet du bor. Desverre virker det som om det er forskjellig tolkning av reglene avhengig av hvilket distrikt du hører til.

 

Politiet her i Trondheim hadde ingen problemer med å godkjenne min søknad, med det grunnlag at jeg ønsket å trene med eget våpen før kurset. Betalt medlemsavgift i pistolklubb og dokumentert aktivitet er en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

 

Søkte selv på 9mm til production i oslo for 8 uker siden. da fikk jeg brev fra politiet om at det krevdes gyldig medlemskap i forbundet som våpnet skulle benyttes i. man blir ikke medlem i forbundet før kurset er gjennomført. leverte inn kopi av betalt årsavgift og da var alt greit :D

 

så du må nok vente til etter kurset med å få søkt en 9mm til Praktisk.

 

Da gjør i såfall klubben en feil, det er ingen krav til at man skal ha tatt godkjenningskurset til praktisk før man blir medlem i forbundet.

 

Hvordan skulle det ellers gått for de klubbene som kun er medlem i NFPS?

Link to comment
Share on other sites

Søkte selv på 9mm til production i oslo for 8 uker siden. da fikk jeg brev fra politiet om at det krevdes gyldig medlemskap i forbundet som våpnet skulle benyttes i. man blir ikke medlem i forbundet før kurset er gjennomført. leverte inn kopi av betalt årsavgift og da var alt greit :D

 

så du må nok vente til etter kurset med å få søkt en 9mm til Praktisk.

 

 

Her er det faktisk du (og/eller eller klubben din) - og ikke politiet som gjør feil.

 

Du SKAL være medlem i forbundet før du tar kurset, av b.la forsikringsmessige årsaker, og det er ingen ting i forbundets vedtekter som tilsier at du ikke kan være medlem uten å ha kurs.

 

Politiet avslår en søknad helt korrekt når du ikke kan henvise til medlemskap i forbund.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Da kommer det helt ann på hvor i landet du bor. Desverre virker det som om det er forskjellig tolkning av reglene avhengig av hvilket distrikt du hører til.

 

Politiet her i Trondheim hadde ingen problemer med å godkjenne min søknad, med det grunnlag at jeg ønsket å trene med eget våpen før kurset. Betalt medlemsavgift i pistolklubb og dokumentert aktivitet er en selvfølge.

 

Nå er det vel heller endel NFPS klubber som tolker forbundets vedtekter feil. Det er ingen krav om at man skal være godkjent praktiskskytter for å være medlem i forbundet.

 

I TFS så melder vi inn meldemmene til forbundet når det har meldt seg inn i klubben, og skal ta nybegynnerkurs

Link to comment
Share on other sites

da burde vel NFPS ta opp dette internt?

 

de to som holdt kurs for meg sitter i NFPS styret. og dem sa da at man skulle ha kurset før man ble meldt inn til forbundet.

 

for hvis medlemmet blir medlem og får medlemskort før han faktisk tar kurset så kan han jo stille på stevne uten at noen kontrollerer at han faktisk har tatt kurset.... :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...