Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bassetklubben har aldri blitt invitert til Lillestrøm, derfor har ikke klubben noen stand der.

Hvis det er noen som vil høre røverhistorier om Basset er det bare å legge turen innom standen til Winge våpen på lørdag. Jeg skal stå der å selge filmer for Høgfoss/Fallan jaktfilmer, da kan jeg sprøyte øra deres fulle av tvilsomme basset historier. Det kommer også en ny film med Basset/Dachs og Drever på messa som heter rådyrjakt nr6, trailere kan sees på www.dvdjaktfilmer.no

Link to comment
Share on other sites

Gratulere Jens og ARES med årets drevhund PBGV 2010!!!!

Tusen takk Leif, og gratulerer sjøl! :D Jeg synes det er veldig hyggelig å kunne dele førsteplassen som Årets Drevhund 2010 med deg og Bustebartens Beinharde Mina! :D

 

Får ta med et bilde av godgutten fra Vegaprøven 2010 da,

her hviler han ut i lyngen etter å ha blitt jaktchampion. :)

47881_1364609880091_1376942356_30864952_5772223_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer begge to med årets drevhund!

 

Her på det sydligste Vestland gjøres det klar for utstilling i Kristiansand. Gru gleder meg til hvordan dette skal gå for en fersking :roll: men vi får ta det som trening :lol:

 

Ellers er Olivia ferdig med sin første løpetid for ca to uker siden. Hun har utviklet seg til en bestemt og nervesterk ung dame.

 

Vekten er ca 12kg og hun er omtrent 33-35cm høy

Link to comment
Share on other sites

Gratulere til Leif og Jens, med årets drevhund :D

 

Jeg har kikket i bassetposten og på bassetklubbens hjemmeside, til øyet ble stort og vått, men jeg ser ikke at det står noe om treff/sporprøve på Skotselv i 2011 (Leif har du ikke tid i år?).

Det er jo ett av årets høydepungter :mrgreen:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer begge to med årets drevhund!

 

Her på det sydligste Vestland gjøres det klar for utstilling i Kristiansand. Gru gleder meg til hvordan dette skal gå for en fersking :roll: men vi får ta det som trening :lol:

 

Ellers er Olivia ferdig med sin første løpetid for ca to uker siden. Hun har utviklet seg til en bestemt og nervesterk ung dame.

 

Vekten er ca 12kg og hun er omtrent 33-35cm høy

 

Lykke til med din og Olivias første utstilling. Går sikkert veien.. Spennende å høre hva dommeren har og si om henne.

 

Ser at Olivia er ca like stor som Ona. Ona ble målt på et årsdagen og er nå +/-34cm og veier 12,5kg. Ona var forresten ferdig med sin første løpetid for en halvannen måned siden og jeg merker i dag stor forskjell på henne nå, enn før løpetida. Blitt en "moden tenåring" og generelt roligere å ha med å gjøre. Hun er enestående å ha i hus og har nerver til tusen, med unntak når hun kommer i nærheten av hester når vi går tur. Da vil hun helst på andre siden av veien. Mulig hun forbinder hester med den elgen som ga henne en real smell i høst..... men får hun rådyrlukt i nesa derimot er hun den samme gamle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt interessant statistikk fra Sverige... som kanskje er overførbart til norske forhold? Dette bygger på resultat registrert av SKK (svenska kenneklubben) i perioden 1976 - sommeren 2010.

 

Blant 5195 hunder er det i perioden registrert 363 jaktchampioner, noe som tilsvarer 7,0 % av hundene.

 

Blant 4254 hunder er det i perioden registrert 201 utstillingschampioner, noe som tilsvarer 4,7 % av hundene.

 

Blant 4594 hunder er det i perioden registrert 241 viltsporchampioner, noe som tilsvarer 5,2 % av hundene.

 

Oversikten viser også antall CHAMPIONAT PER UPPFÖDARE i detalj. Du finner oversikten ved å klikke litt rundt på http://www.bgv.se/

Link to comment
Share on other sites

Nå ligger resultatene fra Årets Hund i alle kategorier ute på nettsidene til Norsk Bassetklubb. Jaggu klarte ikke Ares å snike til seg en 8. plass på Årets Utstillingshund også! :mrgreen: Endel folk må ha latt være å sende inn sine resultater til klubben i vinter... :wink: Man skal, i motsetning til tidligere år, sende inn resultatene sjøl til bassetklubben for å komme i betraktning til Årets Hund. Greit å minne om det. :wink:

 

Hele lista: :arrow:http://www.norskbassetklubb.no/page54122540.aspx

Link to comment
Share on other sites

Må få gratulere dere med flotte resultat :P

 

Jeg og Pia var på sporprøve på Smøla i helgen, var spent da det er første prøven jeg har gått eller vært tilstede på.

Det var dårlig vær, med mye vind (kuling) og ca 3-4 C.

 

Men det gikk kjempebra og vi fikk 1 premie. og på kvelden fikk vi gått ferskspor prøve også. Så no er Pia godkjent ettersøkshund :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Og det på dagen hun fylte 14 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Må få gratulere dere med flotte resultat :P

 

Jeg og Pia var på sporprøve på Smøla i helgen, var spent da det er første prøven jeg har gått eller vært tilstede på.

Det var dårlig vær, med mye vind (kuling) og ca 3-4 C.

 

Men det gikk kjempebra og vi fikk 1 premie. og på kvelden fikk vi gått ferskspor prøve også. Så no er Pia godkjent ettersøkshund :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Og det på dagen hun fylte 14 mnd.

 

gratulere med god innsats :D

Link to comment
Share on other sites

Noen få ganger har Ares vært opp i tre timer, både på hare og rådyr. Som regel ligger det på 1-2 timer, sjelden under timen. En vanskelig hare kan lage dautap før timen har gått selvfølgelig. :)

 

Jeg vil ikke at det skal skytes for han når det har gått mer enn 2 timer, vil ikke stimulere han til langjaging, så da er det koblingsordre om han vil fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er petiten en veldig sunn rase med få problemer. Det har vært snakk om en øyesykdom, men meg vites har dette vært meget sjelden.

 

Baas her inne skal ha kull på tispa si nå i vår, det er en meget interessant kombinasjon... Ellers så finnes det mange gode oppdrettere med riktig fokus. Send meg gjerne en PM dersom det er noe du lurer på, og andre her har helt sikkert også synspunkter. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Eystein, jeg leita en stund og spurte litt rundt om dette.... Men dette er noen av tingene og se etter:

 

- Viktigste er at foreldrene viser gode jakt instinkter..Abeslutt fordel at begge er det.

 

- Sjekk ut bittet på valpen.. Blir denne under/Overbitt så egner den seg ikke til "formering" egentlig..

 

- Øye sykdommer kjenner jeg ikke så mye til men må være en veldig fordel at fedre ikke er plaget.

 

- Det finnes mange forskjellige PBGV pels og størrelse, jeg selv mener jeg var heldig med min som har veldig strihåret pels, lett og "lengere ben" som gjør det til en ultimat jakt hund i mine øyne.

 

- Blitt fortalt at de med mørke poter er mere hardføre en lyse poter, men dette vet jeg lite om.

 

- Få tak i en seriøs oppdretter og som følger opp og er kjempe flink.

 

Og bare se på valpen er nesten umulig og se gode/dårlige sider..

Jeg kjøpte min fra Nesodden, fra Trude noe som har vært en suksess! Anbefaler på det varmeste, Både jeg og Griffon(2 stk) her inne har kjøpt av henne og er veldig fornøyde.

Og siden du bor der ute ser det ut som er dette en kjempe possitiv fordel når du melder din interresse.

Sjekk ut http://www.starconnection.no" target="_blank

Ser hu planlegger kull til høsten med Smilla som er samme Mor som min "Xala of Starconnection"

 

PS: sjekk ut min tråd(link under) om mine erfaringer etc hvor jeg har laget en slags blogg der Xala er egentlig hovedpersonen...

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar.

 

Jeg har kontaktet en rekke oppdrettere, og kona har snakket med de her på Nesodden som har Petit. Så det blir nok snart en liten krabat i hus.

 

Ser at noen av dere bruker petiten på flere typer vilt. Hva er fordeler og ulemper ved dette?

 

Jeg jakter på 8 rådyr på eget terreng + at jeg er med på andre terreng også, så det blir mye rådyrjakt, elghunder har vi også godt med, men det hender vi får mulighet til å prøve oss på hjortejakt. Er det noen som har erfaring fra å bruke en Petit både på rådyr og hjort?

 

:-) Eystein

Link to comment
Share on other sites

Petiten virker også på meg til å være en sunn rase. Men den har særiøse utfordringer når det gjelder pels :evil: .

En del individer har alt for ullen pels som kladder noe helt sykt om vinteren og ødelegger mye av jaget. Så vær kritisk ang pelsen til foreldrene når du velger valp.

 

Ang det å jage flere arter. En bra rådyr hund skal etter min mening jage rådyr, hjort og rev. Et revejag i et rådyr drev setter bare en ekstra spiss på dagen. Turer utrolig fint for en kortbeint hund som regel. En død rev er en god rev.

Link to comment
Share on other sites

De jeg vet om som jager hjort med petit sier det går så det suser... og litt bokstavelig talt også. Og det er ikke bare typisk for petit. Hjorten er vel kanskje det vanskeligste viltet å jage med drivende hund, siden de turer (ringer) dårlig for bikkjer. Det går gjerne raka vegen ut, særlig hvis de skjønner det er folk i terrenget. Lurt å få ut postene på gode overganger før man slipper bikkja. Det fine med petiten er at den slipper drevdyret og følger baksporet sitt inn til hundefører dersom viltet går mot neste kommune og prestegjeld. Således kan man få flere slipp samme dag.

 

Selv jager jeg rådyr, hare og rev med petiten min, og han er like ivrig på alt. Han er 90% innjagd og brukt på hare, og er suveren på rådyr. Jager bikkja hare, så klarer den å jage alt.

 

Angående pels så støtter jeg Melvin fullt ut der. Pelsen skal være STRI, og ikke for lang. Ullen, myk pels på foreldredyrene = styr unna! Selv er jeg så heldig å ha en petit som ikke klabber snø i det hele tatt, siden pelsen er svært stri. Halehårene kunne man lagd malerkoster av.

 

Studér foreldredyr og stamtavler nøye, og er du uerfaren så prøv å alliér deg med noen objektive som kan litt om dette. Ofte får du ikke heeeelt objektive svar fra oppdrettere som vil selge valper. Når du står foran valpebingen og skal velge valp, så ikke hør på kjerring og unger som vil ha den søøøøte med mest pels fordi den ser så kosebamse ut... Velg heller en med mindre pels, hvis mulig.

Link to comment
Share on other sites

Å, det finnes fauver med minst like mye pels som petiter! :wink:

 

Fauve er selvsagt en bra rase, men er ikke gjennomsnittlig heeeelt på petit-nivå ennå, samt at de kanskje har en tendens til å henge på hardere...? Det er kanskje bare akademiske forskjeller. Bra det finnes slike som du troya, som jobber målbevisst med de jaktmessige egenskapene til fauven. :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring fra å bruke en Petit både på rådyr og hjort?

 

:-) Eystein

Jeg bruker Casper på rådyr, hjort og dåhjort uten noe som helst problem med det. Han jager hjorten omtrent som rådyr. Elg vil han ikke vite av, de jager han bare vekk hvis de er for nærme.

Forresten er en stålos på en stor kronhjort med Petit en utadegsjælopplevelse :D

Link to comment
Share on other sites

Igjen takk for gode råd og inspill.

 

Håper å kunne bruke hunden på flere typer jakt. Jeg lider desverre av langt fremskreden jaktgalskap og jakter elg, hjort, rådyr, rev, hare, gaupe, storfugl, gås + husmus, jordrotter og mm. Så hvis petiten kan bidra på en tre - fire av disse så er jo det strålende.

 

Og jeg ser poenget med pelsen, det skal jeg passe på. Jeg trente en gang en dvergpuddel til å jakte rådyr. Det gikk veldig greit, den skjønte poenget utrolig raskt, men den samlet snø og kvister i så store mengder på bein og buk at ikke lenger klarte å løpe.

 

:-) Eystein

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder pelsen på Petit, hjelper det veldig om du er nøye med napping fra den er ung.

Dette var ikke gjort på min første, så jeg hadde en h..... jobb med å prøve å bedre dette (han var omplaseringshund, 2 år når han kom til meg).

Han ble nappet helt ned 2 ganger i året, det hjalp.

Han jeg har nå, har jeg fulgt opp fra første stund, så han har riktig pels.

Han blir nappet helt ned 1 gang og pyntet en gang i løpet av året.

Så blir han børstet 3-4 ganger i måneden, det hjelper også for å holde pelsen fin.

 

Første bikkja jeg hadde jagde allt untatt elg :wink:

Han jeg har nå er noe ung ennå, men han driver både rådyr, hjort og hare.

Mitt intrykk er at hjorten pleier å stikke avgårde et stykke før den begynner å ture, men da kan den ture smått og fint.

Har desverre ikke fått skutt hjort for Petit ennå (har vert såååå nære noen ganger), men det er forhåpentligvis rett rundt hjørnet :wink:

 

Som de andre har skrevet, syntes også jeg at det ikke gjør noe om bikkja jager rev. De skal vi jo "ta ut" alikevell 8)

God trening for bikkja er det også.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg lider desverre av langt fremskreden jaktgalskap og jakter elg min jager elg noe alldeles nydelig (dessverre, for min del), hjort, rådyr, rev, hare, gaupe petiten har nerver av stål, er rovviltskarp og jager gaupe, sier de som har prøvd, storfugl min støter opp storfugl og rype om intet annet byr seg, gås faktisk ikke prøvd, hmm.. + husmus drepes, jordrotter ditto og mm.

 

Bikkja blir hva du preger den til! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nervesterkheten kan bekreftes. Jeg kjenner folk som har fått gaupe på post, med en hylende PBGV etter seg :mrgreen:

 

Kan ikke helt skjønne hvordan det skal ha noen som verdens ting med nervene å gjøre. En petit jager så seint at den vil aldri komme i kontakt med gaupa. Så for den vil det bare være enda en spor streng den jager på som lukter litt sterkere enn katta til naboen.

Link to comment
Share on other sites

Hm forkortelsen burde jo ikke være PBGV, men APD (all purpose dog) eller AKAHD (all kinds of animals hunting dog) :lol:

 

De eierne av gaupehunder jeg har snakket med sier at gaupa ofte venter til hunden kommer helt inn på dagleie/rådyrkadaver og at de holder stand litt der før de lusker av sted. Gaupa holder nok stører fart og avstand til en Jämthund enn en kortbeint Petit med snø i pelsen.

Link to comment
Share on other sites

Petit har sågar hatt stålos mot gaupe i tre vet jeg. Dette med gaupejag er nok ikke dagligdags da petit slett ikke er førstevalget på sånt vilt. Jeg har sterke indikasjoner på at bikkja mi to ganger på samme dag hadde stålos på brunbjørn i august, begge gangene i ca 5-10 minutter før bikkja løp ned i bebyggelsen. Antakelig noe skjelven, tross alt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hallo Eystein.

 

Det finnes en leveringsklar valp i Trondheim nå. Dette er en tispevalp etter NUCH NJCH NV-09 Mira og NUCH NJCH Bøjentans Iak. Dette er en valp jeg absolutt kan anbefale. Send meg PM hvis du intr, så skal du få navn og nummer på tispeier.

 

Ser det er en diskusjon angående pels her. Kjøp valp etter ekstriør og ikke etter pels, de fleste har valpepels og den forandrer seg mye. Selv har vi alle kategorier pels her hjemme og de har alle fått en stri fin pels etter noen nednappinger.

Link to comment
Share on other sites

Ser den med eksteriør kontra pels, men det kan jo være vanskelig for en fersk valpekjøper å vurdere eksteriøret på valpen. Eksteriøret på foreldrene til valpen vil antakelig for en stor del borge for kvaliteten på kullet. Mitt poeng er at man ikke velger den mest pelsete "dobørsten" av "nusselighensyn" hvis eksteriøret ellers er jevnt det samme i kullet. :)

 

Det er jo forøvrig mange faktorer man kan/bør vurdere ut i fra foreldrene, såsom gemytt, jaktlige kvaliteter osv. Å lese stamtavler er heller ikke dumt. Man kan gjøre det til en hel vitenskap å velge valp! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...