Jump to content

Jerv på NRK Ut i Naturen 19.30


Ranger

Recommended Posts

Er temaet Jerv, eller er det 1 minutt og 21 sekunder Jerv og resten sopp-plukking osv?

Litt som å lese Jakt&Fiske... 2 sider om jakt og resten fisk, hehe. :)

 

Det aner jeg ikke, men antar du er nærmere sannheten enn et helt program viet jerven. Vi må sikkert finne oss i å se på mikrosopp med hundre års voksetid med en ivrig botanikkprofessor som ikke har noe annet liv, men det er lov å håpe! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mister respekten for budbringeren, så lenge man begynner å bruke betegnelser som "drap", om lisensfelling. Sorry.

 

Edit - dette programmet skiller seg lite fra øvrig tendesiøs fremstilling, og demonisering av lovlig jakt. Dette synes jeg ble slett håndtverk.

 

:evil::evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke han er jaktmotstander.

Men han har vell litt mer en middels kunnskap om jerven i disse ommrådene, og vet hvor sårbar en lokal bestand på noen få inndivider kan være for jakt.

Programmet var i alle fall bra, og jeg mener han har laget flere gode naturprogrammer for NRK, og jeg tror det var han som laget programmet "ulv over grenser"

Link to comment
Share on other sites

Synes det var et flott naturprogram med mange flotte bilder fra et veldig fint område.......og som noen nevnt med natulig lyd også!! Artig se så mange fine jervebilder....

 

Om han mener noe om jakt på rovdyr eller ikke synes jeg ikke ødela programmet for meg iallefall....

Link to comment
Share on other sites

Støtter meg til de fleste, gode bilder, tett på sjeldne dyr, flott bruk av kontentum for å bære lydbildet, og blir litt #&%/$#E/& når han sier "skaffer seg lisens for å DREPE jerv".

 

Kan aldri tenke meg at DN legger føringer for hva han skal si om jervjakt som en eller annen her hevdet, men de kjenner han sikkert fra før og vet hva han står for uansett.

 

Nei, vi får fleske til med en "drepefilm" da, og vinkle det den andre veien. Hvorfor det er nødvendig med jervjakt, sjøl om det er lite sau og rein i hans område. Jerven har føtter å gå på og avkom går langt for å finne revir, også i et sau- eller reinområde i hans distrikt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vere jakt på det dyret, det er ikke så mange av denne typen dyr i Norge.

 

Dette er et dyr som ikke er ønsket i et stort anntall i Norge grunnet konflikter med beitedyr, bestanden blir regulert til å inndeholde rundt 150 voksende inndivider over ett år, rundt 30 av disse lever i sør Norge, resten i Nordland, troms og finnmark.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vere jakt på det dyret, det er ikke så mange av denne typen dyr i Norge.

 

 

Nei det har du helt rett i, her i Norge har vi bare en type jerv faktisk, Gulo Gulo på Latin, andre typer jerv har vi ikke.

Heldigvis er det såpass mange av akkurat denne typen jerv her i Norge at vi trygt kan jakte på den, Direktoratet for Naturforvaltning passer godt på at kvotene ikke skal bli for høye sånn at bestanden av denne type jerv kommer i fare for å bli utryddet.

Dessuten er ikke akkurat denne typen jerv så helt lett å jakte på, så kvotene blir sjelden fyllt hvert år.

 

God natt og sov godt. :)

 

 

 

 

Edit: en liiiten tyrkleif

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er ikke akkurat denne typen jerv så helt lett å jakte på, så kvotene blir sjelden fyllt hvert år.
I tillegg driver SNO med hiuttak av hvalper for å regulere bestanden noe (om de finner hiene :lol: ) http://www.ranablad.no/nyheter/article4117011.ece
"Etter at Statens Naturoppsyn (SNO) i Nordland forgjeves hadde lett etter jervhiet som det var gitt tillatelse til å ta ut ungene fra"
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
I tillegg driver SNO med hiuttak av hvalper for å regulere bestanden noe (om de finner hiene :lol: )

 

Hiuttak er en ting, noe annet er uttak med helikopter der man bruker helikopteret for å "drive" jerven ut av skogen og inn i skytesektor til skytter i helikopteret. Samtidig argumenteres det fra DN sin side mot bruk av drivende hunder på jervejakt (så som plotthund, russerstøver, andre støverraser) og kronargumentet er at slike hunder stresser jerven for mye!

 

Når DN snakker om "vår felles naturarv" mener de ikke vår som i et bredt perspektiv, men vår som vi her på huset... Fordømte forvaltningsnazister hele hurven.

 

*sukk*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...