Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk :)

grattulerer Jens

Og gratulere sjøl med bra avkom etter Tassa! Sa te han Anders at det va bare å leie hu Topsy med løpetid rundt hjørnet på hytta te der Ares stod, så ordna dem sikkert te nåkka bra i lag, he he! ;) Den vesle tøtta der hadd vært perfekt, seriøst nåkka å tenk på i framtida. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi skal hente tispe-valp til helga... Gleder oss en hel masse.

 

Fare heter Idolens Ragge og har Norsk/Svensk jakt/utstillings champion- Moren heter Lussi pg er 3 år.

 

Noen som har kjennskap til disse hundene?

 

Vi har den ene av de valpene, og er veldig fornøyd :) Seriøse og hyggelige folk, og hundene var helt fantastiske! :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøreturen gikk overraskende bra faktisk :) Ble litt piping de første 10 minuttene, så var det ikke en lyd resten av de 14 timene... Vi var to som kjørte, så vi byttet på å kjøre å ha hunden i fanget. Ingen "uhell" ble det heller, og valpen sa ifra hver gang den måtte ut :) Dere må ha en god tur oppover, og lykke til med valpen! :)

Link to comment
Share on other sites

Ares ble født 19. juli (2007), så han fikk en god skogstilvenningsperiode på barmark før den første snøen kom i slutten av oktober. Da han var 4-5 mnd gammel var det umulig å slippe mer pga snø i innlandet, til jeg reiste ut på kysten ei helg da han var ca 6,5 mnd gammel. Der var det bare 2-3 cm snø og flekker med barmark, så der gikk det greit. Han hadde ikke vært i skogen på et par måneder da de første, korte losene kom den helga. Så ble det ikke mer slipp før ei helg påfølgende høst, ca 13 mnd gammel. Da jaga han hare og rådyr i opptil 45 minutter den helga, og den egentlige innjaginga foregikk den høsten etter hans første leveår.

Link to comment
Share on other sites

Heps. Kjøpt en PB fra Vilauddens kennel i Falun i år. Født 25.2. og er perfekt ifht første høsten. Ingen store forventninger til lostider. Har blitt endel "loser" på elg på turene i skogen. I tillegg tre stk sikre hareloser, på ca 15 minutter. I tillegg kommer første losen i band på en felthare, da var Albin 5mnd. Har vært vanskelig å få ut haren, men håper det løsner - særlig til neste års jakt!

Link to comment
Share on other sites

hvor lenge jager deres hunder? har ikke sluppet min enda, men håper på korte loser på rådyr og hjort. pga småe jag

Min 3 år gamle hannhund jager 75 til 120 minutter på rådyr, hare går stort sett rundt 2 timer hvis forholdene tillater det.

 

Edit: Glemte rev, det går stort sett ikke mer enn 30-40 minutter og hjort omtrent som rådyr.

Link to comment
Share on other sites

aslehaus; misunner deg litt denne første høsten, det er herlig når unghunden kommer i gang! :D

 

Når det gjelder lostider så synes jeg mellom 1 og 2 timer (ideelt 1,5 time) er passe for en petit. Opplever til tider at det kan gå opp i mot 3 timer på snille drevdyr (hare/rådyr) eller under spesielt gode forhold, men prøver/velger å avblåse hvis drevet går så lenge. Petiten skal være en kort-/mellomjager der drevtider fra ca 30 minutter til 1,5 time er greit i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

avblåse jaget. hmm. jeg lever sansynligvis i min egen lille verden. men hadde jo sett for meg at hunden jaget til postrekken og var ferdig med det om det ikke falt dyr i postrekken 8noe det som regel gjør) er vel derfor jeg ønsker korte loser. ikke serlig artig om hunden stryker til nabovallet med dyra. vel vel tiden vil vise. får håpe dyra springer litt i ring så hunden ikke jager ut allt vi har til naboene :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Det går jo an til en viss grad å forme bikkja til å jage i den tidslengden som passer deg. Skytes det dyr for den etter korte drev gang etter gang så vil den bli vant til det, og er du heldig så nøyer bikkja seg med korte drev uansett felling eller ikke. I andre enden av skalaen kan man få hunden til å jage lenge hvis den bare får holde på, og det skytes dyr gjentatte ganger etter 3-timers loser feks. Bikkjer er også individer, og det eneste som er sikkert er at ting er usikkert. :)

Link to comment
Share on other sites

hehe ja vi får ta det så det kommer. vet dette ikke hører til her inne, men hvilke kart legger dere inn på garmin? har bestilt meg en astro 320 men var da ikke klar over at det ikke var med kart. sukk så da er det mere å sette seg inn i. er kartene på minne brikke? bor på nordmøre. hadde vært kjekt om kartene hadde grenser osv , men men

Link to comment
Share on other sites

Bruker Topo Adventure kart fra Garmin. Du får kjøpt CD hos forhandlere, og finner nok en CD med kart som stemmer for ditt distrikt, husker ikke hvor mange kart det er på hver CD, men søk på nettet. Kartene er nærmest som vanlige kart i målestokk 1:50:000. Finnes enda mer detaljerte Topo Premium i 1:20.000, men disse har jeg aldri sett så jeg vet ikke hvordan de er.

Link to comment
Share on other sites

I natt har Pia og jeg gått det første ettersøket.

Ble oppring av en i jaktlaget som hadde skutt på en hjort like før kl 02. Skutt på innmark og forsvant i skogkanten på andre siden av jordet, hvor det ble stående en stund. Jegern fikk da hus i bakgrunn så han kunne ikke skyte en gang til.

Vi var på plass litt før kl 03, gikk inn på sporet der det krysset marka. Det var skutt en 6 tagger først som lå igjen på samme stedet som det andre dyret ble påskutt, derfor gikk vi på krysningsporet.

Pia tok sporet og gikk på med stor lyst :) fulgte sporet / hjorteråsen, litt utgreining noen plasser og stoppet opp og snuste ekstra noen plasser. skiftet råser flere ganger. gikk over en grusvei/traktorvei, og begynte opp mot skogen/ fjellet bøyde da av til venster ca 100m og bøyde av en gang til venstre og etter ca 70-80 m lå dyret :mrgreen::mrgreen:

Da var matfar STOLT :mrgreen:

 

Totalt spor ca 4-500m.

 

Det var månelys, men månen er på hell så jeg sa vi kunne følge sporet 2-300m for å se etter dyret.

Ville ikke gått så mye lenger før jeg ville abrutt og ventet på dagslys for å fortsette søket. Hadde ikke Pia vinklet av og gått nedover igjen så hadde vi stoppet.

 

Er kjempeglad over resultatet, det viser at treningen vi har nedlagt virker :roll: Ble lite jakting i dag da det ble slakting i natt, 2 natta på rad.....

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med velykket ettersøk med Pia :D

 

Hadde en artig opplevelse i går i kveldingen, da jeg var ute å trente hund.

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

(Filmet med mob så bilde kvalitet og lyd ble ikke så bra)

 

 

Den var råååå!!!! Hehehe lo så jeg holdt på og dette av stolen her på jobb. Sikkelig tøff video :lol:

Link to comment
Share on other sites

den var bra petit,synd det ikke var litt bedre lyd :D

 

Var ute i dag med Thyra og valpen, det ble los etter 35 sekunder bak en liten høyde jeg sto bak og så etter ca 5 minutt kom bukken lurende forbi meg og valpen på 10 meters hold.

Og det var på et område vi aldri har sett rådyr på før.

Losen varte ca 20 minutter og gikk ut av terrenget og Thyra kom bakspor inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjempefin uke på rådyrjakt, herlig jaktlag som jobbet godt og fikk ned alle 12 rådyrene i god tid før uka var omme. De urutinerte hundene kom seg veldig utover uka med mengdetrening og kvalitetstid, og det var vel los i alle slipp for petitene, såvidt jeg husker. Jeg fikk dømt et par drevprøver også, og det var jo hyggelig.

 

For min egen del var det med stor forbauselse at jeg registrerte at Ares fulgte etter da rådyret la på svøm over et vatn, og loset mens han svømte mellom 200 og 250 meter til andre sia av vannet. :shock: Losen gikk i en halvtime til etterpå, så svømmeturen var ikke bortkastet. :lol: Tok et (dårlig/skjelvent) mobilbilde av Astroen i tussmørket:

 

309238_1984131567746_1376942356_31718006_421177107_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

fikk testet hunden min i helga også, første gang løs. hadde ingen los. men virket for meg så han brukte mye tid på å sniffe på fersk spor. jeg gikk som jager å slapp han da han tok ver av dyr, eller det viste seg i ettertid at det må ha vert sporene. han jobbet mye rundt i terenget bak meg når jeg gikk. da postene hadde sittet "lenge" nok bestemte jeg meg for å koble han siste bit. etter vi hadde gått ca 300 meter til tok otto helt av begynte med pistring å nesen i været. jeg valgte å ikke slippe han pga at snuten gikk rett til fjells. pistringa gikk over til gjøing og rett og slett beljing. jeg gjorde postene obs på dette, å en av postene kunne bekrefte at kolle å kalv dro ut rett over oss. Blandende følelser i ettertid for at jeg ikke slapp han men siden det var en time til mørket å at otto markerte dyr i motsatt retning av postene er det like greit jeg ikke slapp han. uansett var det spennende for oss.

Første gang jeg slapp han (første jag) var han maks 120 meter fra meg, ofte inne å sjekket hvor jeg var. neste jag var han hele 500 meter unna meg, merkelig men han gikk sporene våre tilbake til der jeg slapp han før han returnerte samme løypa frem mot meg. Noe jeg liker mindre er at jeg prøvde på kalle han inn når han gikk forbi meg på 50 meter, men han brydde seg lite om meg. bare jobba videre i sin egen verden.

Neste moment er jo om jeg gjør dette riktig med å ha han med meg som jager å slippe han når jeg jager frem. det vil si vi snikjakter mot postene. Hadde jo sett det som en fordel om han var forran meg og lette dyr, men det gjør han sikkert om dyrene er nerme i terrenget.

En annen ting er at jeg lurer på hvordan det vil fungere om jeg fikk min sønn til å jage med han å jeg postere, der han har beskjed om å ha han i band til han markerer dyr i terenget for å så slippe han. for tro meg en ser det på hunden om det er dyr.

neste nå blir å lære seg å ta ut spor ruta hans i fra helgen. mye nytt med disse data jakt greiene. men glad jeg hadde peiler på han så nervene for tapt hund ikke kom.

Link to comment
Share on other sites

Min mening:

Ville aldri sluppet en urutinert/ung hund rett på fot/godlukt/dyr! Som nevnt mange ganger; da er det hundefører som finner moroa for hunden, og det lærer bikkja fort! Det er oppskriften på å få en skopusser uten selvstendighet og søk. Hunden skal slippes på en passelig plass, og søke ut selvstendig, finne fot og reise dyr på egenhånd.

 

Du nevner også at du beveger deg i terrenget (hvis jeg har forstått deg rett) mens bikkja holder på BAK deg, det er også fy-fy...... Hunden skal ta initiativ, hunden skal være foran deg (evt også ut til sidene) i søk, beveger du deg foran/vekk fra bikkja så tar du snart initiativet fra den, og den går vekk fra godlukta for å henge på deg. Finner bikkja godlukt bak deg så må du iallfall stoppe opp til hunden har utredet og gjort et realt forsøk på å finne dyret.

 

Mange basseter har et dårlig søk, og man må ikke gå i den fella å gjøre det verre. Og en ting til: Jeg ville IKKE foreta innjaging med ung/urutinert hund med et forventningsfullt jaktlag på post! Da stresser man, man vil ha ut dyr, det må skje noe.... osv. Innjaginga gjør man før man jakter med laget, eventuelt må jaktlaget være 100% inneforstått med at skal man ha en jakthund for framtida så må ting gjøres på hundens premisser, ikke jaktlagets.

 

Ikke ta det ille opp, men gjør man ting etter "boka" så får man i tifold igjen for det i årene som kommer. :)

Link to comment
Share on other sites

tar det ikke ille opp i det heletatt. :D er så glad for å få rettleding av folk med erfaring.

Jeg burde ta meg turer i skogen på "egen" hand å slippe hunden å la den søke jobbe for å finne dyr. Om han beveger seg forran meg kan jeg følge på evt? om han går bak setter jeg meg ned å venter evt? jeg vil jo gjøre allt riktig for at dette skal bli en god hund i fremtiden. å da får jaktlag finne seg i dette om de vil være med meg.

men ser jo for meg en løsning der evt poster plasseres ut så får jeg alene jage eller rettere sagt slippe hunden å se hva som skjer. setter utrolig pris på tips fra noen med rase erfaring. for det er like mange tips som hunder vil jeg tørr å påstå.

Link to comment
Share on other sites

Bra! :D Jeg skal ikke påstå at jeg sitter med 100% fasit, men i hovedregel tror jeg ikke det er dumt å følge rådene, mange som gjør det på den måten.

 

Om bikkja beveger seg foran deg kan du rolig følge på ja, men stopp gjerne opp og vent om bikkja forsvinner ut av syne, eller finner fot eller dyr. Om han slår ut i søk eller fot uten at det blir resultat av det, så er det en trygghet for bikkja at den finner deg i området den sist så deg. Da vet bikkja at du er med, og dere blir et team. Rusle rolig videre om bikkja kommer inn, og stopp opp igjen til han eventuelt er tilbake hos deg.

 

Vent på bikkja hvis den holder på med noe bak deg ja, bikkja vil følge sporet av deg om det den holder på med er resultatløst.

 

Om bikkja får ut dyr og losen starter opp, så husk å vær i det området den sist så deg, eventuelt ved uttaket, når losen er over. Er han som petiter flest så vil hunden følge baksporet sitt tilbake, og det er meget verdifullt om du får hunden inn ved at den kommer inn i sine egne spor.

 

På Astroen eller ved selvsyn så kan du se om bikkja bare legger av i losen, eller om den jobber med tapet. Har hunden tapsarbeid vil hunden sannsynligvis lage kruseduller der den mista dyret. Du kan uansett oppmuntre hunden til å følge opp ved å bevege deg mot der tapet var sammen med hunden når den har returnert, det gir mot og lyst til å fortsette å følge dyret og starte losen igjen. Så venter du i området der du sist så hunden igjen. Sånn kan du følge på til du føler dere har hatt ei god treningsøkt.

Link to comment
Share on other sites

Sia e e x-mosjøværing må e no berre tru på d hehe.

jeg har bare sluppet han 2 ganger så er vel bare såvitt starta, er vel enda mye å lære. men ble fort glad i astron , når jeg bare kunne sette meg å se hvor han dro. var nesten helt sikker på at han ville ta opp rådyr på siste drev. jeg gikk meg på 2 stk dagen før men hadde ikke med hund den dagen. men midt i drevet møtte vi på 2 fugl jegere som kom i mot oss. :cry: .

men takker nok en gang for innspill.

Er det en "uvane" blant petitt at de ikke er still i bandet når de er nært dyr?

Link to comment
Share on other sites

Er det en "uvane" blant petitt at de ikke er still i bandet når de er nært dyr?

Kan ikke akkurat kalle det en uvane, Petiten er en drivende hund som skal lage lyd når de har godlukt i nesa.

Ellers vil jeg si at det Ranger skriver her er meget fornuftig. Følger du de rådene er jeg sikker på at du vil få en hund du blir meget fornøyd med. Det kan kreve en del tålmodighet, men du får garantert betalt for den tålmodigheten senere.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

No har Pia hatt sin første los :mrgreen:

Vi var på elgjakt på Femunden, vi så elg om morningen i et område som vi støkte ut.

Når vi kom tilbake senere på dagen slapp vi Pia, og drev området. Det var ikke så stort og nært til hytta....

Plutselig tok hun ut og loste som bare det, no skulle det bli :D

Så kom en av postene inn på radioen med melding to rever med Pia i full los passerte........

Det gikk 1-11/2 time før hun var tilbake.

 

Dagen etter var Pia noe utslitt.... men vi fikk lurt elgen den dagen.

Søndag, dagen etter vi kom hjem orket ikke Pia å hoppe ned fra sofan når vi spiste middag (ligger under kjøkken bordet til vanlig) men satt i sofan og klaget.....

Link to comment
Share on other sites

Sia e e x-mosjøværing må e no berre tru på d hehe.

jeg har bare sluppet han 2 ganger så er vel bare såvitt starta, er vel enda mye å lære. men ble fort glad i astron , når jeg bare kunne sette meg å se hvor han dro. var nesten helt sikker på at han ville ta opp rådyr på siste drev. jeg gikk meg på 2 stk dagen før men hadde ikke med hund den dagen. men midt i drevet møtte vi på 2 fugl jegere som kom i mot oss. :cry: .

men takker nok en gang for innspill.

Er det en "uvane" blant petitt at de ikke er still i bandet når de er nært dyr?

 

Det første du bør gjøre er å la hunden være løs i skogen uten at du har børse med. Ta heller med siste nr av Helgeland arbeiderblad og sett deg på stolsekken.Hvis hunden drar ut fra deg er allt som det skal være.Vil ikke hunden bort fra deg kan du reise deg fra sekken og prøve å gå litt,drar hunden ut er det bare å sette seg og lese videre.

sånn jeg , oppfatter det du har skrevet, er du begynt der du etter iherdig innsats bør komme .Å dra på jakt med et jaktlag.

hvis du begynner i rett ende ,vil du få en god jakthund. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei og hopp.

Siden det var så mange valpespørsmål her, så kan det vel ikke skade med et til. Vi har en PBGV på 5 og en halv måned nå, og bare lurer på når en skal begynne med napping. Hu har fått veldig fin og stri pels på ryggen, men pelsen nedover brystet, føttene, sidene og oppå hodet er veldig ullen, og floker seg ekstremt lett. blir som tova ull hvis vi ikke børster henne hver kveld. Når kan jeg regne med at pelsen blir stri på hele kroppen? Og kommer den til å bli stri her, eller er dette noe vi bare må leve med? Har dere noen tips til hvordan vi kan unngå floker, eller må vi nappe ned pelsen der hvor det floker seg?

Link to comment
Share on other sites

Ja det med napping blir jeg ikke helt trygg på.

Men i tider børster jeg mye med fin kam som river med seg ull/floker løst hår.

Tror ikke det skader.

Ellers napper jeg nok fler ganger en 2 i året som er førtalt meg vare nok.

Men jeg har bare haft petit i 1,5 år

River og sliter i pelsen i ny og ne :D Gror ju som f

Link to comment
Share on other sites

Merkligt med min hund anngående søk.

Jeg har nok hjelpt den litt for mye .

Men den er litt treg med og komme i jaktmodus .

Den kan GÅ LYTTE SE en stund vist den ikke har fot.

Men det gjør meg lite ,tror den kommer seg med søk.

Den jager slikt att jeg vurderer prøve for første gang for meg.

Har haft harelos på oppmot 2tim og 1time nokre ganger .

Samt Hjort, Elg :evil: Rådyr :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

I dag har vi vært hos vetrinæren med Pia, hun er slapp og har vondt i kroppen og dårlig matlyst.

 

Pia har hjernehinnebetennelse, og hun vil bli frisk igjen :D

Hun viser allerede bedring i kveld, så pillerene hjelper.... må gå på kur i 2-3 mnd, med oppfølging av vet.

Skal ha ro de første 14 dagene, så kan vi begynne å gå turer igjen.

Det er heldigvis ikke noe smitsomt, men bare noe som oppstår i imunforsvaret til hunder av og til.

Blir ikke mere jakt på Pia i høst :cry::cry:

så vi for glede oss over at hun hadde revelos når vi var på elgjakta, og ettersøket vi gikk var vellykket :mrgreen:

Så får jeg vente til neste år med å slippe henne på hjorten :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...