Jump to content

kva slag jaktkule i 375 H&H?


300winmag

Recommended Posts

Barnes TSX 270 gr. Meget god presisjon og skuddreaksjon, kort flukt og for de som tenker kjøtt, lite blodskutt.

Grei på rådyr og tar nær elgen på langs, hvis man styrer utenom de grøvste beina.

Det eneste negative er at den er rimeligere enn konkurentene.

Link to comment
Share on other sites

Fra lade/jaktlogg:

 

250grs. Swift A-Frame

75.5 grs. N-150

Col 90mm

Rem hylser

Rem 9 1/2 hetter

Vo: 875-880 m/s (Sako 75)

Ok presisjon

 

God skuddeffekt - ikke gjennomskyting på voksen elg. Ekspansjonsdiameter 17-18mm på kule funnet i skinnet på motsatt side etter lungeskudd fra 50 meter på elgkolle. Gjennomskyting på kalv.

 

300grs. Woodleigh SP

67grs N-150

col 91mm

Rem hylser

Rem 9 1/2 hetter

Vo: 730-740 m/s (Sako 75)

Meget god presisjon (dårligere presisjon på 68-69grs N-150)

 

God skuddeffekt - fant igjen kule skutt mot elgkalv som hadde knust lårbein på inngangssiden og satt mellom bogblad og skinn på motsatt side. Ekspansjonsdiameter 20-26mm.

 

Det er bare disse 2 kulene jeg har prøvd på jakt i .375´en. Har vel egentlig vært fornøyd med begge. Vil tro at 270grs. Swift A-Frame eller tilsvarende 270grs. er en kjempefin allrounder til .375H&H, dersom presisjonen blir tilfredsstillende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd litt av hvert, og de 2 siste høstene har det vært 270 grn A-frame i 845 m/s, men jeg går nok tilbake til 300 grn Woodleigh PP i 785 m/s, da jeg syns den kula gir best skuddreaksjon og "quickest kill" :wink: . Men dette er nå bare mine preferanser. Treffer man skikkelig med H&H'n, så dauer dem alle , uansett kule :)

Link to comment
Share on other sites

Kva slag kule bør eg velge i 375 h&h? eg jaktar hovedsakleg elg men også hjort...har dere erfaringar og synspunkt å dele? :D

Hei!

Jeg bruker 300 grain Hornady Interbond, og 300 grain Hornady Interlock. Interbond- kula er gått ut av produksjon, men jeg tror det skal mye til at Interlock- Kula ikke er god nok på elg og hjort. Den er dessuten svært billig hos hjemmelading.no. Det medfører at man kan øvelsesskyte mye med samme kule som man skal jakte med. Noe jeg syns er en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Vel kommen til forumet. Skal ikke bite hode av deg, men denne

300 grain Hornady Interlock.
er jeg veldig skeprisk til, kammeratene dens kjenner vel de fleste fra Norma forbedret elite. Ypperlig til trening, etter min mening ikke god om man ikke lader noe redusert da til jakt.
Link to comment
Share on other sites

Vel kommen til forumet. Skal ikke bite hode av deg, men denne
300 grain Hornady Interlock.
er jeg veldig skeprisk til' date=' kammeratene dens kjenner vel de fleste fra Norma forbedret elite. Ypperlig til trening, etter min mening ikke god om man ikke lader noe redusert da til jakt.[/quote']

 

No skal eg vere forsiktig med å uttale meg då eg ikkje har noko særlig praktisk erfaring med denne kula (kun skutt 30-40 storvilt med den). Men den har alltid virka bra for meg i dei hastigheitene 375 opererar i.

 

Det største problemet med Interlock er prisen. Sidan prisen er lav er dette synonymt med at kula ikkje er brukbar. Det samme problemet vil og Nosler Accubond ha, den kostar jo i enkelte kaliber under 5kr/stk so eg kan ikkje sjå anna enn at denne kun er brukbar til treningsskyting (sjølv om eg har drista meg til å skyte 11 hjort med den..).

Link to comment
Share on other sites

Det samme kan sies om Barnes, billig i forhold til mye annet. Jeg skyter ikke så mange jakt skudd i året, men de jeg skyter foretrekker jeg er av god kvalitet, for meg er det etterhvert Barnes TSX.

Andre må jo få lov till å spare på å bruke billige kuler, men i forhold til alt annet er det jo lite å spare.

Link to comment
Share on other sites

Swift, Woodleigh eller lignende. Har skutt en håndfull eller to elg med 300 grs Hornady Interlock. I 3 tilfeller opplevde jeg total eksplosjon!, dvs. kula gikk fullstendig i oppløsning. Og jeg vet det var reine skudd. Nei, ser ikke helt det store poenget i å spare noen kroner på å velge kuler av "dårlig" kvalitet. Har for lengst skiftet til Swift A-Frame og har brukt både 270 og 300 grs. med utmerket resultat. 375 H&H er ett potent kaliber som gjør en formidabel jobb med de rette forutsetningene til stede. Men en ting er viktig å huske uansett kaliber; Du greier ikke å skremme ælgen ihjæl :!:8)

Link to comment
Share on other sites

300 grain Hornady Interlock.
er jeg veldig skeprisk til, kammeratene dens kjenner vel de fleste fra Norma forbedret elite. Ypperlig til trening, etter min mening ikke god om man ikke lader noe redusert da til jakt.

Greit, men denne kula er vel litt større og tyngre enn de som er ladet i Norma forbedret elite? Jeg er imidlertid enig i at den ikke bør lades til maks hastighet. Lader man derimot til ca 2400ft/sek burde det gå bra. Den hastigheten får jeg med 78 grain V.N-160. Et annet rimelig alternativ er Hornadys 300 grain DGS. Denne kula kan man lade til maks, men vær obs på at stålkoppen blyet ligger i lager litt høyere trykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville styrt unna 300 grs Oryx i 375 også. Jeg fikk totalhavari med en kule i bogen på en 1,5-åring. Skiftet til 300 grs A-frame og tror jeg holder meg til det...

 

Da tror jeg du har vært rimelig uheldig.

Har brukt 375 med oryx på både elg og rådyr med svært gode resultat.

Den siste var ei kvige i høst som kom fra naboposten med skudd i.

Fikk en oryx skrått bakfra,fant igjen kula som en stor sopp på utgangssiden.

 

Nå har jeg solgt 375, men holder meg til oryx`n fremover.

Så nå blir det 21 grams i 9,3x62...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville styrt unna 300 grs Oryx i 375 også. Jeg fikk totalhavari med en kule i bogen på en 1,5-åring. Skiftet til 300 grs A-frame og tror jeg holder meg til det...

 

Da tror jeg du har vært rimelig uheldig.

Har brukt 375 med oryx på både elg og rådyr med svært gode resultat.

Den siste var ei kvige i høst som kom fra naboposten med skudd i.

Fikk en oryx skrått bakfra,fant igjen kula som en stor sopp på utgangssiden.

 

Nå har jeg solgt 375, men holder meg til oryx`n fremover.

Så nå blir det 21 grams i 9,3x62...

 

Jeg var sikkert uheldig. Oryx-kula gikk rett i bogkula og eksploderte slik at nesten hele bogen måtte skjæres bort og selvfølgelig ingen gjennomskyting. Holdet vaar 40 meter og dyret ble skutt på skrå forfra og gikk 150 meter før det hadde lagt seg ned. Det ble selvfølgelig ingen gjennomskyting og jeg fant ikke igjen noe av kula...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var sikkert uheldig. Oryx-kula gikk rett i bogkula og eksploderte slik at nesten hele bogen måtte skjæres bort og selvfølgelig ingen gjennomskyting. Holdet vaar 40 meter og dyret ble skutt på skrå forfra og gikk 150 meter før det hadde lagt seg ned. Det ble selvfølgelig ingen gjennomskyting og jeg fant ikke igjen noe av kula...

Enkelte kuler med bly kan gjøre sånn, hoved grunnen til at jeg gikk for Barnes tidlig på 1990tallet. En god kule skal tåle såpas er min menining.

Link to comment
Share on other sites

det blir nok enten barnes tsx eller A-frame på meg, har noen peil på kven av desse som er hardest?
De virker på litt forskjellig måte og er vel ganske solide på hver sine måter.

Swift ekspanderer til en stor sopp, stuker seg fram og vil ikke trenge så dypt inn, skjelden gjennom skudd. Kan i odde tilfeller tumle og tømme blyet i hekken.

Barnsen ekspanderer til en x med "skarpe" vinger og mere skjærer gjennom, og det blør ofte friskt og den går igjennom selvom det ikke er mye fart igjen. Er hastigheten stor kan vingene løsne, disse vil da trenge ganske dyp og virke som sekundær "prosjektiler", så selvom den rykker er den effektiv. De nyeere TSX har også meget ofte god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Støtter 350RM.

Jeg har brukt 235grs TSX og har bare godt å si om kula. Jeg vil allikevel anbefale å gå for 270grs eller tyngre for å få ned farten litt. Syntes de tyngre kulene passer kalibret bedre men man får jo fin og flat kule bane med 235 grs da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med avleiring i løpet med disse TSX-kulene? De tidligere Barnes homogene kulene klinte jo mye.
Ja, det var vel å merke kun i ikke ren gjorte og rufsete løp. De nye er ikke værre enn andre kuler, det jeg kan skjønne, men det er et krav at løpet er rent for annen mantel før bruk. Men ingen her skyter vel med gjenngrodde løp?
Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_0005.jpg

Fra venstre:

270grs TSX 830m/sek funnet i elgokse 70meter, 100% restvekt

270grs TSX 830m/sek i tørr reklamemateriell, 100% restvekt

300grs A-Frame 790m/sek funnet i elgokse 10meter, 96% restvekt

300grs A-Frame 790m/sek i tørr reklamemateriell, 81% restvekt - alt blyet foran deleveggen er rensket

350grs Woodleight 740m/sek i tørr reklamemateriell, 31% restvekt

270grs Hornady SP 740m/sek i tørr reklamemateriell, 47% restvekt

 

Testing i tørr reklamemateriell er nok tøffere for kulene enn i våt papir, men jeg bruker dette for å få en liten pekepinn på hvordan kulene oppfører seg når de treffer grove bein. Har også ekstremtestet kuler ved å fylle sandsekker med sand, stein og pukk, ingen tvil om at homogene kuler er vesentlig mer solide enn blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Nå føler jeg denne tråden drar seg til mot nye høyder :) Veldig fint bilde som viser i klartekst hvilke kuler som i praksis holder mål som jaktkuler Bromle. Samtidig overasker det meg litt at noen av disse kulene blir funnet igjen i elg. Den woodleigh kulen forundret meg litt. :o

Link to comment
Share on other sites

Den woodleigh kulen forundret meg litt. :o

+1 Hadde litt andre forventninger til denne jeg også. Nå prøvde jeg bare ett testskudd med Woodleigh, så det kan jo være tilfeldigheter. Hva som egentlig skjedde har jeg ikke noen teorier om, bare konstantert at den gikk i fillebiter. At Hornadykula fragmenterte kan jeg skjønne, men ikke med premiumkule som Woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

Men det er nok ingen dyr i hele verden som gir så mye motstand som tørt papir!

Jeg vet det. Kanskje hadde en tørr telefonkatalog inne mellom bløte telefonkataloger vært mer rettferdig mtp. grove bein o.l. Men nå er jeg tilhenger at litt ekstreme tester, jfr. testing i sand og pukk.

Link to comment
Share on other sites

Den woodleigh kulen forundret meg litt. :o

+1 Hadde litt andre forventninger til denne jeg også. Nå prøvde jeg bare ett testskudd med Woodleigh, så det kan jo være tilfeldigheter. Hva som egentlig skjedde har jeg ikke noen teorier om, bare konstantert at den gikk i fillebiter. At Hornadykula fragmenterte kan jeg skjønne, men ikke med premiumkule som Woodleigh.

 

Hornadyen var som forventet, men ei så tung kule somm 350grs woodleigh hadde jeg ikke ventet skulle havarere så totalt. Men en hard test er det i tørt materiale.

Link to comment
Share on other sites

Så absolutt hard test, ikke vanskelig å se at kulene i tørt papir har fått mer juling enn de som er funnet i elg. Ser jo bare hvordan blyet foran deleveggen på A-Frame'n er blitt rensket for bly (med mantel og bly loddet sammen på samme måte som Woodleigh er), likner litt på Nosler Partition. Hadde det ikke vært for deleveggen, hadde kanskje Swift'n lidd samme skjebne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...