Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

*klipp*klipp*Å lese stamtavler er heller ikke dumt. Man kan gjøre det til en hel vitenskap å velge valp! :mrgreen:

 

Det å lese stamtavle når man skal velge første hund er en vitenskap ja. Da er det viktigere (mener jeg) å høre på "fagfolk"...

 

@Eystein

Vilma vet hva han snakker om og om du sender han en PM så får du garantert god hjelp.

Hvis du har bestemt deg for PBGV ville jeg vurdert kullet han tipset om :)

Link to comment
Share on other sites

Den beste måten å finne foreldre til sitt nye håp er å dra ut med en som har en slik hund man er interresert i.

 

I mitt tilfelle hadde jeg en Dunker som jeg hadde med meg ut på noen øyer på Helgelandskysten.

Jeg hadde en kjenning som hadde en rar hund som jeg visste jaget rådyr.for jeg ble plaget med at Dunkeren begynte å jage etter rådyr,og jeg hadde allerede begynt å jakte rådyr med rifle ,snikjakt og postering.Da vi hadde med den rare hunden på et kurs ,skjønte jeg fort at dette var perfekt.Hunden var av rasen Petit Basset Griffon Vendeen,og eieren hadde henta den i sverige.For en opplevelse det ble,Exi som hun ble kallt var jo helt fantastisk og vi fikk los etter los.

Da eieren fikk kull var det ingen tvil..............JEG MÅTTE HA VALP ETTER DEN.

Det har jeg aldri angret på.Og det beste av det hele er at Valpen ble en suksess med los på hare etter 7 mnd og hun jager i dag både hare og rådyr like godt.

 

Så mitt råd til de som vil ha en valp.ta kontakt med de som har den rasen du synns passer best og vær med ut i skogen og opplev. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil annonsere her i denne tråden som jeg føler meg "hjemme i" her på Kammeret at jeg melder meg ut av NOJS og tar en pause fra forumet. Bakgrunnen for dette er blandt annet NOJS sin manglende evne til å ta et standpunkt i en sak og etter å ha "finlest" vedtektene er også mitt bestemte inntrykk at NOJS i hovedsak er for urbane skyttere og jegere uten tradisjoner for løshundjakt.

 

Virker kanskje for noen som vel drastisk å melde seg ut, men denne saken er så grunnleggende for meg og mange rundt meg at jeg velger å ikke lenger støtte NOJS.

 

Stå på basset folk :!: Mange av dere gjør et fenomenalt arbeid for rasen vi alle her er så glade i :D Titter nok stadig innom denne tråden

 

God påske til PBGV folket

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også meldt meg ut av NOS (Norsk Organsisasjon for Skyttere), og sammen skal vi være sterke! :wink: Jeg håper virkelig at vi får se deg her snart igjen Geir, men ta deg gjerne en påskeferie ja. Takk for alle dine bidrag så langt. God påske!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt resonementet ditt Griffen, og respekterer din avgjørelse. Likevel vil jeg oppfordre deg på det sterkeste, til å være her på forumet og dele med oss. Det er bestemt at NOJS og kammeret.no skal separeres hver for seg i sterkere grad, og NOJS skal få sin egen nettside. Dessuten er du ikke unik. Med forumets 12 000 registrerte brukere og 250 medlemmer i NOJS, så er det mange som har glede og nytte av forumet, men som ikke ønsker å støtte NOJS. Nei, hold deg her sammen med oss basset jenter og gutter, vi setter pris på at du er her.

 

God påske :D

Link to comment
Share on other sites

Flott avslutning på påske. Olivia har fått matforgiftning. Har ikke peiling på hva som kan ha gitt det, men diare med blod i, oppkast og ingen matlyst.

 

Sa da sitter jeg her på vetrinærvakta å passer på lille tassen min som får væskedrypp.

 

Typisk at dette skjer på en helligdag...

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! :) da har vi kommet hjem etter halvannen time hos vetrinæren. Hun har kviknet til nå, så satser på at hun snart er kvikk og frisk igjen. Lurer enda på hva hun kan ha fått i seg som gav dette. Men det kunne være alt fra padde til noe bedervet mat/vann som hun har funnet.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! :) da har vi kommet hjem etter halvannen time hos vetrinæren. Hun har kviknet til nå, så satser på at hun snart er kvikk og frisk igjen. Lurer enda på hva hun kan ha fått i seg som gav dette. Men det kunne være alt fra padde til noe bedervet mat/vann som hun har funnet.

Kjedelig å lese om Olivia i ditt forrige innlegg Basse, men godt å lese at Olivia allerede kvikner til igjen i dette innlegget. Ikke morsomt når noe skjer med disse 4-beinte vennene våre. Husker godt selv hvordan det var å sitte og våke over tispa mi etter at hun ble sparket av elg i høst. heldgvis gikk det bra den gangen og nå skygger hun banen så fort hun ser noe elglignende større enn en shetlandsponny :) God bedring til Olivia og får tro dette går bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrer at det for tiden er flere brukere på forumet som ønsker seg Petit. Kjempebra. Jeg ville bare nevne at for de som ønsker seg en hund i nær framtid, som kan begynne tilvenning allerede til høsten, så er det to seriøse oppdrettere som har kull i disse dager, og som vil være leveringsklare i nær framtid.

 

Det ene er selvfølgelig fra vår alles kjære Merete, Kennel Bøjentan, som fikk et kull 15/4. Jeg vet selvfølgelig ikke om hun har ledige valper, kjenner jeg dem rett, så har de venteliste :)http://www.kennelbojentans.net/

 

Martina Hoffamann, Idolens kennel i Sverige (Sveriges eldste PBGV-oppdrett), har også fått et kull http://idolens.zmn.se/index/84696.html

 

Dette skal på ingen måte være en salgsannonse, (hvis Mods føler det, kan de bare slette), men snarere ment som en service til kommende valpekjøpere om seriøse oppdrettere. I tillegg er det antakelig flere som har eller venter kull, som jeg ikke har oversikt over. Andre kan kanskje tipse om disse ?

Link to comment
Share on other sites

Hei Basse, hvordan går det med Olivia? Håper hun har kommet seg igjen etter strabasene

 

Funnsjødalen, takk for hygglige ord :-)

Har ant et nytt kull på gang her, så om noen tenker på å skaffe petit til jakt,familie så er det bare å ta kontakt :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Basse, hvordan går det med Olivia? Håper hun har kommet seg igjen etter strabasene

 

Funnsjødalen, takk for hygglige ord :-)

Har ant et nytt kull på gang her, så om noen tenker på å skaffe petit til jakt,familie så er det bare å ta kontakt :-)

Fikk med meg at det i påsken også kom til verden sju fine nøster etter din Viggo Merete :) Som en heldig eier av en Bøjentans hund, kan jeg med hånden på hjertet anbefale alle fremtidige petiteiere og vurdere en valp som har mor, far eller begge deler fra Kennel Bøjentans.

Link to comment
Share on other sites

Har vært en rolig natt. Virker som antibiotikasprøyta og intravenøst drypp gav gode resultat. Nå er hun på en antibiotikakur. Matlyst har hun ikke. Så der har jeg en utfordring. :)

 

Jeg hadde en slik episode på en gordonsetter en gang og da foret jeg med fiskekaker,da fikk han opp matlysten igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi gjort unna vår første utstillingshelg.Dro hele familien nedover til sunndalsøra i helga for å få vårt første møte med utstillings miljøet. Hadde null forventninger og ingen trening på å gå fint eller stå trening.Lørdagen spratt vi rundt i ringen og nesten datt ned fra bordet,jeg fisket frem godbit for å få hunden til å stå rolig og i det han får god biten skal jo selvfølgelig dommeren inn i kjeften på han,så han måtte jo tygge litt på han å.. Ble egentlig godtfornøyd da vi fikk blått og veldig god fra dommeren, kritikken vi fikk var ganske bra. Brukte lørdagskveld på litt trening,så vi håpet å gjøre det litt bedre i dag.Gikk mye bedre i ringen i dag og han sto neste hele tida på bordet,hadde litt tru på å gjør det litt bedre enn i går men det ble bare ei gul ei i dag.

Hatt ei fin fin helg hele familien i hærlig vårvær med my forskjellige folk og hunder å se og hilse på.

Blir ei ny utstilling om 14 dager på Stjørdal.. :D

Link to comment
Share on other sites

Var og besøkte to 8 uker gamle valper nå på fredag. En hann og ei tispe. Tispa er desverre født med haleknekk, som var synd siden hun ellers er en fin tispevalp med en god og stri pels. Faren er Idolens Robban som ble nr 3 sammen med Thyra i kampen om årets drevpetit 2010. Mora er Cindy som har en BIR på utstilling fra 2008 og som jager hare og noe rådyr. Begge foreldre eies av samme eier. Hannvalpen har fått et nytt hjem i hjembygda mi og det blir spennende å få følge han på jakt gjennom årene som kommer, mens tispa fortsatt venter på sin eier..

 

Legger ved et par bilder av valpene. Tispa til venstre og hannen til høyre.

 

IMG_1043.jpgIMG_1035.jpg

Link to comment
Share on other sites

normal_thyra_parring.jpg

 

Da var første Parringsrunde gjennomført mellom Thyra og Arko

 

Dette blir spennende Baas :)

Virker på bildet som hunder ikke er helt ulike oss mennesker i denne type aktiviteter.. 25min i sengehalmen tømmer selv den best trente idrettsutøver for krefter.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Snakk for deg selv, Geir Inge! :mrgreen:

Artig å se litt liv og bilder i denne tråden, går jo inn i selveste ventetida før høsten nå, og til de som skal på utstillinger i vår og sommer ønsker jeg masse lykke til! :D

 

Ingen kommentar Ranger ;)

 

Deltar selv på min og Ona's første utstilling den 21. mai. Da på en mindre utstilling i regi av Kongsvinger JFF. Har også veldig lyst å ta turen til Hokksund den 04 juni. Blir spennende å se hvordan ei super glad tispe kommer til å oppføre seg i ringen med andre hunder rundt seg. Går på dressurkurs nå om dagen og første kvelden gikk over all forventning, så dette ser lovende ut. Spurte instruktøren om vi kunne trene litt ekstra på det å gå i ringen de siste 6 kveldene av kurset, noe som hun selvfølgelig innvilget :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har gode tips om hvordan få en petit til å øke farten i trav uten å gå over i gallopp? I dag er travet noe raskere en det raskeste jeg klarer å gå, men når jeg går over i lett løping går også Ona over i gallopp. Ona er ei lita tispe (33-34cm), så mulig beinlengda ikke tilsier noe høyere hastighet i trav. Har noen av dere noen gode tips å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Den der er ikke bare lett å styre, he he! Som du sier så har bikkjene en hastighet hvor de heller slår over i galopp enn trav. Når jeg sykler med Ares så slår han før eller siden over i galopp, og da bremser jeg han til han traver igjen. Så kan vi øke farten litt til maks travfart. Du kan jo prøve å si "nei" og så bremse bikkja til hun traver, og se om hun ser tegninga etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...