Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

Nå har jeg ikke petit, men spørsmålet er relevant for de fleste hunder av denne typen.

 

Selv hadde jeg valpen løs "over alt" frem til den ble rundt 6 måneder gammel. Med andre ord gikk jeg turer i skogen (på valpens premisser) og andre steder med valpen løs. Dette gjorde jeg rett og slett for å sikre at hunden opplever mye nytt, miljøtrening altså. Etterhvert som hunden begynte å vise antydning til å "våkne" jaktlig sett, sluttet jeg å ha ham løs. Da begynner den egentlige innjagingen, altså aldri hunden løs mens jeg forflytter meg.

 

Ut fra erfaringen med egen valp, har det ikke påvirket selvstendigheten at jeg har gått med hunden løs de første levemånedene hans. Søket kommer etterhvert som hunden modnes uansett. Dog ville jeg ikke latt valpen bli mye over 6 måneder før jeg begynner innjaging (i betydningen slutte å gå tur med hunden løs).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har aldri, og selv ikke da han var valp, hatt han løs ved vanlig gåing i skog og mark. Alltid i bånd. Når hunden kobles fri så ville jeg han skulle forbinde det med å ut i søk og finne vilt. Gange i normalt tempo vil som oftest føre til at hunden holder seg i umiddelbar nærhet av fører, noe den kan legge seg til som vane. Dette har fungert for meg, men det behøver ikke være fasitsvar for andre. Jeg mener også at spaserturer løs på skogsveier uten trafikk ikke bør forekomme, da hunden kan få en forkjærlighet for å løpe på veier og stier. Jeg har holdt meg til dette føre var-prinsippet sånn i tilfelle.

 

Forflytning i skogen med hunden løs skal etter min mening foregå jaktmessig i veldig moderat tempo med hyppige stopp, så hunden kan ta initiativ og slå ut i søk. Man kan også gi valpen sjøltillit ved å la den bestemme retningen, og følge rolig og etappevis etter den veien den velger å løpe ut. Blir valpen ute av syne, så må man befinne seg i området til den vender tilbake. Da er det små skritt fram for å fortelle valpen at den skal fortsette ut i søk igjen. En valp må ikke få anledning til å rusle i hælene på sin eier, da får den ingen selvstendighet.

 

Skal man ha størst sjanse til å lykkes med valpen, så må man tenke jaktmessig bruk hele tiden. Hjemme og i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette var to helt forskjellige meninger... :)

 

Men det er vel litt sånn... forskjellige metoder som alle kan ende med suksess. Og selvfølgelig kan sikkert begge metodene ende i katastrofe.

Så hva gjør man?

 

Jeg elsker jo å gåt tur i skogen og langs skogsveier med bikkja løs. Det er enkelt og hunden elsker det. I tillegg gjør den jo mye og opplever mye den ikke ville gjort i et band. Men tanken på at noen hunder trenger et klart skille for å forstå hva som er "tur" og hva som er jakt er jo litt skremmende.

Men skal ikke en jakthund bli så ivrig at den vil jage og søke uansett når den har sjansen? Hvis jaktlysten er enorm vil den vel benytte vær eneste sjanse til å finne vilt?

 

Jeg gjør som jeg alltid har gjort: Jeg går til plassen jeg skal slippe med hunden i bånn. Hun begynner å bli tøffere og kan "lett" ta seg en liten sveiv på tjue tretti meter. Jeg kobler hunden og rusler baksporene tilbake.

 

Om jeg skal slutte helt med turene uten bånd er jeg litt usikker på. Men jeg vil ikke risikere det verst tenkelige: Å få en hund som ikke virker.

 

Jeg syntes ihvertfall at alle tilbakemeldinger er utrolig lærerike for en nybegynner i faget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg understreker at det er sånn min filosofi er, og at andre sikkert vil velge andre metoder. :) Jeg har tro på dette for min del. Hvis jaktlysten er enorm, så spiller det liten rolle hvordan man går i skogen med en voksen hund. Den vil nok mest sannsynlig dra ut på jakt uansett. Man vet imidlertid ikke jaktlysten på en valp før den har begynt å vise en trend når den er litt eldre. Søket er arvelig, men det kan påvirkes; både utvikles og ødelegges. Alt ettersom hvordan man gjør det.

 

Det man gjør i skogen fram til hunden er ca ett år gammel, er utrolig viktig for hvordan den vil fungere livet ut. Det første året er den mest lærenemme og påvirkelige tiden, men også år 1-2 er viktig for å utvikle jaktvett, da er de også mer ferdig utviklet i beinstruktur osv og tåler mer bruk enn yngre hunder. Kanskje bør man da bruke det første året til å prøve å gjøre ting "rett", og så kan man senke skuldrene litt senere. Hvis du ønsker å gå med valpen løs, så kunne det kanskje være en idé å gjør det på mindre stier og i utmark, framfor skogsbilveier? Det kan være et greit kompromiss. Og; gå ikke så fort…. :)

 

Det er som kjent "mange veier som fører til Rom," og bikkjer er forskjellige individ. Det er bare å prøve seg fram og se hva som funker best med nettopp den bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok sant og fornuftig som det siees... Hvorfor ta sjansen, tenker jeg. Det lureste er jo helt klart og tilrettelegge og tenke på muligheten for at det ligger moderat jaktlyst.

 

Et spørsmål:

 

Når skal man begynne å bli bekymra for om det er liten jaktlyst i bikkja?

Jeg er ikke bekymra nå. Min valp er 15 uker gammel snart, jeg har hatt den i tre uker i dag.

 

Når kan man forvente at hunden søker 100 meter ut foreksempel? Jeg tenker da hvis eieren selvfølglelig er flink til å ta den med på skogen.

 

Er det noen her som vil fortelle litt om sine valper når det gjelder skogstilvenningen og hvor lang tid det tok før det ble noen turer på hunden med litt lengde?

Link to comment
Share on other sites

Dersom min post fremsto som helt forskjellig fra Rangers, så må jeg ha forklart meg svært dårlig :)

 

Filosofien min er i bunn og grunn den samme som Rangers. Dog er nok jeg av den oppfatning at det ikke er noe poeng i å begynne med regelrett innjaging av et 10-15 uker gammel valp. De er "barn" i den alderen, og bør heller tilbys muligheten til å oppleve så mye som mulig både i skogen og andre steder. Dette skaper trygge og stødige hunder, noe som bidrar positivt når innjagingen senere begynner for alvor.

Link to comment
Share on other sites

Enig med RDJ, innjaging kan man begynne gradvis med når valpen er eldre, fra halvåret og utover. Selv om det godt kan dukke opp noen korte loser før den tid, noen valper begynner gjerne å interessere seg for viltet og gir litt lyd fra seg helt ned i 4-5 måneders alder. Jaktlysta vil nok vise seg gradvis, og er også et tildels arvelig produkt av foreldrene til valpen. Det er ingen fasit som sier at to jaktchampioner gir jaktchampioner til avkom, men det kalles jo gjerne et litt sikrere utgangspunkt. Noen hunder våkner sent, og kan først i 2-3 årsalderen jage fort fullt. Det er heller ingen garanti at søket kan bli over 100 meter selv om man gjør alt rett i skogstilvenning og innjaging. Hvis hunden søker metodisk og vettugt, så kan det fungere helt fint med et søk på 100 meter til hver side. Noen har snevrere søk enn dette, andre slår ut mange hundre meter. Hunder er så forskjellige, så det finnes ingen garantier eller fasit. Man velger seg en valp fra et kull, og så jobber man som best man kan med det utgangspunktet. Du har en fin høst foran deg, så stå på og jobb på den måten du har trua på! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som jeg pleier og forventer ingenting av hunden enda altså. Vi går turer i skogen, og jeg lar nok hunden gå litt mer løs enn noen andre. Men sikkert mye mindre enn mange også:)

 

Jeg har holdt meg unna terreng med mye vilt, selv om jeg har god tilgang på terreng med mye rådyr. Akkurat når jeg skal begynne sikte meg mer inn på disse terrengene er jeg usikker på. Men jeg håper at hunden skal søke mer ut før jeg begynner å bevege meg mer i terrenget med håp om å treffe på vilt.

 

Er det noen nettside der det er mer oppdater info om petit treff? Eller er det kanskje ikke noe slike? Hadde vært utrolig gøy å bli med noen i skogen med en virkelig god petit:)

Link to comment
Share on other sites

Her på Helgeland prøver vi å få til et bassettreff en eller to ganger i året, det er et voksende miljø for bassetraser her oppe. I tillegg arrangerer vi jo Vegaprøven i mer formelle former, da er det gjerne internasjonalt miljø. Noen nettside for slikt finnes ikke, men på facebook finnes det grupper for bassetfolk i Norge, her er to av de:

 

:arrow:https://www.facebook.com/groups/265523553484794/ (Basset Norge, for alle raser)

 

:arrow:https://www.facebook.com/groups/218977111537629/ (Petit Basset Griffon Vendeen Norge)

 

Gruppene er ikke hyperaktive, men der finnes det mange flinke bassetfolk fra hele landet som mer enn gjerne svarer på spørsmål. Avhengig av hvor i landet du bor, så finnes det helt sikkert folk som kan bli med deg ut i skogen, eller møtes over en kaffekopp. :) Hovedmassen av medlemmer i Norsk Bassetklubb befinner seg på Østlandet, men det er også et voksende miljø i sør-sørvest, blant annet med et par nyutdannede drevprøvedommere i tillegg til en allerede etablert drevdommer. Ellers så finner du folk med PBGV over det meste av landet opp til Saltfjellet i Nordland. Det følger pussig nok den jaktbare utbredelsen av rådyr i landet… :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håper alle hundeeiere er godt i gang med forberedelsene for årets jakt:) Jeg har noen spørsmål jeg håper på litt tanker rundt...

 

Hunden min er 15 uker nå. Jeg fortsetter fortsatt med samme retning som tidligere og føler at hunden blir stadig litt og litt tryggere på skogens mange inntrykk. Jeg er så heldig at jeg kan dra på skogen OFTE. Selv om de fleste turene er relativt korte. Jeg har enda ikke oppsøkt viltrike terrenger. Hunden min har fortsatt ikke "tatt" avgårede spesielt langt. Det lengste er vel 70 meter kanskje. Unormalt at den ikke er på lengre turer?

 

Jeg lurer litt på når jeg skal begynne å gå saaaaakte med hunden? Og når skal jeg oppsøke mer viltrike terrenger?

 

Og til sist? Er det noen andre her med valper fra N kullet til HoffVoff?? Hadde vært stas med litt erfaringer fra eiere av samme kullet....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her kommer et spørsmål som jeg regner med mange rådyrjegere sikkert har stått ovenfor. Dette med de helsikes elga!!

 

Saken er:

 

Jeg har en petit på 6 måneder som jeg har brukt mye tid på. Ho er blitt utrolig flink og jeg har hat mange flotte loser. Hun jager rådyr så det plystrer og jeg har faktisk måtte begynne å begrense tiden på losene. Fall har vi også hatt. Så utrolig fornøyd, selv om søker er langt fra tilfredstillende enda. Men det satser jeg på mer trening skal løse utover neste år!

 

MEN... Hun jager det hun finner i skogen. Og i det siste (den siste måneden) har hun fått smaken av elg. Finner hun elg er det rett avgårde. Losen går frem til elgen stopper. Da gir hun gass og står i los lenge. Jeg har hatt opp mot en times los på elg. Og da har jeg fått hentet henne!

 

I dag fikk jeg uttak på elg og en 20 minutters los før jeg fikk stoppet henne. På neste drev fikk jeg på nytt uttak på elg. 20 minutter før hun faktisk gav seg og kom tilbake. Hun står med elgen og jeg har flere ganger sett at elgen gjør sine kjente "angrep" uten at hunden syntes det er skummelt.

 

Hva kan jeg gjøre? Er det grunn til panikk? Eller vil dette gå over og interessen for det viltet vi faktisk skyter øke? Er det vanlig for valpen og holde på som forklart ovenfor?

 

Vil gjerne ha noen gode råd og helst fra erfarene skogsfolk med litt i pappen:)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har noe i "pappen" vet jeg ikke, men har hatt samme problemet! :D Min hund var også veldig glad i elg i ungdommen, og kunne drive den /%#$%%"%#% elgen i en time. Ved 4-årsalderen begynte interessen å dabbe av, og det kulminerte i at jeg tror en elg gikk regelrett til angrep ved nærkontakt. Siden det bryr han seg ikke særlig om elg, kan i høyden "dytte" de unna med en 300-meters los, før han returnerer og finner seg et rådyr eller en hare istedet. Bikkja di bør få en verbal overhøvling ved elglos, og roses når den bryter av og kommer inn. Henting av valp i denne fasen bør unngås, men skjønner jo at du ikke vil valpen skal drive på med dette.

Link to comment
Share on other sites

Elg og petiter er ikke alltid en god kombinasjon. Petiten blir ikke raskt nok om den kommer for nær og elgen gjør et skikkelig utras.

Tispa mi fikk smertelig erfare dette i en alder av 7,5mnd. Hun var hissig på alt av vilt som valp og vi hadde fått felt to rådyr for henne i en alder av 5,5 og 7mnd. På en ny tur i skogen dro Ona rett ut i los og vi oppdaget raskt at denne gangen hadde hun reist med elgku og to kalver. Losen dro 750m innover i skogen før det ble stand. Jeg løp etter og møtte bikkja liggende i en blodpøl. Uten GPS'n ville jeg nok ikke hatt henne i dag, siden hun var i ferd med å gå i sjokk og bli bevistløs når vi entret døra hos dyrlegen. :( Heldigvis gikk det bra med henne den gangen, men hun var pleiepasient i 3 uker etter at dette skjedde. Jaktlysta forsvant heldigvis ikke, selv om de aller fleste sa at jeg nok kunne avskrive henne som jakthund for all framtid. Det gode var at hun lærte at den store stygge elgen var farlig og etter det viste hun aldri tegn til å jage elg igjen. Hun skygger unna kuer og hester som vi måtte møte på turer og i skog og mark :) Må legge til historien at nå 4 år etter, har hun blitt Norsk og svensk jaktchampion :)

 

16112010166.jpg

Bilde fra den gang hos dyrlegen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Bra du tenker Petit når du skal ha deg rådyrhund. I mine øyne den perfekte jakt og familiehund til det formålet. Anbefaler deg å følge med på sidene til Norsk bassetklubb og ev start nå å kontakte gode oppdrettere for ev kull som kommer utover vinteren og våren. Mange gode oppdrettere som med sikkerhet skal ha valper om ikke annet til våren. Se http://www.norskbassetklubb.no/raser/petit-basset-griffon-vendeen/. Dersom OddH setter valper på Kira har du garantert et godt utgangspunkt der :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei! Er ny på forumet her og denne gruppe var hovedgrunnen til at jeg ble medlem da jeg også har en Petit Basset.7 år gamle Linus( Ismans Mårten) etter far SJCH SVCH Mørka Skogs William Nillson og mor SNUCH Ismans Diva.En flott hund både i skogen og i heimen. Går mest på rådyr da det er det er mest av der jeg jakter. Totalt sett kjempefornøyd med petit som rådyrhund/familiehund. Men ett minus er at han er litt for ærlig i losføringa.Han støter ikke i fot ,bare litt piping før han skriker i og da er han som regel veldig tett på rådyra noe som jeg tror er grunn til at det har en lei tendens til å dra ut på tur før det begynner å ture(ofte hos naboen),har jaktet med to Petiter og begge var ganske like på det området. Er dette ganske typisk for Petiten eller er det andre her med hunder som er mer "løskjefta"?

Link to comment
Share on other sites

Hei "Koppis" og velkommen hit. Det er ikke så mye liv her lenger som det var for noen år siden. Det er på Facebook alt skjer i disse dager. :(

 

Har ei petittispe som er i nær slekt med hannen din. Hun jeg eier heter Bøjentan's Ona og er etter halvsøstera Ismans Hedda. Hedda er etter Ismans Diva og Vilauddens Ask.

Tror det varierer mye på hvor laus en Petit kan være. Mi tispe støter bra på vei inn på dyrene og det får ofte dyra til å begynne å ture relativt raskt etter at hun har fått uttak. Slik sett en veldig behagelig jakt, spesielt når man jakter alene med hunden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Husk Vegaprøven 6. - 11. september 2016, for alle bassetrasene. Det er åttende året Norsk Bassetklubb arrangerer drevprøver på Vega, og vi har plass til 20-30 hunder. :) Påmeldingsfrist er 1. juli. Mer informasjon på Vegaprøvens facebookgruppe, https://www.facebook.com/groups/226796390675219/

 

Vi har booket et antall rorbuer som deltakere innkvarteres i. Velkommen! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...