Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

Den der er ikke bare lett å styre, he he! Som du sier så har bikkjene en hastighet hvor de heller slår over i galopp enn trav. Når jeg sykler med Ares så slår han før eller siden over i galopp, og da bremser jeg han til han traver igjen. Så kan vi øke farten litt til maks travfart. Du kan jo prøve å si "nei" og så bremse bikkja til hun traver, og se om hun ser tegninga etterhvert.

Går på dressurkurs om dagen og hatt litt fokus på dette på kurset nå i dag.. Gikk meg en tur etter kurset og gikk meget raskt og småjogget pent ved siden av henne om hverandre. Fikk henne ganske raskt over i trav og til slutt gikk det ganske så radig uten noe tegn til gallopp :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da kan jeg melde inn en ny Petit i forumet:-)

 

ØE Smoothie fra Ingunn og Jørgen hos Jaktbasset i Sem kom hjem til oss i går ettermiddag. Hun er nysgjerrig, utadvent og livlig. Halen rett opp i nytt miljø og har hilst overstrømmende på alle naboene. Spiser godt og har sovet stort sett hele natten. Litt piping fra buret ved ett tiden i natt, men det ble fort stille.

 

Nå har vi vært ute en morgentur og gjort stort og smått på plenen, sliket matskålen ren, gjort stort og smått på plenen en gang til. Lekt med en taustmp, gnagd et hjørne av teppet i stua og sovnet i buret. Benytter det lille pusterommet til å rapportere henne inn i forumet.

 

Takk for mange gode råd fra forumet underveis i kjøpsprosessen:-)

 

Skal legge ut bilde av vidunderet når jeg har fått summet meg til det.

 

Hilsen Eystein

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med Smoothie, det blir mye moro fremmover :mrgreen::mrgreen:

 

vær ops så hun ikke begynner å gnage på alt mulig som ikke er tillat :lol:

Pia stjal et par ullsokker med en gang, de fikk hun beholde og har ikke tatt andre sokker eller sko enda...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny tass, og velkommen skal du være:)

 

Da har jeg og Olivia vært på vårs første utstilling. NKK i Kristiansand. Det gikk bedre enn forventet. Ble 1 premiering, 2 plassering av juniortispene.

 

Kritikken: svakt rektangulær tispe m/gode prop. Harmonisk hode. Godt ansatte ører som ikke er for lange. God hals. Behøver å utvikle noe mer i fronten. God rygglinje. Ønsker litt mer knevinkel. Bra ben, kunne hatt litt tettere poter. Er ikke topp pels, men gansk stri. God bevegelse fra siden.

 

God fornøyd hund og matfar på vei hjem:)

Link to comment
Share on other sites

Odin stilte au hos NKK-kr.sand.

 

Blei blått for oss.

 

Kritikk: Noe langstrakt høystillet junior hann: Behøver tid. Aning langt hode. Velansatte ører, bra halsannsetning. Behøver å utvikle mer i fronten. Bra rygglinje. Noe knapt vinklet bak. Ønsker ein striere pels. Bra bevegelse fra siden.

 

Men i grunnen godt fornøyd for to ring-jomfruer.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny tass, og velkommen skal du være:)

 

Da har jeg og Olivia vært på vårs første utstilling. NKK i Kristiansand. Det gikk bedre enn forventet. Ble 1 premiering, 2 plassering av juniortispene.

 

Kritikken: svakt rektangulær tispe m/gode prop. Harmonisk hode. Godt ansatte ører som ikke er for lange. God hals. Behøver å utvikle noe mer i fronten. God rygglinje. Ønsker litt mer knevinkel. Bra ben, kunne hatt litt tettere poter. Er ikke topp pels, men gansk stri. God bevegelse fra siden.

 

God fornøyd hund og matfar på vei hjem:)

 

Gratulerer med flotte resultater i Kristiansand Basse.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har bare fått inn ei påmelding til Vegaprøven 2011 til nå. :shock:

 

Prøven arrangeres som utgangspunkt som ordinær Drevprøve for Basset. Og prøvedagene blir 2 og 3 September.

 

Det legges opp til en trivelig helg med alle deltakere og dommere som blir innkvartert i rorbu på Gardsøya på nordsiden av Vega.

Rorbuene har topp standard med alle fasiliteter.

 

Oppmøte er Torsdag kveld og trekking av terreng og dommere /hund skjer om kvelden.

 

Prøvedagen legges opp med to parti pr dag. Da kan opptil 10 hunder gå prøve pr dag.

hvis det blir få påmeldinger på Ordinær prøve, vil det bli arrangert Bevegelig Bassetprøve for å fylle opp partiene.

Så de som er interresert i to starter bør melde på både ordinær prøve og Bevegelig.

 

Påmelding skjer til Jørgen Nergård , Norsk Bassetklubb

 

Kontaktperson for Basset i Nordland og omegn og Vegaprøven er:

Hugo Henriksen

tlf 97480885

Vi vil gjerne ha påmeldinger så tidlig som mulig ,slik at det blir lettere å planlegge mht Flykostnader og Rorbuer. :D

Link to comment
Share on other sites

Lørdag skal vi prøve oss på utstilling for første gang. Er eneste petiten som er påmeldt i Sunnmørshallen.

Men det kan jo være greit med litt erfaring....

Har nemlig meldt oss på Hokksundutstillingen 4 juni. Skal bli kjekt å møte mange andre med Basset :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag skal vi prøve oss på utstilling for første gang. Er eneste petiten som er påmeldt i Sunnmørshallen.

Men det kan jo være greit med litt erfaring....

Har nemlig meldt oss på Hokksundutstillingen 4 juni. Skal bli kjekt å møte mange andre med Basset :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Lykke til Odd.. Vi stiller også på vår første utstilling i helga. Da på Kongsvinger. Noen flere hunder der, hvor de siste årene har vært påmeldt opp mot 12 petiter. Vi har også meldt oss på til Hokksund den 04. Gleder meg til å få oppleve Hokksund utstillingen som det snakkes så mye positivt om :)

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk til ulldottene? Da er det jo et greit utgangspunkt. Ares hadde ikke respekt for klumpete ulldotter da han var på aversjonsdressur første gangen, det ble rett på og los - om enn kort! :lol: Siden har han oversett sauen - men aksepterer at de er der. Uinteressert, rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

I Ålesund er det Frank Christiansen.

giremann, dere for ha lykke til :P

 

Jeg har også tenkt på aversjonskurs på Pia, skal ta kontakt i månedskiftet med instruktøren.

Men så var det en som sa at jeg ikke bure gjøre det før hun har jaget vilt noen ganger, noen med synspunkt / erfaringer med dette? (dette gr fare for vegring på klauvilt)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er. Jeg har en bekjent med en Fauve, å han ville vente til den jaget selv. Kanskje noe i det..?

 

Hehe Olivia snek seg rolig inn bak de å strakk seg så lang hun var for å snuse på sauen. Så ganske morsomt ut :D

Link to comment
Share on other sites

I Ålesund er det Frank Christiansen.

giremann, dere for ha lykke til :P

 

Jeg har også tenkt på aversjonskurs på Pia, skal ta kontakt i månedskiftet med instruktøren.

Men så var det en som sa at jeg ikke bure gjøre det før hun har jaget vilt noen ganger, noen med synspunkt / erfaringer med dette? (dette gr fare for vegring på klauvilt)

 

Det er en fordel å strømme hunden på sau før den noen gang har jaget sau,eller hatt kontakt med de, sier våre instruktører.

Hvor gammel hunden er er ikke så viktig,men den bør sikkert være 9 mnd eller kanskje året.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker dere begge, eller rettere sagt alle fire lykke til :D

Hvem dommere skal dømme?

Takk Merete.

På Kongsvinger skal en Leif-Herman Wilberg dømme. Tror han er broren til han som dømte din Ike til BIR på Bjerke i fjor. :)

Vi får krysse fingrene å håpe og tro at det går bra.

 

I Ålesund er det Frank Christiansen.

giremann, dere for ha lykke til :P

Takk Odd.. Vi får ta en oppsummering om hvordan det har gått for begge i morgen :roll:

 

Lykke til begge to! Blir spennendes å hørre hvordan det går.

Takk Basse. Har jo ditt resultat i ringen å strekke meg etter nå, så det blir spennende å se om Ona er på nivå med søstera si :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har vi vært på våres første utstilling. Pia fikk Blått bånd :mrgreen:

Kritikk fra dommer Frank Christiansen :

Passe stor, b. hodeform, g.hals, svake mellomhender, passe lang kropp, noe kort baksteg, bra pels som skal bli grovere, g.temp.

Påmeldt i unghundklasse. Pia ble 15mnd. 9 mai. 11

Premiering : kval. V (og det er vel Very Good)

 

Ble litt distrahert akkurat da jeg fikk arket med kritikken, gr Pia fant det for godt å pisse :oops: på kunstgresset i ringen……

Ellers så var det veldig lenge å vente på å slippe til i ringen, mye hunder i hallen.

Link to comment
Share on other sites

Da var vår aller første utstilling over og det ble en blå sløyfe (Very good) med hjem. Krittikken gikk på at hun ennå var meget uferdig, men av en god type, Hun har fortsatt for mye valpepels og dommeren mente hun hadde et litt langstrakt hode. Ellers var øyne, ører, bein, vinkler, hale, bevegelse etc bra. Totalt stilte det 5 petiter. BIR i dag ble Happy Fancy som også tok med seg BIG hjem. BIM ble Fancys bror Igor. BIS var ennå ikke avgjort når undertegnde pakket sekken og reiste hjem, så muligheten er jo absolutt tilstede at også dette tilfaller en PBGV. :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis til dere begge! Very Good er ikke ille med de nye utstillingsreglene; det er tross alt en "meget god representant for sin rase" som det heter. Det er jo unge hunder, så muligheten for enda bedre resultat vil absolutt være tilstede. :D

 

Nå er iallfall bikkjene utstillingspremiert, så da kan dere stille på jaktprøver til høsten. :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis til dere begge! Very Good er ikke ille med de nye utstillingsreglene; det er tross alt en "meget god representant for sin rase" som det heter. Det er jo unge hunder, så muligheten for enda bedre resultat vil absolutt være tilstede. :D

 

Nå er iallfall bikkjene utstillingspremiert, så da kan dere stille på jaktprøver til høsten. :D

 

Takker Jens.. Viktigste er vel som du sier at vi nå kan stille på jaktprøve. Følte ikke at noe krittikk gikk på direkte feil ved hunden annet enn at den ikke ferdigutviklet, så da er det jo muligheter å få en rød sløyfe etterhvert. Etter de nye reglene er jo utstillingsresultatene man får etter fylte 24mnd på en måte viktigere. Det kreves minimum 2 x good for JCH og 1 x very good for VCH etter fylte 24mnd. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det samme med NUCH også; generelt at bikkjene må være to år før de kan bli champion. Sånn har det vært før også. Skjønner egentlig ikke grunnen til den regelen, men det er kanskje noen som hadde en glup tanke med at hundene må være 24 mnd gamle. Har inntrykk av at 15 måneder er det vanligste i andre raser.

 

-Du skal være veldig fornøyd med Very Good, det er en god premiering på ei uferdig bikkje det! :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer giremann, kjempeflott resultat :D

 

Takk Jens, det var kjekt dette. Ble litt stresset i ringen da Pia endlig fikk røre seg..... Fikk ikke ho til å gå noe "pent" lykkelig som hun var begynte hun å hoppe og nappe i båndet, prøvde å holde litt mere fart og da sprang hun :wink:

Hadde en godbit klar og greide å gi den da vi skulle opp på bordet :oops: men det gikk da bra til slutt :mrgreen:

 

Har da lært noe i dag, å beregne bedre tid, var på utstillingen kl 0930 og hadde oppmøte kl 1100, slapp inn i ringen ca 1230...

neste gang skal jeg bruke mere tid på å få lufte ut rastløsheten før vi kommer........

 

bilde kommer senere.....

Link to comment
Share on other sites

24 mnd er vanlig, pga at kroppen skal være ferdig utviklet.

I gruppe 6 er det vanligst at hundene kan bli feks jaktchampioner etter fylte 15 måneder (alpinsk dachsbracke, beagle, drever, alle støverrasene), det er faktisk bare bassetrasene som må vente til de er 24 måneder i den gruppa. Gruppe 4, dachsrasene, må vente til de er 24 måneder, mens i gruppe 3 (terriere) og gruppe 5 (spisshunder/elghunder) kan de oppnå jaktchampionat etter fylte 15 mnd.

 

Ser ikke helt at det skal være så stor forskjell på feks terrier, drever og beagle kontra basset, men sånn er nå engang reglene.

 

OddH; kan være lurt å la bikkja "gå fra seg" litt og venne seg til en million bikkjer og folk før man skal i ringen ja, men uten at hunden blir totalt utslitt i hodet. Min hund følte jeg alltid var klar for ringen når han frivillig la seg ned og bare så på de andre hundene, og det kunne fort ta minst en time.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi stiller i Hokksund.

 

Ranger, Pia la seg ned å så på andre hunder en god stund før vi gikk i ringen. Hun er pleier å få hilse på andre hunder når vi er ute. Så sosialisert føler jeg at hun er, men selvfølglig i en idretshall med ca 170 hunder så er det mange nye lukter og inntrykk. Og så var vi tidlig ute i tillegg...

Link to comment
Share on other sites

24 mnd er vanlig, pga at kroppen skal være ferdig utviklet.

I gruppe 6 er det vanligst at hundene kan bli feks jaktchampioner etter fylte 15 måneder (alpinsk dachsbracke, beagle, drever, alle støverrasene), det er faktisk bare bassetrasene som må vente til de er 24 måneder i den gruppa. Gruppe 4, dachsrasene, må vente til de er 24 måneder, mens i gruppe 3 (terriere) og gruppe 5 (spisshunder/elghunder) kan de oppnå jaktchampionat etter fylte 15 mnd.

 

Ser ikke helt at det skal være så stor forskjell på feks terrier, drever og beagle kontra basset, men sånn er nå engang reglene.

 

OddH; kan være lurt å la bikkja "gå fra seg" litt og venne seg til en million bikkjer og folk før man skal i ringen ja, men uten at hunden blir totalt utslitt i hodet. Min hund følte jeg alltid var klar for ringen når han frivillig la seg ned og bare så på de andre hundene, og det kunne fort ta minst en time.

 

Hei hei hei. Dette stemmer ikke. Alle hundene i gruppe 5-6 må være på utstilling etter fyllte 2 år. Drever, Beagle og Elghundene kan ikke starte på jaktprøve før de er 15 mnd. En hund kan utvikle store arvelige eksteriørfeil før de er 2 år, derfor er dette en regel som er viktig i forhold til videre avlsarbeid. Man kan diskutere viktigheten av 2 utstillinger etter fylte 2 år, men det er jo på en måte en dobbelsikring som kanskje kan være god å ha.

 

Bustebartens Artige Tinka fikk exellent, men ikke ck på Moa idag. Det var 12 PBGV som stillte.

Link to comment
Share on other sites

Hei hei hei. Dette stemmer ikke. Alle hundene i gruppe 5-6 må være på utstilling etter fyllte 2 år.

- Men i championatreglene av 1. januar 2011 står det da følgende (som et eksempel) :

 

Beagle og drever:

DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH):

Tre ganger 1. premie på jaktprøve for drivende hunder tilsluttet NHKF i Norge, hvorav minst en prøve på hare. Minst en av premiene må oppnås på småhundprøve (SP). Jaktprøvene skal være tatt for tre forskjellige dommere. I tillegg kreves en Good på utstilling etter fylte 15 måneder oppnådd i et av de nordiske land.

....kan de oppnå jaktchampionat etter fylte 15 mnd.

Hvis jeg ikke er helt på bærtur da så vil det jo si at om feks en beagle eller drever går til de nødvendige jaktprøvepremieringer når den har fylt 15 mnd, samt får en Good på utstilling etter fylte 15 mnd, så kan den jo bli jaktchampion etter fylte 15 måneder...? Står ikke noe her om at de må være på utstilling etter fylte 24 måneder. Hva har jeg misset her? eusa_think.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo der jeg har vært, som du ser... NUCH er grei, der står det svart på hvitt at hunden må ta et cert etter fylte 24 mnd, men jeg snakker om NJCH her. Det blir litt annerledes, slik jeg leser det.

 

Grattis med Excellent på Tinka forresten! :D

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for gratulasjoner.. Gratulerer til dere andre også.. Spennende å få møte mange av dere i Hokksund, då både med hund og i et sosialt lag etterpå. Fine bilder av Pia Odd.

 

Happy Fancy fikk forresten med seg BIS også fra Kongsvinger i dag. BIS i en jakthundutstilling med 115 andre hunder som Jr er ikke å forakte :)

 

Legger ved et par bilder fra ringen i dag.

248686_10150189601386555_571496554_7639419_3064469_n.jpg226800_10150189601246555_571496554_7639416_2920485_n.jpg

 

Lest meg gjennom championreglene en gang til og ser jeg leste den generelle biten om 24mnd litt raskt og gikk rett til tilleggskravene om minimum 2pr på jaktprøve for å bli NUCH. :oops: For andre raser enn Basset står det som du sier Jens krav til minimum en good på utstilling etter 15mnd, mens for Basset 2 x good etter fylte 24mnd. NVCH er felles for alle raser og krever minimum 2 x very good på utstilling hvor en etter fylte 24mnd.

 

Uansett hva andre raser har for regler, synes jeg kravene til de forskjellige champinatene til Basset er bra for å plukke ut de beste egnede individene til avlsarbeid. Når rasen vokser seg større vil det vel også kanskje komme krav om å være godkjent avlshund før enn kan ta i bruk sin egen hund i avl?

 

Ha en fin søndag alle sammen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fine bilder! Og OddH; de bildene av en unghund som hopper og spretter med utstillingsbåndet i kjeften er sååååå petit og unghund, been there! :mrgreen:

 

Uansett hva andre raser har for regler, synes jeg kravene til de forskjellige champinatene til Basset er bra for å plukke ut de beste egnede individene til avelsarbeid. Når rasen vokser seg større vil det vel også kanskje komme krav om å være godkjent avelshund før enn kan ta i bruk sin egen hund i avel?

Ha en fin søndag alle sammen..

Jepp, jeg er enig med deg. Har liten betydning at en basset ikke kan bli champion før etter fylte to år, ville bare påpeke at andre raser i samme gruppe kjører en annen greie der, med tanke på alder for jaktchampionatet. Leif har nok helt rett i at det kan skje mye med en hund fram til den er to år, så jeg ser den.

 

Pr i dag er det vel ikke store krav til en avlshund innen petit, man ønsket - før iallfall - minst en 2. premie på utstilling, og det er vel Very Good i dag, for å kunne avle. Kanskje Avlsrådet kan komme opp med noe a la hannhundliste på nettsidene til Bassetklubben som andre raseklubber gjør, som iallfall kan være veiledende for de som ikke kjenner rasen og individene inngående. Blodslinjer bør vel være en viktig faktor i tillegg til prestasjoner på jaktprøver og det eksteriørmessige når man skal velge avlsdyr til sin hund. En hannhund bør selvsagt fjernes fra hannhundlista når den har hatt sine tilmålte kull, som etter NKKs anbefalinger og 5%-regelen blir sånn ca 5 kull etter seg.

Link to comment
Share on other sites

Her får valpene testet rådyr for første gang

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Herlig filmsnutt Merete.. Ingen som kler blod i bartene bedre enn en PBGV valp.. Vil tro dette er rett medisin for kommende rådyrjegere :)

Link to comment
Share on other sites

Hjemkommet fra et veldig bra kurs i regi av Norsk Bassetklubb! Det var teorikurs i Larvik for kandidater til nye drevprøvedommere, og jeg føler personlig at det var et svært nyttig og bra kurs, i tillegg til å være en fin gjeng som trivdes veldig godt sosialt også. :wink:

 

Alle 6 kandidatene hadde teorieksamen i dag, og bestod. Nå gjenstår den praktiske delen av utdanningen, nemlig elev- og aspirantarbeid under jaktprøver. Første mulighet for slike arbeid for kandidatene er på Vegaprøven i begynnelsen av september. Vi må gjennom to elevarbeid og fire aspirantarbeid før vi evt kan autoriseres som dommere av NKK.

 

Vil oppfordre flest mulig til å stille på drevprøver i høst og få med seg en dommerkandidat i tillegg til dommeren, så kan kandidatene autoriseres raskest mulig og derigjennom komme igang med dommergjerningen, slik at enda flere får stilt på drevprøver. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...