Jump to content

Praktisk utfrakting av stort vilt


shold

Recommended Posts

Hei. Etter mange år med mye lesing og ingen skriving her inne så våger jeg meg frampå med et spørsmål:

 

Hva er det beste og mest mobile løsningen for å frakte ut elg eller stor hjort, fra mange forskjellige terrengtyper og distanser, på egenhånd?

 

Jeg jakter mye alene over store deler av landet og er lei av knirkete hofteledd, feltpartering og staur-/vinsjetrekking. Elgene har hittil blitt bært/slept/forbannet ut i 6-8 biter hvis jeg ikke har fått hjelp av noen som bor i nærheten.

 

Nå skal det kjøpes en løsning som kan brukes over alt og som ikke ødelegger kroppen før jeg blir pensjonist. Har lest de gamle trådene om ATV, elgtrekkere, diverse pulk-/sledevarianter, mv., og det er noen gode råd der, men ingen som passer perfekt. Håper derfor på hjelp med råd fra fra kammer-kammerater.

 

  1. Jeg må ha noe som enkelt kan fraktes rundt i landet, dvs. at det må kunne tas med på en henger.
  2. Det må kunne brukes i bratta, i myra, i skogen, på skogsdriftsveier, på snøen og i litt steinete terreng.
  3. Det må kunne opereres på egenhånd.
  4. Det må ha rekkevidde nok til å komme seg inn og ut av terrenget, særlig når snøen ikke gjør det mulig å kjøre bil på skogsveiene.
  5. Det bør helst ikke koste skjorta, og i alle fall ikke buksa og underbuksa. 
  6. Og, nei; jeg vil ikke kjøpe en hest.

 

En 6x6 ATV kunne passet bra for mye av dette, men det er ikke enkelt å få elgoksen på og av ATVen alene, hvis det ikke er trær i nærheten.

En ATV med henger kan kanskje funke, hvis jeg ankrer hengeren og bruker AVT-vinsjen for å beistet på plass.

En ATV med slede/pulk virker bra i terreng som ikke er for steinete, men det blir fort knekk og sprekk på traktorveiene.

Har aldri brukt jernhest eller elgtrekkere men regner med at de har begrenset rekkevidde og hastighet - og det må vel brukes slede for å bevare kjøttet?

Hvis det hadde eksistert en ATV-henger som også kunne vært brukt som henger til bilen til frakte ATVen så måtte det vel vært nesten perfekt? Da kan hengeren kobles fra ATV og over til bil med elgen på, og så kan den brukes til å hente ATVen etterpå.

 

Kan ikke så mye om slikt. Har noen gode råd? Går det an å finne en løsning som ikke koster mye over 100k? 

Link to comment
Share on other sites

shold skrev (1 time siden):

Har aldri brukt jernhest eller elgtrekkere men regner med at de har begrenset rekkevidde og hastighet - og det må vel brukes slede for å bevare kjøttet?

Det er i hvert fall begrenset hastighet. Rekkevidden er neppe noe problem. Bare å ta med kanner. Du sulter nok i hjel før du går tom for drivstoff:D

Slede trengs ikke. På flere av modellene får du hele elgen oppå. Å få den oppå, alene kan være utfordrende, men ikke mer enn på andre ting du skal ha den oppå. 

 

Jeg tror Järnhästen, jeg ar lite erfaring med Elg/Kombi-trac, er den beste løsningen, på det du etterspør, men fort går det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Argo og Jernhest, men vi har atv 4x4 og 6x6 uten belter og det går fort i terenget med begrenset fremkommelighet i tett skog samt bratt tereng og raserer myrene.

Vi har også en elgtrekker med snøscooter belter under, går i gåfart og smyger seg gjennom skogen og klatrer meget godt i terenget og flyter på myrene, den har lasteplan med håndvinsj som vi vinsjer elgen opppå og kjører hele doningen med elgen rett opp på bilhengeren.

Liker den best da det blir lite skader på tereng og elgslakt kontra å dra elgen på skinnet etter atv.

https://www.wee.no/produkter/industri-og-anlegg/minidumper-og-motorisert-trillebar/knosen

 

https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=Combi+Trac+Knøsen

Edited by Jegerbombom
Videoer
Link to comment
Share on other sites

Har en eldre modell av Combi Trac. Svært godt fornøyd. Et lite tips er å sette kjetting på hjulene for da styrer den langt bedre. Du trenger også vinsj for å dar større vil opp på tracken. Hurtigfeste og en liten bensindrevet vinsj er praktisk. Kommer du ikke ehlt bort til viltet så kan den monteres løs, og brukes for seg sjøl til å dra viltet dit tracken står.

 

Link to comment
Share on other sites

Den beste kombinasjonen mellom god hastighet og god fremkommelighet på alle underlag som jeg har prøvd er firehjulstrekk ATV med "trekantbelter". Sammen med en lett pulk kommer den frem nesten over alt uten å sette store merker i terrenget. For å få elgen på pulken lagger du pulken oppå elgen og surrer den fast. Deretter kan du bruke vinsjen for å snu pulken rundt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (31 minutter siden):

Jeg tror Järnhästen, jeg ar lite erfaring med Elg/Kombi-trac, er den beste løsningen, på det du etterspør, men fort går det ikke.

Det tror jeg også! Kommer fram (nesten) over alt, men er det tett krattskog må du rydde vei uansett.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Er vel bare jernhest som duger...

Noe slikt (denne er solgt, men du finner mange tilsvarende på finn.no): https://www.facebook.com/100048654896559/posts/5450301098346230/

 

Å velte på en 4-hjuling når du er alene og langt fra vei, er vel det siste du ønsker...

Har du en stor skaphenger så kjører du jernheste så nærme du kommer og som bonus får du med alt ræl land og strand.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sekshjuling og boggihenger med winch.
Kommer frem stort sett over alt, (men motorsaga er alltid med) .
Prøvde med pulk første året, men problemet med pulk oppstår når / hvis en skal rygge.
Da er henger mye bedre.
Har sett trekantbelter i bruk og det virker å være nesten ustoppelige, men vi har som sagt klart oss med sekshjulingen.
Vi har ikke noe transportproblen, da utstyret er parkert på gården som ligger i jaktterrenget.
Men ser jo at en henger som kunne ta vekta av sekshjulingen bak en bil og samtidig fungere som henger bak en ATV ville være en fin kombiløsning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det går fint å skaffe en henger som det er plass til både en 6-hjuling med henger på. Blir lang, så kan være lurt å velge en løsning der hengeren kobles fra og trekkes frem så draget stikker under bakparten på 6-hjulingen ved transport. Men enig med de som sier at det er lite som slår type Jernhest i fremkommelighet, smidighet og i å være skånsom mot terreng og vegetasjon. Men det går saaakte.

Link to comment
Share on other sites

En henger, som er stor nok til en 6-hjuling, må da bli vel stor, og usmidig, i terrenget? I tillegg, så har jeg sett få hengere, som har noe særlig i terrenget å gjøre, som er registrerbare, men de finnes kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid og kjørt elg med både 6-hjuling og jernhest med elghenger og plan.

6-hjulingen går raskere og er morsommere enn jernhesten, men det også de eneste fordelene hvis formålet er å transportere vilt som skal spises.

6-hjulingen krever at du pakker inn elgen veldig godt, hvis ikke fyller du den med jord og mose da doningen ikke har skvettlapper og spinning unngår du ikke i terrenget.

Jernhesten går langsommere, og med vinsj er det lett å få elgen på plass. Dette greier du fint alene da enten lemmen på planet, eller bakenden på elghengeren er omtrent på bakkenivå. Hastigheten er opp til rask gangfart, og du «leier» den med deg omtrent som en hest. Marktrykket er mindre enn ditt eget, så kjøreskader er ikke tema. Drivstofforbruket på Hondamotoren er minimalt sammenlignet med atv og du kjører veldig mange timer på en tank. Skulle du gå tom så går den helt fint på litt motorsagbensin.

Jeg synes den er best å kjøre med elghenger, den flyter bedre i terrenget. Med plan blir den litt mer stumpete å kjøre. Hva du velger avhenger av hvor stor tilhenger du har. Jeg bruker en 3,2 meter Tyssehenger med skrutipp. På den får jeg akkurat på jernhest med elghenger (og elg).

Til alenejakt hadde jeg, etter å ha brukt begge alternativene i flere år, valgt jernhest 24/7.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

shold skrev (19 timer siden):

 

Hvis det hadde eksistert en ATV-henger som også kunne vært brukt som henger til bilen til frakte ATVen så måtte det vel vært nesten perfekt? Da kan hengeren kobles fra ATV og over til bil med elgen på, og så kan den brukes til å hente ATVen etterpå.

 

Vi har en sånn henger, men den er hjemmelaget. Store hjul so m sitter under hengeren og skrutipp. Brukes veldig ofte i terrenget til en polaris 6x6. Veldig snerten.

Mye er prøvd når det gjelder å hente ut elg.

For endel år siden hadde vi skutt en elg langt inne på ei myr. Regnet silte og vi var bare 4 stk så vi gruet oss for å dra den uti den søkkvåte myra. Det er over en kilometer. En av gutta hadde en gammel tobelta snøscooter i og med det var så vått, fant vi ut at det var en god ide. Ok ned til bygda, mye styr å få ut scooteren, opp igjen. Da kompisen satte igang bortover myra gikk det kjempefint, så fint at han ga full gass.Han var ung, uvøren og ikke særlig kjent og midt ute i den myra var det en liten putt. Vi så bare vassføyka, da han traff putten og da vi kom fram sto han med vann til livet oppå snøscootersalen.

Jobben ble dobbelt så tung da vi måtte dra opp scøøteren fra putten før vi fikk dratt fram elgen over myra.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tusen takk for alle gode tips og råd - og god historie! Jeg har selv stått på salen til en snøscooter i issørpa og hoiet etter hjelp, så jeg skjønner hvordan han hadde det..

 

Oppsummert så ser det ut til å være jernhest eller en form for elgtrekker som anbefales varmest, og jeg har begynt å søke etter brukte slike. De jeg har funnet hittil er temmelig dyre mtp. at de bare skal trekke ut 5-10 dyr i året.

 

Jeg har likevel veldig lyst på en 6-hjuling med henger som også kan transportere ATVen, hvis det finnes slikt. Utfordringen der blir å finne en smal tipp-henger som er godkjent for veibruk opptil 80 km/t, og som har god bakkeklaring med mulighet for ganske brede dekk. 

 

Oppsummert så er plan A å prøve å finne en elgtrekker/jernhest til noen titalls tusen. Hvis det ikke går så må jeg gjøre knefall for familiens økonomidirektør og søke om det mangedobbelte til en ATV-løsning. Tror det blir lettere å få innvilget en større søknad hvis jeg kan vise til flere bruksområder. Jeg skal uansett sjekke sko- og Pepsi-Max-budsjettet hennes og slå det i bordet hvis det blir diskusjon.

Edited by shold
Link to comment
Share on other sites

Tilhenger til ATV så mener jeg man trenger en vippeboggie henger for å kunne ta seg fram i ulendt terreng. Alt annet er lite brukbart. Da blir det en dedikert tilhenger til ATV og en annen til bilen.

IMG_8569.jpeg

Edited by vux
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
vux skrev (1 time siden):

Tilhenger til ATV så mener jeg man trenger en vippeboggie henger for å kunne ta seg fram i ulendt terreng. Alt annet er lite brukbart. Da blir det en dedikert tilhenger til ATV og en annen til bilen.

 

Det var et bra oppsett på bildet! Har du en "pakkepris"?

 

Det ville vært perfekt, men jeg ser kostnadene øke; både med to hengere og behovet for en mye større henger for å få plass til begge deler bakpå bilen. 

 

Kan lite om boggieoppheng. Er vippeboggie akslingsfri?

 

Men likevel: Kan det gjøres så enkelt som at man har en kort enakslet henger med kraftige dekk? Skjønner at det setter litt mer avtrykk og har betydning for terrengvinkelen, men da kan bruken kombineres. 

 

Edit: Ser forresten at det kan bli trøblete hvis man ikke kan koble fra bremseviren ettersom den blir veldig utsatt for terrenget. Synd, men må finne en ny og kompakt plan.  

Edited by shold
Ettertanke
Link to comment
Share on other sites

image.jpeg.f31cd45b9a16a84b18fcc34a2caf85ae.jpeg

 

Er ingen gjennomgående aksling så blir høy under. Der ser du hengeren min før jeg pusset den opp (og forsterket) og hvordan den er akslet. Da vipper forhjulene opp eller ned alt ettersom det er en tue eller hull du skal forsere. Veldig stabile greier og «bremser» ikke når man møter på hindringer.  ATV+ henger og lang/bred nok henger til bilen blir dyrt hvis man skal ha det nytt, men selve ATVen trenger ikke være så fancy for å hente ut elg. Ville hatt mest fokus på at ATV hengeren var solid og av god kvalitet. De fleste ATVer er jo holdbare greier så om det er pent brukt så holder det lenge. 

 

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Henrik123 skrev (På 24.4.2024 den 8.50):

Se etter Rokon 2wd MC og canadapulk. Avtagbar vinsj som kan festes på Rokon og henger til bil. 

Kjørte litt i terrenget med mopedene våre når vi var unge. Det var komplisert, selv med ganske gode dekk. Sikkert lettere med drift på begge hjul. Avstanden mellom dekkene på Rokonen kan kanskje bli en utfordring. Jeg kan, som nevnt over, lite om slikt. 

 

Har du testet? Kjenner du til plusser og minuser med to versus fire/seks hjul i terrenget? Fører må vel ha MC-lappen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...