Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

woofer sa:

nå skriver jeg min egen mening.

i alle år har jeg spekulert på å få meg hund, men når jeg var 15-16år så tok skolen og andre hobbyer for stor tid.

når du starter på videregående kommer du til å ha enda mindre tid, kanskje flytter du bort 1 år eller 2. hvem skal passe hunden da?

å vis du flytter for å gå på skole, så er det ikke mang hybbler man har lov å ha hund i, og hund koster penger:) stipend er alt for lite å leve av selv uten hund (Snakker erfaring) :P

nå er jeg 20 år og synes selv at jeg endelig har tid og økonomi til å få meg hund:)

 

men bor du hjemme og har familie som har lyst å hjelpe deg med hunden så er det bare å kjøre på;) men husk på at når man går skole så forandrer planene seg fort. plutselig finner du ut at du vil flytte;)

 

 

det har seg slik at jeg ikke har så mange andre hobbyer en jakt og fiske og tid har jeg nokk av.

på videregående troro jeg at jeg vil gå på en jakt og fangst linje hvor det er lagt opp for at folk skal ha med seg hunden på internatet:)

 

 

 

og jeg har jo jakt terenget rett utenfor stuen så det og vende den til skogen skal ikke bli noe problem:)

Link to comment
Share on other sites

er det noen som foresten vet om det er noen bra valpekull på gang? noen som sansyndeligvis får stri pels?

 

Bøjentans fikk to valper i går, men begge disse er solgt. Vært noen kull nå i det siste og mulig det er noen som sitter på valper som fortsatt ikke er solgt. De jeg veit om her i mitt nærområde (Søndre del av Hedmark) er Kennel Bluff som har hatt et kull etter Bluffs Happy go Lulu og Veni Des Ajoncs De L`aulne (Viggo) hvor valpene ble født 23/4. Mulig de har en valp igjen etter denne kombinasjonen.

En bekjent av meg har igjen en tispevalp født tidlig i mars etter Idolens Robban og Cindy. Desverre er denne tispa født med haleknekk og kan dermed ikke brukes i avl, ei heller stilles på utstilling og jaktprøver. Dersom du kun skal ha en hund til jakt kan jo dette være noe. Pelsen er meget stri på denne tispa, men desverre som sagt er hun født med haleknekk.

 

Lykke til med søken etter en PBGV valp :)

Link to comment
Share on other sites

er det noen som foresten vet om det er noen bra valpekull på gang? noen som sansyndeligvis får stri pels?

Tidlig å si noe om pelsen til hannhundvalpen etter Thyra til Baas da valpene er bare 3 uker gamle, men hun er søster til min Ares som har meget stri pels, og disse linjene gir tydeligvis meget stri og bra pels spesielt på hannhundene.

 

Kjekt at du etterstreber stri og bra jaktpels, da det er mye ullent og mykt og feltmessig ubrukelig ute og går i mange linjer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

er det noen som foresten vet om det er noen bra valpekull på gang? noen som sansyndeligvis får stri pels?

 

Bøjentans fikk to valper i går, men begge disse er solgt. Vært noen kull nå i det siste og mulig det er noen som sitter på valper som fortsatt ikke er solgt. De jeg veit om her i mitt nærområde (Søndre del av Hedmark) er Kennel Bluff som har hatt et kull etter Bluffs Happy go Lulu og Veni Des Ajoncs De L`aulne (Viggo) hvor valpene ble født 23/4. Mulig de har en valp igjen etter denne kombinasjonen.

En bekjent av meg har igjen en tispevalp født tidlig i mars etter Idolens Robban og Cindy. Desverre er denne tispa født med haleknekk og kan dermed ikke brukes i avl, ei heller stilles på utstilling og jaktprøver. Dersom du kun skal ha en hund til jakt kan jo dette være noe. Pelsen er meget stri på denne tispa, men desverre som sagt er hun født med haleknekk.

 

Lykke til med søken etter en PBGV valp :)

 

 

hvordan er syken og lynnet på denne valpen?

 

haleknekk bryr jeg meg ikke om. jeg skal ikke på utstilling uansett:)

Link to comment
Share on other sites

jeg skal ikke på utstilling uansett:)

Med den uttalelsen så mista du nok endel muligheter til å skaffe deg valp rundt omkring. :wink:

 

Når det er sagt, så er seff den tispa med haleknekk helt sikkert en like vidunderlig petit som noen, så det kan jo være noe for deg. :)

Link to comment
Share on other sites

jeg skal ikke på utstilling uansett:)

Med den uttalelsen så mista du nok endel muligheter til å skaffe deg valp rundt omkring. :wink:

 

Når det er sagt, så er seff den tispa med haleknekk helt sikkert en like vidunderlig petit som noen, så det kan jo være noe for deg. :)

 

 

vil folk virkelig la vere og selge valpene sine til folk som ikke driver med utstilling?

Link to comment
Share on other sites

ersa:

 

vil folk virkelig la vere og selge valpene sine til folk som ikke driver med utstilling?

 

 

troya:

Du blir ganske sikkert lagt sist i bunken hos en oppdretter som ønsker og fortsette med avl forde vi er avhengie av habile tilbakemeldinger for og hvite hvordan avkomma blir :D

Link to comment
Share on other sites

Eh, nei :)

 

Jaktprøver fungerer som en vanlig jakt, bare at man ikke bærer våpen. Med hundeføreren er en dommer som har med seg en skogsprotokoll hvor vedkommende gjør sine notater og skriver egenskapspoeng for 10 ulike moment hunden vurderes i. Hunden slippes, skal søke ut og finne vilt på egenhånd. Hunden følger etter dette viltet med los (bjeffing), og skal helst klare dette uten å "miste" det (få tap).

 

Basset skal prøves i minst tre timer, max fire timer i terrenget. For å få førstepremie på rådyr, hjort og rev kreves 60 minutter los, og på hare (og kanin) 45 minutter los. Og nok egenskapspoeng til å oppfylle kravet. Etter endt prøve vil dommeren summere poengene sine og kan gi deg en innstilling til premiegrad.

Vår rase pbgv må ha tre 1. premier på drevprøve samt minst to 2. premier på utstilling etter fylte to år for å bli Norsk Jaktchampion.

 

For å bli godkjent ettersøksekvipasje så går man blodsporprøve og fersksporprøve.

Link to comment
Share on other sites

Var på Bjorli i dag og gikk blodspor med Pia.

Fikk en ny 1.premie, Har no 2 stk 1 premier på fasstprøve og en 1 premie på bevegelig, dette er oppnådd på 3 forsøk :mrgreen::mrgreen:

Har en v.g. og en g. på utstilling, nå er det bare å vente til Pia er 2 år i februar og så satse på en v.g. eller bedre på utstilling :oops: Så er hun Nvch

Link to comment
Share on other sites

hvordan er syken og lynnet på denne valpen?

 

haleknekk bryr jeg meg ikke om. jeg skal ikke på utstilling uansett:)

Lynnet på denne valpen er nok ganske så bra. Ikke sett den siden den var 8 uker gammel og da var den en helt normal livlig petitvalp, men desverre med en medfødt knekk på halebeinet. Haleknekk er arvelig og derfor kan ikke denne hunden brukes i avl. På jakt og forsåvidt også som ettersøkshund kan den vel bli like god som alle andre petiter, men som jeg sa sist, får du aldri kunne stilt den på utstilling eller jaktprøve. Faren jager meget bra og ble nr 3 blant årets drevpetiter i Norge. Mora er det også felt hare for på drev.

Link to comment
Share on other sites

Var på Bjorli i dag og gikk blodspor med Pia.

Fikk en ny 1.premie, Har no 2 stk 1 premier på fasstprøve og en 1 premie på bevegelig, dette er oppnådd på 3 forsøk :mrgreen::mrgreen:

Har en v.g. og en g. på utstilling, nå er det bare å vente til Pia er 2 år i februar og så satse på en v.g. eller bedre på utstilling :oops: Så er hun Nvch

 

Gratulerer Odd :)

Link to comment
Share on other sites

vil folk virkelig la vere og selge valpene sine til folk som ikke driver med utstilling?

Dann og vann fødes det vel valper med en eller annen misdannelse, både arvelig og ikke arvelig. Dette kan være seg som nevnt haleknekk, men også feil med bitt, osv. Seriøse oppdrettere informerer sine kjøper om dette og peker normalt ut den eller de av valpene som er født med en eller annen missdannelse. Vil tro de fleste seriøse oppdrettere ønsker å selge disse valpene til noen som kun ønsker seg en hund for jakt og familie fremfor å avlive dem. Da selvfølgelig informerer de om hva som feiler valpen og forklarer hva den aktuelle kjøper ikke får mulighet til. Dette kan sikkert Petit, Vilma og de andre oppdretterne her på forumet si mer om..

Link to comment
Share on other sites

vil folk virkelig la vere og selge valpene sine til folk som ikke driver med utstilling?

Dann og vann fødes det vel valper med en eller annen misdannelse, både arvelig og ikke arvelig. Dette kan være seg som nevnt haleknekk, men også feil med bitt, osv. Seriøse oppdrettere informerer sine kjøper om dette og peker normalt ut den eller de av valpene som er født med en eller annen missdannelse. Vil tro de fleste seriøse oppdrettere ønsker å selge disse valpene til noen som kun ønsker seg en hund for jakt og familie fremfor å avlive dem. Da selvfølgelig informerer de om hva som feiler valpen og forklarer hva den aktuelle kjøper ikke får mulighet til. Dette kan sikkert Petit, Vilma og de andre oppdretterne her på forumet si mer om..

 

jeg kan ikke snakke for andre,men jeg ønsker ihverfall at valpekjøpere er seriøse personer med ønske om å jakte med hunden og jeg er selektiv ovenfor personer som vegrer seg å stille på utstilling og drevprøver. Dette for å få målt om valpene er slik jeg helst vil de skal være. Hvis noen utelukker det ene eller det andre vil de ikke bli prioritert av meg.

Men jeg forlanger ikke at de skal reise hele landet rundt på utstilling heller.

Det jeg ønsker er at valpekjøperne selv ser nytten av å stille på prøver og utstilling. det er der man treffer likesinnete personer som har hjerte for rasen,og det blir det samhold av. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er bra ersa. :) Her handler det ikke om at man går på alt som finnes av utstillinger, men at man iallfall går på en utstilling eller to i hundens liv, slik at den får et papir på hvordan den er bygd eksteriørt (sier som sagt noe om egnetheten som jakthund). Dette er av interesse for oppdrettere som er opptatt av hvordan avkommet etter hundene deres blir. Det er jo et mål på hvordan deres egne hunder er som avlshunder.

 

Basseter må forøvrig være utstillingspremiert før de kan stilles på jaktprøve.

Link to comment
Share on other sites

jaktprøve kan jeg jerne gå på men jeg vil heller bruke tid i skogen sammen med hunnen og få den til og bli en bedre jakt hund en og gå på utstilling.

 

Du kan ta utstillingen i båndtvangsperioden så går det ikke ut over kvalitetstid i skogen :D

Og da blir det bare et pluss i hundeholdet :D

Link to comment
Share on other sites

Både utstillinger og sporprøver er greie aktiviteter i båndtvangtiden :smile: I tillegg til at det er aktivitet sammen med hunden, er det også en god muligheter til å treffe andre bikkjefolk, og dermed knytte kontakter med likesinnede :smile: De fleste PBGV-folk du møter på utstilling driver også jakt med hundene sine :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal til å trene en unghund(PBGV), ca 15 mnd. Hvordan skal jeg begynne? I vår gikk jeg en del med hunden å sporte etter rådyr, og det gikk veldig bra. Hun viste veldig interesse og sporte veldig greit. Nå skal jeg slippe, å lurer på hvordan jeg kan påvirke søket. Jeg har en gammel Dachs, som er en skopusser, så derfor vil jeg prøve å få et bedre søk på unghunden. Er det noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Regner med du ikke slipper før 21. august da:) Det viktigste er å ha god tid og la hunden få tid til å søke. Slipp først bikkja mens du står i ro, og se om den slår ut av seg selv. Når du flytter på deg, så gå sakte slik at hunden ikke tror du er på vei videre og vil gå med deg. Hunden skal føre an, ikke hundefører. Her synder mange!

 

Når hunden slår ut og er ute av syne så er det ingen grunn for deg til å flytte på deg, stopp opp. Hunden vil oppsøke deg (hvis den ikke finner vilt), og da er det absolutt best at hunden finner deg der den forventer å finne deg; der dere så hverandre sist. Da blir hunden trygg, modigere og søket blir (erfaringsvis) større.

 

Ikke fall for fristelsen til å slepe en uerfaren hund bort til sporet etter rådyret du nettopp så, da kan den konkludere med at det er Sjefen som finner moroa. Den vil da kanskje holde seg nær deg når dere går i skauen, og faren for å få en skopusser er stor.

 

Ikke prat unødig med bikkja, ikke rose og plapre ivei til den mens den arbeider. Kosestemme = godis og kos; sjansen er til stede for at ungbikkja driter i den gryende godlukta den har i nesa og kommer til deg.

 

Til sist; ikke bruk bikkja sammen med et forventningsfullt og utålmodig jaktlag før den får litt rutine og erfaring, med mindre jaktlaget er fullstendig inneforstått med at jaktturen like mye er innjaging av unghund.

 

Jeg vil i tillegg nevne at man ikke må falle for fristelsen til å hente bikkja etter endt drev (med mindre hunden er i fare etc). Hunden skal lære seg å oppsøke hundefører etter endt los, en egenskap man ønsker og som (heldigvis) er ganske sterkt nedarvet hos petiten. I disse Garmin Astro-tider er det lett å synde mot dette for å komme kjapt i gang med neste drev. Vent i såfall til bikkja er eldre og erfaren, og bare unntaksvis.

 

Sikkert andre meninger om disse punktene også, men det funker for meg iallfall. Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Herlig:) Olivia har og fått gå inn på fall på en bukk på Torsdag. Ho var ikke særlig interessert i selve bukken, men likte spora den hadde laget :D virka nesten som ho var småskeptisk til skapningen som lå på bakken. Regner med at det vil løsne.

 

I år skal hun få prøve seg på Hjort i de vestlandske lier. Blir spennendes å se om det faller i smak:)

Link to comment
Share on other sites

Ledige levereringsklare petiter .Hos kjærråsen i Sverige.

Jeg har en på17mån fra samme mor.Og den jaget første gang ved 5mån,

ved en skogstur. Hvor jeg gikk med løs hund rundt beina mine til vi tydligen krysset ett rådyrspor.

Etter det har den jaget det meste så nå er vi igang med sauaversjon.

Gleder oss til 20 aug. Hare er observert 2 ganger denne uke ,

så slipp uten rådyrlos finnes det håp for.

Hadde los i band idag sannsynligen rådyr som bruker gå her i turområdet.

Link to comment
Share on other sites

Herlig:) Olivia har og fått gå inn på fall på en bukk på Torsdag. Ho var ikke særlig interessert i selve bukken, men likte spora den hadde laget :D virka nesten som ho var småskeptisk til skapningen som lå på bakken. Regner med at det vil løsne.

 

I år skal hun få prøve seg på Hjort i de vestlandske lier. Blir spennendes å se om det faller i smak:)

 

Det at dem reserverer seg litt tror jeg nok går fort over.. Ona gikk tilnærmet rett på når hennes første dyr hadde falt. Nølte i 10sek før hun strekte seg fram og ble mer og mer ivrig.. Så kom blodbarten og da var det gjort. Bukken jeg skjøt på fredag ble inspisert både inni og utenpå :D

 

Blir spennende med hjortejakt. Hvor skal dere å jakte? Jobber også med det for fremtiden. Får se hva som kommer opp i årene som kommer. Foreløpig får vi jakte rådyr her på flatbygdene i hedmark.

 

Rådyrt... Ona og Olivia har gener fra Kärråsen kennel. :) Farfar er Kärråsens Isak som har 2 x 1ste plass (2008/2009) og 1 x 2dre plass (2010) i svenske drevmesterskapet for basset :)

Link to comment
Share on other sites

Herlig:) Olivia har og fått gå inn på fall på en bukk på Torsdag. Ho var ikke særlig interessert i selve bukken, men likte spora den hadde laget :D virka nesten som ho var småskeptisk til skapningen som lå på bakken. Regner med at det vil løsne.

 

I år skal hun få prøve seg på Hjort i de vestlandske lier. Blir spennendes å se om det faller i smak:)

 

Det at dem reserverer seg litt tror jeg nok går fort over.. Ona gikk tilnærmet rett på når hennes første dyr hadde falt. Nølte i 10sek før hun strekte seg fram og ble mer og mer ivrig.. Så kom blodbarten og da var det gjort. Bukken jeg skjøt på fredag ble inspisert både inni og utenpå :D

 

Blir spennende med hjortejakt. Hvor skal dere å jakte? Jobber også med det for fremtiden. Får se hva som kommer opp i årene som kommer. Foreløpig får vi jakte rådyr her på flatbygdene i hedmark.

 

Rådyrt... Ona og Olivia har gener fra Kärråsen kennel. :) Farfar er Kärråsens Isak som har 2 x 1ste plass (2008/2009) og 1 x 2dre plass (2010) i svenske drevmesterskapet for basset :)

 

Skal jakte ikke så langt fra sauda. Gleder meg fryktelig til 10 september.

 

Regner og med at hun vil løsne litt på fall, men vil ikke at hun skal bli for "hissig" på dyra :D

Link to comment
Share on other sites

Gleder oss til 20 aug.

Det blir nok en fin og spennende høst! :D Men husk at den generelle båndtvangen varer til og med 20. august, man kan ikke slippe bikkjer før søndag 21. august. Veldig mange som feiltolker dette, så jeg nevner det bare.

 

Kan vel i samme slengen nevne at noen kommuner har egne/utvidete båndtvangsbestemmelser, så folk må sjekke de lokale bestemmelsene for å være sikre. Men når det er sagt, gleder meg til søndag jeg og! :D

Link to comment
Share on other sites

Kan vel i samme slengen nevne at noen kommuner har egne/utvidete båndtvangsbestemmelser, så folk må sjekke de lokale bestemmelsene for å være sikre. Men når det er sagt, gleder meg til søndag jeg og! :D

 

Så lenge du har grunneiers tillatelse til å slippe, vil ikke lokale båndtvangsregler være til hinder for å slippe jakthund på jakttrening eller jakt.

 

Ref. Hundeloven § 9, punkt f: http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html#9"

Link to comment
Share on other sites

Skader ikke å sjekke sånt likevel, så er man sikker på at man har sitt på det tørre før bikkja dundrer avgårde - og grunneiers tillatelse er en selvfølge ja. Nå nærmer det seg forresten Vegaprøven 2011, og det ser ut til å bli rekorddeltakelse med iallfall 20 starter! :D

 

Nesten vemodig å ikke stille bikkja i år, men det blir mer enn nok å gjøre utpå der uansett, og jeg går ut i fra at jeg får oppleve mye vakker los. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rådyrt... Ona og Olivia har gener fra Kärråsen kennel. Farfar er Kärråsens Isak som har 2 x 1ste plass (2008/2009) og 1 x 2dre plass (2010) i svenske drevmesterskapet for basset

 

Jeg bygger erfaring med basset nå og tror jeg har fått en brukbar hund fra kjerråsen. Mor offelia, Far aroud head over heels

Masse premier på di.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vi er en familie på 5 som lenge har tenkt og få oss hund, så har valget falt på petit basset.

 

Jeg ser at det er mangen gode erfaringer med denne hunden og så har den ikke minst stor jaktlyst, noe som er viktig for min

egen del.

 

Men..... Hvordan fungerer hunden i en "stor" familie? Vi har katt også nå og ungene har ikke lyst å gi bort katten heller.. Hva er

erfaringene ang petit og katt?

 

Jeg har en kommpis som også har basset og han mener på at vi får mest igjen av og velge ei tispe. Har det noe for seg?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger sier vel bilder mer enn tusen ord? :lol: Jeg har god erfaring med katt og hund som du ser, og vet av mange eksempler på at katter og basset går godt i lag. Er enten bikkja valp eller katta kattunge, så medfører det minst tilvenningsproblemer. Utendørs kan det selvfølgelig bli kattelos til nærmeste tre hvis ei bikkje med jaktlyst får ei løpende katt foran nesa. :mrgreen:

 

36057_1392832985651_1376942356_30924844_4080549_n.jpg

 

217440_1626090336939_1376942356_31330168_4900458_n.jpg

 

En petit vil trives i en stor familie med barn og voksne, da de har et utpreget flokkinstinkt, og erfaringsmessig veldig bra gemytt. Om du velger tispe eller hannhund blir litt opp til deg, men det kan hende at tispene er litt "mykere" å ha med å gjøre. Dette er så individuelt fra hund til hund. Jeg har hannhund, og han går iallfall veldig bra sammen med store og små folk, og katter. Og hunder, for den del.

 

Velkommen skal du være i petitgjengen iallfall! :D

Link to comment
Share on other sites

@ snowmand: petiten er en herlig hund å ha i hus, har selv en gammel kastret hunkatt og hun er sjefen enda....

Er ikke helt fornøyd, men de deler en sofa avogtil. Hadde 2 kattunger på 5-6 uker, på besøk i sommer og den omsorgen Pia viste :D

 

Ellers så har vi vært på vår 4 blodsporprøve, en kompis gikk med Pia, og det gikk dårlig. Ble avbrutt av dommeren etter 10 min. Pia viste ikke intresse for sporet. Hun fikk sin 2 løpetid to dager før, så vi legger skylden der for at hun var ukonsentret.

 

Var på Frostatind i dag, og har gått 8,86 km etter astro'n, rakk akkurat ned igjen før regnet kom :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en Petit, tispe 15mnd gammel, som jeg prøver å få igang å jage. Vi har vært 5-6 ganger i skogen i år etter båndtvangen var slutt. Men jeg har problemer med å få ho til å søke:( Hun har et søk på ca 20 meter, men kan hvis det er litt lukt gå ut 100-150 m.

Jeg har prøvd å sette meg ned å lese avisen, men hun bare legger seg ved siden av meg. Når jeg går med hun, så går jeg VELDIG sent, og stopper å venter på ho bare hun er bak en busk(Går ikke videre før hun er kommet inn til meg) Er det noen som har noen forslag til hva jeg skal gjøre? Mulig jeg er litt utålmodig, men jeg føler at hun burde ha et større søk?

Hun tok ut et Rådyr på lørdag, og hun jagte i 2,5 timer så ho har definitivt skjønt hva ho skal:)

Link to comment
Share on other sites

Utsikt

Jeg ville fortsette akkurat slik du gjør. Hvis bikkja legger seg ned når du setter deg ned med avisa er fordi den føler at du er sjefen og ønsker å gjøre akkurat som deg.

 

Få bikkja til å bli litt mer "rampete" og ikke følge sjefen er det du bør jobbe for. Ta deg litt tid og prøv å oppmuntre bikkja når dere har hådtering. Tror da at det kan komme etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Ta med deg en god bok og en enda større porsjon tålmodighet, det er eneste medisin.

Som Ranger så fint har uttrykt tidligere i tråden:

Stolsekken er din venn

"Timer i skogen" er også et godt mantra - og kan tilføye at de lateste folka får de beste bikkjene, iallfall når det gjelder søk. Jeg har en komfortabel stolsekk, gidder ikke å gjøre jobben for bikkja mi. Skal pelsdotten ha det morsomt så får han jobbe for det sjøl. Det virker, jeg sitter fordømt godt på stolsekken.

 

At hunden "søker ut når det er litt lukt" kan vel neppe kalles søk, da er det lukta som trekker bikkja ut, og vi snakker heller om noe som minner om fot eller overvær. Søket er et av mange arvbare moment ved bikkjene våre (som kan utvikles videre ved trening), og er kanskje den største utfordringen med bassetrasene. Det er derfor lurt å sjekke hva slags søk foreldrene har før man velger kull. Det kan medføre endel research, men på bassetklubbens hjemmesider er det oversikt over drevprøveprotokoller i Årbøkene for de forskjellige rasene. Der kan man lese egenskapspoengene de forskjellige bikkjene har, første momentet er søket. Det er 10 slike momenter som man kan danne seg en formening om bikkjene med.

Er ikke hundene (foreldrene) stilt på drevprøve så har man ingen formening om søket, annet enn oppdretters og hannhundeiers ord, hvis man ikke er så heldig at man har opplevd bikkjene i skauen da.

 

For min del så er jeg ikke så nøye på hva slags metode bikkja mi bruker i søket. Jeg trenger ikke nødvendigvis de tidkrevende krusedullene eller S-ene, jeg liker metoder som raskt fører til uttak av dyr - feks løpe rett ut 400 meter til den treffer på en fot eller dyr. Og at bikkja evner å tilpasse metodene sine etter terreng, vegetasjon, vind, vær og føre. Dette kommer med alder og erfaring hos gode bikkjeemner. Kanskje slår ikke ei bikkje så langt ut, men den er flink til å bruke skogkanter/åkerkanter for å finne ut hvor dyra har gått av fra natt-/morrasbeitet. Det er en verdifull egenskap som også sparer mye tid og ofte fører til uttak. Man må lære seg å "lese" bikkja og se hva som er bra og mindre bra, og ta tak i det derfra.

 

@utsikt; Bikkja di er ung enda, ting har forbedringspotensiale. Kjenner du noen som har syslet med basset ei stund så kan de sikkert gi gode råd, ikke minst hvis de har mulighet til å bli med en tur i skauen. Denne høsten kan bli gylden for deg, gi tål og bruk timer i skogen:)

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle som var på Vegaprøven forresten! :D Det ble mange upremierte prøver med litt urutinerte hunder, men også mer erfarne hunder sleit med varmt og tørt vær. Prøvevinner Pbgv Topsy var en veldig god unghund på bare 16 mnd, og har tydeligvis hatt mange timer i skogen. Jeg dømte henne som dommeraspirant sammen med dommer Leif, og begge kom fram til at Drevcert var helt riktig avgjørelse. Hun jagde 2x60 minutter rådyr tapsfritt. Hun jager, tross sin unge alder, slik en god erfaren voksen hund jager - eller bør jage.

 

Jeg ble med det drevet ferdig med dommerutdannelsen min og godkjent av dommerkollegiet der ute, så nå er det bare å vente på dommerkortet fra NKK. Tusen takk til Norsk Bassetklubb for flott utdanning og lærerike dager i skogen med erfarne dommere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...