Jump to content

STI Trojan... 5" eller 6"?


JohnUlv

Recommended Posts

Da har jeg kanskje, muligens, forhåpentligvis landet på en avgjørelse om å kjøpe meg ny feltpistol. En STI Trojan (9x19). Så er spørsmålet: Skal man velge en sekstoms eller femtoms? Sistnevnte er jo mer estetisk, men samtidig skyter man vel ikke bedre om pistolen er fin. Heller vel littegrann til sekstoms pga lengre siktelinje, men vil gjerne høre fra folk med erfaring.

 

Er det noen som kan si noe fornuftig om praktisk forskjell mellom de to?

 

Er sekstomsen vanskelig å lade moderate skudd til, for den har vel mer stål å drive bakover?

 

Jeg leste i noen andre tråder at folk har slitt litt med avtrekket på STI-ene. Er det noe man justerer selv, eller må man løpe gråtende til børsemaker hver gang det er noe plukk?

 

Hva med øvrig funksjonssikkerhet? Og er deler lett tilgjengelig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 5" STI Tactical og en 6" Pardini, begge i 9x19. Jeg ville valgt en 6" til feltskyting.

 

Vapentidningen testet SIG 226 i 5 og 6 tommer til feltskyting. De målte kun marginale foskjeller.

 

Min STI hadde dårlig og tungt (2,4 kg) avtrekk fra fabrikk. En tur til Haugesund gjorde underverker. Bortsett fra det har den mange funksjonsfeil og får stort sett hvile i skapet. Den er mitt klart dyreste og dårligste kjøp.

Men pen er den :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Men 6" Pardinien din er bra? Noe av det beste jeg har hatt iallefall. Utrolig 'god' og snill rekyl til å være 9mm. Jeg har testet den med 'nesten' alle typer ammo, og den tygger det uten funksjonsfeil. Dyr er den, men her får du det du betaler for! Anbefales!
Link to comment
Share on other sites

Pardinien kan jeg ikke få fullrost nok. Jeg er ikke særlig god, men Pardinien er nesten målsøkende så det holder til A i milfelt. Avtrekket er nydelig og enkelt justerbart. Har aldri hatt funksjonsfeil. Sammenlignet med STIen var Pardinien 5000 billigere.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags andre funksjoneringsfeil er det du har på Trojanen? Er dette en mandagspistol, eller er de jevnt over slik du beskriver?

 

Skjelve, skjelve...

 

Jeg har både Trojan 5" og en Targetmaster og har aldri opplevd funksjoneringsfeil på noen av dei. Avtrekket var ikke perfekt på noen av de men det var ikke mye som skulle til før det ble meget bra. Det er en god grunn til at mange (meg inkludert) bruker STI Targetmaster til PPC da det settes store krav til presisjon helt ut til 50yards.

 

Det eneste jeg har opplevd med min Trojan er at den har hatt problemer med å mate inn første patronen når jeg bruker hulspiss-kuler, men dette problemet forsvant med litt polering av materampen.

 

Jeg kan vertfall anbefale deg STI.

Link to comment
Share on other sites

Vis en STI (1911 klone ) ikke fungere så ikke skyld på våpne men brukeren. Min trojan med 6" løp som jeg kjøpte i april 2005 fungere feilfrit med alt av ammo jeg har prøvd i 9x19. Med 124gr hp regminton kulle og 4,8 gr med N 340 holder den 9 på 0,5m skiva på 50meter skut fra benk. Rekylen er heller ikke noe problem. Å reservedeler er ikke noe problem alt av 1911 deler passer den vis du trenger, har ikke byttet noen deler enda jeg. Å den har gåt ca 10 000 skudd Avtreke kan en justere på selv vis en vet hva en gjør, vis ikke er det en børsemaker på skreia som fikser det å da blir det bra (det blir alt han gjør). Å med ret mann bakk så holder det våpne til A i felt og inn blant topp 30 i NM å høyere.

Link to comment
Share on other sites

Med en 6" 1911 i 9x19 må man vite hva man driver med i forhold til ammo og rekylfjærer, det er ganske marginalt med energi i patroenen i forhold til vekta på sleiden man skal drive. Dersom man er klar over dette, og tilpasser seg både ved å være nøye med puss og olje samt tilpasser rekylfjøra etter ammo, er det ikke noe problem. Da funkern 100%. Et lite besøk hos børsis for å justere inn avtreksvekt er noe man må regne med.

 

Jeg ville satsa på 6" dersom felt var målet, og de ovennevnte tingene noe man var villig til å ta hensyn til.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Men betyr det at den ikke kommer til å funke skikkelig fra jeg tar den ut av kofferten? Eller mener dere at fjærene må skiftes jevnlig "over tid". Hvis det er det førstnevnte så burde jeg vel kanskje forhandle med selgeren om at de tar på seg den/de jobben(e) før de sender den til meg.

 

Pistolen skal først og fremst brukes til militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

Byting av fjærer trengs bare å gjøre vis du lader ammon så svakt at den liger på grensa til faktor kravet med lette kuler. Husker jeg ikke feil kommer trojan med 12puns rekylfjær. Med fabrik er dette ikke noe problem. Da fungere den ret ut av esken. Alle fjærer på et våoen vil slites over tid å må byttesut, Det gjelder alle fabrikater.

Link to comment
Share on other sites

Byting av fjærer trengs bare å gjøre vis du lader ammon så svakt at den liger på grensa til faktor kravet med lette kuler. Husker jeg ikke feil kommer trojan med 12puns rekylfjær. Med fabrik er dette ikke noe problem. Da fungere den ret ut av esken. Alle fjærer på et våoen vil slites over tid å må byttesut, Det gjelder alle fabrikater.

 

Tror du husker feil, mener den kommer med 16" fjær. Uansett er det et poeng å finne fjær/ammokombinasjonen som funker best med det man skyter med, er stor forskjell på rekykylimpulsen i 147 gr og 115 grain selv i fabrikkpatroner med normalhastigheter.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

ynnor skrev: "Vis en STI (1911 klone ) ikke fungere så ikke skyld på våpne men brukeren."

 

Det er godt mulig. Dog har min STI vært to ganger hos leverandøren og to ganger i Haugesund. Hos meg får den like godt stell som alle andre våpen. De fire andre pistolene jeg har i 9x19 har aldri funksjonsproblemer. Det samme gjelder også for Pardiniene i .22 og .32.

Link to comment
Share on other sites

ynnor skrev: "Vis en STI (1911 klone ) ikke fungere så ikke skyld på våpne men brukeren."

 

Det er godt mulig. Dog har min STI vært to ganger hos leverandøren og to ganger i Haugesund. Hos meg får den like godt stell som alle andre våpen. De fire andre pistolene jeg har i 9x19 har aldri funksjonsproblemer. Det samme gjelder også for Pardiniene i .22 og .32.

 

Hva er egntlig problemet med den? Har spurt deg om det i en annen tråd også, men fikk ikke noe svar

Link to comment
Share on other sites

Det er mateproblemer. Noe oftere med siste patron enn med de øvrige, men det kan skje når som helst. Frekvens: 1-2 ganger i løpet av en feltløype.

 

På samme måte som jeg forventer at jeg kan få brukt bilen min problemfritt uten å være bilmekaniker, forventer jeg at pistolen skal fungere også for skyttere som ikke er børsemakere. Med alle mine andre våpen fungerer det slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Trøndelag.

 

Utprøving av tiltak mener jeg hører hjemme hos børsemaker og leverandør. Det er derfor jeg har sendt den inn.

Jeg har prøvd ut det meste som finnes av fabrikkammo med ulike kulevekter + militærammo.

 

Om du har lyst til å prøve den, kan jeg sende den i posten.

Link to comment
Share on other sites

Vil tippe på at det er et magasin-problem, har du prøvd forskjellige magasiner??

 

Problemet med mating av siste skuddet er kjent og det finnest medisin: http://www.brownells.com/aspx/NS/store/ProductDetail.aspx?p=9770&title=1911%20AUTO%20MAGAZINE%20FOLLOWER

 

Jeg har et par magasiner med denne type "follower" og de mater mye bedre enn orginalmagasinene til STI.

Link to comment
Share on other sites

Vil tippe på at det er et magasin-problem, har du prøvd forskjellige magasiner??

 

Problemet med mating av siste skuddet er kjent og det finnest medisin: http://www.brownells.com/aspx/NS/store/ProductDetail.aspx?p=9770&title=1911%20AUTO%20MAGAZINE%20FOLLOWER

 

Jeg har et par magasiner med denne type "follower" og de mater mye bedre enn orginalmagasinene til STI.

 

Nå er vel dette Follower til en Single Stack pistol. Pistolen til NHD er en Double Stack

Men enig i at det kan være et magasinproblem ja

Link to comment
Share on other sites

Antar at du er inne på noe vesentlig.

 

Tilbake til hovedpoenget mitt. Jeg trodde at jeg for 18.000 kroner kjøpte et ferdig produkt, ikke en råvare til noe som en gang kan bli bra.

 

1. Den leveres med faste sikter. Som ny treffer den 60 cm for lavt på 25 meter. Tiltak: Jeg kjøper justerbare sikter til 800 kroner og det ordner seg.

 

2. Avtrekket er dårlig og tungt. Tiltak: Jeg sender den til Haugesund og den blir bra. Posten tar 250. Topp fagmann tar svært lite.

 

3. Utdrageren fungerer ikke. Får stadig "high brass". Tiltak: To turer til leverandør. Gratis fra dem, men 350 km med bil.

 

4. Mateproblem. Muligens magasinfeil. I så fall likedan på tre orginalmagasin. Tiltak: Jeg må kanskje kjøpe nye magasiner. Pris uvesentlig, men burde ikke være nødvendig fra noen som påstår de er pistolenes Bentley. Jeg har aldri måttet/justere skifte halvparten av delene på en ny bil før den har funger.

 

Kontrasten til Pardinien er stor:

 

Bestill hos Børselars for 5000 kroner mindre enn STIen.

Hent på postkontoret.

Pakk opp.

Lad våpen.

Skyt.

Klistre i 9er eller 10er.

Fortsett slik i 10000 skudd.

Smil :-)

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har aldri måttet/justere skifte halvparten av delene på en ny bil før den har funger."

 

Du har ikke hatt Ford da, skjønner jeg :wink:

 

Jeg kjøpte meg en STI Targetmaster. Avtrekket var ikke noe å skryte av, og hadde matingsproblemer. En venn "tok seg av den" - og etter dette, har den vært 100%.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkene på STI er i utgangspunktet ganske tunge ja. Har vel i utgangspunktet noe med deres eget land å gjøre.... Spiller liten rolle om det er type "tjenestepistoler" eller direkte konkurransevåpen. Min egen Grandmaster hadde også tungt avtrekk, og har vært til "doktoren" for det :-)

 

Har også en USPSA Single Stack, den hadde helt greit fabrikkavtrekk. SÅ det varierer litt, men de er generellt tunge 1,8 - 2 kg

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket hadde forferdelig kryp :evil:

 

Mulig den hadde kryp, men STI Target master er et presist våpen, faktiskt fler av dem i felt toppen! En kjapp avtrekksjobb og du har skikkelig avtrekk! Pardini GT9/GT45som blir skryt opp i skyene som har

justerbart avtrekk som blir aldri bra uansett hva du gjør!

1911 med 6" er den suverene vinner i NM felt i en årrekke!

Link to comment
Share on other sites

Min TargetMaster har det ikke vært noe tull med, topp avtrekk fra fabrikk. Men skiftet til en litt lettere slagfjær(17p)og fikk dermed ned avtrekksvekta til ca 1400g.

Ved redusert ladning bør nok rekylfjæra byttes, har en 9punds på lur om jeg skal "sleike"faktorkravet, men den går best med 130+ i faktor så da får det bli slik.

Eneste jeg har å klage på, er at det lurer seg inn et sleivskudd avogtil...

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket hadde forferdelig kryp :evil:

 

Mulig den hadde kryp, men STI Target master er et presist våpen, faktiskt fler av dem i felt toppen! En kjapp avtrekksjobb og du har skikkelig avtrekk! Pardini GT9/GT45som blir skryt opp i skyene som har

justerbart avtrekk som blir aldri bra uansett hva du gjør!

1911 med 6" er den suverene vinner i NM felt i en årrekke!

 

Sjekk hvem som vant NM-mil felt på Ørlandet siste gang..

Mener å huske det var en kjekk og blid liten kar i kortbukser, legger som vaskebøttepøser og med en Pardini i kal 45acp :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Med en 6" 1911 i 9x19 må man vite hva man driver med i forhold til ammo og rekylfjærer, det er ganske marginalt med energi i patroenen i forhold til vekta på sleiden man skal drive. Dersom man er klar over dette, og tilpasser seg både ved å være nøye med puss og olje samt tilpasser rekylfjøra etter ammo, er det ikke noe problem. Da funkern 100%. Et lite besøk hos børsis for å justere inn avtreksvekt er noe man må regne med.

 

Et lite tips er å la børsemakeren lette sleiden litt også samtidig som han justerer avtrekket. Da slår du to fluer i en smekk, du får en pistol som fungerer bedre på ladninger som ligger like over faktorkravet i militærfelt og du slipper å krangle med våpenkontrollen. Det var noen som slet med vekta på STI Targetmasteren under felt NM i Sandnes.

 

Jeg brukte Bakeren til å lette sleiden på min STI, det ble både pent og billigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...