Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

Velkommen Sigurd_s

 

Kan anbefale deg å se nermere på http://bluffskennel.dinstudio.no/" target="_blank" target="_blank Solvor har valper som er 5 uker gamle nå og tror muligens hun har ledig en hanne og en tispevalp. Faren til valpene er jo min franskmann "Viggo" en hanne som har gitt mye bra etter seg. Moren Lulu har og gitt bra avkom tidligre

 

Ellers så er jeg så veldig enig med hva Wilma skriver :D

 

Lykke til med evt kommende valp :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har gått bevegelig blodsporprøve med Milla i dag. Siden junior på to og et halvt ikke var helt samarbeidsvillig ble jeg nødt til å gå sporet med ham på skuldrene, men vi klarte likevel å få til en gjennomføring som ble verdsatt til en 1. premie. :D:mrgreen:

Milla er dermed Norsk ViltsporCHampion, i en alder av 2 år og 2 måneder, og som den andre i sitt kull.

Kan vel si at oppdretter er ganske fornøyd så langt. :D Får håpe de gjør det like bra på jaktprøver til høsten. :D Første sjanse for Milla til å vise hva hun duger til der blir Vegaprøven i begynnelsen av september, vi gleder oss. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har gått bevegelig blodsporprøve med Milla i dag. Siden junior på to og et halvt ikke var helt samarbeidsvillig ble jeg nødt til å gå sporet med ham på skuldrene, men vi klarte likevel å få til en gjennomføring som ble verdsatt til en 1. premie. :D:mrgreen:

Milla er dermed Norsk ViltsporCHampion, i en alder av 2 år og 2 måneder, og som den andre i sitt kull.

Kan vel si at oppdretter er ganske fornøyd så langt. :D Får håpe de gjør det like bra på jaktprøver til høsten. :D Første sjanse for Milla til å vise hva hun duger til der blir Vegaprøven i begynnelsen av september, vi gleder oss. :mrgreen::mrgreen:

 

gratulerer med viltsporchampion.

 

Og jeg gleder meg til å se deg og hundene på Vega :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lærte noe nytt (en hel del faktisk) på dommerkurs sist helg, og det er at forskning (på Ås) har vist at det er langt flere arvbare egenskaper på hunder enn hva (iallfall) jeg trodde. Hele 7 av 10 momenter som vi dømmer bikkjer på drevprøve etter viser seg å være arvbare i større og mindre grad. Dette er:

 

- Søket

- Drevsikkerhet

- Drevmåte/fart

- Mål/hørbarhet

- Losføring/nyansering

- Samarbeid

- Jaktlyst

 

Da sitter vi igjen med Arbeid på fot/evne til å reise vilt, Arbeid på tap og Lydighet som ikke-arvelige momenter.

 

Jeg mener jo personlig at man kan påvirke søket i stor grad under skogstilvenning og innjaging, så det er kanskje et av momentene som ikke er fullt så overlatt til genene. Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Selv om en egenskap er i større eller mindre grad arvelig betinget, vil den også kunne påvirkes av miljøet, dvs f eks skogstilvenning, erfaring, opplæring osv. Den egen skapen som antagelig er minst påvirkbar, må vel være losmålet :winke1:

Når det gjelder f eks søket og en del av de andre egenskapene, er det antakelig slik, at så lenge grunnlaget (arvbart) er til stede, kan det utvikles i større og mindre grad; eller ødelegges, ved påvirkning. Hvis ikke grunnlaget er der, spiller det ingen rolle hva man gjør, det blir likevel ikke bedre.

Link to comment
Share on other sites

Da sitter vi igjen med Arbeid på fot/evne til å reise vilt, Arbeid på tap og Lydighet som ikke-arvelige momenter.

 

Jeg mener jo personlig at man kan påvirke søket i stor grad under skogstilvenning og innjaging, så det er kanskje et av momentene som ikke er fullt så overlatt til genene. Synspunkter?

 

Å beregne arvbarheter er en aldri så liten vitenskap, og at en egenskap er arvbar betyr ikke at den er så arvbar at det er hensiktsmessig å avle på den. Samtidig snakker vi om svært små avlspopulasjoner (i praksis: de hundene som stilles på prøve OG avles på), og et marked som i varierende grad gidder å ta hensyn til avlsmålene, i den grad det finnes noen felles avlsmål for rasene.

 

Men hvis man finner ut at det brukes kriterier for å styre avlen som i hele tatt ikke er arvelige, bør man vel i det minste droppe å bedømme etter disse. Det har jo ingen hensikt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lærte noe nytt (en hel del faktisk) på dommerkurs sist helg, og det er at forskning (på Ås) har vist at det er langt flere arvbare egenskaper på hunder enn hva (iallfall) jeg trodde. Hele 7 av 10 momenter som vi dømmer bikkjer på drevprøve etter viser seg å være arvbare i større og mindre grad. Dette er:

 

- Søket

- Drevsikkerhet

- Drevmåte/fart

- Mål/hørbarhet

- Losføring/nyansering

- Samarbeid

- Jaktlyst

 

Da sitter vi igjen med Arbeid på fot/evne til å reise vilt, Arbeid på tap og Lydighet som ikke-arvelige momenter.

 

Jeg mener jo personlig at man kan påvirke søket i stor grad under skogstilvenning og innjaging, så det er kanskje et av momentene som ikke er fullt så overlatt til genene. Synspunkter?

 

kanskje de mener at det er vanskelig og bedømme om metodikken, mønsteret i søket er vanskelig å lære en basset.Dette er en egenskap som antakelig går i arv. hvis du ser på en fuglhund er det stor varasjon hvordan mønsteret i søket er.På harehundene er det et innstinkt at de søker ut i ringer rundt deg.Noe av det samme er det sikkert med basseten og.her syns jeg det er stor variasjon hvordan den enkelte basset søker ut.men det er mere uklart syns jeg på bassetene,på hva som kan værepåvirket eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ser det florerer på facebook om dagen en kampanje om hvor varmt det kan bli for våre firbeinte venner i bilen en fin sommerdag.

 

1794356_h7f206a8ec0dee09c8b41_v1307223667_1024x1024.jpeg

 

Ellers er Hokksundutstillinga unnagjort. Ble en "good" på oss denne gangen, noe forøvrig 19 av de 33 petitene som stilte fikk. Selv ble kritikken som på Kongsvinger en uferdig hund med fortsatt en god del ullen valpepels, men ellers av bra kvalitet. BIR ble Around Multi Purpose (Jussi). Vurderer å legge ustillinga på hylla frem til neste vår og komme sterkere tilbake når pels og kropp har fått utviklet seg skikkelig :)

Link to comment
Share on other sites

Bøjentans Cita er på spaopphold hos meg mens eierne er på tur. Nå herjer hun og Ares av hjertens lyst ute på plena:) Cita hadde en runde på strykebrettet i går, og jeg skal nappe mer på henne i dag, som en liten overraskelse til eierne:)

 

253942_1729036750535_1376942356_31464539_1846082_n.jpg

 

Med tropevarmen her nord så blir det fort rolig på plena også:)

250091_1726499967117_1376942356_31460339_1413898_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter besøk hos veterinæren ble det konstatert at Thyra har valper på gang.dyrlegen mente at det er ihverfall 3 stk. Men det var litt tidlig og det er mulig at det kan være flere. :D:D:D

Gratulerer Hugo.. Blir spennende å se hvor mange valper som kommer til verden, kjønsfordeling og ikke minst, kunne følge noen av dem her på nett og i bassetmiljøet i framtida :)

Link to comment
Share on other sites

Da var årets siste utstilling for Odin sin del unnagjort, blei blått igjen.

 

krittikk:

 

38cm Stor velutviklet hannhund. Meget god type. Godt hode, vakkre øyner. Bra rygg og ben.

Noe avfallende kryss som sammen åpne litt framskutte skuldre, gode over/underlinje som gjer hodet noe avbygget. Hærlig gemytt

 

Litt i tvil på nest siste setning

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer jeger86 og Melvin :D

 

Pia gikk bevegelig sporprøve i dag, med 1 premie :mrgreen:

Så da har vi 1 premie på fast prøve, 1 premie på bevegelig og en very good på utstilling.

Mangler bare en 1 premie til og en very good på utstilling etter fylte 24 mnd for å bli NVCH.

 

Satser på blodspor i sommer og så blir det utstilling neste år, blir 2 år i februar.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer jeger86 og Melvin :D

 

Pia gikk bevegelig sporprøve i dag, med 1 premie :mrgreen:

Så da har vi 1 premie på fast prøve, 1 premie på bevegelig og en very good på utstilling.

Mangler bare en 1 premie til og en very good på utstilling etter fylte 24 mnd for å bli NVCH.

 

Satser på blodspor i sommer og så blir det utstilling neste år, blir 2 år i februar.

 

 

Gratulerer med gode sporresultater,håper du trener på jakt og jaktprøver og.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen her inne som jakter rev med bikkjene sine? Tenkt litt på å skaffe meg ei petit tispe til neste år. Kunne tenkt meg å bruke den på hare,rev og rådyr. Har nå ei finskstøver tispe som jeg skal konsentrere meg med å på premiert ferdig før jeg eventuelt kjøper en valp.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Odd :) Vil tro Pia maks blir to år og et par måneder før hun har NVCH i boks :)

Så Pia i ringen i Hokksund.. Ei riktig fin tispe du har.. En VG/EXC etter fylte to år og en 1pr til på sporprøve bør være mulig innenfor de neste 8-10 månedene.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Arkero`s Robuste Arko er nå godkjent NJ(D)CH

 

Norsk Jakt Drev Champion

 

GRATULERER TRULS !!!!!!!! :D:D:D

Arko har tatt 2 stk CERT på utstilling hittil i år og har med det 4 stk.

 

 

Han er parret med NJ(D)CH Thyra som venter valper om en uke

Link to comment
Share on other sites

He he nei videoen er gørrkjedelig så det holder, så jeg skjønner ikke bæra sjøl heller! :lol: Men fikk du med deg litt av verdens lengste TV-program "Hurtigruten minutt for minutt" på NRK2 forrige helg så er det altså en ironisk-parodisk vri med glimt i øyet på det programmet, og det er vel derfor media har hengt seg så opp i filmen om tisseruta til Ares. :wink:

 

Nesten 7000 visninger på YouTube nå. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen her inne som jakter rev med bikkjene sine? Tenkt litt på å skaffe meg ei petit tispe til neste år. Kunne tenkt meg å bruke den på hare,rev og rådyr. Har nå ei finskstøver tispe som jeg skal konsentrere meg med å på premiert ferdig før jeg eventuelt kjøper en valp.

Hei, har to Petit tisper som begge jager rev meget bra, den eldste er det skutt 10-15 rev for, den jager 3-4 timer, den yngst har jeg ennå ikke fått feldt for, lostidene på henne ligger mellom 1-2 timer.

Det som jeg har erfart er at jo oftere jeg jakter rev med bikkjene jo kaldere spor tar de og jo lengre blir losene, veldig skjelden at reven går i hi da bikkjene jager sakte og reven har kontroll, jeg personlig syns revjakta med disse bikkjene overgår rådyr og harejakt :)

Link to comment
Share on other sites

He he nei videoen er gørrkjedelig så det holder, så jeg skjønner ikke bæra sjøl heller! :lol: Men fikk du med deg litt av verdens lengste TV-program "Hurtigruten minutt for minutt" på NRK2 forrige helg så er det altså en ironisk-parodisk vri med glimt i øyet på det programmet, og det er vel derfor media har hengt seg så opp i filmen om tisseruta til Ares. :wink:

 

Nesten 7000 visninger på YouTube nå. :lol:

 

 

 

 

nå skjønner jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Stille på tråden om dagen, men desto mer på andre basset tråder som nylig er kommet.

 

For å løfte denne opp igjen, er jeg nysgjerrig på hva de med mer erfarenhet innen PBGV enn meg, mener om når det er best egnet å HD-røntge en PBGV. Var hos veterinæren i dag på 15mnd kontroll og i den forbindelse spurte jeg litt om HD. Vetrinæren mente at fra 12mnd var det greit å ta en HD røntgen. Hva mener dere? Vil tro alt er ok med tispa mi, men vurderer å ta en test for å få fasiten. Hva vil en slik røntgen koste?

Link to comment
Share on other sites

Thyra har fått 3 stk valper 1 juli ,2 tisper og en hanne

 

Allt er bare bra med familien.

Bilder kommer senere, eller gå inn på facebook.com og søk Hugo Henriksen mo i rana

 

eller visit my homesite : huhenrik-jakt.net 8)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer som ''far'' med valper på Thyra :mrgreen:

 

Her i huset er jeg nettopp stått opp, skal til Kongsvinger å hente jaktbil...

Har kjøpt en 2004 Nissan Terrano, må ha en bil til da mine døtre fylte 18 år den 1 juli.

og får lappen snart.....

 

Pia har det bra, ser ut til at løpetiden nærmer seg. Slikker seg mye for tiden, fikk den første i januar.

Her en kveld vi gikk tur var det en stor hjort på gravstedet, Pia gikk bananas på lukten å peip og hylte å loste...

klokken var 23, så vi kunne ikke gå på sporet.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt dødt i tråden vår nå, så jeg får freshe opp litt med en som også lengter etter å bli befridd fra vaier og plen til fordel for skauen og los. Ares sitter nok og dagdrømmer om hare og rådyr og friheten i losen her! :mrgreen:

 

282575_1817100552075_1376942356_31544089_3004340_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er en god del petiter med i videoserien "Rådyr og rådyrjakt", det er vel blitt 6 filmer nå? God underholdning i de filmene. :D Ellers så står det endel bra i boka "Jakt med kortbeinte hunder", selv om petiten bare har et kapittel der i likhet med de andre rasene. Men det står mye generelt bra der, om hvordan man jakter med disse stuttfotingene våre osv.

 

Ares har forøvrig vært på sommerferie, og møtte sin fetter Brutus, som er like gammel.. Brutus er 86 cm i mankehøyde og veier 75 kg. Altså ca 60 kg mer enn Ares. Men størrelse er ikke alt, tenker Ares. Med tunga ut gjør han et forsøk på å ri litt på kjempen i et usett øyeblikk! :mrgreen: Det endte med at de ble venner til slutt, Ares løp jo fra giganten da denne satte etter, og Grand Danoisen hadde ikke sjanse til å følge han i svingene! :lol:

Senere, uten at jeg visste om det, så plasserte noen disse to i løpestreng sammen mens jeg var på fisketur... det endte med et dypt bitt i nakken på Ares, som heldigvis har grodd pent nå. Det skal sies at GD´n blødde den også... :roll:

 

268190_1799231865369_1376942356_31521622_1291036_n.jpg

 

260334_1799233065399_1376942356_31521625_7013949_n.jpg

 

Ares er forøvrig 4 år i dag, grattis med dagen bisken min!!! :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

tror dere det er for tidlig og skaffe seg første jakthunden når man er 15?

 

isåfall hva er og foretrekke hannhund eller tispe?

 

Med en hund følger STORT ansvar og mye tid og penger i mat,vetrinær, etc. Hvis du har eks foreldre til og hjelpe deg, og du er over middels jakt interressert og mye hjemme og ikke ute og flyr hadde jeg ikke vært i tvil.. Da får du verdens beste venn i skogen og hjemme. Men husk ta med deg hunden så fort du har mulighet på sykkelturer, fisketurer etc. La den bli trygg på deg og alle omgivelsene så er du langt på vei for og lykkes.

 

Han eller hu.... Hmmmm Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt Hann trur jeg.. Med Hann slipper du løpetida...

Link to comment
Share on other sites

tror dere det er for tidlig og skaffe seg første jakthunden når man er 15?

 

isåfall hva er og foretrekke hannhund eller tispe?

 

 

nå skriver jeg min egen mening.

i alle år har jeg spekulert på å få meg hund, men når jeg var 15-16år så tok skolen og andre hobbyer for stor tid.

når du starter på videregående kommer du til å ha enda mindre tid, kanskje flytter du bort 1 år eller 2. hvem skal passe hunden da?

å vis du flytter for å gå på skole, så er det ikke mang hybbler man har lov å ha hund i, og hund koster penger:) stipend er alt for lite å leve av selv uten hund (Snakker erfaring) :P

nå er jeg 20 år og synes selv at jeg endelig har tid og økonomi til å få meg hund:)

 

men bor du hjemme og har familie som har lyst å hjelpe deg med hunden så er det bare å kjøre på;) men husk på at når man går skole så forandrer planene seg fort. plutselig finner du ut at du vil flytte;)

 

 

er helt fersk med hund,, men har spurt flere ganger selv om jeg skulle velge hannhund eller tispe.

får somregel til svar at det er opp til deg hva du liker selv.

tispa har løpetid (som kan komme mitt i jakta) hannhunden er som alle mannfolk:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...