Jump to content

lett skarpskytterrifle


5,56

Recommended Posts

Hei, har begynt å se meg om etter ei ny rifle.

Har ei STR 200 (SSG3000 rip off), kjempe rifle å skyte med. Men 7-8kg er altfor tungt, når en skal reke rundt med rifla på ryggen.

Det jeg er på utkikk etter er ei rifle som tåler juling, max skuddhold ca 800m, cal 7,62x51, hurtig montasje på kikkert, vekt ca 4-5kg med optikk.

Steyr SSG er den første rifla jeg tenker på, og det er vel noe i den retningen jeg ønsker. Men er det andre rifler der ute som anbefales i klassen lett skarpskytter??

Remington LTR er ikke så interessant for meg, kikket litt på HS Precision take down tactical, noen som har erfaringer med den? (bortsett fra prisen?)

Tror det var Torf som hadde en lignende tråd på sluttstykket, det var mye fin lesing der.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du skriver ikke noe om hvorfor Remiongton LTR ikke er så aktuelt, er det pga at det er Remington generelt eller er det LTR-en som ikke frister?

Jeg har eid et antall Remington-rifler, og pr nu så er det de eneste jeg har...

Ingen erfaring med LTRen men derimot utelukkende positiv erfaring med bl.a. VS og VSSF i hhv .308 og .223, og custom med 700 låskasse.

 

Om jeg skal utsette noe på noe det kammeret i .308en som er så tight at 7.62x51 (dengang denslags var å oppdrive) ikke var skytbart da hylsene utvidet seg så mye at de kilte seg etter skudd.

Måtte slå hevarmen bakover men utdragerfjæra (som ifølge noen er et stort problem på 700-serien) holdt uten problemer...

Presisjonen på disse våpnene er veldig bra, og til å være rimelige rett-fra-boksen rifler vil jeg si man får ekstremt mye pr krone.

Avtrekkene kan justeres så mye at noe ettermontering av "match-avtrekk" aldri har vært et tema for min del.

 

Nå er det veldig synd at VS-en har utgått og de som leveres i .308 ikke har HS-stokken som standard, men 700 låskassa kan varmt anbefales med en HS-stokk som utgangspunkt for noe kjempegøy ;)

Kan du få ei hvilken som helst pent brukt 700-rifle og legge litt kroner i stokk og løp så har du plutselig ei temmelig rimelig custom-rifle.

Ser det ligger ei 700 på nettet til 5500,- ,stokk ca 4-5000,- ,montasje (Picatinny-rail) ca 1000-lappen og løp med montering så mye du måtte ønske...

Med en brukbar kikkert burde drøyt 20 lapper holde til komplett rigg og litt innskytingsammo... ;)

 

Angående hurtigmontasje av kikkert; bruker du ei standard Picatinny-skinne som base (leveres av flere kjente merker til de fleste rifler ferdig borret) og enten A.R.M.S throw-lever ringer eller andre hurtigmontasjer så burde du kunne de/remontere kikkert uten treffpunktforandring gang på gang.

Anbefaler å sjekke fabrikkboringene i låskassa før/ved kjøp da de en sjelden gang ikke er helt på linje med løpet (gjelder alle "serieproduserte" våpen)

og man bruker da opp en del "klikk" på kikkerten i sideretning, eller så blir det noe klabb med festemontering...

Link to comment
Share on other sites

Hei, har begynt å se meg om etter ei ny rifle.

Har ei STR 200 (SSG3000 rip off), kjempe rifle å skyte med. Men 7-8kg er altfor tungt, når en skal reke rundt med rifla på ryggen.

Det jeg er på utkikk etter er ei rifle som tåler juling, max skuddhold ca 800m, cal 7,62x51, hurtig montasje på kikkert, vekt ca 4-5kg med optikk.

Steyr SSG er den første rifla jeg tenker på, og det er vel noe i den retningen jeg ønsker. Men er det andre rifler der ute som anbefales i klassen lett skarpskytter??

Remington LTR er ikke så interessant for meg, kikket litt på HS Precision take down tactical, noen som har erfaringer med den? (bortsett fra prisen?)

Tror det var Torf som hadde en lignende tråd på sluttstykket, det var mye fin lesing der.

 

 

Hei!

 

Siden du allerede har en Sauer ville jeg kjøpt en Sauer 202 Forest i 308. Foresten har alukasse og tykk pipe. Fortreet på Foresten takler 19mm matchpiper fra fra STR slik at du kan bytte om pipene mellom Sauerene. Alukassa sparer mye vekt. En kompis benytter alukasse med fullengde matchpiper i jegerklassen med uthult laminatskjefte. Med billige matchpiper i 308 og 6,5 er dette nå en uslåelig kombinasjon. Kjøåer du en Forest hos Landrø eller Villmarksbutikken på Jessheim kan du sikkert mikse og trikse med skjefter hvis ikke orginal bakskjeftet passer.

 

Alukasse er ikke noe problem. I så tilfette har Forsvaret kjøpt to drittbørser som heter HK416 og 417 :-)

 

Jeg jeg har tre lettvekts skarpskyttere. To Sako 75 Varmint laminat, rustfri med flutet pipe(223 og 308) og en Tikka 55 Continental. Jeg vurderer sterkt å bytte til Sauer.

 

Steyr SSG er også ei kjempefin børse. I så tilfelle bruk orginalmontasjer, ikke picrail. Da kan du ha 2 til 3 kikkerter ferdig innskutt som ikke forandrer treffpunkt. Kan ikke understreke nok hvor viktig det er med ferdig innskutt backupkikkert på "langtur".

 

På 308 Sakoen sitter det en Leupold 6,5-20x40 30mm longrange i orginal ringmontasje( uten løse baser). Ringmontasjene krever kikkerter med langt mellomrør men denne kombinasjonen ser ut til å være skapt for hverandre. Kikkerten skal en tur til Sverige for montering av targettårn.

 

Hovedregelen min er at hvis ei børse blir for tung til å bli med på jakt blir den garantert stående i skapet når jeg skal på skytebanen også.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg lander på steyr, igjen :oops: fatter ikke hva jeg tenkte på da jeg solgte den jeg hadde. Minuset er magasinløsningen, men det kan jeg leve med.

Hvor stor kikkert får en i orginal montasjene til steyr? Har en Zeiss 6-24x56 på saueren, men tror jeg går for en 3-12x50 eller mindre, for å få ei litt mer hendig rifle. Tenkt på Hensholdt 1,5-6x42 også. Fast 6x42 som er orginalt vel. Fint om det blir plass til butler creek linsebeskytter også.

Link to comment
Share on other sites

TRG-22 med 20" løp!

 

TRG-22 er alt for tung, ubalansert, klumpete og uhåndterlig for å stille i klassen "lett skarpskytterrifle". Hvis du ser for deg ei maksvekt på 4,5kg inkl kikkert er TRG-en totalt sjanseløs mot feks SSG eller Sauer 202(alukasse) i alle skytedisipliner unntatt benk/tofot med en toppskytter bak rattet 8)

 

5,56: Hva med SSG magasinene er det du har problemer med? Hvis det er mating fikset jeg det med å stramme inn fjæra en omdreining.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hensholdt 1,5-6x42 tommes eller 30mm rør?

Hvordan er denne kikkerten sammenlignet med nyere kikkerter i samme forstørrelse?

Og hvilke alternativer til denne type kikkert finnes?

Må fin tenke litt på kikkertvalg også.

 

Torf: et av de to magasinene jeg hadde matet ikke alltid, (prøvde ikke å stramme fjæra) det samme magasinet gikk i bakken på skytebanen og da knakk bakplata...(den gjennomsiktige plast saken)

Link to comment
Share on other sites

...........men hvorfor 1,5-6 på en rifle som du skal skyte på langhold med?

 

Fordi han kan, vil, og allerede har skapet fullt av S&B PMII 3-12x50 og 5-25x56 og nå har han i likhet med meg, lyst til å bygge ei "lett skarpskytterrifle" en av måtene å få ei lettere rifle på er jo å halvere vekta på kikkerten. Det går jo selvfølgelig ut over forstørrelse og objektiv diameter.

Skutt med NM149 på 600m uten problem, sikkert mulig å strekke holdet til 800 uten problem med den kikkerten, fast 6x.

Link to comment
Share on other sites

Fordi han kan, vil, og allerede har skapet fullt av S&B PMII 3-12x50 og 5-25x56 og nå har han i likhet med meg, lyst til å bygge ei "lett skarpskytterrifle" en av måtene å få ei lettere rifle på er jo å halvere vekta på kikkerten. Det går jo selvfølgelig ut over forstørrelse og objektiv diameter.

Skutt med NM149 på 600m uten problem, sikkert mulig å strekke holdet til 800 uten problem med den kikkerten, fast 6x.

 

Jepp, som jeg har skrevet en gang tidligere i en , eller annen tråd. Jeg nådde ganske greit 600m med en standard Rem. 700 ADL med en SuB 1,5-6x42, og jeg er ikke engang spesielt god til å skyte. Så 6x holder faktisk helt greit ut til i hverfall 600m, selvom det sikkert er greit med mere forstørrelse. For min del stoppet det på 600 fordi jeg ikke hadde mer å skru på. Tror derfor at antall tilgjengelige klikk i høyden er en myyyye mer begrensende faktor enn forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Fordi han kan, vil, og allerede har skapet fullt av S&B PMII 3-12x50 og 5-25x56 og nå har han i likhet med meg, lyst til å bygge ei "lett skarpskytterrifle" en av måtene å få ei lettere rifle på er jo å halvere vekta på kikkerten. Det går jo selvfølgelig ut over forstørrelse og objektiv diameter.

Skutt med NM149 på 600m uten problem, sikkert mulig å strekke holdet til 800 uten problem med den kikkerten, fast 6x.

 

 

Skjønner at man kan bruke en kikkert med mindre forstørrelse, men når det er mulig å få 3-12 så hvorfor ikke? De fleste vil vel si at skal man skyte på lengre hold så er det greit å komme litt opp i forstørrelsen? Er jo ikke nødvendig å strekke det ut til 800m, når man har andre muligheter tenker jeg da, men skjønner godt målet for prosjektet. At det er greit å ha med seg ei lett, presis rifle som duger til drøye hold og at man ikke velger TRG skjønner jeg godt.

Lykke til med prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Har jobbet som skarpskytter instruktør i forsvaret! Det har flere ganger vist seg at desto større forstørrelse man har stilt inn siktet på, dess du større sjangs for bomm. Det er ikke det du skyter på du skal fokusere på, det er trådkorset.

 

Har selv skutt med NM149 på 1000m Med riktig presis ammo traff vi godt innenfor en halvfigur...

Link to comment
Share on other sites

den evige debatten om hvorfor.. hadde jeg hatt behov for 3-12x eller mer så hadde jeg selvfølgelig ikke vurdert 1,5-6.

jeg var ute etter noen som sitter på erfaringer på kikkerten. Det må da være noen her inne! Amatør skriver at den er som Zeiss diavari Z 1,5-6x42. Da går jeg ut fra at Hensoldten også har 30mm rør.

Link to comment
Share on other sites

mailet 'info@i-e-a.de' ang tube ø på hensholdten i går, venter på svar.

 

Hensoldten får du bare med Zeiss skinne.

 

Jeg ville gått for fast 10x42 S&B med BDC eller Zeiss 2,5-10x42 (litt lite elevasjonsområde på denne).

 

Svein Sollie valgte S&B 4-12x42 med BDC til sin "light sniper". Han bygde den på BRNO 601.

 

Det man skal passe på med variable sikter er at retikkelet faktisk er synlig på lav forstørrelse. Det gamle P2 retikkelet er usynlig på 2x..

 

Med BDC på en variabel europeisk kikkert (FFP) fungerer ret 1 med skrånene stolper helt glimrende. Spesielt på lav forstørrelse. Det er mye kjappere i bruk enn alskens avenserte greier :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror derfor at antall tilgjengelige klikk i høyden er en myyyye mer begrensende faktor enn forstørrelsen.
Et kikkertsikte med lavere forstørring har alltid flere klikk å gå på. (I hvert fall når kikkerten kommer fra samme serie fra samme produsent og lik diameter på mellomrøret.)

 

...en av måtene å få ei lettere rifle på er jo å halvere vekta på kikkerten. Det går jo selvfølgelig ut over forstørrelse og objektiv diameter....
Det er vel ikke så selvfølgelig? Det er en sammenheng mellom objektivdiameteren og vekten, men det er ingen regel som sier at det er en sammenheng mellom objektivdiameteren og forstørrelsen. ergo ingen sammenheng mellom forstørrelsen og vekten.

 

Eksempler på dette er jo de topf nevner:

Jeg ville gått for fast 10x42 S&B med BDC eller Zeiss 2,5-10x42
Link to comment
Share on other sites

Et kikkertsikte med lavere forstørring har alltid flere klikk å gå på. (I hvert fall når kikkerten kommer fra samme serie fra samme produsent og lik diameter på mellomrøret.)

 

Det har du sikkert helt rett i, men hva har det med min antagelse om at antall klikk har mer å si for skyting på langt hold enn forstørrelsen, å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Om kikkert: Leupold M8 12x42 target

 

Hvis rifla ikke skal benyttes i felt og på jakt er dette en meget bra kikkert til bane/langholdskyting. Jeg benytter den selv på ei konkurranserifle med vektbegrensning:

 

http://www.swfa.com/pc-14397-94-leupold ... scope.aspx

 

Den har 45moa total elevasjon og veier kun 380 gram. Det betyr mer vekt der hvor vekta skal være; på munningen.

Link to comment
Share on other sites

Det var for å presisere det du sa. Som vanlig får man ikke både i pose og sekk, og dermed et svar på spørsmål som dette:

 

Akkurat. Skal du ha mye klikk, med lav vekt må du gjerne ofre forstørrelsen. Ser til en viss grad sammenhengen med mitt innlegg da ja :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...